Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Internet som kopplar ner sig hela tiden

32 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 februari 2019 - 15:17

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Jag har stora problem med mitt internet här hemma. flera gånger om dagen så bryts mitt internet och jag måste starta om routern.

 

Har haft kontakt med telia i flera veckor nu och dom har skickat ny router, dom har uppdaterat mjukvaran. Jag har gjort fabriksåterställning på routern.

Jag har även sett till att routern är kopplad till första jacket. jag har provat med både wi-fi och kabel.

 

det som är uppkopplat till internet är

en mobiltelefon

en ipad

en Imac

en Macbook

Ett playstation

En tv-box från telia

en chromecast

en skrivare som är kopplat till wifi

 

Har testat att koppla ifrån chromecasten och det hjälpte inte. samma sak med tv-boxen.

 

inget verkar hjälpa.

 

Märkte dock en sak igår. jag gick in och kollade på brandväggen på ena datorn. Den är avstängt (vilket den alltid är på mac) men jag provade att starta den , och efter en liten stund så fungerade internet igen.  det har aldrig hänt förut utan varje gång internet har försvunnit har man alltid behövt starta om routern.

 

Jag blev glad och tänkte att jag löst problemet. Funkade nämligen resten av kvällen igår samt hela förmiddagen idag. Men nu är det samma visa igen. Internet bryts och har gjort det tre gånger på en liten stund.  Så brandväggen verkar inte ha varit problemet ändå.

 

Telia säger att dom kan skicka ut en tekniker men säger att det kan kosta pengar om problemet ligger hos mig och inte hos dom så jag drar mig för att få hit en som kollar på det.

 

Så är det någon som har tips på vad jag kan testa mer innan jag tar hit en tekniker?

jag börjar bli redigt trött på det här nu alltså.

 

 

 

 



#2

Postad 10 februari 2019 - 15:23

oakface
  • oakface
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0
Köp eller låna en Internet switch och koppla alla trådar enheter igenom den.

#3

Postad 10 februari 2019 - 15:27

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Köp eller låna en Internet switch och koppla alla trådar enheter igenom den.


Kan du förklara lite mer. Varför skulle det hjälpa?

Alla trådar? Menar du internetkablar?
Jag använder inte det till dom flesta av mina enheter då det inte går.

Eller menar du något annat?

#4

Postad 10 februari 2019 - 16:14

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Jag har stora problem med mitt internet här hemma. flera gånger om dagen så bryts mitt internet och jag måste starta om routern.

 

Har testat att koppla ifrån chromecasten och det hjälpte inte. samma sak med tv-boxen.

 

Definiera "bryts mitt Internet". Är det DSL-synket som går ner, eller är det routerns Wifi som slutar fungera?

 

Sen så verkar du felsöka i helt bakvänd ordning, du ska inte koppla bort EN grej, du ska koppla bort ALLA grejer och prova med dator via kabel direkt mot modemet, utan att ha routerns WiFi påslaget. Om det fortsätter koppla ner så behöver du inte bry dig om dina funderingar om WiFi eller övrig utrustning, felet ligger i routern eller DLS-linan.

 

Om det funkar felfritt med enbart dator och kabel, där du pressar och maxar linan med nerladdningar från Tele2 speedtest-servrar(har Telia några egna?), så går du vidare och testar dom saker som går att köra med kabel.

När det fortsätter fungera så slår du på Wifi't och bara låter det vara, och fortsätter köra med kabel. Sen börjar du testa EN sak åt gången mot WiFi't.



#5

Postad 10 februari 2019 - 16:19

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Definiera "bryts mitt Internet". Är det DSL-synket som går ner, eller är det routerns Wifi som slutar fungera?

Sen så verkar du felsöka i helt bakvänd ordning, du ska inte koppla bort EN grej, du ska koppla bort ALLA grejer och prova med dator via kabel direkt mot modemet, utan att ha routerns WiFi påslaget. Om det fortsätter koppla ner så behöver du inte bry dig om dina funderingar om WiFi eller övrig utrustning, felet ligger i routern eller DLS-linan.

Om det funkar felfritt med enbart dator och kabel, där du pressar och maxar linan med nerladdningar från Tele2 speedtest-servrar(har Telia några egna?), så går du vidare och testar dom saker som går att köra med kabel.
När det fortsätter fungera så slår du på Wifi't och bara låter det vara, och fortsätter köra med kabel. Sen börjar du testa EN sak åt gången mot WiFi't.


Det är inte bara wi-fi som slutar fungera.

Mina två datorer går inte att koppla vanlig internetkabel till. Finns ju inga sådana ingångar.

Allt är nu nedkopplat förutom en laptop som jag kör via wi-fi. Internet bryts ändå.

Men jag har testat kabel till mitt ps4 tillexempel och internet bryts då också så det är inte bara wi-fi som dör.

#6

Postad 10 februari 2019 - 16:43

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Det är inte bara wi-fi som slutar fungera.

Mina två datorer går inte att koppla vanlig internetkabel till. Finns ju inga sådana ingångar.

Allt är nu nedkopplat förutom en laptop som jag kör via wi-fi. Internet bryts ändå.

Men jag har testat kabel till mitt ps4 tillexempel och internet bryts då också så det är inte bara wi-fi som dör.

 

För det första svarar du inte på fråga 1, om du inte svarar på den kommer vi inte vidare. Om du inte vet hur man ser om synket går ner så läser du manualen till modemet och letar dig fram till synk-lampan, som avslöjar detta.

Men att synket går ner kräver dock vanligtvis inte att du startar om något, modemet synkar upp igen av sig självt inom 20-60sek.

Om det inte är synket som går ner, så är det modemet det är fel på, om det dör även när du bara kör Playstation med kabel. Isånafall är frågan vem som är ansvarig för modemet, du eller Telia.

Om det är synket som går ner, men det ändå kräver att du startar om modemet, så är det modemet det är fel på.

 

Men menar du att du har två olika fel? Om "Internet går ner" även när du kör med kabel, så är det som sagt antingen DLS-synket som går ner(det kan för övrigt Telia-supporten se i sina datorer som du tappat synk), eller routern som slutar fungera. Men sen skriver du att Wifi't dör, det är isånafall eventuellt ett annat fel. Är det verkligen WiFi't som går ner? Det ser du på routerns WiFi-lampa eller dina enheters WiFi-indikator. Dom säger om du är ansluten till WiFi men saknar Internet, eller om enheten inte är ansluten till något nätverk.



#7

Postad 10 februari 2019 - 16:51

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

För det första svarar du inte på fråga 1, om du inte svarar på den kommer vi inte vidare. Om du inte vet hur man ser om synket går ner så läser du manualen till modemet och letar dig fram till synk-lampan, som avslöjar detta.
Men att synket går ner kräver dock vanligtvis inte att du startar om något, modemet synkar upp igen av sig självt inom 20-60sek.
Om det inte är synket som går ner, så är det modemet det är fel på, om det dör även när du bara kör Playstation med kabel. Isånafall är frågan vem som är ansvarig för modemet, du eller Telia.
Om det är synket som går ner, men det ändå kräver att du startar om modemet, så är det modemet det är fel på.

Men menar du att du har två olika fel? Om "Internet går ner" även när du kör med kabel, så är det som sagt antingen DLS-synket som går ner(det kan för övrigt Telia-supporten se i sina datorer som du tappat synk), eller routern som slutar fungera. Men sen skriver du att Wifi't dör, det är isånafall eventuellt ett annat fel. Är det verkligen WiFi't som går ner? Det ser du på routerns WiFi-lampa eller dina enheters WiFi-indikator. Dom säger om du är ansluten till WiFi men saknar Internet, eller om enheten inte är ansluten till något nätverk.


Jag vet inte vad DSL-synket är för något.

Vet inte om det är wi-fi eller något annat som slutar att funka. Även om internet bryts så lyser alla lampor gröna på routern, precis som dom gjorde när allt fungerade.

Internet kommer inte tillbaka inom en minut utan jag får alltid starta om routern.
Ser också att mina problem uppstod 2-3 dagar efter att jag köpte min chromecast.
Har kopplat ut den men det hjälpte ju inte. Men har även tagit bort enheten från appen om det nu skulle kunna påverka något. Får se hur det går.

#8

Postad 10 februari 2019 - 16:58

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Ser också att mina problem uppstod 2-3 dagar efter att jag köpte min chromecast.
Har kopplat ut den men det hjälpte ju inte. Men har även tagit bort enheten från appen om det nu skulle kunna påverka något. Får se hur det går.

#9

Postad 10 februari 2019 - 17:00

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
Har dina grannar problem med internet?

#10

Postad 10 februari 2019 - 17:08

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Jag vet inte vad DSL-synket är för något.

 

För det första svarar du inte på fråga 1, om du inte svarar på den kommer vi inte vidare. Om du inte vet hur man ser om synket går ner så läser du manualen till modemet och letar dig fram till synk-lampan, som avslöjar detta.

Om det inte är synket som går ner, så är det modemet det är fel på, om det dör även när du bara kör Playstation med kabel. Isånafall är frågan vem som är ansvarig för modemet, du eller Telia.

Om det är synket som går ner, men det ändå kräver att du startar om modemet, så är det modemet det är fel på.

 

Men menar du att du har två olika fel? Om "Internet går ner" även när du kör med kabel, så är det som sagt antingen DLS-synket som går ner(det kan för övrigt Telia-supporten se i sina datorer som du tappat synk), eller routern som slutar fungera. Men sen skriver du att Wifi't dör, det är isånafall eventuellt ett annat fel. Är det verkligen WiFi't som går ner? Det ser du på routerns WiFi-lampa eller dina enheters WiFi-indikator. Dom säger om du är ansluten till WiFi men saknar Internet, eller om enheten inte är ansluten till något nätverk.

 

Prova att läsa och ta till dig den hjälpen som ges, annars kommer du som sagt inte konma någon vart. Ditt val. Jag har redan gett dig allt hjälp du behöver för att avgöra vart felet ligger, om det är i linan och/eller utrustningen, och sen får du själv avgöra hur du ska gå vidare baserat på vart felet ligger och vems ansvar det är.



#11

Postad 10 februari 2019 - 17:14

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Har dina grannar problem med internet?


Ingen aning. Men kan ju fråga

Prova att läsa och ta till dig den hjälpen som ges, annars kommer du som sagt inte konma någon vart. Ditt val. Jag har redan gett dig allt hjälp du behöver för att avgöra vart felet ligger, om det är i linan och/eller utrustningen, och sen får du själv avgöra hur du ska gå vidare baserat på vart felet ligger och vems ansvar det är.


Jag ber om ursäkt men det är inte alltid så enkelt när man inte vet hur det funkar eller kan något om det man håller på med.

Men tack för hjälpen i alla fall.

#12

Postad 10 februari 2019 - 17:29

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Så här ser det ut förresten efter att internet försvunnit. Men till att börja med

Bifogad fil(er)



#13

Postad 10 februari 2019 - 17:43

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
Du behöver ta reda på vem som är ansvarig för felet. Du skulle behöva lossa på första telejacket från väggen och koppla bort kabeln som går till nästa jack. Du skall alltså bara ha inkommande kablar från telenätet kopplat till jacket. Därefter kopplar du bara routern till jacket och ser om problemet är kvar.

#14

Postad 10 februari 2019 - 18:08

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Du behöver ta reda på vem som är ansvarig för felet. Du skulle behöva lossa på första telejacket från väggen och koppla bort kabeln som går till nästa jack. Du skall alltså bara ha inkommande kablar från telenätet kopplat till jacket. Därefter kopplar du bara routern till jacket och ser om problemet är kvar.


Jag har tre jack i lägenheten. Har testat alla tre. I två av dom så får jag inget internet alls. Bara från den i köket så jag antar att det är första jacket.

Men att börja koppla med sånt låter farligt. 😊

#15

Postad 10 februari 2019 - 18:24

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Jag har tre jack i lägenheten. Har testat alla tre. I två av dom så får jag inget internet alls. Bara från den i köket så jag antar att det är första jacket.
Men att börja koppla med sånt låter farligt.

Om du inte har nåt i två av jacken så är det nåt fel hemma hos dig. Får du ingen telefonsignal i dom jacken heller? Detta är nåt som fastighetsägaren borde fixa. Men i alla fall, om du bara kopplar endast routern till köket, kvarstår problemet då?

#16

Postad 10 februari 2019 - 18:28

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Om du inte har nåt i två av jacken så är det nåt fel hemma hos dig. Får du ingen telefonsignal i dom jacken heller? Detta är nåt som fastighetsägaren borde fixa. Men i alla fall, om du bara kopplar endast routern till köket, kvarstår problemet då?


Jag har ingen telefonabonnemang.

Vad menar Du med om jag kopplar endast routern till köket.

Det är ju där jag alltid har routern kopplad.

#17

Postad 10 februari 2019 - 18:31

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Jag har ingen telefonabonnemang.
Vad menar Du med om jag kopplar endast routern till köket.
Det är ju där jag alltid har routern kopplad.

Ingen utrustning kopplad till routern menar jag. Bryts uppkopplingen då så kan du ringa efter Telia

#18

Postad 10 februari 2019 - 18:43

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Ingen utrustning kopplad till routern menar jag. Bryts uppkopplingen då så kan du ringa efter Telia


Hmm vet inte. Har ju kopplat bort allt från wi-fi hemma nu och har endast ps4 via kabel.
Kan ju dra ur kabeln när jag åker och jobbar sen och se i morgon bitti när jag kommer hem om internetlampan lyser rött eller inte.

Men även om det inte är något fel då kan det ju fortfarande vara fel. Det är ju orimligt att leverera en tjänst som inte funkar när man kopplar upp olika enheter. Det är väl det som är tanken med att ha internet

#19

Postad 10 februari 2019 - 19:02

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Hmm vet inte. Har ju kopplat bort allt från wi-fi hemma nu och har endast ps4 via kabel.
Kan ju dra ur kabeln när jag åker och jobbar sen och se i morgon bitti när jag kommer hem om internetlampan lyser rött eller inte.
Men även om det inte är något fel då kan det ju fortfarande vara fel. Det är ju orimligt att leverera en tjänst som inte funkar när man kopplar upp olika enheter. Det är väl det som är tanken med att ha internet

Kolla som sagt var felet ligger. Helst så skulle du behöva ha bara routern direkt inkopplad på inkommande teleledning. Kabeln som är kopplad till övriga jacken skall helst vara bortkopplade. Man vet ju inte hur det ser ut bakom jacken, kan ha varit nån hemmamicklare som gjort nån tvivelaktig koppling som stör. Men dra du ut kabeln som går till ps4 och kolla imorgon hur det ser ut.

#20

Postad 10 februari 2019 - 19:04

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Lyser routern rött så fort som den tappar anslutning? Skall väl normalt sett endast lysa med fast rött sken när den bootar, vilken version av Technicolor är det? Routrarna som Telia skickar ut får inga stående ovationer men skall ju fungera iaf, möjligt att det går att köra den i bryggat läge och ha en annan router som agerar DHCP server. Frollic, Nypan eller annan av våra ytterst kompetenta medlemmar i ämnet sitter säkert med ett bra svar :)

#21

Postad 10 februari 2019 - 20:06

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Kolla som sagt var felet ligger. Helst så skulle du behöva ha bara routern direkt inkopplad på inkommande teleledning. Kabeln som är kopplad till övriga jacken skall helst vara bortkopplade. Man vet ju inte hur det ser ut bakom jacken, kan ha varit nån hemmamicklare som gjort nån tvivelaktig koppling som stör. Men dra du ut kabeln som går till ps4 och kolla imorgon hur det ser ut.


Är tveksam till jacken alltså. Det har ju fungerat bra i tre år fram till för en månad sen

#22

Postad 10 februari 2019 - 20:11

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Lyser routern rött så fort som den tappar anslutning? Skall väl normalt sett endast lysa med fast rött sken när den bootar, vilken version av Technicolor är det? Routrarna som Telia skickar ut får inga stående ovationer men skall ju fungera iaf, möjligt att det går att köra den i bryggat läge och ha en annan router som agerar DHCP server. Frollic, Nypan eller annan av våra ytterst kompetenta medlemmar i ämnet sitter säkert med ett bra svar :)


Nej det tar ett bra tag innan den lyser rött. Så när internet bryts så lyser allalampor grönt som vanligt. Men låter jag det vara så ett tag så börjar powerlampan och internetlampan lysa rött.
Tvlampan, ethernet och wirelesslampan lyser alltid grönt oavsett.

Routern heter TG799TSvn v2

#23

Postad 11 februari 2019 - 09:22

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Som redan sagts, koppla bort allt utom en enhet.
Kicka igång eller eller flera ping loggare på den enheten som är kvar, och låt dom rulla.
Förhoppningsvis kan du fånga nertiderna och trycka upp dom i ansiktet på Telia.

Tex https://pinglogger.co.uk/

#24

Postad 11 februari 2019 - 12:56

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Är tveksam till jacken alltså. Det har ju fungerat bra i tre år fram till för en månad sen

Ja, men nån gång så blir det fel fast det funkar innan. Nu vet jag inte hur det ser ut hos dig men vissa har gamla kablar liggandes på golvlisterna fastsatta med spik mellan ledarna som går till extrajacken. Lätt att det kan bli störningar då.



#25

Postad 11 februari 2019 - 13:07

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Nu har jag gjort testet. Kopplat ifrån wi-fi på alla enheter i lägenheten samt kopplat bort nätverkskabel.

Routern har alltså stått på i första jacket utan att något har varit uppkopplatpå det. När jag vaknade nu (jag jobbar natt) så lyste routern rött och inget internet finns.

Detta borde väl bevisa att det inte är något fel som jag orsakar med mina enheter ? Utan istället fel på routern eller själva internet in till min lägenhet

#26

Postad 11 februari 2019 - 13:10

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Nu har jag gjort testet. Kopplat ifrån wi-fi på alla enheter i lägenheten samt kopplat bort nätverkskabel.

Routern har alltså stått på i första jacket utan att något har varit uppkopplatpå det. När jag vaknade nu (jag jobbar natt) så lyste routern rött och inget internet finns.

Detta borde väl bevisa att det inte är något fel som jag orsakar med mina enheter ? Utan istället fel på routern eller själva internet in till min lägenhet

Då är det väl bara att kontakta Telia och berätta detta



#27

Postad 11 februari 2019 - 13:12

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Då är det väl bara att kontakta Telia och berätta detta


Har gjort det nu. Dom ska skicka tekniker, för dom vägrar tydligen att bara skicka en ny router till mig som jag kan testa med.

Han skrev också att eftersom det var så så kommer jag inte att debiteras i detta fall .

Har tagit skärmdump då det för jag litar inte på dom

#28

Postad 11 februari 2019 - 13:14

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Om du ringer telia nu när lampan lyser rött så borde ju personen ifråga ej komma åt ditt modem eller iaf se att kopplingen är bruten och således förstå att felet är hos dom.

#29

Postad 11 februari 2019 - 13:18

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Om du ringer telia nu när lampan lyser rött så borde ju personen ifråga ej komma åt ditt modem eller iaf se att kopplingen är bruten och således förstå att felet är hos dom.


Jodå det har jag gjort. Dom ser att jag inte har internet och att det bryts hela tiden.

Men dom ser inte VAD det är som orsakar det. Det kan vara något i min lägenhet som stör ut internet och det ser dom såklart inte.

#30

Postad 12 februari 2019 - 00:05

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Fast om du bara har en enhet inkopplad, till det enda fungerande jacket, är det inte så mycket att orda om.

För att motbevisa dom ytterligare, kan du ju koppla bort de två övre (om det kopplat som det ska vara) trådarna i telefonjacket, för att skingra alla tvivel.
Info om hur det *borde* se ut: http://brfhusaren.se...oni/telefon.pdf

Dock har jag svårt att se hur felet skulle kunna ligga hos dig.

Redigerat av frollic, 12 februari 2019 - 13:58.


#31

Postad 15 februari 2019 - 12:43

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Har gjort det nu. Dom ska skicka tekniker, för dom vägrar tydligen att bara skicka en ny router till mig som jag kan testa med.

Han skrev också att eftersom det var så så kommer jag inte att debiteras i detta fall .

Har tagit skärmdump då det för jag litar inte på dom

Har Telia kollat på felet än?



#32

Postad 16 februari 2019 - 15:16

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Har Telia kollat på felet än?

 

teknikern var här i torsdags. Hittade inget fel i lägenheten. han bytte dock ut porten i stationen och märkte då att jagf fick bättre signal. funkade hela torsdagen efter det. Men det bröts tyvärr en gång igår. sen har det funka tbra igen.

 

dom har bevakning på det och jag frågade om jag inte bara kunde få en annan router av dom som jag kunde testa med. TEknikern sa att det var nästa steg. Men dom vägrar ge mig en ny och att dom ska läsa av data och kolla fram till 1 mars.



#33

Postad 04 oktober 2020 - 19:41

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

teknikern var här i torsdags. Hittade inget fel i lägenheten. han bytte dock ut porten i stationen och märkte då att jagf fick bättre signal. funkade hela torsdagen efter det. Men det bröts tyvärr en gång igår. sen har det funka tbra igen.

 

dom har bevakning på det och jag frågade om jag inte bara kunde få en annan router av dom som jag kunde testa med. TEknikern sa att det var nästa steg. Men dom vägrar ge mig en ny och att dom ska läsa av data och kolla fram till 1 mars.

Vad hände efter 1 Mars förra året? Löste det sig? Hur? Hur har det fungerat sen dess?

 

Lika illa idag. Bilden bryter, den hackar och ser ut som 240p typ. j*vla skit.

 

Om vi öppnar upp oss för möjligheten att det inte är Viaplays välkända serverproblem som återspeglar sig i din ände, utan problem med dina grejer, så är det inte denna tråden det hör hemma i, du skulle istället kunna fortsätta i nedan tråd, där du förra året hade problem med ditt Internet, ett problem som du för övrigt aldrig visade någon tacksamhet emot alla som försökte hjälpa dig genom att berätta om problemet löste sig efter teknikerns arbete och eventuellt utbyte av modem. Det brukar man vilja veta när man försökt hjälpa någon.

https://www.minhembi...howtopic=337722

I ditt första nya svar i den tråden borde du svara på ett flertal saker, dels skriver du att du har 30Mb/s Internet från Telia, är det samma DSL-abonnemang som sist? Isånafall vill jag veta vad du har för hastighet hos Bredbandskollen över 5Ghz och 2.4Ghz(sist saknade du ju helt möjligheten att testa med kabel i en dator), när alla andra enheter är avstängda/bortkopplade från routern. Att abonnemanget är på 30Mb/s betyder inte att du får ut 30Mb/s. För att Viaplay's sport-streams i HD ska fungera felfritt i en Chromecast över 5Ghz behöver man helst 10Mb/s, får du ut under 10 ligger du nära eller kanske undre gränsen för när Viaplay-streamen kommer tvingas ner på lägre upplösning emellanåt, då den inte hinner buffra upp snabbt nog.

Sen förutsatt att Chromecasten ligger låst på 5Ghz och det är fastställt att ditt abonnemang ger tillräckligt med hastighet, så är nästa steg att testa stabiliteten på både DSL-linan och 5Ghz-radiodelen i routern, som utvecklar mycket högre effekt och värme än 2.4Ghz-radiodelen, och ofta kan få hälsoproblem i en router med tiden, som återspeglar sig i intermittenta flaskhalsar, den funkar men tappar kapaciteten under några sekunder och allting stannar upp. Detta testar du genom att dra ner den största filen din hårddisk kan hantera, 50, 100 eller 1.000GB från Tele2's Speedtest-server, och sen tittar du på en visuell graf i Aktivitetshanteraren i Windows(Task Manager/Performance/Wifi) eller motsvarande i Mac, och ser så att överföringen/hastigheten som maxas hela tiden är stabil, grafen för WiFi-hastigheten över tid ska se ut som en sjö i stiltje, och inte som ett berg där den hela tiden skiftar hastighet med stora mått mätt. Om det ser ut som ett berg måste du testa att dra en stor fil med kabel(låna en dator), för att komma fram till om bristerna i stabiliteten kommer från radiodelen eller DLS-linan.

Sen vill jag att du fabriksåterställer Chromecasten och gör en ny setup från en 5Ghz-ansluten enhet(mobil/surfplatta) där Google Home-appen är nollställd, och således inte vet lösenordet till 2.4Ghz-nätverket, så den omöjligt kan grundansluta Chromecasten till 2.4Ghz, varvid Chromecasten senare automatiskt kommer gå över till 5Ghz, MEN ändå ha åtkomst till 2.4Ghz, vilket den kan återansluta till under ett ögonblick då den inte kommer åt 5Ghz, och högsta HD-upplösningen på Viaplays sport-streams funkar oftast inte i ett tätbebyggt bostadsområde på 2.4Ghz, då det är för mycket störningar från grannars nätverk.

Sen skrev du ju att du hade en PS4 med kabelanslutning, den har ju Viaplay i sig? Har du gjort jämförelser vid samma tillfälle, för att testa om Viaplay funkar felfritt i den?

Om felet kvarstår trots att du fastställt har minst 10Mb/s eller helst några Mb mer, Chromecasten är fabriksåterställd och enbart ansluten till 5Ghz, och din router kan hantera hög belastning på 5Ghz under längre tid utan dippar, så är det inget du kan göra mer än beklaga dig över hur värdelöst Viaplay är, men är felet i din ände så är det sannolikt antingen routerns radiodel, eller din anslutnings hastighet/stabilitet som är problemet.

 

Har gjort ett test nu från datorn med kabel.  på bredbandskollen. 

ser ut såhär.

dock så streamar jag ju inte viaplay från den datorn, utan från telefonen.  men det kanske inte spelar någon roll?

 

nu nämner 5ghz vilket jag inte vet något om eller vart man ser sånt. eller vad det innebär. 

 

Bra, du har 30Mb/s med kabel, nu gör du samma test över WiFi.

 

vill bara förtydliga att jag INTE kör kabel till ps4.  Den är bara kopplad till wifi.

Ok. Oavsett, sen behöver du i Google Home-appen kolla så du har senaste mjukvaran i din Chromecast(dom kan hänga sig och fastna på äldre icke-fungerande mjukvaror). Sök på "Chromecast firmware", du ska inte ligga på en preview.

Oavsett resultat, som du kan berätta, så ska du sen fabriksåterställa Chromecasten efter att du rensat sparade nätverk i Home-appen(fråga inte, leta!), men om du har kvar samma Technicolor-router som förra året, så kan du sen glömma det om 5G, TG799TSvn v2 har enligt vad jag hittat bara 2.4Ghz, hur gammal router har du egentligen?

Du kan även testa hastigheten i Chromecasten med Speedcast-appen, men den visar bara ett toppvärde, inte hastighet över en längre tidsperiod, vilket är det relevanta för dippar i en Viaplay-stream.

Om du har ny router med 5GHz så ser du skillnad på 2.4GHz och 5GHz-nätverken med att 5GHz-nätverket har "-5G" i namnet på slutet, bland dom trådlösa nätverken under Wifi. Om du har 5GHz ska anslutning till den fabriksåterställda Chromecasten göras från en 5GHz-ansluten mobil/surfplatta där Home-appen är rensad på nätverks-lösenord.

I Mac ser du nätverksbelastningen i Activity Monitor under Network-fliken, följ ovan instruktioner om en att dra en stor fil från Tele2 och iaktta den grafiska bilden(som borde finnas nånstans i Activity Monitor's network-info) hur nätverket belastas över tid. Den ska dra filen med 29-30Mb/s konstant så grafen ser ut som stiltje under en längre tidsperiod, inte en bergskedja.

Om dina Viaplay-streams är mer stabila i PS4 än Chromecasten trots att båda kör på samma trådlösa nätverk, och du har stabila 30Mb/s i form av stiltje, så beror det möjligtvis på att Chromecastens antenner är för dolda bakom TVn, prova att hänga den i en av HDMi-portarna på sidan av TVn, men om du fortfarande använder en gammal 2.4GHz-router(alternativt av misstag har Chromecasten låst till fel nätverk) så är det sannolikt störningar från dina grannar som är problemet, det räcker att nån värmer en kopp vatten i mikron (som går på samma 2.4GHz-frekvens) för att det ska dippa i ditt nätverk, skaffa ny router från Telia med 5GHz, eller allra helst, byt operatör till Bahnhof om du har möjlighet till det. Att Telia under 2019 inte ville erbjuda dig en ny router med 5GHz säger en hel del.


Redigerat av tTW, 05 oktober 2020 - 17:43.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.