Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blu-ray eller HD DVD?

7496 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Vilket framtidsformat stödjer du? (1329 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta

#51

Postad 26 maj 2006 - 10:36

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Ögonöppnare för mig i helgen: länk

...plus en del annat som inte får nämnas (tyvärr). Kan man ta tebaka sin röst?  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm var har du läst det där pacman och är det säkert att det inte kommer vara så på HDDVD?

#52

Postad 26 maj 2006 - 11:06

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Det kommer rakt från Joe Kanes mun som jag satt cirka 1 m ifrån. :)

Tydligen finns det tydligt beskrivet i specen för BD, om man tittar noga. Så det är inget "hemligt" i sig.

#53

Postad 26 maj 2006 - 11:11

Redfaction
  • Redfaction
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
Om det blir HD-DVD till Xbox 360 så blir det kanske en sån, speciellt om man kan få HDTV ut via komponent utgången..:)

#54

Postad 26 maj 2006 - 18:46

jsl_80
  • jsl_80
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Ögonöppnare för mig i helgen: länk

...plus en del annat som inte får nämnas (tyvärr). Kan man ta tebaka sin röst?  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Låter väldigt märkligt. Har iaf mycket svårt att tro att man aktivt skulle försöka försämra bildkvaliten genom att lägga på någon filtrering om den här konverteringen överhuvudtaget sker (en konvertering som för övrigt kan göras förlustfritt). Antingen har du nog missuppfattat något eller är Kane helt köpt av M$ numera och sprider deras anti-BD-propaganda...

#55

Postad 27 maj 2006 - 10:47

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
jsl_80: Ehh, yeah right...kan nog garantera att jag varken har missuppfattat eller att Joe är köpt av MS (av alla företag). :o

edit: Men om du vill kan jag maila Joe och fråga var han fått denna anti-BD propaganda ifrån. :)

Som sagt, enligt uppgift står detta i specen för BD men det är inte omöjligt att saker kommer ändras, det är ju enbart en mjukvarugrej. Och det är ju inte alls säkert att filtrering ingår i konverteringen så tjaa, det behöver inte vara nån fara, men det är rätt korkat i vilket fall som helst.

Men naturligtvis kommer inte detta spela någon roll för formatkriget, detta är endast en märklig parantes i sammanhanget.

Redigerat av pacman, 27 maj 2006 - 12:27.


#56

Postad 27 maj 2006 - 13:29

jsl_80
  • jsl_80
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0
Ptja någon hävdade samma sak på AVSforum vilket dementerades av Keith Jack på Sigma Designs:

With all the different decoding solutions being used inside players, anybody that makes blanket statements about how "all players" do their audio or video processing has not done adequate research.

For example, our chip outputs 1080p24, 1080p50 or 1080p60 from 1080p24 with no intermediate steps.

Mao knappast att det är påtvingande enligt BD-specen så påstod Kane det så snackade han strunt... Att döma av posten här verkar han dock snarare påstått att det skulle gälla "de första BD-spelarna" vilket i så fall ev. skulle tyda på att det är Samsungs spelare som gör det. Pioneers och Sonys spelare betvivlar jag dock gör det iom att de är baserade på Sigma Designs chipset.

#57

Postad 28 maj 2006 - 08:10

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
jsl_80>> "ev. skulle tyda på att det är Samsungs spelare som gör det". Så kan det ju iofs vara. Speciellt då Samsungen i ett rätt sent skede ändrade från endast 1080i output till 1080p...

Stämmer det (och det inte har något med BD-specen att göra) får man en chans att sätta dit Joe, haha inte dumt. :D

Redigerat av pacman, 28 maj 2006 - 08:12.


#58

Postad 18 juni 2006 - 13:58

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

...plus en del annat som inte får nämnas (tyvärr). Kan man ta tebaka sin röst?  :)

<{POST_SNAPBACK}>


Inte blev det bättre nu heller. Har alltid sagt att jag tekniskt föredrar HDDVD före BD men jag trodde inte skillnaden skulle bli så uppenbar, HDDVD sparkar rumpan av BD

Kombinationen endast 25 GB och Mpeg2 är inte kul för BD. Dags för Sony att få ordning på VC1 tillverkningen...länk

edit: fel länk

Redigerat av pacman, 18 juni 2006 - 14:01.


#59

Postad 18 juni 2006 - 21:19

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Stöder HD DVD, har jag alltid gjort - rent tekniskt är den standarden betydligt bättre än Blu-ray!

Kul att det jag alltid "hävdat" faktiskt nu även blev tydligt - Sony är, och har alltid varit för "snåla" för att dela licenspengar.... Det är vad som kommer att straffa dem i slutändan!

mvh

/Pär

#60

Postad 19 juni 2006 - 07:54

Unregistered2db22c08
  • Unregistered2db22c08
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Jag tror att porrindustrin kommer att "avgöra" vilket format det blir :)

#61

Postad 19 juni 2006 - 08:38

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Hoppas bara att formatkampen slutar med att bästa format vinner och inte som i fallet med video där det mest penningstarka formatet vann, Beta var bättre på det mesta och många mindre studios och produktionsbolag använde det ända fram tills de digitala formaten blev tillräckligt bra.

#62

Postad 20 juni 2006 - 00:50

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0
Som att välja mellan pest och kolera -- Sony eller Microsoft. :D

Om jag inte missförstod det jag läste för en tid sedan så kan man tydligen tillverka HDDVD:s maskiner och skivor i befintliga maskinanläggningar med relativt måttliga omställningar/nyinvesteringar. BlueRay å andra sidan kräver efter vad jag förstod helt nya maskiner eftersom det är en helt annan, mer komplicerad ny teknik. Har jag uppfattat det korrekt? :)

I så fall är ju HDDVD betydligt billigare att producera och därmed förhoppnigsvis billigare för oss konsumenter. ;) I alla fall initialt. Stora volymer, användarvänligt (idiotsäkert), lågt pris med "tillräcklig" kvalité bör vara det som avgör.
Tycka vad man vill om Microsoft men om dom stödjer HDDVD så innebär väl det att varenda dator med Windows kommer att ha mjukvara som är anpassad för HDDVD.
Snacka om marknadsbearbetning.

Dessutom undrar jag om inte Sony driver sina kopieringsskyddsansträngningar (Wow 30 bokstäver! :) ) så långt att man till sist skjuter sig själva i foten. Kopieringsskyddet på deras CD-skivor är ju ett praktexempel.

Röstade jag på HDDVD? Skojar du? :D

#63

Postad 20 juni 2006 - 06:43

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Va, HVD inget alternativ???? Kanske för att det ligger ytterligare ett par år framåt i tiden, och främst inriktar sig på datormarknaden... men 1TB på skiva :)

#64

Postad 20 juni 2006 - 06:53

gusax
  • gusax
  • Beroende

  • 1 425 inlägg
  • 0
Jag lutar åt Blu-ray helt klart. Framför allt för att det är mer utrymme.
Däremot ska jag avvakta och se vad de hittar på för övernitiskt med det där kopieringsskyddet. Blir det för mycket stasi-metoder så hoppar jag definitivt till HD-DVD. Hellre lite mindre utrymme än att plötsligt få sin dyra BluRay-spelare svartlistad bara för att filmbolagen känner för det.

#65

Postad 20 juni 2006 - 07:37

Unregistered2db22c08
  • Unregistered2db22c08
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Det kommer förmodligen bli som med DVD-Audio och SACD.... vi får båda formaten så att vi konsumenter inte skall veta vilket ben vi skall stå på. Kommer säker komma spelare som stödjer båda formaten och kosta extra mycket ( iallafall i början )för oss som inte vill välja. Kanske är det så att det är porrindustrin som avgör :D trots allt en av dom största industrierna :D

Redigerat av Unregistered2db22c08, 20 juni 2006 - 11:46.


#66

Postad 20 juni 2006 - 09:49

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Jag lutar åt Blu-ray helt klart. Framför allt för att det är mer utrymme.

<{POST_SNAPBACK}>

Det där argumentet håller helt enkelt inte. Vad ska du med det utrymmet till? 30 GB räcker mer än väl då man kör med rätt codec.

50 GB BD är, i dagsläget, en nödvändighet för att BD ska kunna hålla jämna steg med HDDVD. Och trots det finns det potential till en viss bildfördel hos HDDVD. Vad skulle du med utrymmet till som sagt?

30 GB HDDVD billigare än 25 GB BD, för att inte tala om 50 GB BD. Vilket format kommer ha störst utrymme i de flesta fall? HDDVD som det verkar...

Redigerat av pacman, 20 juni 2006 - 09:50.


#67

Postad 20 juni 2006 - 11:16

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0
BD kan inte ens leverera 50GB idag, det finns bara en önskan uppe i stjärnorna om det och än så länge är BD rena floppen.

Inte kommer Sonyn klara 50GB heller, om man läser i Samsungs manual står det att spelaren endast klarar single layer 25GB diskar.

Sen att BD kör MPEG2 är rena skämtet, ganska säker filmbolagen kommer irritera sig på detta och kräva VC-1, men Sony kommer vägra betala licenspengar för VC-1.

Som det ser ut nu så har BD ingen framtid alls.

#68

Postad 20 juni 2006 - 18:07

Guppa
  • Guppa
  • Bredbildad

  • 731 inlägg
  • 0

Det där argumentet håller helt enkelt inte. Vad ska du med det utrymmet till? 30 GB räcker mer än väl då man kör med rätt codec.

Jag skulle akta mig för att uttala mig om hur något är tillräckligt för framtiden. Många mäktiga personer har uttalat sig på samma sätt tidigare när det gäller teknik och fått äta upp det i efterhand.

Ska du ha timmar av extramaterial i HD behöver du utrymme. Vill du ha hela Sagan om Ringen Extended i 40Mbit CBR med tre DTS-HD spår för dubbningar osv kan det alltid vara bra att ha några extra GB...

Blu-ray/HD DVD kommer även att fungera som lagringsmedia och där är det ännu viktigare med utrymme.

50 GB BD är, i dagsläget, en nödvändighet för att BD ska kunna hålla jämna steg med HDDVD. Och trots det finns det potential till en viss bildfördel hos HDDVD. Vad skulle du med utrymmet till som sagt?

En annan fördel med större lager är nu när t.ex. både Warner och Universal börjat släppa ett flertal hybridskivor med DVD-9 på ena sidan och HD-DVD 30 på andra sidan. Dessa flip-diskar är det många som inte gillar och detta är något som inte finns hos Blu-ray utan där har du DVD-9 och BD-25 på samma sida på hybriddiskarna.

30 GB HDDVD billigare än 25 GB BD, för att inte tala om 50 GB BD. Vilket format kommer ha störst utrymme i de flesta fall? HDDVD som det verkar...

Precis som DVD så var det dyrt under den allra första början och de releaserna låg på single-layer skivor. Sen är det mest troligt att precis som med DVD så kommer single layer Blu-ray skivors största användningsområde inom en snar framtid, vara privat bränning. Alla verkar tro att det är de första månaderna som kommer avgöra vilket format som är det bästa och det kan inte vara mer fel.



BD kan inte ens leverera 50GB idag, det finns bara en önskan uppe i stjärnorna om det och än så länge är BD rena floppen.

50GB Blu-ray skivor kommer att komma under Juli-Augusti och den första 50GB releasen är det tänkt att den ska släppas samma dag som Sonys spelare den 15e Augusti. Sen har jag ganska svårt att se hur Blu-ray skulle vara en flopp när det inte ens har släppts och när det har större potential, betydligt större filmkatalog och fler hårdvarutillverkare bakom sig

Inte kommer Sonyn klara 50GB heller, om man läser i Samsungs manual står det att spelaren endast klarar single layer 25GB diskar.

Det bästa sättet att döda rykten på är att kolla upp källan. I manualen står det att spelaren klarar single sided Blu-ray disks och då var det någon som fick för sig att det var samma sak som att den bara klarar single layer vilket det förstås inte är.

Sen att BD kör MPEG2 är rena skämtet, ganska säker filmbolagen kommer irritera sig på detta och kräva VC-1, men Sony kommer vägra betala licenspengar för VC-1.


Återigen så använder Blu-ray tre codecs för video - MPEG2, VC-1 eller MPEG4 AVC(H.264) och sen är det upp till filmbolagen att välja vilken codec man vill använda. Sony har valt att använda MPEG2 för att de tycker att de kan få ut mer av MPEG2 än VC-1 då de har jobbat med MPEG2 i massa år men VC-1 är helt nytt. VC-1/H.264 kommer man jobba med vid sidan av och sen byta när man anser att VC-1 eller H.264 är tillräckligt bra.

Som det ser ut nu så har BD ingen framtid alls.

Time will tell...

#69

Postad 20 juni 2006 - 18:31

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Vet du hur det ligger till med Studio/Tillverkar stödet egentligen? :D Hur vet du att 50GB disken kommer, och vet du vad det ställer för krav hårdvarumässigt? :D Vet du den egentliga anledningen till att Sony inte använder andra codecs? :D

mvh

/Pär

#70

Postad 20 juni 2006 - 18:45

mikee
  • mikee
  • Veteran

  • 1 638 inlägg
  • 0
Guppa!!

jag håller med dig att man INTE skall räkna ut BD än! MEN.....!!

Jag äger Både en HDDVD plus nästan all titlar som är ute och EN Blu Ray (Samsung och de få titlar som är ute) Jo BLU RAY är faktiskt SLÄPPT!! Och ÄN så länge Så kör HDDVD ÅTTOR runt BDs film släpp!
Så gör inte BD något ÅT sin KVALITE på sina släpp Så kommer de FÖRLORA!!

Det konstiga är ju om Sony jobbat så länge med Mpeg2 att de inte kan göra BÄTTRE släpp än de de har gjort??........Plus att de borde fatta att VC1 är bätter, de är helt enkelt för snåla...

Sen att ta upp att en del INTE gillar Combo skivorna som HDDVD släppt är (jag gillar dem) är för mig Skrattretande! Det är ju absolut ingen DEALBREAKER, att HDDVD har det på vissa filmer och då kommer vissa välja BD för det, förr att vissa inte gillar det...fattar inte riktigt varför du tog upp det...

Nej jag tycker istället att du skall ta och köpa dig en HDDVD och en BD och sen berätta vad du tycker och inte bara rabla massa som står i Media!! Utan att SJÄLV titta på det och sen avgöra!

Det har jag gjort!!

HDDVD RULES...............so far :D

Redigerat av mikee, 20 juni 2006 - 18:57.


#71

Postad 20 juni 2006 - 20:33

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Såja nu tog det fart. :D

Jag skulle akta mig för att uttala mig om hur något är tillräckligt för framtiden. Många mäktiga personer har uttalat sig på samma sätt tidigare när det gäller teknik och fått äta upp det i efterhand.

Ska du ha timmar av extramaterial i HD behöver du utrymme. Vill du ha hela Sagan om Ringen Extended i 40Mbit CBR med tre DTS-HD spår för dubbningar osv kan det alltid vara bra att ha några extra GB...

Blu-ray/HD DVD kommer även att fungera som lagringsmedia och där är det ännu viktigare med utrymme.

<{POST_SNAPBACK}>


30 GB räcker för en väääldigt lång film. Extramaterial? Lägg det på en andra skiva istället, mer ekonomiskt.

Om man nu vill ha allt på en skiva. HDDVD är kapabel till 45GB med tripple layer i så fall. Men det tror jag inte kommer, helt enkelt för att de är enklare att istället släppa två skivor.

Och varför i hela friden skulle man vilja köra med 40Mbit CBR? Det är inte mpeg2 vi pratar om. :D

En annan fördel med större lager är nu när t.ex. både Warner och Universal börjat släppa ett flertal hybridskivor med DVD-9 på ena sidan och HD-DVD 30 på andra sidan. Dessa flip-diskar är det många som inte gillar och detta är något som inte finns hos Blu-ray utan där har du DVD-9 och BD-25 på samma sida på hybriddiskarna.

Ingen hybriddisk finns i dagsläget i line-upen hos Sonys tillverkningslinjer. Inte mkt till argument med andra ord...

Precis som DVD så var det dyrt under den allra första början och de releaserna låg på single-layer skivor. Sen är det mest troligt att precis som med DVD så kommer single layer Blu-ray skivors största användningsområde inom en snar framtid, vara privat bränning. Alla verkar tro att det är de första månaderna som kommer avgöra vilket format som är det bästa och det kan inte vara mer fel.

Sant att det inte kommer avgöras idag. Men det hindrar inte det faktum att HDDVD är billigare, vilket var det jag pratar om. Eller påstår du att inte priset på HDDVD oxå kommer sänkas?

50GB Blu-ray skivor kommer att komma under Juli-Augusti och den första 50GB releasen är det tänkt att den ska släppas samma dag som Sonys spelare den 15e Augusti.

I höst står tillverkningslinjerna för 50 GB BD klara. Återstår att se hur mycket de kommer producera.

Återigen så använder Blu-ray tre codecs för video - MPEG2, VC-1 eller MPEG4 AVC(H.264) och sen är det upp till filmbolagen att välja vilken codec man vill använda. Sony har valt att använda MPEG2 för att de tycker att de kan få ut mer av MPEG2 än VC-1 då de har jobbat med MPEG2 i massa år men VC-1 är helt nytt. VC-1/H.264 kommer man jobba med vid sidan av och sen byta när man anser att VC-1 eller H.264 är tillräckligt bra.

Som sagt, hur vet du anledning till att Sony valt mpeg2?
Vad vi dock vet är att Sonys tillverkningslinjer för BD i dagsläget INTE stödjer andra codecs än Mpeg2. Det innebär att ska filmbolagen ha ut en BD-skiva via Sony måste de köra med mpeg2. Med andra ordd är det INTE upp till fimbolagen att välja, trots att BD enl spec stödjer alla 3 codecs.

#72

Postad 24 juni 2006 - 12:20

thetias
  • thetias
  • Mästare

  • 2 965 inlägg
  • 0
Hmm, HDDVD leder på poäng just nu. Kanske skulle skaffa en HDDVD nu och köpa PS3 senare så får man båda. Sedan i framtiden får man kanske hoppas att det kommer bra multispelare. ;)

#73

Postad 24 juni 2006 - 12:42

skum
  • skum
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0
Hur långt fram i tiden tippar ni på att multispelarna ligger? Känns helt meningslöst att köpa en av varje...

#74

Postad 24 juni 2006 - 12:51

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0

Hmm, HDDVD leder på poäng just nu. Kanske skulle skaffa en HDDVD nu och köpa PS3 senare så får man båda. Sedan i framtiden får man kanske hoppas att det kommer bra multispelare. ;)

<{POST_SNAPBACK}>


Yupp jag går i samma tankar, köpa HDDVD nu och Blue-Ray iom PS3.

Skämmigt för Sony att släppa skit kvalite nu till en början, allt snack om BD och så kommer detta första släpp :D när HDDVD:s första släpp var allt dom sagt och lite mer.

Jag är i alla fall besviken på Sony och deras första släpp, kom i håg som någon på AVS påpekade att dessa första släpp kommer vara kvar mycket länge och att väldigt många tidiga recensioner kommer att baseras på dessa första släpp. Allt vi läst om HDDVD baseras i stort sett på Serinity och Last Samurai.

Nåväl skall bli intressant och se hur det utvecklar sig, känns som Sony tar det lite lungt och hoppas att PS3 skall komma och ge dom en jordskreds seger.

Sist men inte minst så är inte Sony bäst på format krig, MD och Betamax ;)

Jag vill bara ha HD av högsta kvalite och önskar att den som kan leverera det till lägsta pris vinner detta krig.

#75

Postad 24 juni 2006 - 14:53

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0
Verkar som många här hemma inte följer med utvecklingen vad gäller HD-DVD vs BD med tanke på rösterna i pollen.

I utlandet är resultaten precis motsatta där HD-DVD regerar pga att det tekniskt sett är överlägset.

Anledningen är väl att en del fortfarande tror BD är 50GB dual layer och VC-1 codec och massa annat men sanningen är att BD inte klarar det.

Tänk om Toshiba hade ljugit om 100GB diskar och massa annat för det är ju precis vad Sony gjort, ljugit om specarna.

Filmbolagen är ju redan nu ganska sura på Sony och det är väl bara en tidsfråga innan dom dumpar BD helt och hållet.

Sony tillverkar ju inte ens sin spelare själva om den nu nånsin kommer lanseras detta år, de skjuter ju upp hela tiden och det går väl inte ljuga i all evighet.

Redigerat av Likvid, 24 juni 2006 - 14:54.


#76

Postad 25 juni 2006 - 16:03

jsl_80
  • jsl_80
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

30 GB räcker för en väääldigt lång film. Extramaterial? Lägg det på en andra skiva istället, mer ekonomiskt.

Hade det bara gällt ROM-formatet hade jag mycket väl kunnat tänka mig HD DVD. Dock vill jag också ha ett bra inspelningsbart format och där ligger HD DVD i lä på praktiskt taget alla punkter, där de viktigaste är att BD-R/RE är snabbare och rymmer 10 GB mer per lager. Sedan ser jag det som en stor fördel att hela BD-formatet bygger på TS, till skillnad från HD DVD-video-formatet och för den delen DVD-video, vilket gör att man kan i princip spara ner t ex en DVB-sändning direkt utan någon konvertering för uppspelning på vilken BD-spelare som helst. I jämförelse har Toshiba tvingats skapa ett HD DVD-VR-format för sin nya recorder och inspelningar i det formatet går inte att spela upp i deras vanliga HD DVD-spelare...

Sedan har jag ändå inte för avsikt att köpa någon första generations HD-spelare så har jag inga problem med att vänta på att BD-filmer kommer med nyare codecs och/eller på DL-skivor.

Vad vi dock vet är att Sonys tillverkningslinjer för BD i dagsläget INTE stödjer andra codecs än Mpeg2. Det innebär att ska filmbolagen ha ut en BD-skiva via Sony måste de köra med mpeg2. Med andra ordd är det INTE upp till fimbolagen att välja, trots att BD enl spec stödjer alla 3 codecs.

Vet inte vad du menar med "tillverkningslinjer"? Sony DADC kan naturligtvis press BD-ROMs som rymmer vad som helst. Däremot om man vill att de även ska sköta authoring så kanske det kan bli problem att få något annat än MPEG2 i nuläget. Vill dock minnas att jag läst att Sonys authoring-program trots allt stödjer VC-1 numera(?) Men annars kan man ju alltid vända sig till Panasonic och få sina Blu-ray Discar authorade med AVC och därmed slippa både MPEG2 och M$ VC-1.

#77

Postad 25 juni 2006 - 17:08

mikee
  • mikee
  • Veteran

  • 1 638 inlägg
  • 0
[quote name='jsl_80' date='Jun 25 2006, 17:03 ']
[quote name='pacman' date='Jun 20 2006, 21:33 ']30 GB räcker för en väääldigt lång film. Extramaterial? Lägg det på en andra skiva istället, mer ekonomiskt.[/quote]
Hade det bara gällt ROM-formatet hade jag mycket väl kunnat tänka mig HD DVD. Dock vill jag också ha ett bra inspelningsbart format och där ligger HD DVD i lä på praktiskt taget alla punkter, där de viktigaste är att BD-R/RE är snabbare och rymmer 10 GB mer per lager. Sedan ser jag det som en stor fördel att hela BD-formatet bygger på TS, till skillnad från HD DVD-video-formatet och för den delen DVD-video, vilket gör att man kan i princip spara ner t ex en DVB-sändning direkt utan någon konvertering för uppspelning på vilken BD-spelare som helst. I jämförelse har Toshiba tvingats skapa ett HD DVD-VR-format för sin nya recorder och inspelningar i det formatet går inte att spela upp i deras vanliga HD DVD-spelare... "


Vet inte riktigt vad du menar MEN... Det går INTE ;) (I princip eller verkligheten) att spela In en .TS filer på en DVDr och sen spela upp den med en BD spelare!! Jag vet jag har försökt :D !! Om någon kommer på ett sätt blir jag GLAD det är det enda som skulle GÖRA att jag behåller min BLU ray spelare!!


SEN att DU säger att det INTE går Med HDDVD där har du fel IGEN ;) , för det är JUST det jag gör för FULLT!! Spelar in Riktiga 1080i .TS filer( Transpot streams eller Program streams) på en dvdr el DL och sen spelar Toshiban upp den som en HDDVD!! Med riktig HD 1080i ;) !! Ingen uppskalning alltså! ;)



Det är JUST det som är HDDVDs STORA fördel JUST nu att det går ATT bränna .TS filer eller .PS filer på en DVDr el DL och HDDVDspelaren att spela upp dem!!

Redigerat av mikee, 25 juni 2006 - 17:18.


#78

Postad 25 juni 2006 - 17:19

Hmm?
  • Hmm?
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
handen upp för blue-ray som har ett tuffare namn, hur sexigt är egentligen HD-DVD??

#79

Postad 25 juni 2006 - 17:39

jsl_80
  • jsl_80
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0
mikee: Att Toshiban råkar spela .ts från DVD±R innebär inte att alla HD DVD-spelare klarar det då HD DVD-video-formatet är PS-baserat. Att Samsungen inte klarar .ts från DVD±R innebär inte heller att samtliga BD-spelare inte klarar det.

Dock är faktum att om du authorar en .ts till en BD-R/RE-skiva på ett korrekt sätt så ska alla BD-spelare klara spela upp den. För att du ska vara säker på att alla kommande HD DVD-spelare (om det nu blir så många fler ;) ) klarar spela upp den måste du konvertera den till PS. En stationär BD-inspelare med DVB-mottagare kan alltså i princip bara spara ner strömmen till en BD-R/RE medan en HD DVD-inspelare måste konvertera till PS (precis som dagens DVD-recorders) om inspelningen ska bli HD DVD-video-kompatibel. Så har iaf jag tolkat det hela men jag kan förstås uppfattat något fel...

#80

Postad 25 juni 2006 - 18:30

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Det är JUST det som är HDDVDs STORA fördel JUST nu att det går ATT bränna .TS filer eller .PS filer på en DVDr el DL och HDDVDspelaren att spela upp dem!!


Men vilka kommer först med riktiga skivor att spela in på (dvs hddvdskior eller BDskivor)? Att bränna hdfilm på Dvdr är ingen höjdare oavsett filformat på filmen. Att kunna bränna en hel årgång av en tvserie på 1-2 skivor känns smidigare än att behöva ha 1 skiva per avsnitt.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 25 juni 2006 - 18:32.


#81

Postad 25 juni 2006 - 18:49

mikee
  • mikee
  • Veteran

  • 1 638 inlägg
  • 0

För att du ska vara säker på att alla kommande HD DVD-spelare (om det nu blir så många fler ;) ) klarar spela upp den måste du konvertera den till PS. En stationär BD-



Ja du var ju rolig! Kommer lika många spelare från HDDVD som Från BD inom den närmsta tiden!

Som jag även sa i ett tidigare inlägg från in sida så är JAG INTE för eller emot något av formaten!!
Jag har ju BÅDA men jag är så JÄKLA besviken på BD just nu för KVALITEN ( på filmerna) Är helt UNDER ISEN!!!! Och det är det som räknas för mig. Sen vad alla säger eller har läst sig bryr jag mig inte så mycket om UTAN jag låter formaten prata för sig!



Och kvalitets mässigt JUST nu Sparkar HDDVD skiten UR BD!!


PS en BILIG Blu ray spelare TILL SALU!

#82

Postad 25 juni 2006 - 21:05

jsl_80
  • jsl_80
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Ja du var ju rolig! Kommer lika många spelare från HDDVD som Från BD inom den närmsta tiden!

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har iaf inte hört något om några fler HD DVD-spelare förutom de redan släppta Toshiba-spelarna plus RCA-klonen av HD-A1:an och så M$ annonserade "strap-on" till Xbox 360:an då (om man nu räknar den som en riktig spelare). Så du får gärna upplysa om vilka som mer officiellt annonserat att de planerar släppa HD DVD-spelare i år?

På BD-sidan har du Panasonic, Philips, Pioneer och Sony förutom den redan släppta Samsungen.

#83

Postad 17 juli 2006 - 11:49

AriaGiovanni
  • AriaGiovanni
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
HD-DVD vinner mark i USA, blu-ray verkar kört redan innan det kommit till Europa:

Intresse bland konsumenter för HD-DVD vs Blu-ray


För att veta varför HD-DVD är bättre och billigare än blu-ray, så finns ett 50 minuter långt podcast avsnitt på
Major Nelson
eller sök på iTunes efter Major Nelson och leta upp avsnitt "Show #183 The one about HD-DVD"
En av experterna heter Amir och har jobbat på Sony, men ändå så säger han att HD-DVD är mycket, mycket bättre än blu-ray.

HD-DVD har VC-1 video codec som är SMPTE-standard i USA. Blu-ray kör med 10 år gammal Mpeg-2 teknik som kräver högre lagringskapacitet.
Folk tjatar ofta om att blu-ray har mer kapacitet än HD-DVD, men sanningen är att HD-DVD använder modernare codec och behöver inte högre lagringskapacitet.

HD-DVD har dubbla video decoders, medan blu-ray bara har en. Därmed kan HD-DVD ha Picture-in-Picture.


Warner äger 50% av alla topp-filmer och Warner stöder samtidigt HD-DVD.

HD-DVD har obligatorisk Ethernet-uppkoppling, dvs trailers, firmware och extra material kan laddas ned via Internet. Blu-ray har inte detta.

HD-DVD programmeras med enkel iHD baserat på XML, medans blu-ray använder svårare Java.


HD-DVD tillåter kopiering av HD-DVD film till din Media Center PC eller portabel mediaspelare, medans blu-ray har BD+ som totalförbjuder all kopiering av blu-ray film.



Här är också en bra video-intervju om HDTV i Europa och HD-DVD vs Blu-ray.
Joe Kane om HD-DVD vs blu-ray
Experten heter Joe Kane och är amerikansk guru på HD video och har varit Emmy-nominerad. Ca 7 minuter in i intervjun säger han att "Blu-ray handlar bara om girighet". Väl värt att se!




HD-DVD spelare kostar bara $500 och får bättre omdömen än blu-ray spelare som kostar $1000 och som ofta returneras av besvikna köpare:

HD-DVD spelare

Blu-ray spelare



Här finns mer att läsa om att HD-DVD har redan vunnit:
Kommer blu-ray överleva?

och även
Myter om blu-ray och fakta om HD-DVD


Billigast är uppenbarligen bäst!

#84

Postad 17 juli 2006 - 11:58

Slater
  • Slater
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Fanboy? Eller du ville bara ge oss lite info? Går säkert att hitta massor med artiklar och tester som säger precis tvärtom.

#85

Postad 17 juli 2006 - 12:09

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0
Tja hittills verkar ju HD-DVD vinna på knock-out!

Man leverer ju klart bättre bild på en hälften så dyr spelare enligt samtliga testare jag har hört :)

Jämförelsen är då så klart mellan Toshiba HD-DVD player ($500) och Samsung BD-P1000($1000).

/Stefan

#86

Postad 17 juli 2006 - 12:11

Unregistered316d1ce9
  • Unregistered316d1ce9
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0

...har jobbat på Sony, men ändå så säger han att HD-DVD är mycket, mycket bättre än blu-ray.


HAR är nyckelordet!! :lol: Borgar inte precis för en trovärdig objektivitet!! :)

Vem vet varför han sluta på Sony!! Var jobbar han idag?? ;)

Nå, jag struntar i vilket format som vinner.. Bara dom kan bestämma sig någon gång så att vi dödliga kan få hem HD formatet på skivorna inom den snaraste framtiden!!

#87

Postad 17 juli 2006 - 12:18

Unregistered28144
  • Unregistered28144
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0

...har jobbat på Sony, men ändå så säger han att HD-DVD är mycket, mycket bättre än blu-ray.


HAR är nyckelordet!! :D Borgar inte precis för en trovärdig objektivitet!! ;)

Vem vet varför han sluta på Sony!! Var jobbar han idag?? :lol:

Nå, jag struntar i vilket format som vinner.. Bara dom kan bestämma sig någon gång så att vi dödliga kan få hem HD formatet på skivorna inom den snaraste framtiden!!

<{POST_SNAPBACK}>


Håller med... Bara dom bestämmer sig så att man vet vad man skall köpa.... :)

#88

Postad 17 juli 2006 - 12:38

Rochard
  • Rochard
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
Propaganda. Blue-ray kommer slå minst lika hårt.

Edit;
Och så förträffligt att avataren är en kvinna med stora bröst. Riktigt så dumma är vi inte, trådskaparen. Men tack för ett gott skratt.

Redigerat av Syntheslizer, 17 juli 2006 - 12:39.


#89

Postad 17 juli 2006 - 12:52

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
Jag kan påpeka efter att ha sett HD-DVD och vi har en för demo hos oss mot bra projektorer att de verkligen är ett ordentligt hopp upp i kvalitet. Däremot så kan inte mpeg2 i 18-20 mbit som Blue-ray kör just nu ge samma kvalitet, det är både i teori och praktik helt omöjligt. VC-1 codecen som HD-DVD använder är när de kodar rätt mer effektiv i 8 mbit än mpeg2 är i 24mbit. Har fått se exempel på det själv.

Så om BR kan komma ut med sina dual layer och sen börja använda en riktigt codec kan de börja konkurrera men just nu blir de faktiskt överkörda, bara att ta en titt på det största AV forumet, avsforum.com och se hur det går för BR när det gång efter gång testat mot HD-DVD.

Sen är länken som trådskaparen använde till projectorcentral.com en bra iaktagelse hur det ser ut just nu: http://www.projector...m/blu-ray_2.htm

Om inte formatkriget ska ta fort relativt snabbt behöver sony: sänka priserna, komma ut med dual layer, använda en effektivare codec samt se till att få ur playstation3 omgående. Annars kommer de att få det svårt.

Här har ni även en svensk review av Samsung blue-ray spelaren: review Samsung BR

Redigerat av Unregistered47efd78c, 17 juli 2006 - 12:56.


#90

Postad 17 juli 2006 - 13:03

Unregistereda2d8f3b8
  • Unregistereda2d8f3b8
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0

HD-DVD vinner mark i USA, blu-ray verkar kört redan innan det kommit till Europa:

Intresse bland konsumenter för HD-DVD vs Blu-ray


För att veta varför HD-DVD är bättre och billigare än blu-ray, så finns ett 50 minuter långt podcast avsnitt på
Major Nelson
eller sök på iTunes efter Major Nelson och leta upp avsnitt "Show #183 The one about HD-DVD"
En av experterna heter Amir och har jobbat på Sony, men ändå så säger han att HD-DVD är mycket, mycket bättre än blu-ray.

HD-DVD har VC-1 video codec som är SMPTE-standard i USA. Blu-ray kör med 10 år gammal Mpeg-2 teknik som kräver högre lagringskapacitet.
Folk tjatar ofta om att blu-ray har mer kapacitet än HD-DVD, men sanningen är att HD-DVD använder modernare codec och behöver inte högre lagringskapacitet.

HD-DVD har dubbla video decoders, medan blu-ray bara har en. Därmed kan HD-DVD ha Picture-in-Picture.


Warner äger 50% av alla topp-filmer och Warner stöder samtidigt HD-DVD.

HD-DVD har obligatorisk Ethernet-uppkoppling, dvs trailers, firmware och extra material kan laddas ned via Internet. Blu-ray har inte detta.

HD-DVD programmeras med enkel iHD baserat på XML, medans blu-ray använder svårare Java.


HD-DVD tillåter kopiering av HD-DVD film till din Media Center PC eller portabel mediaspelare, medans blu-ray har BD+ som totalförbjuder all kopiering av blu-ray film.



Här är också en bra video-intervju om HDTV i Europa och HD-DVD vs Blu-ray.
Joe Kane om HD-DVD vs blu-ray
Experten heter Joe Kane och är amerikansk guru på HD video och har varit Emmy-nominerad. Ca 7 minuter in i intervjun säger han att "Blu-ray handlar bara om girighet". Väl värt att se!




HD-DVD spelare kostar bara $500 och får bättre omdömen än blu-ray spelare som kostar $1000 och som ofta returneras av besvikna köpare:

HD-DVD spelare

Blu-ray spelare



Här finns mer att läsa om att HD-DVD har redan vunnit:
Kommer blu-ray överleva?

och även
Myter om blu-ray och fakta om HD-DVD


Billigast är uppenbarligen bäst!

<{POST_SNAPBACK}>



Precis som ni får se i dessa länkar så verkar det som om HD-DVD har fått ett stort övertag och troligtvis kommer att vinna formatkriget, och det inte på marknadsföring eller massa utlovade specifikationer, utan på ren prestation.

Kombinationen är enkel, vi konsumenter vill ha den bästa bilden/ljudet till lägst pris, och för tillfället så krossar HD-DVD Bluray på dessa fronter.

Dessutom har det börjat smyga sig in en ganska så tydlig bild av att Bluray teamet nästan i ren desperation försöker rädda situationen, tänk er själv att ha investerat dessa enorma pengar, sen också spenderat en hel del kosing bara för att försöka gardera sig och köpa in så många allierade på sin sida som möjligt, men verkligheten håller tyvär (för Sony) att hinna i kapp, för vem vill köpa en produkt som både är dyrare, har sämre bildkvalité (för tillfället iaf) och i dagsläget använder en codec som det finns tydliga begränslingar i om man jämför imot den HD-DVD använder.

Min uppfattning är att vi som konsumenter måste se klart i detta fall och tydligt visa vad vi vill ha, och det är väl ganska självklara krav!

Vi vill ha dom bästa förutsättningarna och den nyaste tekniken för att njuta av högkvalitativ Bild/ljud och film

Vi vill inte hamna där igen där den bättre tekninken förlorar pga olika omständigheter( VHS vs Betamax ), och att gigantiska företagen med mycket muskler ska få styra vårt utbud, här får dom anpassa sig till en kunnigare publik/konsument än någonsin, och det vet dom också om!

Så länge dom ser att vi inte vet vad vi ska köpa kommer dom stora företagen att utnyttja det, ju snabbare vi väljer sida ju snabbare löser sig detta formatkrig.

#91

Postad 17 juli 2006 - 13:16

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Någon som vet när det kommer PAL-kompatibla HD-DVD spelare?

#92

Postad 17 juli 2006 - 13:21

Guppa
  • Guppa
  • Bredbildad

  • 731 inlägg
  • 0
Trådar ihopslagna

#93

Postad 17 juli 2006 - 13:44

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0

Fanboy? Eller du ville bara ge oss lite info? Går säkert att hitta massor med artiklar och tester som säger precis tvärtom.

<{POST_SNAPBACK}>


Du är välkommen att försöka hitta en enda artikel från en etablerad audio/video hemsida eller tidning som ger fördel BD efter rond ett.

Jag tänkte köpa båda formaten. Har en Toshiba men stoppade köpet av BD efter att ha sett hur kass bilden är från Samsungen. Möjligt det blir bättre men nu när produkterna finns så får man faktiskt jämföra vad som finns och inte diverse reklamuppgifter om vad som komma skall.

#94

Postad 17 juli 2006 - 13:49

Guppa
  • Guppa
  • Bredbildad

  • 731 inlägg
  • 0
Om någon skulle fråga mig vilket format jag trodde mest på mellan

1. Ett format med spelare släppta av enbart Toshiba och Thomson för $500/st, filmer på 30GB skivor som använder sig utav VC-1 som videocodec släppta av filmbolagen Warner(New Line), Paramount(Dreamworks) och Universal.

eller

2. Ett format med spelare släppta av enbart Samsung för $1000/st, filmer på 25GB skivor som använder sig utav Mpeg2 som videocodec släppta av filmbolagen Sony Pictures (Colombia Tristar, MGM) och Lions Gate.


så skulle jag självklart säga nr 1. - överlägset.



Men nu är det ju inte riktigt så det ligger till för Nr 1 och 2 är endast hur formatkriget ser ut i dagsläget. Om inga dramatiska förändringar sker kommer Nr 1(HD DVD) se exakt likadant ut om 1 år. Nr 2(Blu-ray) kommer om ett år med största sannolikhet ha blivit Nr 3


3. Ett format med spelare släppta av Samsung, Pioneer, Panasonic, Sony, Philips, Sharp för $500/st och uppåt, filmer på 50GB skivor som använder sig utav Mpeg2/VC-1/H.264 som videocodec beroende på vad filmbolagen Twentieth Century Fox, Disney (Buena Vista, Touchstone, Miramax, Dimension, Pixar), Sony Pictures (Colombia Tristar, MGM), Paramount (Dreamworks)
Warner (New Line) och Lions Gate själva väljer att använda


och då skulle jag självklart säga nr 3 - överlägset.


En Blu-ray spelare, en Samsung, har funnits ute i 3 veckor. Om någon tror att ett format som har så stor support, potential och pengar investerade i ger upp efter 3 veckor så tycker jag inte riktigt man ger formatet en rättvis chans...

Redigerat av Guppa, 17 juli 2006 - 15:26.


#95

Postad 17 juli 2006 - 13:58

Unregistereddcda8fb0
  • Unregistereddcda8fb0
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0
ja kommer köra Blu-Ray iom PS3

#96

Postad 17 juli 2006 - 14:24

Slater
  • Slater
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0

Fanboy? Eller du ville bara ge oss lite info? Går säkert att hitta massor med artiklar och tester som säger precis tvärtom.

<{POST_SNAPBACK}>


Du är välkommen att försöka hitta en enda artikel från en etablerad audio/video hemsida eller tidning som ger fördel BD efter rond ett.

Jag tänkte köpa båda formaten. Har en Toshiba men stoppade köpet av BD efter att ha sett hur kass bilden är från Samsungen. Möjligt det blir bättre men nu när produkterna finns så får man faktiskt jämföra vad som finns och inte diverse reklamuppgifter om vad som komma skall.

<{POST_SNAPBACK}>



Mitt svar blev lite udda nu när trådarna slogs ihop. Tycker dock att första ronden är väl ändå inte avgjord än. Första ronden borde ju inte enbart innefatta en BDspelare. Jag väntar definetivt med att tycka så mycket innan jag har sett fler spelare på marknaden. Däremot så lutar det ju mer åt HD-DVD hållet än åt BDs.

#97

Postad 17 juli 2006 - 15:14

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0
Jag är egentligen inte förespråkare för den ena eller den andra, men om det som sägs i denna tråden på senaste tiden stämmer, att HDDVD är tekniskt så mycket bättre än bluray, så vore det ju bäst om HDDVD sopade banan med BD så snabbt som möjligt så det blev en gällande standard.

Jag vill ju få ut den bästa högupplösta bilden som möjligt går, till ett så bra pris som möjligt och kommer INTE att köpa en BD/HDDVD-spelare innan en av dem har satt standarden.

EDIT: är det tanken att BD kommer fortsätta med sin mpeg2 codec på BDfilmerna, eller har det sagts något annat i och med dual layer skivorna?

EDIT2: efter lite eftersökning så hittade jag på http://www.blu-raydisc.com/ en .PDF där följande står angående videocodec och Bluray:

Industry Standard High Definition Video and Surround Sound Audio:
>MPEG-2, MPEG-4 AVC and SMPTE VC-1 video formats.
>LPCM as well as Dolby Digital, Dolby Digital Plus, Dolby Lossless, DTS digital surround and DTS-HD audio formats.


Redigerat av Unregistered8147b14e, 17 juli 2006 - 15:25.


#98

Postad 17 juli 2006 - 15:32

MrMartin
  • MrMartin
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0

SEN att DU säger att det INTE går Med HDDVD där har du fel IGEN ;) , för det är JUST det jag gör för FULLT!! Spelar in Riktiga 1080i .TS filer( Transpot streams eller Program streams) på en dvdr el DL och sen spelar Toshiban upp den som en HDDVD!! Med riktig HD 1080i ;) !! Ingen uppskalning alltså! :lol:


Det är JUST det som är HDDVDs STORA fördel JUST nu att det går ATT bränna .TS filer eller .PS filer på en DVDr el DL och HDDVDspelaren att spela upp dem!!

<{POST_SNAPBACK}>


Det här låter ju ruskigt spännande, mikee!
Det är första gången jag hör att HD-DVD klarar av rena .TS filer på en DVD+/-R faktiskt.
Tänk alla filmer som finns ute i 720p och 1080i .TS formatet! Och fler kommer ju hela tiden. Bitraten ligger mellan 10 och 20Mbit/s och kvaliten är mycket hög.
Givetvis lär de riktiga HD-DVD filmerna ha mycket högre kvalitet, men ändå...

Hur har du bränt filerna förresten? UDF-DVD eller ISO-DVD?

Nu finns det ju både lagliga och olagliga .ts filmer...men vilka jag menar lämnar jag nog för mig själv, då detta är ett publikt forum.

Förresten, stöds MKV filer också eller? MKV formatet är väl vanlig mpeg4 h.264 och som jag förstod så har HDDVD stöd för det?

Martin

#99

Postad 17 juli 2006 - 15:58

Guppa
  • Guppa
  • Bredbildad

  • 731 inlägg
  • 0
Det finns en kille på Avsforum som jobbar med komprimering på Warner som har sagt att de 3-4 första Warner-titlarna som släpps på Blu-ray om 2 veckor kommer att vara komprimerade med Mpeg2 men att resten efter det kommer att vara VC-1 titlar.

#100

Postad 17 juli 2006 - 17:26

AriaGiovanni
  • AriaGiovanni
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0

Propaganda. Blue-ray kommer slå minst lika hårt.

Edit;
Och så förträffligt att avataren är en kvinna med stora bröst. Riktigt så dumma är vi inte, trådskaparen. Men tack för ett gott skratt.

<{POST_SNAPBACK}>


Vad spelar för roll om ett format slår eller ej?

Det finurliga med teknik, så som HD-DVD, är att man behöver inte tro på tekniken för att det ska fungera. Det är litet grand som pengar: Du kan tro att du är hur rik som helst, men det är ändå hur mycket du har i plånboken som räknas när du står där framme vid kassan.

Det finns inget skäl att välja det dyrare blu-ray över det billigare HD-DVD. Båda har möjligheten att använda VC-1 (som HD-DVD redan använder) och båda har lossless ljud. Så bildmässigt och ljudmässigt kan båda prestera samma kvalitet, även om idag så är HD-DVD bättre eftersom blu-ray envisas med gamla Mpeg-2.
Det som skiljer de två formaten åt är väsentligen endast priset. Det är ju detta som är så finurligt. Köper du HD-DVD så har du mer pengar kvar i plånboken än om du köper blu-ray.

Frågan är alltså inte när blu-ray kommer passera HD-DVD, eftersom det kommer det aldrig att göra, blu-ray har helt enkelt ingen bättre teknik som kan göra detta. Frågan är istället om blu-ray överhuvudtaget kommer att bli lika bra som HD-DVD eller inte.

HD-DVD är det säkra kortet. Det använder redan det högst rankade SMPTE-standarden, dvs VC-1, vilket borgar för överlägsen bildkvalitet. Dessutom är HD-DVD det billigaste alternativet.

Om du väljer HD-DVD så får du således mer över i plånboken oavsett vilken religion du tror på, är inte det finurligt?



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.