Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Toshiba HD-E1/ XE1/EP10 *

1789 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 30 oktober 2006 - 21:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Vet inte om Pearl har bra deinterlaceing av 1080i men jag tror det... Förhoppningsvis märker du noll och ingen skillnad mellan 1080i från E1 och 1080p ut från XE1.

<{POST_SNAPBACK}>

Fix>> Efter att ha snabbtittat i Greg Rogers recension av Pearl tror jag det ska mkt till om du märker nån större skillnad mellan deintelraceing i Sonyn (dvs du matar projjen med 1080i) eller Toshen (mata proj med 1080p), Pearl verkar kirra inverse telecine av 1080i toppen. :)

Redigerat av pacman, 30 oktober 2006 - 21:31.


#102

Postad 30 oktober 2006 - 22:45

rlu
  • rlu
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Måste säga att jag inte litar ett dugg på pixmanias release datum.
Ska bli kul att se vad dom flyttar till nästa gång ;)
Intressant att deras är tidigare än Toshibas. Enligt Toshiba så är det mitten av november som gäller för E1 och December för XE1. Men detta verkar vara helt upp till vilka man pratar med. Enligt Hi-Fi klubben så skulle även XE1 komma i mitten av november.
Well... knappast :lol:
Undrar om man kanske skulle skita i att vänta och skaffa A1:an nu när firmware 2.0 har rättat till buggarna. Men då kommer jag säkert att ångra mig när Xe1:an kommer :lol:
Suck om man ändå kunde få ett DEFINITIVT release datum.

Jo jag vet. Jag har kasst tålamod och vill ha nu :D

<{POST_SNAPBACK}>


Har både hunnit beställa och avbeställa en XE-1 från Pixmania. Beställde när datumet var 27/10. Beställningen annulerades när jag inte behagade faxa in "social security number" el motsvarande till deras "säkerhetsavdelning. Fråga mig inte vad slags säkerhet som blir högre av att faxa in en kopia av t ex hyresavin? :)

Tyvärr verkar det inte som om Pixmania verkar var ett ställa att handla från om det krånglar (när jag läste recesionerna på prisjakt för nämnda bolag). Man får nog tyvärr räkna med att de första spelarena som kommer kan vara behäftade med barnsjukdomar (även om det är gen 2 av HD-DVD spelare). Så för min del blir det att avvakta ett tag till.

Så nu blev det en Denon 1930 så länge (eftersom inte heller 2930 behagar dyka upp). ;)

#103

Postad 30 oktober 2006 - 22:53

rlu
  • rlu
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Stämmer det att E1 inte spelar upp 1080p
Spelar det någon roll ? om projectorn själv scalar upp till 1080p (pearl)

<{POST_SNAPBACK}>


Jepp tyvärr är det så. Endast XE1 har 1080p.
Riktig 1080p får du bara om spelaren skickar ut det.
Att skala upp är ju bara att "fejka" en 1080p upplösning.
Vill du ha äkta 1080p så måste du införskaffa den dyrare spelaren.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt fel.

Om du vill ha äkta 1080p så går det bra med vilken som helst av spelarna (under förutsättning att displayen har bra deinterlaceing). Detta eftersom lyckad inverse telecine deinterlaceing ger perfekt 1080p ur 1080i film. Om displayen dessutom har bättre än deinterlaceing än XE1 är det en fördel att köra 1080i istället för 1080p ut.

Vet inte om Pearl har bra deinterlaceing av 1080i men jag tror det... Förhoppningsvis märker du noll och ingen skillnad mellan 1080i från E1 och 1080p ut från XE1.

<{POST_SNAPBACK}>


Vet inte om jag missförstår dig här - men film är väl aldrig lagrad interlaced? En film är väl lagrad bildruta för bildruta, och i så fall så kan en spelare som spottar ur sig 1080p alltså spegla detta medan en 1080i spelare skickar halva bilden i taget. Enligt denna teorin så behövs ingen deinterlacing någonstans överhuvudtaget om spelaren kan lämna 1080p vilket alltså borde vara det bästa. Om man sedan ser någon skillnad låter jag vara osagt, men det blir ju mindre processing. Man kan ju dock förstå att dom väljer att skicka 1080i i "luften" eftersom man då sparar halva bandbredden. På skivan ligger ju dock redan all bildinformation, så att interlaca överhuvudtaget borde vara onödigt/kasst om utrustningen klarar att hantera progressivt.

<{POST_SNAPBACK}>


När det gäller HD-DVD är jag inte hundra - men jag tror att det lagras progressivt. Däremot när det gäller SD DVD så lagras den interlace på skivan. Endera 720x480i (NTSC) eller 720x576i (PAL). Därav den stora floran av DVD spelare som kan deinterlaca bilden (Faroudja DCDi, SO Teranex Realta chipsen och annat) :)

#104

Postad 30 oktober 2006 - 23:21

rlu
  • rlu
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Är det någon av er som skaffat, eller tänker skaffa, en E1 leller EX1, och som mig äger en CRT-projektor ?

Hur har ni löst att skicka den digitala bildsignalen till projektorn, som oftast bara har analog RGBHV ingång ??

Visserligen har båda spelarna en komponentutgång, men vad jag förstått så kan denna bara ge en vanlig SD videosignal. HD får man BARA via HDMI.

Thomas

<{POST_SNAPBACK}>


eftersom HD-DVD använder sig av HDMI och krypterad signal så är ju frågan om det går? det måste ju liksom finnas en mening med att dom kör krypterat och det borde ju inte vara så lätt att ta sig förbi. men nya 360 addon HD-DVDn kan ju dock inte ha krypterad signal (?) och den kan ju visa genom både komponent och VGA, så det kanske skulle vara nåt?

<{POST_SNAPBACK}>


Det beror på... Vad jag läst så beror det på två saker - dels om spelaren klarar av det (att skicka HD via komponent) dels på om skivan är kodad så att den vägrar skicka HD material till den "osäkra" komponentutgången (dvs HDCP HD Content Protection). Vad jag förstår så finns det inget tekniskt hinder att skicka HD via komponent utan det är en legal fråga.

But all is not lost.

För att inte göra de som inte har HDCP kompatibel utrustning (dvs HDMI och modernare versioner av DVI) så skickar de en signal som är typ 900x600 till komponent. Som ett slags tröstpris. Det är ju inte HD - men det är ju iallafall bättre än SD.

#105

Postad 30 oktober 2006 - 23:21

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Måste säga att jag inte litar ett dugg på pixmanias release datum.
Ska bli kul att se vad dom flyttar till nästa gång :lol:
Intressant att deras är tidigare än Toshibas. Enligt Toshiba så är det mitten av november som gäller för E1 och December för XE1. Men detta verkar vara helt upp till vilka man pratar med. Enligt Hi-Fi klubben så skulle även XE1 komma i mitten av november.
Well... knappast :lol:
Undrar om man kanske skulle skita i att vänta och skaffa A1:an nu när firmware 2.0 har rättat till buggarna. Men då kommer jag säkert att ångra mig när Xe1:an kommer :D
Suck om man ändå kunde få ett DEFINITIVT release datum.

Jo jag vet. Jag har kasst tålamod och vill ha nu B)

<{POST_SNAPBACK}>


Har både hunnit beställa och avbeställa en XE-1 från Pixmania. Beställde när datumet var 27/10. Beställningen annulerades när jag inte behagade faxa in "social security number" el motsvarande till deras "säkerhetsavdelning. Fråga mig inte vad slags säkerhet som blir högre av att faxa in en kopia av t ex hyresavin? ;)

Tyvärr verkar det inte som om Pixmania verkar var ett ställa att handla från om det krånglar (när jag läste recesionerna på prisjakt för nämnda bolag). Man får nog tyvärr räkna med att de första spelarena som kommer kan vara behäftade med barnsjukdomar (även om det är gen 2 av HD-DVD spelare). Så för min del blir det att avvakta ett tag till.

Så nu blev det en Denon 1930 så länge (eftersom inte heller 2930 behagar dyka upp). :D

<{POST_SNAPBACK}>


Nej Pixmania verkar inte vara nåt pålitligt ställe. Förstår inte varför man är tvungen att faxa in nån typ av säkerhet. Kan dom inte bara skicka spelaren som alla andra ställen utan sånt dravel???

Personligen så struntar jag i XE1 och köper en A1 som jag med Firmware 2.0 får ut TrueHD med :)
Kör med den tills 3:e eller 4:e generationen. Och för de 6000:- som blir över tack vare att det fick bli A1 istället köper jag 25 HD-DVD filmer för ;) hehehe

#106

Postad 31 oktober 2006 - 08:32

Mars
  • Mars
  • Forumräv

  • 752 inlägg
  • 0
Även jag har läst om Pixmania's problemhantering. Ska jag köpa XE (som jag egentligen vill ha) så beställer jag hellre från tyskland och pressar en tusing till. Visserligen vet man ju inte på förhand hur de är, men där vkanske man har chansen till vettig personal.

Jag har aldrig tidigare importerat, men hoppet från 10900 till 7100 är för stort... hoppas någon annan lägger sig på vettigare nivå i sverige...

#107

Postad 31 oktober 2006 - 11:38

Slater
  • Slater
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Jag förstår inte. Hur får jag ut de nya ljuden i E1an?

#108

Postad 31 oktober 2006 - 11:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Via HDMI (förutsatt att E1 stödjer TrueHD och Hires DTS dekoding till PCM - nån som vet)

Annars är det kört och då är det bara nedkomprimerat via digi-koax (eller hdmi iofs) som gäller.

#109

Postad 31 oktober 2006 - 16:34

Kraantz
  • Kraantz
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0
Frestande att beställa XE1 från Tyskland. Man får nästan XE1 till samma pris som E1 i Sverige när man beställer från Tyskland... (iaf om man vill undvika pixmania)

#110

Postad 02 november 2006 - 19:07

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0
Hallllååååå! Det är ju november nu.....vill inte vänta längre.
Har sålt min gamla dvd sen flera månader tillbaka och väntar bara på godkända testresultat innan
man lägger sin beställning på en sån här
(troligen blir det en XE1:a då jag inte har en reciever med HDMI).

Inga nyheter om releasedatum eller tester på dessa spelare??

Redigerat av Unregistered4b026b86, 02 november 2006 - 19:09.


#111

Postad 03 november 2006 - 07:36

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

  • 1 374 inlägg
  • 0
Well, sålde precis min naggande goda lilla 1920 till förmån för Denons 2930 eller en EX1:a.
Frågor från er som dammsugit dessa nya Toshibaspelare:

1. Hur kommer den hantera DVD? Anledningen till att jag överväger Denons 2930 är att den verkar göra ett kanonjobb med DVD och helt ärligt är det dessa filmer jag kommer se (framför allt det dryga 40-tal filmer jag redan köpt men inte hunnit se).

2. Regionsfri på DVD? Förstår att den kommer vara regfri på HD-DVD men DVD? Hur är det m A1:orna, har det kommit fw för regfrihet?

3. CD-ljud. Denons spelare kommer förhoppningsvis göra ett värdigt jobb m CD-skivor/SACD/DVD-A då jag funderar på att sälja min H/K 970. Vad tippar ni Toshiba gör med CD/Superljudsformaten?

#112

Postad 03 november 2006 - 11:44

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0

1. Hur kommer den hantera DVD? Anledningen till att jag överväger Denons 2930 är att den verkar göra ett kanonjobb med DVD och helt ärligt är det dessa filmer jag kommer se (framför allt det dryga 40-tal filmer jag redan köpt men inte hunnit se).

2. Regionsfri på DVD? Förstår att den kommer vara regfri på HD-DVD men DVD? Hur är det m A1:orna, har det kommit fw för regfrihet?

Tror jag kan svara på punkt 2: Det verkar fortfarande inte som att det går att göra dessa regionfria för SD-DVD tyvärr (det är i princip enda orsaken till att jag väntar in europa maskinerna).

När det gäller punkt 1 så verkar USA versionerna hantera SD-DVD aningen bättre än din gamla 1920, så dom här maskinerna rår knappast på en 2930.

#113

Postad 03 november 2006 - 21:17

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

  • 1 374 inlägg
  • 0
Hmm, undrar om det inte blir en Denon iallafall... Nåväl, vore kul att höra kommentar om CD-ljud från någon!

#114

Postad 04 november 2006 - 11:58

Kraantz
  • Kraantz
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0
Amazon uk har också ganska bra pris på spelarna. Har aldrig beställt från dem, men de borde väl vara ok.
Toshiba HD-XE1 kostar ca 550 pund
Toshiba HD-E1 kostar ca 430 pund.

Tycker prisjakt borda ha med fler priser från engelska firmor. Man försår iaf vad det står på deras siter, och så kan man betala med kort.

Någon som vet något annat bra ställe som säljer dessa spelare (i uk)?

Edit:
Ser att det står att produkten endast levereras inom uk... tråkigt, annars var ju priset hyffsat, 7500 kr med kursen 13.7 per pund...

Redigerat av Kraantz, 04 november 2006 - 12:13.


#115

Postad 04 november 2006 - 13:19

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0
Själv så har jag lagt en beställning från Tyskland på en HD-XE1 pris ca 7500kr inkl. frakt. Firman som jag beställde ifrån tar kort så man slipper krånglet med en bankinbetalning...

Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 04 november 2006 - 13:21.


#116

Postad 04 november 2006 - 14:05

Kraantz
  • Kraantz
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0

Själv så har jag lagt en beställning från Tyskland på en HD-XE1 pris ca 7500kr inkl. frakt. Firman som jag beställde ifrån tar kort så man slipper krånglet med en bankinbetalning...

<{POST_SNAPBACK}>

Får man fråga vilken affär du beställde från?

#117

Postad 04 november 2006 - 14:38

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlägg
  • 0

Amazon uk har också ganska bra pris på spelarna. Har aldrig beställt från dem, men de borde väl vara ok.
Toshiba HD-XE1 kostar ca 550 pund
Toshiba HD-E1 kostar ca 430 pund.

Tycker prisjakt borda ha med fler priser från engelska firmor. Man försår iaf vad det står på deras siter, och så kan man betala med kort.

Någon som vet något annat bra ställe som säljer dessa spelare (i uk)?

Edit:
Ser att det står att produkten endast levereras inom uk... tråkigt, annars var ju priset hyffsat, 7500 kr med kursen 13.7 per pund...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag brukar beställa från amazon och de levererar till Sverige också, du läste nog gratis inom UK.

// Hifighost

#118

Postad 04 november 2006 - 15:26

Kraantz
  • Kraantz
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0

Amazon uk har också ganska bra pris på spelarna. Har aldrig beställt från dem, men de borde väl vara ok.
Toshiba HD-XE1 kostar ca 550 pund
Toshiba HD-E1 kostar ca 430 pund.

Tycker prisjakt borda ha med fler priser från engelska firmor. Man försår iaf vad det står på deras siter, och så kan man betala med kort.

Någon som vet något annat bra ställe som säljer dessa spelare (i uk)?

Edit:
Ser att det står att produkten endast levereras inom uk... tråkigt, annars var ju priset hyffsat, 7500 kr med kursen 13.7 per pund...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag brukar beställa från amazon och de levererar till Sverige också, du läste nog gratis inom UK.

// Hifighost

<{POST_SNAPBACK}>

Möjligtvis, kanske bör skriva och fråga, men om du (på länken) kollar under Product detail, så står det:

Product details

    * Boxed-product weight: 8.00 Kg
    * Delivery Restrictions: This item can only be delivered within the UK
      Find out more about our Delivery Rates and Returns Policy
    * Item model number: HD-XE1
    * ASIN: B000I7LQB2
    * Amazon.co.uk Sales Rank: 776 in Electronics & Photo



#119

Postad 04 november 2006 - 15:42

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlägg
  • 0
[/quote]
Möjligtvis, kanske bör skriva och fråga, men om du (på länken) kollar under Product detail, så står det:
[quote]Product details

    * Boxed-product weight: 8.00 Kg
    * Delivery Restrictions: This item can only be delivered within the UK
      Find out more about our Delivery Rates and Returns Policy
    * Item model number: HD-XE1
    * ASIN: B000I7LQB2
    * Amazon.co.uk Sales Rank: 776 in Electronics & Photo [/quote]

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]
Missade denna läsning, tack för upplysningen.

// Hifighost

#120

Postad 06 november 2006 - 13:07

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 523 inlägg
  • 0
pixmania fortsätter att flytta sitt release datum sådär lite lagom mycket hela tiden, nu släpps den i morgon enligt dom....

#121

Postad 06 november 2006 - 13:37

Mars
  • Mars
  • Forumräv

  • 752 inlägg
  • 0
Ingen som varit inne och snackat med någon hifiklubb på sistone? Hade de rättt förra gången jag var där så skulle de vara inne på demo nu...

#122

Postad 06 november 2006 - 15:00

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlägg
  • 0

pixmania fortsätter att flytta sitt release datum sådär lite lagom mycket hela tiden, nu släpps den i morgon enligt dom....

<{POST_SNAPBACK}>

De fortsätter att jaga förhands bokningar precis som SHG.BIZ men de får varorna precis lika tidigt ( sent :) ) som alla andra.

// Hifighost

#123

Postad 13 november 2006 - 11:39

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 523 inlägg
  • 0
hostar upp den här tråden för att se om någon hört något nytt om sverige release?

#124

Postad 13 november 2006 - 12:48

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0

hostar upp den här tråden för att se om någon hört något nytt om sverige release?

<{POST_SNAPBACK}>


Tror knappast någon kommer köpa i Sverige med tanke på det överpris de tar ut.

#125

Postad 13 november 2006 - 14:34

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Överpris?

BD material är överpris, HD DVD är detsamma fast billigare.

#126

Postad 13 november 2006 - 17:25

peggen
  • peggen
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0
Har hört genom HIFI-klubben att Toshiba ska ha pressvisning och släppa HD-E1 denna veckan.
Borde (?) gälla hela europa om man vill spara en slant mot svenska överpriserna. Som vanligt får man dock väga lägre priser mot strul vid garanti-ärenden. I detta fall är det ju dock de svenska priserna nästan löjligt höga, man får ju en XE1 för samma pris i tyskland som E1 kostar i Sverige.

#127

Postad 13 november 2006 - 18:54

Unregisteredf2c3ef7e
  • Unregisteredf2c3ef7e
  • Lärjunge

  • 333 inlägg
  • 0
Ringde AVD idag och dom sa att toshiba hade release datum, "prel" v 48. Och det är det närmaste jag hört, allt annat är rykten på nätet, och det blir man bara trött på.

Pixmania är inte det jag litar på direkt heller nu, dom har flyttat datumet flera gånger, det är inte reko tycker jag.

Redigerat av Unregisteredf2c3ef7e, 13 november 2006 - 19:12.


#128

Postad 14 november 2006 - 14:19

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

  • 297 inlägg
  • 0

1080p hit, 1080p dit
HDMI 1.3 hit och HDMI 1.3 dit

Seriöst, hur många är det i sverige som sitter med en FULL HD projektor, inte jätte jätte många kan jag säga, de flesta ( läs de mesta) har Hd Ready.

Vilka kommer kunna utnyttja detta format till max? utan att lägga ner en mindre förmögenhet på saker.

För mig, spelar det nog ingen roll om jag köper den billigare spelaren, för jag har ingen förstärkare med HDMI, och har dom ens kommit och vad kommer dessa att kosta, för mycket för min plånbok kan jag säga.

Citerar Svante Skoog:
"Tja då är väl enda fördelen med XE1 de analoga 5.1. utgångarna som man kan få ut DD+ och TrueHD då jag inte har HDMI in på förstärkaren."

Det är det enda för mig som är surt, samt att dom inte har satt en coaxial på E1:an

Just nu skiljer det ca 2500 :- mellan spelarna, det i sig låter inte speciellt dyrt, fast då när man räknar på att E1:an kostar just lite över 5500:- så blir det faktiskt ganska mycket pengar.

Tycker DTS på DVD är fruktansvärt bra, hur bra ska saker och ting egentligen bli för att folk ska vara nöjd. Vem har glömt att vi bara för några år sedan hade VHS spelare i hemmen och hur bra är dom egentligen, klarar inte av att se på en film numera, för att det är så dålig kvalitet, fast när man var mindre såg man sönder tuggade filmer, ljudet var skumt och ibland försvann bilden ett tag för att läshuvudet var så utnött och man var nöjd.

Se till helheten ist, bra bild = bra ljud och en en miljö man gillar, dvs hemma hos sig själv, med nära och kära, kan det bli bättre det?

Våga vägra HD-EX1

<{POST_SNAPBACK}>

Men du kanske vill köpa en ny platt tv i framtiden med 10bitas färger och 1080p. O då kommer HDMI 1.3 till nytta.

Redigerat av StarChild, 14 november 2006 - 14:19.


#129

Postad 14 november 2006 - 15:11

Unregisteredf2c3ef7e
  • Unregisteredf2c3ef7e
  • Lärjunge

  • 333 inlägg
  • 0
Starchild

Har en projektor nu och inte inom den närmsta framtiden så planerar jag att köpa en platt tv, men vem vet, fast då tror jag inte att jag har kvar hd dvd spelaren, dvs köper en ny.

Blir nog en HD E1:a då om när dom kommer.

#130

Postad 14 november 2006 - 15:35

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

  • 297 inlägg
  • 0

Starchild

Har en projektor nu och inte inom den närmsta framtiden så planerar jag att köpa en platt tv, men vem vet, fast då tror jag inte att jag har kvar hd dvd spelaren, dvs köper en ny.

Blir nog en HD E1:a då om när dom kommer.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok. Medelsvensson kommer kanske att köpa sig en sådan TV då.. och har därmed användning av v1.3

#131

Postad 14 november 2006 - 19:02

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0
Tyvärr verkar releasen av HD-E1 vara uppskjuten till slutet av december,
HD-XE1 kommer inte förrän i januari ;)

http://www.dvdlibrary.co.uk/hde1.htm

#132

Postad 15 november 2006 - 22:15

Unregisteredf2c3ef7e
  • Unregisteredf2c3ef7e
  • Lärjunge

  • 333 inlägg
  • 0

Starchild

Har en projektor nu och inte inom den närmsta framtiden så planerar jag att köpa en platt tv, men vem vet, fast då tror jag inte att jag har kvar hd dvd spelaren, dvs köper en ny.

Blir nog en HD E1:a då om när dom kommer.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok. Medelsvensson kommer kanske att köpa sig en sådan TV då.. och har därmed användning av v1.3

<{POST_SNAPBACK}>



Medel svenssonen har en tjock tv hemma, sedan blir det kanske en platt tv. Vet hur det brukar vara, och HD DVD, hur många finns det i sverige inom 1 år tror du?

#133

Postad 16 november 2006 - 11:30

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

  • 297 inlägg
  • 0

Starchild

Har en projektor nu och inte inom den närmsta framtiden så planerar jag att köpa en platt tv, men vem vet, fast då tror jag inte att jag har kvar hd dvd spelaren, dvs köper en ny.

Blir nog en HD E1:a då om när dom kommer.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok. Medelsvensson kommer kanske att köpa sig en sådan TV då.. och har därmed användning av v1.3

<{POST_SNAPBACK}>



Medel svenssonen har en tjock tv hemma, sedan blir det kanske en platt tv. Vet hur det brukar vara, och HD DVD, hur många finns det i sverige inom 1 år tror du?

<{POST_SNAPBACK}>

Och hur många platt TVn finns det med fullHD och HDMI v1.3 inom ett åt tror du?

#134

Postad 16 november 2006 - 11:55

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0
Grabbar, det finns redan en tråd där man diskuterar HD formatens framtid samt HD-DVD versus BluRay......ta den här diskussionen där om ni måste :)

I den här tråden diskuteras Toshibas europeiska HD-DVD spelare och inte platt-tv eller ej.


Jag antar att ingen kan dementera fördröjningen av Toshiba spelarna??

Redigerat av Unregistered4b026b86, 16 november 2006 - 11:57.


#135

Postad 16 november 2006 - 12:02

Mars
  • Mars
  • Forumräv

  • 752 inlägg
  • 0
Tyvärr. Pixmania har satt 2007/02/02. En tysk sida angav 6 veckor, en 2 veckor, och en tredje 28 dec. Ser mörkt ut :)

#136

Postad 19 november 2006 - 11:45

peggen
  • peggen
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0
Har ett förserieex av HD-E1 för lite snabb test över helgen. Det verkar vara en hybrid mellan A2 och E1, med E1-märkning på fronten, klarar 220V direkt, ingen scart-kontakt, klarar inte PAL-DVD.

Verkar ha hänt en hel del från A1 (som jag iofs bara läst om). Ganska liten och lätt, lite lägre men lite djupare än Denon 1930. Väger typ 2-3 kilo mer än 1930 (som väger ingenting nästan). Hyfsad design, men lite plastig. Hoppas dom fixar en svagare lysdiod runt power-knappen, den lyser lite för starkt. Displayen är dimbar, men lysdioden justeras inte.
Startar på ca 15 sekunder, sedan tar det ca 8 sekunder innan den laddat filmmenyn. Helt OK. Hyfsat snabb att knappa runt i menyerna med.
Har tyvärr inte haft någon riktig film att leka med, utan bara Toshibas demo-skiva. Den ger lite blandade intryck. Det ligger med ganska många trailers varav en del ger känslan av att "är det inte bättre än så här" och några ser riktigt bra ut. Nog svårt att bedömma med så snabba klipp.
Ett helt annat intryck ger demosekvenserna från Grekland. där man verkligen kan snacka om haksläpp, jäklar vilken bild. Potential finns det alltså. Och då kör jag "bara" 720P-projektor.
Det ligger också med en simulerad jämförelse mellan HD-DVD och SD-DVD, där dels bilden är uppdelad i två delar och dels samma bild på var sin sida. Tyvärr får jag en känsla av att det som ska representera SD-DVD är sämre än vad det borde för att öka skillnaden, eller så är det så stor skillnad sida vid sida.

Har kört lite Reg1 NTSC-DVD och det fixar den riktigt bra. Valda bitar från Fifth Element på Superbit såg ut som jag minns den med min Denon 3910 och Memento såg bitvis mycket bra ut. Bägge filmerna visar en hel del brus, men jag tror dom är så från början.

Fixar den slutliga spelaren PAL lika bra så blir det ett köp. Frågan är om jag orkar vänta, står utan DVD-spelare just nu (förutom Xbox360 som suger). Kanske blir en Denon 1930 som komplement/backup. Eller vänta ännu längre på Denon 2930 och se vad det blir av HD-marknaden, det finns trots allt en hel del att klämma ur DVD-formatet.

Redigerat av peggen, 19 november 2006 - 23:39.


#137

Postad 19 november 2006 - 12:02

Mars
  • Mars
  • Forumräv

  • 752 inlägg
  • 0
Hej peggen, sitter i samma sits som du och funderar på antingen 2930 eller en hddvd. Anledningen till att tveka som jag ser det är att det är formatkrig, och hdvd kanske inte vinner (och än sålänge är filmreleaserna mycket begränsade, kommer ihåg betamax), kommer det en kombispelare så löser det sig ur min synvinkel. Din reflektion tyder ju på att långtifrån alla klipp utnyttjar potentialen (liksom att det finns många sunkiga dvd-utsläpp) hos formatet...

Hur bra tycker du att det ser ut kontra en 2930? Står som åsnan mellan hötapparna om jag ska satsa på det nya eller krama max ur det gamla :o

Förresten har jag läst att A1 inte klarar PAL pga att något bildchip i den inte kan hantera PAL, innebär det att man egentligen inte kan dra några slutsatser av det du sett gällande DVD?

#138

Postad 19 november 2006 - 12:13

peggen
  • peggen
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0
Mina intryck från de trailers som jag sett säger nog inte så mycket om kvaliteten i själva filmerna, blir nog fel intryck när det är snabba klipp hela tiden. Dock så impade King-Kong rejält.

Har inte sett en 2930 "in action" så det kan jag inte kommentera. Tyvärr verkar det dröja länge innan jag får den möjligheten också eftersom den är kraftigt försenad.

Som jag skrev har jag bara kunnat kika på NTSC-DVD vilket den fixar riktigt bra. Det går tyvärr inte dra någon slutsats hur den kommer hantera PAL eftersom det är en helt annan sak och inte fungerar alls i denna spelaren.

Skulle gärna börja köpa lite HD-DVD-filmer eftersom även de första utgåvorna håller hög standard till skillnad mot Blu-Ray, men det är ju inte så kul att ha lagt ut några tusenlappar på filmer i ett format om det dör ut om ett par år.

#139

Postad 19 november 2006 - 12:44

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

  • 1 374 inlägg
  • 0
Tack för inlägget peggen, vi är ju ett gäng bröder som hänger... Har oxå Xboxen som spelare nu och det börjar bli olidligt verkligen.

#140

Postad 19 november 2006 - 20:50

peggen
  • peggen
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0
Har kikat på min enda regionsfria NTSC-DVD, Super Speedway (IMAX-film). Jämfört bilden mellan E1 och Denon 1930.
Måste faktiskt säga att jag tycker bilden blir bättre med Toshiban! Det blir ett bättre djup och liv i bilden med den än med Denon 1930.
Detta trots att Toshiban ser hemsk ut i THX Optimizer inställningarna, något som 1930 klarar perfekt. De (åtta) vita fälten blir ett enda stort fält och den visar inte "blacker than black".
Tänk om den är lika bra på PAL. Då är det en riktigt prisvärd spelare.

#141

Postad 19 november 2006 - 20:57

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

  • 1 374 inlägg
  • 0
Orkar inte vänta, köpte precis en beg. 3910

#142

Postad 19 november 2006 - 23:36

peggen
  • peggen
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0
Har finjusterat inställningarna på projjen lite och nu tycker jag att flera av dessa HD-DVD-trailers ser riktigt bra ut. King-Kong klart bäst men även flera andra har en grym skärpa och djup. Jag är såld!
Kan dom bara se till att börja leverera snart...

#143

Postad 25 november 2006 - 13:58

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0
Svenska priserna på Toshibas spelare är ju helt barocka.

HD-XE1 ligger ju runt 4000:- dyrare än i Tyskland, finns inget som kan motivera en sån stor skillnad.

Vad är datum satt nu på releasen? hinner de få ut dom innan Jul?

#144

Postad 28 november 2006 - 10:15

Indiana
  • Indiana
  • Användare

  • 186 inlägg
  • 0
Jag läste någonstans (minns inte var) att det har kommit en ny Toshiba som släppts i Asien. Den nya modellen hette HD-XE2 eller något liknande. Någon som hört talas om det här?

Om det är sant så är det ju lite galet att inte ens HD-XE1 har kommit ännu – verkligen kul om man köper en XE1 nu, och om några månader kommer XE2…

Hälsningar,
Indiana

#145

Postad 28 november 2006 - 11:44

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0
Det är samma maskin.

Vi i Europa fick aldrig någon första generations maskin som Japan och USA med HD-XA1 samt HD-A1 så dom kallar den andra generationens maskiner för HD-XE1 och HD-E1 i Europa medans i USA och Japan heter den istället HD-A2 samt HD-XA2

Redigerat av Likvid, 28 november 2006 - 11:44.


#146

Postad 29 november 2006 - 11:07

Indiana
  • Indiana
  • Användare

  • 186 inlägg
  • 0
Åhå, dår förstår jag.

Tack för infon Likvid!

#147

Postad 29 november 2006 - 14:19

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0
Smutta bakgrundsbilder.

http://testing.coast...n/downloads.cfm

#148

Postad 30 november 2006 - 16:59

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0
Dustin har idag ändrat lagerstatus till 1-2 dagar för HD-E1.

Verkar som den är på G nu.

#149

Postad 30 november 2006 - 22:00

Unregisteredc4057429
  • Unregisteredc4057429
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0
Klarar E1 & XE1 NTSC och PAL HD-DVD filmer ?

#150

Postad 30 november 2006 - 22:27

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0

Klarar E1 & XE1 NTSC och PAL HD-DVD filmer ?

<{POST_SNAPBACK}>


Finns inget som heter PAL/NTSC i HD världen, Det är 24/25fps som gäller nu istället....

Och ja, HD-E1 samt XE1 klarar både 24/25fps skivor, dvs båda.

Dessutom klarar den vanliga SD-DVDs på både PAL/NTSC



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.