Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Cerwin Vega CLS-215

50 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Cerwin Vega CLS-215 (Golvhögtalare) 1 8,33 (8) Inga priser
2 relaterade trådar

#1

Postad 03 september 2008 - 17:41

Unregistered4e3043bb
  • Unregistered4e3043bb
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hej,

Går i köpetankar om ett par Cerwin Vega CLS-215, undrar om mitt nuvarande system orkar driva dessa högtalare..

Har ett nad 116 försteg och ett nad 216 THX eftersteg

mvh oskar

#2

Postad 03 september 2008 - 17:55

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Kollade in dom vilka monster till högtalare 4st 15 tummare ;)
Står på hifiklubbens sida att dom inte är speciellt tungdrivna med kännslighet på 97.

#3

Postad 03 september 2008 - 17:58

[NaD]Jonka
  • [NaD]Jonka
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Hej

Jag har ägt just ett par CLS -215, Hur lättdrivna som helst, Jag drev dom med ett NAD C372 dock, Men provade även enklare stärkare. Vill du få full kontroll så satsa på ett utav Cerwin Vegas monster http://hifiklubben.s...rkare_svart.htm Inte så farligt dyrt många watt

Rekomenderar dessa högtalare om du gillar att spela riktigt högt och du har gott om plats, Dom ska helst stå långt ut från väggen, Om du inte stoppar igen rören ibak.

Hur stort rum hade du tänkt haft dom i?

edit: Tänkte bara tillägga att Cerwin Vega är väldigt underskattat av många, Speciellt nya CLS serien..
Gamla serierna av Cerwin Vega har verkligen riktigt in sig på tung bummelbas, Inte CLS! Väldigt fint ljud som jag verkligen gillade..

Redigerat av [NaD]Jonka, 03 september 2008 - 18:06.


#4

Postad 03 september 2008 - 18:01

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0
Varför vill du ha CLS-215? Har du lyssnat på de?

#5

Postad 03 september 2008 - 18:10

rantanen69
  • rantanen69
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Var hos en jobbarkompis som har dessa,,härligt disco dunk.Gissa om han ska ha fest snart i huset.

#6

Postad 03 september 2008 - 18:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Var hos en jobbarkompis som har dessa,,härligt disco dunk.Gissa om han ska ha fest snart i huset.


Mjo, i det fallet kan de nog vara ett bra köp.

Tänk dock på att de saknar djupbas och distar en hel del när man drar på.

#7

Postad 03 september 2008 - 18:26

[NaD]Jonka
  • [NaD]Jonka
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Mjo, i det fallet kan de nog vara ett bra köp.

Tänk dock på att de saknar djupbas och distar en hel del när man drar på.


Finns inte djupbasen, Kan dom inte gå ner så långt i frekvens ? Om man kopplar till ett Cerwin Vega slutsteg borde dom väll kunna leverera rätt bra?

Vad menar du när du säger distar en hel del? Är inte så bra på termerna som används

#8

Postad 03 september 2008 - 18:34

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Finns inte djupbasen, Kan dom inte gå ner så långt i frekvens ? Om man kopplar till ett Cerwin Vega slutsteg borde dom väll kunna leverera rätt bra?


När jag lyssnade drevs de med Cerwins största steg.

De levererar massor med energi ner till 40Hz men där under finns det inte mycket.


Vad menar du när du säger distar en hel del? Är inte så bra på termerna som används


När man höjer volymen så blir distortionen i diskant och mellanregister i mina öron olidlig. Det är säkert medvetet,
för distorderat ljud upplevs som högre och ökar därmed imponatorfaktorn.

Har inget emot Cerwins CLS-serie, om de tas för vad de är (inte välljudande men högljudande).

#9

Postad 03 september 2008 - 19:03

[NaD]Jonka
  • [NaD]Jonka
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

När jag lyssnade drevs de med Cerwins största steg.

De levererar massor med energi ner till 40Hz men där under finns det inte mycket.


--Okej, Ja sånt tänkte jag inte alls på med mina, Men de va väll mest för att dom användes till att poppa musik



När man höjer volymen så blir distortionen i diskant och mellanregister i mina öron olidlig. Det är säkert medvetet,
för distorderat ljud upplevs som högre och ökar därmed imponatorfaktorn.

-- Okej, Förstod inte riktigt vad distorderat ljud är, Men det lät inte bra på höga volymer i.a.f?

Har inget emot Cerwins CLS-serie, om de tas för vad de är (inte välljudande men högljudande).

-- Personligen tycker jag faktiskt att det är fint ljud i dom, Det kanske är en smaksak men tillsammans med min NAD C372 lät dom bra



#10

Postad 03 september 2008 - 19:13

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
Jag tror du kan bli nöjd med dessa.

Visst det finns mycket annat för den prisklassen som kan låta "bättre" men sen är det ju upp till var och en vad man gillar. Har själv CLS-15 hemma och är mer än nöjd med dessa, till hembio tycker jag att de är ruskigt bra. Basen är härlig och trycket går inte att klaga på.

Till musik så funkar det, på lägre volymer låter de helt OK och när man drar på så skakar det. Jag gillar att spela riktigt högt och lirar mycket techno hemma så de passar mig bra. Sambon tycker nog nästan om de mer än vad jag gör.

#11

Postad 03 september 2008 - 21:42

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Måste säga att jag inte är speciellt imponerad av 215.. Har själv ett par CLS-12 och älskar dem! Med ett 12" element får du mycket rappare bas än vad du får med ett 15" (ännu värre med två 15"..). Smaken är väl som baken men det är bara min åsikt. ;) Hur stort är rummet btw?

#12

Postad 03 september 2008 - 22:16

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Måste säga att jag inte är speciellt imponerad av 215.. Har själv ett par CLS-12 och älskar dem! Med ett 12" element får du mycket rappare bas än vad du får med ett 15" (ännu värre med två 15"..). Smaken är väl som baken men det är bara min åsikt. ;) Hur stort är rummet btw?


Detta med "rappare" 12" basar än 15" basar är inget som är en allmän sanning, kanske i just detta fallet ( och beror då enbart på CV´s val an konstruktion) men inget som man kan utgå ifrån i andra konstruktioner. Sedan med Rappare så menar du förmodligen en lägre GD och det e inte riktigt samma sak utan hänger på lådans konstruktion och sedan så har vi impuls svaret och det e inte heller sämre hos ett större element ( om dom inte medvetet tillverkas så), och det är simpelt förklarat ett mått på ett elements förmåga att stanna och starta snabbt. ett element kan faktiskt inte vara "snabbt" i den bemärkelsen, utan klarar ett element att slå 300gr/sek (spela 300Hz) så är den snabb nog för att göra det, alltså är en diskant snabbare än vad en bas är.
Så 1st 12" e inte snabbare än en 15" och varför skulle 2st 15" vara "långsammare" än 1st 15" ?

Ne, allt hänger på lådans konstruktion och elementets konstruktion i övrigt och är inte en "biverkning" av en större kon i sig självt.

Redigerat av DVD-ai, 03 september 2008 - 22:21.


#13

Postad 03 september 2008 - 22:17

[NaD]Jonka
  • [NaD]Jonka
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Måste säga att jag inte är speciellt imponerad av 215.. Har själv ett par CLS-12 och älskar dem! Med ett 12" element får du mycket rappare bas än vad du får med ett 15" (ännu värre med två 15"..). Smaken är väl som baken men det är bara min åsikt. ;) Hur stort är rummet btw?



Jag tror man kan få riktigt rapp bas i 2 15" med, Det gäller bara att han har eletronik som har full konrtroll och mycket kraft sig..

#14

Postad 03 september 2008 - 22:21

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0

Jag tror man kan få riktigt rapp bas i 2 15" med, Det gäller bara att han har eletronik som har full konrtroll och mycket kraft sig..


Word.

#15

Postad 03 september 2008 - 22:22

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Jag tror man kan få riktigt rapp bas i 2 15" med, Det gäller bara att han har eletronik som har full konrtroll och mycket kraft sig..


Sedan så är oftast större element faktiskt mer lättdrivna av olika anledningar, så detta är också en lite rolig missuppfattning ;)

#16

Postad 04 september 2008 - 05:23

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

  • 3 121 inlägg
  • 0

Detta med "rappare" 12" basar än 15" basar är inget som är en allmän sanning, kanske i just detta fallet ( och beror då enbart på CV´s val an konstruktion) men inget som man kan utgå ifrån i andra konstruktioner. Sedan med Rappare så menar du förmodligen en lägre GD och det e inte riktigt samma sak utan hänger på lådans konstruktion och sedan så har vi impuls svaret och det e inte heller sämre hos ett större element ( om dom inte medvetet tillverkas så), och det är simpelt förklarat ett mått på ett elements förmåga att stanna och starta snabbt. ett element kan faktiskt inte vara "snabbt" i den bemärkelsen, utan klarar ett element att slå 300gr/sek (spela 300Hz) så är den snabb nog för att göra det, alltså är en diskant snabbare än vad en bas är.
Så 1st 12" e inte snabbare än en 15" och varför skulle 2st 15" vara "långsammare" än 1st 15" ?

Ne, allt hänger på lådans konstruktion och elementets konstruktion i övrigt och är inte en "biverkning" av en större kon i sig självt.

Bra skivet DVD-ai

#17

Postad 04 september 2008 - 15:17

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Jag har ägt just ett par CLS -215, Hur lättdrivna som helst, Jag drev dom med ett NAD C372 dock, Men provade även enklare stärkare.

Slutstegsmässigt är det rätt lika med trådskaparens uppsättning och dessutom är 116 snäppet bättre försteg än 272, så han får knappast sämre alla fall.

I övrigt så håller jag med om att jag inte tycker de imponerar mer än på volym. Riktigt surt at ha så stora lådor men sakna djupbas - och det har inet med drivningen att göra. Sätter du ett kraftverk till en klockradio så får du ändå inte djupbas. Detsamma gäller andra högtalare som inte är konstruerade för att spela djupbas ... Visst tusan blir det avsevärt mycket bättre än klockradion, men djupbas - nope.

#18

Postad 04 september 2008 - 17:02

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Detta med "rappare" 12" basar än 15" basar är inget som är en allmän sanning, kanske i just detta fallet ( och beror då enbart på CV´s val an konstruktion) men inget som man kan utgå ifrån i andra konstruktioner. Sedan med Rappare så menar du förmodligen en lägre GD och det e inte riktigt samma sak utan hänger på lådans konstruktion och sedan så har vi impuls svaret och det e inte heller sämre hos ett större element ( om dom inte medvetet tillverkas så), och det är simpelt förklarat ett mått på ett elements förmåga att stanna och starta snabbt. ett element kan faktiskt inte vara "snabbt" i den bemärkelsen, utan klarar ett element att slå 300gr/sek (spela 300Hz) så är den snabb nog för att göra det, alltså är en diskant snabbare än vad en bas är.
Så 1st 12" e inte snabbare än en 15" och varför skulle 2st 15" vara "långsammare" än 1st 15" ?

Ne, allt hänger på lådans konstruktion och elementets konstruktion i övrigt och är inte en "biverkning" av en större kon i sig självt.

Rappare var inte menat som snabbare utan en beskrivning av en ljudkaraktär. Baskaggen som är så viktig inom metal tycker jag låter bättre med en 12" helt enkelt.

#19

Postad 04 september 2008 - 17:05

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Rappare var inte menat som snabbare utan en beskrivning av en ljudkaraktär. Baskaggen som är så viktig inom metal tycker jag låter bättre med en 12" helt enkelt.


Det går jag med på, och det är till 100% en följd av val som CV gjort vid designen av dessa högtalare.

#20

Postad 04 september 2008 - 17:07

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Det går jag med på, och det är till 100% en följd av val som CV gjort vid designen av dessa högtalare.

Det förklarar saken. B)

#21

Postad 05 september 2008 - 12:50

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
du "måste" ju självklart lyssna med kraftigare slutsteg innan du köper. själv på gamla CV tiden så bryggade jag min nad 218 på ena min CV e-line 315( tror jag dom hette. bara den själv på det steget spelade högre än med båda ihop med steget obryggat. eldade säkringar på löpande band :)

är man ute efter ett jäkla ös och party party högtalare så är cv skoj. men man tröttnar snabbt

ps jag har inte lyssnat på dom högtalarna som tråden gäller, utan bara mina gamla cv

#22

Postad 06 september 2008 - 18:51

Unregistered1fd30f0e
  • Unregistered1fd30f0e
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Köper du ett par cls-215 och tycker att dom inte spelar djupt så kan du ju koppla basarna som subbar via ett pa steg ex o toppen från recivern ex.Då kan du ju skruva på pa steget hur mycket bas du vill ha..vill du spela högt drar du ner lite på pa steget o vise versa..kompisen har så på sina dc 1515 o de funkar klockrent.riktit tung bas på låg volym kan du ha då..du kan du alldri om du har pa steget direkt hur starkt de än e.

#23

Postad 06 september 2008 - 21:22

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Köper du ett par cls-215 och tycker att dom inte spelar djupt så kan du ju koppla basarna som subbar via ett pa steg ex o toppen från recivern ex.Då kan du ju skruva på pa steget hur mycket bas du vill ha..vill du spela högt drar du ner lite på pa steget o vise versa..kompisen har så på sina dc 1515 o de funkar klockrent.riktit tung bas på låg volym kan du ha då..du kan du alldri om du har pa steget direkt hur starkt de än e.


Basen går inte djupare för det

#24

Postad 06 september 2008 - 21:49

Unregistered1fd30f0e
  • Unregistered1fd30f0e
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
ok..men nå måsst den gå djupare på lägre volym än va den annars gör??

#25

Postad 06 september 2008 - 21:56

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Nej, inte det heller

Det enda som händer är att du kan höja/sänka basens nivå i förhållande till övriiga responsen hoss högtalaren, detta kan upplevas som att basen går djupare, men är igentligen bara en följd av höjningen i basen och ger samma "känsla" som loudness gör.
Så basen spelar inte lägre, utan bara högre i förhållande till övriga högtalaren och det resulterar bara i en olänjär frekvensgång och kan även resultera i en del distortion, inget annat.

Redigerat av DVD-ai, 06 september 2008 - 21:57.


#26

Postad 06 september 2008 - 22:11

Unregistered1fd30f0e
  • Unregistered1fd30f0e
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Sedär va lite man vet..hursomhälst så tycker ja att de e bättre för du behöver int spela så öronen blöder för o få bra tryck..

#27

Postad 06 september 2008 - 22:32

Unregistered32857
  • Unregistered32857
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
En bild på det man diskuterar är ju ett måste. :)
Postad bild

Jag har lyssnat på CLS215 vid ett flertal tillfällen och visst finns det högtalare som ger en mer behaglig och mer detaljerad återgivning men då kostar de antingen flera gånger det cerwin tar för dessa eller så saknar man helt baskapaciteten. Att högtalarna inte går under 40Hz(Om det nu är så, Hifiklubben anger (-3dB): 24–20 000 Hz) ser inte jag som något problem. Det räcker alldeles utmärkt för användningsområdet för högtalare som dessa och för de flesta musiktyper.

Så kör på CW om du är ute efter massiva ljudtryck.. Slutsteget räcker alldeles utmärkt, högtalarna har som tidigare nämnts hög känslighet.

Redigerat av Unregistered32857, 06 september 2008 - 22:35.


#28

Postad 07 september 2008 - 11:20

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

  • 3 121 inlägg
  • 0
Personligen är jag inte så imponerad av dessa torns känslighet över hela registret. Här är en frekvensmätning i känslighet (1w) på Cerwin-Vega CLS 215
Bifogad fil  cerwin_vega_cls_215.jpg   33,25K   3 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 07 september 2008 - 11:23.


#29

Postad 07 september 2008 - 13:41

Unregistered4e3043bb
  • Unregistered4e3043bb
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
imponerad utav alla svar, tack!


Hur stort rum hade du tänkt haft dom i? - Tänkte ha dom i vardagsrummet, vet inte riktigt hur stort det är men känner på mig att högtalarna är lite overkill i det rummet, men det är stora öppningar till resterande rum så det bör inte vara några problem.

Jag har hört högtalarna med ett "riktigt" steg och jag gillar dom, dock vet jag ju inte om mitt steg klarar av att driva dom tillräckligt för att man ska vara nöjd. Får väl försöka låna ett par och testa, eller köra iväg med mitt steg och testa :)

mvh

#30

Postad 07 september 2008 - 16:36

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
Tror inte du behöver känna att de är för stora för rummet, isf bara på platsen de tar.

Visst man kan få "bättre mer välljudade" saker för pengarna, men när man läser runt här i många trådar så verkar många av de som sitter med en "riktigt fet" anläggning idag ägt ett par CV en gång i tiden och kan säga att man har riktigt roligt med de.

Alltid lika skoj att ta hem lite polare och förfesta och berätta för grannarna att nu ska vi festa :)

När det gäller hembioljud så tycker jag att CV är snuddet på optimala då jag gillar massivt ljudtryck när det gäller bio, där tycker jag det är mer känsla en ljudkvalité. Är det en explosion i en film så tänker man ju knappast på hur bra den lät, då vill iaf jag bara att den kändes i magen. De som upplevt en riktigt explosion i verkligheten vet att man knappast tänker på ohh de distade lite ;) man får mer en "panik/adrenalin" känsla och så känner man trycket.

Hoppas du följer din dröm efter ett par CV och har skoj med de ett tag och sedan tar du och byter upp dig. Känner själv idag att det är på tiden att ha något som låter lite "bättre" men kommer ALDRIG att sälja mina CV utan ha de kvar och sen när man har hus och lite mer utrymme kommer de passa perfekt i baren som jag ska ha i källaren.

Redigerat av Unregistered32555851, 07 september 2008 - 16:37.


#31

Postad 07 september 2008 - 16:55

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Personligen är jag inte så imponerad av dessa torns känslighet över hela registret. Här är en frekvensmätning i känslighet (1w) på Cerwin-Vega CLS 215
Bifogad fil  cerwin_vega_cls_215.jpg   33,25K   3 Antal nerladdningar

2.83 volt är den mät med och då är det ännu värre

#32

Postad 07 september 2008 - 18:09

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

  • 3 121 inlägg
  • 0

2.83 volt är den mät med och då är det ännu värre

så din poäng är att dom egentligen har lägre känslighet, eller ?
Mvh Mydynavoice

#33

Postad 07 september 2008 - 18:20

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

så din poäng är att dom egentligen har lägre känslighet, eller ?
Mvh Mydynavoice

Da

#34

Postad 07 september 2008 - 20:54

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
mydynavoice, du råkar inte ha en mätning för CLS-12? :)

#35

Postad 08 september 2008 - 17:07

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

  • 3 121 inlägg
  • 0

mydynavoice, du råkar inte ha en mätning för CLS-12? :P

tyvär, men hade jag eller om jag får tag i en så vet du att jag kontaktar dej :D

#36

Postad 08 september 2008 - 21:20

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

tyvär, men hade jag eller om jag får tag i en så vet du att jag kontaktar dej ;)

Kanon, tack! :)

#37

Postad 15 september 2008 - 23:14

Unregistered4e3043bb
  • Unregistered4e3043bb
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Har en fråga ang mitt försteg, finns ingen bas/diskant ratt på den.. Är det möjligt att ändra på något sätt?

Mvh

#38

Postad 16 september 2008 - 09:55

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Har en fråga ang mitt försteg, finns ingen bas/diskant ratt på den.. Är det möjligt att ändra på något sätt?

Mvh


Om du absolut vill ha det så blir det till att köpa ett nytt försteg eller så modda det det du har, men det e mycket svårt och kräver att du är djupt kunnig i hur kretsar fungerar m.m.

#39

Postad 16 september 2008 - 13:45

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Om du absolut vill ha det så blir det till att köpa ett nytt försteg eller så modda det det du har, men det e mycket svårt och kräver att du är djupt kunnig i hur kretsar fungerar m.m.

Eller så köper han bara en separat eq.

#40

Postad 16 september 2008 - 14:16

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Eller så köper han bara en separat eq.


Ja, precis det glömde jag att ta med, bra att du e me ! :)

#41

Postad 16 september 2008 - 19:58

davva2
  • davva2
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Har själv ett par cls-215 och driver dessa med 2 stycken 0.8KW steg VADERA och en separat eq enhet, och jag kan säga att detta pumpar på mer än vad jag klarar av ibland. Riktigt gott att sätta på lil wayne - lollipop på dessa, skakar sönder ALLT i dess väg!;) Så det jag kan säga är att köp dom, du kommer inte att bli missnöjd. + Att jag tycker dom är sjukt snygga, liksom riktigt badass! Och om du vill åt den riktiga djupbasen ( som jag redan tycker att dessa har) så kan du alltid köpa till en subb som jag visseligen ska göra snart med för själva grejen!=) MVH//davva2

#42

Postad 17 september 2008 - 17:01

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

  • 3 121 inlägg
  • 0

Har själv ett par cls-215 och driver dessa med 2 stycken 0.8KW steg VADERA och en separat eq enhet, och jag kan säga att detta pumpar på mer än vad jag klarar av ibland. Riktigt gott att sätta på lil wayne - lollipop på dessa, skakar sönder ALLT i dess väg!;) Så det jag kan säga är att köp dom, du kommer inte att bli missnöjd. + Att jag tycker dom är sjukt snygga, liksom riktigt badass! Och om du vill åt den riktiga djupbasen ( som jag redan tycker att dessa har) så kan du alltid köpa till en subb som jag visseligen ska göra snart med för själva grejen!=) MVH//davva2

Finns enkla 15" som kan plocka dubbla cerwin-vegor i volym. Skulle vilja höra ett par Rila BW 1521 i varsin basreflexlåda på 180l mot ett par cls-215. 98db känslighet med ett -3db vid 30hz..
Redan erkännt att den 595kr basen plockar basarna i AT-100 av en medlem här på minhembio i samma låda.

#43

Postad 17 september 2008 - 17:11

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Finns enkla 15" som kan plocka dubbla cerwin-vegor i volym. Skulle vilja höra ett par Rila BW 1521 i varsin basreflexlåda på 180l mot ett par cls-215. 98db känslighet med ett -3db vid 30hz..
Redan erkännt att den 595kr basen plockar basarna i AT-100 av en medlem här på minhembio i samma låda.


Kan tänka mig det ;)

#44

Postad 17 september 2008 - 17:33

davva2
  • davva2
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Men om man byter ut cerwins 15 tummare i cls-215 och byter ut dom mot dessa Rila BW 1521 kommer det låta bättre, lr är lådorna fel byggda för dessa?

#45

Postad 18 september 2008 - 17:02

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

  • 3 121 inlägg
  • 0

Kan tänka mig det :)

seriöst alltså

Men om man byter ut cerwins 15 tummare i cls-215 och byter ut dom mot dessa Rila BW 1521 kommer det låta bättre, lr är lådorna fel byggda för dessa?

Mer bas skulle man få ut men bättre, de kan jag inte svara på. -3db kommer dras uppåt i frekvens eftersom en cls 215 låda inte har en volym på 360l, gissningsvis kring 280 (skulle kunna räkna ut men har inte tiden eller tålamodet just nu).
Hifikit har 2st av nämnda basar som en stor subbas i byggkit på 160l så borde ju fungera i en 280l skulle jag vilja säja men man är rätt dum om man köper ett par cls 215 för 11papp och köper nya basar till dem, orginalbasarna som står för över hälften av prislappen på högtalaren.
Mvh Mydynavoice

Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 18 september 2008 - 19:55.


#46

Postad 18 september 2008 - 20:03

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

  • 1 644 inlägg
  • 0
En jag känner ska så småningom bygga 2 st subbar på 170-180 l med nämnda rilabasar,återkommer med intryck men det kan nog ta ett tag men det kommer. Han ska ha dom i sin gillestuga i källaren ilag med ett par dc-15. Han spelar redan 130db därnere så man kan ju undra hur det blir med subbarna.Mvh

#47

Postad 18 september 2008 - 20:14

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Jag kan ju bara tillägga att jag verkligen tycker extremt illa om dom där Rila basarna...

Dom är extremt dåliga (enligt mig) och låter skit (enligt mig) och så håller dom inte så bra kvalitet (också enligt mig :D)
Så jag skulle inte köpa dom, Neee då måste det finnas det bättre alternativ :P
Response har en 15" bas i samma prisklass, men den har jag bara hört snabbt och gillade inte det jag hörde där heller så... :)
Kanske e jag som e skadad eller så, men jag gillade inte någon av dom xD

#48

Postad 18 september 2008 - 20:21

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

  • 1 644 inlägg
  • 0

Jag kan ju bara tillägga att jag verkligen tycker extremt illa om dom där Rila basarna...

Dom är extremt dåliga (enligt mig) och låter skit (enligt mig) och så håller dom inte så bra kvalitet (också enligt mig :D)
Så jag skulle inte köpa dom, Neee då måste det finnas det bättre alternativ :P
Response har en 15" bas i samma prisklass, men den har jag bara hört snabbt och gillade inte det jag hörde där heller så... :)
Kanske e jag som e skadad eller så, men jag gillade inte någon av dom xD

Jasså är det så ? då kanske jag ska säga åt honom att titta efter några andra. Du verkar ju va med i matchen ock lyssnat på en hel del konstruktioner ock bygger själv osv så man kan nog lita på ditt ord. Leta begagnade kvalitetsbasar är nog bättre i detta fall skulle jag tro. Mvh...

#49

Postad 18 september 2008 - 21:51

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Jo jag skulle rekommendera att han tittat på beggat i första hand och inte på 15" basar för detta priset då dom uppenbarligen har riktigt stor problem att spela musik och att i överhuvudtaget fylla någon vettig funktion enligt mig...

Men vill man bara att dte ska "låta" så kan dom väl duge, men dom låter inte bra och dessutom så spelar dom inte så högt som man skulle önska utan att dom disstar något helt otroligt mycket... :)

#50

Postad 01 oktober 2008 - 16:38

Unregistered5f17e0c8
  • Unregistered5f17e0c8
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Mjo, i det fallet kan de nog vara ett bra köp.

Tänk dock på att de saknar djupbas och distar en hel del när man drar på.

Går väl att råda bot på djupbasandet med att köpa tillhörande subwoofer, typ CERWIN-VEGA CLS-15SX ?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.