Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7541 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#6351

Postad 11 maj 2020 - 12:45

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Hur F*N hinner ni tvätta så ofta?! :D


Inga problem alls.

Varje torsdag låter jag en grannfirman handtvätt bilen medans jag jobbar, efter det varit storm och bilen är täckt av saltvatten så åker jag genom en vanlig biltvätt ist om det inte stormar på en onsdag då.

#6352

Postad 11 maj 2020 - 13:44

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Jag parkerar i ett gemensamt garage och såhär på våren är det extremt dammigt, bilen är täkt i skit efter att ha stått inne över helgen. Så jag ids inte tvätta bilen förrän hyresvärden spolat igenom garaget.

 

Men sommartid tvättar jag bilen kanske två gånger, vintertid beror nog på lite hur mycket man kört på saltiga vägar och hur slaskigt det är ute och utöver det brukar jag alltid tvätta när jag byter däck.



#6353

Postad 11 maj 2020 - 14:27

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Varje gång man gnuggar på lacken så slits den en aning så klart. Två gånger om året är lagom att tvätta tycker jag. :D Har aldrig haft rost på någon bil, men däremot en del smuts. :P

Det är ju det som är grejen, man ska inte "gnugga" på lacken när man tvättar. Gör man på rätt sätt med rätt medel, metod och ordning så räcker lätt avsvampning.

 

Själv brukar jag för normal tvätt använda 100% kontaktfri tvättning, dvs endast använda avfettnings/schampo samt högttrycks-lansar och sen upp på motorvägen och låta allt lufttorka.

 

Appropå detta med tid, ju bättre man håller efter lacken och ju oftare man tvättar räcker det med en väldigt snabb tvätt för att få bra resultat. Brukar sällan ta mer än 15 min för mig för sommarbruk, kanske 30 för vinter.


Redigerat av masse70, 11 maj 2020 - 14:28.


#6354

Postad 11 maj 2020 - 15:05

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 1

Om man vaxar bilen ordentligt och sen inte använder starkt frätande avfettningsmedel varje gång så tar det väl en stund att ens slita av vaxet med vanlig handtvätt? Jag tvättar bilen nästan varje Söndag men inte speciellt hårt och har gjort det på senaste 3 bilarna utan att ha märkt av något slitage. 2 av bilarna har vart vita och jag märker att smutset sitter hårdare bara på 2 veckors intervaller vilket då kräver mera gnugging att få bort.


Redigerat av Demon Slayer, 11 maj 2020 - 15:06.


#6355

Postad 11 maj 2020 - 15:13

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 1

Själv har jag alltid behandlat mina bilar med antingen PPS eller keramisk lackbehandling.

 

Tål avfettning utan problem, iaf de behandlingar jag har.


Redigerat av masse70, 11 maj 2020 - 15:14.


#6356

Postad 31 maj 2020 - 11:58

sebb_1
  • sebb_1
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Någon som har erfarenhet av att sälja sin bil via kvd?

#6357

Postad 31 maj 2020 - 12:37

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2 318 inlägg
  • 0

Någon som har erfarenhet av att sälja sin bil via kvd?

Några kollegor har gjort det och de har varit nöjda varje gång.

#6358

Postad 04 juni 2020 - 12:05

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

någon som har erfarenhet av Mazda 6 från 2016 och framåt?

hur är dom? 

tycker dom är riktigt snygga. men det spelar ju ingen roll om det är dåliga bilar :)

Bifogad fil(er)



#6359

Postad 05 juni 2020 - 06:03

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

någon som har erfarenhet av Mazda 6 från 2016 och framåt?

hur är dom? 

tycker dom är riktigt snygga. men det spelar ju ingen roll om det är dåliga bilar :)

Hål dig långt borta ifrån dom, Sämsta skitbil du kan köpa.

Frugan hade en ny. Efter bara några veckor så började problemen. Olika elfel hela tiden, Trots byte av det mesta i bilen så fick dom aldrig bukt med det.

Och sen ska vi inte tala om det j*vla vägbullret, Körde man över 1500 varv så gick det knappt att prata med varandra. Hon sålde den efter 2 år och då hade det redan börjat rosta vid framskärmarna. Detta måste vara den sämsta bil Mazda någonsin byggt.



#6360

Postad 05 juni 2020 - 07:11

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2 318 inlägg
  • 0

Hål dig långt borta ifrån dom, Sämsta skitbil du kan köpa.
Frugan hade en ny. Efter bara några veckor så började problemen. Olika elfel hela tiden, Trots byte av det mesta i bilen så fick dom aldrig bukt med det.
Och sen ska vi inte tala om det j*vla vägbullret, Körde man över 1500 varv så gick det knappt att prata med varandra. Hon sålde den efter 2 år och då hade det redan börjat rosta vid framskärmarna. Detta måste vara den sämsta bil Mazda någonsin byggt.

Oj, snacka om dag och natt.
En kompis har en Mazda 6 från 2018 som han är jättenöjd med. Under två år har den rullat runt 6000 felfria mil.
Gällande vägbullret så hjälper det om man stänger fönstret, måste varit därför det brötade för jag hör inte mer än normalt i hans ;)
Personligen tycker jag det är en trevlig bil som kan jämföras med V90.

Jag snackar Mazda 6 Kombi.

#6361

Postad 05 juni 2020 - 08:20

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Nu har jag inga personliga erfarenheter av att äga en Mazda. Har tänk provköra en länge men har inte blivit av och sen slutade det med att jag köpte en ny Civic istället.

 

Men ser man tillbaka till tidigare versioner av Mazda 6 så är buller och rost inget ovanligt.

Dom jag känner som äger eller har ägt Mazda 6 har varit väldigt nöjda och bara pratat gott om dom och dom har fått väldigt mycket bra kritik i tester mm. Så där av min egen nyfikenhet.

 

Motorerna verkar vara helt okej, designen är i mitt tycke bra, det enda jag egentligen har haft frågetecken kring är väl vägbuller, rost och att många verkar klaga på användarvänligheten av "multimediaenheten" eller vad man kallar bilstereon nu för tiden. :)



#6362

Postad 05 juni 2020 - 09:20

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Mazda 6 är välkänd för sitt höga buller men de har jobbat på att bättra på den punkten i samband med flera olika facelifts så det är möjligt att de fått ordning på det på senare år.

 

Ang driftsäkerhet så tenderar folk att utgå från sina egna praktiska erfarenheter. Vilket är rätt korkat, ett enskilt exemplar säger inget om modellens driftsäkerhet. Ska man uttala sig om den saken så får man hänvisa till statistik/undersökningar.

 

Gillar design på såväl exteriör som interiör. Väldigt få japanska bilar där det känns så. Kan på rak arm inte komma på någon annan.


Redigerat av pacman, 05 juni 2020 - 09:22.


#6363

Postad 05 juni 2020 - 09:51

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Toyota 2000GT är fin.

Nya Toyota Supra är rätt cool också.

 

Annars håller jag med. Japanska bilar är ytterst sällan snygga.



#6364

Postad 05 juni 2020 - 12:21

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Toyota 2000GT är fin.
Nya Toyota Supra är rätt cool också.

Annars håller jag med. Japanska bilar är ytterst sällan snygga.


Fast nya Supran är ju en BMW :)

#6365

Postad 05 juni 2020 - 12:48

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Fast nya Supran är ju en BMW :)

Jag vet att innehållet är mest BMW, men designen är Toyota.



#6366

Postad 07 juni 2020 - 12:29

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Honda tyckte jag hade bra design på Accorden, men nya fronten som dom har på alla bilar idag tycker jag tar ett tag att vänja sig vid! I övrigt är dom inte så dumma, speciellt interiören gillar jag.

 

Även Toyota tycker jag börjar ha helt okej design, lite annorlunda men snygg. Sepciellt nya Camryn som i princip är samma bil som Lexus LS.

Jag är glad över att dom valde att gå med Toyotas design på Supran och inte BMW! Vet inte vad designerteamet hos BMW har rökt de senaste åren, men deras nya grillar ser ju bara helt groteska ut! :D

 

Subaru är mycket hit and miss, Levorgen gillar jag men resten ser ju väldigt tråkigt ut även om det är trevliga bilar i övrigt.

Mitsubichi, Suzuki och Nissan är mest bara mjeh! Tråkiga, fula och väldigt sporadisk tillförlitlighet.

 

 

 

2020-Honda--Civic-1.jpg



#6367

Postad 14 juni 2020 - 19:44

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Jag provkörde en kompis Tesla Model S Performance idag. Brutalt ax i Ludicrous Mode. :D  Lätt att tappa körkortet där...

Kul men löjligt dyr.



#6368

Postad 18 juni 2020 - 10:50

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

det pratades ju längre upp om priser på service på Ford-bilar. att någon tyckte att det var dyrt.

 

Var inne på volvo idag och fick en offert. 

Stora sevicen med olja, filter samt alla andra filter och tändstift och lite annat.

4400kr går den på. 

Detta är dessutom på det dyraste stället så troligtvis kan jag få det billigare.

 

Väldigt prisvärt tycker jag.



#6369

Postad 18 juni 2020 - 11:05

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Volvo är svinbilliga, man blir glatt förvånad varje gång. Till skillnad från VW. (Har en av varje.)



#6370

Postad 18 juni 2020 - 18:05

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

Jag bråkade precis med wv serviceavdelning. På min passat har larmet gått till och från när bilen laddas och har inte fattat varför. Får larm om något i kupén. Lämnade in den och de bytte laddkontakten. Problemet kvarstår och larmet kommer var och varannan morgon även efter det.

 

Lämnar in den igen och de säger att de beror på pucken som sitter i bilen. Ringer till vår leverantör av körjournalen och de känner inte till något liknande problem. Börjar bli måttligt irriterad. Ringer upp vw och de bestämmer att de får helt enkelt byta ut hela larmet. Ringer upp körjournalgubbarna igen och då säger de att jag har ju en för gammal version av pucken vilket kan störa det hela, får en ny och problemet har aldrig kommit åter. 

 

Även om de är dyra på service så är ändå min erfarenhet att de i alla fall har varit trevliga och tillmötesgående och i och med att det inte är jag som står för notan så är det viktigt för mig. Pudlade faktiskt och ringde och sade som det var innan de bytte larmet och bad om ursäkt om jag hade haft en något hård ton.



#6371

Postad 18 juni 2020 - 18:27

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Hade precis samma sak med min GTE. Lämnade in hos VW som sade problemet var pucken.

Ringde körjournals-supporten och det man gjorde var att koppla upp sig mot pucken och ställa om så den inte loggar allt från CAN-bussen.

Tydligen väldigt vanligt att bilarna inte accepterar det.

#6372

Postad 18 juni 2020 - 20:17

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Börjar glutta mot en tiguan allspace nu faktiskt. Gubbkroppen vill inte ligga efter backen längre. Men velar mellan den vanliga tiguanen eller allspace pga utrymmet. Är ju van v70ns fyrkantiga lastförmåga. Någon med erfarenheter?

#6373

Postad 18 juni 2020 - 20:45

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Vafan? Är du inte född 81?  :P



#6374

Postad 18 juni 2020 - 21:41

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Många hårda år med elitidrott, bärande av tung utrustning på jobb och en syltrygg har börjat på att göra sig tillkänna. 😊 sen att man är 190cm lång gör inte saken bättre.

#6375

Postad 18 juni 2020 - 21:56

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Många hårda år med elitidrott, bärande av tung utrustning på jobb och en syltrygg har börjat på att göra sig tillkänna. 😊 sen att man är 190cm lång gör inte saken bättre.

Ursäkta, men är det någon som förstår det Wolverine skriver?

#6376

Postad 18 juni 2020 - 22:32

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Vad är det du inte förstår?



#6377

Postad 18 juni 2020 - 23:29

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 0

Jag har inga problem att förstå att Wolverine_81 försöker beskriva att han upplever sin kropp som äldre än 39 år gammal. 

 

För mig är dock "syltrygg" mer än mental än fysisk åkomma. Egenskapen brukar tillskrivas majorer som inte vågar säga i från och stå för saker, ofta uttalat av underställda officerare. Majorer med syltrygg har vanligtvis blivit befordrade till sin inkompentensnivå och placeras därefter nånstans på HKV, där de gör minst skada... ;)



#6378

Postad 19 juni 2020 - 06:33

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

På mitt kompani där jag genomled min militärtjänstgöring var samtliga officerare lengräddade syltryggar. Det var ett slags militärt Samhall vill jag tro, för så illa kan det inte ha varit i hela försvaret... :ph34r:  :lol:

Jag hade förresten också mycket problem med ryggen hela mitt vuxna liv tills jag började träna regelbundet när jag fyllde 43. Nu är den mycket bättre och jag har inga problem att kliva ur och i en sportbil.


Redigerat av hassesolo, 19 juni 2020 - 06:37.


#6379

Postad 19 juni 2020 - 06:48

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Ok. Bra då är det utagerat. Syltrygg har ni rätt i. Kanske inte så illa 😊 och träning finns med på schemat så det är inte det som är en faktor. Men för att återgå till frågan. Tiguan eller tiguan allspace?

Ogillar starkt bonus malus, men då det är ett tag kvar till elbilarna finns för den stora massan så får man väl sikta in sig på de som registrerat sig innan juli -18. Tänker mer på om någon haft en vanlig tiguan och kan berätta om de anser att det räcker med bagage? Eller är det någon annan bil som kan vara lika vettig?

#6380

Postad 20 juni 2020 - 09:37

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Svensk elchock. Spännande.
https://youtu.be/awhbrlwyg1Q

Redigerat av pacman, 20 juni 2020 - 09:37.


#6381

Postad 20 juni 2020 - 11:13

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2 318 inlägg
  • 0

Svensk elchock. Spännande.
https://youtu.be/awhbrlwyg1Q

Med tanke på hur Koenigsegg har hypat detta i sociala medier förväntar jag mig något ”way over the treetops”!

Har dålig koll på hur mycket Polestar marknadsfört detta (följer inte de) men kan tänka mig att det är i samma grad som Koenigsegg.

Någon som vet om det är någon form av samarbete eller bara ett dragrace?

#6382

Postad 20 juni 2020 - 12:11

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Är det bara jag som tycker att Polestar är gräsligt ful bakifrån ? <_<



#6383

Postad 20 juni 2020 - 12:46

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Polestar skulle satsat på en praktisk kombi istället för på en dyr sedan.



#6384

Postad 20 juni 2020 - 13:47

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0

Nja det är väl en mycket praktisk halvkombi?



#6385

Postad 20 juni 2020 - 14:04

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Är det bara jag som tycker att Polestar är gräsligt ful bakifrån ? <_<

Nope, men den är för övrigt ful rent allmänt så.

 

Ser fortfarande ut som en tråk-Volvo.



#6386

Postad 22 juni 2020 - 09:36

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Börjar glutta mot en tiguan allspace nu faktiskt. Gubbkroppen vill inte ligga efter backen längre. Men velar mellan den vanliga tiguanen eller allspace pga utrymmet. Är ju van v70ns fyrkantiga lastförmåga. Någon med erfarenheter?

 

Jag har en "vanlig" Tiguan, bagageutrymmet är löjligt litet, en Golf kombi har större bagage faktiskt. Så just därför har jag en V70 som andrabil  :D

Jag hade lätt valt en Allspace idag, men den lanseringen dröjde ju några år så jag orkade inte vänta.



#6387

Postad 22 juni 2020 - 12:23

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0

Ajdå, ja man kan ju sällan ha för mycket utrymme men det skulle kanske vara ett alternativ att komplettera med en takbox när man måste.

Får se till att provlåna hem en och testpacka för att se hur mycket som ryms....tydligen kunde man justera ner golvet ett snäpp och då vann man ca 50 liter vilket inte är fy skam....men det lär väl ändå inte räcka när det ska in kylbagar, väskor och allehanda påsar.



#6388

Postad 22 juni 2020 - 12:52

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Personligen förstår jag inte hypen med alla SUV:ar nu för tiden. Dom flesta små och mellanstora SUV:ar har nästan mindre bagage än en liten sedan. Visst har man höjden, men den är ju inte så lätt att utnyttja alltid.

 

Självklart, om man är ute efter markfrigång och framkomlighet eller vill ha en mer upprätt sittställning, så ja vist. Jag gillade verkligen min Subaru Forester, att ta sig fram i djupsnö eller om man skulle ta sig ut i skogen eller ner till en sandstrand långt borta så var den fantastisk, men med en medelförbrukning på nästan 1,4 liter på strax över 3000 mil var lite i överkant. Bagageutrymmet var ändå okej om man jämför med andra bilar i samma klass men ändå inte stort för hur stor bilen var.



#6389

Postad 22 juni 2020 - 17:06

sebb_1
  • sebb_1
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Vad är egentligen mest ekonomiskt att tänka angående bilbyte?
Hur ofta byter ni bil? Har idag en BMW 520 år 14 12000 mil köpt för 3år sen. Fundera på att byta ut den mot en 3år nyare nu innan några större fel kommer och innan den sjunker för mycket i värde. Men samtidigt är det kanske ännu större värdeminskning på en 3år nyare bil och ändå en hel del pengar man får ge i mellan.

Kanske är det ändå bäst att behålla bilen något år till men vill inte ha en bil som kräver årliga reparationer. Hur tänker ni andra om detta?

#6390

Postad 22 juni 2020 - 17:40

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0

Skulle aldrig vilja ha en bil med större värde som saknar gällande maskinskadeförsäkring.

Kan ju bli hur dyrt som helst.



#6391

Postad 22 juni 2020 - 18:07

sebb_1
  • sebb_1
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Jo tänker lite så med. Min maskinskadeförsäkring gick precis ut nu vid 12000mil

Redigerat av sebb_1, 22 juni 2020 - 18:08.


#6392

Postad 26 juni 2020 - 07:23

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0

Jag har en "vanlig" Tiguan, bagageutrymmet är löjligt litet, en Golf kombi har större bagage faktiskt. Så just därför har jag en V70 som andrabil  :D

Jag hade lätt valt en Allspace idag, men den lanseringen dröjde ju några år så jag orkade inte vänta.

 

Hade hemma en vanlig tiguan igår för att känna och klämma lite samt provpacka, i vanligt utförande så har du helt rätt, ingen större sensation men om man drog fram sätena litegrann så rymde vi lika mycket eller mer i den än vad vi tidigare gjort i V70n (!?) Nu har vi barn som har inte så långa ben så just nu lär det ju funka alldeles galant med en vanlig tiguan. Det klart, det är ju lite bök med att dra fram stolar och justera bagaget så det rymmer mer men samtidigt är det ju en differens på minst 50k på en vanlig vs en allspace...Och i värsta fall kan man ju montera takbox...



#6393

Postad 29 juni 2020 - 08:44

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

velar fram och tillbaka hela tiden om vad jag ska köpa för bil. Dock så kommer jag alltid tillbaka till Ford mondeo så jag tycker att det är den absolut snyggaste "svensson-bilen" som har gjorts. 

 

Ford är dessutom generösa med utrustningen och priset är ganska bra. 

 

jag brukar alltid köpa budgetvarianten när jag köper bil och lägger aldrig pengar på större motor eller andra saker.

 

Denna gång funderar jag på att göra tvärtom. Köpa största motorn samt att välja automat. Tänker också se till att det är "Titanium" så jag får så mycket utrustning som möjligt.

 

Finns det någon här som har erfarenhet av denna bil? 

Vad gillade du? vad gillade du inte? Nåt speciellt man ska tänka på?

någon speciell modell man helt ska undvika?

 

Jag tänker sikta in mig på 2016-2017 års modell.

största motorn, automat, titanium och max 5000 mil.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  i.jpg   61,12K   0 Antal nerladdningar


#6394

Postad 29 juni 2020 - 10:10

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

  • 571 inlägg
  • 0

velar fram och tillbaka hela tiden om vad jag ska köpa för bil. Dock så kommer jag alltid tillbaka till Ford mondeo så jag tycker att det är den absolut snyggaste "svensson-bilen" som har gjorts. 

 

Ford är dessutom generösa med utrustningen och priset är ganska bra. 

 

jag brukar alltid köpa budgetvarianten när jag köper bil och lägger aldrig pengar på större motor eller andra saker.

 

Denna gång funderar jag på att göra tvärtom. Köpa största motorn samt att välja automat. Tänker också se till att det är "Titanium" så jag får så mycket utrustning som möjligt.

 

Finns det någon här som har erfarenhet av denna bil? 

Vad gillade du? vad gillade du inte? Nåt speciellt man ska tänka på?

någon speciell modell man helt ska undvika?

 

Jag tänker sikta in mig på 2016-2017 års modell.

största motorn, automat, titanium och max 5000 mil.

Min erfarenhet är att Ford gör bra bilar numera.
Ford fick dåligt rykte på 80-talet och det håller i sig.
Jag får väldigt ofta höra "Ingen Ford på vår gård" och "Du har ingen bil, du har en Ford".
Brukar ställa frågan då. "Hur många ggr har du haft din bil på verkstaden förutom service?"
Jag har aldrig haft min på verkstad i alla fall.

Jag är inne på min 7:e Ford och har haft 3 st Mondeo och nu är jag inne på min andra Focus.

De 2 första var Sierror som kanske hade kunnat varit bättre men absolut ingen katastrof.

Visserligen har jag enbart köpt Fords "sportmodeller" de senaste 20 åren och vet inte om de har bättre kvalitet eller något
men det tror jag inte.

Vad som i alla fall är allmänt känt numera är att Ford har körglädje och bygger mycket bra chassin och styrresponsen

är något få bilmärken slår Ford på.

Jag hade nog haft en Mondeo nu själv om de hade fortsatt med ST-modellen.
Just nu har jag en Focus RS som jag haft i 2 år som jag är sjukt nöjd med.

Tyvärr kan jag inte svara på dina frågor om den Mondeon men min erfarenhet av Ford generellt är att de gör bra bilar nu.



#6395

Postad 29 juni 2020 - 10:57

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Livet är för kort för att snåla 😃
Jag snålade som fan sist ja köpte bil för jag ville ha så ny bil som möjligt med så lite mil som möjligt för så lite pengar som möjligt 😃

Och kan säga att kul har det verkligen inte varit .

Nästa blir mer mer effekt och automatlåda och 4x4

#6396

Postad 29 juni 2020 - 11:06

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Livet är för kort för att snåla
Jag snålade som fan sist ja köpte bil för jag ville ha så ny bil som möjligt med så lite mil som möjligt för så lite pengar som möjligt

Och kan säga att kul har det verkligen inte varit .

Nästa blir mer mer effekt och automatlåda och 4x4

 

exakt min tanke just nu också.

 

samma kriterier som jag har nu då.

ganska mycket effekt, automat och 4wd :)



#6397

Postad 29 juni 2020 - 16:51

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 2

4wd är ju ganska meningslöst för de flesta faktiskt.

Den går av vägen lika lätt som en tvåhjulsdriven men ger en falsk känsla av kontroll så du hamnar längre ut på fältet istället.

Bor man där man kör på oplogade vägar eller lerigt underlag så visst...



#6398

Postad 29 juni 2020 - 17:10

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

4wd är ju ganska meningslöst för de flesta faktiskt.
Den går av vägen lika lätt som en tvåhjulsdriven men ger en falsk känsla av kontroll så du hamnar längre ut på fältet istället.
Bor man där man kör på oplogade vägar eller lerigt underlag så visst...


Du har helt rätt.
Dock är det ju lite kul och mondeo finns med både 2wd och 4wd så då väljer jag 4wd
Ser ingen direkt nackdel heller.
Har inte tänkt på om dom är dyrare heller.

#6399

Postad 29 juni 2020 - 17:14

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

4WD ger bra acceleration på vintern och en större känsla av stabilitet. Problemet är att man lockas/luras att köra snabbare och bromssträckan blir snarare längre pga tyngre bil. Kurvtagningen blir lite sämre pga tyngden också.
För en lugn och försiktig förare är 4WD toppen om man glömmer ekonomin. För småvilda förare är det snarare lite farligt. 
Jag skulle gärna ha fyrhjulsdrift men det fanns inte som tillval på den bilen jag valde.


Redigerat av hassesolo, 29 juni 2020 - 17:15.


#6400

Postad 29 juni 2020 - 17:35

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Min erfarenhet av 4wd (VW Passat, Masda 323 och Saab 9/3) är att service brukar bli dyrare på 4wd när det ska börja bytas delar i drivlina/bromsar.

Har dock inte koll på andra modeller, kanske har bättre priser.




Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.