Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

JVC 4K projektor modeller: DLA-N5, N7, NX9

941 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
JVC DLA-N5 (Projektorer) 3 7 (1) 70 000:-
JVC DLA-N7 (Projektorer) 1 8,75 (3) 89 990:-
JVC DLA-NX9 (Projektorer) 1 (0) 199 990:-
1 relaterade trådar

#501

Postad 21 juni 2020 - 11:54

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 1

Jag tog aldrig  Jag tycker n7 är så nära n9 i cr att det vore galet att köpa n5 som ger en halvering av kontrast så priset motiverar det extra 20000 kr det innebär.

Av just denna anledning ska man titta på prylarna, inte basera sina inköp på att läsa om dem och framförallt ta tillverkarnas specifikationer med en nypa salt. Jag har haft N5 & N7 i butiken och kalibrerat dem båda och kunde i praktiken knappt särskilja dem åt, när det kommer till Kontrast/svärta. Så i min värld är det lika galet att lägga de 20’ extra på nästan ingenting.

 

NX9 däremot ger ett ganska bra prestandakliv, men också ett större hål i plånboken.

Men ta inte mitt ord på det, åk och titta och bilda dig en egen uppfattning. Hör av dig till butiken innan bara så du kan få arrangerat en visning med kunnig personal på plats.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#502

Postad 22 juni 2020 - 01:00

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

Av just denna anledning ska man titta på prylarna, inte basera sina inköp på att läsa om dem och framförallt ta tillverkarnas specifikationer med en nypa salt. Jag har haft N5 & N7 i butiken och kalibrerat dem båda och kunde i praktiken knappt särskilja dem åt, när det kommer till Kontrast/svärta. Så i min värld är det lika galet att lägga de 20’ extra på nästan ingenting.

 

NX9 däremot ger ett ganska bra prestandakliv, men också ett större hål i plånboken.

Men ta inte mitt ord på det, åk och titta och bilda dig en egen uppfattning. Hör av dig till butiken innan bara så du kan få arrangerat en visning med kunnig personal på plats.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

 

Snällt av dig att svara. Trodde man kunde ta JVC:s cr på stort allvar men nu inser jag att också de behöver tas med lite salt. Ska absolut ta mig ner till Hembiobutiken din butik ligger tyvärr lite för långt bort. :)

 

Nädå, jag fortsätter läsa om n5 och n7 och nu när ni vet lite om min historia om lön hit och dit så kan man ana att Julafton kommer med en JVC äntligen. Bort med CRT-lagret. Emellertid är det superintressant ifall JVC hunnit annonsera n6, n8 och nx10 då? För gör dem det måste jag tänka om givetvis för en n8 borde då på nytt ta oss till över 100,000 cr. Men till viket pris? JVC verkar bli dyrare och dyrare.. 

 

 

****************************************************************************************************************************

Det är sorgesamt att behöva läsa sånt här. Från Avforums test.

 

https://www.avforums...or-review.15860

 

The N7 uses a 265W lamp and has a claimed brightness of 1,900 lumens, which is the same as our previous X7500 reference projector. The brightness appears comparable, but the contrast performance isn't as good as the earlier generation. The N7 has a claimed contrast performance of 80,000:1, while the X7500 has a claimed contrast ratio of 130,000:1. The best we measured the N7 at is about 70,000:1, which is fairly close to JVC's claimed numbers, but we immediately noticed that the contrast wasn't quite as good as the X7500.


Redigerat av Marquee, 22 juni 2020 - 01:26.


#503

Postad 22 juni 2020 - 07:27

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 2

Det intressanta är ju vilken kontrast du får ut i ditt rum. Så sluta hänga upp dig på siffror och åk och titta i stället.

Det är ju den totala upplevelsen som är det intressanta.



#504

Postad 09 juli 2020 - 01:34

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 1

Jag tänker inte ens åka och titta utan köpte en N7 till 16% ikväll.. tittat på många videor på Youtube och de rättfärdigar den högre kostnaden över en N5 så jag tänker inte snåla för jag kommer ha denna i flera år och vill inte komma gråtandes senare att "jag borde".. Nä, jag kommer hänga upp mina mörkläggningsgardiner nu och köpa fler för att stänga ute delar av lägenheten som ännu har vitt tak. Jag kommer viga mitt liv till att överamortera första året så det inte ska svida så hemskt nästa sommar. 

 

https://www.youtube....FS_Kue3gfaTF1XU

 

https://www.youtube....ZPfaiO2kTn4vi10

 

Tack gode Gud för semestern som börjar nu till helgen! Ska komma ikapp lite med filmer jag ännu inte sett tänkte jag.

 

4K, baby!  :)



#505

Postad 09 juli 2020 - 09:46

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 1

Du lever verkligen för din hemmabio, hoppas du blir nöjd.

 

(Jag ska erkänna att jag blir smått provocerad över vissa delar i ditt ekonomiska resonemang men inser att jag har absolut ingenting med det att göra. Kanske har du rätt, man lever bara en gång - kör)



#506

Postad 09 juli 2020 - 09:55

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 2

ok, hoppas du blir nöjd, eller ja det lär du nog bli, men någon skillnad kommer du inte se, speciellt när du inte har ett kolsvart rum. Synd du inte lyssnade på Marcus som gav dig goda råd.

En rabatt hade du säkert kunna förhandla till dig på en N5 också.

 

"Snällt av dig att svara. Trodde man kunde ta JVC:s cr på stort allvar men nu inser jag att också de behöver tas med lite salt. Ska absolut ta mig ner till Hembiobutiken din butik ligger tyvärr lite för långt bort."

 

Synd du inte lyssnade på dig själv heller...


Redigerat av Karamasha, 09 juli 2020 - 09:55.


#507

Postad 09 juli 2020 - 17:36

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Grattis!

Men som flera påpeka så lär du absolut inte se någon skillnad på den och N5. 



#508

Postad 09 juli 2020 - 21:54

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
Har ni sett videon där han jämför 5 och 7an? Han har vit vägg framtill men resten ser vi inte men knallsvart är det inte. Som sagt känns tryggare med en 7a utifall jag får ordning på rummet så man kan mejsla fram det allra sista. Åtminstone kan jag alltid jämföra mot min oled hur svärtan är. Avskiljningsgardiner mot 2 dörrposter måste till först. The Rock har kö på sina jvc annars hade jag kunnat köpa av honom lika gärna.

#509

Postad 09 juli 2020 - 22:48

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Hand plockad panel optik en extra iris mer kontrast mer ljus och färg filter som nx9.

Klart det är skillnad annars hade man aldrig gjort den. Har jämfört själv båda och är stor skillnad

#510

Postad 10 juli 2020 - 00:20

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

The Rock har kö på sina jvc annars hade jag kunnat köpa av honom lika gärna.

Kö? Vi har dem inte i lager i butiken nu över sommaren, men det är 1-2 dagars leveranstid i nuläget från distributören.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#511

Postad 10 juli 2020 - 00:26

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

Tack för lite positiv feedback över mitt val. Handplockade linser och lite mera ljus räknas också.. :)

 

Jag tror vi lägger det till handlingarna att jag inte åkte och titta men min bil skar i motorn förra veckan så kan inte så enkelt bara dra. 

 

Vad vill ni att man ska göra med en i1 Display Pro då? Jag har en sån ouppackad men anar det är mycket kunskap bakom ett bra resultat. 



#512

Postad 10 juli 2020 - 00:28

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Hand plockad panel optik en extra iris mer kontrast mer ljus och färg filter som nx9.

Klart det är skillnad annars hade man aldrig gjort den. Har jämfört själv båda och är stor skillnad

Självklart kan det skilja mellan olika exemplar och möjligen är det en större procentuell chans att man får en skarpare optik på en N7. Det var ingen sebar skillnad på den punkten på de två exemplar jag jämförde av N5 och N7.

Någon mätbar skillnad i ljusflöde fanns det inte heller på dem när de var kalibrerade och den skillnad som möjligen fanns i svärta skulle jag säga var försumbar. Färgfiltret är det svårt att få någon praktisk nytta av då man tappar ganska mycket av värdefullt ljus som man behöver för att överhuvudtaget kunna visa HDR med ok prestanda.

Maskinerna är lite olika förinställda när de kommer ur kartong. Tittade du på dem mot varandra i samma rum, på samma duk och kalibrerat?

/Marcus

Redigerat av Marcus_TheRock, 10 juli 2020 - 00:29.


#513

Postad 10 juli 2020 - 00:28

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

Kö? Vi har dem inte i lager i butiken nu över sommaren, men det är 1-2 dagars leveranstid i nuläget från distributören.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

 

Okej, förlåt. Jag missförstod vad som avsågs. Jag ville inget illa mot dig. 

 

"N7 är just nu bristvara och det är kö med okänd leveranstid. Kontakta oss för senaste status. Det går bra att kostnadsfritt ställa sig i kö för så snabb leverans som möjligt."


Redigerat av Marquee, 10 juli 2020 - 00:30.


#514

Postad 10 juli 2020 - 00:37

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Okej, förlåt. Jag missförstod vad som avsågs. Jag ville inget illa mot dig.

"N7 är just nu bristvara och det är kö med okänd leveranstid. Kontakta oss för senaste status. Det går bra att kostnadsfritt ställa sig i kö för så snabb leverans som möjligt."


Ojdå, ja det var verkligen gammal information från vår sida. Det har jag nog glömt att jag hade skrivit sedan jag la in dem när de kom. Tokigt:-)

/Marcus

#515

Postad 10 juli 2020 - 09:11

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Man ska förstås inte underskatta den psykoligiska effekten av att rättfärdiga sitt köp - oavsett vilka paramterar som styrt. Generellt litar jag mer på min handlare sedan många år - The Rock - samt mina egna ögon än reviews och tankar skrivet av vem som helst på nätet. Vi ser de pskyogiska effekterna tydlgt i Arcam-tråden, från båda sidor. Fyrkantig fullständig tro på mätresultat - och som jag fyrkantig upplevelse av att Arcam är grym baserat på att äga processorn. Sanningen kanske ligger någonstans mitt i mellan. 

 

N5 är en ruskigt bra projektor. Jag har den själv. På de allra flesta parametrar slåt den min föregående Sony VW-520 rätt rejält - svärta, ljusttryck, kontrast är rejält mycket bättre. Också hantering av HDR gör att jag med lätthet väljer UHD-version över blu-ray, också pga Atmos förstås.

 

Jag har ganska stor erferanhet av projektorer och sätt rätt så många, och jag skulle nog tror att mörkare rum, med exempelvis mörkare väggfärg och/eller dukbyte märkbart skulle ge större skillnader än att lägga 20 000 kr mer för en N7. Jag har förutsättningen för N7, men efter kort koll så släppte jag det direkt.

 

Läsa är bra. Att förlita sig på seriösa hembiobutiker och sina egna ögon är ett ännu bättre alterantiv



#516

Postad 10 juli 2020 - 20:07

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

Man ska förstås inte underskatta den psykoligiska effekten av att rättfärdiga sitt köp - oavsett vilka paramterar som styrt. Generellt litar jag mer på min handlare sedan många år - The Rock - samt mina egna ögon än reviews och tankar skrivet av vem som helst på nätet. Vi ser de pskyogiska effekterna tydlgt i Arcam-tråden, från båda sidor. Fyrkantig fullständig tro på mätresultat - och som jag fyrkantig upplevelse av att Arcam är grym baserat på att äga processorn. Sanningen kanske ligger någonstans mitt i mellan. 

 

N5 är en ruskigt bra projektor. Jag har den själv. På de allra flesta parametrar slåt den min föregående Sony VW-520 rätt rejält - svärta, ljusttryck, kontrast är rejält mycket bättre. Också hantering av HDR gör att jag med lätthet väljer UHD-version över blu-ray, också pga Atmos förstås.

 

Jag har ganska stor erferanhet av projektorer och sätt rätt så många, och jag skulle nog tror att mörkare rum, med exempelvis mörkare väggfärg och/eller dukbyte märkbart skulle ge större skillnader än att lägga 20 000 kr mer för en N7. Jag har förutsättningen för N7, men efter kort koll så släppte jag det direkt.

 

Läsa är bra. Att förlita sig på seriösa hembiobutiker och sina egna ögon är ett ännu bättre alterantiv.

 

 

**************************************************************************************************************************

 

 

 

Jomen det har jag,  har själv målat mina väggar i en dov mörklila/brun nyans. Ihop med en fyrkant om 4x4 m i taket med svart färg. Golvet om 4x4 m har svarta filtkvadrater så bara mörkläggningsgardinerna kvar att sätta upp. Men ska köpa 2 till för dörrposterna som saknar dörr för det är egentligen bara öppna avdelare om kanske 2,5 m vardera som man går igenom. Lägenheten är formad med öppen planlösning som i ett L och där lång möter kort bildas en fyrkant som sagt.

 

Nädå, jag har ett mörkt rum redan men ska dubbla upp med rullgardiner + gardinerna. Det borde utesluta allt ljus tror jag. Mitt beslut står kvar och tror en N7 kan gräva lite djupare med ovan sagt. 


Redigerat av Marquee, 10 juli 2020 - 20:14.


#517

Postad 10 juli 2020 - 20:28

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

Från det ena till det andra är jag intresserad om Sony kan matcha någon JVC nuvarande gällande sotsvärta? Kan t ex en Sony VPL-VW760ES spöa en N7? Eller krävs en ännu dyrare Sony för det? 

 

Det är bara en fråga och då många här har erfarenhet med många high end-modeller vore det intressant vad konkurrenten Sony kan göra med SIN teknik jämte JVC.

 

För den som bryr sig så är min Abyss-tag tagen mitt i natten på vintern med min CRT och persienner. Det går inte att se var vägg och frame skiljs åt. Det är något hypnotiserande med scener som har mycket svärta men också ljus i sig och vill så klart veta hur en JVC kommer att se ut jämte. Mer detaljer i en JVC hoppas jag på och det tog f ö b bara över natten att få hit den. Posten kommer på måndag. 

 

Om ni frågar mig vad jag är ute efter så är det äntligen att få naturtrogna färger med en JVC men så klart även svärtan alla längtat efter sen CRT. Jag tror att vi är vid den nivån nu att man bara accepterar vad en JVC kan leverera.

 

Bara ljus kan göra en OLED bättre och anser TV:n färdigutvecklad med det. Köpte 2019 års modell.


Redigerat av Marquee, 10 juli 2020 - 21:49.


#518

Postad 10 juli 2020 - 22:52

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Jag nöjde mig med JVC-350 efter min Barco808. Den hade inte helt lika bra djup-känsla, sånn som att man känner att man kan gå inn i bilden som en CRT, inte riktigt lika bra svärta och lite felaktiga färger, men skärpan på BluRay var haksläpp, så den lilla storleken, motoriserad zoom/shift, slippa värma, slippa convergens, inga halos eller streaking att jobba med osv så allt i allt satt jag ganska nöjd. Tror den kostade 50k då? (köpte faktisk båda av Henry i UK).

Jag tror du totalt sett blir happy, det är nog mest 3d känslan som den inte klarar helt men summa sumarum väger det nog över.

Redigerat av Demon Slayer, 10 juli 2020 - 22:53.


#519

Postad 11 juli 2020 - 23:45

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

När CRT shines! Nedanför bilens vänsterhjul ser man faktiskt dukkant och film. Svart som fan likafullt med persienner.  

 

Beat-this-Digitals.jpg


Redigerat av Marquee, 11 juli 2020 - 23:46.


#520

Postad 12 juli 2020 - 01:39

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Vad är det för CRT du har plåtat? Har själv sett Barco 1209 och Sony 1271 in action på senare år, kanske någon till. Känns som att man måste högt upp i projektorklass och lägga ner mycket tid innan CRT projektor blir värt besväret idag. Åtminstone för annat än 15KHz och diverse äldre grafiklägen från datorer eller spelkonsoler... :)


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 12 juli 2020 - 01:39.


#521

Postad 13 juli 2020 - 17:32

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 1


Vad är det för CRT du har plåtat? Har själv sett Barco 1209 och Sony 1271 in action på senare år, kanske någon till. Känns som att man måste högt upp i projektorklass och lägga ner mycket tid innan CRT projektor blir värt besväret idag. Åtminstone för annat än 15KHz och diverse äldre grafiklägen från datorer eller spelkonsoler... :)

 

Jag har i just denna bild en enklare moddad maskin som hette Marquee 9500.. numer har jag, i sina 2 lådor fortfarande, antagligen jordens näst mest renoverade och moddad maskin som heter 9518. Precis allt är genomgånget av en som gjorde själva maskinen och en annan elektriker som gjort VIM-modulen och VNB. Allt är dokumenterat i PDF-fil.

 

Detta är betalt sen länge men orkar inte sätta upp den tyvärr. Bara dem själva har minst lika eller lite till mods som INTE är av Mike Parker för honom ska man inte ha göra med. Ironiskt så är fotot ovan med MP mods. 

 

Alla mina bilder som jag har är med upplösningen 1920x800@72Hz genom min dator. Numer har jag 4k från en dator till en OLED men det är trångt att jag vill sälja både min 65 tums och Barclay 9518 som är i lådor. 

 

CRT-9518-Custom.jpg

 

Cars-a-bit.jpg

 

https://i.postimg.cc...Y8nCt/1-to1.jpg1-to1.jpg[/url]

 

American-Psycho.jpg

 

Clock-2.jpg

 

Clock.jpg

 

Life.jpg

 

Shark.jpg

 

Steps.jpg

 

War.jpg

 

Barclay mods genom hela maskinen nedan + hans version av sina VNB innan utskick till mig som då ligger i 2 lådor. Allt annat ovan är med MP mods. 

 

Teaser.jpg

 

Barclay mods.

 

Blade-Runner-2049.jpg


Redigerat av Marquee, 15 juli 2020 - 16:38.


#522

Postad 08 augusti 2020 - 00:54

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 1

https://www.avsforum...pt-hdr.3164873/
 

JVC is sure To have plenty of news when "Virtual CEDIA" takes place September 15-17, 2020. The company is offering one hint of what it will unveil, improved Frame Adapt HDR. There is a teaser video on YouTube, it provides no information beyond the words dynamic, customized, automatic and brilliant. This will be a no-charge firmware update that will be released later this year and applies to the DLA-RS1000, DLA-RS2000 & DLA-RS3000.

 

 



#523

Postad 10 augusti 2020 - 17:36

Unregisteredaa095de4
  • Unregisteredaa095de4
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Tjena grabbar! Va och kollade på en n7 idag och blev duktigt imponerad! Känner att det är läge att byta ut min gamla Sony VW90 🥰

Min fråga är kan det vara värt att "nöja sig" med en n5 och spara lite pengar?

#524

Postad 10 augusti 2020 - 17:56

smellymarq
  • smellymarq
  • Beroende

  • 1 038 inlägg
  • 0
Om du går tillbaka bara lite här i tråden (juni-juli) så har det varit en del diskussioner just om det här.

Men för att summera lite så höll de flesta med om att de 20’ extra det kostar att gå från N5 till N7 är så gott som bortkastade pengar. Men att det är som alltid bäst att titta och jämföra själv och då ta ett beslut. Men min uppfattning är att det helt klart finns vettigare saker att lägga de extra pengarna på.

#525

Postad 10 augusti 2020 - 18:57

Unregisteredaa095de4
  • Unregisteredaa095de4
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Om du går tillbaka bara lite här i tråden (juni-juli) så har det varit en del diskussioner just om det här.

Men för att summera lite så höll de flesta med om att de 20’ extra det kostar att gå från N5 till N7 är så gott som bortkastade pengar. Men att det är som alltid bäst att titta och jämföra själv och då ta ett beslut. Men min uppfattning är att det helt klart finns vettigare saker att lägga de extra pengarna på.

 

Tack för svaret. Ska försöka hitta nån med n5 så jag kan titta in den. Blev galet imponerad av n7an måste jag säga! Behöver ny receiver också så mellanskillnaden kan behöva läggas där. Samt att tjejen blir så j*vla pissed när jag lägger pengar på sånt här och jag vet inte om ryggen pallar fler nätter på soffan :lol:



#526

Postad 11 augusti 2020 - 07:27

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Det är alltid ens egna ögon och sinne som ska avgöra. Dina preferenser är säkerligen annorlunda än mina.

 

Men: Som jag tidigare har sagt så fanns i det i mitt läge inte ett enda argument för att gå på N7 istället för N5. Då har jag ändå ett dedikerat biorum, men total ljuskontroll och totalt mörker när jag så vill. JAg smäller på en 135" stor bild 2.35:1 så jag behöver så mycket ljus som det bara går. Det extra färgfiltret i N7 äter ljus.

 

Jag hade en Sone VW520 innan, och så jag tidigare sagt så finns det inte många parametrar som Sonyn är bättre än JVC N5 - så klart min upplevelse - men lugnet i bilden och i viss mån rörelsehantering är bättre på Sony än JVC. Inget som är några argument för att behålla Sonyn.

 

Det du också får som en gigantisk bonus är att HDR bli jäkligt bra - låt vara godtyckligt och inte enligt "standard" men ljuvligt bra bild!

 

Kul också att det ryktas om förbättred frame adoption - ännu bättre :)

 

Mitt råd: Kolla själv hos en dedikerad projektorförsäljare så du själv känner dig trygg. De extra 20k kan spenderas på annat kul i bion - då du garanterat inte kommer sörja det valet.



#527

Postad 11 augusti 2020 - 08:16

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Jag har i just denna bild en enklare moddad maskin som hette Marquee 9500.. numer har jag, i sina 2 lådor fortfarande, antagligen jordens näst mest renoverade och moddad maskin som heter 9518.

Sent svart (och OT) men måste säga att det värmer något enormt att se denna passion för dessa reliker som du tycks ha haft. Tror aldrig jag har sett någon köra Cinemascope-duk med en CRT projektor för den delen heller. Svårt förstås att se hur den faktiska bildkvalitén blir baserat på fotografier men en fet lajk ska du ändå ha. :)



#528

Postad 14 augusti 2020 - 13:39

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

https://www.projecto...e-adapt-HDR.htm

 

Som tidigare nämnts så kommer JVC ytterligare förbättra sin DTM-lösning i höst. DTM-lösningen var ett av mina största argument att byta från min Sony VW520 till JVC N5 och jag har 400 timmar in i projektorn inte ångrat en sekund av det. Det finns externa lösningar som t ex Lumagen och så vidare - men mig veteriligen finns ingen lösning inbyggd i vare sig UHD-spelare eller projektor utom i JVCs 4k-line. JAg har UB820 - där är endast en statisk DTM-lösning som inte är i närheten av den dynamiska frame-by.frame eller scene-by-scene. HDR är ingen höjdrupplevelse på projektor då ljuset inte räcker till. Där det behövs mer än 1000 nits får vi på sin höjd 100 av en projektor och därför behövs någon manipulering av HDR för att ge kvalitet. Och kvalitet får man definitivt av JVCs N-serie. Jag köper UHD-utgåva av de jag kan, inte enbart för Atmos utan även för att min upplevelse är att bilden blir synbart bättre än med vanlig 1080P SDR blu-ray. 

 

Så det är väldigt välkomna nyheter att JVC föfinat detta och släpper en gratis uppdatering under hösten - kul!


Redigerat av lirsa, 14 augusti 2020 - 13:41.


#529

Postad 14 augusti 2020 - 17:30

Unregisteredaa095de4
  • Unregisteredaa095de4
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
En bekant har n5 hemma och han har varit snäll nog att bjuda hem mig på söndag. Ska bli kul att se den också. 😊

Med färgfiltret där så tänker jag (har inte en aning ännu dock) visst att det tar bort ljus men men den har ju lite mer ljus enligt spec. Borde inte det vara för att väga upp tänker jag? Men men va vet jag😅

#530

Postad 18 augusti 2020 - 21:41

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
Jag svarar dig här istället Audiodstar så kan alla läsa att jag tog mitt förstånd till fånga och skicka tillbaka n7:an. Det gick bara inte att räkna hem det med räntan jag fick. Ska kika in på lokala hi-fi handlaren och kika på n5 än 3:e gång. För att det ska vara lönsamt måste de svärta ner mer än vad det är nu. Kan den verkligen bli så lik n7 gällande svärta som alla påstår är det bra att kolla en extra gång. Jag brukar kika efter jvc 9900 och 9500 på Ebay men sällsynta. Folk är säkert jävligt nöjda med dem också. På svarta fredagen ska jag iväg hålla utkik om n5+7 kan gå ner i pris. Däremot har jag köpt en till Marantz.. en rs6015. Projektorn får tyvärr vänta ett tag till.

#531

Postad 28 augusti 2020 - 00:02

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

Jag kunde inte slita mig från N7 helt utan köpte en splitterny på Ebay från en affär i Italien. Jag bjöd 67000 men han kontrade med 68 och det godtog jag. Under dagen försökte jag köpa en likadan till för ca 62000 från Italien (också) men han var på semester och visste inte när han kunde komma tillbaka så han annullerade mitt köp. Sen finns det också en N7 med 400 timmar för 4500 Euro och även den från Italien, men han ville fundera ifall han skulle skicka den till Sverige när jag frågade. Märkligt lågt pris tyckte jag så är ändå nöjd med splitternytt. Någon Garanti finns ju så klart inte men besparingen mellan våra svenska 90 och 68 är nog mer än väl för att betala en reparation själv. Jag kommer knappt använda den heller, kanske några filmer i veckan bara. Skönt att släppa taget om CRT som tar upp sån plats!

 

För den som är ängslig över att den hel kan ju ge mig några tips att testa så ser vi om det är en bra projektor. 

 

N5 glömde jag säga är strax över 50 lax men sökte aldrig aktivt efter en mitt mål har hela tiden varit en N7 så jag får frid i huvvet! :D



#532

Postad 28 augusti 2020 - 05:45

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Tipsade Chris på JVC om att ha en gradering när man ställer in fokus. Tycker det är svårt att veta om det ändrat sig något när jag försöker trycka "ett hack" åt gången. Han gillade tipset och skulle ge förslaget till teamet. 



#533

Postad 28 augusti 2020 - 12:33

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
Nu strejkar säljaren som säger han inte törs skicka projektorn så långt. Risken att den går sönder är för stor. Typiskt!

#534

Postad 28 augusti 2020 - 14:00

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Det är väl ett ypperligt tillfälle isf att börja sikta på N5? :)



#535

Postad 28 augusti 2020 - 14:12

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Tipsade Chris på JVC om att ha en gradering när man ställer in fokus. Tycker det är svårt att veta om det ändrat sig något när jag försöker trycka "ett hack" åt gången. Han gillade tipset och skulle ge förslaget till teamet. 

Det är samma på min gamla JVC. Ja gtycker det är lättare att hålla inne knappen och så släppa där det är bäst fokus, man får göra det ett par gånger för att få det bra men helt perfekt blir det ju inte.



#536

Postad 28 augusti 2020 - 19:30

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

Fick backa ur 2 italienska deals för de vågade inte skicka. Men hittade till slut en i Dyskland för 75 tusen.. prutade 5000 och det gick säljaren med på. Ingen garanti säkert men bättre köpt där än italiano. Så, 70 tusen är inte en dålig affär precis och samma pris som en N5 här hemma kostar.


Redigerat av Marquee, 28 augusti 2020 - 19:33.


#537

Postad 28 augusti 2020 - 21:08

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0
Varför skulle du inte ha garanti menar du? Begagnat?

#538

Postad 28 augusti 2020 - 21:19

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

Varför skulle du inte ha garanti menar du? Begagnat?

Return policy
Return policy details
No returns or exchanges, but item is covered by the eBay Money Back Guarantee.
 
 
Nädå, den är ny men är den trasig är inte jag rädd för eBay skyddar köparen väl. Fick användning av dem en gång över en film jag köpte men tog sån tid att jag fick tillbaka pengarna. Sen kom filmen ändå. :)


#539

Postad 29 augusti 2020 - 23:45

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 1

Vilket vansinne! För en projektor du inte kommer se någon skillnad mot en N5. 
Min första N5 var det fel på. Fick skicka tillbaka den och få en ny pga fel på linsen. 
Lycka till...



#540

Postad 31 augusti 2020 - 21:08

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

För dig är det kanske vansinne.. inte för mig. Jag kompromissar inte med bilden när jag väl köper en så här dyr projektor då jag har väntat länge på äkta 4k från JVC. NX7 är framtidssäker iom mitt rum (har ju sagt) ska få mer mörkläggning så är inte minsta orolig över svärtan. Det finns en hel drös med videos på YT (med vita väggar) som ändå hävdar NX7 är vassare när det kommer till svärtan. Och nu pratar jag om minst lika erfarna som många här och faktum är att jag tror dem och är helt övertygad jag skulle se skillnad mellan det 2 också. Mitt rum är ju iaf svart i taket, golvet och mörkbrun på väggarna. Det återstår att hänga upp mörkläggningsgardinerna så är jag nog i hamn.  

 

 

Allt handlar inte om mig och mitt köp.. om du har lust berätta om ditt rum (igen ev.) och varför du landade i NX5? Har du sett 5/7 jämte varann eller vart det någon annan som bestämde åt dig? 


Redigerat av Marquee, 31 augusti 2020 - 21:31.


#541

Postad 01 september 2020 - 00:25

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 1

Allt det finns folk på youtube som säger något betyder ju inte att det är speciellt sant. Det finns de som påstår att vi styrs av rymdreptiler. 
Marcus från The rock, som har jämfört båda i deras affär, sa detta:
 

 

 

Någon mätbar skillnad i ljusflöde fanns det inte heller på dem när de var kalibrerade och den skillnad som möjligen fanns i svärta skulle jag säga var försumbar. Färgfiltret är det svårt att få någon praktisk nytta av då man tappar ganska mycket av värdefullt ljus som man behöver för att överhuvudtaget kunna visa HDR med ok prestanda.


#542

Postad 01 september 2020 - 10:22

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0

Marquee:

Grattis! Kul att det blivit beslut och affär.  :)

Du blir säkert jättenöjd.

Glöm inte att sedan berätta för oss andra hur det blir och vad DU tycker.



#543

Postad 01 september 2020 - 10:33

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 1
Du måste i princip köpa NX7 nu när du snöat in på den modellen. Annars kommer du ändå bara sitta där med NX5 och undra vad du gått miste om. Premien står definitivt inte i proportion till marginalnyttan, men det har vi vant oss vid när det gäller hifi- och hembioprodukter. Dock borde det gå att pruta på de listpriset alla butiker tvingas flagga med.

Själv har jag en JVC X30 i en biogrotta med minimalt ströljus som snart ska elimineras så det blir som ett svart hål i rymden. Blir nästan (nästan) sugen på en uppgradering, men blir förskräckt av priserna. Ser ju bara ett par ”rullar” i månaden.

#544

Postad 01 september 2020 - 12:01

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Allt det finns folk på youtube som säger något betyder ju inte att det är speciellt sant. Det finns de som påstår att vi styrs av rymdreptiler.

Det är väl en rätt stor skillnad på att hävda att man upplever en skillnad mellan två projektorer och att påstå att världen styrs av reptiler?

 

Förstår inte ditt problem. Det är inte din plånbok som blir tunnare av att någon annan köper en projektor som du inte tycker är värd pengarna.



#545

Postad 01 september 2020 - 12:14

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Han kan få köpa N9 för egen del. Men tidigare inlägg från personen tyder på en som inte har de ekonomiska förutsättningarna och som verkar tro att det blir stor skillnad i svärta mellan de två projektorerna i ett icke-optimalt rum. 
Lägg till att man lägger pengar på något som man sen inte kan få hjälp om något är fel eller trasigt, är i mina ögon, vanskligt. 

 

Men som jag sa, varför ens nöja sig med N7 när N9 finns? Den har ju en verklig skillnad i bättre optik. 



#546

Postad 01 september 2020 - 13:07

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Nog för att jag inte heller hade köpt en projektor för dessa summor utan garanti, men det är inte min sak att lägga mig i vad vederbörande gör med sina pengar. Jag har helt enkelt bättre saker för mig.

 

Dessutom tror jag inte heller att någon faktiskt velar mellan N7 och NX9, just då ökningen i pris är mycket högre gentemot att gå från N5 till N7.



#547

Postad 01 september 2020 - 14:05

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Klart det är skillnad mellan n5 och n7 du kan se den och även mäta den kolla bara på avs forum där jätte många mäter att rs2000 har mycket mer kontrast och det är privat personer ej butiker.

#548

Postad 01 september 2020 - 14:25

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Sålänge man får den för samma pris som en N5 och allt är väl fungerande vid leverans så är ju det supert, så kan man väl använda sig av global support vidare i levnadstiden?

 

Sen att dom flesta nog inte skulle våga köpa en så dyr sak från ebay det är ju en annan sak.


Redigerat av Demon Slayer, 01 september 2020 - 14:27.


#549

Postad 02 september 2020 - 13:39

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 2

Klart det är skillnad mellan n5 och n7 du kan se den och även mäta den kolla bara på avs forum där jätte många mäter att rs2000 har mycket mer kontrast och det är privat personer ej butiker.

Varför skulle det vara självklart? Jag vet mängder av produkter som ska och utger sig för att skilja i prestanda enligt specifikationer som när man har jämfört dem inte alls skiljer nämnvärt, ibland inte alls. Det skulle varit kul att veta hur många av dessa privatpersoner som du hänvisar till som har de verktyg som faktiskt krävs för att mäta den låga nivå av ljus behövs för att få ett tillförlitligt resultat av en kontrastmätning. Klein, Minolta etc kostar ju en hacka...Dessutom krävs det förstås att maskinerna är korrekt kalibrerade för att en jämförelse ska vara något annat än en godtycklig iakttagelse.

 

Att få ett resultat och att få ett korrekt resultat är ju inte riktigt samma sak.

 

Med det sagt så är det mycket möjligt att det skulle kunna finnas en skillnad i kontrast mellan dem båda. Men den är så pass liten, enligt min bedömning, att det är försumbar för de flesta situationer och användare.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#550

Postad 02 september 2020 - 21:57

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0


Marquee:

Grattis! Kul att det blivit beslut och affär.  :)

Du blir säkert jättenöjd.

Glöm inte att sedan berätta för oss andra hur det blir och vad DU tycker.

 

 

Jodå, är ju en de som postade screenshots för jämnan med CRT.. brösta oss emellan. Kul tid!  Nu kommer det bli kul - och säkert jättesvårt - att få en N7 att skina med hjälp av en Display One Pro som fortfarande är i sin låda oanvänd. Men så van en CRT med färger helt åt **** att är bara skärpan där och svärtan kan jag acceptera det mesta!

 

Jag kommer köpa 2 hyllor på IKEA som jag tror blir bra skruvade tillsammans bara man klär dem i något tyg sen. Jag vill, likt CRT:n, ha den så nära 90 graders vinkel mot duken som det går utan att bilden tar i huvudet sen. 

 

Screenshots från American Psyhco ligger högt på listan. Jag bara älskar den filmen och boken! 

 

 

Det kommer bli en hel drös med Prometheus också. Härlig svärta i dem rymdscenerna som bara hade gnagt i mig vad en N7 skulle ge om jag nu köpte N5 istället. Ni blir det inte så, tack Gud!   :)

 

Bilderna blev lite överexponerade och suddigare än det egentligen är. 

 

 

Prometheus.jpg

 

 

Bifogad fil  Egypt.jpg   70,45K   0 Antal nerladdningar

 

 

https://www.youtube....h?v=34cEo0VhfGE


Redigerat av Marquee, 02 september 2020 - 22:34.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.