Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7541 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#7251

Postad 10 november 2021 - 19:01

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Hälften av kostnaden är säkerligen bara oljan. Det går uppåt 6-liter i många V90 modeller.

https://bilelib.com/.../volvo/v90.html

 

Jag höll på att ramla på rygg när jag skulle boka service för min BMW440 förra månaden. Dom ville ha runt 10.000:- för den årsservicen och då var det ett tändstiftsbyte som utgjorde ca 4000:- av det hela. Går mycket olja i den med som typ kostar uppåt 300kr/l.

 

Bilen är på sitt fjärde år och har knappt gått 4000mil så jag tyckte det lät konstigt med tändstiftsbyte. Men dom där på BMW tipsade om att man kunde förlänga den fria servicen som ingick i 3år sedan första regdatum på bilen. Då blev det 3 ytterligare år för ca 9000:- (så det blir ju 3000:-/år).

Vilket man gjorde.


Redigerat av HenkeEdge, 10 november 2021 - 19:03.


#7252

Postad 10 november 2021 - 22:02

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2 318 inlägg
  • 0
Kia brukar snitta ligga på runt 4,5k för service var 3000 mil.

#7253

Postad 11 november 2021 - 06:57

JonnyVT
  • JonnyVT
  • Lärjunge

  • 293 inlägg
  • 0

Fast servicen vid 6k mil på Stingern kostar 17k :/ servicearna innan har hållit sig runt 3.5k-4.5k har jag för mig.

Har ju inte haft bilen så många servicear.

Men det är väl den det bara, kanske nämnt det innan åxå iofs.



#7254

Postad 11 november 2021 - 07:48

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 584 inlägg
  • 0

Hälften av kostnaden är säkerligen bara oljan. Det går uppåt 6-liter i många V90 modeller.

https://bilelib.com/.../volvo/v90.html

 

Jag höll på att ramla på rygg när jag skulle boka service för min BMW440 förra månaden. Dom ville ha runt 10.000:- för den årsservicen och då var det ett tändstiftsbyte som utgjorde ca 4000:- av det hela. Går mycket olja i den med som typ kostar uppåt 300kr/l.

 

Bilen är på sitt fjärde år och har knappt gått 4000mil så jag tyckte det lät konstigt med tändstiftsbyte. Men dom där på BMW tipsade om att man kunde förlänga den fria servicen som ingick i 3år sedan första regdatum på bilen. Då blev det 3 ytterligare år för ca 9000:- (så det blir ju 3000:-/år).

Vilket man gjorde.

 

Vem byter tändstift på en modern bil? Dom håller ju i evighet.



#7255

Postad 11 november 2021 - 08:26

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2 318 inlägg
  • 0

Fast servicen vid 6k mil på Stingern kostar 17k :/ servicearna innan har hållit sig runt 3.5k-4.5k har jag för mig.
Har ju inte haft bilen så många servicear.
Men det är väl den det bara, kanske nämnt det innan åxå iofs.

Men att en Stinger har dyrare service än snittKian är ju rätt självsägande (i min mening).
Lite som att säga att en A-klass hatch har samma servicekostnad som en AMG GT-R.

Inser mycket väl att jag drog alla Kia över samma kam med, så här kommer lite mer specifikt.
Servicen på 6k för min Ceed (MY15) kostade max 5,4 (dyraste servicen jag haft under 12,5k mil är 5,4k SEK).

#7256

Postad 11 november 2021 - 08:29

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Fast servicen vid 6k mil på Stingern kostar 17k :/ servicearna innan har hållit sig runt 3.5k-4.5k har jag för mig.
Har ju inte haft bilen så många servicear.
Men det är väl den det bara, kanske nämnt det innan åxå iofs.

Vänta tills sista servicen inom garantitiden, då kommer fakturan att vara liiiite högre😅

Redigerat av mcmike, 11 november 2021 - 08:33.


#7257

Postad 11 november 2021 - 10:49

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0

Intressant att läsa vad ni betalar för servicar.

Jag har ägt en Citroen C1 sen 2011 (ingen lyxbil, jag vet) och kört ca 20k mil med den. Jag har inte gjort en enda service på verkstad utan bytt olja+filter någon gång per år, bytt luftfiltret en gång och T-stifft en gång, själv.

Gissar att jag lagt max 10k på material sammanlagt under dessa 11 åren. Bilen har aldrig krånglat, gått igenom alla besiktningarna utan anmärkningar (jo ett stenskott på rutan anmärkte de på för 3 år sen) och den går som en klocka.

10k har bilen kostat mig på 11 år i förebyggande underhåll :) vanliga slitage saker har jag inte räknat med, däck (bytt 3 ggr) avgsytem (bytt 3 ggr), klossar (bytt 2 ggr)

 

Jag förstår ärligt inte hur man kan lägga 10k på EN service. Det blir ju nästan billigare att skita i servicarna och betala reparationerna istället.

 

Hur som helst, det är intressant.



#7258

Postad 11 november 2021 - 14:21

Herr Kantarell
  • Herr Kantarell
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0

Det är ju den där j-a stämpeln man vill åt ( helst från märkesverkstad ) för att alla, och framför allt bilmärket, sjäva säger att bilen blir svårare att sälja utan.

Så man tvingas in i det på nått sätt. 

 

Hade det funnits konkreta bevis för motsatsen hade jag servat vissa delar själv, och enbart lämnat in för mjukvara och svårare saker.



#7259

Postad 11 november 2021 - 14:27

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Jag förstår ärligt inte hur man kan lägga 10k på EN service. Det blir ju nästan billigare att skita i servicarna och betala reparationerna istället.

 

Hur som helst, det är intressant.

 

Visst är det intressant, det är också en av anledningarna till att privatleasing blivit så poppis eftersom det oftast ingår service. 



#7260

Postad 11 november 2021 - 14:54

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Vem byter tändstift på en modern bil? Dom håller ju i evighet.

 

De brukar ju göra det, därför jag reagerade med. Men jag såg själv där att det stod i serviceintervallen för BMW440 (B58 motorn, turboladdad 3.0L rak 6 cylinders, uppåt 400HK med M-performance kittet som min har.). Det är ju modellen under M4:an. Så det är ju inte minsta "standard-snikmodellen" precis.

 

Tror inte att det är lika på en 320/420 (2L fyra cyl.).

 

Men som sagt jag "tjänade in det" direkt på att förlänga fri-serviceavtalet som hade gått ut fem månader tidigare. Blev billigare än vad kostnaden för servicen hade varit initialt och 3 ytterligare år fri service.

 

..och nej, man kan inte boka service förtidigt bara för att det skall falla inom friservice, det är viss månad eller miltal det går efter och olika intervaller för olika saker.


Redigerat av HenkeEdge, 11 november 2021 - 15:16.


#7261

Postad 11 november 2021 - 15:13

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Intressant att läsa vad ni betalar för servicar.

Jag har ägt en Citroen C1 sen 2011 (ingen lyxbil, jag vet) och kört ca 20k mil med den. Jag har inte gjort en enda service på verkstad utan bytt olja+filter någon gång per år, bytt luftfiltret en gång och T-stifft en gång, själv.

Gissar att jag lagt max 10k på material sammanlagt under dessa 11 åren. Bilen har aldrig krånglat, gått igenom alla besiktningarna utan anmärkningar (jo ett stenskott på rutan anmärkte de på för 3 år sen) och den går som en klocka.

10k har bilen kostat mig på 11 år i förebyggande underhåll :) vanliga slitage saker har jag inte räknat med, däck (bytt 3 ggr) avgsytem (bytt 3 ggr), klossar (bytt 2 ggr)

 

Jag förstår ärligt inte hur man kan lägga 10k på EN service. Det blir ju nästan billigare att skita i servicarna och betala reparationerna istället.

 

Hur som helst, det är intressant.

 

 

Är ju skillnad på bil och bil, en tio år gammal snik som man inte behöver "stämpel från märkesverkstaden" i serviceboken för att inte trasa andrahandsvärdet på gör man det ju inte på.

 

Räcker ju oftast med olja/filter en gång per år sen byter man ut sådant som är utslitet på sånna. 

 

Dock tycker jag att det låter konstigare att byta avgassystem 3ggr under 10år än att en service kostar ~10K.

Om det nu inte är ett estetiskt byte. Typ nja vill ha titan istället för enbart rostfritt. ;)



#7262

Postad 11 november 2021 - 15:26

Prism
  • Prism
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0

Det är sjukt dyrt att serva bilar idag. Hur ser service kostnaden ut på elbilar det borde var lägre eftersom det är mindre delar som behöver bytas?

Själv kör jag hybrid och det lär väl bli en elbil nästa gång.

#7263

Postad 11 november 2021 - 16:22

EkMg
  • EkMg
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Elbilarnas servicekostnad varierar, precis som övriga bilar.
Jag har beställt och väntar på leverans av en Tesla, de kräver ingen service tex.
Sen läste jag någonstans att nya ioniq5 hade rätt dyr service (men den är ju billigare i inköp än konkurrenterna, så de kanske hämtar tillbaks lite pengar där)

#7264

Postad 11 november 2021 - 19:58

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0

Många elbilar har dyr service, Tesla däremot där är det frivilligt.



#7265

Postad 12 november 2021 - 04:44

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Ja, det där verkar vara lite godtyckligt med Tesla. För några år sen så jämförde tidningen Vi Bilägare Model S med en MB S-klass diesel och en BMW 7-serie bensin. MB:n var faktiskt den av dessa som hade lägst milkostnad då, även om ingen var direkt billig. Teslan drog iväg på att just servicekostnaden var hög, om man skulle följa tillverkarens rekommendationer då. Ibland ser man dock dessa uppgifter om att man inte behöver serva alls.

 

Jag tycker dock att elbil borde vara billigare att serva än bensin eller diesel.

 

Diskussionen ovan om servicekostnaderna orkar jag inte ens lägga mig i. Det mesta låter rätt billigt mot vad jag lagt på mina MB genom åren... :)



#7266

Postad 12 november 2021 - 18:38

JonnyVT
  • JonnyVT
  • Lärjunge

  • 293 inlägg
  • 0

Men att en Stinger har dyrare service än snittKian är ju rätt självsägande (i min mening).
Lite som att säga att en A-klass hatch har samma servicekostnad som en AMG GT-R.

Inser mycket väl att jag drog alla Kia över samma kam med, så här kommer lite mer specifikt.
Servicen på 6k för min Ceed (MY15) kostade max 5,4 (dyraste servicen jag haft under 12,5k mil är 5,4k SEK).

Fast det är ju stora servicen, alla bilar har väl en dyrare storservice, av de bilar jag haft då.

Självfallet är en Stinger dyrare i vissa fall, helt tappad är jag ju inte ;)



#7267

Postad 13 november 2021 - 23:20

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Bokat service på min Volvo V90CC - 20. 4000 mil.

Volvo Orginal service Underhåll står det på specen från Bilia.

 

Byte olja, bränsle och luft filter, mjukvarauppdatering, samt en massa kontrollpunkter. Thats it.

 

8000 spänn! 

 

Rimligt?

Lät dyrt.

Gjorde 6000 mila service på min v90d3 -18

Olja, oljefilter, bränslefilter, luftfilter, kupefilter, bromsvätska, mjukvara och kontrollpunkter för drygt 6000kr. På bra bil


Redigerat av mikkiz, 13 november 2021 - 23:21.


#7268

Postad 14 november 2021 - 02:01

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

alltså Corvette levererar nu på senare tid men både C8 och senaste Z06

 

riktigt imponerande med tanke på prislappen.

Ingen annan klarar det dom gör.

Bifogad fil(er)



#7269

Postad 14 november 2021 - 08:19

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

alltså Corvette levererar nu på senare tid men både C8 och senaste Z06

 

riktigt imponerande med tanke på prislappen.

Ingen annan klarar det dom gör.

Det tog dom bara 60 år att få motorn på rätt plats ;)



#7270

Postad 14 november 2021 - 10:15

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Ända nackdelen är väl att C8 är groteskt ful jämfört med C7.

#7271

Postad 14 november 2021 - 10:28

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Ända nackdelen är väl att C8 är groteskt ful jämfört med C7.

Med mittmonterad motor följer ändrade proportioner och stora luftintag - och överlägsna vägegenskaper.
Imo så ser C7 felbyggd ut med sin kilometerlånga motorhuv.
fe519eab-corvette-c8-vs-c7-visual-opn.jpg



#7272

Postad 14 november 2021 - 11:33

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Ända nackdelen är väl att C8 är groteskt ful jämfört med C7.

Eller helt tvärtom….välkommen till 2000-talet Corvette säger jag.



#7273

Postad 14 november 2021 - 11:39

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Jo man får ju det man betalar för…. :D



#7274

Postad 14 november 2021 - 11:48

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 523 inlägg
  • 0

Ända nackdelen är väl att C8 är groteskt ful jämfört med C7.


Ja jag tycker den ser hemsk ut, framförallt formen på luftintagen på sidan.
Såg en bränna runt på sturup raceway ( deras trackdays är sjutton det bästa som finns) förra sommaren, när den precis kommit ut, å lät ju bra å gick ännu bättre, men klarar sjutton inte hur dom ser ut.
Dom andra designförslagen måste ju ha varit fruktansvärda för denna att nå produktion.
Detta är självklart bara min åsikt å jag är inte kund, så ni som gillar den å köper/äger corvetter ska självklart inte ta åt er personligt nu. Sry!

#7275

Postad 14 november 2021 - 12:53

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Med mittmonterad motor följer ändrade proportioner och stora luftintag - och överlägsna vägegenskaper.
Imo så ser C7 felbyggd ut med sin kilometerlånga motorhuv.
fe519eab-corvette-c8-vs-c7-visual-opn.jpg


Den bilden visar ju bara ännu tydligare att jag har rätt enligt mig, men alla kan ju inte ha perfekt smak precis som jag har ;)

#7276

Postad 14 november 2021 - 13:23

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Ända nackdelen är väl att C8 är groteskt ful jämfört med C7.

en smaksak såklart. jag tycker c8 är brutalt snygg.
 



#7277

Postad 14 november 2021 - 13:39

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 523 inlägg
  • 0

en smaksak såklart. jag tycker c8 är brutalt snygg.


Ja den första av dom bilderna du postade var brutalt snygg faktiskt, det är sjutton den snea luftintaget sett från sidan som förstör allt.
Å på profilbilderna här ovan så ser man ju vart det snea strecket kommer ifrån, dom har ju bara flyttat bak luftutsläppet för hjulhusen dit bak.

Apropå snygg… kollade in nya KIA ev6 igår irl för första gången och j*vlar vad den ser bättre ut i verkligheten än på bild! Trodde den skulle vara stor å hög, men var inte så hög och var kurvig å härlig i designen! Riktigt glatt överraskad!
Tog en kort sväng i den också, med vinterdäck på, ålade sig pga däcken men gick riktigt bra, lagom tryck! Dock alldeles för mycket styrservo, som att veva i luft (sportläget var liiite bättre), plus att skulle man se instrumentbrödan var man tvungen att ha ratten alldeles för högt upp. Gillar inte instrumentbrädan/inredningen generellt, känns inte som att man sitter i den coola bil som den ser ut som, känns som nån buss typ.
Men… still me like!

#7278

Postad 14 november 2021 - 14:01

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Den bilden visar ju bara ännu tydligare att jag har rätt enligt mig, men alla kan ju inte ha perfekt smak precis som jag har ;)

Då gissar jag att du gillar BMW o Mercedes som också har motorhuvar stora som en mindre etta ;)
Det bra att alla tycker olika för det ger oss mångfald !

Däremot tycker jag både C7/8 ser Fruktansvärda ut på insidan.....


Ja jag tycker den ser hemsk ut, framförallt formen på luftintagen på sidan.
Såg en bränna runt på sturup raceway ( deras trackdays är sjutton det bästa som finns) förra sommaren, när den precis kommit ut, å lät ju bra å gick ännu bättre, men klarar sjutton inte hur dom ser ut.
Dom andra designförslagen måste ju ha varit fruktansvärda för denna att nå produktion.
Detta är självklart bara min åsikt å jag är inte kund, så ni som gillar den å köper/äger corvetter ska självklart inte ta åt er personligt nu. Sry!

Jag misstänker vi var där samtidigt, var den röd?



#7279

Postad 03 december 2021 - 01:39

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

vad säger ni om vinterförvaring av bil? hur länge vågar ni förvara innan ni underhållsladdar batteriet?

 

Startade min mustang häromdagen för första gången på typ 2,5 månad.  har inte laddat ch batteriet var lite trött.

när jag drog på tänningen stod det att jag skulle stänga av för att spara ström.  men jag startade ändå. inga problem men jag hörde att startmotorn lätt tröttare än vanligt.

 

kanske skulle investera i en laddare?



#7280

Postad 03 december 2021 - 05:45

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0

Kör alltid med laddaren konstant påslagen under vintern och startar aldrig upp bilen alls.

Att ha batteriet anslutet utan laddning flera månader är inget bra, ett oladdat batteri kan dessutom frysa sönder om bilen står kallt, 



#7281

Postad 03 december 2021 - 07:44

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

I båten laddar jag batterierna fulla på hösten och kopplar sen ur dem. Har funkat bra då jag haft samma förbrukningsbatterier i 15 år. De börjar dock bli lite trötta, så det blir nya till nästa säsong.

 

Vill man starta då och då så är det väl bättre att ha en "smart" laddare, som kan vara inkopplad hela vintern.

 

I bilen har jag laddare som är ansluten på motorvärmarintaget. Kabeln sitter alltid i när jag är hemma och då laddas alltid batteriet, värmen slår jag på med fjärr eller klocka. Jag har haft så i flera bilar och jag tror det är positivt för batteriets livslängd.



#7282

Postad 03 december 2021 - 08:34

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 523 inlägg
  • 0

Då gissar jag att du gillar BMW o Mercedes som också har motorhuvar stora som en mindre etta ;)
Det bra att alla tycker olika för det ger oss mångfald !

Däremot tycker jag både C7/8 ser Fruktansvärda ut på insidan.....

Jag misstänker vi var där samtidigt, var den röd?


En röd rackare var det ja, tror den ägdes av en corvettehandlare från småland?
Var du där och körde?
Sturup är sveriges mysigaste bana!
Trackdays där är himmelriket för en biltok!

#7283

Postad 03 december 2021 - 08:38

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

vad säger ni om vinterförvaring av bil? hur länge vågar ni förvara innan ni underhållsladdar batteriet?

 

Startade min mustang häromdagen för första gången på typ 2,5 månad.  har inte laddat ch batteriet var lite trött.

när jag drog på tänningen stod det att jag skulle stänga av för att spara ström.  men jag startade ändå. inga problem men jag hörde att startmotorn lätt tröttare än vanligt.

 

kanske skulle investera i en laddare?

 

Köp en sån här så är du färdig! Köp CTEK Batteriladdare MXS 5.0 12v hos BRL!



#7284

Postad 03 december 2021 - 09:46

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Såg ett tips om moderna bilar och förvaring. Att man ska låsa dem även om de står i ett låst garage.

Är den olåst så är fler system igång och drar ström.



#7285

Postad 03 december 2021 - 11:15

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Kör alltid med laddaren konstant påslagen under vintern och startar aldrig upp bilen alls.

Att ha batteriet anslutet utan laddning flera månader är inget bra, ett oladdat batteri kan dessutom frysa sönder om bilen står kallt, 

okej. tack för tips :)


I båten laddar jag batterierna fulla på hösten och kopplar sen ur dem. Har funkat bra då jag haft samma förbrukningsbatterier i 15 år. De börjar dock bli lite trötta, så det blir nya till nästa säsong.

 

Vill man starta då och då så är det väl bättre att ha en "smart" laddare, som kan vara inkopplad hela vintern.

 

I bilen har jag laddare som är ansluten på motorvärmarintaget. Kabeln sitter alltid i när jag är hemma och då laddas alltid batteriet, värmen slår jag på med fjärr eller klocka. Jag har haft så i flera bilar och jag tror det är positivt för batteriets livslängd.

vill inte koppla ur batteriet då bilen tappar minnet då. till exempel till växellådan.


Köp en sån här så är du färdig! Köp CTEK Batteriladdare MXS 5.0 12v hos BRL!

ja det får nog bli en sådan.

Hur mycket ström drar en sån?

jag får väl använda strömmen i garaget ibland kanske, men dom gillar nog inte om deras elräkning skjuter i höjden :)


Såg ett tips om moderna bilar och förvaring. Att man ska låsa dem även om de står i ett låst garage.

Är den olåst så är fler system igång och drar ström.

självklart låser man bilen även om den står i garage :)



#7286

Postad 03 december 2021 - 12:59

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

 

Hur mycket ström drar en sån?

Max 0,6 ampere



#7287

Postad 03 december 2021 - 16:43

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

En röd rackare var det ja, tror den ägdes av en corvettehandlare från småland?
Var du där och körde?
Sturup är sveriges mysigaste bana!
Trackdays där är himmelriket för en biltok!

Jag missade att du hade svarat, jag tar alla chanser jag kan men just den körningen var jag åskådare.
Men får jag välja då väljer jag Knutstorp vilket är mina "hemmabana"

Har du varit på Gotland o kört än?
Enligt rapporter från vänner så är den nya sträckan helt Underbar :)



#7288

Postad 03 december 2021 - 17:43

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 523 inlägg
  • 0

Jag missade att du hade svarat, jag tar alla chanser jag kan men just den körningen var jag åskådare.
Men får jag välja då väljer jag Knutstorp vilket är mina "hemmabana"

Har du varit på Gotland o kört än?
Enligt rapporter från vänner så är den nya sträckan helt Underbar :)


Nä har bara kört på sturup, körde deras lilla utbildning med catmsn och 997.
Är annars bara där på semestern på sommarn och tittar på när alla andra kör. Var förbi knutstorp för typ två år sedan och skulle gärna dra några varv runt den också.
Men har ingen banvänlig bil för tillfället, är mellan Porschar :)

#7289

Postad 03 december 2021 - 18:06

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Nä har bara kört på sturup, körde deras lilla utbildning med catmsn och 997.
Är annars bara där på semestern på sommarn och tittar på när alla andra kör. Var förbi knutstorp för typ två år sedan och skulle gärna dra några varv runt den också.
Men har ingen banvänlig bil för tillfället, är mellan Porschar :)

 

Sturup är långt mer tekniskt överlag o Knutstorp kräver lite mer rytm på något sätt.
Mellan Porschar, har du något kul på G :)



#7290

Postad 03 december 2021 - 21:21

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Satt på dubbdäcken nu och det blev inte alls den höga ljudnivån jag hade förväntat mig.

Fick även laddboxen installerad nu i garaget, sjukt smidigt att styra från appen och det hoppade igång direkt utan krångel. Slipper man jaga en massa laddstationer nu till vardagskörningen😎

Bifogad fil(er)



#7291

Postad 09 december 2021 - 18:24

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

har fått ett konstigt fel på bilen.

Började med att batteriet var helt dött i morse. gick inte ens öppna med larmdosan.

 

Startade med startkablar sen.

Efter det när jag skulle stänga av så trycker jag på knappen som vanligt v(nykellös start/stop)

 

Då brukar ju motorn stoppa och belysningen tändas (tror jag)

 

men nu slocknar all belysning i hela bilen men motorn är fortfarande igång.

Då måste jag hålla knappen intryckt i ett par sekunder och då låter det nästan som att jag kväver motorn liksom, och då stoppar den.

 

Måste ha varit därför att batteriet var tomt för att jag inte stängde av på rätt sätt och att nån lampa har lyst hela natten.

 

Minns nämligen att när jag stängde av igår så gjorde jag som vanligt, och trodde allt var avstängt. men hörde inte att motorn fortfarande var igång så jag fick typ kärringstopp.

Tänkte inte mer på det och låste bilen.

 

 

Vad kan detta vara för nåt fel? att inte motorn stängs av som vanligt?



#7292

Postad 09 december 2021 - 20:10

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Är det på din vanliga bil och inte Mustangen? Isåfall tror jag att ditt batteri är trasigt eller väldigt dåligt.
Jag hade en Mondeo förut och den gjorde så nån gång.
På den var det kortslutning i knappen till bakluckan som drog ur och förstörde batteriet, efter att jag satte i en ny knapp och nytt batteri så hände det aldrig igen.

#7293

Postad 12 december 2021 - 20:34

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Är det på din vanliga bil och inte Mustangen? Isåfall tror jag att ditt batteri är trasigt eller väldigt dåligt.
Jag hade en Mondeo förut och den gjorde så nån gång.
På den var det kortslutning i knappen till bakluckan som drog ur och förstörde batteriet, efter att jag satte i en ny knapp och nytt batteri så hände det aldrig igen.

 

japp det är på min ford focus.

 

körde den senast i fredags och då startade den. men idag igen var den helt död.

Och testade att stänga av den, samma sak så. allt slocknar förutom motorn som fortfarande är igång trots att jag trycker på off.knappen.   får då trycka en gång till för att stoppa motorn. jättekonstigt.

 

Men ska åka till verkstaden i morgon och se om dom kan mäta på något sätt om batteriet är dåligt. Så det inte är något annat fel.

 

 

Nåt annat som är jättekonstigt är att efter första gången jag startade med startkablar så fick jag "porrbelysning" i bilen. Något som jag aldrig haft tidigare. lyser rött nere vid fötterna och i handtagen och så.

Det försvann dock dagen efter.

 

Men nu när jag fick starta med startkablar igen så dök porrbelysningen upp igen.

Jättekonstigt.



#7294

Postad 12 december 2021 - 21:00

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Nåt annat som är jättekonstigt är att efter första gången jag startade med startkablar så fick jag "porrbelysning" i bilen. Något som jag aldrig haft tidigare. lyser rött nere vid fötterna och i handtagen och så.

Det försvann dock dagen efter.

 

Men nu när jag fick starta med startkablar igen så dök porrbelysningen upp igen.

Jättekonstigt.

Här har du nog svaret på detta med belysningen: 

 

https://www.focussto...r-lights.74765/



#7295

Postad 13 december 2021 - 10:06

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Här har du nog svaret på detta med belysningen: 

 

https://www.focussto...r-lights.74765/

ja jag har ju sett i menyn att man kan bock av och på den här funktionen. men den har aldrig funkat.

Så det är inte det som är konstigt. 

Det som är konstigt är att den bara funkar direkt efter ett strömavbrott och bara 1 dag typ.



#7296

Postad 16 december 2021 - 14:43

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Problemet kvarstår.
Har bytt batteri i bilen. Allt frid och fröjd då.
Men idag samma visa.
Motorn slocknar inte när jag stänger av bilen med knappen.

Vad fan kan det vara som spökar?

#7297

Postad 16 december 2021 - 14:48

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Vad säger Ford-verkstad?



#7298

Postad 16 december 2021 - 14:56

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Vad säger Ford-verkstad?


Har inte hunnit höra med dom. Ska ringa i morgon.
Men kan inte sluta tänka på det.

#7299

Postad 20 december 2021 - 20:44

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Behöver en ny pendlarbil.
Tänker en 3-4 år gammal bil på max 4-5000mil.
Bensinare
Billig att äga i både bränsle och skatt/försäkring.
Inte dom allra minsta pluttbilarna är av intresse. Men behöver inget stort då jag är ensam.

Budget är ca 170.000kr

Vad hade ni köpt och varför?

#7300

Postad 20 december 2021 - 22:47

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Vad var felet på din Focus?




Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.