Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lägga högtalare på sidan

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 juni 2018 - 14:38

Unregistered188597bf
  • Unregistered188597bf
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Har utrymmesbrist gällande högtalare vid teven och har funderat på mindre vägghögtalare. Funderar nu istället på om jag kan få plats med mina två b&w cm1 under teven (på en möbel) om de ligger ner på sidan och få till en ok stereolösning på detta sätt.

 

Är det en big no-no att lägga ner dessa på sidan, eller är det inga problem?



#2

Postad 11 juni 2018 - 15:19

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

ser inget som skulle hindra dig från att göra detta, har gjort så flera ggr innan, jag hörde absolut ingen skillnad på ljudet..

centerhögtalare är ju byggda så att bas-mellanregister ligger vid sidan av mellanregister, då kan väl höger o vänster och ligga på samma sätt..

 

men man blir väl snart uppläxad av någon att de visst är skillnad :),,,,,, nää, kör du så, kommer bli bra, den mikroskopiska skillnaden om de nu skulle vara något är nog så liten att de inte är värt att nämna, sen finns de inget som säger att de låter bättre ståendes mot liggandes, eller?



#3

Postad 11 juni 2018 - 15:22

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Däremot gillar jag personligen inte center där de endast finns en bas/mid och en diskant och dessa ligger horisontellt, de blir ju liiite fel (så är det på Dalis pico center högtalare)... dock har de flesta center högtalare 2 bas/mid o diskant i mitten, då blir de mer rätt... 

 

däremot spelar de ingen roll på höger o vänster högtalare... om de ligger horisontellt eller vertikalt..



#4

Postad 12 juni 2018 - 10:59

Robster
  • Robster
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Jag skulle vilja dela upp frågan i två delar.

1, Skadar det högtalaren

2, Låter det bra?

 

1, Jag har inga vetenskapliga belägg för detta, men *tror* inte det spelar någon som helst roll för högtalaren. Det är lätt att få repor på sidan när den ligger ner men det kanske man kan avhjälpa med mjuka kuddar, vilket i säg bara är gynnsamt för högtalaren och kanske kan göra den lite lättare att rikta.

 

2. Nu finns det en del att tänka på. För det första skulle lägga de med basarna inåt och diskanterna utåt så att du får lite bredd på stereobilden.

Sen är vissa diskanter gjorda så att de sprider bra i sidled men inte så mycket höjdled och det skulle kunna skapa ett problem när du lägger de ner, då får en smal men hög sweetspot med en massa oönskade reflexer från golv och tak, det kan hända att detta går att lösa med en matta på golvet och att du riktar diskanterna precis mot lyssningsposition. För att rikta dem kommer vara A och O. lägger du en fyrkantig högtalare lågt ner så kommer du spela all diskant för dina vader och det kommer låta mycket torftigt i öronhöjd. Har du ett soffbord mellan dig och högtalarna så är det också ett stort problem.

 

Sen vill jag bara flika in ang. centerns utformning med bas/mellan + diskant + bas/mellan liggandes i horisontell linje. Detta är egentligen en mycket dålig ide då man i övre mellanregistret får störningar i sidled. Tänk dig att du sitter liiiiite till vänster om centrumlinjen och båda mellanregistren spelar en ganska hög ton, trots att skillnaden i avståndet från ditt öra till det ena vs det andra elementet är liten så får du en tidsförskjutning, på låga frekvenser spelar detta ingen nämnvärd roll, men när du börjar kliva upp i frekvens så är våglängden i rummet så kort att max tryck från det ena elementet når ditt öra så är den andra på negtiv max och du får en fullständig utsläckning.

Centerhögtalare av högre kvalité löser detta genom att stänga av den ena av de två elementen högre upp i frekvens så att de inte släcker ut varandra på det sättet jag beskriver ovan, men det kräver dyrare delningsfilter.



#5

Postad 13 juni 2018 - 07:30

Unregistered188597bf
  • Unregistered188597bf
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Tack för svar!

 

Högtalarna ska stå på en relativt hög möbel så det blir inte spel för vaderna och inget soffbord i vägen.

 

Jag testar och hoppas de får plats!





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.