Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Subban lÄter illa och brummar (newbie)

10 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 november 2019 - 12:08

Unregistered93e22200
  • Unregistered93e22200
  • Wannabe

  • 14 inlĂ€gg
  • 0

Pioneer VSx828  förstĂ€rkare
Paradigm ps-1200 subwoofer
Cervin Vega sat 6 frontar

Enkla rÀtt gamla grejor men det Àr den budgeten som finns.
Extremt mittplacerad tumme vad det gÀller detta sÄ ha överseende.

Följande problem finns

1. det brummar rĂ€tt bra frĂ„n  subwoofern utan att man spelar pĂ„ den, vad Ă€r den vanligaste orsaken hĂ€r?  Vrider jag pĂ„ volymen till max ökar det, ligger jag pĂ„ 80 procent Ă€r det nĂ€stan ok .

2. basen fladdrar hur jag Ă€n provar att stĂ€lla in sub och stĂ€rkare. Inte hela tiden men vid djupa toner.  Vid enstaka tillfĂ€llen kan det lĂ„ta underbart men jag tycker Ă€ndĂ„ att det hur jag Ă€n gör kommer partier i filmer dĂ„ den fladdrar och lĂ„ter konstig.

jag har ingen koll pÄ vad som gÀller men hÀr Àr setupen idag.

sub kopplad till 220v och via kabel frÄn pre out pÄ stÀrkaren till low level input pÄ suben

 

stÀrkarens setup Àr stÀlld som följer

frĂ€mre Högtalare: small (provat big frĂ„n  oxĂ„)
center högtalare :small
Subwoofer: yes (finns plus oxÄ men kör pÄ yes)
Crossover 80mhz (har testat alla varianter hÀr)

Speaker distance Àr jag lite osÀker pÄ exakt vad det avser men cirka 2m per enhet

Suben setup Àr som följer

crossover pÄ max, volymen pÄ kanske 40 procent och sen Àr dÀr en ratt till underst som heter phase aligment har provat lÄg, medium och max pÄ den utan resultat.

frontar stĂ„r pĂ„ sidan om tv, centern under tv och suben Ă€r bakom mig i ett hörn, rummet  Ă€r kanske 15 kvm stort

Jag har sÀkert missat avgörande information men frÄga dÄ gÀrna. Det viktigaste just nu Àr inte att det lÄter PERFEKT utan att jag blir klok pÄ om jag göra nÄgot vitalt fel eller om det Àr nÄt knas pÄ hÄrdvaran



#2

Postad 25 november 2019 - 12:33

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlĂ€gg
  • 0

Brum i subbasar Àr inte helt ovanlig. Vanligaste felet Àr att man har kabel-TV anslutet till förstÀrkaren via nÄgon kabel-TV box. .



#3

Postad 25 november 2019 - 12:41

Unregistered93e22200
  • Unregistered93e22200
  • Wannabe

  • 14 inlĂ€gg
  • 0

har ett kort i TV:n thats it



#4

Postad 25 november 2019 - 13:44

drue
  • drue
  • LĂ€rjunge

  • 451 inlĂ€gg
  • 0
Brummar det Àven nÀr signalkabeln Àr urkopplad? Annars Àr det förmodligen jordfel. Jag löste det hos mig genom att koppla samman förstÀrkaren (ofta finns en gnd-skruv att koppla in i dÀr) och subben (mot en skruv pÄ slutsteget) med en enkel högtalarkabel. Alternativt att testa att koppla in subben mot ett ojordat uttag, vet dock inte om det medför nÄgra risker.

Ang avstÄnden sÄ brukar man kunna mÀta upp sÄnt med en mikrofon man fÄr med förstÀrkaren. Men kan inte din modell, det kanske inte finns dÀr.

Ett sÀtt mÄnga pratar om att hitta rÀtt position för subben Àr att stÀll den pÄ lyssningsposition, och sen krypa runt i rummet och lyssna efter bra bas. DÀr det lÄter bra ska subben stÄ. Jag har aldrig gjort detta sjÀlv sÄ jag vet inte hur vÀl det funkar dock.

#5

Postad 07 december 2019 - 16:54

ZH666
  • ZH666
  • Wannabe

  • 44 inlĂ€gg
  • 0
Har samma problem tror jag, mina basar brummar sÄ fort jag slÄr pÄ den nyinköpta tvn. LG C9 65tum.

Testat att byta strömuttag, vÀnda pÄ kontakter, separata uttag pÄ tv och sub, testat stÀlla subbarna lÄng ifrÄn tvn, Àven testat ferritblock som jag hade liggandes.

Subbarna brummar trots att dom inte Àr kopplade mot förstÀrkare, rÀcker med strömen pÄ och sÄ fort man startar tvn sÄ brummar det.

Brummet slutar/kommer tillbaka och varierar i styrka beroende pÄ vilken typ av bild som visas pÄ tvn. Detta har jag testat ocksÄ genom att alternera tvÄ olika bilder..

NÄgon som har en ide pÄ vad fan som hÀnder.. :/

#6

Postad 07 december 2019 - 17:30

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlĂ€gg
  • 0
Testa en galvanisk avskiljare pÄ antennkabeln, supra har en finns pÄ tex kjell

#7

Postad 07 december 2019 - 17:45

ingvar
  • ingvar
  • LĂ€rjunge

  • 438 inlĂ€gg
  • 0

Börja med att testa att koppla ur antennkabeln och se om det gör nÄgon skillnad.

 

Om brummet försvinner sÄ skaffa en galvaniska avskiljare till antennen som macman sa.

 

Mvh,

  Ingvar



#8

Postad 07 december 2019 - 17:47

ZH666
  • ZH666
  • Wannabe

  • 44 inlĂ€gg
  • 0
Hej, jag anvÀnder mig inte av "gammeltv" har alltsÄ ingen antenn inkopplad.

#9

Postad 07 december 2019 - 19:42

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlĂ€gg
  • 0

Du skrev att du har ett kort för kabeltv men ingen sladd i antennuttaget? Om du har antenn spelar ingen roll, dra ut kabeln Ä testa



#10

Postad 08 december 2019 - 02:40

Askungen
  • Askungen
  • MĂ€stare

  • 2 678 inlĂ€gg
  • 0

Sköter inte pioneerern crossovern/delningsfiltret om du kan justera frekvenserna till högtalarna pÄ stÀrkaren? Jag Àr usel pÄ ljud eftersom jag Àr döv pÄ ena örat och pÄ det andra hör jag inte. SÄ ljudkvallen Àr inte lika viktig för mig som att musiken Àr bra dÄ hörseln Àr pÄverkat wfter sprungit pÄ rockkonserter och festivaler sen tidigt 70 tal dessutom jobbat pÄ slamriga och högljudda arbetsplatser jÀmnt. (Poor educated).

men behöver man bry om crossovern pĂ„ subben om stĂ€rkaren sköter delningen? AvstĂ„nd mellan sub och vĂ€ggen bakom har vĂ€l med lite betydelse? Men hur lĂ„ng sladd har su om subben stĂ„r bakom soffan? Den kanske Ă€r sĂ„ lĂ„ng att du fĂ„r gĂ„ upp nĂ„n prisklass? Nu Ă€r dessvĂ€rre sladdarna förseglade sĂ„ man kan omöjligt öppna och testa utan göra förpackningen Ă„terförsluten i godtagbart skick. Kan vara svĂ„rt med öppet köp om inte förpackningen Ă€r hel vid returnerande av varan. Kan vara vĂ€rt att pröva om du hittar nĂ„n som gĂ„r med pĂ„ öppet köp med bruten igensvetsad förpackning. NĂ„t pĂ„hitt för slippa returer frĂ„n tilverkarna? För de argument jag fĂ„tt nĂ€r ska lĂ€mna tillbaks nĂ„t som Ă€r omöjligt att öppna utan klippa sönder fĂ„r man svaret ”den gĂ„r inte sĂ€lja nu med bruten förpackning” sorry för lite ot.



#11

Postad 08 december 2019 - 17:10

beyma
  • beyma
  • AnvĂ€ndare

  • 119 inlĂ€gg
  • 0

Tror det Àr upphÀngningen till elementet som börjat packa ihop. Har haft en ps-1200 sjÀlv för en herrans massa Är sen, Den började brumma och leva fan helt plötsligt..

Testade med allt möjligt tills jag skruvade ur steget och började titta nÀrmre pÄ komponenterna i detta. Det behövdes ingen nÀrmre efterforskning av sjÀlva steget dÄ jag fort sÄg att elementets upphÀngning hade börjat vittra sönder. UpphÀngningen Àr gjord av foam. Ett material som inte behöver nÄgon nÀrmre presentation. Det Àr kÀnt sen innan att vara ett uselt material till upphÀngningar.

 

I övrigt en rÀtt trevlig pjÀs men tyvÀrr sÄ lider elementet av detta dÄliga materialval.. Behöver inte vara det men mitt tips Àr att ta ur steget och ta en nÀrmre titt pÄ elementet.





0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.