Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny svart duk: DNP SuperNova Screen

243 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
dnp Supernova Epic 2.40:1 132" (309,5x129) (Projektordukar) 1 (0) Inga priser
dnp Supernova Core Black Velvet 08-85 16:9 92" (204x115) (Projektordukar) 1 7,5 (1) Inga priser
dnp Supernova Core Black Velvet 08-85 16:9 100" (221x125) (Projektordukar) 1 (0) Inga priser

#1

Postad 17 juni 2005 - 19:59

MaxPayne
  • MaxPayne
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
Hej!

Snubblade över denna post på AVSforum:

http://www.avsforum....6&

Mer info finns här:

http://download.dnp....dnp_launch.html

Ser mycket intressant ut. Finns i storlekar upp till 120". Ramarna går att få i silver eller svart. Du kan alltså få din duk att se ut som en 100" plasma :) :D . Nästa år ska det tydligen komma en rullbar variant.

Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild


/Robban

Redigerat av MaxPayne, 17 juni 2005 - 20:05.


#2

Postad 20 juni 2005 - 14:49

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 1
Mycket intressant.
Då jag är ute efter en rullbar så hoppas jag dom finns att se på nästa år.

Ströljus kommer jag ha i överflöd så jag funderar på Firehawk, men den
här kanske passar mina behov ännu bättre, särskillt sedan en del av ströljuset kommer bakom sittplatserna och det klarar nog dnp av bättre än firehawken...

Skall onekligen bli en intressant jämförelse i alla fall.

#3

Postad 20 juni 2005 - 18:51

Unregisteredd2c0b964
  • Unregisteredd2c0b964
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
Nån aning på var på skalan priset hamnar? Bilderna ser onekligen sexiga ut, den vänstra sidan ser verkligen ruggigt bra ut i jämförelse med den där mörka tråkiga högra sidan!... :) (omotiverad ironi)

#4

Postad 21 juni 2005 - 07:43

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

A 100" retails for about $3400, which means it will likely street in the mid $2k range ballpark.


Saxat från recensionen på AVS-forum (dit länken ovan går)

#5

Postad 24 juli 2012 - 15:51

Apo
  • Apo
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Blir bump av en väldigt gammal tråd!
Läst en del om här dukarna på nätet(framförallt avforums.com) där dom lovordas.
http://www.avforums....iamond-etc.html
Där finns lite bilder på deras 0.8 gain i action.

I andra trådar beskrivs den som bättre än firehawken med mycke mindre bieffekter som annars högkontrastdukar brukar dras med. Det snackas om bättre upplevd svärta, vitare vitt, samt mindre synlig textur på duken och inte minst reducerad hotspotting.
Nu är ju detta förstås bara vad några personer tycker och har upplevt, så nödvändigtvis ingen fakta. Tycker oavsett att dukarna verkar högintressanta, så vore därför skoj att höra om några här på brädan tittat på dom och vill uttala sig?

edit:
http://www.avsforum....g3-in-dark-room
En tråd där den jämförs med stewarts firehawk.

"No contest. The DNP will roast the "Bird" in any direct comparison. The difference is almost silly. And BTW, in the dark, the DNP will shine compared to the FH. The "reviews' you've read almost assuredly did not make any direct comparison, but rather simply illustrated what is a normal tendency for end users to exclaim about their personal choices. Understandable...but hardly definitive.

The singular most important aspect you've not stated anything about is the difference between the DNP's much cleaner screen and it's ISF certification. You'll find neither are in the FH's repertoire.

I personally have seen both screens using 6010s as well a JVC X3s and X7s and always...always the DNP excels."

Redigerat av Apo, 24 juli 2012 - 20:28.


#6

Postad 20 september 2012 - 18:50

Apo
  • Apo
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Nu har man äntligen varit och tittat på dukarna, och vad ska man säga... Jag är mäkta imponerad!
Fick demat 0.8 gainen mot en vit 1.0 gain duk samt stewarts studiotek 130(100"). Lite dumt att jag inte minns detta, men tror att projektorn som användes under demovisningen var en Mitsubishi HC9000 med ett kastavstånd på runt 3.5-4 meter.

Får väll snabbt återigen påpeka att jag är nybörjare när det kommer till dukar och projektorer, så ta mitt omdömme för vad det är. Min tidigare erfarenhet av högkonstrastdukar är från en demovisning hos the rock. Där såg jag firehawken, black diamonds 1.4 gain samt react 2 mot en vit grandview och solidpix.
När jag lämnade den demovisningen var jag rätt övertygad om att jag skulle köra på en vit duk. Den ökade kontrasten var trevlig men shinet var för påtagligt. Det var inget jag skulle kunna ignorera det och det gällde för samtliga högkontrastdukar.

DNPs 08-85(0.8 gain) hade ingen shine! Fick känna och se på materialet som var helt slätt och kunde inte se någon textur alls. Jämfört med både studioteken och 1.0 gainen så kändes supernovan mer som en plasma tillskillnad från dom andra som verkligen gav intrycket av en bild projicerad på just en duk. Bilden kändes även mycke skarpare, hade rejält med kontrast och inte alls lika brusig/noisig som på framförallt studioteken. Bör dock påpekas att studioteken inte demades i varken ett optimalt eller helt nersläkt rum. 1.0 gainen däremot befann sig i ett biorum med svart tak och där det fanns möjlighet att släcka ner helt.

En annan intressant grej med supernovan var att du mer eller mindre kunde ställa dig bredvid duken utan att se någon färg/ljus-skiftning i bilden. Dvs fantastiska tittvinklar! Det sägs ju dock att det inte finns någon perfekt duk, så vad var supernovans akilleshäl? 0.8 gain.
En väldigt mörk duk där det vita aldrig blev helt vitt, tyvärr! När man bara fokuserade på supernovan och inte dom vita dukarna så störde det inte alls, men började man snegla lite mot dom andra så var det påtagligt. Vi drog även igång ice age 3(tror jag det var) och där märktes det även rätt tydligt att snön var mer grådassig än vit/ljusblå. Dök dock upp en vit text som faktsikt i kontrast med snön kändes väldigt vit men inte alls som på dom andra.
Testade den aldrig med 3d eller något men kan tänka mig att även det blir problematiskt. Vet heller inte hur det blir ihop med en riktig ljuskanon. Dvs om man kan få duken att uppvisa något som på så när är helt vitt om man har tillräckligt med ljusstyrka.

Sen fick jag faktiskt även se en liten sample av supernovas 2.3 gain men var så snabbt och provbiten så liten att jag inte riktigt vill utala mig om den mer än att den såg väldigt ljus och kontrastrik ut. Inte samma svärta som 0.8 gainen och jag antar att den dras med en del hotspotting samt viss shine(sistnämda är endast något jag läst mig till och inget jag kunde bedömma själv).

Nu fick jag ju inte heller demat dom här dukarna mot några andra högkontrastdukar så kan inte heller där göra någon direkt jämförelse, förutom just shinen som i mitt fall var helt avgörande. Var dock betydligt mer imponerad av supernovan mot dom vita dukarna här än vad jag var med tillexempel firehawken mot en grandview. Så Dnps 08-85 var den första högkontrastduk som riktigt imponerat på mig och som jag skulle kunna tänka mig ha i mitt hem.

I slutändan kommer det stå mellan en 2.35:1 studiotek 130 eller en 16:9 supernova 08-85 för mig, allt beroende på valet av projektor och hur sugen jag är på 3d när jag väl slår till på projektorfronten mot slutet av året. Jag tycker att alla som är på jakt efter en högkontrastduk ska försöka ta en titt på dnps sortiment. Ramspänt så ligger priset på ungefär samma som stewarts dukar, lite saftigt men värt varenda öre enligt mig!

Edit:
Här kommer tre videos som jag tycker stämmer in på bilden över hur jag upplevde dukarna.
Lägg märke till hur vit text i ett svart fält på 08-85 materialet ändå upplevs som vitt men så fort det är tvärtom och en svart text på en vit yta(speciellt under en vid duk), så ser det väldigt grådassigt ut
http://www.youtube.c...feature=related
http://www.youtube.c...&feature=relmfu

Redigerat av Apo, 20 september 2012 - 20:41.


#7

Postad 20 september 2012 - 21:00

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0
För mig låter det som om du beskriver en vanlig grå duk som sänker hela kontrastomfånget och inte riktat ljuset..? Hur ser rummet ut som du ska din bio i? En grå duk i ett biorum (mörkt rum) låter ju tämligen meningslöst, eftersom du bara kommer tappa kontrast. Svärtan blir ju inte bättre än på en vit duk i det rummet. Har du ett ljust rum kommer duken reflektera ljus till tak och väggar och sedan tillbaka på duken. Är den väldigt mörk så behålles ju svärtan till viss del ändå men fördelen med FH, black diamond och react är ju att dom riktar bort ljus från väggar och tak samtidigt som du får känslan av att vitt är vitt. Det innebär ju att dom har ett reflekterande lager som man kan uppleva shine ifrån och har man problem med det så förstår jag dig. OM detta nu är en grå duk men kostar som FH blir man ju fundersam.. Kolla in euroscreens gråa dukar och se om du blir nöjd med en sådan kanske.
Jag har nog helt missförstått grejjen med dessa dukar, hoppas jag. Annars låter det galet dyrt.

#8

Postad 20 september 2012 - 21:46

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0
Dnp Supernova är enligt min mening de absolut bästa dukarna för ljusa miljöer.
Men kostar sååååå mycket bara....räknar man om det i hårdvaluta blir det många kartonger.... :)

#9

Postad 20 september 2012 - 22:15

Apo
  • Apo
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

För mig låter det som om du beskriver en vanlig grå duk som sänker hela kontrastomfånget och inte riktat ljuset..?


Haha här försökte jag beskriva den för MIG perfekta högkontrastduken och fick den att låta som en vanlig men överprisad gråduk.

Ne Dnps supernova är en högkontrastduk i jämförelse med black diamond. Där Dnps 0.8 gain ställs mot black diamonds 0.8 gain och 2.3 gainen mot deras 2.7 gain. Om jag förstått det hela rätt så bygger screen innovations sina black diamond-dukar på gammal dnp-teknik som dnp sedan vidarutvecklat. Där supernova materialen är överlägsna på dom flesta punkterna. Mindre shine, hotspotting och en isf-certifiering på deras 0.8 material då den tillskillnad från black diamond inte har någon färgskiftning eller synlig struktur. Ljuset på supernova materialen riktas och slukas nästan helt från taket. Vet inte om dom hanterar ströljus från sidorna lika bra som vissa andra högkontrastdukar dock.

2.3 gain materialet är väll mer för konferensrum eller väldigt öppna ljusa miljöer medans 08-85 materialet är för mörkare rum med ambient belysning som jag förstår det. Problemet med 0.8 gainen är att den behöver en ljusstark projektor för att inte bli grådassig och kännas platt. Vet dock inte hur vitt det vita på duken kan bli. Om man med en riktigt kraftig pjäs kan nå hela vägen? Är som sagt inte speciellt kunning, så överlåter det åt någon annan att komma in och förklara.

Sen såg jag som sagt 0.8 gainen i ett biorum med svart tak, "mörka" väggar, stängd dörr och utan belysning. Den vita duken hade ingen chans när det kom till svärtan och djupet som supernovan gav. Sen så var förstås dom ljusa partierna mycke bättre på den vita duken så säkert bättre upplevd kontrast. Men av det jag såg i det rummet så hade supernovan ett bättre djup, en skarpare bild och mindre duk-känsla. För mig var det svårt att avgöra vad jag föredrog, vilka nackdelar och fördelar som vägde tyngst.

Sen kunde rummet säkert varit bättre med mörkare väggar och mer sammet. Men aldrig suttit i ett sådant rum med en vit duk och sett hur svarta dom mörka partierna verkligen kan bli i den miljön. Jag kommer dock ha min projektor i ett rektangulärt vardagsrum med vitt tak och beige väggar. Kommer dela rummet så det blir mer eller mindre två kvadrater med matbord och en ljusare miljö på en sidan och ett "biorum" på andra sidan. Kör jag på en studiotek kommer jag klä ena halvan av rummet med sammet från vägg till tak. Men köper jag en supernova är inte det längre ett krav. ^^

Edit:
Här är en bild på en supernova duk i ett vardagsrum hos någon på avsforum.com(har jag för mig att det var), som DNP sedan bad om att få lägga upp i galleriet på deras hemsida. När jag kom in i det upplysta biorummet där demovisningen till en början ägde rum så visades samma "mediaspelare" upp på duken och fick en liknande "wow"-upplevelse som den här bilden först gav.
Postad bild
Ber om ursäkt för att jag gör en roman av mer eller mindre varje post.

Redigerat av Apo, 20 september 2012 - 22:56.


#10

Postad 20 september 2012 - 22:29

Apo
  • Apo
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Dnp Supernova är enligt min mening de absolut bästa dukarna för ljusa miljöer.
Men kostar sååååå mycket bara....räknar man om det i hårdvaluta blir det många kartonger.... :)


Visst är dom dyra. Det är den absolut billigaste ramen som ligger och hovrar precis över stewarts priser. ^^
Skulle du förövrigt kunna förklara hur det ligger till med 0.8 gain material? Kan dom någonsin uppvisa något som känns som helt vitt om man matar dom med tillräckligt med lumens?

#11

Postad 20 september 2012 - 22:37

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Nu har man äntligen varit och tittat på dukarna, och vad ska man säga... Jag är mäkta imponerad!
Fick demat 0.8 gainen mot en vit 1.0 gain duk samt stewarts studiotek 130(100")


Var gick demon nånstans, The Rock eller?

#12

Postad 20 september 2012 - 22:54

Apo
  • Apo
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Var gick demon nånstans, The Rock eller?


Fick den demad hos Davids i Varberg. Special-Elektronik AB(http://www.specialelektronik.se) är svenska distributörer av dnp i sverige och det var via dom som jag kom i kontakt med en återförsäljare. :)

#13

Postad 22 september 2012 - 13:39

Apo
  • Apo
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
DNP visar upp sina dukar på CEDIA 2012.

http://www.youtube.c...h?v=HoKCHGAOI_I
http://www.youtube.c...h?v=dtMX-zQnHmo

En ny duk utan ram vid namn Blade verkar vara på gång. Ska testas på den amerikanska marknaden dom kommande tre månaderna för att sen förhoppningsvis bli tillgänglig för oss andra.

#14

Postad 23 september 2012 - 00:23

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Slua nu jag blir ju läskad av den här duken ju :wub:. Vill ha, måste ha :D

#15

Postad 25 september 2012 - 12:28

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

En grå duk i ett biorum (mörkt rum) låter ju tämligen meningslöst, eftersom du bara kommer tappa kontrast. Svärtan blir ju inte bättre än på en vit duk i det rummet.


Det är ju inte helt sant. Beroende på hur bra projjen är på att släcka sitt eget ljus så kommer man att märka en viss skillnad på en grå eller vit duk även i ett mörkt rum. Ju bättre & nyare projektor, desto mindre skillnad, men det syns helt klart.

Men man tappar ju tryck i det vita som sagt istället.

Sen har även jag läst lyriska kommentarer om DNP, ska vara en riktigt grym duk som jag förstått det. Perra bla på Component.se hade väl om jag inte minns fel, erfarenhet av den duken.

#16

Postad 25 september 2012 - 13:32

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Det vore kul med några prisexempel. Inte för att jag skall köpa, men ändå... man är ju nyfiken av sig.

#17

Postad 25 september 2012 - 18:26

Apo
  • Apo
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Det vore kul med några prisexempel. Inte för att jag skall köpa, men ändå... man är ju nyfiken av sig.


Har för mig att man fick lägga ut 27k för en 100" 16:9 supernova core I, vilket förövrigt var den billigaste av dom ramspända alternativen. Sen finns även Supernova Core II och One som förstås har en ennu häftigare prislapp. Gällande dom motoriserade dukarna vet jag inte vad dom säljs för i sverige, men efter lite letande på utländska forum hittade jag den här prissättningen på Flex-duken.

92" 16:9 $7270
100" 16:9 $7740
120" 16:9 $8690

Cover for motor unit is extra. Currently available in Black, White, Brushed Aluminum, Maple and Cherry...anywhere from $210 to $290"
(http://www.avsforum....en#post_8398759)

Ser dock ut att vara en gammal post så vet inte hur aktuella dom siffrorna är. Sen ska Flex classic, som är en mindre påskostad motoriserad duk, vara betydligt billigare och gå för runt halva priset.

Edit:
En snabb sökning på component gav mig detta:
"Den är angular reflective och kostar ungefär 75.000:-, grattis. Classic kan man få till halva priset, dock."
(http://www.component...45)

Redigerat av Apo, 25 september 2012 - 18:32.


#18

Postad 11 februari 2013 - 15:24

supra
  • supra
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0
Det här lät ju intressant, men efter att läst tråden på avforums.com så verkar det ändå som det är REACTII som rekommenderas för projektorer som t.ex. JVC-X30, SONY HW30 m.m. Tydligen så måste man ha en riktigt ljusstark projektor till DNP 08-85.
Följande kan läsas i post 161# i denna tråd http://www.avforums....mond-etc-6.html


we did a direct comparison between the DNP 08-85 and the ReAct2 1.2 gain using an Epson 3600, JVC X30 and a Sony HW30.
We now have the ReAct2 here on permanent demo as a result.
The 08-85 needs more lumens output than the 3 projectors mentioned and this in my opinion would be the same for your Panny 3000.

PS. and the ReAct2 is £1800 cheaper as well as being tensioned which has to be considered.


Är det någon som vet en butik i Sverige (gärna Stockholm) som säljer DNP dukar?

#19

Postad 22 augusti 2013 - 12:56

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
Bumpar denna tråden och undrar ifall nån annan än Apo har erfarenhet av DNP 08-85 väven?
Och nån som vet ifall den finns för demo i södra delen av landet nånstans?

#20

Postad 22 augusti 2013 - 13:24

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Bumpar denna tråden och undrar ifall nån annan än Apo har erfarenhet av DNP 08-85 väven?
Och nån som vet ifall den finns för demo i södra delen av landet nånstans?

Vi har en lånad demoduk(uppdragbar :o ) i butiken just nu. Vi ska inom kort bygga om vårt demorum en hel del och då är vår plan att det även ska in en 80-85 på något sätt, så den kommer att finnas inne även framöver för demo om allt går som det är tänkt.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#21

Postad 22 augusti 2013 - 13:29

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
Ok, det låter ju trevligt Marcus :) Då ska jag absolut ta mig en titt på den framöver då.
En annan fråga bara, vet du om det går att köpa enbart själva dukväven på lösmeter eller måste man köpa komplett duk inkl ram?

#22

Postad 22 augusti 2013 - 13:47

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

En annan fråga bara, vet du om det går att köpa enbart själva dukväven på lösmeter eller måste man köpa komplett duk inkl ram?

Det är nog tyvärr enbart kompletta dukar de säljer.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#23

Postad 24 augusti 2013 - 13:40

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0
Vad jag kan se verkar ingen, iaf som finns på prisjakt, sälja dessa dukar, vilket gör mig lite undrande?

#24

Postad 24 augusti 2013 - 15:18

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Kolla in bilderna i länken, huva vilken bild :P

http://translate.goo...iw=1920&bih=883

#25

Postad 24 augusti 2013 - 17:17

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Kolla in bilderna i länken, huva vilken bild :P

http://translate.goo...920%26bih%3D883


Eller för den som föredrar att läsa på originalspråket:

http://www.avsforum....ressions-inside

#26

Postad 24 augusti 2013 - 18:55

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
Jag är grymt nyfiken på att se denna duken i verkligheten, har läst runt lite på AVS bl.a och det verkar som de flesta är väldigt positiva till duken, dock behöver man ju en ganska ljusstark proj som jag förstår det för att få ut det mesta ur den.

DNP verkar ju ha lyckats med att skapa en väv som lämpar sig i ljusa miljöer utan att ge några vidare bieffekter, tänker främst på shinen (grusigheten) som alla andra hk dukar jag sett tidigare haft. Man undrar ju hur dom lyckats med detta och varför inte andra tillverkare tar efter denna tekniken? Eller är det helt enkelt så att dom inte har kunskapen att skapa nåt liknande?

Prislappen på supernovan avskräcker ju dom flesta kan jag tänka mig vilket är väldigt synd, tänk om nån tillverkare kunde skapa en väv liknande supernovan för en prisättning närmare React, Multpix mfl, snacka om succe!

Redigerat av Mentos, 24 augusti 2013 - 18:58.


#27

Postad 24 augusti 2013 - 21:46

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0
Hur pass mkt mörkare är denna duk jmf med react?

#28

Postad 25 augusti 2013 - 08:01

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Jag är grymt nyfiken på att se denna duken i verkligheten, har läst runt lite på AVS bl.a och det verkar som de flesta är väldigt positiva till duken, dock behöver man ju en ganska ljusstark proj som jag förstår det för att få ut det mesta ur den.

Prislappen på supernovan avskräcker ju dom flesta kan jag tänka mig vilket är väldigt synd, tänk om nån tillverkare kunde skapa en väv liknande supernovan för en prisättning närmare React, Multpix mfl, snacka om succe!


Jag ska försöka ta mig iväg på en demo, "risken" är väl stor att man åker därifrån med en beställning då :) Vilken prisdumpning det skulle bli på övriga dukar då om man lyckades få fram liknande väv till humana priser. Kan bara hålla med..

Redigerat av mcmike, 25 augusti 2013 - 08:05.


#29

Postad 27 augusti 2013 - 21:35

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Ingen privat som har denna duk och kan lämna lite feedback? Samt vilken projektor man kör med i så fall..

#30

Postad 05 maj 2015 - 22:15

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0
Någon som vet något om denna filmduk och vad man kan räkna med för kvadratmeter pris för duken. Kan man måttbeställa duken utan aluminiumram. Räknar med att ha duken fastmonterad på väggen och ska ha en sammets mask runt duken. Eftersom jag har högtalarna till höger och vänster om duken och mitthögtalare både över och under duken för att få en mer diffus ljudbild i mitten bör duken inte var ljudtransparent för att ge bästa möjliga ljusreflektion och skärpa.
Tillverkas duken i Danmark eller är det något Asiatiskt land som väver duken. Finns det om så är fallet att få tag i duken under något annat tillverkningsnamn.

Redigerat av samsara, 05 maj 2015 - 22:16.


#31

Postad 06 maj 2015 - 09:42

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Någon som vet något om denna filmduk och vad man kan räkna med för kvadratmeter pris för duken. Kan man måttbeställa duken utan aluminiumram. 

Hej, jo jag vet en del då vi säljer den och visar den här i butiken i Lund. DNP säljs enbart i färdiga lösningar och det går inte att köpa väven på löpmeter, mig veterligen. Ett prisexempel på en färdig ramspänd duk i 110" 16:9 08-85 väv med CoreII ram har ett riktpris på 35.900kr inkl moms.

 

Räknar med att ha duken fastmonterad på väggen och ska ha en sammets mask runt duken. 

 

På väggen är det klart vanligaste så det fungerar bra och CoreII ramen är sammetsbeklädd som standard.

 

Eftersom jag har högtalarna till höger och vänster om duken och mitthögtalare både över och under duken för att få en mer diffus ljudbild i mitten bör duken inte var ljudtransparent för att ge bästa möjliga ljusreflektion och skärpa.

 

Supernova finns inte som ljudtransparent.
Tillverkas duken i Danmark eller är det något Asiatiskt land som väver duken. Finns det om så är fallet att få tag i duken under något annat tillverkningsnamn.

 

Ja, DNP tillverkar sina dukar i Danmark. Det finns tillverkare, tex SI(som tillverkar Black Diamond) och Draper som har använt DNP:s väv som grund för att skapa sina egna varianter. Ingen av dem har dock lyckats lika bra som originalet, om du frågar mig.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#32

Postad 06 maj 2015 - 17:34

masong
  • masong
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Du kan ju alltid kolla med dnp. Jag fick köpa min med special mått, köpte 109" då jag var osäker på om jag kunde ha 110"

#33

Postad 06 maj 2015 - 17:50

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Du kan ju alltid kolla med dnp. Jag fick köpa min med special mått, köpte 109" då jag var osäker på om jag kunde ha 110"

Jo, de tillverkar absolut specialstorlekar, inga problem. Men att köpa dukväven på löpmeter tror jag inte går.

 

Men det skadar aldrig att fråga dem.

 

Icke nu, o icke nu heller, MEN NU... :P

 

/Marcus



#34

Postad 12 november 2015 - 17:23

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Verkar nu som priserna på dessa grymma (Core 08-85) dukar i 2:35:1 format sjunkit lite i pris nu, dessutom fler Åf vilket kommer gynna oss konsumenter. Avvaktar själv ett tag till :)


Redigerat av mcmike, 12 november 2015 - 17:26.


#35

Postad 12 november 2015 - 18:18

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Japp DNP rockar på kompromiss-marknaden. :)
Sjukt bra prestanda till vad de är byggda för!


Med vänlig hälsning, Jacob

#36

Postad 12 november 2015 - 18:37

spuj
  • spuj
  • Forumräv

  • 543 inlägg
  • 0
Vart finner man priserna på dessa?

#37

Postad 12 november 2015 - 18:39

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Vart finner man priserna på dessa?

 

 

HBB har också börjat sälja DNP, dock ej på hemsidan ännu..

 

http://therock.se/?s...st_type=product


Redigerat av mcmike, 12 november 2015 - 18:42.


#38

Postad 26 november 2015 - 02:55

ESAFESA
  • ESAFESA
  • Forumräv

  • 750 inlägg
  • 0

s*tan, detta verkar sjukt intressant. 

Till lägre pris än Black Diamond också. 

Finns det bara fördelar med denna duk kontra Black Diamond? 



#39

Postad 26 november 2015 - 11:48

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

s*tan, detta verkar sjukt intressant. 

Till lägre pris än Black Diamond också. 

Finns det bara fördelar med denna duk kontra Black Diamond? 

Nä, Black Diamond trycker tillbaka betydligt mer ljus så den kräver inte lika ljusstark projektor. Men det är förstås på bekostnad av en sjuhelsickes massa bieffekter, som shine och hotspot.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#40

Postad 26 november 2015 - 20:26

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Har sett en Black Diamond vid ett tillfälle och minns att den hade massvis med shine, dessutom hotspottade den ganska mycket också. Såvida du inte tvunget behöver det extra ljuset som BD ger tillbaka så är DNP 08-85 det självklara valet enligt mig. Men den kräver ju också en hyffsat ljusstark proj som Marcus säger.



#41

Postad 26 november 2015 - 20:34

ESAFESA
  • ESAFESA
  • Forumräv

  • 750 inlägg
  • 0

är 1300 lagom? 

JVC projje 



#42

Postad 27 november 2015 - 01:07

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0
Siffrorna från tillverkaren säger inte mycket. Vilken modell har du, hur stor duk har du tänkt dig och hur ser ditt rum ut?

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#43

Postad 27 november 2015 - 08:19

masong
  • masong
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Jag har x500 och 109 dnp. Tycker det funkar bra, även nu 1600h på lampan.

#44

Postad 28 november 2015 - 22:38

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

är 1300 lagom? 

JVC projje 

 

Är det vad du får ut eller enligt spec? Vilken modell?



#45

Postad 02 december 2015 - 03:41

ESAFESA
  • ESAFESA
  • Forumräv

  • 750 inlägg
  • 0

jag har JVC X30 (gammal) som är på service nu dock, får se var det slutar :) 

Duken jag vill specialbeställa är i så fall runt 95-97 tum



#46

Postad 02 december 2015 - 12:03

masong
  • masong
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Jag hade en x30 innan och min 500 ser betydligt mer ljus men så har jag ju lite större duk oxå. Skulle dock gärna ha lite mer tryck i bilden för den är riktigt Nice i högt lampläge men föredrar ändå att köra i low mode på grund av fläktljudet. Kommer nog dock att uppgradera närmaste året med en x7000 el x9000.

#47

Postad 02 december 2015 - 12:04

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

jag har JVC X30 (gammal) som är på service nu dock, får se var det slutar :) 

Duken jag vill specialbeställa är i så fall runt 95-97 tum

Med en så pass liten duk så behöver du inte oroa dig för ljusflödet. Så länge du inte öser på med fullt ljus i rummet från lampor eller fönster så är det absolut inget problem.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#48

Postad 24 april 2016 - 12:12

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

  • 1 549 inlägg
  • 0

Är det nåt rekommenderat avstånd mellan projektor och duk?

Har ett ganska litet biorum och avståndet mellan projektorn och duk i mitt rum blir någonstans mellan 2.9-3m.

Funderar på en 92" duk.

Skulle det bli hotspotting eller nått annat problem?



#49

Postad 24 april 2016 - 13:36

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Är det nåt rekommenderat avstånd mellan projektor och duk?

Har ett ganska litet biorum och avståndet mellan projektorn och duk i mitt rum blir någonstans mellan 2.9-3m.

Funderar på en 92" duk.

Skulle det bli hotspotting eller nått annat problem?

Rekommenderat minimiavstånd är 1,5x dukbredden och det klarar du inte riktigt. Bäst är om du kan åka och titta på hur bilden blir med dina förutsättningar. Då får reda på om just du stör dig på eventuella bieffekter. Generellt ger 08-85 väldigt lite bieffekter, men är förstås inte helt fri från dem, speciellt inte med så snäva förutsättningar.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#50

Postad 24 april 2016 - 14:35

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

  • 1 549 inlägg
  • 0

Rekommenderat minimiavstånd är 1,5x dukbredden och det klarar du inte riktigt. Bäst är om du kan åka och titta på hur bilden blir med dina förutsättningar. Då får reda på om just du stör dig på eventuella bieffekter. Generellt ger 08-85 väldigt lite bieffekter, men är förstås inte helt fri från dem, speciellt inte med så snäva förutsättningar.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Jo tanken är att jag ska ta mig en tur för att få duken demad.

Har demat React, Black Diamond och Firehawk så nu är det bara DNP kvar.

Kör idag Screen Researsch Solidpix som jag är väldigt nöjd med tillsammans med en Sony HW50.

Men har inte 100% mörkt rum så nu återstår att se om DNP kan vara vinnare över SR Solidpix.

 

Det jag stört mig på hos övriga dukar är hinnan som blir över bilden i ljusa partier. Annars är ju dukarna kanon.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.