Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dömer ni ut ett par högtalare pga märket eller ålder?

383 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 mars 2010 - 21:44

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

  • 1 644 inlägg
  • 0
Man tar 2 par högtalare av samma märke ,maskerar dom lite .Det ena paret sätter man på ex b&w emblem på ,det andra paret proson emblem .Man låter en grupp på 10 st lyssna på B&w högtalarna ,sen bär man ut dom och in med proson som är identiska med paren man lyssnade på först .Garanterat så tycker 8 av 10 att första paret lät bäst .Man bildar sig en uppfattning bara man ser märket,mkt vanligt förekommande har jag märkt fast kanske tillverkaren har riktigt välljudande modeller men det kan man inte ta åt sig .Finns sån attityd bland såna jag känner ochså,men jag har lyckats omvända några i alla fall :)

Redigerat av sollerön, 23 mars 2010 - 10:14.


#2

Postad 18 mars 2010 - 23:35

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Nej. Men en del vet man ju att det låter skit utan att ens behöva provlyssna ?
Genexxa, Proson och Eltax t.ex. Det är ju givet att ett komplett 5.1-system för 2000 spänn inte låter något vidare om man jämför med t.ex bara ett par frontar för 20 lök ?

#3

Postad 18 mars 2010 - 23:43

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

  • 1 644 inlägg
  • 0
Nä det har du rätt i , men fördomsfull är det lätt att bli . Kan ta mig själv ex, jamo har aldrig klingat nåt bra i mina öron pga att jag hörde nån dålig discovariant i en butik för en massa år sen . Men på senare år har jag både hört och förstått att dom har gjort och gör många fina modeller med :)

#4

Postad 19 mars 2010 - 08:43

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Jo det gör jag.

Hör jag CV nämnas så får jag rysningar och tänker på deras plastiga och helt värdelösa nyare (och dom flesta gamla) konstruktioner... Men sedan så blir jag ibland glatt överaskad av att det är någon av dom 3 modeller som cv gjort som faktiskt är bra, som kommit på tal :)
Genexxa blir jag spyfärdig av, sonab gör migg lätt illamående, fast att deras äldre grejer är ju bra, men dom nya drar ner hela märket i skiten !
Philips lika så, dom har några ritkigt bra element från mellan 70-80 talet men dom nyare är bara "ploj" och det drar ner hela märket där med... :D

Sedan har vi Sony som jag inte gillar på något sätt faktiskt, förutom TV apparater där dom ju är bra :D

Så, vist, hör jag något av dessa märken (och många fler) så blir jag genast inslälld på att det är skit. Men det beror ju på vilken modell osv för allt som gjorts av varje märke är ju inte skit. Förutom Genexxa då.... :lol: :D

#5

Postad 19 mars 2010 - 08:54

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

  • 1 644 inlägg
  • 0
Klok man du DVD-ai .Men sen har du byggt en massa själv med så du vet va det handlar om .Ska sluta skräpa ner trådar med att försöka förklara för folk att det faktiskt finns vegor som låter helt ok .Har ju lagt ut bilder på element/filter på mina och har man lite hum om sånt så förstår man att dom har möjligheter att låta helt ok .Men det är väl bara att släppa det och inse att belackare kommer det alltid att finnas som inte ens vill ta åt sig infomation osv. Sen har du rätt angående jvs/genexxa/nya sonab ,riktig smörja ,det är bara att öppna ett par så förstår man direkt :) Dom jag skruvat isär har varit helt befriade från filter,hängt nån kondensator och dinglat i nån sladd . Lådkonstruktion/element inte mkt bättre. Men kan ju hända det finns nåt guldkorn där med,men inget jag stött på i alla fall .mvh......

Redigerat av sollerön, 19 mars 2010 - 09:01.


#6

Postad 19 mars 2010 - 09:04

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Jepp, Klok man i såna bästa år! :)

#7

Postad 19 mars 2010 - 09:57

Unregistered1452
  • Unregistered1452
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
Jag har ett annat problem som jag kan lida av ibland;
Kan helt enkelt inte med vissa märken även om dom säkert är kanonbra....?

Pioneer
Philips
Sony
Harman Kardon
Bose
B&O
Måste vara något med design eller gamla fördomar, jag erkänner att de finns! :)

Sen ÄLSKAR jag en del annat
McIntosh
Onkyo
Denon
Rotel
Marantz
Electrocompaniet
m.fl. m.fl. :lol:

#8

Postad 19 mars 2010 - 10:08

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Jag har ett annat problem som jag kan lida av ibland;
Kan helt enkelt inte med vissa märken även om dom säkert är kanonbra....?

Pioneer
Philips
Sony
Harman Kardon
Bose
B&O
Måste vara något med design eller gamla fördomar, jag erkänner att de finns! :lol:

Sen ÄLSKAR jag en del annat
McIntosh
Onkyo
Denon
Rotel
Marantz
Electrocompaniet
m.fl. m.fl. :D

Hur kan man inte älska Bang & Olufsen? :)

Det stämmer tyvärr in på mig. Ibland har jag lyssnat på högtalare som spelat kanonbra, men jag vägrar erkänna det för allmänheten eftersom de heter unknown och kostar 2000 kronor.

Jag har även dömt ut högtalare som är fula att titta på, trots att de lirar härligt! Senast var någon Elac-modell. :lol:

#9

Postad 19 mars 2010 - 10:26

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

  • 1 434 inlägg
  • 0
Absolut inte!!!
Men svensken i almänhet gör tvärtom, d.v.s hissar vissa märken..
Å det är ännu värre, för idag byter märken ägare, så vad som var kvalité, blir kvantité över en natt.

Slutsats, gå helt på hur det låter för er, för Sonab är inte Sonab, Fisher är inte Fisher, o.s.v.

#10

Postad 19 mars 2010 - 10:34

Unregistered1452
  • Unregistered1452
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0

Hur kan man inte älska Bang & Olufsen? :)


Känns för mycket ´"fint", sen vill jag ha hifi i rack eller staplar liksom.... Manligt du vet!
Inte en platta på väggen. :lol:

Men B&O är säkert skitbra, det skulle jag aldrig förneka.

#11

Postad 19 mars 2010 - 11:19

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

  • 1 434 inlägg
  • 0

Jag har ett annat problem som jag kan lida av ibland;
Kan helt enkelt inte med vissa märken även om dom säkert är kanonbra....?

Pioneer
Philips
Sony
Harman Kardon
Bose
B&O
Måste vara något med design eller gamla fördomar, jag erkänner att de finns! :)

Sen ÄLSKAR jag en del annat
McIntosh
Onkyo
Denon
Rotel
Marantz
Electrocompaniet
m.fl. m.fl. :lol:


Men utan Philips å Sony hade det varit väldigt annorlunda på ljudmarkaden idag, tänk vad mycket dom står för genom historien..

Å Philips är för ljud, vad BOSCH är för biltillverkarna, alltid går det att hitta nån idé eller produkt, från dom...

#12

Postad 19 mars 2010 - 11:28

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

  • 530 inlägg
  • 0
Dömer ut är kanske lite väl men att man förväntar sig olika saker från olika märken är nog sant, likaså förväntar jag mig mer av en produkt vars prislapp är högre än genomsnittet för just den produkten.

Ino har jag extremt svårt för oavsett om jag bedömer ljud eller det estetiska, eller så är det så att det estetiska gör det helt omöjligt för mig att tycka om högtalaren.

#13

Postad 19 mars 2010 - 11:32

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Efter att ha ägt en Pioneer 811 en gång i tiden har jag väldigt svårt för Pioneer när det gäller förstärkare, eller högtalare från deras sida. Har en förkärlek till lite tyngre hemmabiosaker, gärna Onkyo, Harman Kardon eller Rotel, har ägt minst en modell av dessa. Sen ska man naturligtvis inte dissa något märke, men är det något jag aldrig skulle köpa så är det tex Andersson från Netonnet.

#14

Postad 19 mars 2010 - 11:47

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0
Jag tror inte jag dömer ett par högtalare efter märket. Lyssnade på de hyllade Canton GLE 490 och det var bland det sämsta jag hört. Mycket handlar om smak men finns det någon mer själlös högtalare?
Dom spelade iof ganska detaljerat men ljudet är obehagligt och tråkigt. Sedan tror jag att ett par Proson golvare för lite mer pengar kan låta riktigt bra så jag skulle inte döma ut dem pga namnet.

#15

Postad 19 mars 2010 - 11:54

Unregistered1452
  • Unregistered1452
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0

Men utan Philips å Sony hade det varit väldigt annorlunda på ljudmarkaden idag, tänk vad mycket dom står för genom historien..

Å Philips är för ljud, vad BOSCH är för biltillverkarna, alltid går det att hitta nån idé eller produkt, från dom...


Jag håller med dig till etthundra procent, men jag personligen kan inte gilla deras produkter idag.
Men visst fasiken har dom betytt mycket, inget snack om det.

#16

Postad 19 mars 2010 - 11:57

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Synd att Philips har övergett väljud och sattsar på plastburkar, 12mm spånplattor, glänsande silver detaljer, 2000W effekt och allt i ett lösningar...

#17

Postad 19 mars 2010 - 12:19

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 0
Det finns inte så många märken som jag törs säga är dåliga i förhand, men det finns massor med märken som jag inte tar mig tid att utvärdera. Jag har inte all tid i världen, vem har det? Sedan kan man kalla det för fördomar om man vill, men egentligen är det någon typ av första statistisk gallring baserat på tidigare erfarenheter.

#18

Postad 19 mars 2010 - 12:21

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

  • 1 434 inlägg
  • 0

Synd att Philips har övergett väljud och sattsar på plastburkar, 12mm spånplattor, glänsande silver detaljer, 2000W effekt och allt i ett lösningar...


Ja, men antagligen ett måste för överlevnad, inte lätt att slåss mot kineser å andra lågprisländer.
Men jag tippar på att dom ligger i, för att hitta nya å bra lösningar, men helhetsbitarna i toppklass får andra stå för..

Redigerat av humlan57, 19 mars 2010 - 12:21.


#19

Postad 19 mars 2010 - 12:25

Unregistered1452
  • Unregistered1452
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0

Synd att Philips har övergett väljud och sattsar på plastburkar, 12mm spånplattor, glänsande silver detaljer, 2000W effekt och allt i ett lösningar...


Just dessa Siba/OnOff/Elgiganten-hifi-prylar som man är allergisk emot.
Men Philips är en gammal fin fabrikant som tyvärr valt fel väg.

#20

Postad 19 mars 2010 - 12:27

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0

Ja, men antagligen ett måste för överlevnad, inte lätt att slåss mot kineser å andra lågprisländer.


..snarare satsar dom på det som säljer mest.

#21

Postad 19 mars 2010 - 13:03

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

  • 1 434 inlägg
  • 0

..snarare satsar dom på det som säljer mest.


Absolut, nåt måste ju finansiera den dyra biten, forskning å utveckling, tänk på hur mycket som det faktiskt står Philips på.

#22

Postad 19 mars 2010 - 13:09

Unregisteredb26a2f45
  • Unregisteredb26a2f45
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Det är rent allmänt mycket lättare att hitta bra förstärkare/slutsteg än vad det är att hitta bra högtalare förutsatt att man väljer "branded" o inte kör med "no name" produkter som jag själv höjer högsta varningsflagg för.

#23

Postad 19 mars 2010 - 13:19

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Det är rent allmänt mycket lättare att hitta bra förstärkare/slutsteg än vad det är att hitta bra högtalare förutsatt att man väljer "branded" o inte kör med "no name" produkter som jag själv höjer högsta varningsflagg för.



+1 :)

#24

Postad 19 mars 2010 - 14:00

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0
Det finns några märken som jag mer eller mindre dömer ut.

Cerwin Vega (eftersom det mesta de har gjort, och i stort sett allt de gör nu är skräp).

Bose (överprissatt trots riktigt billiga lösningar med plastlådor, högtalarelement som ser ut att komma från en bärbar dator osv). Det gäller framförallt deras hemprylar (har för dålig koll på deras PA-grejer).

Genexxa/Proson/JWS (konstruerade med ett enda mål: lågt pris/billig tillverkning). Sällan direkt usla men jag har aldrig hört något bra från dessa tillverkare heller.

Dynavoice (sorry, men de modeller jag har hört, bland annat M85 lät bumligt och trist, de lät helt enkelt billigt).


Samt diverse andra netnonet/fynda/oem-märken, t ex Eltax, Andersson osv.

Redigerat av Ageve, 19 mars 2010 - 14:02.


#25

Postad 19 mars 2010 - 14:43

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

  • 1 434 inlägg
  • 0
Som ni ser finns inget gemensamt märke/märken att dömma ut helt.

Fast skräp är inte så svårt att sortera bort, bara man vet vad man ska kolla efter..
Men så fort det blir lite mer kvalité, då är det mycket personligt tyckande, eller allt som oftast, dåligt eller helt fel sammansatta anläggningar...

Att släpa hem en enskild produkt, å sen dömma ut den, för att den låter dåligt, är nog ett av de vanligaste misstagen som ö.h.t görs med hifi elektronik.
Därför är det så viktigt att lyssna hemma före köpet, om det är endast en del i ett helt system, som ska bytas ut.
Annars måste man vara medveten om riskerna, å att köpet kan bli helt misslyckat.., nåt som det kan läsas om i massvis av trådar, här i forumet..

Så skyll inte först på dåliga produkter, det kan vara vårt eget fel, att det inte låter så bra..

#26

Postad 19 mars 2010 - 14:50

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0
humlan57: Jag tycker du är klok.

#27

Postad 19 mars 2010 - 14:56

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0

humlan57: Jag tycker du är klok.

Och jag håller med!
Jag har (tyvärr) ägt ett par genexxa stativare, system 1 golvare & ännu mer tyvärr ett par eltax. Jag har förträngt vad modellerna hette och jag kommer aldrig att kika åt de hållen igen..
Har heller aldrig hört ett par cw som spelar hifi, så de kommer heller aldrig att bli intressanta.

Redigerat av Unregisteredb27a28b7, 19 mars 2010 - 14:58.


#28

Postad 19 mars 2010 - 15:00

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Postad bild





//Postad bild

Redigerat av DVD-ai, 19 mars 2010 - 15:02.


#29

Postad 19 mars 2010 - 15:22

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

  • 1 644 inlägg
  • 0
kan hålla med ageves kritik mot cerwin vega .Dom kanske har gjort en 20 tal modeller genom åren och om det sen finns ett fåtal av dom som låter ok så är det ju lätt hänt att man inte gillar märket (skulle nog tyckt samma sak om jag inte hade snappat upp modellerna som faktiskt är lite genomtängta) Dali vegorna är dom bästa helt klart....

Redigerat av sollerön, 19 mars 2010 - 15:36.


#30

Postad 19 mars 2010 - 15:46

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

  • 1 434 inlägg
  • 0

humlan57: Jag tycker du är klok.


Tack... :)
Fast det är nog mer erfarenhet, än ren klokhet.., men tack för komplimangen, sån´t är alltid kul att få.

#31

Postad 19 mars 2010 - 16:41

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Det finns några märken som jag mer eller mindre dömer ut.

Cerwin Vega (eftersom det mesta de har gjort, och i stort sett allt de gör nu är skräp).

Bose (överprissatt trots riktigt billiga lösningar med plastlådor, högtalarelement som ser ut att komma från en bärbar dator osv). Det gäller framförallt deras hemprylar (har för dålig koll på deras PA-grejer).

Genexxa/Proson/JWS (konstruerade med ett enda mål: lågt pris/billig tillverkning). Sällan direkt usla men jag har aldrig hört något bra från dessa tillverkare heller.

Dynavoice (sorry, men de modeller jag har hört, bland annat M85 lät bumligt och trist, de lät helt enkelt billigt).


Samt diverse andra netnonet/fynda/oem-märken, t ex Eltax, Andersson osv.



+1

#32

Postad 19 mars 2010 - 17:51

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Jag har två par Genexxa med dubbla tior. Dom låter SVINBRA !!




































Efter trettiförsta biran på sommarfesten... :)

#33

Postad 19 mars 2010 - 19:43

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

  • 1 644 inlägg
  • 0
Jag och en jag känner en liten lyssning härhemma får nåt år sen .Han har ett par jm lab elektra till ett nypris av 43000 .Jag ställde upp med ett par luxor 8071 som hade kostat mig sammanlagt med inköp och renovering ca 600kr,dessa lådor är ca 30 år gamla .Vi körde diverse musik och luxorlådorna hade klart bättre bas ,jm lab bättre mellanregister och detaljupplösningen i diskanten likvärdig .Så om ni förstår mig rätt så tycker jag att det är väldigt hypat med vissa märken och nyare och dyrare tror dom flesta alltid är bättre ,men jag vet bättre efter nästan 30 års testandes .Säkert ett hundratal högtalarpar jag gått igenom på alla tänkbara sätt,både dyra och såna som folk inte tror på alls .Tycker enbart det är skrattretande när folk säger att mina vegor inte har nåt med hifi att göra (skulle jag med min erfarenhet ha ett par såna då?) dom är välkommna hit med sina högtalare så kan vi köra diverse lyssningstester så lovar jag att det blir tyst :)

#34

Postad 19 mars 2010 - 19:48

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0
Blir det tyst om vi åker hem till dig med våra högtalare? Ska vi inte spela med dem? :)

Sorry... Men du gav ett sånt tillfälle.

Som jag sa förut, jag har aldrig hört ett par cw låta hifi. Dock har jag inte hört många cw's. Och de jag hört, vet jag inte vad de hetat..

#35

Postad 19 mars 2010 - 19:58

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

  • 1 644 inlägg
  • 0
Sorry säger jag med,inte meningen att det skulle bli så stöddigt inlägg .Men hoppas folk förstår vilket mygleri det är inom hifi precis som med allt annat. Man kan hitta högtalare för en bråkel av priset (beggat) mot vissa kostar som låter minst lika bra . Nånting har man lärt sig genom alla år :)

#36

Postad 19 mars 2010 - 19:59

Dj AudaSpexx
  • Dj AudaSpexx
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0
Ni glömde GAS...

Jag kan hålla med att GAS inte är ett jättebra märke, men jag har 2x Alpha 1225X och jag är jättenöjd!
Dock är jag 16 år i dagsläget men kom igen! Det är nästan som att GAS är bannlyst från Sverige... ...och världen :)

#37

Postad 19 mars 2010 - 20:03

Dj AudaSpexx
  • Dj AudaSpexx
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0

Man kan hitta högtalare för en bråkel av priset (beggat) mot vissa kostar som låter minst lika bra . Nånting har man lärt sig genom alla år :lol:


Yes! Fynd e gött o bra :)

Kanske inte direkt hifi, men jag hittade ett par Pioneer CS-767 för 60 kronor på en secondhand butik...
Ser ut lite som ett par mellanstora toppar till en PA-anläggning, men vilket ljud (för 60 spänn, alltså...)

#38

Postad 19 mars 2010 - 20:11

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

  • 1 434 inlägg
  • 0
Kolla gärna vilka konstruktioner som gäller idag..
Vissa går så långt tillbaka i tiden som 1920-30-talet, å knappast nån är nyare än från 60-talet..
Nytt påstår ändå vissa, jo pyttsan, gammal konstruktion som dom hottat upp lite, är väldigt mycket närmare sanningen..

#39

Postad 19 mars 2010 - 20:11

Dj AudaSpexx
  • Dj AudaSpexx
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0

Nej. Men en del vet man ju att det låter skit utan att ens behöva provlyssna ?
Genexxa, Proson och Eltax t.ex. Det är ju givet att ett komplett 5.1-system för 2000 spänn inte låter något vidare om man jämför med t.ex bara ett par frontar för 20 lök ?


Eeeeeller så köper man hemmabiosystem från Audio Pro...

#40

Postad 19 mars 2010 - 20:21

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

  • 1 644 inlägg
  • 0
Vissa verkar tro att det är samma sak med högtalare som med datorer/mobiltelefoner .men så är inte fallet ,en högtalarelement består av en magnet,spole ,korg,kon .oförändrat sen urminnes tider .Man klarade av att åka till månen 1969 ock dom som tror att man inte kunde göra bra högtalare då får nog tänka om bra många ggr :)

#41

Postad 19 mars 2010 - 21:02

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
håller med här...finns mkt äldre grejer som låter väldigt bra.
själv har jag ett par marantz ld60dms monitorer (8" och dubbel diskant av philips finare sort) modell 1986 som låter helt jäv... otroligt bra...dock fula som stryk....ser ut som billiga pioneer ifrån 80talet men körde 8:or runt mina forna dynaudio 42 som jag ab testade mot....hittade dessa för 100kr på loppis i perfekt skick...

#42

Postad 19 mars 2010 - 21:06

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Det är nog helt oundvikligt att märket påverkar ens första intryck eller iaf hur man förställer sig att högtalarna är. Det är klart att om Proson rullar ut en ny modell för 2000 kr kan man direkt påstå att den antagligen inte är så jättebra trots att man inte har lyssnat på den, och det stämmer nog också. Men jag tycker snarare det är roligt när lite osannolika högtalare/märken/lösningar visar sig lyckade. Som t.ex. mina Luxor 8071 med sitt lite annorlunda utseende och Svensson-klassade märke som överraskar med sin underbara basåtergivning (fortfarande den härligaste basen jag har hört i någon högtalare). Men nu är den ju iofs väldokumenterad som hifi-högtalare.

Men om högtalarkablar har en sådan enorm placebo-effekt så kan man ju undra vad enbart märket på högtalare gör.. Det är lite skrämmande faktiskt. Svårt att säga hur man själv blir påverkad av detta rent undermedvetet.

#43

Postad 19 mars 2010 - 21:08

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0
Robert293:
Sånt är så jäkla skojj, finns det fler klassiker man ska hålla ögonen öppna för?

Redigerat av Unregisteredb27a28b7, 19 mars 2010 - 21:09.


#44

Postad 19 mars 2010 - 21:12

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Eeeeeller så köper man hemmabiosystem från Audio Pro...


För två lök lär du inte få något kalasljud oavsett vad du köper nytt...

#45

Postad 19 mars 2010 - 22:32

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

  • 1 434 inlägg
  • 0

Robert293:
Sånt är så jäkla skojj, finns det fler klassiker man ska hålla ögonen öppna för?


Det finns många enormt bra högtalare från 50-60-70-talet, kolla på ebay, men förvänta dig inga fyndpriser...
Framförallt är lådorna välbyggda å avstämda, långt bättre än det mesta som säljs idag.

#46

Postad 20 mars 2010 - 00:19

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

  • 1 644 inlägg
  • 0
Härlig läsning för mig,finns fler som fattar va det handlar om (äldre grejer kan va skitbra helt enkelt) :) är ju sånt här som är så jä kul ,jag envisas med mina cerwinvega och luxorlådor från en svunnen tid och diverse besservissar dissar dom totalt . om dom vågade sig på en blindtest,men det gör dom inte för då rasar deras värld ihop totalt .gamla pioneeer högtalare hpm serien=grymma för att inte prata om jbls 70 tals serier .Finns mkt godis för den med öppet sinne :)

Redigerat av sollerön, 20 mars 2010 - 00:56.


#47

Postad 20 mars 2010 - 01:03

nixpix2
  • nixpix2
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Philips tål jag inte!

* Det bästa man kan göra efter att ha gått genom lokala butikens kassa med en ljudanläggning från Philips, är att åka till tippen med den.

* Öppna fönstret och den plastiga allt-i-ett-anläggningen från Philips blåser ner på golvet.

* En stereoanläggning byggd av en kortlek känns rejälare, väger mer, och låter förmodligen väldigt mycket bättre än en Philips.

* Vill men vågar du inte göra slut med din flickvän? - Säg det med en Philips, och det är garanterat över för gott.

#48

Postad 20 mars 2010 - 02:27

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Philips tål jag inte!

* Det bästa man kan göra efter att ha gått genom lokala butikens kassa med en ljudanläggning från Philips, är att åka till tippen med den.

* Öppna fönstret och den plastiga allt-i-ett-anläggningen från Philips blåser ner på golvet.

* En stereoanläggning byggd av en kortlek känns rejälare, väger mer, och låter förmodligen väldigt mycket bättre än en Philips.

* Vill men vågar du inte göra slut med din flickvän? - Säg det med en Philips, och det är garanterat över för gott.


Nu spär du kanske på lite väl eller...? Jag kör en Philips microstereo i badrummet, Visserligen med ett par Pioneertalare och en Velodynesubba, men kasst är inte Philips..
Dessuom har dom ju en massa andra bra produkter...

#49

Postad 20 mars 2010 - 07:32

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Det finns många enormt bra högtalare från 50-60-70-talet, kolla på ebay, men förvänta dig inga fyndpriser...
Framförallt är lådorna välbyggda å avstämda, långt bättre än det mesta som säljs idag.

Att man kan uppleva att gamla högtalare låter bättre förstår jag (då det är subjektivt) men att drygt 40 år gamla högtalare skulle vara generellt bättre byggda och avstämda än idag tycker jag, om du ursäktar, verkar märkligt. Begreppet hifi med normer och standarder började väl inte dyka upp förrän på 70-talet om jag inte minns fel. Kommer ihåg hur man bläddrade i Stereo & Hifi Handboken och kollade in bl.a. högtalares frekvens, förstärkares distortion och skivspelares svaj... :)

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 20 mars 2010 - 07:42.


#50

Postad 20 mars 2010 - 10:13

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

  • 1 644 inlägg
  • 0
Eftersom jag hört och även lyssnat på en massa högtalare i samma rum genom åren så undrar då jag va fn man betalar för egentligen när ett par gamla högtalare från 1980 kan låta lika bra som nya för 40 000 . Har även lyssnat på andra svindyra modeller och inget par har gett mig nån wow upplevelse,jag kan fiksa precis lika bra ljud för en bråkdel av priset genom att köpa begagnat och renovera :) Det bästa jag hört är faktiskt ett par basmoduler,ino audio profondus y-2 .Makalös ren och djup bas..... Så jag skulle tro att ett delat system ifrån ino audio är det bästa man kan köpa för någorlunda rimliga pengar i dagsläget ,och då kommer man ingen vart med mina gamla högtalare i en direkt jämförelse . Men mkt annat dyrt piskar dom kan jag lova......

Redigerat av sollerön, 20 mars 2010 - 10:18.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.