Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilka HDMI/DVI kablar ska man köpa?

343 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 24 september 2005 - 22:41

crilleman
  • crilleman
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Tjena!

Kör 10m HDMI-HDMI från Kjell & Co mellan en Sanyo Z3:a och en Toshiba SD-350 DVDspelare uppskalat i 1080i med superbra resultat.

Kan tilläggas att jag testade med en 1m Supra HDMI-HDMI innan Kjell kabeln och jag märkte inte någon skillnad.. kanske om man hårdtestar med flera filmer, men 329:- för kjellkabeln var minsann prisvärt.. :)

/Crilleman

Redigerat av crilleman, 25 september 2005 - 11:52.


#102

Postad 26 september 2005 - 01:03

Unregistered09b81e23
  • Unregistered09b81e23
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Tjena!

Kör 10m HDMI-HDMI från Kjell & Co mellan en Sanyo Z3:a och en Toshiba SD-350 DVDspelare uppskalat i 1080i med superbra resultat.

Kan tilläggas att jag testade med en 1m Supra HDMI-HDMI innan Kjell kabeln och jag märkte inte någon skillnad.. kanske om man hårdtestar med flera filmer, men 329:- för kjellkabeln var minsann prisvärt.. :wub:

/Crilleman

<{POST_SNAPBACK}>


Jag kör också med en 10m kabal från kjell&co mellan min z3a och denon 1920. Tänkte bara ha den så länge tills jag bestämmt mig för vilken kabel jag ska köpa men om du säger att du inte märkte nån skillnad så :D Vore kul att testa med någon annan.

#103

Postad 26 september 2005 - 19:37

crilleman
  • crilleman
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Tjena!

Kör 10m HDMI-HDMI från Kjell & Co mellan en Sanyo Z3:a och en Toshiba SD-350 DVDspelare uppskalat i 1080i med superbra resultat.

Kan tilläggas att jag testade med en 1m Supra HDMI-HDMI innan Kjell kabeln och jag märkte inte någon skillnad.. kanske om man hårdtestar med flera filmer, men 329:- för kjellkabeln var minsann prisvärt.. :wub:

/Crilleman

<{POST_SNAPBACK}>


Jag kör också med en 10m kabal från kjell&co mellan min z3a och denon 1920. Tänkte bara ha den så länge tills jag bestämmt mig för vilken kabel jag ska köpa men om du säger att du inte märkte nån skillnad så :D Vore kul att testa med någon annan.

<{POST_SNAPBACK}>


Kommer att köra denna kabeln tills Blueray/HD-DVD spelarna kommer, Känns som Toshiban passar bra med denna kabel då spelaren kostade mig ca. 1200:-.

Känns då lite dumt och lägga lika mycket på kabeln än så länge, då jag inte
blev frälst med suprakabeln i jämförelse.

Kan förstå om Denons 1920 skulle förtjäna något finare. :D

/Crilleman

#104

Postad 27 september 2005 - 22:44

perreb
  • perreb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0

Tjena!

Kör 10m HDMI-HDMI från Kjell & Co mellan en Sanyo Z3:a och en Toshiba SD-350 DVDspelare uppskalat i 1080i med superbra resultat.

Kan tilläggas att jag testade med en 1m Supra HDMI-HDMI innan Kjell kabeln och jag märkte inte någon skillnad.. kanske om man hårdtestar med flera filmer, men 329:- för kjellkabeln var minsann prisvärt.. :)

/Crilleman

<{POST_SNAPBACK}>


Jag kör också med en 10m kabal från kjell&co mellan min z3a och denon 1920. Tänkte bara ha den så länge tills jag bestämmt mig för vilken kabel jag ska köpa men om du säger att du inte märkte nån skillnad så ;) Vore kul att testa med någon annan.

<{POST_SNAPBACK}>


Fast Supra är ju ingen bra jämförelse :(

#105

Postad 28 september 2005 - 13:35

prylgalning
  • prylgalning
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

ställer en snabb fråga...

vilken är bästa kabeln som klarar 780p/1080i vid 10m längd?
Prislappen får max ligga på 1500:-... helst...  :)

<{POST_SNAPBACK}>


Förhoppningsvis kommer jag kunna prova min Profigold 10m med 720p/1080i senare i helgen då jag kanske få låna över en polares Samsung HD950 till min AE700.
Jag kör idag den kabeln utan problem med min LG RH7800H , men det är ju bara 576p.

<{POST_SNAPBACK}>


Hur gick det med din Profigold kabel?

#106

Postad 28 september 2005 - 14:53

crilleman
  • crilleman
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Tjena!

Kör 10m HDMI-HDMI från Kjell & Co mellan en Sanyo Z3:a och en Toshiba SD-350 DVDspelare uppskalat i 1080i med superbra resultat.

Kan tilläggas att jag testade med en 1m Supra HDMI-HDMI innan Kjell kabeln och jag märkte inte någon skillnad.. kanske om man hårdtestar med flera filmer, men 329:- för kjellkabeln var minsann prisvärt.. :)

/Crilleman

<{POST_SNAPBACK}>


Jag kör också med en 10m kabal från kjell&co mellan min z3a och denon 1920. Tänkte bara ha den så länge tills jag bestämmt mig för vilken kabel jag ska köpa men om du säger att du inte märkte nån skillnad så ;) Vore kul att testa med någon annan.

<{POST_SNAPBACK}>


Fast Supra är ju ingen bra jämförelse :(

<{POST_SNAPBACK}>



Hade jag köpt Pioneer 868:an så skulle jag köpt en finare kabel men en Toshiba-SD350 som jag pyntade ca. 1200:- för så känns Kjell kabeln tillräcklig i väntan på Blueray/HD-DVD...

#107

Postad 28 september 2005 - 18:35

Unregisteredc8438f56
  • Unregisteredc8438f56
  • Lärjunge

  • 257 inlägg
  • 0
Hej!

Jag är ingen duktig testare ala Stig Hjelmer.... Men iallafall vill jag delge mina intryck....

Jag ville testa den billigaste HDMI-HDMI kabeln jag kunde hitta och testa det om det gav en hyfsad bild. Det blev en Kjell and co för 329:-, 10m. Av vilket fabrikat framgås inte. Men leverantören är Deltaco.
Anläggningen: ny Denon 1920 till en Z3:a

Reslutat:

1080i: katastrofal. Mycket ryckningar och väldans mycket gosting.
720p: Bättre än 1080i, men fortfarande ghostning där och där. Ger ibland en antydan av ringning....
576p: Ganska ok.... Men ändå inte acceptabel för en HDMI-bild.
Standard-komponentkabeln som medföljde var tom bättre tycker jag.

Sammanfattningvis: Kabeln gav en matt färg och ghosting. Däremot visade det sig att bilden gav en klart lyft på skärpesidan. Man kunde se bilden väldigt skarpt. Dock vägde nackdelarna över fördelarna.

Men man kan också fundera på om Kjells kabel inte kan skicka en bra bildsignal på så lång kabellängd som 10m. Jag har läst här i forumet att andra har haft en längd på 5m (eller mindre) och varit nöjd med den. Å andra sidan vet jag inte heller den nya Denonens svagheter (inga officiella tester ännu) eller om den firmware som finns räcker. Det kan finnas flera faktorer till varför jag inte blev övertygad av kabeln.

Nu imorgon, ska jag åka över till en kompis och jämföra mellan en hdmi-kabel samt en komponentkabel från MarcusCables. Kompisens anläggning består av en Denon 2910 samt Sharp XV2000. Ska bli kul att jämföra. Om kabeln påvisar samma problem som jag hade, så kan det till en stor del bero på själva kabeln.

Mvh

Niklas.

Redigerat av Unregisteredc8438f56, 28 september 2005 - 18:36.


#108

Postad 28 september 2005 - 20:02

Unregistered39773f2d
  • Unregistered39773f2d
  • Beroende

  • 1 210 inlägg
  • 0
[quote name='prylgalning' date='Sep 28 2005, 14:35 ']
Förhoppningsvis kommer jag kunna prova min Profigold 10m med 720p/1080i senare i helgen då jag kanske få låna över en polares Samsung HD950 till min AE700.
Jag kör idag den kabeln utan problem med min LG RH7800H , men det är ju bara 576p.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Hur gick det med din Profigold kabel?

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Polaren blev inlagd på sjukhus den helgen för magsår så det blev tyvärr inget av provningen :) , ska försöka få till det snart, så fort jag har provat kommer en kommentar här.

#109

Postad 29 september 2005 - 19:33

crilleman
  • crilleman
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Hej!

Jag är ingen duktig testare ala Stig Hjelmer.... Men iallafall vill jag delge mina intryck....

Jag ville testa den billigaste HDMI-HDMI kabeln jag kunde hitta och testa det om det gav en hyfsad bild. Det blev en Kjell and co för 329:-, 10m. Av vilket fabrikat framgås inte. Men leverantören är Deltaco.
Anläggningen: ny Denon 1920 till en Z3:a

Reslutat:

1080i: katastrofal. Mycket ryckningar och väldans mycket gosting.
720p: Bättre än 1080i, men fortfarande ghostning där och där. Ger ibland en antydan av ringning....
576p: Ganska ok.... Men ändå inte acceptabel för en HDMI-bild.
Standard-komponentkabeln som medföljde var tom bättre tycker jag.

Sammanfattningvis: Kabeln gav en matt färg och ghosting. Däremot visade det sig att bilden gav en klart lyft på skärpesidan. Man kunde se bilden väldigt skarpt. Dock vägde nackdelarna över fördelarna.

Men man kan också fundera på om Kjells kabel inte kan skicka en bra bildsignal på så lång kabellängd som 10m. Jag har läst här i forumet att andra har haft en längd på 5m (eller mindre) och varit nöjd med den. Å andra sidan vet jag inte heller den nya Denonens svagheter (inga officiella tester ännu) eller om den firmware som finns räcker. Det kan finnas flera faktorer till varför jag inte blev övertygad av kabeln.

Nu imorgon, ska jag åka över till en kompis och jämföra mellan en hdmi-kabel samt en komponentkabel från MarcusCables. Kompisens anläggning består av en Denon 2910 samt Sharp XV2000. Ska bli kul att jämföra. Om kabeln påvisar samma problem som jag hade, så kan det till en stor del bero på själva kabeln.

Mvh

Niklas.

<{POST_SNAPBACK}>



Efter Niklas test tänkte jag på allvar testa Kjell kabeln. Nu är det dock
en Toshiba spelare som kostar en tredjedel av Denons men presterar extremt bra...

Testade filmer:
Sagan om konungens återkomst
Resident Evil
Ice Age

Resultat i uppskalat:
576P: Som komponent men med det lilla extra skärpan.
720P: Skarpare och mer detaljerad bild.
1080i: Skarp och lugn bildåtergivning. Behagligast. Bra detaljer i bilden

Positivt:
Inget problem med 10m Deltaco HDMI-HDMI(Kjell & Co) 1080i känns optimal.
Ingen som helst ghosting eller ryck i bilden. Panoreringar flyter i samtliga lägen

Negativt:
Färgåtergivningen är bättre med komponent.

Sammanfattat:
Med bra kalibrering på projen så får man bra resultat med Deltaco kabeln, detta verkar variera från spelare till spelare då Niklas Denon 1920 inte alls uppskattade kabeln, färgåtergivningen är mattare med HDMI, men jag uppskattar mest kalla bilder och skärpa så därför är jag för HDMI, men det kan ibland bero på vad för film man ser då komponent kan visa sig vara bättre och det är smaksak.:-)

dj_tubbe! Hur upplever du bildkvaliteten då du kör samma prylar som "NickeSthlm"?

/Crilleman

Redigerat av crilleman, 29 september 2005 - 20:07.


#110

Postad 30 september 2005 - 16:43

nygren
  • nygren
  • Lärjunge

  • 390 inlägg
  • 0



Efter Niklas test tänkte jag på allvar testa Kjell kabeln. Nu är det dock
en Toshiba spelare som kostar en tredjedel av Denons men presterar extremt bra...

Testade filmer:
Sagan om konungens återkomst
Resident Evil
Ice Age

Resultat i uppskalat:
576P: Som komponent men med det lilla extra skärpan.
720P: Skarpare och mer detaljerad bild.
1080i: Skarp och lugn bildåtergivning. Behagligast. Bra detaljer i bilden

Positivt:
Inget problem med 10m Deltaco HDMI-HDMI(Kjell & Co) 1080i känns optimal.
Ingen som helst ghosting eller ryck i bilden. Panoreringar flyter i samtliga lägen

Negativt:
Färgåtergivningen är bättre med komponent.

Sammanfattat:
Med bra kalibrering på projen så får man bra resultat med Deltaco kabeln, detta verkar variera från spelare till spelare då Niklas Denon 1920 inte alls uppskattade kabeln, färgåtergivningen är mattare med HDMI, men jag uppskattar mest kalla bilder och skärpa så därför är jag för HDMI, men det kan ibland bero på vad för film man ser då komponent kan visa sig vara bättre och det är smaksak.:-)

dj_tubbe! Hur upplever du bildkvaliteten då du kör samma prylar som "NickeSthlm"?

/Crilleman

<{POST_SNAPBACK}>





Hej

Tack för testet! Köpte själv en 10m Hdmi-hdmi kabel direkt från Deltaco via en polare som har ett It-företag. Men min kabel ser inte likadan ut som den på Kjell & Co. Blir lite konfunderad, ser din ut som på 5m varianten på Kjell & Co hemsida? Min är betydligt grövre och med avstörningsskydd en bit under varje kontakt. (typ vga monitor kabel)
Har du lust att slänga upp några bilder på din kabel?

Har inte kunnat prova min kabel ännu(fattas en projektor) :)

Mvh
Nygren

#111

Postad 30 september 2005 - 17:21

crilleman
  • crilleman
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Hej

Tack för testet! Köpte själv en 10m Hdmi-hdmi kabel direkt från Deltaco via en polare som har ett It-företag. Men min kabel ser inte likadan ut som den på Kjell & Co. Blir lite konfunderad, ser din ut som på 5m varianten på Kjell & Co hemsida? Min är betydligt grövre och med avstörningsskydd en bit under varje kontakt. (typ vga monitor kabel)
Har du lust att slänga upp några bilder på din kabel?

Har inte kunnat prova min kabel ännu(fattas en projektor) :D

Mvh
Nygren

<{POST_SNAPBACK}>



Tjena!

Slänger upp en bild på Deltaco kabeln i mitt galleri!
Enligt vad du skrev så låter det som en likadan kabel. :)

Redigerat av tb303, 30 september 2005 - 21:30.


#112

Postad 30 september 2005 - 19:20

Unregisteredc8438f56
  • Unregisteredc8438f56
  • Lärjunge

  • 257 inlägg
  • 0
Hjäälp, Crilleman är på mig! :D

Lugn! Ni som har Deltacos HDMI-kabel (Kjell och Co) kan vara lugna.... Vid närmare titt så visade det att min projektor var felkalibrerad. Jag hade en lite för hög gammakurva. Dock har jag inga bra kalibreringsvektyg att använda för tillfället.

På min kompis Denon 2910 matad till en Sharp XV-2000 så visar kabeln en "hyfsad" bild för att vara på 329 kr. Inte alls så dumt! Dock visar MarcusCables nya silverpläterade HDMI-kabel ett klart lyft!

Som sagt, Deltacos kabel är inte så dålig för den med något mindre budget eller tänker vänta ett litet tag tills nästa kabeluppgradering (som jag :D )

Ni som har Kjell and co kan vara lugna nu :rolleyes: :D

Mvh

Niklas. :)

Redigerat av Unregisteredc8438f56, 30 september 2005 - 19:45.


#113

Postad 30 september 2005 - 21:05

Trhuster
  • Trhuster
  • Lärjunge

  • 311 inlägg
  • 0
Läste det här på avsforums.

"VIDEO HDMI/DVI cables need not be any more expensive than their computer cable equivalent. High performance DVI cables (HDMI uses exactly the same data signal for the video element) can be had for £15. There will be no difference between a cheap HDMI and an expensive one unless the cable corrupts the signal. Can't say I've ever seen a cheap 3m DVI cable do that, so a cheap HDMI shouldn't either.

These cable companies are cashing in on the fact that a lot of people are still thinking in the analogue domain, and not in the digital one. A digital cable will either work or it won't. The output form all makes of HDMI cables will be identical.

Digital signals do not require expensive cables."


Tycker det verkar som att han har en poäng, är det verkligen skillnad på olika kablar? Digitalt är digitalt, eller?


/Rikard

#114

Postad 30 september 2005 - 21:27

nygren
  • nygren
  • Lärjunge

  • 390 inlägg
  • 0

Tjena!

Slänger upp en bild på Deltaco kabeln i mitt galleri!
Enligt vad du skrev så låter det som en likadan kabel. :)

<{POST_SNAPBACK}>



Tackar!

Jo det verkar ju vara samma kabel, av det man ser på bilden i alla fall.
Kul att du tycker den funkar bra. Kommer förmodligen köra med samma spelare som du. Om inte kommer det bli en Samsung HD850, en nästan identisk spelare som bygger på samma chipset.

Redigerat av tb303, 30 september 2005 - 21:33.


#115

Postad 30 september 2005 - 21:30

Trhuster
  • Trhuster
  • Lärjunge

  • 311 inlägg
  • 0
Hittade det här testet för dom som är intresserade.

http://pcworld.about...111id121777.htm



/Rikard

#116

Postad 30 september 2005 - 21:35

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Har tagit bort lite väl långa citat i några inlägg.
Tänk på att allt inte behöver stå med i citatet.
Blir lättare att överskåda tråden med korta citat också :)

#117

Postad 30 september 2005 - 22:34

crilleman
  • crilleman
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
[/quote]
[quote name='nygren' date='Sep 30 2005, 21:27 ']Tackar! 

Jo det verkar ju vara samma kabel, av det man ser på bilden i alla fall.
Kul att du tycker den funkar bra. Kommer förmodligen köra med samma spelare som du. Om inte kommer det bli en Samsung HD850, en nästan identisk spelare som bygger på samma chipset.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Nygren:
Såg att du har blandat region 1 resp 2 DVD filmer, Toshiban kan ställas till "auto"
på PAL/NTSC (50/60HZ). Samsungen måste ställas manuellt varje gång för
att slippa ryck i bilden. :D Därför blev det Toshiban. Båda har Zoran Vaddis 7 HDXtreme scaler

NickeSthlm:

Kul att det ordnade sig. :)
Jag ska själv kika runt för att se hur pass stor skillnad det är på kablarna i olika
prisklasser

#118

Postad 01 oktober 2005 - 00:39

nygren
  • nygren
  • Lärjunge

  • 390 inlägg
  • 0
La upp några bilder på min hdmi kabel från Deltaco.

#119

Postad 01 oktober 2005 - 02:35

Unregisteredc8438f56
  • Unregisteredc8438f56
  • Lärjunge

  • 257 inlägg
  • 0

Kul att det ordnade sig. :) 


Pust.... :D :D

Då det var mitt första test av en hemmabio.... Man vill ju inte göra bort sig.... Isåfall vet ni iallafall att Deltaco håller sig ganska bra i "budgetvarianten". Om ni vill ha något extra välj MarcusCables, därefter gissar jag på Gefens fiberoptiska kablar.... :rolleyes:

Hehe.... :D :lol:

Mvh

Niklas. :D

#120

Postad 04 oktober 2005 - 20:33

Unregistered45a72c65
  • Unregistered45a72c65
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0
kan meddela att marcus hdmi kabel funkar i alla upplösningar mellan min denon3910 o sony h50

#121

Postad 05 oktober 2005 - 13:13

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

  • 1 119 inlägg
  • 0
Kan inflika att roger.n har Silver Blue 12m HDMI-HDMI kabel från MarcusCables.

#122

Postad 11 oktober 2005 - 12:20

prylgalning
  • prylgalning
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
kan meddela att Profigold hdmi kabel funkar i upp till 720p mellan min Denon 1920 och Panasonic PT-AE700.

[Edit] Den kabel jag har är 10m lång.

Med 1080i blev jag utan bild :blink:


/Prylgalen

Redigerat av prylgalning, 11 oktober 2005 - 12:23.


#123

Postad 17 oktober 2005 - 23:30

ampz
  • ampz
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0

Läste det här på avsforums.

"VIDEO HDMI/DVI cables need not be any more expensive than their computer cable equivalent. High performance DVI cables (HDMI uses exactly the same data signal for the video element) can be had for £15. There will be no difference between a cheap HDMI and an expensive one unless the cable corrupts the signal. Can't say I've ever seen a cheap 3m DVI cable do that, so a cheap HDMI shouldn't either.

These cable companies are cashing in on the fact that a lot of people are still thinking in the analogue domain, and not in the digital one. A digital cable will either work or it won't. The output form all makes of HDMI cables will be identical.

Digital signals do not require expensive cables."


Tycker det verkar som att han har en poäng, är det verkligen skillnad på olika kablar? Digitalt är digitalt, eller?

/Rikard

<{POST_SNAPBACK}>

Visst har han rätt!
När man sysslar med digitala signaler så kan man bara få ett av två resultat: Perfekt eller oanvändbart.
Om du köper en 5m DVI kabel från Clas Ohlson så kommer du att få exakt lika bra bild som en DVI-kabel för flera tusen.

Så länge man håller sig inom DVI-specifikationen, dvs sisådär 5meter kabel så ska alla kablar fungera precis lika bra.
När man börjar tänja på DVI-specifikationen och ska ha kablar på 10meter så måste kabeln vara väldigt bra för att det ska fungera alls. När du köpt en 10m kabel så kommer det antingen att fungera med perfekt bildkvalitet, eller så blir det skit av alltihopa.

Ett alternativ till de extremt dyra superlånga DVI-kablarna är att använda sig av en repeater (DVI-extender) och två lite kortare (och betydligt billigare) DVI-kablar. Repeaters är inte jättebilliga de heller, men de fungerar och ger perfekt resultat.

#124

Postad 18 oktober 2005 - 00:16

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

  • 841 inlägg
  • 0
kan inte komma med några fysiska belägg för detta, men jag tycker att det är skillnad på kabel å kabel.. Jag har bild på alla upplösningar från min supra kabel, men vid direkt jämförelse med t.ex AQ HDMI-3 så var bilden mycket bättre.. Mindre ringningar och bättre tryck i bilden.. Svärtan blev faktiskt oxå bättre.

#125

Postad 18 oktober 2005 - 13:04

Trhuster
  • Trhuster
  • Lärjunge

  • 311 inlägg
  • 0

kan inte komma med några fysiska belägg för detta, men jag tycker att det är skillnad på kabel å kabel.. Jag har bild på alla upplösningar från min supra kabel, men vid direkt jämförelse med t.ex AQ HDMI-3 så var bilden mycket bättre.. Mindre ringningar och bättre tryck i bilden.. Svärtan blev faktiskt oxå bättre.

<{POST_SNAPBACK}>



Jag kan ju inte säga så mycket då jag inte har nån dyr kabel att jämföra med, men är inte ringning ett analogt fenomen och borde således inte dyka upp med en digital kabel oavsett pris?
Är det nån som vet mer och kan förklara vad eventuell ringning kommer ifrån med en digital kabel så vore det intressant. :blink:


/Rikard

#126

Postad 18 oktober 2005 - 14:27

cyanide
  • cyanide
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0
Men om man bara behöver 1m HDMI kabel? Gör det någon skildnad om jag använder en HDMI kabel från Clas Ohlson eller t.e.x IXOS, MONSTER, SUPRA etc ?

Om det inte blir bättre bild av dom dyrare märkena ser jag inte någon anledning att köpa dyrare i heller. :blink:

#127

Postad 18 oktober 2005 - 20:18

tompis1
  • tompis1
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Ett hett tips är Monster Cable!

Nog det enda företag som jag inte läst om problem med signalen..

Dyra men bra.... Fick min 6meters från Usa för ett par veckor sedan... klockren!

Halva priset i Usa med moms och frakt inkl.. Helt sjukt!

<{POST_SNAPBACK}>


Ett tips är att köpa monster cable via eBay ..

http://cgi.ebay.com/...1QQcmdZViewItem

Redigerat av tompis1, 18 oktober 2005 - 20:19.


#128

Postad 19 oktober 2005 - 22:18

ampz
  • ampz
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0

kan inte komma med några fysiska belägg för detta, men jag tycker att det är skillnad på kabel å kabel.. Jag har bild på alla upplösningar från min supra kabel, men vid direkt jämförelse med t.ex AQ HDMI-3 så var bilden mycket bättre.. Mindre ringningar och bättre tryck i bilden.. Svärtan blev faktiskt oxå bättre.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kan ju inte säga så mycket då jag inte har nån dyr kabel att jämföra med, men är inte ringning ett analogt fenomen och borde således inte dyka upp med en digital kabel oavsett pris?
Är det nån som vet mer och kan förklara vad eventuell ringning kommer ifrån med en digital kabel så vore det intressant. :)
/Rikard

<{POST_SNAPBACK}>

De visuella effekterna man normalt associerar med ringning är helt och hållet ett analogt fenomen. Har inget med DVI att göra.
Om man har en otillräcklig DVI-kabel så ser man det i form av pixlar med helt upp åt väggarna fel färg. Inget annat.

Men om man bara behöver 1m HDMI kabel? Gör det någon skildnad om jag använder en HDMI kabel från Clas Ohlson eller t.e.x IXOS, MONSTER, SUPRA etc ?

Om det inte blir bättre bild av dom dyrare märkena ser jag inte någon anledning att köpa dyrare i heller.  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Om du ska ha en HDMI eller DVI kabel under 5meter ser jag ingen som helst mening med att köpa någonting annat än det absolut billigaste. (Okej, billiga kablar kan kanske i värsta fall ha problem med rent mekanisk hållbarhet, men inget annat)

#129

Postad 22 oktober 2005 - 09:28

Novve
  • Novve
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Alla verkar tycka olika här så jag har tagit aken i egna händer och kontaktat HDMI-teamet med följande fråga:

"I and a lot of people with me are confused about what kind of hdmi cable one should use. Supra, Monter etc. or a standard one wich comes along with a dvdplayer (note that the price is extremely different depending on cable). Some peolpe claims that because this is a digital cable it shouldn't matter wich cable you use. ie you could use a standard lowprice cable instead of a pricy "monstercable tm"
I'm interresting to see your position on this issue"



Jag återkommer så fort jag har fått svar. :)

#130

Postad 22 oktober 2005 - 11:40

perreb
  • perreb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0

Alla verkar tycka olika här så jag har tagit aken i egna händer och kontaktat HDMI-teamet med följande fråga:

"I and a lot of people with me are confused about what kind of hdmi cable one should use. Supra, Monter etc. or a standard one wich comes along with a dvdplayer (note that the price is extremely different depending on cable). Some peolpe claims that because this is a digital cable it shouldn't matter wich cable you use. ie you could use a standard lowprice cable instead of a pricy "monstercable tm"
I'm interresting to see your position on this issue"



Jag återkommer så fort jag har fått svar. ;)

<{POST_SNAPBACK}>


min uppfattning är att många som anser att kablar kan ge olika resultat har testat olika kablar med sin setup och i alla fall tror sig se/sett skillnad (placebo?) Många av de som anser att det går lika bra med den medföljande kabeln verkar sällan ha testa själva.

Sedan är syn/hörsel högst subjektivt för en enskild person och vad som för en person är stor skillnad är för en annan person ingen skillnad alls.

Eftersom jag inte har råd med en Fet-Lexus, är mina Monster Cables ett substitut :)
Onödigt dyra? Säkert!

#131

Postad 22 oktober 2005 - 14:49

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Är det någon som har provat Clasohlssons hdmi kablar? Dom ska ha 495kr för 10m, tillverkaren är ITEC tror jag. Clasohlssons finns i stan så det vore jäkligt skönt att slippa beställa, blir nog 10m för 329kr från Kjell annars men har ingen lust att vänta!

Kommer att användas mellan dator och Z3/Z4 med DVI-HDMI adapter för att sedan används till nya dvdspelaren med HDMI när den kommer.

#132

Postad 24 oktober 2005 - 14:11

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

  • 1 119 inlägg
  • 0
Hej!

Vi har testat ett stort antal kablar i lab från billigt till totalt svindyrt och funnit stora skillnader. Att signalen är digital är absolut INTE en garanti att "antingen kommer den fram eller så gör den det inte". Detta är den allmänna missuppfattingen bland handlare och konsumenter som innebär att många får köpa 2 HDMI eller DVI kablar - först en billig som inte visar sig fungera på 720p eller 1080i över 10-15m, och sedan en mer påkostad variant som löser uppgiften utan artefakter i bilden.

Dåliga kablar ger störningar i bilden, även för HDMI/DVI, där man märker gröna fält, blocknoise och även total bildförlust till och från. "Digitalt" är INTE en magisk felfri överföring, det är fortfarande en elektrisk signal som skickas i ledaren som, precis som vid analoga signaler, blir allt svagare ju längre kabeln är och ju sämre ledarmaterial det är. Den påverkas också av störningar (EMI och RFI) i etern som vid dålig skärmning påverkas såväl analoga som digitala signaler.

Det är mycket stor skillnad mellan billiga och dyra HDMI och DVI kablar, de billiga fungerar sällan i längre längder och de är i regel mediokert konstruerade. De fungerar däremot ofta hyfsat vid riktigt korta längder men det är fortfarande ingen garanti att de är lika felfria signalmässigt som de mer välbyggda varianterna.

Detta är något de flesta som provat långa billiga kablar kan intyga, och försökt köra höga upplösingar. Det föreligger således inget "funkar - funkar icke" förhållande där man kan dra alla kablar över en kam, det skiljer markant mellan dem! Ett tips i all välmening så att man slipper köpa två kablar istället för att satsa på en bra från början.

Mvh,
Marcus

(Kabelkonstruktör)

#133

Postad 24 oktober 2005 - 17:58

nygren
  • nygren
  • Lärjunge

  • 390 inlägg
  • 0

Hej!

Vi har testat ett stort antal kablar i lab från billigt till totalt svindyrt och funnit stora skillnader. Att signalen är digital är absolut INTE en garanti att "antingen kommer den fram eller så gör den det inte". Detta är den allmänna missuppfattingen bland handlare och konsumenter som innebär att många får köpa 2 HDMI eller DVI kablar - först en billig som inte visar sig fungera på 720p eller 1080i över 10-15m, och sedan en mer påkostad variant som löser uppgiften utan artefakter i bilden.

Dåliga kablar ger störningar i bilden, även för HDMI/DVI, där man märker gröna fält, blocknoise och även total bildförlust till och från. "Digitalt" är INTE en magisk felfri överföring, det är fortfarande en elektrisk signal som skickas i ledaren som, precis som vid analoga signaler, blir allt svagare ju längre kabeln är och ju sämre ledarmaterial det är. Den påverkas också av störningar (EMI och RFI) i etern som vid dålig skärmning påverkas såväl analoga som digitala signaler.

Det är mycket stor skillnad mellan billiga och dyra HDMI och DVI kablar, de billiga fungerar sällan i längre längder och de är i regel mediokert konstruerade. De fungerar däremot ofta hyfsat vid riktigt korta längder men det är fortfarande ingen garanti att de är lika felfria signalmässigt som de mer välbyggda varianterna.

Detta är något de flesta som provat långa billiga kablar kan intyga, och försökt köra höga upplösingar. Det föreligger således inget "funkar - funkar icke" förhållande där man kan dra alla kablar över en kam, det skiljer markant mellan dem! Ett tips i all välmening så att man slipper köpa två kablar istället för att satsa på en bra från början.

Mvh,
Marcus

(Kabelkonstruktör)

<{POST_SNAPBACK}>




Tackar!

Mycket bra skrivet.
Det är synd att vissa tror att en digitalsignal antingen funkar eller funkar inte. Tänk om saker och ting vore så enkelt i verkligheten (ingen vore gladare en jag) men tyvärr funkar det inte så. Tänker inte ge mig in i någon teknikdebatt. Det lämnar jag till dom som är mer tekniskt insatta. Själv litar jag på de skillnader jag (och fler med mig) sett med egna ögon. :)

#134

Postad 24 oktober 2005 - 19:06

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

  • 1 429 inlägg
  • 0
däremot tror ja inte att svärtan, färgerna, kontrast etc... blir bättre med en dyrare HDMI-kabel, utan det kan vara just det att man kan få störningar å så om kabeln är av väldigt dålig kvalitet, och speciellt också på längre kabellängder.

Bäst är det nog att köpa en lagomt dyr kabel, så funkar den säkert lika bra som en kabel på flera tusen!

#135

Postad 25 oktober 2005 - 07:38

prylgalning
  • prylgalning
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

däremot tror ja inte att svärtan, färgerna, kontrast etc... blir bättre med en dyrare HDMI-kabel, utan det kan vara just det att man kan få störningar å så om kabeln är av väldigt dålig kvalitet, och speciellt också på längre kabellängder.

Bäst är det nog att köpa en lagomt dyr kabel, så funkar den säkert lika bra som en kabel på flera tusen!

<{POST_SNAPBACK}>


Vad är en lagomt dyr kabel?
Jag betalade en bra bit över 1000:- för min HDMI kabel och jag är inte helt nöjd.

/F

#136

Postad 25 oktober 2005 - 12:51

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

  • 1 429 inlägg
  • 0

Vad är en lagomt dyr kabel?
Jag betalade en bra bit över 1000:- för min HDMI kabel och jag är inte helt nöjd.

/F

<{POST_SNAPBACK}>


naturligtvis menar jag inte att det enbart är priset på kabeln som avgör hur bra den är..., men det kan ju inte vara så att alla de 10m kablarna kring 1000-lappen inte kan skicka en helt oförstörd signal.

Ska förhoppningsvis till Stockholm imorn för att testa lite olika längre HDMI-kablar.

ps. vad var det med din kabel du inte var nöjd med?

Redigerat av tb303, 27 oktober 2005 - 17:42.


#137

Postad 25 oktober 2005 - 18:32

prylgalning
  • prylgalning
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Kabeln fungerar upp till 720p. Försöker jag mata i 1080i blir jag utan bild.
Kabeln är en 10m Profigold.

/F

Redigerat av tb303, 27 oktober 2005 - 17:45.


#138

Postad 25 oktober 2005 - 20:32

Unregistered39773f2d
  • Unregistered39773f2d
  • Beroende

  • 1 210 inlägg
  • 0
Lite OT: Det ang. digitala kablar och "myten" som marcus beskriver kanske vore nåt för Mythbusters att hugga in på :huh:

#139

Postad 25 oktober 2005 - 21:17

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

  • 1 429 inlägg
  • 0

Kabeln fungerar upp till 720p. Försöker jag mata i 1080i blir jag utan bild.
Kabeln är en 10m Profigold.

/F

<{POST_SNAPBACK}>


jaa okej, ja hade ju iof kunnat lista ut det om jag läst lite noggrannare längst upp på sidan! HEHE

Lite OT: Det ang. digitala kablar och "myten" som marcus beskriver kanske vore nåt för Mythbusters att hugga in på :huh:

<{POST_SNAPBACK}>


jaa de tycker jag! :)
Man vill ju iaf inte lägga ut flera tusen extra, om den enda skillnaden man upplever är utsenedet på kabeln

#140

Postad 26 oktober 2005 - 23:17

cyanide
  • cyanide
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0
Beställde en ny IXOS XHT485 HDMI 1M via ebay. Från en engelsk affär. :)

Kanske lite onödigt att ha en sån fin kabel då det är bara 1 meter men den är snygg som f-n hehe.

759 riksdaler inklusive frakt :( jag vet inte vad den kostar i butik men det borde vara billigare via ebay hoppas jag

Enligt What Hifi skulle den klara 1080p


Någon som vet vad den kostar i sverige?

Redigerat av cyanide, 26 oktober 2005 - 23:26.


#141

Postad 28 oktober 2005 - 00:38

odditee
  • odditee
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
Någon som har något tips på en HDMIkabel på 1 meter? Funderar på Supras men om någon har ett annat bra tips i den prisklassen (eller bättre, lägre) så vore jag tacksam för förslag, import går bra också.

#142

Postad 28 oktober 2005 - 11:39

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Ni kan nu lägga till Clasohlssons HDMI-HDMI 10M kabel som fungerade! Tillverkaren på denna är ITEC. Kan köra både 720p och 1080i utan problem.

Postad bild

Bilden är från Classe, kontakterna är guldplätterade även om de inte ser ut att vara det på bilden.

Kan säga att kabeln känns väldigt gedigen, den är förhållandevis tjock och passformen är perfekt till min Z3:a. Tilläggas bör är att jag kör ut från datorns DVI-utgång med en DVI-HDMI adapter (också den från Clasohlssons). Kan eventuellt fixa fram bilder om ni vill ha.

Kabeln går lös på 495kr för 10M och 149kr för 2M.
DVI-HDMI adaptern kostar 149kr.

#143

Postad 28 oktober 2005 - 13:38

Unregistered45a72c65
  • Unregistered45a72c65
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0
var o köpte clas olhssons 10 m hdmi kabel
den funkar i 1080 men jag tyckte marcus kabel bild var bättre
testade filmen ANTZ .
med marcus kabel kändes bilden mer behaglig men för 500 kr så är det ett klipp

#144

Postad 30 oktober 2005 - 12:40

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

var o köpte clas olhssons 10 m hdmi kabel
den funkar i 1080 men jag tyckte marcus kabel bild var bättre
testade filmen ANTZ .
med marcus kabel kändes bilden mer behaglig men för 500 kr så är det ett klipp

<{POST_SNAPBACK}>



Hur mycket bättre upplevde du bilden? Värt att köpa marcus kabel?

#145

Postad 30 oktober 2005 - 14:44

Unregistered45a72c65
  • Unregistered45a72c65
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0
min marcus kabel är 12 m och clas olhsson kabeln 10 m
du blir säkert nöjd med clas olhsson kabeln men har du råd så köp marcus så vet man att man får en som är av bästa sort är det ingen mer som kan köpa från clas olhsson och testa det går ju att lämna tillbaka den sen.

#146

Postad 30 oktober 2005 - 14:47

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

min marcus kabel är 12 m och clas olhsson kabeln 10 m
du blir säkert nöjd med clas olhsson kabeln men har du råd så köp marcus så vet man att man får en som är av bästa sort är det ingen mer som kan köpa från clas olhsson och testa det går ju att lämna tillbaka den sen.

<{POST_SNAPBACK}>


Om du läser en bit upp så har jag redan köpt en kabel från Clas och är mycket nöjd, det var därför jag undrade hur stor skillnad det var mellan den och marcus.

#147

Postad 30 oktober 2005 - 19:13

perreb
  • perreb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0

var o köpte clas olhssons 10 m hdmi kabel
den funkar i 1080 men jag tyckte marcus kabel bild var bättre
testade filmen ANTZ .
med marcus kabel kändes bilden mer behaglig men för 500 kr så är det ett klipp

<{POST_SNAPBACK}>


Om bilden inte är riktigt bra/perfekt, förstår jag inte hur det kan vara ett klipp, snarare 500 sek i sjön. Fast det kanske inte är någon större skillnad?

#148

Postad 30 oktober 2005 - 19:53

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0

Kabeln fungerar upp till 720p. Försöker jag mata i 1080i blir jag utan bild.
Kabeln är en 10m Profigold.

/F

<{POST_SNAPBACK}>


Min 10m profigold hdmi-dvi funkar klockrent i 1080i mellan min philips 9000s och sanyo plv z2.

#149

Postad 03 november 2005 - 17:45

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

  • 1 330 inlägg
  • 0
Hur tror ni en 10m Monster HDMI 400 står sig mot 10m kablar i 1500:- klassen? Monster som varumärke är ju snordyrt men hur presterar deras kablar, speciellt då en 10m Monster HDMI 400?

#150

Postad 05 november 2005 - 10:06

Unregisteredec382824
  • Unregisteredec382824
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Jeg har en Cambridge Audio DVD79 spiller som jeg skal ha en kabel på ca 7 meter til. Jeg har forsøkt Realcable på 7.5 meter som ikke fungerte bra. Det ble mye lys knitring i bildet.
Jeg forsøkte da med Supra kabel på 8 meter den fungerte bedre men fortsatt litt lys knitring i bildet.
Er det noen som har et forslag på kabel valg eller kan det være dvd spilleren som er problemet?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.