Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Senaste filmen jag såg...

15349 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#15151

Postad 26 december 2022 - 12:10

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Har själv Blu-Rayutgåvan liggandes, så jag får kika på den. :)

 

Nästan all "seriös" produktion som är skjuten på negativ film är något överexponerad och vanligtvis kompenseras det i postproduktion. Fördelen hos negativ är att överexponering kan göras med så mycket som 5-6 steg innan högdagrar går förlorade, men har man ingen referens när man jobbar med en gammal film är det svårt att veta exakt hur det ska se ut.

 

Day-for-night var väldigt vanligt i de analoga dagarna, då det var ett simpelt sätt att få nattscener att se tillräckligt övertygande ut även om de var inspelade på dagtid. De gånger filmerna restaureras från originalnegativen behöver de dock återskapas i den digitala ljussättningen. Där kan resultaten variera rejält.



#15152

Postad 26 december 2022 - 20:37

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 677 inlägg
  • 0

Morbius på viaplay 5 döda 🦇🦇🦇🦇

slöseri med liv och tid. Blää så usel



#15153

Postad 26 december 2022 - 21:51

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0

Morbius på viaplay 5 döda

slöseri med liv och tid. Blää så usel

 

Haha ja.

Dessutom viaplay :P fan så taskig bitrate det är på svenska streamingtjänster jämfört med mycket annat.

Att ligga runt 2-5mb som cmore, viaplay tex, och kalla det för full hd är ett skämt.



#15154

Postad 26 december 2022 - 22:47

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0
Avatar 1. Har inte åldrats en dag. Vet inte om det är ett bra eller dåligt betyg för filmbranschen. Får se hur avatar 2 är imorrn :)

#15155

Postad 27 december 2022 - 08:56

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Bättre skippa ölen om du blir pissnödig?

Skulle aldrig dricka öl på en kommersiell bio, men man kan bli kissnödig ändå om sittningen är på 3½ timme...



#15156

Postad 27 december 2022 - 09:05

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0
Hah. Jag har aldrig behövt tömma blåsan när jag gått på bio och då har jag varit på riktigt långa visningar (längsta var nog sju timmar). Hemma kan det uppstå men det handlar mer om dåligt planerande… :P

Gav mig på Bang av Jan Troell inatt. Maken till menlöst dravel får man leta efter. Kan närmast liknas vid en pretentiös tjugofemöreskopia av 8½. Brukar gilla Troells filmer men detta var ett riktigt botennapp.

#15157

Postad 27 december 2022 - 14:34

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0
Nöjd med planeringen. Nödigheten började infinna sig med kvarten kvar. Drack en liter på bion.

Grymt bioupplevelse. Testar nog rad 1 nästa gång men jag fick i det närmaste full fov.

Helt klart en film man inte sett om man inte ser i 3d på megastor duk.

En riktig horizon forbidden west uppföljare inte mycket nytt under ytan men det är så snyggt gjort tiden bara flög.

De visade en trailer för Mario som var mäktig med sedan en guardian trailer som var helt trasig med fejkad 3d och dessutom förvrängd rejält på den kurvade imax duken. dubbelfel alltså men ingen film som verkar intressant oavsett

#15158

Postad 28 december 2022 - 08:26

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 1

Edit: sorry off topic

Flyttat till https://www.minhembi...37171&p=4658490


Redigerat av frollic, 28 december 2022 - 08:27.


#15159

Postad 29 december 2022 - 00:19

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Off the wall (1983). Video 2000 utgåva på Viking video.
En billig "slapstick" komedi som inte så superkul men funkar om man är på det humöret. Två unga killar liftar (varav en är Bill Hufsey från TV-serien Fame) och blir upplockad av en ung Rosanna Arquette. De däckar i bilen efter några öl och Arquette hamnar i en biljakt med polisen och krockar samt smiter från bilen. Killarna får 6 månader fängelse och hamnar i hos Paul Sorvino som är fängelsedirektör.
2 av 5.

The presence / The other hell (1981). Video 2000 utgåva på Viking video (Holland).
Man kan nästan alltid räkna med att Bruno Mattei levererar, vilket han så klart gör i denna nunsploitation film som hans gamla vapenbroder Claudio Fragasso har skrivit manus till. Den handlar om en kloster där nunnor blir besatta av s*tan. Filmen är fylld av grymma skådisar som Franca Stoppi, Carlo De Mejo och Franco Garofalo och Mattei har rakt av lyft soundtracket från Beyond the darkness av Goblin, vilken hjälte. Har även Severin films bluray.
3,5 av 5.

Warrior of the lost world (1984). Video 2000 utgåva på CNR video.
En billig post-apocalyptic film med Robert Ginty som åker runt som b-kopia av Mad max på en specialbyggd motorcykel som har en talande dator a la KIT i Knight rider. Donald Pleasence och Fred Williamson har ett par smårollar. Filmen är helt okej och har några riktigt kul scener men är långt ifrån någon av de bästa post-apocalyptic filmerna som finns. Funkar för stunden.
2,5 av 5.

Det fascinerar mig nästan varje gång jag kollar på dessa gamla band (40 år) hur väl de har åldrats och hur bra överföringen kan vara (ibland). Och att apparaterna och TVn funkar än. Det är en ren njutning.

qlmwnslmgimws4llz0tu5wam.jpg



#15160

Postad 29 december 2022 - 08:54

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0
Om det är så gamla utgåvor är det väl oftast rena PAL-masters hellre än de slappa NTSC->PAL-konverteringar som präglade videoeran längre fram. Sedan hände det inte sådär jättemycket på scannerfronten förrän Kodak Genesis heller. Nackdelen är att man oftast scannade visningskopior hellre än något källmaterial.

Kul med Video 2000! Jag har två spelare på jobbet (en renoverad och en reservdelsmaskin) men kan inte minnas när jag körde något sådant band sist. Kanske ska ta fram dem och testa ena åtminstone…

#15161

Postad 29 december 2022 - 23:15

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Vissa äldre (79-85 typ) överföringar känns så "okonstlade" i och med att man inte pilla för mycket med bilden och som senare använt en del digital "förbättringar" mm som stör mer. Och en bra CRT-tv är väldigt bra på att visa det som är bra och dölja det som är mindre bra med bilden.

 

En polare har precis fått hem 12 000+ (ja, över tolvtusen) videoband från Holland och det ska finnas runt 20% video 2000 i den samlingen så jag lär köpa en hel del av han. :lol:

Vad för video 2000 spelare är det? De äldre stora Philips VR-2020, VR2021, VR2022, VR2023, VR2024? Jag har väl 9-10 spelare och allt från första modellen VR2020 till sista med longplay VR2840.



#15162

Postad 29 december 2022 - 23:24

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 1
Wow, video 2000, va inte igår man körde/kollade på det, va mitten på 80 talet sist… vilken nostalgi att köra det mot en crt😁😄
Kommer ihåg va lite två läger, vhs eller v2000 då på den tiden 😄
Till slut va det bara vhs som gällde 😄

Redigerat av Garrett, 29 december 2022 - 23:25.


#15163

Postad 30 december 2022 - 00:17

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Många överföringar var ju ganska "raka" förr med en enda ljussättning rakt igenom. Först i början av 90-talet så började man fibbla mycket med skärpefiltren, brusreducering och annat för att "dölja" begränsningarna som standardupplösningen har - Vilket på sin tid imponerade på folk i el-ladorna men är rätt katastrofala i retrospekt.

 

Det kom iofs flera bra innovationer med åren också. Till exempel hur DaVinci Systems kunde integreras med Cintel URSA för att skapa långt mer ingående ljussättningar på scen-för-scen basis och det kunde faktiskt bli riktigt bra. Dessvärre föll det ofta samman med tidigare nämnda nackdelar.

 

Vad för video 2000 spelare är det? De äldre stora Philips VR-2020, VR2021, VR2022, VR2023, VR2024? Jag har väl 9-10 spelare och allt från första modellen VR2020 till sista med longplay VR2840.

 

Jag tror att det är VR 2023 samt 2024. Ska inte gå in på detaljer om hur många maskiner jag har i min studio och förråd men det är ett smärre mirakel att jag kan hålla lite koll på allt... :D



#15164

Postad 30 december 2022 - 01:44

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Beck - Spår i mörker (1997). Stream.
Sista Beck-filmen i "säsong 1" som jag åter besöker påminner mig hur mycket bättre dessa gamla Haber-Beck filmer är än de nyare. Gunvald levererar, Per Moberg som chef är riktigt vass, dialogen är bättre och de olika historierna är generellt mycket mörkare i ton. 
Spår i mörker handlar om random människor som brutalt mördas i tunnelbanan. Jag gillar hur en ung Cecilia Häll (Annika i filmen) spelar en tuff "gamer" och en gammal favorit är med väldigt kort men levererar som alltid, Daniel Larsson. Stark avslutning av säsongen.
4 av 5.


I lagens namn (1986). Bluray.

Kjell Sundvall regisserar ett manus baserad på Leif G.W. Perssons bok Samhällsbärarna. I rollerna ser vi bland annat Stefan Sauk, Sven Wollter, Anita Wall, Ernst Günther med flera. En bra snutfilm om poliser (Sauk's gäng) som går över gränsen mot buset. Snyggt foto, bra musik av Ulf Dageby och en massa kul smårollar av kända ansikten (t ex en tidig roll av Johan Ulveson). Jag har sett den tidigare och jag gillar den. Den håller bra nivå.
4 av 5.

 

En kul sak i filmen är att under ett par sekunder i ett finare hus så ser man några snygga videobandspelare och TV. Den nedre spelaren än en första generationens Philips video 2000 men den övre verkar se ut som en B&O VHS spelare.

Bifogad fil  i lagens namn.jpg   72,91K   0 Antal nerladdningar

 



#15165

Postad 30 december 2022 - 07:15

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Karlsson,

Underbart, jag brukar också spana efter rolig utrustning kring kulisserna.

#15166

Postad 30 december 2022 - 14:12

nisseläsk
  • nisseläsk
  • Forumräv

  • 742 inlägg
  • 0

Beck - Spår i mörker (1997). Stream.
Sista Beck-filmen i "säsong 1" som jag åter besöker påminner mig hur mycket bättre dessa gamla Haber-Beck filmer är än de nyare. Gunvald levererar, Per Moberg som chef är riktigt vass, dialogen är bättre och de olika historierna är generellt mycket mörkare i ton. 
Spår i mörker handlar om random människor som brutalt mördas i tunnelbanan. Jag gillar hur en ung Cecilia Häll (Annika i filmen) spelar en tuff "gamer" och en gammal favorit är med väldigt kort men levererar som alltid, Daniel Larsson. Stark avslutning av säsongen.
4 av 5.


I lagens namn (1986). Bluray.

Kjell Sundvall regisserar ett manus baserad på Leif G.W. Perssons bok Samhällsbärarna. I rollerna ser vi bland annat Stefan Sauk, Sven Wollter, Anita Wall, Ernst Günther med flera. En bra snutfilm om poliser (Sauk's gäng) som går över gränsen mot buset. Snyggt foto, bra musik av Ulf Dageby och en massa kul smårollar av kända ansikten (t ex en tidig roll av Johan Ulveson). Jag har sett den tidigare och jag gillar den. Den håller bra nivå.
4 av 5.

 

En kul sak i filmen är att under ett par sekunder i ett finare hus så ser man några snygga videobandspelare och TV. Den nedre spelaren än en första generationens Philips video 2000 men den övre verkar se ut som en B&O VHS spelare.

attachicon.gifi lagens namn.jpg

 

 

Hur är bildkvalitén på I lagens namn?


Redigerat av nisseläsk, 30 december 2022 - 14:20.


#15167

Postad 30 december 2022 - 15:25

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Den är klart bra. Fin kornbild och bra grade. Som alltid med anamorfa objektiv så finns viss mjukhet som ger en härlig look. Däremot har det varit lite turer kring det hela.

 

Först i fjol gjordes en restaurering, som mig veterligen gjordes av Nordisk Film (Shortcut) i Köpenhamn. Det är den som har funnits på SVT Play åtminstone två gånger i år. När kommentatorspåret till Blu-Rayen skulle göras så reagerade dock Peter Mokrosinski på ljussättningen och sa att den var helt felaktig. B.la. hade scenerna i parkeringsgaraget en tydlig grönaktig ton när den i själva verket ska vara kallblå. Därefter valde SFI att göra en ny restaurering i 4K från originalnegativet med rätt referenser. Det är den som finns på Blu-Rayutgåvan.

 

Det är väldigt ovanligt att en och samma film bli restaurerad två gånger med så korta intervaller. The Thing hade ju en liknande historia (Shout vs Arrow) men just I lagens namn är ju inte riktigt erkänd internationellt.


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 30 december 2022 - 15:25.


#15168

Postad 30 december 2022 - 22:00

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Tyvärr så saknar originalljudspåret (stereo) på utgåvan. Synd, annars så är jag nöjd.



#15169

Postad 31 december 2022 - 00:09

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Vad jag vet så brukar SFI konvertera Dolby SR (vilket det är i detta fall) till 5.1 genom en matrixdekoder när ljudet restaureras. Mao matchar ljudet hur det lät under korrekta förutsättningar när det spelas upp på en modern surroundanläggning eller biograf.



#15170

Postad 31 december 2022 - 08:25

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Originalljudet ska var 2-kanals stereo vad jag förstår. 



#15171

Postad 31 december 2022 - 10:00

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Thor, Love and Thunder, Disney +

Taiga Waititi lyckas inte nå upp till samma komiska nivå som i den oväntade fullträffen Ragnarök. Lite tråkigare skådespelare även om filmen är smockfull med storstjärnor. Russel Crowe är bara småkul som Zeus till skillnad från Jeff Goldblum som var magisk som diktator i Ragnarök. 
Filmen är ändå helt OK till skillnad från resten av skräpet Marvel har spottat ur sig efter Endgame.



#15172

Postad 31 december 2022 - 12:59

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Originalljudet ska var 2-kanals stereo vad jag förstår.


Den är producerad i Dolby SR, vilket innebär att det är två ljudkanaler som är avsedda att avkodas till 4.0 vid uppspelning. Istället för att förlita sig på att konsumenten kommer att använda Pro Logic kan man lika gärna ordna en 5.1-mix som motsvarar 4.0 rent ljudmässigt.

Naturligtvis skulle de ha kunnat inkludera ett ljudspår med Dolby Surround (2.0) som alternativ men om man är ute efter att det ska återges korrekt så kommer det inte räcka att spela upp ljudet i stereo. I de flesta sammanhangen kan 5.1-mixen bli mer likt ”hur det var tänkt”.

Dolby SR/Dolby Stereo 04 är för övrigt exakt samma sak som Dolby Surround/Pro Logic. Enda skillnaden är att de två första namnen användes för bio medan de sista två i konsumentsammanhang.

Ivf såg jag The Invisible Maniac på UHD-BD inatt. Väldigt rolig parodi på The Invisible Man med förvånansvärt mycket stuss. På gränsen till att bli lite fånig med allt naket men det får man ta. Mycket fin bild trots att alla skador inte är helt bortplockade.

#15173

Postad 31 december 2022 - 15:00

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 0

Den är producerad i Dolby SR, vilket innebär att det är två ljudkanaler som är avsedda att avkodas till 4.0 vid uppspelning. Istället för att förlita sig på att konsumenten kommer att använda Pro Logic kan man lika gärna ordna en 5.1-mix som motsvarar 4.0 rent ljudmässigt.

 

Uppmixning av matriskodad stereo är vanskligt eftersom man får fasfel och kamfiltrering vid nedmixning tillbaks till stereo, beroende på hur mycket av ljudet som har styrts ut till surroundkanalerna vid uppmixning. Det finns inget bra sätt att komma runt det. Uppmixning som påstås vara ITU-kompatibel och kollapsa tillbaks till originalljudet vid nedmixning i Lo/Ro förutsätter att det inte görs någon fasfördröjning av surroundkanalerna vid kodning, något som vanligtvis görs för att undvika utsläckning av ljud vid nedmix i Lt/Rt.

 

Ett skräckexempel är den svenska DVD-utgåvan av Planet Earth, som producerats i 5.1 men mixats ned till 2.0 med Dolby Pro Logic II-matrisering i det material som togs emot. Det mixades sedan upp igen till 5.1 vid authoring. Om man lyssnar på det ljudspåret nedmixat till stereo igen – oavsett om det görs i Lo/Ro eller Lt/Rt – kommer den episka vinden över bergstopparna låta som en hårtork i en soptunna.

 

Dessutom blir man låst till beteendet i den uppmixare som har använts och dess begränsningar i stabilitet, exempelvis dialogläckage till vänster och höger eller kollapsad ljudbild.

 

Jag gillar med andra ord inte att man mixar upp ljudet i förväg. Det ställer till mer problem än det löser. :)


Redigerat av Zacabeb, 31 december 2022 - 15:01.


#15174

Postad 31 december 2022 - 16:03

KinoNiki
  • KinoNiki
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

UFO Sweden. En betydligt roligare film än Den blomstertid nu kommer. Hade kanske tjänat på lite mindre trams och mer trovärdighet i "ufo"-scenerna. Många har jämfört den med Stranger Things och Arkiv X men jag tänkte mer på Spielbergs Närkontakt av tredje graden. Men till den nivån är det flera ljusår.


Redigerat av KinoNiki, 31 december 2022 - 16:03.


#15175

Postad 31 december 2022 - 17:06

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 0

UFO Sweden. En betydligt roligare film än Den blomstertid nu kommer. Hade kanske tjänat på lite mindre trams och mer trovärdighet i "ufo"-scenerna. Många har jämfört den med Stranger Things och Arkiv X men jag tänkte mer på Spielbergs Närkontakt av tredje graden. Men till den nivån är det flera ljusår.

 

Såg att de har haft dubbelt så hög budget (39 miljoner kr) som för Den blomstertid nu kommer (20 miljoner kr). Är rätt nyfiken på hur de har förvaltat det med tanke på att Den blomstertid nu kommer var förvånansvärt välgjord för att ha en i sammanhanget så pass liten budget. Det är typ cateringbudgeten för en amerikansk sci-fi-film. :D



#15176

Postad 31 december 2022 - 17:52

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0
Den blomstertid var ju helt fantastisk. Men den blev skarpt boostad av att ha lirat generation Zero innan. Temat gick liksom hand i hand med varann :)

#15177

Postad 02 januari 2023 - 04:19

tuna74
  • tuna74
  • Forumräv

  • 568 inlägg
  • 0

Såg Mästerkatten 2 igår. Ganska hyfsad film, men jag vet inte riktigt vad jag tycker om stratacco-animationen (att animeringen går ner i framerate) i vissa scener. Jag köper det i 2D animation för att det är en budget-fråga, men det ser mest dumt ut i CG (tycker jag).



#15178

Postad 06 januari 2023 - 18:41

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 1
Jurassic Shark 1 & 2,

Vad säger jag om detta? Det bestående är väl ändå alla har friheten att själva göra en film. Vilket i sanningens ögonblick verkligen inte garanterar kvalitet.

Det får bli 4 av 5 frigolitfenor.

Bifogad fil(er)



#15179

Postad 07 januari 2023 - 17:09

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 0

Hehe, kollade några klipp på Youtube, och den verkar vara ännu sämre än Triassic World (Asylum):

 

https://www.imdb.com/title/tt8128866/

 

Inte ofta man ser någon slå en dinosaurie med knytnäven iaf.  :lol:

 

edit: Nästa film i listan var Planet of the Sharks.

 

Både Syfy och Asylum är inblandade vilket är en garanti för hög kvalitet.

 

Story:

 

Spoiler

 

Story: 0/10

Skådespeleri 1/10

CGI: 0/10

Betyg: 1/10

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2023-01-07 kl. 19.39.55.png   482,71K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  Skärmavbild 2023-01-07 kl. 19.39.29.png   388,81K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Skärmavbild 2023-01-07 kl. 19.38.30.png   615,77K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  Skärmavbild 2023-01-07 kl. 19.38.09.png   527,22K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Skärmavbild 2023-01-07 kl. 19.30.10.png   406,13K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  Skärmavbild 2023-01-07 kl. 19.23.07.png   389,31K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Ageve, 07 januari 2023 - 20:35.


#15180

Postad 07 januari 2023 - 21:02

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0
Hur gör ni för att se de här rullarna snabbspolas det?

#15181

Postad 07 januari 2023 - 21:14

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 0

Hur gör ni för att se de här rullarna snabbspolas det?

 

Med Asylum varierar det. Ibland är 90% av filmen utfyllnad med totalt meningslös dialog osv. I denna var det ovanligt mycket story att följa, och komiska försök till skådespeleri. ;)

 

Bland det bästa var när en haj attackerade en helikopter så att den störtade, och sen åt upp piloten.

 

Reaktionen: "Oh no..." (lite som Nalle Puh, "Åh typiskt").


Redigerat av Ageve, 07 januari 2023 - 21:23.


#15182

Postad 08 januari 2023 - 11:17

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Jag snabbspolar ingenting. Däremot finns det mer stöd än man skulle kunna tro i valfri rusdryck för att orka med extrema pinsamheter.

#15183

Postad 08 januari 2023 - 14:59

tuna74
  • tuna74
  • Forumräv

  • 568 inlägg
  • 0

Såg The lobster (i ett flygplan). Ganska rolig film som jag tycker påminner rätt mycket om Never let me go. Scenen där ett barn blir sparkat på benet är bland det roligaste jag sett på film!



#15184

Postad 08 januari 2023 - 21:44

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Kvällens film blev

Stop! Or My Mom Will Shoot(1992).

Sylvester Stallone som polis får dras runt med sin överbeskyddande och bestämda mor på diverse äventyr. Underhållande och smått rolig emellanåt. Skön familjeunderhållning.

Det får bli 3.5 av 5 rosor på kontoret. Imdb gav 5.3.

#15185

Postad 09 januari 2023 - 17:46

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Warriors of Future
Rätt så cool kinesisk sci-fi, som utspelar sig på jorden, X antar år in i framtiden.
Balla fajter, även om människorna som vanligt tål lite väl mycket stryk.
Snygg CGI.
 
Glass Onion
Som deckare helt OK, även om Daniel Craigs dialekt irriterar mig precis lika mycket
nu, som den gjorde i den första Knives Out filmen. Sen kan man alltid diskutera om
rollbesättningen är spot on eller ej, men det är en annan femma ;)
 
A man called Otto
Förvånansvärt bra remake, av En man som heter Ove. Tycker Tom Hanks gör sig bra
som Ove, men de andra karaktärerna kunde fått vara lite starkare, känns som om man
tonat ner dom, för att de inte ska sticka ut för mycket från Hanks, vilket är synd.
Sevärd, men läs hellre boken ;)

Redigerat av frollic, 09 januari 2023 - 17:48.


#15186

Postad 11 januari 2023 - 02:59

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Beck - Hämndens pris (2001). Stream.
Första filmen i "säsong 2" kom ut på bio 2001. Med tanke på vad som sker i filmen (två poliser blir ihjälskjutna när de stoppar en bil med kriminella) så känns det nästan kusligt nära Malexanderdådet. Handlingen är om att hitta dessa mördare. Bra film som borde varit bättre (kanske bättre vid en omtitt).
3 av 5

The Bourne identity (2002) 4K UHD
Första Bourne-filmen är överlägset den bästa i mitt tycke. Matt Damon gör rollen bra som killen som fiskas upp av en fiskebåt och som har amnesi. Bra skådisar som Chris Cooper och Brian Cox håller nivån bra men tyvärr så förstörs filmen av "skakiga-och-snabba-klipp-action". Och detta är något som håller sig igenom hela serien, tyvärr. Men filmen är bra, trots allt. Rätt sunkig 4K bild.
3,5 av 5

The Bourne supremacy (2004) 4K UHD.
Två år har Bourne och Marie hållit sig undan men när CIA dödar Marie och sätter upp Bourne för något som han inte gjort så börjar Bourne jaga CIA.
Klart sämre än första filmen men är fortfarande rätt okej.
2,5 av 5

The Bourne ultimatum (2007) 4K UHD
Ännu en gång så kommer Bourne ut från sitt gömställe för att söka vidare vem han är. Okej film, samma sunkiga  "skakiga-och-snabba-klipp-action".
2,5 av 5

Flesheater (1988) 4K UHD
En film som jag upptäckte på tidiga 90-talet under namnet Zombie nosh, släppt på Vipcos strong uncut VHS. Bill Hinzman (första zombien i Night of the living dead) extremt långbudget gorefest är, i mina ögon, en goding om man är på rätt humor. Storyn är inte något nytt men jag tycker filmen är charmigt kul och med en hel del schysst gore. Sen är soundtracket riktigt bra.
Underbart att Vinegar syndrome släpper dyl filmer på 4K.
3,5 av 5

Creature from black lake (1976). Video 2000
En klassisk långbudgetfilm om ett par collegekillar som drar iväg till en liten by vid ett träsk för att leta rätt på sasquatch. Inget nytt men hyfsat charmigt om man gillar dyl filmer.
2,5 av 5

Time slip / G.I. Samurai (1979). Video 2000
En knasig film där ett militärförband hamnar i en "time slip" och åker tillbaka i tiden till en tid där olika samurai klaner krigar med varandra. Sonny Chiba är ledaren för förbandet och de hamnar i en diskussion hur deras medverkan i konflikten kan förändra framtiden (deras dåtid). Jag gillar filmen men den tappar 0,5 poäng pga den asiatiska humorn. Dock så verkar det ev finnas en längre version av filmen som vore kul att se om i framtiden.
2,5 av 5

Beck - Mannen utan ansikte (2001) Stream.
En försäljare av hemlarm blir knivmördad och skändad (man skär bort ansiktet) när han är ute med hunden. Filmen håller lite lägre kvalité än säsong ett.
2,5 av 5

Beck - Kartellen (2001) Stream
En restaurangägare blir brutalt styckmördad. Det visar sig att det finns en kartell som tvingar restauranger att köpa sprit/cigaretter mm från dem.
En klar höjning från förra Beckfilmen.
3 av 5

Christina (1984) Bluray
Ibland så blir man rejält överraskad av en film. Francisco Lara Polop's "Christina y la reconversión sexual" aka Christina är en sådan film. Den har stått i hyllan i flera år utan att jag har tittat på den. När jag tog tag i det hela (ska plöja igenom alla filmer jag inte har sett) så hade jag inga höga förväntningar. Men dra åt **** vilken goding detta var. Jewel Shepard är grym i huvudrollen som den rika unga kvinnan som gillar att leva livet (dvs, dansa på disco, knulla runt och köra bilrace mot killar).
Snygg film, action, knas, naket och ett bra driv, gör denna till den bästa filmen jag hittills sett i år.
4 av 5

Beck - Enslingen (2002). Stream
Två fall, en ensling blir mördad i sitt hem och en asiatisk kvinna funnen mördad i ett vattendrag visar sig hänga ihop.
3 av 5

The Bourne legacy (2012) 4K UHD
En Bourne film utan Jason Bourne, funkar det? Nej, denna var ingen höjdare alls och det är inte direkt Jeremy Renner fel, som är "hjälten" i denna filmen. Det är snarare storyn och helheten som är rätt kass.
1,5 av 5

Jason Bourne (2016) 4K UHD
Damon är tillbaka så då är väl filmen bättre än förra bottennappet? Nej, detta är klart den sämsta Bourne-filmen. Slutet med biljakten är bland det pinsammaste jag har sett på länge. Fruktansvärt usel.
1 av 5

Psycho cop returns (1993) Bluray.
Uppföljaren till Psycho cop som kom 1989. Denna kunde varit rätt bra om man slapp den dåliga "humorn" och de haft fler och bättre effekter. För som story/upplägg så är det inte så dumt. Ja, inte så mycket nytt men den kunde ha blivit underhållande.
1,5 av 5

Mirrors (1978, inspelad 1974). Video 2000
Ett par reser till New Orleans och hamnar på ett skumt hotell. Kvinnan (Kitty Winn) ser en "död" voodooprinsessa i speglarna och skumma saker börjar ske.
Filmen har problem, helt klart. Men jag tycker den har bitvis en skön stämning av paranoia som gör den värd att se. Vore trevligt att se om denna på bluray i widescreen.
3 av 5

Trapped (1982) Video 2000
Ett gäng hillbillies i bergen leds av Henry Silva som anser att hans åsikter är lagen. Det blir ett problem när fyra ungdomar som är och campar i skogen ser när Silva och hans gäng mördar en kille som hade varit otrogen med Silvas kvinna.
En skön film av William "Death weekend" Fruet där Henry Silva levererar, speciellt i slutet där han fullständigt spårar ur.
3,5 av 4

630s6d8c77qke441gmbhxgux.jpg
btpnf06433xtqg412hvr6jj9.jpg



#15187

Postad 11 januari 2023 - 09:05

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Karlsson,

Tackar ödmjukast för detta i lägg. Flera grymma tips, top notch.

#15188

Postad 11 januari 2023 - 22:29

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Så Ted på Viasat dekoderen...

Intressant typ denna Ted Gärdestad, jag visste inte att han också tävlade med/mot Björn Borg i tennis.

En god biografisk dramafilm.

Redigerat av Danke, 11 januari 2023 - 22:29.


#15189

Postad 14 januari 2023 - 01:08

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 0

Allan Quatermain and the Temple of Skulls (På Prime Video).

 

En av de sämsta från Asylum. Så dålig att den är rolig. "Skurken" har dessa miner i hela filmen:

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2023-01-14 kl. 00.36.13.png   114,91K   1 Antal nerladdningarBifogad fil  Skärmavbild 2023-01-14 kl. 00.35.45.png   112,99K   1 Antal nerladdningar

 

Spoiler

 

Story: 0/10

Skådespeleri 1/10 (skurken: 0 av 10, eller 10/10 beroende på vilken humor man har)

CGI: 0/10

Betyg: 0/10


Redigerat av Ageve, 15 januari 2023 - 13:28.


#15190

Postad 14 januari 2023 - 10:13

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 1
Ageve,

Alltså nästan perfekt... 99%? Hehe

#15191

Postad 14 januari 2023 - 15:51

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 0

Ageve,

Alltså nästan perfekt... 99%? Hehe

 

Japp.  :rolleyes:

 

 

Trodde att jag hade fått en död pixel på min OLED, men det var kameran (slutscenerna i grottan). Det säger lite om ambitionsnivån. Kameran hade minst 5 döda pixlar varav en mycket tydlig. Tror aldrig jag har sett det i en film förut, oavsett budget.



#15192

Postad 14 januari 2023 - 16:24

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Tror aldrig jag har sett det i en film förut, oavsett budget.

 

Vet att jag har sett det i Happy Hour (Ryusuke Hamaguchi) från 2015.



#15193

Postad 14 januari 2023 - 16:34

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 0

Vet att jag har sett det i Happy Hour (Ryusuke Hamaguchi) från 2015.

 

Lite fascinerande med tanke på att man "löser" det på några sekunder i t ex Davinci Resolve. Den arbetstiden borde vara en rätt liten kostnad i sammanhanget (t om vid en Asylum-produktion hehe...).


Redigerat av Ageve, 14 januari 2023 - 18:36.


#15194

Postad 15 januari 2023 - 13:34

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Så Old av Shyamalan. Jag gillar hans filmer, och denna är helt hans stil. Den minner om The Village. Och man blir väldigt nyfiken på slutet.

Vi såg den på uhd Bluray, inte en typisk lyd och bilde referanse annat än ok. Men Filmen är intressant och spännande.

#15195

Postad 15 januari 2023 - 21:36

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Kvällens rulle blev

The Adventures of Pluto Nash.

En tramsig familjekomedi som min son på 13år gillade. Eddie Murphy spelar fd smugglare som skaffat sig en framgångsrik nattklubb. Konkurrensen om klubbar tätnar när Månen ska börja tillåta hasardspel i nära framtid. Eeeehhh... Ja ni förstår, en skön komedi, alldeles lagom en trött söndagskväll.

Det får bli knappa 3.0 av 5. Det höga betyget pga av sköna biroller.

Redigerat av PML73, 15 januari 2023 - 21:36.


#15196

Postad 18 januari 2023 - 10:46

ALDA
  • ALDA
  • Forumräv

  • 705 inlägg
  • 0

Såg The Northman på SkyShowtime, hade förväntat mer - blev besviken.

 

Bra filmad och snygg bild (men bara 1080p via Telia), men story håller inte. Man försöker göra en Gladiator-variant i vikingamiljö, men kommer inte i närheten. 
Irriterade mig hela filmen på att alla pratade engelska med någon konstig brytning. 

6/10

 



#15197

Postad 20 januari 2023 - 11:15

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Vi såg Northman på 4k uhd bluray.

 

Bildet var grymt bra, Björk spelar en roll. Jag tycker det var allt för få med i filmen. Mycket våld, minnas lite om Valhalla Rising.

 

vi såg också The Thing på 4k uhd blu-ray. En bra restaurering, en av mina favorit filmer.



#15198

Postad 20 januari 2023 - 12:16

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Last man down 

 

Kanske den sämsta filmen jag sett de senaste 20 åren. Och då gillar jag lågbudget B- filmer......men detta va smärtsamt på ett riktigt dåligt sätt. Jisses  :huh:



#15199

Postad 21 januari 2023 - 16:55

tuna74
  • tuna74
  • Forumräv

  • 568 inlägg
  • 0

Vi såg Northman på 4k uhd bluray.

 

Bildet var grymt bra, Björk spelar en roll. Jag tycker det var allt för få med i filmen. Mycket våld, minnas lite om Valhalla Rising.

Såg den också på 4K Blu-ray. Den var rätt "knäpp" och välgjord, men skulle ha tjänat på att vara kortare.



#15200

Postad 21 januari 2023 - 17:33

Voldo
  • Voldo
  • Forumräv

  • 846 inlägg
  • 0

Såg den också på 4K Blu-ray. Den var rätt "knäpp" och välgjord, men skulle ha tjänat på att vara kortare.

Kortare? Tvärtom tycker jag. Mer karaktärsdjup hade varit bra, vilket vore svårt att få till med kortare speltid. Braveheart, Gladiator, The Last Samurai och den förlängda versionen av Kingdom of Heaven är alla över 150 minuter.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.