Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dali Rubicon

162 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
DALI Rubicon 2 (Surroundhögtalare) 2 7,5 (1) 23 496:-
DALI Rubicon 5 (Golvhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
DALI Rubicon 6 (Golvhögtalare) 1 9 (6) 46 996:-
DALI Rubicon 8 (Golvhögtalare) 1 8,14 (6) 69 996:-
DALI Rubicon LCR (st) (Surroundhögtalare) 4 7 (1) 31 996:-
5 relaterade trådar

#1

Postad 07 maj 2014 - 20:43

mailpoman
  • mailpoman
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0
Dali är på väg att släppa en ny serie högtalare som verkar intressant.

http://www.ljudochbi...n-hogtalarserie

#2

Postad 09 maj 2014 - 20:32

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0
Rubicon 8 ser ju ut o bli riktigt trevlig. Gillar deras hybrid-diskanter kraftigt.

#3

Postad 14 maj 2014 - 18:51

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Här kommer lite bilder :)

Postad bild

Postad bild
Postad bild

#4

Postad 15 maj 2014 - 18:52

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Från Munchen mässan 2014- 15/5-18/5 :) Bilden kommer från: http://m3.idg.se

Postad bild

#5

Postad 22 maj 2014 - 22:23

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Här är de preliminära svenska priserna (per par):

DALI Rubicon 2: 15 000 kr
DALI Rubicon LCR: 17 000 kr
DALI Rubicon 5: 22 000 kr
DALI Rubicon 6: 28 000 kr
DALI Rubicon 8: 38 000 kr


Infon kommer från ljudochbild.se


#6

Postad 25 juli 2014 - 14:28

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Nu finns Rubicon på Hifiklubbens hemsida :)

http://www.hifiklubb...?q=dali rubicon

#7

Postad 11 augusti 2014 - 09:19

Unregistered9574e33a
  • Unregistered9574e33a
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Någon som hört högtalarna eller vet om någon recension?

#8

Postad 05 september 2014 - 18:03

maxwall
  • maxwall
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Någon som hört högtalarna eller vet om någon recension?

De recenseras i senaste ljud och bild nr 9.

#9

Postad 06 september 2014 - 10:35

hampes
  • hampes
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
stativaren har i whathifi

#10

Postad 12 september 2014 - 05:55

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0
Finns väl i butik nu, nån som lyssnat?

On Wall har vunnit EISA

#11

Postad 25 september 2014 - 11:38

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0
Jag lyssna på Rubricon 8 härom dagen, kan säga att jag inte är så imponerad. Nu har jag redan Mentor 6 så min referens är ganska lik, tyckte det var väldigt lite bas och ingen punch.
Säljaren sa att dom inte var inspelade vilket jag har svårt att förstå, den HK jag besökte har inte överdrivet många besökare och får dom in nya speakers i denna kaliber så har jag svårt att tro att säljarna skulle låta dom stå och damma.

#12

Postad 25 september 2014 - 20:17

Unregistered37a4eddd
  • Unregistered37a4eddd
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

Jag lyssna på Rubricon 8 härom dagen, kan säga att jag inte är så imponerad. Nu har jag redan Mentor 6 så min referens är ganska lik, tyckte det var väldigt lite bas och ingen punch.
Säljaren sa att dom inte var inspelade vilket jag har svårt att förstå, den HK jag besökte har inte överdrivet många besökare och får dom in nya speakers i denna kaliber så har jag svårt att tro att säljarna skulle låta dom stå och damma.


Detta tyder väl lite på att Klubben börjar dra åt Siba-hållet. Ställer ut högtalare i denna klassen som inte är ens inspelade. Vill man attrahera premiumköpare eller inte? På Hifi-PUNKTEN i Trollhättan berättade killen att dom ställer inte ut något ickeinspelat. De låter nya högtalare gå på nätterna i deras ljudisolerade biorum. I veckor. Tills dom låter som det ska. Den säljaren blev sen headhuntad av Dynaudio och började jobba där. Men detta är en highend-hobby. Låt inte skitsäljare dra ner det till Elganten-nivå!

#13

Postad 25 september 2014 - 20:57

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Var o lyssnade på B&W DB1 i sickla, märkligt då han slog på den, då försvann all bas. Ställde mig upp, där var den. Nä, dåligt, de hade inte ansträngt sig alls.



#14

Postad 04 oktober 2014 - 13:31

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

  • 701 inlägg
  • 0
TEST av Rubicon 8

#15

Postad 04 februari 2015 - 17:10

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Lyssnade på både Rubicon 6 och 8 men den Lyngdorf förstärkare. Hifiklubben i Uppsala med 6:orna och Sickla med 8:orna. Personligen är jag djupt imponerad. Tyckte dom sparkade rumpa med BW i samma prisklass. Har själv en AVR-X4100W bioförstärkare. Skulle va kul att se ifall 6:orna låter lika bra med den som med Lyngdorfen. Troligen inte, men kanske tillräckligt bra?

#16

Postad 05 februari 2015 - 10:38

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

  • 701 inlägg
  • 0

Lyssnade på både Rubicon 6 och 8.


Hur upplevde du skillnaden mellan dessa modeller? Ser att dom just höjde priset med två tusen kronor.

#17

Postad 09 februari 2015 - 13:46

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0

Hur upplevde du skillnaden mellan dessa modeller? Ser att dom just höjde priset med två tusen kronor.


8:an var ju liksom "Mer" typ. Dock kom nästan tårarna när jag lirade "nothing else matters" redan på 6:orna så dom räcker för mig i 20 år. Får nog bli dom. Som sagt, jag har bara lyssnat med en Lyngdorf vid rodret så jag vet inte hur dom låter med en enklare förstärkare.

En sak till: när jag lirade ovanstående låt så hörde jag detaljer i Newsteds baslir som jag aldrig hört förut. Jag har ändå hört låten 1000 ggr. Gillar även diskanten jättemkt. Smaken är ju olika men jag älskar Rubicon ljudet.

Redigerat av Andre 71, 09 februari 2015 - 14:10.


#18

Postad 19 mars 2015 - 21:33

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Jämförde Monitor Audio GX300 med Rubicon 6.
Tyckte Rubicon totalkrossade MA. Största skillnaden var basen. Kan hända är GX300 främst för mer akustisk musik. Hårdrock gillade den inte.
Det gör Rubicon 6. Beställde ett par idag. Vete fan hur jag ska kunna vänta en vecka på dom:-)

#19

Postad 19 mars 2015 - 22:20

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
By the way, körde demon med en Denon AVR-X4100W och det gick utmärkt utan separat slutsteg. Skönt! Var lite orolig att det skulle behövas.

Redigerat av Andre 71, 19 mars 2015 - 22:23.


#20

Postad 21 mars 2015 - 09:54

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag lyssnade igår på rubicon 6, med lyngdorf. Tyvärr. Därmed kan jag b bara säga min bild av högtalaren inkl room perfect.

Utifall det är en påbyggnad från mentor då har den tappat endel värme i ljudet. Den spelar mer fysiskt än ikon och är betydligt bättre, men jag upplevde att den, med room perfect spelade lite för lite bas. Kändes som att ljudet blev aningen avskalat faktiskt.

Även fast sittplatsen var blott två meter ifrån så lät det väldigt bra ur spridningssynpunkt, det var oväntat och påvisade att högtalaren kan användas i mycket trånga rum, där det annars skulle kunna rekommenderas en studiomonitor som är till för att lyssna via närfält.

Jag uppmärksammade att den inte kommer så djupt i basen, så det behövs imo absolut en sub som löser det hela. Det är ganska viktigt tom. Då kan man säkert få till en varmare ljudbild också. Där vill jag tillägga att jag inte på något sätt är en basnarkoman, jag har stött på stativare som utan tvekan räckt för att trycka på tillräckligt i basen för min smak.

Tyvärr så vet jag inte om det var basfattigt pga lyngdorf, men det ska tilläggas att lyssningsplatsen var mitt i rummet och således en basdödare, det kan ha gjort att basen upplevts som orättvist fattig.

Nåväl, för att inte bli för långdragig då ska jag dock avsluta med att säga att jag har hört betydligt bättre för dom pengarna, det utan att rubicon är dålig i min smak. Däremot är segmentet extremt tufft, finns många tillverkare som har en högtalare i prisklassen runt 30.000! Billiga märken har sina dyraste modeller här och dyra märken har sina insteg här. Allt däromkring gäller den individuella preferensen.

Jag skulle inte ha köpt den. Men jag skulle heller inte ha placerat stolen två meter från högtalaren när det fanns 2.5 meter rum bakom.

#21

Postad 22 mars 2015 - 18:55

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Smaken är onekligen som baken. Jag tycker att just basen var det bästa med högtalaren. Snärtiga dubbla baskaggar i deathmetal låtar, tung bas som aldrig mullrar i de mäktigare styckena. Jag är allergisk mot bas som sägs gå djupt, fast den egentligen bara mullrar. Grym hårdrockshögtalare. Får mina på Fredag. Vete fan hur jag ska kunna vänta:-)

#22

Postad 22 mars 2015 - 19:07

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Tung bas? Vad har du lyssnat på tidigare? :D

#23

Postad 22 mars 2015 - 21:01

Callekl
  • Callekl
  • Användare

  • 221 inlägg
  • 0

Smaken är onekligen som baken. Jag tycker att just basen var det bästa med högtalaren. Snärtiga dubbla baskaggar i deathmetal låtar, tung bas som aldrig mullrar i de mäktigare styckena. Jag är allergisk mot bas som sägs gå djupt, fast den egentligen bara mullrar. Grym hårdrockshögtalare. Får mina på Fredag. Vete fan hur jag ska kunna vänta:-)

 

Rapportera när du har fått dem. Är bra sugen på femmorna, har lyssnat en del på dem och de faller mig verkligen i smaken.



#24

Postad 22 mars 2015 - 21:38

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0

Tung bas? Vad har du lyssnat på tidigare? :D

Jag har kanske lyssnat lite för lite innan jag slog till, men jag har lyssnat på allt dom hade i samma prisklass på Hembiobutiken samt MA GX300 på Reference Audio.

 

Jag vet att högtalaren på pappret har "sämre" siffror än t.ex Monitor Audio GX300. 38Hz mot 30 Hz. Tyckte i praktiken med den musik jag lyssnar på (hårdrock i alla former) att Dalin hade tyngre bas än Monitor Audio, Triangle och Canton i samma prisklass. Canton sägs gå ner till 20 Hz i specen. Tillåt mig asflabba. Hur mätte dom det? Menar dom det där kraftlösa mullret? Kanske är coolt när hulken morrar i nån film.

 

Såklart är basen inte djupare än en högtalare med 2st 8 tumselement i samma prisklass.

 

Jag vill dock ha slimmade högtalare som ändå låter bra. Bestämde mig för att bara testa högtalare med 6.5 tumselement då jag hade fått svårt att baxa in nått bredare.

 

Jag gjorde följande när jag lyssnade igenom ca 5st högtalare i samma prisklass:

 

1. Lira "Nothing else matters" med Metallica. Enormt bra inspelning där basen är blutung. Klockren på Rubicon 6 tyckte jag.

2. "Wasted Years" av Iron Maiden. Här ska Steve Harris karaktäristiska basspel regera. På MA GX300 hördes knappt basen. Med Rubicon 6 började jag spontangaloppera i lyssningsrummet.

3. " I Dovregubbens hall" Edward Grieg. Ett klassiskt stycke som är lika mäktigt som de mäktigaste Death Metal låtarna. Här hävdar sig många av högtalarna bra. Kan inte se nån direkt vinnare.

4. "Seasons in the abyss" Slayer. Rubicon 6 är mästare på att reda ut låtar med lite grötigare, oputsat ljud.

5. "Skin on my teeth" Megadeth. Trumintrot i början skall framkalla glädje på en bra högtalare, liksom det grymma öppningsriffet. Gör det inte det så får det vara för mig. Rubicon levererar.

 

Jag vill poängtera att jag tyckte GX300 var grym på akustisk musik och diverse "HiFi anpassad" musik (typ Dire Straits). Klar 2:a i mitt test, men ändå brutalt krossad av Rubicon 6, till min enorma förvåning. Det sjuka är att jag körde mot reference audio för att köpa GX300 när jag tänkte att jag ändå måste stanna till och lyssna en sista gång på Rubicon innan jag gör en för mig så stor investering. Efter några minuters lyssning på exakt samma låtar jag just lyssnat på GX300 med, slog jag till....på Rubicon 6.

 

Högtalare är ju det i anläggningen som skiljer sig mest åt ljudmässigt. Olika förstärkare skiljer en del men högtalare skiljer enormt. Troligen därför det finns en miljon märken.



#25

Postad 22 mars 2015 - 21:53

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0

Rapportera när du har fått dem. Är bra sugen på femmorna, har lyssnat en del på dem och de faller mig verkligen i smaken.

Rapport kommer, lita på det:-). Jag är pinsamt förväntansfull, som en 5-åring på julafton, vilket nog märks på mina inlägg just nu hehe!

 

Jag vet att det är ett kostnadshopp på några tusen till 6:orna, men jag tycker ljudhoppet är enormt. Hoppet mellan 6:orna till 8:orna är inte alls lika stort tycker jag. 5:orna är dock väldigt nätta och låter fint.



#26

Postad 28 mars 2015 - 23:10

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Har nu haft Rubicon 6:orna ett dygn, och jag tycker dom levererar direkt ur kartongen😄. Mina gamla Tannoy står nere i källaren nu efter 17 års trogen tjänst. Ska prova Bi-amp när högtalarna är inspelade för att se om det ger nåt extra. Tycker det känns som att stärkarn orkar detta riktigt bra ändå. j*vlar vilken skillnad det vart med klassisk musik där dynamiken i vissa stycken är så stor. Nu är det kul att spela HÖGT😄👏!

#27

Postad 28 mars 2015 - 23:56

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Grattis till nya talarna!
Jag gillar Dali starkt själv. Har ägt Mentor och Helicon tidigare och äger nu ett par Epicon 2 och kunde inte vara mer nöjd. Vad driver du talarna med? I dagsläget driver jag mina med en Nad C390DD men skall nu i sommar byta till en Hegel H160. Kan tipsa om Hegel till Dali. Funkar riktigt bra, basen blir torr och rapp, öppet mellanregister och en diskant med lyster och detaljer som framkallar rysningar, (för mig).

Gillar verkligen Dalis Epicon och Rubicon serie med den nya tekniken (SMC), personligen tycker jag att de är de ledande i den prisklassen de säljs i. Jag blev riktigt impad av Rubicon 6 då jag hörde dem och har svårt att se en bättre talare för de pengarna, (min personliga åsikt).

Hoppas du får njuta många timmar framöver med dina nya donnor ; )

#28

Postad 29 mars 2015 - 00:59

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Grattis till nya talarna!
Jag gillar Dali starkt själv. Har ägt Mentor och Helicon tidigare och äger nu ett par Epicon 2 och kunde inte vara mer nöjd. Vad driver du talarna med? I dagsläget driver jag mina med en Nad C390DD men skall nu i sommar byta till en Hegel H160. Kan tipsa om Hegel till Dali. Funkar riktigt bra, basen blir torr och rapp, öppet mellanregister och en diskant med lyster och detaljer som framkallar rysningar, (för mig).

Gillar verkligen Dalis Epicon och Rubicon serie med den nya tekniken (SMC), personligen tycker jag att de är de ledande i den prisklassen de säljs i. Jag blev riktigt impad av Rubicon 6 då jag hörde dem och har svårt att se en bättre talare för de pengarna, (min personliga åsikt).

Hoppas du får njuta många timmar framöver med dina nya donnor ; )

Dali är väl rätt så snälla om jag nu mins rätt. Det enda jag är skeptiskt mot H160 är kuben som någon visade på forumet. Jag tycker Tannoy Defenition/Luxman och även Audio Physic/Burmester lät bättre än Dali Epicon/Lyngdorf. Hade en NAD innan som jag störde mig rätt så bra på. Är nöjd för stunden. Hade jag haft en stooor plånbok hade det stått en Hegel P20 med T+A AMP8.


Redigerat av Buddaz12, 29 mars 2015 - 01:06.


#29

Postad 29 mars 2015 - 01:02

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Smaksak ; )

#30

Postad 29 mars 2015 - 10:31

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Tack Lift85!
Jag driver högtalarna med en Denon AVR-X4100W. Jag hade väl mer eller mindre ställt in mig på att spara till ett slutsteg, men nu vet jag inte. Tycker det låter fantastiskt ändå. Jag märker att jag får dra på volymreglaget mycket högre för att få samma volym som på småhögtalarna. Troligen fullt naturligt. Kan lätt spela så väggarna skakar utan att det låter illa. Kan dock höra på mina referenslåtar att lyngdorfen lät bättre, men inte 20000kr bättre. Två självklara upgrades skall göras efter inspelning...bi-amp samt byta kablar från Biltema till nåt mer värdigt. Skulle vara spännande att se vad ett starkt steg skulle göra. Kanske mer bas på låga volymer? Nåväl, det är ljusår från akut som det känns nu, men om man testar med ett steg är man väl såld antagligen😄

#31

Postad 04 april 2015 - 17:07

h20
  • h20
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Är bra sugen på stativarna men har svårt att välja förstärkare. Enda kravet jag har är att det ska finnas antingen USB eller optisk in. Någon som har nå tips?



#32

Postad 04 april 2015 - 17:14

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

  • 701 inlägg
  • 0

Är bra sugen på stativarna men har svårt att välja förstärkare. Enda kravet jag har är att det ska finnas antingen USB eller optisk in. Någon som har nå tips?

 

Hegel H160



#33

Postad 06 april 2015 - 12:28

Unregistered37a4eddd
  • Unregistered37a4eddd
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Musical Fidelity M6si.

#34

Postad 17 april 2015 - 19:42

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Eftersom du säger att den måste ha digital ingång så en Bladelius Tyr 2 Novitas annars hade jag själv tagit en Tyr 2 utan inbyggd dac och en bra extern DAC i stället.



#35

Postad 23 april 2015 - 11:57

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0

Mina Dali Rubicon 6 är nu inspelade och min recension av kombon med Denon AVR-X4100W är följande:

 

Musiklyssning:

Jag velar ibland mellan att lyssna på musik med Audessey på eller så lyssnar jag i Pure Direct. Audessey på ger mycket mer diskant och ett ljusare ljud med mindre bas. I pure direct läget så blir det MYCKET basigare ljud men mindre framträdande symbaler o.s.v. Jag har kommit fram till att jag gillar Pure Direct mest för musik. Blir mer tryck. Ett fenomen man märker är att ljudet ändrar karaktär markant nånstans mellan 50-60 på volymkontrollen. Vid 60 låter det precis som jag vill. Basen trycker till så det känns. Vid denna volym så funkar dynamiken riktigt fint vid klassisk musik, vilket i min värld innebär att de lågmälda partierna är låga i volym och när nåt bombastiskt parti kommer så blåser håret baklänges.  

Lyckan vore fullständig ifall man kunde få lite mer bastryck och dynamik vid lite lägre volymer. Inte för att det är dåligt nu, men det är här jag märker största skillnaden mot när man lyssnat med en bra stereoförstärkare. Skulle ett starkt steg påverka ljudet i lägre volymer, eller påverkar det bara högre volymer kan man undra?

 

Vidare märker jag att hela familjen lyssnar mer på musik nu. Alla är tåliga mot rätt höga volymer jämfört med förr pga att det inte låter störande när man drar på, utan tvärtom, ljudet tycks bli bättre vid en viss (rätt hög) volym.

 

Ljudspridningen är grym. Man kan knalla runt i vardagsrummet och mingla och det låter rätt bra vart man än står, till och med om man står jättenära högtalarna.

 

Högtalarna uppfattas som snygga, till och med av vissa tjejer. Jag tycker dom är jättesnygga såklart.

 

Film:

Här blev jag förvånad över hur grymt bra filmljudet blev. Jag har ingen subwoofer men det kändes nästan som att jag hade det i vissa sekvenser. Man kan fråga sig om inte den högre ljud-upplösningen i en Bluray film gör massor. Jag streamar spotify när jag lyssnar musik.   

 

Slutsats: Jättenöjd. Funkar utmärkt. Kan dock inte sluta undra vad ett starkt steg skulle göra på lägre volymer men man kanske kan testa en dag...



#36

Postad 07 maj 2015 - 03:35

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

https://www.youtube.com/watch?v=b42ZGjxzRZk



#37

Postad 07 maj 2015 - 04:15

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Blir kanske ett Rubicon köp senare :) Jag är lite inne på 5:an. Den kommer nog passa mig bra. Dessutom är priset rätt bra det med :)



#38

Postad 07 maj 2015 - 23:37

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Jag hittade denna otroligt läckra bild på Rubicon 6 bland annat. Fy s*tan vad läckra dom är i dom träslagen :D

 

Bilden kommer från www.openaudio.co.kr

 

dali_rubicon6_1.jpg


Redigerat av Unregistered2294, 07 maj 2015 - 23:37.


#39

Postad 25 maj 2015 - 17:08

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0

Blir kanske ett Rubicon köp senare :) Jag är lite inne på 5:an. Den kommer nog passa mig bra. Dessutom är priset rätt bra det med :)

Jag lyssnade en hel del på både 5,6 och 8 och kom fram till att hoppet i ljud mellan 5 och 6 var stort. Tillräckligt stort för att motivera prisskillnaden. Från 6 till 8 kände jag att skillnaden var mindre. Tyckte det var värt att spara ett tag till för att få 6:an.

#40

Postad 20 juli 2015 - 23:01

Unregistered162eb9d2
  • Unregistered162eb9d2
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Jag lyssnade en hel del på både 5,6 och 8 och kom fram till att hoppet i ljud mellan 5 och 6 var stort. Tillräckligt stort för att motivera prisskillnaden. Från 6 till 8 kände jag att skillnaden var mindre. Tyckte det var värt att spara ett tag till för att få 6:an.

Tja!

Jag har inhandlat ett par Rubicon 5, nyfiken på vilken skillnad du tyckte känna mellan 5:an och 6:an.



#41

Postad 20 juli 2015 - 23:20

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Jag gillar hela Rubicon serien rakt igenom men jag har inte lyssnat ännu då jag inte trivs så bra i Hifiklubbens bastu-varma lokaler. Det känns nästan som att man eldar med kol där inne för att hålla i gång värmen :wacko: Det får väl bli en tur dit senare i höst om inte annat  ^_^



#42

Postad 22 juli 2015 - 21:51

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0

Tja!
Jag har inhandlat ett par Rubicon 5, nyfiken på vilken skillnad du tyckte känna mellan 5:an och 6:an.

Jag tyckte skillnaden var stor. Basen blev mycket tyngre i 6:an än i 5:an. Hela ljudbilden blev större på nåt vis åxå. Jag har ett 28kvm rum och jag tror 5:orna hade pumpat lite för lite luft där men jag vet inte. Den goa detaljrikedomen i ljudet är dock densamma för dom båda, så för ett något mindre rum än mitt så är nog 5:an grym.

Jag misstänker dock att min hembiostärkare inte riktigt gör högtalarna rättvisa, så jag funderar på att testa en Lyngdorf TDAI-2170 eller en Hegel H300. I hem-miljö. Troligen nästa uppgradering.

Redigerat av Andre 71, 22 juli 2015 - 21:53.


#43

Postad 22 juli 2015 - 22:02

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Det skall sägas att jag har postat lite info om kommande Opticon-serien i "Dali klubben!" tråden för den som vill läsa :)


Tjaa, jag postar väl det här också :)

 

http://www.whathifi....-august-release



#44

Postad 22 juli 2015 - 22:16

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Jag tyckte skillnaden var stor. Basen blev mycket tyngre i 6:an än i 5:an. Hela ljudbilden blev större på nåt vis åxå. Jag har ett 28kvm rum och jag tror 5:orna hade pumpat lite för lite luft där men jag vet inte. Den goa detaljrikedomen i ljudet är dock densamma för dom båda, så för ett något mindre rum än mitt så är nog 5:an grym.

Jag misstänker dock att min hembiostärkare inte riktigt gör högtalarna rättvisa, så jag funderar på att testa en Lyngdorf TDAI-2170 eller en Hegel H300. I hem-miljö. Troligen nästa uppgradering.

Jag kan verkligen rekommendera Lyngdorf TDAI 2170. Har haft den på hemlån i två veckor. Idag var jag ner och köpte den. Kan rekommendera USB dacen. Riktigt riktigt bra!!!
Hifi-klubben beställde hem en ny åt mig som jag fick låna i två veckor, var jag nöjd så var det bara och köpa, (vilket det då blev).

Jag har lånat hem en hel drös med förstärkare under min semester, Hegel H160, Hegel H300, Bladelius Thor Mklll Novitas, Primare I32 och Vincent SV-238Mk och såklart Lyngdorfen då. Ingen av dem var dålig, (såklart) men den som hade renast ljudbild (mest clean), neutralast och den renaste/fasta/torra basen samt mest upplöst var utan tvekan herr Lyngdorf.

Det man skall ha med sig är att den är helt neutral, gillar man inte en neutral ljudbild så kommer den inte att gå hem, gillar man en "påverkad" ljudbild tex varmt ljud så titta på annat.

Och jag kan garantera dig ett enormt lyft i ljudet med den, använd Roomperfect och du är i himlen. Jag hade
Nad C390DD innan och Lyngdorfen är ett stort steg upp.

(För kännedom så driver Lyngdorfen mina Dali Epicon 2, ett förtydligande bara).

Låna hem och bli förförd! ; )

Lycka till

Redigerat av Unregistered3f868d20, 22 juli 2015 - 22:19.


#45

Postad 22 juli 2015 - 22:44

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Jag läste nånstans att Lyngdorf har patent på just det med "Room-perfect". Möjligt att man har lite att vinna på att skaffa en sådan maskin till ett av sina befintliga system. Ska fundera lite på den saken. Mina Sonusar skulle nog må bra av något sådant för något mer har dom väl att ge antar jag än det jag har kommit fram till :)



#46

Postad 24 juli 2015 - 17:38

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Lift85: Tack för en grym åsikt! Jag har fått beviljat en peng från frugan och stålarna bränner i fickan. Eftersom jag inte har obegränsat med stålar så är det asviktigt att jag gör rätt. Jag tänker mig att en Lyngdorf plus en Bluesound och två subwoofers skulle göra mig lycklig! Slipper jag subbarna så är det bra! Min misstanke är att Hegel H300 ger mer tryck pga effektövertaget. Dock könns den som gårdagens teknik. Första gången jag pillade på Lyngdorfen drabbades jag av habegär. Känslan i volymkontrollen. Den slimmade designen. Det enda som stör mig är att man inte kan styra volymkontrollen via bluesound med full ljudkvalitet. Om lyngdorfen hade haft spotify connect eller motsvarande för tidal så hade det varit klockrent. Frugan tycker att nuvarande system är enkelt att använda...hembiostärkare med Spotify Connect. Riskerar att fucka upp det med en till stärkare. Dock älskar hon klassisk musik så man kan ju fråga sig om inte en Lyngdorf kommer fixa till dynamikproblemen som biostärkarn har...
Fan va jag snackar.
Som ett barn på julafton, men så är det!

#47

Postad 24 juli 2015 - 18:16

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Det skall sägas att jag har postat lite info om kommande Opticon-serien i "Dali klubben!" tråden för den som vill läsa :)


Tjaa, jag postar väl det här också :)

 

http://www.whathifi....-august-release

 

 

Finns en tråd om nya Opticon. ;)

 

https://www.minhembi...howtopic=324570



#48

Postad 24 juli 2015 - 18:17

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Finns en tråd om nya Opticon. ;)

 

https://www.minhembi...howtopic=324570

Tack för infon! :)



#49

Postad 30 november 2015 - 16:28

Mareld
  • Mareld
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Det Kommer en Dali Rubicon vokal center i januari enligt dali. Här är svaret jag fick på min fråga om Rubicon center:

DALI will release a RUBICON VOKAL in the beginning of the new year. When it will be available at your HiFi Klubben you need to talk to them about. But just for you information, they do not know when yet, but will some time during January 2016.

Mer info eller bilder vill mannen på dali inte uppge.

Redigerat av Mareld, 10 december 2015 - 20:13.


#50

Postad 02 december 2015 - 09:12

Mareld
  • Mareld
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Rubicon 2,5,6 lockar. ska lyssna på domi alla fall. Vilka mer bör jag lyssna på är frågan. Tänker nöja mig med yamaha-reciver

Redigerat av Mareld, 03 december 2015 - 13:55.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.