Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hembioinstallation i nybygge - val av högtalare och placering

Inga svar i detta ämne atmos 5.2.4 Speakercraft B&W Dali Denon projektor högtalarlayout
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 maj 2020 - 15:29

sandmountain
  • sandmountain
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Hej!

 

Är mitt uppe i ett husbygge och det börjar bli dags att välja ljud och bild för att kunna förbereda installation och placering av detta.

Har sedan tidigt bestämt att en hel del ska vara integrerat och i mångt och mycket ska ljudet styras m.h.a. Sonos eftersom jag varit väldigt nöjd med ett par tidigare produkter i deras sortiment.

 

Men, i detta specifika fallet så är det vardagsrummet som jag behöver hjälp och guidning i. Är verkligen ingen "hemmabio-människa" sedan tidigare, men eftersom vi gör mycket av bygget själva så har vi tänkt göra en enklare hembio-installation när vi ändå kan planera det väl.

Har snappat upp Dolby Atmos och tänker mig bygga lite på det konceptet.

Bifogat finner ni en konceptbild av hur jag har skissat att man skulle kunna göra. Notera att det är rent amatörmässigt och ligger ingen vidare eftertanke utan har placerat ut högtalare rent praktiskt/estetiskt hur det fungerar i rummet.

Tanken är 5.1.4 (eller 5.2.4 eventuellt) - men har även förstått att man skulle kunna köra 7.1.2 - dock känns det som att mitt rum är mer lämpligt för det förstnämnda. Rätta mig gärna om jag har fel.

Som synes så är det ett ganska öppet rum där trappan från nedervåningen kommer upp och på den väggen (den röda linjen) kommer en ramspänd duk sitta. Där är även ett par korridorer åt olika håll till de andra rummen.

De gröna linjerna är in-wall högtalare, gröna cirklar är in ceiling atmos-kanaler och gröna fyrkanter är 1 (el ev. 2) subbar. Subben(arna) måste stå bredvid soffan/bakre väggen - så är det bara.

En tanke är att vi - manuellt eller automatiskt - ska kunna köra ut långa tunga gardiner (blåa linjer) längs kortsidorna för att skärma av rummet, få lite hembiokänsla samt förbättra akustiken så gott det går.

Här avslutar jag och lämnar vidare till er för feedback, tankar och förslag :)

 

Nummer 2 är val av produkter/märke.

Först och främst ska det nämnas att det inte ska vara några overkliga summor utan vi har tittat på element i det enklare eller mellersta segmentet från respektive leverantör.

Det vi har tittat på är exempelvis B&W CWM 7.4/7.5 eller Dali PHANTOM M-250 som frontar/center från Hifiklubben, men överväger också Speakercraft AIM series från Hembiobutiken. Har även tittat lite på Denon's förstärkare för ändamålet, men ingeting är betämt på något vis.

Sen är det rent krasst så att det säkerligen finns andra bra alternativ, men dessa känner vi inte till och har inte haft möjlighet att fundera på dem.

Baserat på det skulle vi gärna önska lite hjälp med hur man ska tänka i valet. Smaken är ju som man säger som baken - dvs delad. Så visst är det personligt, men vad har de olika märkena för karaktär och för/nackdelar med sina produkter? Någon som vet var det finns någon liknande uppsättning för demo i södra Sverige?

 

Så för att sammaställa frågorna:

1. Placering av högtalare, håller mitt koncept eller hade ni gjort annorlunda?

2. Kan man med enkla medel förbättra akustiken i rummet, ex.vis. som vi tänkt?

3. Val av produkter - allt från projektor/duk, högtalare vägg/tak/atmos samt förstärkare?

4. Övriga saker ni kommer att tänka på?

 

Stort tack på förhand!

Bifogad fil(er)






Även taggad med atmos, 5.2.4, Speakercraft, B&W, Dali, Denon, projektor, högtalarlayout

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.