Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hifi mässan 2020

62 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 februari 2020 - 17:42

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
I år hade jag o damen 10års jubileum på att gå på hifimässa. Så jag planerade för en dag på stan idag. Vi fastnade på Pause och flera timmar tillsammans med Vincent från Totem. Redan efter 30minuter lutade frugan sig fram och frågade om vi inte skulle satsa på dessa Totem Metal. Mamma Mia. Vilken transparens, attack och ruskig fart i musiken. Kostar litegrann men detta slår MBL, Martin Logan, Mirage M1, Dynaudio C4 osv... Damn. Vilken upplevelse tillsammans med tämligen mediokra stärkare. Galet med plus för sjukt trevlig personal och välbemötande. En annan rolig historia var Eva75 som ansåg att familjen inte är kloka varför hon var där för att skaffa ny subwoofer.

Länge leve ljudliga upplevelser.

Om moderator anser att topic passar annanstans, vänligen flytta tråd.

Redigerat av PML73, 08 februari 2020 - 19:04.


#2

Postad 10 februari 2020 - 15:45

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Jag antar att du pratar om hifi mässan i sthlm som gick av stapeln nu i helgen?

 

Jag var där i lördags och lyssnade. Bäst av allt var Revel och KEF.

Speciellt KEF Reference 1. Den högtalaren blev jag kär i. Vill äga den men tyvärr kostar den på tok för mycket för mig ;)

 

Roligast på mässan var Chord säljaren som demonstrerade skillnaden mellan skärmad och icke skärmad högtalarkabel. Självklart var det ingen skillnad men vafan, snygga strumpor på kablarna iaf ;)



#3

Postad 10 februari 2020 - 16:46

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Jag antar att du pratar om hifi mässan i sthlm som gick av stapeln nu i helgen?

Jag var där i lördags och lyssnade. Bäst av allt var Revel och KEF.
Speciellt KEF Reference 1. Den högtalaren blev jag kär i. Vill äga den men tyvärr kostar den på tok för mycket för mig ;)

Roligast på mässan var Chord säljaren som demonstrerade skillnaden mellan skärmad och icke skärmad högtalarkabel. Självklart var det ingen skillnad men vafan, snygga strumpor på kablarna iaf ;)

Går säkert att hitta på blocket. Fortfarande dyrt ändå. Det är därför KEF är min favorit. Speciellt Blade2.
Hade önskat man var på sådan fin mässa. Alltid upptagen när det är dags.

Redigerat av Buddaz12, 10 februari 2020 - 16:47.


#4

Postad 10 februari 2020 - 19:23

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Jag antar att du pratar om hifi mässan i sthlm som gick av stapeln nu i helgen?

Jag var där i lördags och lyssnade. Bäst av allt var Revel och KEF.
Speciellt KEF Reference 1. Den högtalaren blev jag kär i. Vill äga den men tyvärr kostar den på tok för mycket för mig ;)

Roligast på mässan var Chord säljaren som demonstrerade skillnaden mellan skärmad och icke skärmad högtalarkabel. Självklart var det ingen skillnad men vafan, snygga strumpor på kablarna iaf ;)


Tycker också ker reference 1 var magiska tillsammans med Revel!

Tänk vad bra det blir när man följer vetenskapen på hur en högtalare ska mäta för att låta bra!:)

Kabelgrejen orkar jag knappt kommentera men det är riktigt sjukt år 2020 att folk fortfarande tror på nått sånt.

//Micke

#5

Postad 10 februari 2020 - 20:57

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Vilka modeller från Revel var det som det spelades på? :)



#6

Postad 10 februari 2020 - 22:50

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Tycker också ker reference 1 var magiska tillsammans med Revel!

Tänk vad bra det blir när man följer vetenskapen på hur en högtalare ska mäta för att låta bra!:)

Kabelgrejen orkar jag knappt kommentera men det är riktigt sjukt år 2020 att folk fortfarande tror på nått sånt.

//Micke

Vilken elektronik körde man till KEF.

#7

Postad 11 februari 2020 - 05:16

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Tycker också ker reference 1 var magiska tillsammans med Revel!
Tänk vad bra det blir när man följer vetenskapen på hur en högtalare ska mäta för att låta bra!:)
Kabelgrejen orkar jag knappt kommentera men det är riktigt sjukt år 2020 att folk fortfarande tror på nått sånt.
//Micke


Jag håller med om att Revel och KEF är grymma. Men har du lyssnat till Totems finare modeller? Trevägare utan delningsfilter.

#8

Postad 11 februari 2020 - 08:12

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Vilka modeller från Revel var det som det spelades på? :)


Nya 328BE!......för dyr dock då man får väldigt mycket bättre ljud om man kör den minsta golvaren med några subbar.

Vilken elektronik körde man till KEF.


Spelar det nån roll?:) inte så vi spelade särkilt högt.

Jag håller med om att Revel och KEF är grymma. Men har du lyssnat till Totems finare modeller? Trevägare utan delningsfilter.


Har du nån mätning på dessa högtalare så man ser hur bra dom presterar?

#9

Postad 11 februari 2020 - 12:46

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Har du nån mätning på dessa högtalare så man ser hur bra dom presterar?

Nej, jag har inga mätningar. Men det finns info på deras sida. Inget humbugföretag alltså. De har varit i samma liga som ProAc tidigare men numera lyckats med fin högtalarkonstruktion som eliminerar behovet av delningsfilter såsom vi är vana att se dem.

Har du lyssnat till något ur Totems modellprogram?

Redigerat av PML73, 11 februari 2020 - 12:47.


#10

Postad 11 februari 2020 - 14:23

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Nej, jag har inga mätningar. Men det finns info på deras sida. Inget humbugföretag alltså. De har varit i samma liga som ProAc tidigare men numera lyckats med fin högtalarkonstruktion som eliminerar behovet av delningsfilter såsom vi är vana att se dem.

Har du lyssnat till något ur Totems modellprogram?


https://www.soundsta...id=16&Itemid=18

Klicka in på den länken och scrolla ner till totem

Där har du 3st golvare sommsoundstage har mätt i en korrekt kammare till skillnad från Stereophile.

Milt sagt kan man säga att sämre skit går knappt att köpa!!

Sen hur dom försöker lura/sälja in deras sätt att bygga högtalsre är rent dravel!

Följer man inte rätt target med så rak on/off axis respons som möjligt så är material val,delningsfiltersnack osv. Helt ointressant.

//Micke

#11

Postad 11 februari 2020 - 14:35

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

https://www.soundsta...id=16&Itemid=18
Klicka in på den länken och scrolla ner till totem
Där har du 3st golvare sommsoundstage har mätt i en korrekt kammare till skillnad från Stereophile.
Milt sagt kan man säga att sämre skit går knappt att köpa!!
Sen hur dom försöker lura/sälja in deras sätt att bygga högtalsre är rent dravel!
Följer man inte rätt target med så rak on/off axis respons som möjligt så är material val,delningsfiltersnack osv. Helt ointressant.
//Micke


Ingen av nämnda Totem jag lyssnat till fanns på den listan. De på listan har dessutom inte alls samma konstruktion som de jag lyssnade på.

#12

Postad 11 februari 2020 - 15:14

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Ingen av nämnda Totem jag lyssnat till fanns på den listan. De på listan har dessutom inte alls samma konstruktion som de jag lyssnade på.


Jag kan utan att vara helt säker tala om för dig att om man släpper så dyra högtalare som var med på dom mätningarna och så otroligt dåliga dom var så har man absolut ingen koll alls på hur man tillverkar bra högtalare!

Att sen en annan model du har lyssnat på och p.g.a att dom saknar delningsfilter helt plötsligt ska mäta/låta sjukt mycket bättre än dessa låter helt osannolikt.

Men visst visa mig en objektiv mätning på dom som stärker ditt påstående så är jag inte den som är den:)

//Micke

#13

Postad 11 februari 2020 - 17:07

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0

Jag kan utan att vara helt säker tala om för dig att om man släpper så dyra högtalare som var med på dom mätningarna och så otroligt dåliga dom var så har man absolut ingen koll alls på hur man tillverkar bra högtalare!

Att sen en annan model du har lyssnat på och p.g.a att dom saknar delningsfilter helt plötsligt ska mäta/låta sjukt mycket bättre än dessa låter helt osannolikt.

Men visst visa mig en objektiv mätning på dom som stärker ditt påstående så är jag inte den som är den:)

//Micke

Kan du förklara vad du ser i mätningarna som gör att du kan säga att de låter skit?  



#14

Postad 11 februari 2020 - 18:12

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Kan du förklara vad du ser i mätningarna som gör att du kan säga att de låter skit?


Hej!

Det är ganska basic lära och du kan lätt googla detta om du intresserad utav att ha koll på hur en mätning ska se ut.

Vet inte din kunskapsnivå så vet inte hur långt jag ska dra det eller ens orkar dra det om jag ska vars ärlig:)

Men en frekvenskurva ska vara så rak som det bara går.

Med andra ord skickar man in en signal till högtalaren så ska den signalen komma ut oförändrad.

Men frekvenskurvan ska vara lika rak(i bästa fall) off axis också. Så det reflekterade ljudet som vi också hör inte är degraderat.

Har man en högtalare som mäter bra så låter det helt enkelt bra! Läs: balanserat,neutralt, inte vasst osv.

Har man en högtalare som sticker upp och ner i frekvenser så förstår du hur det låter.....motsatsen!:) dåligt!

//Micke

#15

Postad 11 februari 2020 - 19:55

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0

Hej!

Det är ganska basic lära och du kan lätt googla detta om du intresserad utav att ha koll på hur en mätning ska se ut.

Vet inte din kunskapsnivå så vet inte hur långt jag ska dra det eller ens orkar dra det om jag ska vars ärlig:)

Men en frekvenskurva ska vara så rak som det bara går.

Med andra ord skickar man in en signal till högtalaren så ska den signalen komma ut oförändrad.

Men frekvenskurvan ska vara lika rak(i bästa fall) off axis också. Så det reflekterade ljudet som vi också hör inte är degraderat.

Har man en högtalare som mäter bra så låter det helt enkelt bra! Läs: balanserat,neutralt, inte vasst osv.

Har man en högtalare som sticker upp och ner i frekvenser så förstår du hur det låter.....motsatsen! :) dåligt!

//Micke 

Tack för svaret Micke, kikade på Totem Tribe och jämförde med Focal Sopra No. 2 och visst är det skillnad. Det skiljer ju förvisso i pengar också men bra att veta vad man ska kolla efter. 



#16

Postad 11 februari 2020 - 20:33

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Nya 328BE!......för dyr dock då man får väldigt mycket bättre ljud om man kör den minsta golvaren med några subbar.

 

OK, hade varit kul att höra! :)

 

Priserna drar dock iväg rätt bra på PerformaBe, nästan Ultima nivå på dem...

 

Vore även kul att höra som biosystem ihop med C426Be fram. Som du skriver skulle det säkert funka väl så bra med F226Be eller F228Be om man har bra sub.

 

En liten film på Revel PerformaBe, från en annan mässa. :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=QYqxb06t8aw



#17

Postad 11 februari 2020 - 21:19

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

https://www.soundsta...id=16&Itemid=18

Klicka in på den länken och scrolla ner till totem

Där har du 3st golvare sommsoundstage har mätt i en korrekt kammare till skillnad från Stereophile.

Milt sagt kan man säga att sämre skit går knappt att köpa!!

Sen hur dom försöker lura/sälja in deras sätt att bygga högtalsre är rent dravel!

Följer man inte rätt target med så rak on/off axis respons som möjligt så är material val,delningsfiltersnack osv. Helt ointressant.

//Micke

Kan vi få exempel från listan som visar en mätning som har potential att låta fint?

Lite snabbt klickande visar att samtliga högtalare jag vet många gillar - tydligen låter skit dom med. Hittar ingen som låter bra men kanske bara hade otur.

Redigerat av Demon Slayer, 11 februari 2020 - 21:19.


#18

Postad 11 februari 2020 - 21:21

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Tack för svaret Micke, kikade på Totem Tribe och jämförde med Focal Sopra No. 2 och visst är det skillnad. Det skiljer ju förvisso i pengar också men bra att veta vad man ska kolla efter.


Pengar och prestanda är exakt lika med 0 i ljudvärlden ska du veta! Desto fortare du accepterar och förstår det desto mer tid,pengar och energi ksn du lägga på rätt saker.

Jag vet det låter hemskt men så är det tyvärr.

Med det sagt....däremot om du köper grejor utav företag som förstår sig på hur man tillverkar bra grejor rent objektivt genom att följa vetenskapen (om vi pratar högtalare) som Revel,JBL,KEF,Dutch&Dutch,Buchardt Audio. Så får du bättre högtalare när du går upp i serier.

//Micke

#19

Postad 11 februari 2020 - 21:29

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Kan vi få exempel från listan som visar en mätning som har potential att låta fint?

Lite snabbt klickande visar att samtliga högtalare jag vet många gillar - tydligen låter skit dom med. Hittar ingen som låter bra men kanske bara hade otur.


Titta på Revel,Kef,Dutch&Dutch så ser du hur en högtalare ska mäta och låta.

Som många gillar?:) ja när man inte lyssnar blint så låter alla snygga,dyra grejor bra!!:) ja du förstår min poäng.

Det bästa är med vetenskapen som Floyd toole och Sean olive hållt på med i över 40 år är att i ett blint test så tycker över 90% att den högtalaren som mäter bäst låter bäst!

Oavsett om man har ”guldöron” eller inte om man är 20 eller 30 om man är kines eller svensk.......ja ni fattar min poäng här också!:)

Rekommenderar starkt att folk ska läsa Floyd tooles senaste bok den är otroligt bra.

//Micke

#20

Postad 11 februari 2020 - 21:32

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

OK, hade varit kul att höra! :)

Priserna drar dock iväg rätt bra på PerformaBe, nästan Ultima nivå på dem...

Vore även kul att höra som biosystem ihop med C426Be fram. Som du skriver skulle det säkert funka väl så bra med F226Be eller F228Be om man har bra sub.

En liten film på Revel PerformaBe, från en annan mässa. :)

https://www.youtube....h?v=QYqxb06t8aw


Ja det hade varit kul!:)

Men har för mig att du sitter på ett par 208:or eller hur?

Isåfall finns det ingen anledning att uppgradera för det är en av dom absoluta bästa högtalarna som går att köpa för pengar!👍

//Micke

#21

Postad 11 februari 2020 - 21:39

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
B&W låter visst skit.

#22

Postad 11 februari 2020 - 21:45

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

B&W låter visst skit.


Yes!

Och inte så lite heller.

Kommer också alltid sist i blindtesten.

Men folk köper dom ändå för folk kan inte se objektivt faktabaserat på högtalare och mycket annat i ljudvärlden.

Skrämmande men sant.

//Micke

#23

Postad 11 februari 2020 - 22:01

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Ja det hade varit kul! :)

Men har för mig att du sitter på ett par 208:or eller hur?

Isåfall finns det ingen anledning att uppgradera för det är en av dom absoluta bästa högtalarna som går att köpa för pengar!👍

//Micke

 

Stämmer bra det, F208+C208. Mycket nöjd med dem och har inga planer på att lägga så mycket pengar på att byta högtalare. Skulle dock ändå vara kul att höra hur PerformaBe låter, och jag har aldrig hört några Ultima...

 

Beträffande frågan om högtalare i listan som har potential att låta bra så finns t.ex. Revel Performa3 F206 med: https://www.soundsta...ents&Itemid=153

 

F208 finns inte med i denna lista, men Stereophile presenterar mätningar här: https://www.stereoph...er-measurements

 

Det är lite roligt att läsa slutkommentaren där med hur John Atkinson "bekräftar" Erick Lichtes lyssningsintryck.

 

Summing up the Revel's measured performance is easy: In every way, this is textbook loudspeaker design. It's no wonder that Erick Lichte liked this speaker as much as he did.—John Atkinson



#24

Postad 11 februari 2020 - 23:38

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0

Någon som har några fler bra intryck från mässan?

 

Fanns System Audio där med något av deras ”nya” aktiva högtalare?

Audiovector?

Klipsch?...



#25

Postad 12 februari 2020 - 00:12

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Fanns canton med?

Redigerat av Unregistered6091989c, 12 februari 2020 - 00:12.


#26

Postad 12 februari 2020 - 08:04

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

Var inte där men: http://highendmassan.se/



#27

Postad 12 februari 2020 - 08:10

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Någon som har några fler bra intryck från mässan?

Fanns System Audio där med något av deras ”nya” aktiva högtalare?
Audiovector?
Klipsch?...


Hej!

Stod nån Klipsch högtalare i Septon rummet men dom spelade på Elac när vi var där.

Dom andra du nämnde fanns inte på mässan om vi nu inte missade nått rum:)

#28

Postad 12 februari 2020 - 21:04

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 1

Det är ganska basic lära och du kan lätt googla detta om du intresserad utav att ha koll på hur en mätning ska se ut.
...
Men en frekvenskurva ska vara så rak som det bara går.

 

Med det sagt....däremot om du köper grejor utav företag som förstår sig på hur man tillverkar bra grejor rent objektivt genom att följa vetenskapen (om vi pratar högtalare) som Revel,JBL,KEF,Dutch&Dutch,Buchardt Audio. Så får du bättre högtalare när du går upp i serier.

 

Titta på Revel,Kef,Dutch&Dutch så ser du hur en högtalare ska mäta och låta.
...
Rekommenderar starkt att folk ska läsa Floyd tooles senaste bok den är otroligt bra.

 

Vet att du kommer att bli arg nu, men Harman/JBL, och deras professorer har dille på spikrak frekvensgång med en mätmetod. Hur två högtalare spelar i rum verkar inte lika intressant, vilket man märker om man t ex lyssnar på en del JBL. ;) 

Många av deras högtalare låter i mitt tycke dåligt. De enda från den koncernen (av de jag har hört), som faktiskt låter bra, är Revel. 

 

Någorlunda rak frekvensgång är såklart en (av flera) förutsättningar, men +/- 3-4dB i t ex Soundstage-mätningarna är knappast en katastrof som du verkar tro. Olika typer av distorsion, och fasfel, resonanser osv är i många fall viktigare.

 

Du litar stenhårt på ett företag/koncern, och en bok. Du är väl medveten om att de blindtester där Harmans produkter vinner, passande nog görs av just Harman, och att de lyssnar på korta klipp i mono, utan hänsyn till hur högtalarna ska placeras enligt tillverkarna?

 

Du behöver inte beskriva hur de rullar runt högtalarna på en karusell, att deras produkter bara når marknaden om de vinner varje gång, och att deras "spinorama" mätning är det optimala osv. Har redan hört det många gånger, och det handlar till stor del om marknadsföring som med så mycket annat. Så fort ett företag är inblandat, med en produkt för försäljning som "resultat", så ska man ta det med en nypa salt.

 

Var lite kritisk är mitt tips, oavsett var informationen kommer ifrån. Om inte annat så blir livet roligare, när du kan uppskatta högtalare från andra tillverkare. ;)

 

En annan högtalare som är "skit" enligt din logik, är väl Guru Audio QM10.

 

Att mäta på elektronik som förstärkare, spelare osv är en sak. Där ska en elektrisk signal hanteras, och det är inte direkt rocket science 2020 (för att inte tala om det humoristiska ämnet kablar), men högtalare och hur ljud återges i ett rum, är inte lika självklart, om man inte är lite fyrkantig då.

 

edit: För att ta ett exempel, så är Cerwin Vega CLS-215 en av de sämsta högtalarna jag har hört hittills genom åren.

 

Tittar du bara på Soundstage-mätningen, så finns det ingenting alls där som visar det. Från 500Hz och uppåt har de ganska rak frekvensgång, disten är någorlunda låg, de faller rätt "snällt" i sidled osv.

 

https://www.soundsta...n_vega_cls-215/

 

Kan du förklara varför de inte låter bra med hjälp av dessa mätningar?  ;)


Redigerat av Ageve, 12 februari 2020 - 22:53.


#29

Postad 13 februari 2020 - 06:57

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Gällande mätningar så kan de ge en föraning om hur högtalare låter. Men en mätning i ett s.k. perfekt rum säger absolut inget om hur de fungerar i verklighetens rum de ska ljuda i. Distorsion är givetvis lika ovälkommen som alltid. Som nämnts ovan är det inte ovanligt att rummets påverkan på ljudet utan problem kan få frekvenskurvan att bändas både upp och ned i 12dB. Vad händer då med den från början spikraka frekvenskurvan vid lyssningsposition?

För egen del så är en av mina egenskaper att jag lyssnar på olika högtalare förbehållslöst. Ger dem mer än 15 minuter för att försöka vänja in öronen och sinnena. Låter de i rummet trovärdigt, är de faktisk okej. Sedan finns givetvis andra preferenser som volymnivå osv.

Redigerat av PML73, 13 februari 2020 - 07:20.


#30

Postad 13 februari 2020 - 10:36

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 1
Vill minnas att vi har haft en liknande diskussion förut.

En högtalare kan mäta ”bra” i t ex Soundstages test (eller Spinorama) men det betyder inte att den per automatik låter bra. En rak frekvensgång vid lyssningsplatsen, i rum, med två högtalare är det intressanta.

Det är dock mycket svårare att testa objektivt, och enkla tester passar bra till marknadsföring.

Att de vinner i en test som de själva har tagit fram är kanske inte direkt förvånande.

De testade en billig Infinity Primus för ett antal år sedan (från Harman), mot några andra högtalare, även dyrare. Primus vann såklart. Problemet för mig är att jag har lyssnat på den modellen, och den låter billig/färgad och saknar en hel del. Inget konstigt med tanke på priset, men det kanske kan vara en tankeställare om hur relevanta deras tester är.

#31

Postad 13 februari 2020 - 11:40

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Vet att du kommer att bli arg nu, men Harman/JBL, och deras professorer har dille på spikrak frekvensgång med en mätmetod. Hur två högtalare spelar i rum verkar inte lika intressant, vilket man märker om man t ex lyssnar på en del JBL. ;)

Många av deras högtalare låter i mitt tycke dåligt. De enda från den koncernen (av de jag har hört), som faktiskt låter bra, är Revel.

Någorlunda rak frekvensgång är såklart en (av flera) förutsättningar, men +/- 3-4dB i t ex Soundstage-mätningarna är knappast en katastrof som du verkar tro. Olika typer av distorsion, och fasfel, resonanser osv är i många fall viktigare.

Du litar stenhårt på ett företag/koncern, och en bok. Du är väl medveten om att de blindtester där Harmans produkter vinner, passande nog görs av just Harman, och att de lyssnar på korta klipp i mono, utan hänsyn till hur högtalarna ska placeras enligt tillverkarna?

Du behöver inte beskriva hur de rullar runt högtalarna på en karusell, att deras produkter bara når marknaden om de vinner varje gång, och att deras "spinorama" mätning är det optimala osv. Har redan hört det många gånger, och det handlar till stor del om marknadsföring som med så mycket annat. Så fort ett företag är inblandat, med en produkt för försäljning som "resultat", så ska man ta det med en nypa salt.

Var lite kritisk är mitt tips, oavsett var informationen kommer ifrån. Om inte annat så blir livet roligare, när du kan uppskatta högtalare från andra tillverkare. ;)

En annan högtalare som är "skit" enligt din logik, är väl Guru Audio QM10.

Att mäta på elektronik som förstärkare, spelare osv är en sak. Där ska en elektrisk signal hanteras, och det är inte direkt rocket science 2020 (för att inte tala om det humoristiska ämnet kablar), men högtalare och hur ljud återges i ett rum, är inte lika självklart, om man inte är lite fyrkantig då.

edit: För att ta ett exempel, så är Cerwin Vega CLS-215 en av de sämsta högtalarna jag har hört hittills genom åren.

Tittar du bara på Soundstage-mätningen, så finns det ingenting alls där som visar det. Från 500Hz och uppåt har de ganska rak frekvensgång, disten är någorlunda låg, de faller rätt "snällt" i sidled osv.

https://www.soundsta...n_vega_cls-215/

Kan du förklara varför de inte låter bra med hjälp av dessa mätningar? ;)


Det mesta du skriver är rent dravel och bevisar bara din okunskap!

Sättet att mäta och lyssna är inget specifikt Harman utan lyssna blint vilket är ett måste och mäta en högtalare enligt CEA 2034 är branchstsndard!

Floyd och Sean var anställda på rent vetenskapliga former och deras forskning skulle vara tillgänglig för alla vilket det var och är!

Men hade du varit bättre påläst så hade du förstått det hela.

Finns mycket att säga och skriva men känner inte att det är nån idé för allt står i Floyds senaste bok.

Ska se mätningen pä Cervin vega snart.

//Micke

Vill minnas att vi har haft en liknande diskussion förut.

En högtalare kan mäta ”bra” i t ex Soundstages test (eller Spinorama) men det betyder inte att den per automatik låter bra. En rak frekvensgång vid lyssningsplatsen, i rum, med två högtalare är det intressanta.

Det är dock mycket svårare att testa objektivt, och enkla tester passar bra till marknadsföring.

Att de vinner i en test som de själva har tagit fram är kanske inte direkt förvånande.

De testade en billig Infinity Primus för ett antal år sedan (från Harman), mot några andra högtalare, även dyrare. Primus vann såklart. Problemet för mig är att jag har lyssnat på den modellen, och den låter billig/färgad och saknar en hel del. Inget konstigt med tanke på priset, men det kanske kan vara en tankeställare om hur relevanta deras tester är.


Min ftåga är till dig när du hela tiden skriver att du lyssnat på vissa högtalare.....gjorde du det blint eller inte?

Om inte så lägger vi ner disskussionen direkt då du isåfall inte förstår vad den forskning som pågått i 40+ år handlar om.

#32

Postad 13 februari 2020 - 11:45

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Vet att du kommer att bli arg nu, men Harman/JBL, och deras professorer har dille på spikrak frekvensgång med en mätmetod. Hur två högtalare spelar i rum verkar inte lika intressant, vilket man märker om man t ex lyssnar på en del JBL. ;)

Många av deras högtalare låter i mitt tycke dåligt. De enda från den koncernen (av de jag har hört), som faktiskt låter bra, är Revel.

Någorlunda rak frekvensgång är såklart en (av flera) förutsättningar, men +/- 3-4dB i t ex Soundstage-mätningarna är knappast en katastrof som du verkar tro. Olika typer av distorsion, och fasfel, resonanser osv är i många fall viktigare.

Du litar stenhårt på ett företag/koncern, och en bok. Du är väl medveten om att de blindtester där Harmans produkter vinner, passande nog görs av just Harman, och att de lyssnar på korta klipp i mono, utan hänsyn till hur högtalarna ska placeras enligt tillverkarna?

Du behöver inte beskriva hur de rullar runt högtalarna på en karusell, att deras produkter bara når marknaden om de vinner varje gång, och att deras "spinorama" mätning är det optimala osv. Har redan hört det många gånger, och det handlar till stor del om marknadsföring som med så mycket annat. Så fort ett företag är inblandat, med en produkt för försäljning som "resultat", så ska man ta det med en nypa salt.

Var lite kritisk är mitt tips, oavsett var informationen kommer ifrån. Om inte annat så blir livet roligare, när du kan uppskatta högtalare från andra tillverkare. ;)

En annan högtalare som är "skit" enligt din logik, är väl Guru Audio QM10.

Att mäta på elektronik som förstärkare, spelare osv är en sak. Där ska en elektrisk signal hanteras, och det är inte direkt rocket science 2020 (för att inte tala om det humoristiska ämnet kablar), men högtalare och hur ljud återges i ett rum, är inte lika självklart, om man inte är lite fyrkantig då.

edit: För att ta ett exempel, så är Cerwin Vega CLS-215 en av de sämsta högtalarna jag har hört hittills genom åren.

Tittar du bara på Soundstage-mätningen, så finns det ingenting alls där som visar det. Från 500Hz och uppåt har de ganska rak frekvensgång, disten är någorlunda låg, de faller rätt "snällt" i sidled osv.

https://www.soundsta...n_vega_cls-215/

Kan du förklara varför de inte låter bra med hjälp av dessa mätningar? ;)


Herrrjesus!!!

Nu fattsr jag att jag inte tänker disskutera med dig.

Såg precis mätningen på CV högtalaren du ville att jag skulle förklars varför den låter dåligt!!!😂😂😂😂

Till dig och alla andra som är mer mottagliga utav korrekt info.

Så ser en mätning ut på en högtalare som låter apdåligt!

Börjar nästan undra om du menar allvar.

//Micke

#33

Postad 13 februari 2020 - 13:33

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 1

Det mesta du skriver är rent dravel och bevisar bara din okunskap

Tack för att du skriver ”det mesta”, och inte ”allt” när du ändå är igång.

Tror du att du får vettiga svar när du angriper och nedvärderar de du diskuterar med? Det känns som att du bara vill föra en monolog, och inte är intresserad av andra åsikter än dina.

Det verkar också som att du inte riktigt förstår mätningarna som du så slaviskt följer. Antingen det eller så övertolkar du något enormt.

Upprepar det jag skrev:
Små avvikelser i frekvensgången vid en simpel mätning gör INTE en högtalare värdelös. Det är inte ens säkert att den uppvisar dessa problem när två högtalare spelar i ett rum, och tro det eller ej - det är så högtalare oftast används. Har du funderat på att konstruktören kanske tänkte mer på det, än på en mono-mätning i ekofri kammare?

Cerwin-högtalaren ligger inom +/- 3dB över ett stort frekvensområde, med några små avvikelser (över 500Hz, inte därunder, vilket jag också skrev.).

Disten är låg, spridningen förutsägbar, och det är först vid 100dB som den börjar få problem. Precis som väntat kommenterar du inte VAD jag tolkar så uselt i mätningen, utan bara att jag inte förtjänar en diskussion med dig.

Så jag upprepar, vad över 500Hz i den mätningen kan du direkt peka på som anledningen till att den låter så dåligt. Det finns flera högtalare på sidan där som mäter ”sämre” (utifrån förutsättningarna), men som låter enormt mycket bättre.

Du kommenterade inte heller Primus som är en medioker budgethögtalare, men som trots det ”vann” mot bättre högtalare i Harmans test.

Du verkar inte det minsta mottaglig för åsiker som inte exakt passar din övertygelse. Det hade varit ok, om du kunde argumentera på en sansad nivå.

Om du bara ser denna bilden, är det en bra eller dålig högtalare?

Bifogad fil  F45ACD57-538F-486C-BC5A-D6404B1833E2.gif   18,33K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 13 februari 2020 - 13:46.


#34

Postad 13 februari 2020 - 20:12

head
  • head
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Är det ok om tråden återgår till topic (Hifimässan, som jag tyvärr missade i år) eller om diskussionen åtminstone lyfts från tonårsnivå? <_<

 

Ni får mig att tänka på när jag var 15 och sträckläste varenda stereobroschyr jag fick tag på och inte intresserade mig för något annat än wattantalet på högtalare och förstärkare. Och när jag var 25 läste jag fortfarande Hifi & Musik och kunde inte tänkta mig att överhuvudtaget åka och lyssna på en förstärkare med ”dålig” effektkub. Men när jag blev vuxen började jag lyssna mer förutsättningslöst och framförallt lita på mina egna sinnen och lyssna med egen musik och om möjligt i hemmiljö. Det blev ganska snabbt tydligt att en högtalares (eller förstärkares) tekniska specifikationer säger väldigt lite om hur det låter.

 

Ut och LYSSNA istället. Ni kommer upptäcka nya saker och framförallt ha mycket roligare under tiden. Just hifimässor är ett utmärkt tillfälle.



#35

Postad 13 februari 2020 - 20:39

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Dessutom kostar Revel 100lök (inte för alla) och sammtidigt skulle jag aldrig låsa mig så til den milda grad til så få högtalare....ser bara nackdelar med det. Många av mina bättre upplevelser både på mässor, i lyssningsrum och hemma hos folk har vart med märken jag inte haft så stort intresse för innan, f.eks Tannoy, Audiovector, Spendor, Ø Audio, Arendal, Magnepan, Apogee alla dessa har gett upplevelser som berikat mitt liv.

#36

Postad 13 februari 2020 - 20:59

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Dessutom kostar Revel 100lök....

 

Vilken modell avser du då? F328Be som det uppenbarligen spelades på mässan kostar 200 kkr. Ultima Salon2 kostar 275 kkr.

 

F208 som jag själv har kostar nu 66 kkr, men "bara" 50 kkr när jag köpte dem 2014.

 

Går man på serien Concerta2 kan man köpa golvarna F35 för 21,9 kkr eller F36 för 25,5 kkr. Även denna serie har fått fina omdömen i t.ex. Sound & Vision: https://www.soundand...dspeaker-review

 

Jag köpte mina på Ultimate i Vimmerby och på deras webbplats kan man se priser på de flesta modellerna: https://ultimate.se/brand/revel/

 

Edit: Lägger till en länk till ett test av ett hembiosystem baserat på stativarna Concerta2 M16: https://www.soundand...r-system-review


Redigerat av Erik_N, 13 februari 2020 - 21:04.


#37

Postad 13 februari 2020 - 21:34

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
Missade tyvärr mässan i år, igen...

XTZ skulle Visa någon nyhet, vad var det?

#38

Postad 13 februari 2020 - 21:37

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Tråkigt att inte Buchardt fanns med på mässan i år. Dom har jag hört mycket gott om och dom bygger sina högtalare efter Harmans forskning... kostar inte en förmögenhet, mäter riktigt bra och ser sjukt snygga ut också...

 

...men nu är jag i färd att slå till på ett par valnötsfärgade KEF R3. Lyssnad på dem i Reference Audio idag och lät ruskigt bra. Mjuka, Detaljerade och kontrollerade utan att för den delen låta kliniska och vassa. Dom höll tillbaka transienter i röriga inspelningar som jag lyssnar på som jag vet KEF tidigare haft svårt med (KEF LS50, R500 och R700). Nu vill jag låna hem ett par för slutgiltig lyssning men man måste ju preliminärt köpa dom vilket jag tycker är lite jobbigt.



#39

Postad 13 februari 2020 - 21:56

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Vilken modell avser du då? F328Be som det uppenbarligen spelades på mässan kostar 200 kkr. Ultima Salon2 kostar 275 kkr.

F208 som jag själv har kostar nu 66 kkr, men "bara" 50 kkr när jag köpte dem 2014.

Går man på serien Concerta2 kan man köpa golvarna F35 för 21,9 kkr eller F36 för 25,5 kkr. Även denna serie har fått fina omdömen i t.ex. Sound & Vision: https://www.soundand...dspeaker-review

Jag köpte mina på Ultimate i Vimmerby och på deras webbplats kan man se priser på de flesta modellerna: https://ultimate.se/brand/revel/

Edit: Lägger till en länk till ett test av ett hembiosystem baserat på stativarna Concerta2 M16: https://www.soundand...r-system-review

Jag bara tog en av de i listan med mätningar "Performa 3 f206" och kollade prisjakt och där stod 96k, men av de Revel jag kommer ihåg från förr så var det ofta dyra högtalare, iaf de som testats i diverse tidningar så det är den uppfattningen jag haft. Har aldrig sett några i någon hifi-butik så jag erkänner att min expertise på det märket är minst sagt undermåligt. När någon säger Revel så tänker jag Ultima gem.

Redigerat av Demon Slayer, 13 februari 2020 - 21:59.


#40

Postad 13 februari 2020 - 22:36

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Vad är det för ljudkällor man använder sig av?. Köper rätt många Cd skivor men i mitt arkiv har jag gamla band som Europafilm sålde dessa band ska spelas med en hastighet på 36 cm i sekunden. 

Ibland när jag vill demonstrera mina hemmbyggda högtalare brukar jag ta fram min gamla AKAI bandspelare. Av en vän som jobbat på ett skivbolag har jag fått några hembrända Cd som är kopierade nästan direkt från mikrofonerna. Har dessutom så kallade direktgraverade lp skivor som ska spelas på 45 varv. Svindyra skivor men genom att skippa mellanpressningar och minska dynamik begränsningen ger dessa skivor ett fantastiskt ljud. 

Min erfarenhet är att har man bra ljudkällor kan en medelmåttig ljud anlägging ganska lätt komma upp i samma klass som en många gånger dyrare. Spelar man vanliga Cd skivor på en svindyr anläggning  kan man få ett ganska mediokert ljud.

Var ganska många år sedan jag var på en high end mässa men fick redan då en känsla av att man manipulerar med ljudkällorna. 



#41

Postad 13 februari 2020 - 23:02

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 1

Spelar man vanliga Cd skivor på en svindyr anläggning  kan man få ett ganska mediokert ljud. 

 

CD är i stort sett transparent mot källan. 24/96 kan vara en fördel i vissa fall, men det handlar om väldigt små skillnader.

 

Rullband är rent tekniskt lite sämre (antar att du inte menar kassetband ;) ), men det betyder inte att det låter dåligt för det.

 

Inspelningens kvalitet och mastring är det viktigaste, och vid uppspelning är det högtalarna och rummet.


Redigerat av Ageve, 13 februari 2020 - 23:02.


#42

Postad 14 februari 2020 - 01:31

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Tråkigt att inte Buchardt fanns med på mässan i år. Dom har jag hört mycket gott om och dom bygger sina högtalare efter Harmans forskning... kostar inte en förmögenhet, mäter riktigt bra och ser sjukt snygga ut också...

...men nu är jag i färd att slå till på ett par valnötsfärgade KEF R3. Lyssnad på dem i Reference Audio idag och lät ruskigt bra. Mjuka, Detaljerade och kontrollerade utan att för den delen låta kliniska och vassa. Dom höll tillbaka transienter i röriga inspelningar som jag lyssnar på som jag vet KEF tidigare haft svårt med (KEF LS50, R500 och R700). Nu vill jag låna hem ett par för slutgiltig lyssning men man måste ju preliminärt köpa dom vilket jag tycker är lite jobbigt.

Låter ju intressant. Vad driver du de med. Vad jag förstod utav säljare när jag var i min närmaste butik jag har till hands som säljer KEF, påstod att R3 behöver en bra förstärkare. Vilken förstärkare som passar bäst är svårt att tyda.

#43

Postad 14 februari 2020 - 09:38

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Jag bara tog en av de i listan med mätningar "Performa 3 f206" och kollade prisjakt och där stod 96k, men av de Revel jag kommer ihåg från förr så var det ofta dyra högtalare, iaf de som testats i diverse tidningar så det är den uppfattningen jag haft. Har aldrig sett några i någon hifi-butik så jag erkänner att min expertise på det märket är minst sagt undermåligt. När någon säger Revel så tänker jag Ultima gem.

 

Var hittade du den uppgiften? När jag tittar så kostar Revel Performa3 F206 47 kkr.

 

 

Beträffande tidningar så har de svenska varit dåliga på att skriva om Revel. Ljud & Bild har dock skrivit om just F206: http://www.ljudochbi...udio-f206/?hw=1 Det kan dock inte längre läsas utan inloggning.

 

HiFi & Musik har inte skrivit om Revel sen 2005, då de testade Performa F32. Hemmabio har aldrig testat några Revel. Jag är lite förvånad över detta då Revel fått mycket uppmärksamhet i utländska tidningar, inte minst på senare år för serierna Performa3 och Concerta2.

Ultimate i Vimmerby har genom åren haft många helsidorsannonser i dessa tidningar, så det borde inte vara där skon klämmer... De har dock skrivit mycket om flera av de andra märken som Ultimate har, som t.ex. Canton, Focal och inte minst flaggskeppet TAD. Det kanske är den danska generalagenten som är för dålig på att smörja tidningarna.... :rolleyes:

 

Söker man lite på nätet är det dock lätt att hitta många tester som är rörande överens om tre saker: Revel låter bra, mäter bra och är prisvärda. Många tester avslutas just med kommentarer om hur mycket de ger för pengarna och att de nu är en ny referens i prisklassen.

 

Jag prenumererar på Stereophile och Sound & Vision sen många år tillbaka och har därför skaplig koll på vad de skrivit, men de finns även artiklar att hitta från många andra tidningar. Båda nämnda tidningar lägger ut hela sina tester på nätet, och kan läsas utan inloggning.

 

Som exempel tänkte jag länka till och citera lite från några tester som styrker det jag skriver. När man läser priser i gamla tester så kan det vara bra att veta att priserna i Sverige gick upp rätt bra när kronans värde mot dollarn sjönk kraftigt för några år sen. T.ex. så kostade F206 37 kkr 2014 och nu 47 kkr, F208 som sagt från 50 kkr till 66 kkr.

 

Till att börja med så fick båda Concerta2-systemen som jag länkade till i mitt förra inlägg toppbetyg för prisvärdhet, utom subben som bara fick 4/5 på "value".

 

Soundstage! skriver om F206: https://www.soundsta...06-loudspeakers

But if I had $3500 to spend on a pair of speakers right now, I’d buy a pair of Performa3 F206es over all others -- I love the speaker’s top-to-bottom neutrality, and especially its magical midrange, which did something special with voices. I also liked the way the review pair looked in my room, and appreciated the topnotch quality of their build and finish. And even if I had upward of $5000, this speaker would be on my very short list of the best of breed at that price -- it punches way above its asking price. With the Performa3 F206, Revel has, once again, knocked one out of the park.

 

The Absolute Sound skriver om F206 och M106: http://www.theabsolu...6-loudspeakers/

The Performa3 F206 and M106 are segment- defining loudspeakers. And by emphasizing the sonic totality of the listening experience, they have more than exceeded my already lofty expectations. I’m often told that there are no bargains anymore in the high end. Well, naysayers haven’t met the F206 and M106. So seek them out. Revel has just given “value-level” a fresh kick in the pants.

 

Stereophile skriver om F208: https://www.stereoph...208-loudspeaker

Revel's Performa3 F208 brought me closer to my music in ways I hadn't thought a $5000 pair of speakers could. It offers uncolored, open, neutral sound, full-range extension, superb imaging and dynamics, and beautiful enclosures. It won't do certain things that some audiophile like, but no matter—the Performa F208 is my new benchmark for loudspeakers at this price.

 

Sound & Vision skriver om Performa3 surroundsystem: https://www.soundand...-speaker-system

THE VERDICT 

While not inexpensive, the Performa3s can challenge anything out there on either music or movies, and likely come out in front.

 

Stereophile skriver om F228Be, lillebror till F328Be som var med på mässan: https://www.stereoph...8be-loudspeaker

I haven't heard every speaker in the world, but I think that with the Performa F228Be Revel has planted a flag in the ground at the $10,000/pair meridian that challenges all other manufacturers—and themselves—to justify charging any significantly higher price for a domestic loudspeaker.

 

Så även om inte Revel har någon modell som kostar lite så är det genomgående i testerna att de ger mycket för pengarna, jämfört med många andra högtalare. Concerta2 M16 kostar 12 kkr (utan stativ) i Sverige, kanske inte helt oöverstigligt för många.

 

Tyvärr har Revel få återförsäljare i Sverige, så det är inte så lätt att få provlyssna dem. Är man ute efter nya högtalare som ger mycket för pengarna så kan det dock vara värt att göra en resa för att lyssna. Jag åkte själv 37 mil (enkel väg) för att lyssna för snart sex år sen och jag blev fast. Mer om det och vilka alternativ jag övervägde kan man läsa här: http://www.component...showtopic=16182


Redigerat av Erik_N, 14 februari 2020 - 10:18.


#44

Postad 14 februari 2020 - 11:50

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Man blir ju lite styrd av vad som finns tilgjengeligt och dom gånger jag köpt högtalare så har jag alltid hittat några som passar mig när jag åkt runt til en 3-4 olika ställen. Det ska ju gott göras att lyssna på alla högtalare som finns så det är klart att man missar en del gjenom åren.

 

Det var ju just Ultima Gem som jag såg i en tidning i Sverige, undrar om det var en hemmabiotidning.

Bifogad fil  Capture3.PNG   119,89K   0 Antal nerladdningar

 

 

Angående F206 som jag tog random från den listan av testade högtalare så bor jag dock i Norge så jag har norsk prisjakt:

Bifogad fil  Capture2.PNG   444,1K   0 Antal nerladdningar

 

Det finns många högtalare som låter bra och det är fint att flera märken har ambassadörer som kan komma med info men nu blir det väldigt OT i denna tråd.



#45

Postad 14 februari 2020 - 13:51

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Låter ju intressant. Vad driver du de med. Vad jag förstod utav säljare när jag var i min närmaste butik jag har till hands som säljer KEF, påstod att R3 behöver en bra förstärkare. Vilken förstärkare som passar bäst är svårt att tyda.

 

Just nu kör jag en Marantz reciever som försteg till mina DIY Hypex UcD700 mono-slutsteg. Mycket effekt så det kommer inte vara några problem att driva dom. Jag kommer att byta ut Marantzen mot någon bättre DAC som får agera försteg. Jag siktar på att allt det elektroniska ska vara så neutralt som möjligt och att slutstegen ska ha tillräckligt med kraft... 



#46

Postad 14 februari 2020 - 17:37

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
En irriterande sak med Revel är att importören/generalagenten lägger på några tusenlappar extra. Med dagens dollarkurs blir 3500 för F206 ca 34000 SEK. Lägg på 25% moms på det och det landar på 42500 SEK.

#47

Postad 14 februari 2020 - 19:17

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Just nu kör jag en Marantz reciever som försteg till mina DIY Hypex UcD700 mono-slutsteg. Mycket effekt så det kommer inte vara några problem att driva dom. Jag kommer att byta ut Marantzen mot någon bättre DAC som får agera försteg. Jag siktar på att allt det elektroniska ska vara så neutralt som möjligt och att slutstegen ska ha tillräckligt med kraft...

Jag har försökt lista ut en bra match till KEF. Man får ju ej reda på det hela. Även träffat Corg från KEF och lika luddigt svar från honom över vilken förstärkare som passar bra. Jag kör Primare just nu. Det jag har hört bäst med är en dyr historia med T+A och Blade2 med Bel Canto Black som ger 1000w i effekt och Blade2 åt det hela till frukost. Därför jag frågade.

Redigerat av Buddaz12, 14 februari 2020 - 19:18.


#48

Postad 15 februari 2020 - 16:38

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 1

En irriterande sak med Revel är att importören/generalagenten lägger på några tusenlappar extra. Med dagens dollarkurs blir 3500 för F206 ca 34000 SEK. Lägg på 25% moms på det och det landar på 42500 SEK.

Detta är ett fenomen som i princip gäller alla produkter som skeppas från USA och hit. Det går inte att bara räkna om från dollar till kronor på något "tyvärr".
Men en sak som är säkert är att det finns gott om marginal i alla fall på lite dyrare HiFi, se butikspriserna som ett förslag på vad de skall kosta och pruta.



#49

Postad 15 februari 2020 - 18:34

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Man lär sig något varje dag.

#50

Postad 15 februari 2020 - 19:27

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0

En irriterande sak med Revel är att importören/generalagenten lägger på några tusenlappar extra. Med dagens dollarkurs blir 3500 för F206 ca 34000 SEK. Lägg på 25% moms på det och det landar på 42500 SEK.


Köper man från ett icke eu land så blir de 25% moms! Även på beggade högtalare!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.