Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tips på kamerastativ?

78 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 30 november 2012 - 11:33

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Ser riktigt rejält ut det där. Stark verkar kulleden vara också.
Kan man på kulleden vrida kameran genom reglagen eller är det endast låsningsmekanismer? Just något sådant saknar jag på min kulled nämligen.

#52

Postad 30 november 2012 - 14:31

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Ska du ha en kulled med finjusteringsrattar lär du nog upp i pris. Jag ät inte insatt, men det borde finnas. Mitt saknar dock funktionen.

Ett sånt här kanske funkar?
http://www.cyberphot...?article=700410

Eller storebror 405
https://www.youtube....h?v=3B4khyYRj7I

#53

Postad 05 december 2012 - 14:08

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
Hej stativintresserade
Jag lutar starkt åt att införskaffa ett Cullmann Magnesit 532Q. Förutom att det rent allmänt verkar trevligt så har det en fällbar mittpelare och maxhöjden 2 meter. På detta tänkte jag skruva på kulleden Cullmann Magnesit MB4.3 med snabbplattan MX445.
Tillsammans kommer kalaset att gå på cirkus 2600 kr.

Har klämt på andra stativ i Magnesit-serien i butik, men ej råkat på just detta. Hade hoppats kunna prova det lite på fotomässan, men Cullmann var sorgligt frånvarande där. Kastar därför ut en öppen fråga här ifall någon har provat detta stativ och har erfarenheter att dela med sig av innan jag bränner julklappspengarna till mig själv.

Stativet: http://www.cullmann....nesit-532q.html

Kulleden: http://www.cullmann....elkoepfe-1.html

#54

Postad 09 januari 2013 - 13:04

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0

Hej stativintresserade
Jag lutar starkt åt att införskaffa ett Cullmann Magnesit 532Q. Förutom att det rent allmänt verkar trevligt så har det en fällbar mittpelare och maxhöjden 2 meter. På detta tänkte jag skruva på kulleden Cullmann Magnesit MB4.3 med snabbplattan MX445.
Tillsammans kommer kalaset att gå på cirkus 2600 kr.

Har klämt på andra stativ i Magnesit-serien i butik, men ej råkat på just detta. Hade hoppats kunna prova det lite på fotomässan, men Cullmann var sorgligt frånvarande där. Kastar därför ut en öppen fråga här ifall någon har provat detta stativ och har erfarenheter att dela med sig av innan jag bränner julklappspengarna till mig själv.

Stativet: http://www.cullmann....nesit-532q.html

Kulleden: http://www.cullmann....elkoepfe-1.html

Stativet med kulleden beställt, betalt och levererat av Liontech.
Har packat upp och klämt och skruvat på det. Inte fotat än så länge, men det känns bra och stabilt. Quickshift är enkel att manövrera och är trivsamt steglös. Det ser riktigt imponerande med fullt utfällda ben och pelaren i högsta läget.
En trevlig överraskning som jag inte lagt märke till i specarna var att det följde med en kort mittpelare som man kan byta till om man så vill. Kommer väl till hands ifall man får för sig att fälla ut alla tre benen i spagat.

#55

Postad 26 februari 2013 - 23:26

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Jag måste köpa ett nytt kamerastativ. är sjukt trött på mitt 199kr hama stativ nu.

jag tycker det är en djungel och jag är faktiskt inte säker på att jag orkar sätta mig in det just nu så jag undrar om ni har några tips till mig,, gärna ett färdigt paket med både stativ och huvud.

krav - ingen aning, vad ska man ha för krav? lågt när det är som lägst? behöver inte väga 10kg gärna så man kan vinkla mittstolpen eller vad det heter vertikalt så man kan fota neråt liksom.
stabilt och gediget är ett krav också. Kommer använda det till landskapsfotografering mest,, även när jag är ute och reser.
maxpris runt 1500kr för hela kittet.

hjälp mig gärna :)

ett krav till förresten är att jag vill beställa från en svensk butik då jag vill ha det snabbt :)

#56

Postad 27 februari 2013 - 07:41

Unregistered05367bdf
  • Unregistered05367bdf
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0
Det många rekommenderar är ju Dörr A3 från cyberphoto. Jag köpte det med den större kulleden HB-45. Det är ju lite tungt såklart men vill man ha lättare blir det dyrare och då är ju många tokiga i de nya Triopo.

Har ingen bra recension av A3 egentligen då det är det enda jag använt men jag tycker det är bra kvalitet. Man ska kunna vinkla det och vända på mittstången och grejer.

#57

Postad 27 februari 2013 - 08:28

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

  • 3 008 inlägg
  • 0
De viktigaste med ett stativ är väl att de är stabilt även med en tung kamera på.
Mitt Velborn för 1k är inte super stabilt med min D90, AF-D 80-200a o telekonverter på. Märks
extra tydligt när ja kör 400mm o zoomar in fokuspunkten på min Nexus 7 med Helicon remote att de står
o vajar lite.

Inte helt fel med en krok under sjävla stången med kameran på så man kan hänga sin fotoväska eller
något annat tungt där för ökad stabilitet.

#58

Postad 27 februari 2013 - 08:58

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Fick mail om detta idag

Produktlänk: http://www.cyberphot...article=GX-1027

En viktig punkt när det gäller stativ är att man har det med sig när man behöver det. Stativ som man enbart har liggande hemma gör mindre nytta än ett Hama för 199:-, så tänk på vikten. Håller med om Dörr stativen enligt ovan, men ha koll på vikten

Själv köpte jag ett stabilt och "tungt" Manfrott 190Pro som jag har haft i bilen sedan jag köpte det, istället använder jag ett minstativ från Benro

#59

Postad 27 februari 2013 - 09:16

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
tack för alla tips. Dörr A3 såg ju onekligen intressant ut. ser ut att vara mycket stativ för pengarna. 990kr var ju inte så dyrt. en vikt på 1,6kg är väl inte jättetunkt eller?

Que, har kollat på stativet du länkade till, men jag tycker maxhöjden är för snål. inte för att man använder maxhöjd så ofta ändå kanske,, men nångång behöver man ju det.

har läst ett par recensioner på dörr A3 och det verkar ju ha fått bra kritik.. enda jag kunnat läsa mig till är att det lätt blir kantstött och att det blir lite ostabilt om man drar upp mittstången på max.

kanske man skulle köra på ett sådant.

#60

Postad 27 februari 2013 - 09:56

Unregistered05367bdf
  • Unregistered05367bdf
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0
1,6 kg är utan kulleden så runt 2 kg då. Inte jättetungt såklart.

De flesta stativ blir nog väldigt ostabila om man drar upp mittstången max. Vet inte om det skulle bli lättare kantstött än andra heller, tycker det är bra byggkvalitet och i skruvarna man justerar benen med.

Maxhöjden på den que länkade är väl samma som dörr? Det står inget om mittstång uppe eller nere så antagligen nere då de andra specarna är snarlika.

#61

Postad 27 februari 2013 - 10:05

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 1
ja vikten är ju så klart utan huvud, tänkte inte på det. Hur som helst så har jag lagt en beställning nu på Dörr stativet :)
ska ut på fototur till helgen så då vill jag ha ett bra stativ så jag hoppas jag får det på fredag.

#62

Postad 01 mars 2013 - 14:52

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
idag fick jag mitt nya stativ. Dörr A3 och Dörr HB36 huvud. känns stabil och bra.
dock vet jag inte om jag har gjort fel för att sätter jag plattan på kameran så måste jag skjuta i den från sidan istället för frammåt som jag vill ha det. vill man ha det så måste man vänta plattan under kameran åt andra hållet, då sticker den den utanför kamerahuset vilket man inte vill.

då tänker ni att det bara är att vrida huvudet på stativet och visst kan man göra det, men då hamnar alla justeringsknappar rammåt och bakåt mot mig istället för på sidorna.. väldigt krångligt att behöva pilla framför stativet med ena handen där man inte ser för att låsa fast kameran eller justera..

någon som förstår hur jag menar och kan säga om det ska va så här eller om jag är hjärntvättad och har missat nåt? :)
fick även mitt Dörr pol-filter. har bara testat det som snabbast och inte sett riktigt vad skillnaden blir förutom att himlen blir lite blåare än normalt,, vrider man lite till så blir hela bilden lite mörkare eller ljusare beroende på hur mycket man vrider.. ser inget som man inte kan fixa väldigt enkelt i datorn sen. jag vet ju att reflectioner och sånt ska vara bra att ha ett pool-filter till, men annars då? är det egentligen bara för att man ska slippa så mycket med bilden i datorn sen?

#63

Postad 01 mars 2013 - 14:57

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Polfilter går att efterlikna hyfsat i många fall, men om du tex fotar saker med blänk är det grymt bra. T ex om du fotar vatten eller tavlor/tidningar/magasin/foton med blank yta. Det funkar dock bäst på normal till tele, vidvinkel ger ojämnt resultat.

#64

Postad 01 mars 2013 - 15:02

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
oki.. konstigt ändå att det inte funkar så bra på vidvinkel då dom flesta landskapsfotografer använder det oftast,, och det är just landskapsfotografer som säger att ett pol filter är A&O
det var bara därför jag köpte det :P

men som du säger så är det ju nog bra när det är vatten med i bilden.

#65

Postad 01 mars 2013 - 15:28

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Blir ojämnt resultat om man kör på max polarisering och vidvinkel mot blå himmel, extrem vidvinkel alltså, från 24mm på dx och uppåt är det rätt ok tror jag.

#66

Postad 01 mars 2013 - 15:44

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
aha ok,, beror väl också på i vilken vinkel man står i mot solen. men jag får testa. köpte det mycket för italienresan nu i april.

#67

Postad 01 mars 2013 - 15:51

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
För att få polariseringseffekt bör du ha solen bredvid dig, inte bakom eller framför. Ju mer 90 gradigt solen befinner sig, desto högre effekt. Därför avtar också effekten ju närmare solen man kommer och med en vidvinkel får man med så mycket av himlen att man ser dessa skiftningar. Det är nån fysisk lag och skiljer inte mellan olika märken. När du fotar vatten är det bättre ju mer rakt ovanför vattnet du är. Står du på stranden och fotar rakt fram ut mot horisonten blir effekten minst, medan om du står uppe på en klippa och fotar neråt så är effekten störst.

#68

Postad 01 mars 2013 - 16:00

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
tack för infon och bra tips johan :)

#69

Postad 01 mars 2013 - 19:14

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Et tips är att lägga på om och testa ditt folket innan Italien så att vet när du ska använda det. Du får bättre kvalité utan när det inte behövs om du förstår vad jag menar.

#70

Postad 01 mars 2013 - 19:31

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
jag tror jag förstår även om din svenska var lite snurrig
rättstavning i mobilen eller är du full? :P

#71

Postad 01 mars 2013 - 20:10

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Polfilteret

För att få polariseringseffekt bör du ha solen bredvid dig, inte bakom eller framför. Ju mer 90 gradigt solen befinner sig, desto högre effekt. Därför avtar också effekten ju närmare solen man kommer och med en vidvinkel får man med så mycket av himlen att man ser dessa skiftningar. Det är nån fysisk lag och skiljer inte mellan olika märken. När du fotar vatten är det bättre ju mer rakt ovanför vattnet du är. Står du på stranden och fotar rakt fram ut mot horisonten blir effekten minst, medan om du står uppe på en klippa och fotar neråt så är effekten störst.

Polfiltret kan också användas om man bara vill förlänga slutartiden lite på en given bländare (ex. rinnande vatten) eftersom man tappar ungefär ett bländarsteg ljus, ungefär som ett ND-filter fast kanske inte lika kraftigt.

#72

Postad 01 mars 2013 - 20:12

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Stämmer, jag har ibland kört med både pol och nd är att få dämpa mer



#73

Postad 01 mars 2013 - 21:04

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0

Et tips är att lägga på om och testa ditt folket innan Italien så att vet när du ska använda det. Du får bättre kvalité utan när det inte behövs om du förstår vad jag menar.

Hahaha! Jag vet inte ens vad det var jag menade. Jag tror det var menat att stå att du skulle LÄSA på om det och testa det FILTRET... :)

#74

Postad 01 mars 2013 - 22:18

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
japp det var typ så jag tolkade det också :P

#75

Postad 16 april 2013 - 10:28

KingNothing
  • KingNothing
  • Lärjunge

  • 259 inlägg
  • 0
Bumpar lite -
Sitter just nu på en Casio EX-F1 som jag använder i arbetet och filmar golfsvingar med. Tyvärr har jag lyckats tappa bort en ganska vital del till mitt nuvarande stativ och behöver därför köpa nytt. Dock är jag helt gröngöling på detta (det stativ jag hade ingick när jag köpte kameran).

Hur avgör jag att ett stativ passar min kamera? Har någon tips på ett billigt och prisvärt stativ - gärna där alla bens höjder är ställbara var för sig?

Skulle t.ex. detta fungera?
http://www.elgigante...astativ-star-61

Redigerat av KingNothing, 16 april 2013 - 10:31.


#76

Postad 16 april 2013 - 13:07

ZacabebOTG
  • ZacabebOTG
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Jag kan inte säga något positivt om Hama:s stativ utöver att de är billiga, själv har jag ett Star 62. Huvudet är väldigt plastigt på ett sätt som känns otryggt och det är ganska rangligt. Jag skulle aldrig våga använda mitt utomhus där vind och terräng spelar in.

#77

Postad 17 april 2013 - 09:48

KingNothing
  • KingNothing
  • Lärjunge

  • 259 inlägg
  • 0

Jag kan inte säga något positivt om Hama:s stativ utöver att de är billiga, själv har jag ett Star 62. Huvudet är väldigt plastigt på ett sätt som känns otryggt och det är ganska rangligt. Jag skulle aldrig våga använda mitt utomhus där vind och terräng spelar in.


Stativet kommer användas inomhus och/eller i ett vindskydd där jag egentligen bara behöver stabilisera kameran på en viss höjd. Därför fick jag känslan av att även det billigaste kan funka.

#78

Postad 17 april 2013 - 10:01

Unregistered05367bdf
  • Unregistered05367bdf
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

Stativet kommer användas inomhus och/eller i ett vindskydd där jag egentligen bara behöver stabilisera kameran på en viss höjd. Därför fick jag känslan av att även det billigaste kan funka.


Det är ju väldigt stor skillnad på att fota med lång slutartid och filma. Om du accepterar små vibrationer i filmen så är det ju inga problem.

Kameran har väl med all säkerhet en vanlig stativgänga. Det är väl bara att ta med den och prova annars :)

#79

Postad 29 mars 2014 - 19:34

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0
hejsan gott folk.

Jag skulle vilja ha hjälp med ett kamerastativ. jag tänkte satsa på ett ordentligt nu så jag slipper byta på nåt år. något som klara min Nikon D7000+Sigma 70-200mm objektiv. utan att det svajar eller är ostadigt. Jag vill att kulan låser sig direkt i det läget jag låser kulan i utan att den sviktar nån mm efterår när man släpper kameran. som den oftast gör med biligare stativ.

Jag har kollat in denna:
http://www.cyberphot...rticle=gt3230b2

hade tänkt mig maxpris på 3000:- om det borde räcka för mina behov.
Gärna att man kan bära kameran och objektivet på stativet utan att vara rädd att den ska släppa.

kom med förslag.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.