Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blixtfotografering

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 april 2008 - 16:41

donBronco
  • donBronco
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Hej.
Jag har nyligen köpt en Pentax AF-540FGZ-blixt till min Pentax K10D.
Är det någon som har något tips om tutorials eller böcker eller liknande för att lära sig om blixtfotografering?
Jag har sökt efter tutorials på google men hittar bara massa dynga.

Jag har en fråga om bruset i K10D också. Jag lånade ett stativ häromdagen och tog lite bilder efter solnedgången på ett dimfyllt fält men blev besviken på brusnivån i bilderna. Jag hade ställt kameran på ISO100 och bländare f11. Slutartiderna hamnade mellan 4s och 30s. Bruset är så pass framträdande att det ser ut som om jag kört med ISO800 på inomhusbilder. Ska det vara så?

mvh
/donBronco

Redigerat av donBronco, 10 april 2008 - 11:08.


#2

Postad 09 april 2008 - 17:19

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Här finns lite tips om blixtfotografering hos fotosidan.se


Har du möjligen bildexempel att visa?

Redigerat av FEA, 09 april 2008 - 17:20.


#3

Postad 09 april 2008 - 17:23

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Brus på ISO 100 låter märkligt ? ISO 100 brusar inte, du måste blanda ihop det med något annat i bilden. Vid normala förhållanden brusar inte låga ISOn.

Ge bild exempel (hel bild, inte reducerad i storlek) med fullständig EXIF (mycket viktigt) så ska vi se vad som kan vara fel.

Vid längre exponeringar så kan olika artifakter dyka upp , se till så att NR (black frame reduction) är påslaget som tar bort termiskt inducerat brus.

#4

Postad 10 april 2008 - 11:00

donBronco
  • donBronco
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Här är en bild från det aktuella tillfället. Notera bruset där himlen är orange.
Pentax K10D med kitlinsen 18-55 inställd på 18mm.
ISO100
f11
30s

Jag kan inte kolla i kameran nu om brusreducering, men jag är rätt säker på att den är påslagen för vid långa exponeringar tar det lika lång tid till efter slutaren stängt tills man får upp bilden på displayen.

Jag fotade RAW+JPG, om jag tittar på RAW-filen i camera raw så är den lite mindre brusig, bruset är lite finkornigare än i JPG-bilden. Jag är inte så hemma på camera raw ska tilläggas, det kanske läggs på någon brusreducering automatiskt som jag inte har någon koll på.

Det är (kanske uppenbart?) JPG-bilden som jag laddat upp här:
Bifogad fil  IMGP1919.JPG   2,04MB   2 Antal nerladdningar

#5

Postad 10 april 2008 - 11:05

donBronco
  • donBronco
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Här finns lite tips om blixtfotografering hos fotosidan.se


Har du möjligen bildexempel att visa?


Tackar, mycket informativ artikel!

Jag tycker dock att bilden på gosedjuren som har uppvinklad blixt och diffuser ser lite platta ut om man jämför med blixten slagen i taket utan diffuser.

Jag skulle gärna även se någon artikel eller liknande som går in mer på djupet om alla aspekter med blixtfoto.

Redigerat av donBronco, 10 april 2008 - 11:06.


#6

Postad 10 april 2008 - 11:12

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Jag tycker inte att bilden är brusig. Det ser bra ut, särskilt för en exponering på 30 sekunder.

Har du provat att exponera med en större bländaröppning, så att du får en kortare slutartid? Blänader f/11,0 är ju inte nödvändigt för motivet.

I Camera Raw läggs det inte på någon brusreducering, om du inte valt det själv förstås. Det ser du på brusreduceringsreglaget i programmet.

Bifogad fil  CameraRaw.jpg   57,19K   1 Antal nerladdningar

#7

Postad 10 april 2008 - 11:18

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Tackar, mycket informativ artikel!

Jag tycker dock att bilden på gosedjuren som har uppvinklad blixt och diffuser ser lite platta ut om man jämför med blixten slagen i taket utan diffuser.

Jag skulle gärna även se någon artikel eller liknande som går in mer på djupet om alla aspekter med blixtfoto.


Då olika kombinationer av kameror, blixtar och hjälpmedel som diffusorer m.m. ger så olika resultat, är det bästa att själv ta en massa foton med olika inställningar på exponeringar och med blixten riktad på olika sätt.

Det går att läsa sig till olika arbetssätt, men bäst är att experimentera med sin egen utrustning.

Ställ frågor här också förstås, detta kanske kan bli den stora blixtfotograferingstråden? :D

#8

Postad 10 april 2008 - 12:33

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0
Strobist.com är en populär site dedikerad blixtfotografering.

#9

Postad 10 april 2008 - 18:30

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Här är en bild från det aktuella tillfället. Notera bruset där himlen är orange.
Pentax K10D med kitlinsen 18-55 inställd på 18mm.
ISO100
f11
30s

Jag kan inte kolla i kameran nu om brusreducering, men jag är rätt säker på att den är påslagen för vid långa exponeringar tar det lika lång tid till efter slutaren stängt tills man får upp bilden på displayen.

Jag fotade RAW+JPG, om jag tittar på RAW-filen i camera raw så är den lite mindre brusig, bruset är lite finkornigare än i JPG-bilden. Jag är inte så hemma på camera raw ska tilläggas, det kanske läggs på någon brusreducering automatiskt som jag inte har någon koll på.

Det är (kanske uppenbart?) JPG-bilden som jag laddat upp här:
attachment.JPG


Den där bilden ser bra ut, inget fel där i....



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.