Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Väggfästen och bordsstativ

146 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Vogels THIN RC355 (TV-fästen & skärmfästen) 4 7,75 (3) Inga priser

#1

Postad 29 december 2011 - 11:52

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0
Här diskuterar vi allt som har med väggfästen att göra

#2

Postad 29 december 2011 - 11:55

twDuke
  • twDuke
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej,

Flyttade nyligen in i en ny lägenhet. på väggen finns 4 hål som har använts för att montera upp TV, rektangeln som hålen skapar har måtten 800*460mm, är detta nån standard har kikat på VESA och hittar inte nån som överenstämmer..

Kommer jag behöva borra nya hål ifall jag skulle köpa en tv med 400*400 eller 400*300 VESA?

#3

Postad 29 december 2011 - 11:57

extreme mikeover
  • extreme mikeover
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
VESA-måtten är ju på din TV och inte in i väggen.

Fästet sitter ju mellan väggen och tvn och behöver skruvas fast i båda, troligtvis sitter ju inte skruvarna

vägg ----I fäste I---- TV

utan med viss förskjutning för att man skall få plats med händer och verktyg.

#4

Postad 02 januari 2012 - 11:23

chengpao
  • chengpao
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hej!

Har en Pioneer 507 (50 tum) som jag nu är på desperat jakt efter ett bordstativ till. Eftersom TVn har några år på nacken så lyckas jag inte hitta stativet i några butiker. Någon som har tips på hur man får tag på ett sånt eller ett annat bordsstativ som funkar till en 50 tummare?

Har hittat ett generiskt stativ från multibrackets men det kostar 2700 vilket tyvärr är för dyrt.

All hjälp och tips uppskattas! Kanske finns det tom någon som har ett beggat stativ som ni vill sälja till mig? :)

Marcus

#5

Postad 02 januari 2012 - 22:38

frippes
  • frippes
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Tänkte klämma upp min TV på väggen, en 46" plasmaskärm. Vart och tittade på väggfästen men såg att det fästet jag vart mest intresserad av inte gick att tilta. Vill enbart ha ett enkelt platt fäste utan möjlighet att vrida på skärmen.

Hur stort behov är det att kunna tilta fästet en aning?
Nederdelen på bilden kommer att hamna cirka 75cm ovanför golvet.

#6

Postad 02 januari 2012 - 22:45

Crappit
  • Crappit
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Ska införskaffa en tv i sovrummet och det bästa vore att få upp tvn i taket på något sätt?
Har ju sett någonstans att man kan sätta upp den i taket och sen trycker man på en knapp och så tiltas tvn ner snyggt =)

Finns detta? Vad kostar det? Vart hittar man sådana fästen?

#7

Postad 04 januari 2012 - 09:41

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

  • 1 920 inlägg
  • 0

Hej!

Har en Pioneer 507 (50 tum) som jag nu är på desperat jakt efter ett bordstativ till. Eftersom TVn har några år på nacken så lyckas jag inte hitta stativet i några butiker. Någon som har tips på hur man får tag på ett sånt eller ett annat bordsstativ som funkar till en 50 tummare?

Har hittat ett generiskt stativ från multibrackets men det kostar 2700 vilket tyvärr är för dyrt.

All hjälp och tips uppskattas! Kanske finns det tom någon som har ett beggat stativ som ni vill sälja till mig? :)

Marcus


Hej!
Blocket brukar lösa det mesta :wub:

#8

Postad 04 januari 2012 - 09:44

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

  • 1 920 inlägg
  • 0

Tänkte klämma upp min TV på väggen, en 46" plasmaskärm. Vart och tittade på väggfästen men såg att det fästet jag vart mest intresserad av inte gick att tilta. Vill enbart ha ett enkelt platt fäste utan möjlighet att vrida på skärmen.

Hur stort behov är det att kunna tilta fästet en aning?
Nederdelen på bilden kommer att hamna cirka 75cm ovanför golvet.

Ju längre ner du sätter tv desto mindre är behovet av att tilta skulle jag vilja påstå...
Vår tv sitter rätt lågt då vi alltid halvligger i soffan....

#9

Postad 04 januari 2012 - 13:09

chengpao
  • chengpao
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Hej!
Blocket brukar lösa det mesta :wub:


Japp i vanliga fall men inte den här gången. Har tom sjunkit så lågt att jag mailat alla som säljer en Pioneer tv och frågat om de vill sälja sina stativ separat men ingen lycka än så länge... :(
Eftersom det finns så mycket billiga väggstativ tycker jag att det är konstigt att det inte finns någon marknad för bordsstativ men men

#10

Postad 10 januari 2012 - 14:25

Unregisterede583a29a
  • Unregisterede583a29a
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Jag har Precis köpt en
och har bestämt mig för att sätta upp den på väggen.
Valet står mellan
eller
.
Vad jag kan se så ser de ganska snarlika ut men priset skiljer en del.

Är det någon som har erfarenhet av dessa fästen?

Redigerat av Unregisterede583a29a, 10 januari 2012 - 14:26.


#11

Postad 11 januari 2012 - 18:55

MaXMC
  • MaXMC
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Jag har Precis köpt en

och har bestämt mig för att sätta upp den på väggen.
Valet står mellan
eller
.
Vad jag kan se så ser de ganska snarlika ut men priset skiljer en del.

Är det någon som har erfarenhet av dessa fästen?

Jag är i planerna på att köpa den TV:n också. Har samma problem som du.
Jag mailade och frågade Samsung vilket fäste de rekomenderade till TV:n (då det inte står något på hemsidan deras) och fick till svar att det viktigaste är att det håller sig till VESA 200x200 standarden. Vilket innebär att informationen på prisjakt är fel...

#12

Postad 13 januari 2012 - 18:20

foshobear
  • foshobear
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Jag har Precis köpt en

och har bestämt mig för att sätta upp den på väggen.
Valet står mellan
eller
.
Vad jag kan se så ser de ganska snarlika ut men priset skiljer en del.

Är det någon som har erfarenhet av dessa fästen?


Köpte ett på kjell o co för 300:- (?) och det fungerar utmärkt. Har en 50" plasma som väger en del och fästet håller upp den hur lätt som helst. :)

#13

Postad 11 mars 2012 - 16:39

majls
  • majls
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0
Min gamla 52" Samsung LCD hade VESA 600x400 vilken jag smäckte upp på väggen med ett fäste från typ Deltaco eller nåt liknande lågprismärke för ~250:- från elgiganten. Stod att det var upp till 60" och max ~30kg har jag för mig men när jag för någon månad sedan köpte ny 64" Samsung Plasma, som för övrigt väger runt 35kg, var det bara att slänga upp den då det var samma VESA. Visst kan man köpa dyra fästen men det går lika bra med något billigt som inte ser mycket ut för världen, använd bara rätt skruv så ;-)

#14

Postad 11 mars 2012 - 21:22

Danne
  • Danne
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0
Tänkt sätta upp min 59" plasma på väggen nu. Tänkte köpa något enkelt billigt. Typ detta:
http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

Har sett något förut som är en skena man sätter på väggen, och fä'stet man sätter i TV:n har 3st krokar. Så man kan sätta den på 3 olika höjder. Det vore bra ifall man blir missnöjd med varman sätter seknan efteråt. Är mitt länkade fäste ett sånt eller var hittar man det?

Samt vad för storlek på molly behövs det om man sätter upp i en gipsvägg?

#15

Postad 13 mars 2012 - 10:22

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0
Någon som har någon som helst koll på vad för väggfästen som gåt att använda till Panasonics plasma TVs, speciellt th-42pz85. Det verkar vara som att internet har någon form av vendetta mot detta ämne och gömt all information eller så finns det inga personer med plasma TVs från panasonic som vill ha sin TV på väggen. Det jag främst vill veta är om


passar med
.

Redigerat av JetJaguarr, 13 mars 2012 - 10:24.


#16

Postad 17 mars 2012 - 11:57

Unregistered79461a6e
  • Unregistered79461a6e
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Har Mediamarkts Finlux 32FLD905h en 32a Någon som har något väggfäste till denna ?? pris och vart köpte ni denna ?
Tacksam för svar
/Fredrik

#17

Postad 15 april 2012 - 08:29

yrrol2
  • yrrol2
  • Lärjunge

  • 437 inlägg
  • 0
Letar slimmat fäste för en 32" samsung, syfte att kunna skjuta tv:n åt sidan för centrera mer mot sängen.

NetonNet har en som bygger ut 35mm från vägg. 2190kr "Vogels THIN 245"

Finns det mer slimmad, och till bättre pris?

#18

Postad 02 maj 2012 - 13:21

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Letar slimmat fäste för en 32" samsung, syfte att kunna skjuta tv:n åt sidan för centrera mer mot sängen.

NetonNet har en som bygger ut 35mm från vägg. 2190kr "Vogels THIN 245"

Finns det mer slimmad, och till bättre pris?


Med detta kan du skjuta tv'n en hel del i sidled: https://www.prisjakt...kt.php?e=493414
Har du vesa 200 på tv'n borde du få minst 60cm i justeringsbredd.

Bygger 12 eller 31mm från väggen, beroende på vilka monteringsdelar du använder.
Finns även i svart, och i mindre version.

#19

Postad 07 augusti 2012 - 20:21

olox33
  • olox33
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
ok. tänkte beställa en panasonic 50vt50 som väger 25,5kg utan stativ.

Vesa är 400x300

mitt problem är att hur mycket jag än letar så verkar det vara omöjligt att hitta ett som är specat för det. Om det står på ett universal fäste att det är upp till 400x400, Betyder det att det kommer passa till vesa 400x300?

vissa så står det upp till 400x400 men sen läser man specen så står typ allt utom det jag behöver där.

kan någon snäll själ hjälpa mig att hitta ett slimmat väggföste för vesa 400x300 för runt 500kr. Gärna ifrån netonnet, fynda eller hembiobutiken då jag tänkte beställa tvn därifrån.

MvH micke

#20

Postad 09 augusti 2012 - 23:12

WithFieryTruth
  • WithFieryTruth
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jag fick idag hem ett väggfäste från Elgiganten, men lade märke till en detalj på lådan som får mig att fundera över om jag kanske borde returnera varan.

Fästet är från Matsui och stödjer VESA upp till 400 x 400 mm samt 45 kg. På kartongen står det dock även att detta fäste är till för TV-apparater mellan 22-42", något som inte nämndes alls på Elgigantens hemsida.
Grejen är att min TV är 60", dvs en bra bit över maxgränsen specificerad på lådan, men eftersom TV:n väger knappt 30 kg kanske antal tum inte spelar någon roll?

Kort och gott: Kan jag använda min ~30 kg tunga 60"-TV tillsammans med ett väggfäste för upp till 45 kg och 22-42"?

Det gäller denna TV: https://www.prisjakt...kt.php?p=972245
Och detta väggfäste: http://www.elgigante...re-elgigantenSE

Tack på förhand!

#21

Postad 10 augusti 2012 - 07:56

tomsan
  • tomsan
  • Lärjunge

  • 406 inlägg
  • 0

Jag fick idag hem ett väggfäste från Elgiganten, men lade märke till en detalj på lådan som får mig att fundera över om jag kanske borde returnera varan.

Fästet är från Matsui och stödjer VESA upp till 400 x 400 mm samt 45 kg. På kartongen står det dock även att detta fäste är till för TV-apparater mellan 22-42", något som inte nämndes alls på Elgigantens hemsida.
Grejen är att min TV är 60", dvs en bra bit över maxgränsen specificerad på lådan, men eftersom TV:n väger knappt 30 kg kanske antal tum inte spelar någon roll?

Kort och gott: Kan jag använda min ~30 kg tunga 60"-TV tillsammans med ett väggfäste för upp till 45 kg och 22-42"?

Det gäller denna TV: https://www.prisjakt...kt.php?p=972245
Och detta väggfäste: http://www.elgigante...re-elgigantenSE

Tack på förhand!

Passar fästet på tv'n?
Isf kan du använda det, för vikten är ju inget problem.

#22

Postad 10 augusti 2012 - 20:10

WithFieryTruth
  • WithFieryTruth
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Passar fästet på tv'n?
Isf kan du använda det, för vikten är ju inget problem.

Det förutsätter jag iaf, med tanke på att TV:n kör med VESA 400 x 400 och fästet enligt utsago ska vara upp till 400 x 400.
Fattar inte varför man ens nämner nåt om antalet tum på förpackningen om det nu inte har någon betydelse. Det enda det leder till är förvirring.

Nåväl, tack för hjälpen. Ska ta itu med montering när möjlighet finns.

#23

Postad 12 augusti 2012 - 15:03

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

ok. tänkte beställa en panasonic 50vt50 som väger 25,5kg utan stativ.

Vesa är 400x300

mitt problem är att hur mycket jag än letar så verkar det vara omöjligt att hitta ett som är specat för det. Om det står på ett universal fäste att det är upp till 400x400, Betyder det att det kommer passa till vesa 400x300?

vissa så står det upp till 400x400 men sen läser man specen så står typ allt utom det jag behöver där.

kan någon snäll själ hjälpa mig att hitta ett slimmat väggföste för vesa 400x300 för runt 500kr. Gärna ifrån netonnet, fynda eller hembiobutiken då jag tänkte beställa tvn därifrån.

MvH micke


Du kan använda vilket fäste som helst som är minst 400 brett, och enbart använder dom övre fästpunkterna. Det jag länkade i posten ovan din tex, eller vilket som helst med "tavelkroks"-design.

#24

Postad 15 augusti 2012 - 00:58

olox33
  • olox33
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
tack för svar! det värmer.

#25

Postad 16 augusti 2012 - 11:34

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Du kan använda vilket fäste som helst som är minst 400 brett, och enbart använder dom övre fästpunkterna. Det jag länkade i posten ovan din tex, eller vilket som helst med "tavelkroks"-design.


Nu hängde jag inte riktigt med i svängarna vilken vikt som eg skulle matcha vilket väggfäste, men använder man bara 2 av 4 skruvar så skulle iaf jag vara lite försiktig med att utgå ifrån att det fortfarande kan ta samma last som innan, i synnerhet vid ev vridrörelser (typ glad junior som rycker i TV:n/sladdarna). Men det beror ju från fall till fall, och ens förusättningar.

#26

Postad 16 augusti 2012 - 19:26

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Nu hängde jag inte riktigt med i svängarna vilken vikt som eg skulle matcha vilket väggfäste, men använder man bara 2 av 4 skruvar så skulle iaf jag vara lite försiktig med att utgå ifrån att det fortfarande kan ta samma last som innan, i synnerhet vid ev vridrörelser (typ glad junior som rycker i TV:n/sladdarna). Men det beror ju från fall till fall, och ens förusättningar.


På fästen som är gjorda för att bara använda två skruvar, gäller den angivna vikten såklart bara för två skruvar.

Sen vet jag ju inte om alla TV's är byggda för att klara sig på 2 av 4 skruvar, men med tanke på att dagens modeller väger nedåt hälften av dom första generationerna känns det som att det skulle krävas ett redigt fuskbygge för att det skulle bli problem där.

Dock så skadar det ju såklart aldrig att fråga TV-tillverkaren.

#27

Postad 27 augusti 2012 - 13:37

Harmonizer
  • Harmonizer
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Har idag en 42tummare plasma som gett upp, ska byta upp mig till antagligen en 55tum plasma. Minns inte hur mycket min väggfäste klarade av, vågar jag hänga upp den nya tvn på samma fäste, borde ju vara reservation på den angående vikten, eller ska man oroa sig? Inte läst hela tråden men någon annan som varit i samma sits?

#28

Postad 27 augusti 2012 - 13:47

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Har idag en 42tummare plasma som gett upp, ska byta upp mig till antagligen en 55tum plasma. Minns inte hur mycket min väggfäste klarade av, vågar jag hänga upp den nya tvn på samma fäste, borde ju vara reservation på den angående vikten, eller ska man oroa sig? Inte läst hela tråden men någon annan som varit i samma sits?


Hur gammal är din 42"? plasmor har tappat en hel del vikt senaste åren, är din gamla tv gammal nog kan det mycket väl vara så att din nya väger mindre.

Annars får du väl belasta fästet med nånting som väger säg 50% mer än din nya tv, och se om det verkar hålla.

#29

Postad 27 augusti 2012 - 13:56

Harmonizer
  • Harmonizer
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Hur gammal är din 42"? plasmor har tappat en hel del vikt senaste åren, är din gamla tv gammal nog kan det mycket väl vara så att din nya väger mindre.

Annars får du väl belasta fästet med nånting som väger säg 50% mer än din nya tv, och se om det verkar hålla.


Det är en Panasonic pv60, den väger 30 kilo , hittade faktiskt vikten nu på den nya 32,5 kilo så då behöver jag väl knappast oroa mig

#30

Postad 30 augusti 2012 - 19:50

itdamen
  • itdamen
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Hej

Någon på forumet som har detta bordstativ ?

Motorstyrt bordsstativ som nyttjar din TV apparats fjärr för att styras, dvs ingen extra fjärr behövs, ex om man nyttjar samma TV apparat i vardagsrum som kök.

Recension emottages tacksamt.

http://www.webhallen...lestand_400x400


http://www.youtube.com/watch?v=fzRiANU0kmI&feature=share&list=UUGwM8MCkbrwUZHox91cUnJQ


L :wub:

Redigerat av itdamen, 10 september 2012 - 14:59.


#31

Postad 29 september 2012 - 09:22

Badabing99
  • Badabing99
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
SEE UPP: STORA TV LUTAR ÅT HÖGER ELLER VÄNSTER NÄR ARMEN ÄR UTFÄLLD!!!!

Hej

Om du som jag letat efter ett fäste till en 46" eller större som kan dras ut och svängas, men som jag upptäckt (efter första köpet!) upptäckt att om man nyttjar EN-armslösning får man en lutning åt vänster eller höger när man drar ut TV:n.

Detta är jätteirriterande då en stor TV kanske lutar några millimeter i center, men på yttersta höger eller vänster sida lutar ett par centimeter upp eller ned. TV:n ser snedmonterad ut. Det känns som man monterat TV:n onykter.


Jag kom fram till att endast en dubbelarmad lösning kan ge en HELT HORIZONTELL stabil lösning till en 46" eller större när armen är helt eller delvis utfälld.

Skaffade till slut detta fäste. Så har du har 46" och uppåt.. kan denna dubbelarm rekommenderas.


WEBHALLEN
http://www.webhallen...tilt_turn_plus/

DUSTIN
http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

Bing B)

#32

Postad 02 oktober 2012 - 20:21

MatsAndersson85
  • MatsAndersson85
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 0
@itdamen,
Nä inte själv men syrran har. Filmade den för att visa en polare som också ville ha ngt liknande. Slänger upp filmen här.
Fördelen med den är att man nyttjar TVns fjärr för att styra stativet. Räcker gott o väl för att vinkla mot soffan/köket o har tyst motor. Syrran verkar vara nöjd iaf..

http://www.youtube.c...s5uhbLZI&sns=em


Redigerat av MatsAndersson85, 02 oktober 2012 - 20:22.


#33

Postad 03 oktober 2012 - 08:47

Illyren
  • Illyren
  • Forumräv

  • 641 inlägg
  • 0
Finns det något sätt att fästa den på en betongvägg?

Verkar vara ganska problematisk med mycket borr och doning. Bor i en hyresrätt så inte bästa iden och borra stora hål.

Nästa fråga, finns det en billig variant som liksom lyfter upp TV från TV-bänken?

Redigerat av Illyren, 03 oktober 2012 - 08:51.


#34

Postad 07 oktober 2012 - 14:20

Pada
  • Pada
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
Någon som vet vilket bordsstativ som ingår till Samsung UE55D6577?

I butik var det en 4-fotad stativ. När jag fick hem den var det en "vanlig" fyrkantig.

Stor skillnad gällande stativ rent estetiskt. Det ena vill gör man vill ha det på bänk, det andra på väggen.

#35

Postad 15 november 2012 - 18:03

Unregistered9bd84919
  • Unregistered9bd84919
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Hej

Nån som har koll på ett vesa 400x400 ledbart stativ

Vill kunna fälla ut tv:n ifrån väggen samt vinkla den
?

#36

Postad 19 november 2012 - 19:30

Unregistered2db81962
  • Unregistered2db81962
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Hejsan. Jag har denna tv https://www.prisjakt...t.php?e=1195565 och nu är det så att jag har köpt detta väggfäste http://www.elgigante...etech-vaggfaste men jag fick inte med några skruvar för att kunna fäste endel av fästet i tven. Är det någon som har tips på ett annat väggfäste för ungefär samma peng, eller vet vilka skruvar det ska vara för att passa tven?

#37

Postad 20 november 2012 - 17:27

SugarBearSweets
  • SugarBearSweets
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Hej

Nån som har koll på ett vesa 400x400 ledbart stativ

Vill kunna fälla ut tv:n ifrån väggen samt vinkla den
?


http://www.netonnet....21/164427.4313/

Detta borde väl funka?!

#38

Postad 20 november 2012 - 17:37

SugarBearSweets
  • SugarBearSweets
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Söker ett väggfäste med vinklingsbar arm. VESA 400x400 och ska hålla för minst 15kg. Armen ska vara minst 75cm.
TVn monteras på sidovägg o ska dras ut och vinklas mot mig.

Tips någon?

#39

Postad 20 november 2012 - 22:03

pko
  • pko
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0
Någon som testat Julas fäste med lite annorlunda design http://www.jula.se/v...or-32-60-929069 ?

Undrar lite hur bökigt det är att haka lös tv'n igen (det är nåt tricks enligt manualen), och framför allt ifall det är svårt att montera det rakt, går kanske inte att använda vattenpass som med 'vanliga' fästen?

#40

Postad 27 november 2012 - 10:24

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

  • 1 193 inlägg
  • 0
Satte upp ett Logik 400x600 på väggen igår till min 55" plasma. Kan rekommendera det! Enkelt att installera, Hyfsat pris ( runt700:-) Och rejält. Sen är det hyfsat slimmat mot väggen också, ca 40mm ut. Och det behöver man ju ha med plasma. Tror tom att dom rekommenderar 50mm ut. Men det är nog inga problem.

#41

Postad 08 december 2012 - 18:36

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
Hej, har en fråga kring montering av väggfäste på gipsvägg.
Har en Media mount W6FT (typ)
som jag tänkt skruva upp på gipsvägg (giss 12mm) med expanderbult.
Den ska tåla 20 kg vikt. Funkar?

Hur har ni andra löst det med gipsvägg? Hur mycket tål de?
Har regel bakom men då blir man låst till ett visst mått så skulle vilja slippa.

/W

Redigerat av Wilgot, 08 december 2012 - 18:38.


#42

Postad 16 december 2012 - 19:02

Tranceptor
  • Tranceptor
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej!

Har en undran angående ett bultmönster på väggen i lägenheten jag flyttat in i, det har hängt en TV på väggen, och jag vill hemskt gärna kunna använda ett likadant fäste själv, för att slippa fler hål i väggen. Övre två bultarna sitter med 56cm mellanrum, och de två nedre med 26cm mellanrum.

Vad för fäste har suttit på väggen? Har letat ihjäl mig online, men inte hittat ett smack.

Se bild:

Postad bild

#43

Postad 18 december 2012 - 11:49

Unregistered289226d5
  • Unregistered289226d5
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Försök att kolla med förre lägenhetsinnehavaren om det är möjligt att komma i kontakt med denne

#44

Postad 19 december 2012 - 13:53

Hampa1
  • Hampa1
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Hej!
Tänkte sätta upp min Panasonic 65ST50 på väggen och letar lämpligt väggfäste.
Vikt: 38kg
Vesa: 700X300mm? (bruksanvisningen säger 684X300mm)

Jag är inte så sugen på Panasonic orginalfäste med tanke på priset :rolleyes:
Fästet ska helst vara så slimmat som möjligt utan att det blir problem med anslutningar.

Någon som har en likadan TV (eller 65VT50) och har ett eller flera bra tips?

#45

Postad 23 december 2012 - 01:52

Byzzer73
  • Byzzer73
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej.
Jag har nyligen köpt en 50" led tv.(Samsung UE50ES6715)
Jag bor i lägenhet, vill ogärna borra i väggen.
Har försökt hitta en mediabänk/tvbänk med inbyggt fäste.. Men antingen är de för dyra eller så får inte förstärkaren plats. Eller både för dyrt och smått. Verkar som designers inte tror det finns förstärkare större än en bluray spelare.

Nu till frågan.. Finns det någonstans ett fäste som man sätter fast på en tevebänk? Den del som kan vara ett rör med tevefästet monterat på. Dom som finns sitter ju på asfula tevebänkar som är svindyra.. Dom vill man ju inte köpa och slakta.
Verkar övervägande finnas vägfästen, väldigt få bordsfästen och många bordsstativ till små datorskärmar.

Tacksam för snabbt svar.

Redigerat av Byzzer73, 23 december 2012 - 02:02.


#46

Postad 24 december 2012 - 12:16

MatsAndersson85
  • MatsAndersson85
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 0
Hej

Har nu skaffat ett väggfäste som svänger tv:n 90 grader. Detta om du som jag vill ha en position för tv i soffan samt en för köksbordet.

Fästet är motordrivet och använder tv´ns egen fjärrkontroll. Har en knapp för en förinställd position till köksläget. Riktigt smutt och smart lösning. Polarna tappar hakan ;-)

Slängt upp en video här:

http://www.youtube.c...h?v=uNscO2OHb18




Kan köpas på ex Webhallen:
http://www.webhallen...ing_mount_large


Matte

#47

Postad 27 december 2012 - 20:22

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

  • 497 inlägg
  • 0
Nån som har koll på var jag kan hitta en adapterplåt mellan vesa 200 och 400?
Min gamla tv hade 200x200 och min nya har 400x400 och att byta ut väggfästet är inte ett alternativ.

Tacksam för alla tips, vore drygt att behöva göra en egen adapterplåt..

#48

Postad 02 januari 2013 - 14:57

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

  • 503 inlägg
  • 0
Jag ska köpa ett Vogels 355 Thin när jag köpt en Sony 55HX855.

https://www.prisjakt...kt.php?p=833035

Lär återkomma med hur den fungerar och rör sig. Motoriserad med fjärr.

#49

Postad 06 januari 2013 - 09:34

lisced
  • lisced
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Oj vad många inlägg om väggfäste. Jag har tyvärr inga svar till er alla utan ytterligare ett rop på hjälp.

Samsung LE40R87BD inköpt 2007. Vesamåttet är 200x200 och jag har tyvärr inte instruktionen om väggfäste kvar.
Jag undrar måste jag ha en adapterplatta och ett väggfäste.

Jag har redan ett fäste med skruvarna till denna passar inte i min tv.
Någon som vet?

#50

Postad 05 februari 2013 - 19:45

Jejjee
  • Jejjee
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0
har en 65vt50 som jag skulle vilja väggmontera med en arm. eller arm och arm. TVn ska gärna efter väggmontering gå att vinkla i sidled iaf 20-45" någonstans där. Behöver inte kunna vinklas 90".

Ser i siffrorna att TVn väger ca 38kg utan väggfäste. vad ställer detta för krav på väggen tro? och som sagt någon som har tips på vägfäste med arm/tilt till en 65" panasonic plasma.

Redigerat av Jejjee, 05 februari 2013 - 19:48.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.