Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

JVC´s 2019 års 4K projektor modeller: DLA-N5, N7, NX9

568 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
JVC DLA-N5 (Projektorer) 2 0 (0) 69 990:-
JVC DLA-N7 (Projektorer) 19 10 (3) 89 990:-
JVC DLA-NX9 (Projektorer) 0 0 (0) 199 900:-
1 relaterade trådar

Postad 04 september 2020 - 22:07

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3 082 inlägg
  • 1

Mer ingående info om vad den kommande firmware uppdateringen innehåller:

http://pro.jvc.com/p...er_Release.html

Firmware Upgrade Summary:

1. Theater Optimizer smart function, analyzes the usage environment for each user, and displays HDR content with optimum brightness.*

2. New Settings & Menu Structure (1) Brightness levels settings are increased to five steps for the Frame Adapt HDR function (was previously three steps).

(2) New Content Type menu, which displays usable Picture Mode based on each input signal. Only the Picture Mode matching the input signal can be selected, preventing image distortion due to gamma and color gamut mismatch.

(3) Function which automatically switches to the optimal Color Profile according to the color gamut information of the content.

(4) Added Auto Pic. Mode Select function transitions according to each input signal (SDR/3D/HDR10/HLG).

(5) Picture Mode for Panasonic's Ultra HD Blu-ray player DP-UB9000 Ultra HD Blu-ray player. Added Picture Mode, which allows easy and optimized connection without individual manual settings.

(6) Improved JVC Calibration Software

*Theater Optimizer function is valid only in "Frame Adapt HDR" picture mode.

Overview of Firmware Upgrade:

• Firmware release date: Mid-November 2020
  • Supported products: DLA-NX5, DLA-NX7, DLA-NX9, DLA-RS1000, DLA-RS2000, DLA-RS3000 
  • Content: Free of charge firmware Version 3.50
  • How to upgrade: Upgrade is possible with the file downloaded from the support website.

Redigerat av Dr. Zaius, 04 september 2020 - 22:14.

Postad 07 september 2020 - 07:45

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

• 751 inlägg
  • 0

Tack så mycket för den uppdateringen Dr. Zaius.

Superspännande, undrar om den connection med Panasonics spelare också är applicerbart för UB-820 - som jag har. Idag kör jag med helt avstängd HDR omptimization på 820 och låter N5 få en orörd bild så att säga. Undrar hur det kommer vara framöver.

Som en liten side note: ska också bli superintressant att se Sonys ny projar och vad de kan erbjuda. De har några få fördelar över JVC med en lugnare lite mindre digital bild och betydligt mjukare rörelsehantering. Ska bli intressant att se om de ens kommer i närheten av JVCs DTM. Det var ju anledningen till mitt byte från Sony 520 till JVC N5.

Kul!

Postad 07 september 2020 - 10:02

EkMg
  • EkMg
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Som en liten side note: ska också bli superintressant att se Sonys ny projar och vad de kan erbjuda. De har några få fördelar över JVC med en lugnare lite mindre digital bild och betydligt mjukare rörelsehantering. Ska bli intressant att se om de ens kommer i närheten av JVCs DTM. Det var ju anledningen till mitt byte från Sony 520 till JVC N5.

Off topic: Är det nya Sony 4k projektors i antågande eller? Inget jag sett något om.

Postad 07 september 2020 - 12:19

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

• 751 inlägg
  • 0

Off topic: Är det nya Sony 4k projektors i antågande eller? Inget jag sett något om.

Yes, precis en nystartad tråd om det också. VW590 t ex som jag förmodar blir en rak konkurrent till N5/N7.

Postad 16 september 2020 - 20:37

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 261 inlägg
  • 0
Kris Deering kikat på den nya FW..

https://www.soundand...imizer-function

Postad 17 september 2020 - 06:46

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

• 751 inlägg
  • 0

Kris Deering kikat på den nya FW..

https://www.soundand...imizer-function

Läste också detta, verkat lovande men kanske ingen dealbreaker. Det som ställer till det rejält är att jag har låtit göra en kalibrering redan och måste då allstå göra om den om jag laddar in den nya mjukvaran. Kommer nog behöva avvakta lite...

Postad 22 september 2020 - 11:49

Drem
  • Drem
  • Beroende

• 1 466 inlägg
  • 0

Någon som testat göra kalibrering med SpyderX och JVC Autocal?

Postad 22 september 2020 - 12:13

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 1 615 inlägg
  • 0

Någon som testat göra kalibrering med SpyderX och JVC Autocal?

Såg att Youthman har ett klipp om detta på YT.

Postad 22 september 2020 - 15:09

Drem
  • Drem
  • Beroende

• 1 466 inlägg
  • 1

Såg att Youthman har ett klipp om detta på YT.

Ja precis, jag såg det också och blev sugen på att testa. Visst det blir inte några hundra procent som en riktig kalibrering, men kan man få 85-90% är jag nöjd. Sen kan man ju göra om den hur många gånger man vill. Bra när lampan börjar åldras senare eller något annat ändras i uppsättningen. 

Jag tog och beställde en SpyderX Pro iaf.

Redigerat av Drem, 22 september 2020 - 15:10.

Postad 22 september 2020 - 15:55

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

• 751 inlägg
  • 0

Ja precis, jag såg det också och blev sugen på att testa. Visst det blir inte några hundra procent som en riktig kalibrering, men kan man få 85-90% är jag nöjd. Sen kan man ju göra om den hur många gånger man vill. Bra när lampan börjar åldras senare eller något annat ändras i uppsättningen. 

Intressant! Med tanke på nya mjukvaran snart så blåser den ju allt - dvs nu kalibrering måste ske. I och med att jag kör en held del HDR så är det int elika känsligt, men kan ma nå 90% med det du beställt och inbyggd programvara så why not. Kul om du skriver lite om detta sen!

Postad 22 september 2020 - 19:10

haker
  • haker
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

De flesta på det amerikanska forumet menar att SpyderX 'bara' ger ett bra resultat för kalibrering av gamma.  För färg rekommenderas att man använder en eye1pro2 spectrocolorimeter. Jag har själv både en SpyderX och  eye1pro2 och min SpyderX mäter mycket fel gentemot spectrocolorimetern på en färg (tror det var röd) så mitt sample av SpyderX går i alla fall inte att använda till kalibrering av färgerna. Kan också rekommendera att du gör en extra kopia på backupfilen som du får när du kalibrerar första gången så att du kan återställa projektorn till ursprungsinställningar om det inte blir ett bra resultat.

Postad 22 september 2020 - 19:17

Drem
  • Drem
  • Beroende

• 1 466 inlägg
  • 0

De flesta på det amerikanska forumet menar att SpyderX 'bara' ger ett bra resultat för kalibrering av gamma.  För färg rekommenderas att man använder en eye1pro2 spectrocolorimeter. Jag har själv både en SpyderX och  eye1pro2 och min SpyderX mäter mycket fel gentemot spectrocolorimetern på en färg (tror det var röd) så mitt sample av SpyderX går i alla fall inte att använda till kalibrering av färgerna. Kan också rekommendera att du gör en extra kopia på backupfilen som du får när du kalibrerar första gången så att du kan återställa projektorn till ursprungsinställningar om det inte blir ett bra resultat.

Tack för infon. Det blir kul att testa. Kör du dessa alltså med JVC Autocal eller annan mjukvara? Är det som du säger så kanske man skulle införskaffa en eye1pro2 vid tillfälle. Eller låna kanske, var bor du? :D ;) Får du köra två vändor då eller klarar den att köra båda mätarna för färg och gamma, i samma omgång så att säga?

Intressant! Med tanke på nya mjukvaran snart så blåser den ju allt - dvs nu kalibrering måste ske. I och med att jag kör en held del HDR så är det int elika känsligt, men kan ma nå 90% med det du beställt och inbyggd programvara så why not. Kul om du skriver lite om detta sen!

Lovar skriva något, även om jag ställer till det :)

Redigerat av Drem, 22 september 2020 - 19:19.

Postad 22 september 2020 - 19:42

haker
  • haker
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 1

Tack för infon. Det blir kul att testa. Kör du dessa alltså med JVC Autocal eller annan mjukvara? Är det som du säger så kanske man skulle införskaffa en eye1pro2 vid tillfälle. Eller låna kanske, var bor du? :D ;) Får du köra två vändor då eller klarar den att köra båda mätarna för färg och gamma, i samma omgång så att säga?

Lovar skriva något, även om jag ställer till det :)

SpyderX har jag bara till JVC Autocal. En eye1Pro2 (eller EFI ES-2000) är ganska dyra men går att få tag på ebay begagnade. Föregångaren eye1Pro (eller EFI ES-1000) finns också begagnade på ebay och går även de att använda med JVC Autocal. När jag kalibrerar så kör jag först en vända med SpyderX och bara gamma kalibrering, sedan byter jag till eye1Pro2 och kör bara färg kalibrering. Det blir ett mycket bra kalibreringsresultat.

Postad 22 september 2020 - 19:58

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

• 751 inlägg
  • 0

SpyderX har jag bara till JVC Autocal. En eye1Pro2 (eller EFI ES-2000) är ganska dyra men går att få tag på ebay begagnade. Föregångaren eye1Pro (eller EFI ES-1000) finns också begagnade på ebay och går även de att använda med JVC Autocal. När jag kalibrerar så kör jag först en vända med SpyderX och bara gamma kalibrering, sedan byter jag till eye1Pro2 och kör bara färg kalibrering. Det blir ett mycket bra kalibreringsresultat.

Vill inte på något sätt misstro - men vad är "mycket bra kalibreringsresultat"? Att det för ögat kan se bra ut är ju trevligt, men hur väl är det om man skulle mäta och kalibrera med riktiga ISF-verktyg? Har du fått det verifierat?

Postad 22 september 2020 - 20:47

haker
  • haker
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Vill inte på något sätt misstro - men vad är "mycket bra kalibreringsresultat"? Att det för ögat kan se bra ut är ju trevligt, men hur väl är det om man skulle mäta och kalibrera med riktiga ISF-verktyg? Har du fått det verifierat?

Nej det är ju inte så att jag har någon proffsutrustnig som de som kalibrerar projektorer yrkesmässigt men min eye1Pro2 har omkalibrerats det senaste året och med den har jag profilerat min C6 colorimeter samt mätt upp projektorn efter JVC calibreringen med Calman 5. När jag mätte upp projektorn med colorchecker så låg medelfelet deltaE på 0.7 och maxfelet deltaE 1.3 för rec 709 och det tycker i alla fall jag är ett bra kalibreringsresultat.

Redigerat av haker, 22 september 2020 - 20:48.

Postad 23 september 2020 - 06:49

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

• 751 inlägg
  • 0

Nej det är ju inte så att jag har någon proffsutrustnig som de som kalibrerar projektorer yrkesmässigt men min eye1Pro2 har omkalibrerats det senaste året och med den har jag profilerat min C6 colorimeter samt mätt upp projektorn efter JVC calibreringen med Calman 5. När jag mätte upp projektorn med colorchecker så låg medelfelet deltaE på 0.7 och maxfelet deltaE 1.3 för rec 709 och det tycker i alla fall jag är ett bra kalibreringsresultat.

Kanon! Ville bara försäkra mig om hur du gjort - personligen kan jag tycka det är värt pengarna att få det gjort av ngn som verkligen kan kalibrera. Men finns det ett semiproffssätt som kan få det hyfsat och att man under lampans livslängd kan göra om det så kan det givet vara värt att titta in på det :)

Tack för svar!

Postad 23 september 2020 - 23:33

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Trots att själva projektorn är köpt via Tyskland så gör firman vinst med att sen importera från USA. Det är redan i annonsen tydligt att man får vänta en månad ibland som för mig för det är sån efterfrågan där. Men fått garantier att första veckan i oktober kommer det fyllas på och sen till tyskland och mig sen. Så för att få köpa en N7 för ca 71 tusen och ändå gå med vinst för dem är beundransvärt. Frågat 2 gånger längs vägen om det verkligen inte är fråga om påslag med importskatt och moms sen men de bedyrar att så är det inte. Den är till fullo betald! En RS2000.  

Postad Igår, 16:46

Drem
  • Drem
  • Beroende

• 1 466 inlägg
  • 0

Tog en evighet at få hem grejerna. Inte visste väl jag att butiken råkade ligga i Finland  :D

Får se om jag hinner göra detta innan veckan är slut, får återkomma med intryck.

Bifogad fil(er)

Postad Igår, 17:04

Garrett
  • Garrett
  • Guru

• 6 287 inlägg
  • 0

Tog en evighet at få hem grejerna. Inte visste väl jag att butiken råkade ligga i Finland  :D

Får se om jag hinner göra detta innan veckan är slut, får återkomma med intryck.

Kom hem till mig i Falkenberg sen och kalibrera min epson 9400, bjuder på kaffe och bullar...  :P  :lol:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2020 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.