Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Regas skivspelare

1273 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Rega P2 (Skivspelare) 1 8,17 (5) Inga priser
Rega P9 (Skivspelare) 2 (0) Inga priser
Rega P7 (Skivspelare) 1 8,33 (2) Inga priser
Rega P5 (Skivspelare) 1 7,5 (1) Inga priser
Rega Planar 3 (Skivspelare) 9 8,2 (14) 6 989:-
Rega P1 (Skivspelare) 1 8,33 (17) Inga priser
Rega P3-24 (Skivspelare) 1 8,75 (7) Inga priser
Rega RP1 (Skivspelare) 7 7,72 (17) Inga priser
Rega RP3 (Skivspelare) 5 8,4 (4) Inga priser
Rega RP6 (Skivspelare) 9 (0) 16 990:-
Rega RP8 (Skivspelare) 7 7,5 (1) 27 990:-
Rega Planar 2 (2016) (Skivspelare) 9 8,08 (12) 5 890:-
4 relaterade trådar

#1201

Postad 28 februari 2017 - 21:36

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Inte helt insatt i frågan men jag hade personligen inte tvekat på RP6 istället.

Verkar vara en mycket mer gedigen spelare.

 

Jag förutsätter att det är samma PU på båda.



#1202

Postad 05 mars 2017 - 16:05

Unregisteredb48fe51d
  • Unregisteredb48fe51d
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

Inte helt insatt i frågan men jag hade personligen inte tvekat på RP6 istället.

Verkar vara en mycket mer gedigen spelare.

 

Jag förutsätter att det är samma PU på båda.

 

PU blir en senare fråga (Goldring 2300 eller Rega Exact).

 

Men när det gäller P3 eller RP6 så är ju P3 egentligen "bara" en uppgradering av gamla RP3.

Ny tonarm och motor e.u., men hur står sig P3:s nymodigheter mot RP6:ans "gamla" motsvarigheter?

Och finns det andra fördelar/nackdelar?



#1203

Postad 18 mars 2017 - 17:13

Lewlsor
  • Lewlsor
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Vet någon om akryl-tallriken från Pro Jects Debut-serie passar på en Rega? 
Närmare bestämt en Planar 2 från början av 90-talet?

Redigerat av Lewlsor, 18 mars 2017 - 17:14.


#1204

Postad 18 mars 2017 - 20:00

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Vet verkligen inte om hurvida tallriken passar men...

Regas centrum pinne är konisk i botten vilket gör att orginalhålet i deras tallrikar har hyffsat stor diameter.

Mycket osäker om någon annan tillverkare gör något sådant.

 

Hoppas det kan vara till någon hjälp även om det är tveksamt.



#1205

Postad 19 mars 2017 - 01:06

Lewlsor
  • Lewlsor
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Vet verkligen inte om hurvida tallriken passar men...

Regas centrum pinne är konisk i botten vilket gör att orginalhålet i deras tallrikar har hyffsat stor diameter.

Mycket osäker om någon annan tillverkare gör något sådant.

 

Hoppas det kan vara till någon hjälp även om det är tveksamt.

 

Tack för ditt svar!

Jag har inte tänkt på det innan men du har rätt, det är ett ganska stort centrumhål på glasskivan vilket Pro Jects akryltallrikar verkar ha på vissa bilder och inte på andra.. dumt att chansa när det verkar finnas akryltallrikar för Rega också.

 

Är väldigt osäker på om det kommer göra något positivt för ljudet jämfört med en 10mm glastallrik men det är riktigt snyggt.

Jag såg även att Regas glastallrik som sitter i P3/RP3 finns att köpa lös, så det kan vara ett alternativ.



#1206

Postad 21 mars 2017 - 17:46

Lewlsor
  • Lewlsor
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Acrylteller har en 24mm (1800g) akryltallrik passande Rega, är riktigt sugen på att beställa en.

Någon som har synpunkter på detta? Bra eller bara dumt?



#1207

Postad 21 mars 2017 - 19:08

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag har beställt en korkmatta via Analouge Seduction - Studio Cork Rubber Mat som gav ett klart lyft: mindre statisk elektricitet, fastare bas, bättre definition. Men också Michells VTA-Adjuster  som behövdes eftersom mina puppor har alla haft olika höjd. Jag har även bytt subplatta, som gav viss förändring - men en VTA-adjuster gjorde nog mest för nålens förmåga att spåra rätt. 

 

Sammantaget har min Rega P3-24 vuxit till sig ock förändrat karaktär. 



#1208

Postad 02 april 2017 - 22:59

Anders 62
  • Anders 62
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Har köpt en rega 301 tonarm och undrar om någon vet om den passar min rega RP1 med tonarm 101, skulle vara tacksam för svar



#1209

Postad 04 april 2017 - 07:39

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Rega RP1 har ett trepunktsfäste, vilket borde funka med 301. 



#1210

Postad 25 maj 2017 - 13:42

Sondek
  • Sondek
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0
Någon som vet när nya mc-pickupen Ania och nya mc-riaan kommer till Sverige?

#1211

Postad 29 maj 2017 - 21:41

patternmaster
  • patternmaster
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Kolla hos generalagenten:www. digitalbild.se!



#1212

Postad 20 maj 2018 - 20:55

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Då var det dags att köpa ny rem igen. 

 

Jag har haft min Regas White Belt i säkert tre år nu, men kände på remmen igen. Den har blivit slapp, och ytan har inte alls samma grepp om bottenplattan. 

 

Jag hade en gammal, nästintill ovanvänd originalrem, och den visade sig greppa plattan bättre. Den vita remmen har blivit uttänjd och för elastisk, inte längre klibbig. Jag tror jag kan tjäna några kronor genom att beställa rem via Analouge Seduction. 

 

Jag har några remmar att välja på: 

 

Rega Orginalrem "Svart"

Regas White Belt

Edwards Audio - Little Belter

Edwards Audio - Apprentice Black Belt

 

 

Edvards Audio - Little Belter är en bra rem, men den torkar ut snabbare än Regas remmar. Regas Vita rem har väldigt bra grepp överlag.

 

Vad skulle ni välja?


Redigerat av Glidtassen, 20 maj 2018 - 20:56.


#1213

Postad 21 maj 2018 - 03:37

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Då det inte är någon jättekostnad hade jag nog kört på med regas  White belt.



#1214

Postad 22 maj 2018 - 07:23

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Då var det dags att köpa ny rem igen. 
 
Jag har haft min Regas White Belt i säkert tre år nu, men kände på remmen igen. Den har blivit slapp, och ytan har inte alls samma grepp om bottenplattan. 
 
Jag hade en gammal, nästintill ovanvänd originalrem, och den visade sig greppa plattan bättre. Den vita remmen har blivit uttänjd och för elastisk, inte längre klibbig. Jag tror jag kan tjäna några kronor genom att beställa rem via Analouge Seduction. 
 
Jag har några remmar att välja på: 
 
Rega Orginalrem "Svart"
Regas White Belt
Edwards Audio - Little Belter
Edwards Audio - Apprentice Black Belt
 
 
Edvards Audio - Little Belter är en bra rem, men den torkar ut snabbare än Regas remmar. Regas Vita rem har väldigt bra grepp överlag.
 
Vad skulle ni välja?

Varför ändra på ett koncept som funkar- satsa på Rega White Belt.

#1215

Postad 17 augusti 2018 - 13:48

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Vad blev det ?

Och blev det bra??



#1216

Postad 20 augusti 2018 - 18:35

Spiritwalker
  • Spiritwalker
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0

Men när det gäller P3 eller RP6 så är ju P3 egentligen "bara" en uppgradering av gamla RP3.

Ny tonarm och motor e.u., men hur står sig P3:s nymodigheter mot RP6:ans "gamla" motsvarigheter?

Och finns det andra fördelar/nackdelar?

 

Jag skulle också vilja veta detta.

 

Ingen som gjort head to head, nya Rega Planar 3  <-> gamla Rega RP6 ?



#1217

Postad 12 september 2018 - 05:09

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 1

Köpte ett "Little Belter", och jag är nöjd. Inga stora förändringar i timing osv. Men remmen greppar subplattan på nolltid, så man slipper det knarriga ljudet vid start. 



#1218

Postad 19 september 2018 - 19:10

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Köpte ett "Little Belter", och jag är nöjd. Inga stora förändringar i timing osv. Men remmen greppar subplattan på nolltid, så man slipper det knarriga ljudet vid start.

Du när inga planer på att kliva uppåt på uppgraderingsstegen när det gäller skivspelare? Rega Planar 6 eller kanske ännu ett steg längre upp....

#1219

Postad 05 oktober 2018 - 21:45

Cowboy109
  • Cowboy109
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Ny P8 som ersätter RP8. Ny tonarm RB880 och Neo PSU. Vet inte vad jag tycker om konstruktionen. Ser ju... billig ut med det där skumliknande materialet i plinten. Inget normalt dammskydd heller, utan ett plastlock.

 

planar-8-website-gallery-3.jpg



#1220

Postad 05 oktober 2018 - 21:49

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Ser onekligen skum ut. Med det dammskyddet skulle den nog inte funka för mig.



#1221

Postad 11 oktober 2018 - 13:57

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag lever med min Rega P3-24 några år till tror jag. 

 

Har märkt hur hörseln inte är vad den brukar, måste kolla upp det. Vet inte hur mycket jag skulle vinna på en ny svarv?

Tycker att nya Rega 8 är ganska snygg ändå.



#1222

Postad 11 oktober 2018 - 15:29

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0

Håller med om att den är ganska snygg - gillar designen på Regas spelare. Det finns en no-nonsence känsla i spelarna som är tilltalande. 

Apropå hörseln - var försiktig med det. Att jobba i skola kan ha sina sidor (för min del var det nog mer kombinationen av klassrumsmiljön samt att sitta med hörlurar på kontoret/arbetsplatsen som gjorde att det till slut gjorde ont...)

 

Lite mindre hörlurslyssnande och Revaxör gjorde susen för egen del. 

 

Att byta till ny svarv....tja, någon skillnad blir det nog men frågan är om det är värt investeringen?



#1223

Postad 11 oktober 2018 - 17:49

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Antar att det är så att arbeta som lärare. 

 

Har numera en NAD 316BEE på mitt kontor tillsammans med ett par Wharfedale 220. En billig combo med tanke på att NAD:en köptes begagnat. 

Men på sistone har jag märkt av min tinnitus som kom i samband med att jag skrev min C-uppsats för några år sedan, jag var mycket stressad. 

 

Min tinnitus blir värre om jag har för högt ljud omkring mig med lurar, så jag lägger nu dessa åt sidan. Men det är svårt eftersom jag har "Länk" misofoni

Detta brukar vara begränsat på tunnelbanan, bussen (platser där man inte kan värja sig från vissa ljud). 

 

Folk som: smackar ljudligt, äter chips, hårt bröd, "visslande sms"; well - mycket av dessa får mig att flippa om jag inte har lurar på mig  :P

 

Men bra att du nämnde Revaxör, måste kolla direkt. 



#1224

Postad 11 oktober 2018 - 18:26

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Ny P8 som ersätter RP8. Ny tonarm RB880 och Neo PSU. Vet inte vad jag tycker om konstruktionen. Ser ju... billig ut med det där skumliknande materialet i plinten. Inget normalt dammskydd heller, utan ett plastlock.
 
planar-8-website-gallery-3.jpg


Hur snygg som helst! Jag är van sen länge vid "nakna" skivspelare som P8 och jag tycker helt klart att detta är ett steg i rätt riktning- inte utan än att man blir nyfiken på hur P10 kommer att se ut. Dammskyddet/locket är f.ö. något jag kommer köpa till min egen Orbe SE då jag gillar dess utseende plus att det ger bra skydd åt tonarmen.
 

Håller med om att den är ganska snygg - gillar designen på Regas spelare. Det finns en no-nonsence känsla i spelarna som är tilltalande.  
 
Att byta till ny svarv....tja, någon skillnad blir det nog men frågan är om det är värt investeringen?

Klart det är värt att investera- om man går från en P3-24 till en P8 så tar man flera kliv upp på uppgraderingsstegen. Om man sen kombinerar den med en av Regas egna MC- pickuper så är man hemma. ;)

Redigerat av GyroSE, 11 oktober 2018 - 18:26.


#1225

Postad 14 oktober 2018 - 12:29

Sondek
  • Sondek
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

Tycker att Planar8 ser intressant ut och det piggar upp lite med ny stil.

Denna med den nya prisvärda Ania pickupen kan nog vara en intressant uppgraderingssteg från min RP6.

Om det är värt det i pengar beror ju på storleken på plånboken och vad man prioriterar i denna värd  :)



#1226

Postad 04 december 2018 - 09:56

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0

Vet inte om detta passar i denna tråd men har en setup helt med Rega-komponenter så börjar här så får vi se.

 

Är helt ny på vinyl och köpte nyligen en beggad P3-24 med Exact pickup och Fono MM. Jag kör detta tillsammans med en Primare SPA23, Anthony Gallo Reference Strada och TR-3D sub.

 

Första intrycket är att det saknas en del engagemang i mellanregistret. Basen och diskanten känns mycket mer framträdande. Om jag jämför med digitala kopior av samma material så känner jag mer för den ljudbilden. Jag har framförallt jämfört med albumet Michael Jackson - Thriller som jag har ett helt nypressat exemplar av.

 

Som novis på området är jag inte säker på var jag ska tweaka. Om det finns inställningar eller komponenter som behöver sig en översyn.

 

Jag har spelaren placerad på en bänk som fångar en del resonans, så förstår att det inte är optimalt utan jag bör kolla på t.ex. att vägghänga den. Men känns inte som det skulle påverka ljudet på detta sätt?

 

Exact-pickupen har många år på nacken, men vad jag förstår så är den väldigt sparsamt spelad under dessa år, och tyder inte ett extremt tydligt övre register på att den fortfarande är i gott skick?

 

Fono MM har fått väldigt goda recensioner om man läser runt på nätet. Framförallt MK2 och MK3, men gissar att "MK1" som jag har inte bör vara långt ifrån? Jag hade tankar innan det blev ett Fono MM att gå för ett Vincent PHO-701 med uppgraderade rör, men man borde väl kunna få ut bra ljud ur en Fono MM på den här nivån?



#1227

Postad 04 december 2018 - 14:46

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Vet inte om detta passar i denna tråd men har en setup helt med Rega-komponenter så börjar här så får vi se.

 

Är helt ny på vinyl och köpte nyligen en beggad P3-24 med Exact pickup och Fono MM. Jag kör detta tillsammans med en Primare SPA23, Anthony Gallo Reference Strada och TR-3D sub.

 

Första intrycket är att det saknas en del engagemang i mellanregistret. Basen och diskanten känns mycket mer framträdande. Om jag jämför med digitala kopior av samma material så känner jag mer för den ljudbilden. Jag har framförallt jämfört med albumet Michael Jackson - Thriller som jag har ett helt nypressat exemplar av.

 

Som novis på området är jag inte säker på var jag ska tweaka. Om det finns inställningar eller komponenter som behöver sig en översyn.

 

Jag har spelaren placerad på en bänk som fångar en del resonans, så förstår att det inte är optimalt utan jag bör kolla på t.ex. att vägghänga den. Men känns inte som det skulle påverka ljudet på detta sätt?

 

Exact-pickupen har många år på nacken, men vad jag förstår så är den väldigt sparsamt spelad under dessa år, och tyder inte ett extremt tydligt övre register på att den fortfarande är i gott skick?

 

Fono MM har fått väldigt goda recensioner om man läser runt på nätet. Framförallt MK2 och MK3, men gissar att "MK1" som jag har inte bör vara långt ifrån? Jag hade tankar innan det blev ett Fono MM att gå för ett Vincent PHO-701 med uppgraderade rör, men man borde väl kunna få ut bra ljud ur en Fono MM på den här nivån?

 

Hej 

 

Rega saluför sig själva med att ha ganska spralliga och spelglada vinylspelare. Själv tycker jag att jag får diskant och mellanregister, men får inte fram den riktigt djupa basen; med nyanser. 

 

Det kan ta tid att få fram en matchning som man gillar med vinyl. Jag bytt RIAA, Puppa, kablar mm flera ggr. Idag har jag en kombo där jag slutat att leta vidare. Men det blev också en Dyavector Puppa 10x5 som jag haft i flera år nu :)

 

Jag väljer oftare vinyl över digitalt, just för att jag upplever att musiken får lite mer "kött på benen", det låter mer naturligt för mig.



#1228

Postad 05 december 2018 - 22:32

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0

Någon som har en kvalificerad gissning om var jag ska börja? Rega Exact är väl ändå än väl ansedd pickup. Jag är mer inne på att testa ett annat riaa.

 

Kan någon redogöra lite för vilka problem som påverkar ljudet på vilket sätt? Jag tänker att en spelare som står felplacerad och fångar upp resonans från underlaget borde mer låta svajigt eller ojämnt, likaså om något är knas med rotation eller tallrik. Eller kan de påverka även olika frekvensområden så pass mycket?



#1229

Postad 06 december 2018 - 18:13

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Hej Steven

 

Rega har sk. lättplintsspelare, vilket gör att deras bas är väldigt mottaglig för underlagets vibrationer. Min egen möbel var undermålig så jag tillverkade en plint att ställa spelaren på. Min plint har ett innanmäte av spånskiva, även om det yttre är av andra träslag. Det 1 cm tjockan faneret är alltså av ek, furu, men inuti plinten finns 4 st ihoplimmade spånskivor. Vidare har plinten tre st fötter av gummi. 

 

Jag vill mena att underlaget som jag tillverkade skapar en påtagligt mer stum yta. Vad som också är viktigt är att ställa spelaren långt ifrån högtalare, och framförallt subwoofers. Jag har sett skräckbilder på folk som ställer sina vinylspelare ovanpå deras subwoofer. 

 

Lyssna på ditt RIAA utan musik, välj samma linjeingång som går till RIAAT - dra upp volymen när du inte spelar skivor och lyssna efter störningar i el-nätet. 

Vissa uttag kan jag inte använda i vardagsrummet för att jag får brus och brum. Detta kan ha att göra med att RIAAT är inkopplat på ett uttag med samma fas som kyl/frys mm.

 

Undvik att sätta billiga trafos (mediaspelare, datorer mm) på samma grendosa som du har ditt RIAA. Billiga trafos skapar störningar direkt. 


Redigerat av Glidtassen, 06 december 2018 - 18:16.


#1230

Postad 06 december 2018 - 23:32

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0

Ok, har lyssnat och jämfört mer nu. Inser att det förmodligen är olika mastringar jag lyssnar på. Har jämfört SACD-rip (24-bit 88,2 KHz), iTunes (AAC, 256kbps, 44,1 kHz), och vinyl (nypressad 2015).

 

Jag tyckte att SACD-rippen va betydligt mer lik vinylens ljudbild. iTunes har ju en mastrings-rekommendation, så iTunes-versionen kanske är lite annorlunda. https://www.apple.co...red-for-itunes/



#1231

Postad 06 december 2018 - 23:46

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0

En annan notering jag gjort är att jag behöver vrida upp volymen markant på min förstärkare jämfört med digitala källor. Från digitala källor spelar jag mellan 10-20 men med vinyl-källa blir det 18-30 typ för motsvarande upplevd ljudstyrka. Har ni andra det likadant eller är det kanske spelaren eller riaa:n som levererar låg signalstyrka?



#1232

Postad 07 december 2018 - 08:52

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

En annan notering jag gjort är att jag behöver vrida upp volymen markant på min förstärkare jämfört med digitala källor. Från digitala källor spelar jag mellan 10-20 men med vinyl-källa blir det 18-30 typ för motsvarande upplevd ljudstyrka. Har ni andra det likadant eller är det kanske spelaren eller riaa:n som levererar låg signalstyrka?

Det är normalt att du får höja några snäpp när du lyssnar på vinyl då signalstyrkan är något lägre precis som du skriver.

Beträffande din uppställning; precis som Glidtassen beskriver ovan så är det nog bra att få till någon slags plint att ställa skivspelaren på för att försöka ta bort så mycket vibrationer och resonanser från underlaget som det går. Ett stalltips är att satsa på IKEA:s största slaktarblock som går under namnet Aptitlig, det är tillverkat av bambu och med ett par schyssta dämpfötter under får du till en prisvärd och också utseendemässigt schysst lösning som fungerar bra. Kolla gärna i mitt galleri- jag kör med Aptitlig under min Orbe SE med mycket gott resultat. I övrigt är det viktigt att du ser till att få skivspelaren i våg men det har du säkert redan koll på.

Rega Fono funkar bra, synergieffekten med din P3-24 och Exact borde borga för gott ljud. Vet du exakt hur gammal pickupen är?

Har du några fler plattor än din nypressade Michael Jackson- platta? Inte så dumt att spela lite olika skivor med olika musik på när du utvärderar ljudet. Kan vara själva pressningen som saknar en del av det där mellanregistret som du inte är nöjd med så det är inte dumt att kunna spela något annat för att testa.

Redigerat av GyroSE, 07 december 2018 - 09:08.


#1233

Postad 07 december 2018 - 09:49

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0

Att det saknades ljud på vissa frekvenser va nog en förhastad slutsats. Jag jämförde lite äpplen med päron antar jag då jag gissar att iTunes-versionen är mastrad med betydligt mer aggressiv dynamic range compression. Jag har lyssnat mer nu på andra vinyler och jämfört lite och tycker inte att det skiljer sig på samma sätt. Men alla tips jag får här är väldigt nyttiga för att optimera min setup  :)

 

Kan rekommendera Nils Frahm - All Melody om man gillar analoga synthar manövrerade av ett musikgeni:

https://www.youtube.com/watch?v=1PTj1qIqcWM

https://www.youtube.com/watch?v=kv2nmefHc9Y

 

Vet att pickupen har många år på nacken, men är väldigt sparsamt spelad. Tänkte att man kanske borde göra en inspektion med mikroskop för att säkerställa skicket.

 

Hur bör man framförallt märka att pickupen är föråldrad? Som sagt så upplever jag ett mycket klart och detaljerat ljud i det högre frekvens-spektrat.



#1234

Postad 07 december 2018 - 10:55

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0
OK, tror inte att själva nålen är problemet om den är sparsamt använd. Problemet är att upphängningen inne i själva pickuphuset åldras och tappar sin elasticitet med åren vilket får till följd att pickupen tappar i följsamhet när den plöjer fram genom skivspåret. Men prova att spela ett 10- tal timmar eller lite mer för att undersöka om det ljudmässiga ändras- kan vara så att det räcker för att upphängningen ska mjukas upp och blir mer elastisk.

Redigerat av GyroSE, 07 december 2018 - 11:32.


#1235

Postad 25 december 2018 - 10:57

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0

Hej igen! Jag är överlag mycket nöjd med ljudet på min setup nu (Rega RP3-24, Rega Exact, Rega MM Mk2, Primare SPA23, Anthony Gallo Reference Strada), men har identifierat ett problem och är lite nyfiken på vad det går att göra åt eller var flaskhalsen i min setup ligger.

 

Jag upplever att jag har en del problem med oklart ljud på vissa typer av ljud i låten Katie Melua - Thank You Stars.

https://www.youtube.com/watch?v=y5jGUDIaqAE

 

Det handlar om s-ljuden med en hel del reverb på, som blir lite sprakiga (distorsion kanske vissa skulle ha uttryckt det). I övrigt tycker jag mitt vinyl-exemplar låter riktigt bra med klart och fint ljud utan nämnvärt vinyl-knaster. Jag har jämfört med CD-kvalité och där låter s-ljuden markant bättre. S-ljud i andra låtar på samma vinyl låter betydligt bättre, men de har inte samma reverb-effekt, vilket jag gissar är en utmaning att återskapa ljudmässigt.

 

Någon som har input på problemet?



#1236

Postad 25 december 2018 - 11:24

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Hej igen! Jag är överlag mycket nöjd med ljudet på min setup nu (Rega RP3-24, Rega Exact, Rega MM Mk2, Primare SPA23, Anthony Gallo Reference Strada), men har identifierat ett problem och är lite nyfiken på vad det går att göra åt eller var flaskhalsen i min setup ligger.
 
Jag upplever att jag har en del problem med oklart ljud på vissa typer av ljud i låten Katie Melua - Thank You Stars.
https://www.youtube.com/watch?v=y5jGUDIaqAE
 
Det handlar om s-ljuden med en hel del reverb på, som blir lite sprakiga (distorsion kanske vissa skulle ha uttryckt det). I övrigt tycker jag mitt vinyl-exemplar låter riktigt bra med klart och fint ljud utan nämnvärt vinyl-knaster. Jag har jämfört med CD-kvalité och där låter s-ljuden markant bättre. S-ljud i andra låtar på samma vinyl låter betydligt bättre, men de har inte samma reverb-effekt, vilket jag gissar är en utmaning att återskapa ljudmässigt.
 
Någon som har input på problemet?

Har du kollat om nålen är ren? Om det inte är problemet så gissar jag på att det är själva pressningen som är problemet. Det verkar låta bra när övriga låtar spelas men just när den låten spelas så uppstår fenomenet så det troliga är att det handlar om att just det spåret inte lirar som det ska.

#1237

Postad 28 december 2018 - 15:14

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0

Yes, är pressningen som är problemet. Var och provspelade två skivor som jag upplever ljudproblem med på Hifi Kit, och samma problem hördes där. Tråkigt att nyproducerad musik på nypressad vinyl inte låter bra. Tur att man har Daft Punk - Random Access Memories hemma i hyllan att dra på när man börjar tvivla på sin anläggning. Hela den plattan låter ju magiskt fint. 



#1238

Postad 29 december 2018 - 03:51

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Roligt att du har landat hos oss vinylälskare Steven. 

 

Det är en svårslagen känsla när man hittat en rigg som man gillar. Vinyl ger musiken lite mer kött på benen och åstadkommer någonting som är en mystifierad hypotes; varför fastnar man lättare för musiken?

 

Jag föredrar att sitta vid min Rega trots att jag har en Hegel H160 med underbar dac, min P3-24 skapar ändå någonting mer personligt i ljudbilden som för mig närmare musiken, sedan har jag slutat att sia om varför. Musiklyssningen är att föredra med min Rega; - Why? I don't care, I just do :)

 

Du har också tråden "Vinyltillbehör" som vi kanske borde väcka efter lång tid. 


Redigerat av Glidtassen, 29 december 2018 - 03:52.


#1239

Postad 29 december 2018 - 16:46

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Roligt att du har landat hos oss vinylälskare Steven.

Det är en svårslagen känsla när man hittat en rigg som man gillar. Vinyl ger musiken lite mer kött på benen och åstadkommer någonting som är en mystifierad hypotes; varför fastnar man lättare för musiken?

Jag föredrar att sitta vid min Rega trots att jag har en Hegel H160 med underbar dac, min P3-24 skapar ändå någonting mer personligt i ljudbilden som för mig närmare musiken, sedan har jag slutat att sia om varför. Musiklyssningen är att föredra med min Rega; - Why? I don't care, I just do :)

Du har också tråden "Vinyltillbehör" som vi kanske borde väcka efter lång tid.


Kan bara hålla med, det blir nått personligare med vinyl

#1240

Postad 31 december 2018 - 00:05

andersb25
  • andersb25
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Är nybliven ägare av en rega player 1 och är nöjd med allt utom ett problem. Har problem med att spela 7 tummare med stora hål. En del av ljudet låter väldigt off pitch och svajigt på något sätt. Jag använder en enkel plast skivpuck från en gammal vinylspelare och kanske det är problemet? Vad kan det annars vara?

#1241

Postad 31 december 2018 - 16:10

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Rega P1 brukar oftast ha lite wobbliga tallrikar. Vad som sker mellan P1 och P3 är lite större: fastare bas, bättre timing med extern motorstyrning, bättre tonarm, glastallrik mm. 

 

Överlag får man bättre kontroll på allt. 



#1242

Postad 31 december 2018 - 16:15

andersb25
  • andersb25
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Ok. Vad gör jag min p1 för att det inte ska låta galet med 7 tummarna. För det är såpass illa att det är olyssningsbart. Funkar en tyngre skivpuck som kan hålla nere skivan? Eller förbättra tallriken?

#1243

Postad 31 december 2018 - 16:24

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Ok. Vad gör jag min p1 för att det inte ska låta galet med 7 tummarna. För det är såpass illa att det är olyssningsbart. Funkar en tyngre skivpuck som kan hålla nere skivan? Eller förbättra tallriken?

 

Testa med en ny 45-adapter, kostar ju inte mycket. Puck är för att platta ner skivan (om du menar att den behöver vara tung), adapter för att fylla ut stora hål, så den behöver inte vara tung.


Redigerat av Nizz_e, 31 december 2018 - 16:27.


#1244

Postad 31 december 2018 - 18:28

andersb25
  • andersb25
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Beställde denna:

https://www.svalande...-varvsadapter-1

Hoppas den gör skillnad

#1245

Postad 31 december 2018 - 19:51

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Beställde denna:

https://www.svalande...-varvsadapter-1

Hoppas den gör skillnad

 

Värt att testa. En följdfråga: Har du testat 7" med litet hål? Så att det är klart att det år 7" med stort hål som är problemet, inte 7" generellt?



#1246

Postad 31 december 2018 - 20:18

andersb25
  • andersb25
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
7" med litet hål är det inga problem med, det låter bra. Så det borde vara något som adaptern kan hjälpa. Kanske att skivan snurrar ojämnt.

Redigerat av andersb25, 31 december 2018 - 20:22.


#1247

Postad 31 december 2018 - 20:38

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

7" med litet hål är det inga problem med, det låter bra. Så det borde vara något som adaptern kan hjälpa. Kanske att skivan snurrar ojämnt.

 

Ja, om det funkar med litet hål så återstår bara adaptern eller skivorna som felkälla. Så om det är på flera skivor med stort hål så lutar det åt adaptern.



#1248

Postad 31 december 2018 - 23:43

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Oki, hade missuppfattat. 

 

Anders talar om storleken på en mindre singel?  :) Så klart han måste ha en adapter om singeln har ett stort hål, många gånger större än hålet för vanliga LP.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Glidtassen, 31 december 2018 - 23:44.


#1249

Postad 05 februari 2019 - 12:57

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0

Städerskan gick för hårt åt min spelare och har lyckats få nålen på min Rega Exact att peka åt fel håll. Vad är mina options? Slänga och köpa nytt? Reparera?

 

Bifogad fil  IMG_2193.jpeg   62,42K   0 Antal nerladdningar

 

Video på Youtube: https://youtu.be/Mz0aNz5izLo



#1250

Postad 05 februari 2019 - 13:50

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Städerskan gick för hårt åt min spelare och har lyckats få nålen på min Rega Exact att peka åt fel håll. Vad är mina options? Slänga och köpa nytt? Reparera?
 
attachicon.gifIMG_2193.jpeg
 
Video på Youtube: https://youtu.be/Mz0aNz5izLo


Ser inte kul ut. Tyvärr blir det till att köpa nytt- har du en bra drulleförsäkring kan du få en liten grundplåt därifrån vid nyköp.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.