Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kabel-TV vs IPTV

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 juli 2019 - 11:01

CGD
  • CGD
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0

Någonstans tyckte jag mig ha läst att kabel TV är bättre än IP TV.

I kabel TV så finns det alltid en viss kapacitet och TV bild och ljud är alltid på topp. Men i IP TV så skulle kapaciteten kunna fluktuera beroende på hur många användare det är på datalinjen. Om det blir många som använder Internet så kan TV kvalitet gå ner.

Så nu undrar jag om jag ska byta från Telenor kabel TV till Telenor IP TV. Men det är ju klart byter jag till IP TV så kan jag ju egentligen byta till vad som helst. Möjligen får jag ett bättre pris hos Telenor.

Har ni några åsikter om detta?



#2

Postad 02 juli 2019 - 11:14

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 942 inlägg
  • 0

Har testat både IPTV och kabel TV genom telenor, kabel ger bättre bild ja... menn ip TV är ganska ok...



#3

Postad 02 juli 2019 - 11:29

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Beror nog även på leverantör, satellit är fortfarande bäst.

Sappas box är betydlig fattigare än Canal Digitals men den är snabbare.

Saknar många funktioner i Sappa, som att se program i efterhand eller veckoarkivet som jag flitigt använder på Cmore.

Ser nästan mer TV i efterhand numera än "direktsändning" om det inte är idrott.



#4

Postad 17 december 2019 - 19:13

CGD
  • CGD
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0

Frågan har aktualiserats igen. Bostadsföreningen där jag bor har nu Telenor kabel TV men det verkar som de vill gå över till det de kallar digital TV. All TV är väl digital sedan flera år här i landet, men jag antar att det de menar är att de vill sluta skicka TV via kabel TV uttaget och istället gå över till Internet. Föreningens styrelse, där egentligen igen begriper nåt mer om TV än att det är rörliga bilder, är mycket hemlighetsfulla med vad de gör men jag tror att de vill byta TV uttag.

Där jag bor har vi LAN från Telenor dragit till llägenheterna. Hur vi sedan är uppkopplade till Internet vet jag inte och ingen kan ge ett svar.

Så är denna ändring av TV distribution något att motverka eller är det helt okej?

Själv har jag kabel TV med en inspelningsbar HD dekoder och tycker att både bild och hela surroundljudet är bra.



#5

Postad 18 december 2019 - 09:41

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 076 inlägg
  • 0

All strömning håller på ta kol på fiberkapaciteten i nätet så välj något annat än IP-TV om det går. Själv kommer jag aldrig att ta IP-TV om jag inte tvingas till det.



#6

Postad 18 december 2019 - 12:11

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Det man gör är helt enkelt går över till IPTV istället för kabelnätet och det är nåt som sker på många håll just nu.
Tror inte kabeltv kommer finnas kvar länge till med undantag för mindre lokala kabelnät.

Samma kommer man göra här nästa år hos våran bovärd och man kan välja mellan Telia, Boxer, Viasat utöver Telenor bla här om man föredrar det.

Är man ansluten till Telenors nät så är man tyvärr fast med det om man inte vill sätta upp egen antenn/parabol.

Telenors kabeltv som tidigare varit Bredbandsbolaget och Tele2 (innan man sålde till BBB) har varit digital i över 10 år redan så där är det ingen skillnad.


Redigerat av Leatherface, 18 december 2019 - 12:16.


#7

Postad 19 december 2019 - 15:42

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Det finns några missförstånd här ovan. IPTV delar inte kapacitet med din övriga internetanslutning. IPTV använder dedicerade kanaler med en fast bandbredd. Det är därför som det krävs att man använder leverantörens egen box och router. Där har routern en dedikerad port för IPTV som inte kan användas till något annat. Du kan alltså streama och surfa hur mycket som helst utan att det påverkan TV-signalens kvalitet.


Redigerat av agpath, 20 december 2019 - 08:54.


#8

Postad 19 december 2019 - 16:02

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 942 inlägg
  • 0

som sagt, har testat IPtv... blir  bättre bild/ljud genom kabelTV... nu testade jag bara genom AplleTV, dator till Tvn, har för mig jag testade genom en app i tVn med... men gick tillbaka till KabelTV illa kvickt...  :ph34r:

Frågan är om det blir bättre enom boixar gjorda för IPtv?

Svårt att tro det iaf... kändes som det blev mycket sämre bitrate...


Redigerat av Garrett, 19 december 2019 - 16:04.


#9

Postad 19 december 2019 - 16:12

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 817 inlägg
  • 1

som sagt, har testat IPtv... blir  bättre bild/ljud genom kabelTV... nu testade jag bara genom AplleTV, dator till Tvn, har för mig jag testade genom en app i tVn med... men gick tillbaka till KabelTV illa kvickt...  :ph34r:

Frågan är om det blir bättre enom boixar gjorda för IPtv?

Svårt att tro det iaf... kändes som det blev mycket sämre bitrate...

Nu är det ju skillnad på Streamad IPTV och IPTV som Telia digital TV ,Telenor  och Sappa m.fl. erbjuder

Där är det ingen skillnad på bild kvalité



#10

Postad 19 december 2019 - 16:21

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 942 inlägg
  • 0

Nu är det ju skillnad på Streamad IPTV och IPTV som Telia digital TV ,Telenor  och Sappa m.fl. erbjuder

Där är det ingen skillnad på bild kvalité

 

 

Ah, trodde det va det som är lite halvillegalt... :P

Men vi hade telenors (BBB) valiga IPTV, och det va faktiskt så att det va lite bättre kvalite på kabelTVändå, så gick tillbaka till kabelTV igen där med... 

Plus att det är nån minuts fördröjning i sändningen, kan va rätt jobbigt/tråkigt om man får ett mess eller pling i telefonen att det blivit mål innan man ser det på TVn/projektorn  :ph34r:  :P



#11

Postad 19 december 2019 - 16:23

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 1

som ovan det är skilnad på streamad iptv och iptv Streamad IPTV används oftast av piratTV  och tar bandbredd från vanliga internet anslutningen och IPTV används av operatörer där IPTV har en gen anslutning på samma nät men minskar inte bandbredd för vanliga internet



#12

Postad 20 december 2019 - 08:57

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Ett vanligt missförstånd är att operatörens app, t ex Telia Play, på valfri streamingbox är "IPTV". Det är det inte. Som namnet antyder, Internet Protocol TV, så har det inget med streaming att göra. Det är snarare DVB via internet i en egen tunnel.



#13

Postad 20 december 2019 - 11:39

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

All strömning håller på ta kol på fiberkapaciteten i nätet så välj något annat än IP-TV om det går. Själv kommer jag aldrig att ta IP-TV om jag inte tvingas till det.


Nej... Att ”ta kol på fiberkapaciteten” är rätt svårt.

Fibernät mellan servrar (och kontinenter/länder) byggs ut efterhand som behovet ökar.

Din egna fiberanslutning med t ex villafiber har (mer eller mindre) direktanslutning till leverantörens server, som också byggs ut efterhand som behoven ökar.

IPTV är naturligtvis det som gäller framöver. Varför är du emot det? Vad är nackdelen?

Kör du kabeltv går det säkerligen via fiber fram till leverantören.

Mobilnäten däremot, där är det en helt annan sak... ingen framtid där om man vill ha hög hastighet och låg ping. 5G fungerar bara utomhus och har väldigt dålig räckvidd. Sen är det ju bara en extra fördröjning till fiberanslutningen, som mobilmasten är ansluten till.

Redigerat av Ageve, 20 december 2019 - 11:47.


#14

Postad 20 december 2019 - 12:05

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 942 inlägg
  • 0

Ett vanligt missförstånd är att operatörens app, t ex Telia Play, på valfri streamingbox är "IPTV". Det är det inte. Som namnet antyder, Internet Protocol TV, så har det inget med streaming att göra. Det är snarare DVB via internet i en egen tunnel.


Hade en box avsedd för IP-TV för BBB,bytte tillbaks till kabel för det va bättre kvalite och och det va fördröjning nån halvminut på IP-TV.

Redigerat av Garrett, 20 december 2019 - 12:26.


#15

Postad 20 december 2019 - 14:19

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Hade en box avsedd för IP-TV för BBB,bytte tillbaks till kabel för det va bättre kvalite och och det va fördröjning nån halvminut på IP-TV.

Alla TV-sändningar har olika fördröjningar. Det beror snarare på tekniken hos respektive leverantör.


Mobilnäten däremot, där är det en helt annan sak... ingen framtid där om man vill ha hög hastighet och låg ping. 5G fungerar bara utomhus och har väldigt dålig räckvidd. Sen är det ju bara en extra fördröjning till fiberanslutningen, som mobilmasten är ansluten till.

Det är där 700 Mhz kommer in. Täckning över stora avstånd och god penetrering av hus. Men självklart har man en MIMO-antenn utomhus om man bara har tillgång till mobilt bredband, så där kommer 5G att bli ett jättelyft mot det extremt svajiga 4G.


Redigerat av agpath, 20 december 2019 - 14:19.


#16

Postad 20 december 2019 - 15:15

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 817 inlägg
  • 0

Hade en box avsedd för IP-TV för BBB,bytte tillbaks till kabel för det va bättre kvalite och och det va fördröjning nån halvminut på IP-TV.

 

Det är ingen tids skillnad mellan CD parabol och Telia IPTV

 

När det är 30 sek låter det som Streaming och inte riktig IPTV



#17

Postad 20 december 2019 - 16:15

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Det är ingen tids skillnad mellan CD parabol och Telia IPTV

 

När det är 30 sek låter det som Streaming och inte riktig IPTV

30 sek, jag som läste en halv sekund. :rolleyes: Jag har haft BBB och deras box och kan bekräfta att det är som med parabol. Båda ligger något efter marksänt, vilket ligger i tekniken. Marksänt har direktlina från Teracom så det är ju inte så konstigt.



#18

Postad 20 december 2019 - 16:54

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 942 inlägg
  • 0

Det är ingen tids skillnad mellan CD parabol och Telia IPTV

 

När det är 30 sek låter det som Streaming och inte riktig IPTV

 

 

Låg ca 30sek/ en minut efter jo, och det va ingen streaming, utan riktig ip tv, med tillhörande box från BBB. Och blev lite sämre kvalite

Fick ett mess från en polare under en fotbollsmatch, nån Sverige landskamp... fick ett "GÖTT , vilket mååååål!" innan jag han se det själv... <_<


Redigerat av Garrett, 20 december 2019 - 16:56.


#19

Postad 20 december 2019 - 19:54

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 1

som ovan det är skilnad på streamad iptv och iptv Streamad IPTV används oftast av piratTV  och tar bandbredd från vanliga internet anslutningen och IPTV används av operatörer där IPTV har en gen anslutning på samma nät men minskar inte bandbredd för vanliga internet

 

Ja bandbredden minskar oftast då lägenheter normalt bara har 100mbit anslutning och på ett 100mbit abonnemang så kommer den då reservera en del för IPTV. Har man 1gbit port och lägre hastighet på abonnemang så stämmer det att det inte påverkas.

Bovärdarna är så himla snåla och är inte intresserad att uppgradera switcharna för högre hastigheter.


Redigerat av Leatherface, 20 december 2019 - 19:54.


#20

Postad 20 december 2019 - 23:04

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0

Ja bandbredden minskar oftast då lägenheter normalt bara har 100mbit anslutning och på ett 100mbit abonnemang så kommer den då reservera en del för IPTV. Har man 1gbit port och lägre hastighet på abonnemang så stämmer det att det inte påverkas.
Bovärdarna är så himla snåla och är inte intresserad att uppgradera switcharna för högre hastigheter.
 
jag håller mig oavsett till kabel tv för svensk tv och black streaming för internationella kanaler

Redigerat av Duckface21, 21 december 2019 - 12:48.


#21

Postad 29 april 2020 - 15:01

CGD
  • CGD
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0

Jag skriver ju detta 2020 och efter det att Corona har slagit till och hemarbete har blivit på modet. Men vad har hänt med Netflix? De har ju fått sänka kvalitén eftersom bandbredden inte räcker till. Men Kabel TV har fortfarande kvar sin kvalité så vad säger detta om TV via internetuttaget. Jag har ju sett att ni skriver om lite all möjlig TV här men det jag undrade från början var skillnaden mellan vanlig TV såsom SVT1, TV4, TV7 o.s.v. Kallas det inte för tablå TV också.

Eftersom jag har en HD box så får jag ju HDTV och ibland även surroundljud. 



#22

Postad 29 april 2020 - 20:47

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Ingen skillnad alls, förutom leveransmetod.

Att kabel-tv funkar bättre, beror på att man gör *en* utsändning till alla, medans streaming-tjänsterna har en utsändning per klient.

Redigerat av frollic, 03 maj 2020 - 16:45.


#23

Postad 30 april 2020 - 08:39

Yocke
  • Yocke
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0

Jag skriver ju detta 2020 och efter det att Corona har slagit till och hemarbete har blivit på modet. Men vad har hänt med Netflix? De har ju fått sänka kvalitén eftersom bandbredden inte räcker till. Men Kabel TV har fortfarande kvar sin kvalité så vad säger detta om TV via internetuttaget. Jag har ju sett att ni skriver om lite all möjlig TV här men det jag undrade från början var skillnaden mellan vanlig TV såsom SVT1, TV4, TV7 o.s.v. Kallas det inte för tablå TV också.

Eftersom jag har en HD box så får jag ju HDTV och ibland även surroundljud. 

 

Netflix har sänkt sina hastigheter för att blidka EU, inte Sverige. Vi har tillräckligt bra bredband här, men många delar av Europa har inte det. Det är inga problem att fläska på med all tv och streaming för vår del, men jag antar att de tycker att det ska vara lika för alla, eller nåt.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.