Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lyngdorf 2170

286 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Lyngdorf TDAI 2170 (Stereoförstärkare) 3 9,44 (17) Inga priser
Lyngdorf SDA-2400 (Slutsteg) 1 6,5 (1) 33 998:-
2 relaterade trådar

#1

Postad 22 december 2015 - 15:57

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Hello.

Vart och lyssnat lite på Lyngdorfs 2170 stärkare med Roomperfect, men vet verkligen inte vad jag tycker om den. Skillnad i ljudet absolut när man slår av/på Roomperfect, men låter det Hifi???

Sen, vet någon om det verkligen är som säljaren sa att man kan kalibrera flera subbar individuellt?

Berätta gärna era intryck av denna stärkare. :)

#2

Postad 22 december 2015 - 16:07

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Det där är väl digital teknik Lyngdorfs maskiner bygger på. Personligen har jag aldrig gillat det där med digitalt men det är väl smaksak som med allt annat kan tänkas. Primares UFPD är ju någon slags variant och den låter inte jätte mycket hifi den heller enligt mig men det är mer vad jag tycker alltså och behöver inte betyda något för andra :)



#3

Postad 22 december 2015 - 21:42

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0

Har Lyngdorfen med ett par Epicon 2, är mycket nöjd. Funderar på att lägga till subbar då bas alltid är kul!

Förstärkaren i sig låter klockrent, och förväxla inte en heldigital förstärkare som denna med class-D(som bara råkar ha bokstaven D, betyder inte digital).

Rumskorrigeringen är suberb, McIntosh använder den med(lyngdorf licenserar ut den till dem).

 

Den är väldigt konfigurerbar, har kikat litegrann i menyerna och du kan ställa in det mest på den, high/low-pass på alla utgångar(analog ut, coax ut, högtalarterminalerna), olika branthet på filtren, och ja den kalibrerar subbarna också, självklart ställer du in var du vill ha delningen.



#4

Postad 23 december 2015 - 08:21

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Ska se om jag kan läsa igenom manualen i helgen.

Jag är inne på Perras linje lite, men ändå nyfiken. En låt jag känner väl lät väldigt annorlunda, och tex Iron Maiden lät väldigt engagerande, lusten att fortsätta lyssna fanns helt klart.

Men, som sagt, jag vet inte om det är ljudet för mig.

Även hur den klarar flera subbar(2-4) spelar in, om den kan kalibrera dem var för sig.

#5

Postad 23 december 2015 - 12:27

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0

Tycker Lyngdorfen var den mest neutrala förstärkaren jag kunde hitta när jag lyssnade runt. Provade även Bladelius, Hegel, Primare och Naim bl.a.

Vill man ha lite mer effekt kan du ju alltid lägga på valfritt slutsteg eller deras egna.

 

Sen är ju rumskorrigeringen ett STORT plus, har du inte lagt 100-tusen på att fixa rummet kan jag lova den lyfter ljudkvaliten mer än typ vilken annan förstärkare som helst.

 

https://www.avforums...1580956/page-49

En tråd om Lyngdorfen, läs om du orkar, men då kan du se hur grym den är.



#6

Postad 23 december 2015 - 16:47

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Tack. :)

Upplever du den ljus i karaktären, tänkte jämfört med Hegel och Bladelius?

Kommer nog iaf att låna hem en för att testa på mina egna högtalare. Blir i början på nästa år, då jag fått hem ännu en subb, så att det blir på den anläggning jag tänkt.

Ska läsa igenom länken i helgen, imorron när resten av familjen sover, känns rätt bra. Tack. :)

#7

Postad 01 januari 2016 - 12:46

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0
Det låter hifi, men det är jävligt ovant i början eftersom den trollar bort rummet. De flesta är vana vi rumsresonanser och då låter det konstigt ett tag, men när du vant dig så kommer du höra hur j*vla skitdåligt det är utan.

Du kan korrigera 2 stereo högtalare och 2subbar.
Du kan aldrig konfa sub o hifihögtalare så som lyngdorfen gör.
Det är omöjligt att säga om du har en sub o vart den står.
Den gör basen mer ren men mest impad är jag över hur den städar övre registren.
Jag har lång efterklang hemma och och när jag slår på korrigeringen så är det som all efterklang försvinner. Jag kan inte fatta hur det går till. Efterklang är ju något fysiskt som sker.😳
Om du tänker dig att ett rum med lång efterklang så låter sången som den kommer fram i från främre väggen men när du sätter på korrigeringen så dras allt rätt. Rösten kommer från en punkt i stället. Detsamma händer med instrumenten.

Mäter jag rummet med mitt egna mätsystem och kollar så händer det en del på frekvenskurvan men inte skitmycket, men ändå blir ljudet perfekt.

Sen har jag märkt att resultatet kan bli annorlunda hur man placerar lyngdorf mikrofonen när den mäter.
Jag har lärt mig hur jag skaplacera den här hemma för att det ska bli bra.
Det gäller att få med så mycket info som möjligt, ger mig aldrig innan den har 99-100% info.
En annan bra grej är att man kan ha högtalarna närmre väggen. Det blir till och med bättre (iaf hos mig)
Lyngdorf använder väggen till en fördel.
Och subbarna får gärna stå i hörnen.

#8

Postad 01 januari 2016 - 14:19

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Tack för det inlägget.

Har nog bestämt mig för att iaf låna hem en och prova. jag upplevde det du skriver i mångt och mycket den lilla stund jag lyssnat på den, och är väldigt nyfiken på vad den kan föra hemma hos mig.

Att mäta upp rummet, till säg 100%, är det en lång process?

Jag antar att du är riktigt nöjd? Hur är den till filmer tro?

Och tack för inlägget med. :)

Redigerat av Unregistered1893, 01 januari 2016 - 14:19.


#9

Postad 01 januari 2016 - 14:43

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0
Det låter onekligen som en intressant produkt😊
Kanske värt att låna hem och testa

#10

Postad 01 januari 2016 - 15:43

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0

Tack för det inlägget.

Har nog bestämt mig för att iaf låna hem en och prova. jag upplevde det du skriver i mångt och mycket den lilla stund jag lyssnat på den, och är väldigt nyfiken på vad den kan föra hemma hos mig.

Att mäta upp rummet, till säg 100%, är det en lång process?

Jag antar att du är riktigt nöjd? Hur är den till filmer tro?

Och tack för inlägget med. :)


100% kan vara lång process, men det beror ju på rummet.
95% går ganska fort och det duger för de flesta. De sista 5 kan ta tid, men som sagt jag har mätt så mycket med den sista åren att jag lärt mig vart jag ska ställa mikrofonen för att komma dit snabbt.
I början gjorde jag även mätningar som inte gjorde ljudet så bra, kommer inte ihåg vad jag gjorde då som vart fel men det lät platt o tråkigt. Mätte om rummet några gånger och fick det bättre med tiden. Jag vet inte varför det kan bli så det gör ju att det känns lite oseriöst men nu får jag det alltid bra.
Det som Är gött om man har sub är ju att man kan höja dom ett par db om du vill dock så blir det jäkligt bra bas så jag behöver aldrig göra det hos mig.

Det låter onekligen som en intressant produkt😊
Kanske värt att låna hem och testa

Vart bor du?

#11

Postad 01 januari 2016 - 17:06

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Låter lite märkligt att de rekommenderar att man ställer högtalarna nära väggar/i hörn. Just nu har jag rätt bra med avstånd både från sidoväggar och bakvägg, men som sagt så är det ju brara att låna hem och testa.

Jag kör just nu tre subbar, men kör en kalibrering på de mindre och en på den större, bör ju funka bra.

Är det knepigt att veta om mätningarna blir "rätt" eller antar man?

#12

Postad 01 januari 2016 - 17:36

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0
Vad är rätt?
Det är ju det ljud du gillar. Ingen annan.
Det är möjligt att jag gjorde "fel" i början.
Många tror att man ska mäta så mycke som möjligt runt sweetspot för att få det bra där men det är fel. (Även med audyssy ) processorn behöver veta så mycket som möjligt om rummet.

Sen kan jag haft filtren fel. (?) kommer inte ihåg, det var så länge sen.

De rekommenderar väggen bakom iaf (för högtalarna)
Subbarna rekommenderas nära vägg och även i hörn om hörnen är tillräckligt nära huvudhögtalarna.

Om högtalarna (och Subbar) hamnar väldigt osymmetriskt kan man skriva in mått så justerar den det.

Redigerat av Unregistered49e83b02, 01 januari 2016 - 17:38.


#13

Postad 02 januari 2016 - 00:27

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0

Vart bor du?


Utanför örebro😊

#14

Postad 02 januari 2016 - 01:33

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0

Upplever du den ljus i karaktären, tänkte jämfört med Hegel och Bladelius?
 

 

Inte ljus eller något sådant. Kändes som den mest neutrala förstärkaren av de jag lyssnade på.

 

Sen kan jag instämma det FSB skrev, det var ovant i början, men när du provat rumskorrigeringen en gång vill du aldrig vara utan.

 

 

Anledningen till att köra upp högtalarna(och subbar) mot väggen(gärna hörn för subbarna) är ju att du får en mycket bättre timing i basen då.



#15

Postad 02 januari 2016 - 01:47

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 1

100% kan vara lång process, men det beror ju på rummet.
95% går ganska fort och det duger för de flesta. De sista 5 kan ta tid, men som sagt jag har mätt så mycket med den sista åren att jag lärt mig vart jag ska ställa mikrofonen för att komma dit snabbt.
I början gjorde jag även mätningar som inte gjorde ljudet så bra, kommer inte ihåg vad jag gjorde då som vart fel men det lät platt o tråkigt. Mätte om rummet några gånger och fick det bättre med tiden. Jag vet inte varför det kan bli så det gör ju att det känns lite oseriöst men nu får jag det alltid bra.
Det som Är gött om man har sub är ju att man kan höja dom ett par db om du vill dock så blir det jäkligt bra bas så jag behöver aldrig göra det hos mig.
Vart bor du?

Vart mäter du med micken då?

 

idags läget har jag en DSPeaker Anti-mode dualcore 2.0 & den gör ett fantastikt jobb, då har man ju mät mikrofonen i öron höjd i sweetspot

när man mäter, är det annorlunda med Lyngdorf 2170?

 

måste kolla med hifi klubben om dom vill låna ut en så man får testa.



#16

Postad 02 januari 2016 - 10:16

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0
Ja man mäter 1 gång (första mätningen) i sweetspot sen ställer man mikrofonen runt om i hela rummet, i öronhöjd, högt, lågt.. Typ överallt.utom mellan eller bakom högtalarna.
För 95-97% brukar det behövas 6-8 mätningar. 100% kan bli 10-15 mätningar.
De flesta kör bara till 95-97% av det jag läst på utländska forum.
Antimode justerar bara bas och då räcker det nog med sweetspot.
Lyngdorf fixar efterklang och annat skit😎 (Nej vi pratar inte om hur det funkar för jag vet inte🙄)

Om jag bara mäter runt seeetspot så får jag klen bas av någon anledning

Redigerat av Unregistered49e83b02, 02 januari 2016 - 10:19.


#17

Postad 02 januari 2016 - 10:32

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0
Måste tillägga att jag bara pratar om rumskorrigeringen. Jag har inte lyngdorf förstärkaren. Köpte en lyngdorf rp-1 som är Roomperfekt enheten löst. (25 000kr )

Folk jämför med audessey som finns inbyggt i förstärkare från ett par 1000 och uppåt. Det blir inte rättvist.
Nya audessey är jävligt bra, har för mig att nya Audyssey har 512 i upplösning (?) och lyngdorf 40 000.

#18

Postad 02 januari 2016 - 13:30

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Måste tillägga att jag bara pratar om rumskorrigeringen. Jag har inte lyngdorf förstärkaren. Köpte en lyngdorf rp-1 som är Roomperfekt enheten löst. (25 000kr )

Folk jämför med audessey som finns inbyggt i förstärkare från ett par 1000 och uppåt. Det blir inte rättvist.
Nya audessey är jävligt bra, har för mig att nya Audyssey har 512 i upplösning (?) och lyngdorf 40 000.

Ok rp-1 samma kostnad som förstärkaren TDAI 2170, eftersom jag är nöjd med Antimoden så blir jag nog inte besviken på Lyngdorf

måste helt enkelt låna hem om man får, hifiklubben brukar vara lite kinkig med det..



#19

Postad 02 januari 2016 - 13:35

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Ok rp-1 samma kostnad som förstärkaren TDAI 2170, eftersom jag är nöjd med Antimoden så blir jag nog inte besviken på Lyngdorf

måste helt enkelt låna hem om man får, hifiklubben brukar vara lite kinkig med det..

Över helgen brukar vara ok även om "jag" aldrig har lånat hem nåt. Men jag har iaf ställt frågan :)



#20

Postad 02 januari 2016 - 14:04

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Jag testade Dirac för en tid sedan, tyckte inte om hur ljudet vart alla, men jag är rätt säker på att jag gjorde fel. Rätt vanligt. :)

Men undra hur de två står sig mot varandra, Roomperfect och Dirac?

Hur gammal är 2170 tro, tänker om de kanske har nå nytt på G?

#21

Postad 02 januari 2016 - 14:37

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0

Ok rp-1 samma kostnad som förstärkaren TDAI 2170, eftersom jag är nöjd med Antimoden så blir jag nog inte besviken på Lyngdorf
måste helt enkelt låna hem om man får, hifiklubben brukar vara lite kinkig med det..


Ja, de har gått ner i pris nu:)

Jag testade Dirac för en tid sedan, tyckte inte om hur ljudet vart alla, men jag är rätt säker på att jag gjorde fel. Rätt vanligt. :)

Men undra hur de två står sig mot varandra, Roomperfect och Dirac?

Hur gammal är 2170 tro, tänker om de kanske har nå nytt på G?


Har inte provat själv men enligt en tråd på faktiskt så diskuterade dom att det var stor skillnad till lyngdorfs fördel. Men vet inte om dirac kommit med något nytt sedan den tråden.

Över helgen brukar vara ok även om "jag" aldrig har lånat hem nåt. Men jag har iaf ställt frågan :)


I "min" hifiklubben butik får jag låna hem hur jag vill.

#22

Postad 03 januari 2016 - 20:48

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Jag har ju tidigare lyssnat på Steinway Lyngdorfs 2.2 system, och ljudet via det var rätt annorlunda. Upplevde att jag satt mitt i en ljudbubbla, lät väldigt tydligt allting.

Min tanke med att testa 2170 är nyfikenheten på hur det låter med mina högtalare och subbar, som iaf storleksmässigt är större än Steinway-systemet. Men, kan ju bli fel med.

Hur som, imorron tänkte jag hämta en 2170 för test. :)

#23

Postad 04 januari 2016 - 11:55

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0
Återkom med intryck:)

Och glöm inte att det krävs tillvänjning när det blir mindre rumstöd

#24

Postad 05 januari 2016 - 08:16

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Det ska jag absolut. :)

Kunde inte ta hem den igår, tänkte det skulle gå att ta lådan på pendeln med den var för stor, så efter jobbet med bil sen.

Tittade lite mer på denni butiken iaf, och det som för mig fattas är fler lågnivå ut. Vidare kan man ju beställa HDMI-kort, men det finns ingen info ang 4k, så då hoppar jag nog det.

Tänkte jobba imorron, men skippar det till förmån för lite Hifi. :)

#25

Postad 05 januari 2016 - 11:30

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
I det här testet testar de med Klipsch Heresy III, och det funkar bra med. :)

http://blog.son-vide...ereo-amplifier/

De saknar ju en del bas, så det ska bli intressant hur de spelar med 2170. Blir en bra kväll de här, slutar om en timme så nu är längtan rätt stor.

#26

Postad 05 januari 2016 - 11:53

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Korrigeringar typ Dirac, Lyngdorf har både nackdelar och fördelar.

Tyvärr är man lite utlämnad om vad som sker och det enda valet man egentligen har är att kunna justera frekvensgången.

 

När jag testade Dirac live så gjorde jag kontrollmätningar före/efter och jag blev ganska konfys.

Nu har jag visserligen rejält justerad akustik men ändå....

Nr 1 som dom flesta kanske redan forstår är att den kurva som ritas upp som den justerade kurvan har inget med verkligheten att göra.

Nr 2 är att Dirac ska justera impuls och fas, med Dirac blev det istället sämre rent mätmässigt.

Nr 3, det lät inte dåligt men tyckte fokus kändes konstigt. När jag sen spelade musik med kända fasfel så lät det bara goja.

 

Jag mätte upp sammanlagt 4 ggr och fick även support av andra användare men Dirac var inget för mig.



#27

Postad 05 januari 2016 - 12:32

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Inte för mig heller, verkligen inte, men är ändå nyfiken på Roomperfect. Kan ju vara bra. :)

#28

Postad 05 januari 2016 - 17:42

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Lyssningsintryck; ojojoj.....

Återkommer.

Redigerat av Unregistered1893, 05 januari 2016 - 17:43.


#29

Postad 05 januari 2016 - 18:24

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Så, kört den några timmar nu.

Har gjort en kalibrering, gick rätt snabbt att komma upp i 100%.

Ja, vart ska jag börja tro. Efter kalibreringen körde jag Adele, Ef Sheeran och... Mycke mer. Det låter galet bra tycker jag.

Jag har kopplat i bägge DD18+ subbarna, och tro min förvåning när jag upptäckte att de inte var på. De hade slagit av innan kalibreringen, kan säga att Olympica III'orna aldrig har låtit som dom gör nu i basen.

Jag bad tjejen lyssna på en låt, men det vart fem, bara nästa liksom.

Jag är väldigt positiv till den här förstärkaren. Trodde den skulle kännas klen, men inte alls.

En lite lustig sak är att jag alltid tyckt att streaming via itunes låtit skit, men det låter väldigt bra via Lyngdorfen. Givet ännu bättre via FLAC, men helt ok ändå.

Låna hem om ni kan, för som det känns nu så blir det ett samtal och beställning på torsdag. :)

#30

Postad 05 januari 2016 - 19:15

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Så, kört den några timmar nu.

Har gjort en kalibrering, gick rätt snabbt att komma upp i 100%.

Ja, vart ska jag börja tro. Efter kalibreringen körde jag Adele, Ef Sheeran och... Mycke mer. Det låter galet bra tycker jag.

Jag har kopplat i bägge DD18+ subbarna, och tro min förvåning när jag upptäckte att de inte var på. De hade slagit av innan kalibreringen, kan säga att Olympica III'orna aldrig har låtit som dom gör nu i basen.

Jag bad tjejen lyssna på en låt, men det vart fem, bara nästa liksom.

Jag är väldigt positiv till den här förstärkaren. Trodde den skulle kännas klen, men inte alls.

En lite lustig sak är att jag alltid tyckt att streaming via itunes låtit skit, men det låter väldigt bra via Lyngdorfen. Givet ännu bättre via FLAC, men helt ok ändå.

Låna hem om ni kan, för som det känns nu så blir det ett samtal och beställning på torsdag. :)

Alltid kul med positiva överraskningar!

Kommer det en flerkanaligversion?



#31

Postad 05 januari 2016 - 19:31

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Jag frågade, men ett nej vad de vet. Mejlat Lyngdorf om det och det ska gå att köra den med en vanlig bio-stärkare och få tillgång till Roomperfect, man kör då med lågnivå med, men riktigt hur vet jag inte.

#32

Postad 05 januari 2016 - 19:58

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Hur står sig lyngdorf nya digitala slutsteg mot andra som Bel Canto och Primare. Ser att klubben har fått in steget från den senaste serien.

#33

Postad 05 januari 2016 - 20:28

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Om jag jämför förstärkaren med Moon så är den lite ljusare, kan ju även bero på Roomperfect.

Moon upplever jag varmare än tex Primare och Hegel, har inte lyssnat på Bel Canto. Tänkte koppla på Moon-blocken till Lyngdorfen imorron, av ren nyfikenhet.

Ska även mäta upp Klipsch Heresy för att se vad som händer med dom.

#34

Postad 05 januari 2016 - 20:30

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag frågade, men ett nej vad de vet. Mejlat Lyngdorf om det och det ska gå att köra den med en vanlig bio-stärkare och få tillgång till Roomperfect, man kör då med lågnivå med, men riktigt hur vet jag inte.

Får ta ett snack med dom för om det fungerade med tex LCR så borde dom promota det stenhårt.



#35

Postad 05 januari 2016 - 20:38

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Blir ju lite intresserad och ser tvåkanals musik som en grej och hemmabio som en annan, vill dock ha allt i en och samma anläggning. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att 2170 kunde bli chefen när det kommer till musiklyssning, förmodligen med ett slutsteg då men ändå. Jag är inte fullt så nogräknad när det gäller hemmabio utan skulle kunna tänka mig att behålla min Yamaha CX-A5000 för film. Vad jag därför är lite intresserad av är hur det ser ut med möjligheten att köra HT-bypass genom 2170. Finns det en meny eller knapp på fjärren eller nått sådant för detta. Antar att det kräver det extra analogkortet. Kan någon av dessa analoga ingångar adresseras att gå förbi försteget i 2170. Eller har man hittat på något annat klurigt här?


Redigerat av Blåtand, 05 januari 2016 - 21:08.


#36

Postad 05 januari 2016 - 20:45

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Den har ju många möjligheter, men just den vet jag inte. Ska ta och klura ut menyer osv imorron, bruksen jag fick med är nog inte den rätta, det är bara en snabbguide.

#37

Postad 05 januari 2016 - 21:10

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Brukar finnas manual att ladda ner från tillverkaren kolla på Lyngdorf hemsida

#38

Postad 05 januari 2016 - 21:11

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Den har ju många möjligheter, men just den vet jag inte. Ska ta och klura ut menyer osv imorron, bruksen jag fick med är nog inte den rätta, det är bara en snabbguide.

 

Just detta kommer nog tyvärr att vara helt avgörande för min del fram tills jag har separerat funktionerna kring musik & film i två olika rum.



#39

Postad 05 januari 2016 - 21:13

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Måste ta o låna hem en Lyngdorf låter ju som att den skall vara lite magisk :)

#40

Postad 05 januari 2016 - 21:14

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0

Du väljer en ingång som är "HomeTheatre Bypass" och så fort du väljer den ingången så är förstärkaren i Bypassläge, dock med bibehållen roomperfect för högtalarna(+subbar om du vill, och det är värt att kalibrera dem med!).

Så välj högtalarna som Large och inga subbar i hemmabioförstärkarens menyer. Sen kör du subbarna på Lyngdorfens utgångar.

 

Sen direkt när du väljer en annan ingång så är den samma vanliga integrerade förstärkare med alla finesser som vanligt.

 

Johan, det är en tvåkanals så för L/R funkar det ju fint, men inte flera kanaler. (ok 2.2 funkar ju)



#41

Postad 05 januari 2016 - 21:16

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Du väljer en ingång som är "HomeTheatre Bypass" och så fort du väljer den ingången så är förstärkaren i Bypassläge, dock med bibehållen roomperfect för högtalarna(+subbar om du vill, och det är värt att kalibrera dem med!).

Så välj högtalarna som Large och inga subbar i hemmabioförstärkarens menyer. Sen kör du subbarna på Lyngdorfens utgångar.

 

Sen direkt när du väljer en annan ingång så är den samma vanliga integrerade förstärkare med alla finesser som vanligt.

 

Johan, det är en tvåkanals så för L/R funkar det ju fint, men inte flera kanaler. (ok 2.2 funkar ju)

Tack för infon!

Det blev iaf lite lockande att ev testa :)



#42

Postad 05 januari 2016 - 21:35

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Du väljer en ingång som är "HomeTheatre Bypass" och så fort du väljer den ingången så är förstärkaren i Bypassläge, dock med bibehållen roomperfect för högtalarna(+subbar om du vill, och det är värt att kalibrera dem med!).

Så välj högtalarna som Large och inga subbar i hemmabioförstärkarens menyer. Sen kör du subbarna på Lyngdorfens utgångar.

 

Sen direkt när du väljer en annan ingång så är den samma vanliga integrerade förstärkare med alla finesser som vanligt.

 

Johan, det är en tvåkanals så för L/R funkar det ju fint, men inte flera kanaler. (ok 2.2 funkar ju)

Tack för förklaringen, då finns det anledning att titta närmar på denna redan nu alltså.

Mycket pengar kan tyckas men det finns ju en del andra delar i riggen idag som skulle bli överflödiga så vem vet, kanske blir en sen paket till pappa:-)



#43

Postad 05 januari 2016 - 21:39

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Tack för förklaringen, då finns det anledning att titta närmar på denna redan nu alltså.

Mycket pengar kan tyckas men det finns ju en del andra delar i riggen idag som skulle bli överflödiga så vem vet, kanske blir en sen paket till pappa:-)

Dom borde släppa room perfect som en separat enhet med.



#44

Postad 05 januari 2016 - 21:43

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Om jag jämför förstärkaren med Moon så är den lite ljusare, kan ju även bero på Roomperfect.

Moon upplever jag varmare än tex Primare och Hegel, har inte lyssnat på Bel Canto. Tänkte koppla på Moon-blocken till Lyngdorfen imorron, av ren nyfikenhet.

Ska även mäta upp Klipsch Heresy för att se vad som händer med dom.

Går lyngdorf ner i pris så skulle det kunna vara ett alternativ, känns lite saftigt i min rådande valuta där till exempel Primare är billigare. Närmaste butik som finns tillgängligt säljer enbart instegsmodellen utav stereoförstärkare och dac:arna från Moon.

#45

Postad 05 januari 2016 - 21:46

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0

Dom borde släppa room perfect som en separat enhet med.

 

De hade ju en förrut, så känns väl inte helt osannolikt att det kommer en sådan.

 

Som nämnts tidigare, hade gärna sett en hemmabioversion.



#46

Postad 05 januari 2016 - 22:08

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Dom borde släppa room perfect som en separat enhet med.

Ja det hade varit trevligt om man bara kunde få det man var ute efter, dvs. rumsfixeriet.

I övrigt har man ju jobbat några år på att samla prylar som lirar ihop. Känns ju surt att mer än halvera effekten t.ex.

Dac:en som man precis nytt FirmWare i funkar ju klockrent etc.  



#47

Postad 06 januari 2016 - 06:40

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Effekt är överskattat!

;)



#48

Postad 06 januari 2016 - 10:51

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Effekten känns tillräcklig för Olympica iaf, spelade på rätt bra igår.

Nackdelar finns ju, tex vill man ha ett steg så går det inte att köra subbar. En till nackdel är, vad fasen gör jag med resten av elektroniken, slutsteg och DAC?

Sen om de kommer med nya saker, ska man vänta på det eller välja denna? Nån som vet hur gammal 2170 är?

Ska leka med den under dagen för att se om jag kommer fram till ett beslut, den kostar mycke och har sina mindre bra sidor, men den gör en jäkligt bra jobb. Jäkligt bra.

#49

Postad 06 januari 2016 - 11:04

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Eq:n som finns i, har den fasta lägen eller kan man dra upp sin egen kurva?

*edit*

Och kan man använda hdmi ut för ljud?


Redigerat av johan b-lund, 06 januari 2016 - 11:07.


#50

Postad 06 januari 2016 - 13:01

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Effekten känns tillräcklig för Olympica iaf, spelade på rätt bra igår.

Nackdelar finns ju, tex vill man ha ett steg så går det inte att köra subbar. En till nackdel är, vad fasen gör jag med resten av elektroniken, slutsteg och DAC?

Sen om de kommer med nya saker, ska man vänta på det eller välja denna? Nån som vet hur gammal 2170 är?

Ska leka med den under dagen för att se om jag kommer fram till ett beslut, den kostar mycke och har sina mindre bra sidor, men den gör en jäkligt bra jobb. Jäkligt bra.

Hmm!

 

Gillar inte begränsningar, särskilt inte om de känns som att de verkligen skulle kunna bli ett problem.

Även om man skulle veta "vilket jag inte vet" att mina nuvarande högtalare klara sig med den lägre effekten så vill man kunna byta ut dessa i framtiden utan att behöva ta hänsyn till förlorad funktionalitet eller effektbrist. Jag tänker då närmast på Sub "hanteringen". Iofs. kör jag REL och kopplar via högnivå idag och det borde man kunna göra även med Lyngdorf:en men hur det blir får man nog läsa manualen för att inse. Kanske tappar man redan där stor del av nyttan om man inte kör lågnivå till sub.

 

Tror att jag får läsa på lite innan jag drar hem någon för egen del.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.