Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpråd - Högtalare för stereo 5-15000

438 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Audio Pro Blue Diamond V.2 (Golvhögtalare) 1 9,12 (24) Inga priser
Focal Chorus 816 V (Golvhögtalare) 2 9 (12) Inga priser
JBL LS 80 (Golvhögtalare) 2 7 (3) Inga priser
KEF iQ90 (Golvhögtalare) 1 8,33 (8) Inga priser
Heco Celan XT 901 (Golvhögtalare) 1 8,33 (2) Inga priser
Monitor Audio Silver RX6 (Golvhögtalare) 9 9,35 (45) Inga priser
Monitor Audio Silver RX8 (Golvhögtalare) 6 9,38 (51) Inga priser
Elac FS 248 (Golvhögtalare) 7 9,25 (7) Inga priser
Audio Pro Blue Diamond V.3 (Golvhögtalare) 2 8,82 (16) Inga priser
JBL Studio 190 (Golvhögtalare) 6 8,33 (2) Inga priser
Wharfedale Jade 3 (Surroundhögtalare) 6 7,33 (2) Inga priser
JBL Studio 590 (Golvhögtalare) 6 9,25 (11) Inga priser
Swans Diva 6.3F (Golvhögtalare) 3 (0) Inga priser
Swans Diva 5.0F (Golvhögtalare) 4 (0) Inga priser
Swans RM300F (Golvhögtalare) 2 6,5 (1) Inga priser
Swans RM301F (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Swans Diva 5.0HT (Högtalarpaket för hembio) Rapporterad 1 (0) Inga priser
Canton Chrono SLS 720 (Surroundhögtalare) 1 7 (2) Inga priser
Larsen HiFi 4.2 (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
71 relaterade trådar
Köpråd - Högtalare för stereo 15-30000 (140 inlägg) 3 mån sedan
Köpråd högtalare med varmt ljud (131 inlägg) 4 år sedan
* Officiell tråd - Heco Celan * (504 inlägg) 4 år sedan
Köpråd - Högtalarpaket för surround 5-15000 (253 inlägg) 5 år sedan
Focal Klubben! (178 inlägg) 5 år sedan
* Officiell Tråd - KEF iQ-serien * (446 inlägg) 5 år sedan
Monitor Audio Klubben (150 inlägg) 6 år sedan
Audio Pro-klubben (197 inlägg) 6 år sedan
Probloem med Audi Pro Blue Diamond V2 subb (0 inlägg) 6 år sedan
Vad är mina begagnade högtalare värda? (9 inlägg) 7 år sedan
Koppla in två slutsteg till rotel rc 1570 (10 inlägg) 8 år sedan
* Officiell Tråd - Canton Chrono * (165 inlägg) 8 år sedan
Yamaha RX-A810 vs Onkyo HT-RC660 (TX-NR636) (1 inlägg) 8 år sedan
Heos Link + förstärkare (0 inlägg) 8 år sedan
Canton Chrono 609 DC vs Monitor Audio RX8 (5 inlägg) 8 år sedan
JBL Studio 5-serien (32 inlägg) 8 år sedan
Canton 695 vs JBl 590 (5 inlägg) 9 år sedan
Golvhögtalare 25-35000kr (44 inlägg) 9 år sedan
Golvhögtalare ~12 tkr (41 inlägg) 9 år sedan
nya högtalare eller ny förstärkare? (13 inlägg) 9 år sedan
Bästa golvhögtalarna till Harman Kardon AVR 365. (19 inlägg) 9 år sedan
Monitor Audio rx 6 och rx 8 (978 inlägg) 9 år sedan
Monitor Audio Silver 8 med Pioneer SC-LX57 (4 inlägg) 9 år sedan
Förstärkare till B&W cm10 / cm9 (16 inlägg) 9 år sedan
Monitor Audio Bronze BX5 vs. BX6 (3 inlägg) 9 år sedan
Klipsch RF 82 II vs KEF Q900 vs Canton Ergo 695 DC (30 inlägg) 9 år sedan
Klipsch Reference RF-82 II vs. Monitor Audio Silver RX8 (10 inlägg) 10 år sedan
Hjälp med en uppgradering! (1 inlägg) 10 år sedan
Köpråd ett par stativhögtalare - förslagsvis B&W, Canton eller Monitor (15 inlägg) 10 år sedan
Köpråd i sista minuten... Golvhögtalare runt ~9000 kr (15 inlägg) 10 år sedan
Tight med space, hur placerar jag golvhögtalarna? (3 inlägg) 10 år sedan
Audio pro Black/Blue diamond v3 (93 inlägg) 10 år sedan
Hjälp med val av förstärkare (3 inlägg) 10 år sedan
Monitor Audio SoundFrame vs "konventionella" högtalare (köpråd ~30k (4 inlägg) 10 år sedan
Elac FS248? (16 inlägg) 10 år sedan
JBL Studio 190 - Bra eller Anus? (29 inlägg) 10 år sedan
JBL Studio 190 (28 inlägg) 10 år sedan
Focal Chorus 800-serien (338 inlägg) 10 år sedan
Högtalare för kring 20 000:- (52 inlägg) 10 år sedan
skumgummi åkte in i högtalaren (15 inlägg) 11 år sedan
Audiovector ki3 super vs Monitor Audio rx6 (17 inlägg) 11 år sedan
Monitor Audio RX6 Drivs med ex. DENON AVR-2807 passar? (2 inlägg) 11 år sedan
Slutsteg till Monitor Audio RX8 (18 inlägg) 11 år sedan
Funderingar på att uppgradera systemet! (12 inlägg) 11 år sedan
Högtalare mellen 20000-30000? (14 inlägg) 11 år sedan
Tar upp jakten igen på nya högtalare. LÄS! (62 inlägg) 11 år sedan
JBL Studio 190 vs Dynavoice DF-8 (3 inlägg) 11 år sedan
Bi-amping, marantz SR 6004 blir det bra? Erfarenhet av andra förstärkare oc (111 inlägg) 11 år sedan
Bästa högtalare till onkyo 809 max 10000:- (9 inlägg) 11 år sedan
Har beslutsångest deluxe canton,monitor några mer?? (10 inlägg) 11 år sedan
audio pro blue diamond v.3 vs jamo S 606 (2 inlägg) 11 år sedan
Monitor Audio RX paket, OK? (19 inlägg) 12 år sedan
Bra importpris på Monitor Audio RX6 AV12 (210 inlägg) 12 år sedan
gå över till 2-kanal (24 inlägg) 12 år sedan
KEF vs Monitor Audio (10 inlägg) 12 år sedan
Monitor Audio Silver RX6 eller RX8? (6 inlägg) 12 år sedan
Nyköp av högtalare. till musik och hemmabio ( låta bra och se bra ut) (40 inlägg) 13 år sedan
Allround-högtalare (127 inlägg) 13 år sedan
Efter B&W 603 S3? (108 inlägg) 13 år sedan
B&W eller XTZ köpråd (97 inlägg) 14 år sedan
Högtalare med rejält TRYCK! (244 inlägg) 14 år sedan
Ny Elac (21 inlägg) 14 år sedan
Monitor audio RX & GS (28 inlägg) 14 år sedan
börjar bli sugen på nya fronthögtalare (3 inlägg) 14 år sedan
Audio Pro Image V.3 serie (4 inlägg) 14 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 14 år sedan
Provlyssning av högtalare + frågor (48 inlägg) 15 år sedan
Nya golvare (67 inlägg) 15 år sedan
Provlyssnat: 15 högtalare i prisklassen 10 000kr - 40 000 kr (33 inlägg) 15 år sedan
Blue Diamond V.2 < Monitor Audio Silver RS6/RS8? (67 inlägg) 16 år sedan
Gästbok för avensis ( inlägg) 18 år sedan

#51

Postad 15 november 2009 - 18:40

Unregistered61e4db6e
  • Unregistered61e4db6e
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Tjena!
Planerar att bygga bästa möjliga stativare mellan 1-10 000kr. Ino Audio Pip verkar onekligen intressant och jag skulle väldigt gärna vilja höra hur de låter. Jag bor i Jönköpingstrakten och undrar om det finns någon gästfri pipägare i närheten. Skicka isåfall ett mail till:
[email protected]

#52

Postad 30 november 2009 - 21:06

mstrand
  • mstrand
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Har lyssnat på Elac FS 207 Anniversary Edition. Tyckta att de lät himmla bra. Är det någon som något förslag på andra högtalare man bör lyssna på innan man slår till? Sett att de går att köpa Canton billigt från Tyskland, men jag har inte hittat någon som säljer ELAC billigt, är det någon som har ett tips?

#53

Postad 03 december 2009 - 14:09

ljungberg_sthlm
  • ljungberg_sthlm
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Rekommenderar varmt Quad 22L som jag upplever mycket bra för priset. Velade mycket mellan Monitor Audio RS6 och dessa. Provlyssnade även XTZ:s variant efter rekommendation men dessa föll mig ej i smaken.

Valet föll på Quad då jag verkligen gillar det rena ljudet den förmedlar. Dialog och röster är en njutning och de förmedlar även bas riktigt bra.

Köpte ett par Ampion Helium 3 idag för att ha i sovrummet :-) Skall bli kul att se hur dom upplevs hemma då jag vart mycket nöjd efter en provlyssning i butiken.

#54

Postad 10 december 2009 - 03:27

G-sson
  • G-sson
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej
Skulle behöva hjälp med att välja högtalare, är inte helt ny inom ljudbiten men har dålig koll på hemgrejor.

Planen är att införskaffa en Onkyo TX-SR607EB. Synpunkter på detta är även de väldigt välkomna.

Nu till själva högtalarna, kraven är följande:
Golvhögtalare
Kraftiga nog för att klara sig utan sub
max 8000kr gärna runt 4-5000kr
Bra till musik, framför allt rock/hårdrock men ska även fungera skapligt för film i ett ev framtida 5.0system.
SVART PIANOLACK
Inga monster, bredd/djup max ca 24/33cm.

Det största problem jag haft är att hitta högtalare med rimliga mått för att stå bredvid en platt-tv och är i svart pianolack. Dock så tror jag att någon med lite större koll än mig kan frambringa detta, ofta så finns ju högtalare i flera färger än den på bilden på nätsidorna jag letat på.

De jag kollat på hittills har varit följande:
Infinity Classia C336 Black (lite väl dyra, pianolack tror jag det är men vet inte.)
XTZ 99.36 (Lite för dyrt, men om jag inte får något bättre tips lutar det åt dessa.)
Audio Pro Blue Diamond (Vilken av V2 och V3 låter bäst? Hur som är de väldigt djupa för att placeras vid en LCD-TV)
+ många fler, men dessa är de jag kommer att tänka på nu..

Vore väldigt glad om någon kunde hitta ett bra alternativ åt mig. Känns dumt att köpa högtalare för 8500 när jag skulle nöja mig med ljudet ifrån billigare högtalare, bara jag hittade dem i pianolack.
Har funderat lite på Yamaha NS-555 men tror de är i sämsta laget för min smak. De har fått en del dåliga recentioner, och de är ganska djupa också.

Hjälp tack.
//G-sson

#55

Postad 10 december 2009 - 09:42

gsson
  • gsson
  • Beroende

  • 1 271 inlägg
  • 0
Larsen 4 finns i svart lack och är gjorda för att tryckas upp mot väggen, är 26cm djupa och 23cm breda.


#56

Postad 10 december 2009 - 12:06

Grenhage
  • Grenhage
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Tjenare,
det var någon som snackade om ett par Amphion Ion nån stans i mitten av första sidan i tråden och nu undrar ja om det är nån som har såna hemma och har fått en bättre uppfattning om dom? såg att ljungberg_sthlm hade köpt sej ett par Helium 3, har du fått dom någorlunda inspelade nu eller?

mvh
Erik

#57

Postad 11 december 2009 - 15:22

G-sson
  • G-sson
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Tack för tipset gsson, men det blev XTZ 99.36 i alla fall.

Det står 4-8ohm som impedans på dem, någon som vet vad det blir när man tar bort byglarna för att biampa dem? Min onkyo 607 kräver ju att man väljer över eller under 6ohm FÖR ALLA HÖGTALARE! Vad är det för dynga, kan man inte ha 4 och 8ohmare i samma system då?

Nåhon som vet något om detta, och om det nu är så att man har både 4 och 8, ska man då ställa den för 4-6 ohm (Alternativen är 4-6 eller6-16ohm) ? Vad kan problemet bli? Kan den inte kalibrera som den ska? Ändrar den hur den jobbar i stegen, inre resistans eller liknande?

#58

Postad 25 januari 2010 - 23:55

Dodds
  • Dodds
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Dags för mig att dela med mig av min lilla lyssningsrunda jag gjorde idag. Då jag lyssnar mestadels på elektronisk musik och metal, och som tidigare Cerwin Vega-ägare, letade jag numera efter ett mellanting mellan hifi och "partydunk". Då tiden var ganska knapp hann jag bara med två högtalare (antagligen för jag fastnade för den sistnämnda så lyssningstiden blev lite längre :P ). Rummet de skall stå i är cirka 15-20 kvm stort och budgeten relativt ansträngd, därav jag försöker hitta en mindre högtalare som ändå kan spela på godkänt.

Första högtalarna jag lyssnade på var kritikerrosade Q Acoustics 2050. Visst, att tro att 6.5" basar skall lämna ett enormt ljudtryck i den prisklassen är inte särskilt aktuellt, men en bit på vägen ska man trots allt kunna komma. Ljudkaraktären dessa hade tyckte jag var väldigt diffus, trots att jag använde mig av bra mastrade wav-filer. Efter allt jag läst om denna högtalare var jag något besviken, men vad man tycker om ljud är trots allt subjektivt.

Nästa högtalare var Klipsch RF62. Nu började jag känna musiken på ett sätt jag letat efter! Efter att ha hört många som ogillat horndiskanten var jag skeptiskt inställd, men så här i efterhand kan jag säga att jag diggade den skarpt! Trots dess bestyckning på dubbla 6.5" blev där ett skönt gung, man kände musiken. Trots allt hade jag hört Klipsch skullle vara bra lämpade till de musikstilar jag lyssnar på, och det stämde verkligen. Ett plus är att dessa just nu går att köpa i Tyskland runt 6000 kronor vilket jag anser är ett fynd utan dess like. Här kommer det definitivt bli ett köp!

För övrigt så har jag lyssnat på en del Audio Pro, Canton och DLS runt 5-7 tusen kronor förr, men dessa var inget som passade mig.

#59

Postad 12 februari 2010 - 11:47

oliven
  • oliven
  • Beroende

  • 1 347 inlägg
  • 0
Det är dags att byta högtalarparken hemma och tanken är att började ett par stativare och en sub. Svart pianolack sak det vara :)

XTZ 99.26 verkar väldigt intressanta men finns det några andra stativare som är pianolackade i samma prisklass (helst inte dyrare) som ni kan rekomendera?

Edit: såg nu att det bara var tips här och man kanske inte skulle ställa frågor ;)

Redigerat av oliven, 12 februari 2010 - 11:50.


#60

Postad 20 februari 2010 - 11:30

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0
För er som fortfarande vill ha tips och letar efter golvare. DLS R55 måste ni bara lyssna till!

#61

Postad 09 mars 2010 - 12:12

Dalle_84
  • Dalle_84
  • Användare

  • 138 inlägg
  • 0
Jag är inte speciellt hemma i ljuddjungeln men ställer en fråga och hoppas någon kan hjälpa :)!
En kompis kan ge mig ett förmånligt pris på Audio Physic Yara II Evolution. Av flera anledningar har jag svårt att provlyssna dessa och undrar om någon har erfarenheter från dessa högtalare?
Dom kommer användas till lika delar musik, film och vanligt tv-tittande. Jag kan även få ett bra pris på Rotel ra1520 för att driva högtalarna.

Till 90% tror jag detta system är överkurs för mig men om jag kan få det för samma pris som mera instegsprylar är det väl värt det!?

#62

Postad 25 maj 2010 - 18:04

WmB
  • WmB
  • Veteran

  • 2 455 inlägg
  • 0
Vad kan man tänkas sälja mina AudioVector Mi1 (08:or) i mint condition? Körsbär (ja, eller vad den nu heter på AV-språk)

Kan man tänka sig runt 4500kr kanske? Kostade väl runt 7000kr demoex

#63

Postad 09 juni 2010 - 17:21

vitaminburken
  • vitaminburken
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Ett bra tips till den som kan tänka sig att köpa begagnat. Har bara lyssnat som hastigast på dessa en gång men av det jag minns så lät dom riktigt trevligt.
Canton Chrono 509 DC

MVH / Daniel

#64

Postad 23 juni 2010 - 15:12

Unregisteredd7d19603
  • Unregisteredd7d19603
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Jag behöver tips på ett par frontar.
Idag har jag en Denon 1610 som införskaffades när jag var arbetslös så därför fick det bli en budgetlösning.
Men nu har jag jag jobb igen å känner att jag vill ha ett par nya frontar.
Så tips tas gärna emot på högtalare som kan spela starkt till denna stärkare.

Tack på förhand

#65

Postad 30 juni 2010 - 20:30

JoakimO
  • JoakimO
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Tänkte skaffa mig ett par stativare, alternativt små golvare och funderar på följande:
B&W 601/602/685
B&W CM1/CM5
B&W 705
KEF iQ30/70

685 och CM1/5 har jag provlyssnat på, 601/2 har jag ägt tidigare, men 705 är lite svårare att provlyssna för mig. Någon som har lyssnat på dessa och kan ge tips hur de låter?

Har kikat lite på KEF iQ30 och iQ70, men ej provlyssnat. Hur låter dessa jämfört med B&W?

Redigerat av JoakimO, 30 juni 2010 - 22:28.


#66

Postad 15 juli 2010 - 12:18

LuckAss
  • LuckAss
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Varit inne och lyssnat en del senaste tiden och jag måste säga att allt jag har lyssnat på blev blåst av väggen av
. Sjukt bra ljud och tar definitivt inte mycket plats. Köp i sånna fall gärna med dynaudios egna stativ Väldigt bra isolerad bottenplatta som inte ger någon som helst klang och det ingår även bra spikes.

Jag har lyssnat på dem med
och var extremt nöjd med resultatet.

#67

Postad 08 augusti 2010 - 12:28

Unregisteredc60e742a
  • Unregisteredc60e742a
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0


Är det någon som har erfarenhet av dessa?

Mvh

Redigerat av Unregisteredc60e742a, 08 augusti 2010 - 12:30.


#68

Postad 03 september 2010 - 17:53

gthing313
  • gthing313
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hejsan. Jag har funderat på att införskaffa ett par golvhögtalare med fett ljud då jag inte är så sugen på en extern bas än. Har en budget på ca 5-8 000 kronor och helst inte över. Hade varit bra om man kunde få ett tips om en bra hemmabio reciever, vill ju trots allt vara redo för utbyggnad =) Reciver ska hällst inte kosta mer än 6 000.

mvh. gthing313

#69

Postad 14 september 2010 - 21:49

palletheking
  • palletheking
  • Lärjunge

  • 289 inlägg
  • 0

Varit inne och lyssnat en del senaste tiden och jag måste säga att allt jag har lyssnat på blev blåst av väggen av

. Sjukt bra ljud och tar definitivt inte mycket plats. Köp i sånna fall gärna med dynaudios egna stativ Väldigt bra isolerad bottenplatta som inte ger någon som helst klang och det ingår även bra spikes.

Jag har lyssnat på dem med
och var extremt nöjd med resultatet.


Har själv storebror X16 ihop med en Velodyne och H/K 980 förstärkare. Jag är lyrisk över det fantastiska ljudet. Har också provlyssnat på X12 vilket verkligen var fina högtalare. Jag fick dock mina X16 för 9000 kr, annars hade även jag satsat på X12:orna. Mina stativ är Atacama Nexus 7i. Undrar om de har en något för liten bottenplatta för mina x16 som är rätt stora. Någon som möjligtvis har en uppfattning i frågan. Jag känner mig inte lidandes i nuläget men förslag på förbättringar mottages med tacksamhet.

Redigerat av palletheking, 14 september 2010 - 21:50.


#70

Postad 23 september 2010 - 18:58

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
Har mina Cerwin-Vega ute på annons och så fort de blir sålda så börjar jakten på ett par högtalare. Borde gå relativ fort, var några stycken som hörde av sig redan första dagen så det ska nog gå vägen hoppas jag. Nu vill jag ha tips på vad ni tror kommer passa mig, och butiker som jag borde besöka (t.ex Stockholm bor i Eskilstuna och känns som jag lyssnat på allt häromkring).

Förstärkaren är en Harman Kardon HK 990, så kraft finns så det räcker och blir över. När jag spelar musik så är det Squeezebox som står som källa, tjejen kör med Spotify från sin Laptop.

Har ägnat mest tid åt att lyssna på Hifi-klubbens utbud Dali & B&W och där har jag inte hittat någon som faller mig i smaken i prisklassen upp till 15k. Gillar ljudet på B&W bättre än Dali. Här i stan har jag lyssnat på Elac och tyckt att det var OK, men det passade mig inte riktigt. De kändes aningen "skrikiga" lite för vassa, eller så är det bara jag som är skadad :P Klipsch gav jag tre försök, de tycker jag inte låter bra helt enkelt.

Vad är det jag då söker? Golv eller Stativ-högtalare spelar ingen roll. Kommer att ha gott om utrymme tror nya vardagsrummet ligger någonstans på 30 - 40kvm och ~3m till tak (flyttar om 1 månad). Har ägt CV så bas gillar jag, men nu vill jag att den ska låta bra och den ska inte ta över. Om man nu vet skillnaden på olika ljud, så tror jag att gillar ljud åt det varmare hållet.

Det jag är nyfiken på och aldrig har lyssnat på är dessa nedanför, någon som vet någon butik som är bra på att dema någon av nedanstående?

Focal Chorus (Golv), tycker designen på de är helt brutalt läcker.

Monitor Audio Silver RX8 alt. Monitor Audio Gold GS10, på något sätt verkar de "könslösa och lite tråkiga" men försöka ta mig någonstans och lyssna på de. Vilken tror ni på Golv eller Stativ i detta fall?

HECO Celan 800 eller HECO Celan XT 701, har jag noll koll på. Tycker inte att det finns speciellt mycket läsning om de heller.

Dynaudio Excite X16, Fått för mig att ljudet ur Dynaudio passar mig. Dessa är väl de som finns i intressanta prisklassen.

Sist ut är, Ino Audio piP (färdigbyggda, för de hamnar väl inom budget) Tycker man läser så extremt mycket gott om dessa, är nästan så att jag skulle våga beställa dessa utan att ens ha provlyssnat på de.

#71

Postad 24 september 2010 - 02:03

palletheking
  • palletheking
  • Lärjunge

  • 289 inlägg
  • 0

Har mina Cerwin-Vega ute på annons och så fort de blir sålda så börjar jakten på ett par högtalare. Borde gå relativ fort, var några stycken som hörde av sig redan första dagen så det ska nog gå vägen hoppas jag. Nu vill jag ha tips på vad ni tror kommer passa mig, och butiker som jag borde besöka (t.ex Stockholm bor i Eskilstuna och känns som jag lyssnat på allt häromkring).

Förstärkaren är en Harman Kardon HK 990, så kraft finns så det räcker och blir över. När jag spelar musik så är det Squeezebox som står som källa, tjejen kör med Spotify från sin Laptop.

Har ägnat mest tid åt att lyssna på Hifi-klubbens utbud Dali & B&W och där har jag inte hittat någon som faller mig i smaken i prisklassen upp till 15k. Gillar ljudet på B&W bättre än Dali. Här i stan har jag lyssnat på Elac och tyckt att det var OK, men det passade mig inte riktigt. De kändes aningen "skrikiga" lite för vassa, eller så är det bara jag som är skadad :P Klipsch gav jag tre försök, de tycker jag inte låter bra helt enkelt.

Vad är det jag då söker? Golv eller Stativ-högtalare spelar ingen roll. Kommer att ha gott om utrymme tror nya vardagsrummet ligger någonstans på 30 - 40kvm och ~3m till tak (flyttar om 1 månad). Har ägt CV så bas gillar jag, men nu vill jag att den ska låta bra och den ska inte ta över. Om man nu vet skillnaden på olika ljud, så tror jag att gillar ljud åt det varmare hållet.

Det jag är nyfiken på och aldrig har lyssnat på är dessa nedanför, någon som vet någon butik som är bra på att dema någon av nedanstående?

Focal Chorus (Golv), tycker designen på de är helt brutalt läcker.

Monitor Audio Silver RX8 alt. Monitor Audio Gold GS10, på något sätt verkar de "könslösa och lite tråkiga" men försöka ta mig någonstans och lyssna på de. Vilken tror ni på Golv eller Stativ i detta fall?

HECO Celan 800 eller HECO Celan XT 701, har jag noll koll på. Tycker inte att det finns speciellt mycket läsning om de heller.

Dynaudio Excite X16, Fått för mig att ljudet ur Dynaudio passar mig. Dessa är väl de som finns i intressanta prisklassen.

Sist ut är, Ino Audio piP (färdigbyggda, för de hamnar väl inom budget) Tycker man läser så extremt mycket gott om dessa, är nästan så att jag skulle våga beställa dessa utan att ens ha provlyssnat på de.

Om du har ett större vardagsrum kanske golvare gör sig bättre. Själv valde jag stativare då mitt vardagsrum är så litet och ingen flytt är på gång inom de närmaste åren. Nu tror jag iofs att mina X16 gör sig super även i större rum, men hade jag 30 kvadrat eller större så hade nog jag satsat på golvhögtalare. En grej som jag gillar med mina X16 är att diskanten aldrig känns vass. Nu har jag nästan bara mina förra enklare Tangent som referens men skillnaden är jättestor. Innan mitt köp jämförde jag X12 med Monitor Audios stora stativare RX2. Tyckte att Dynaudios X12 gav ett mjukare och mer sammansatt ljud med en bättre kontrollerad basåtergivning. RX2:an kändes grövre utan att för den skull spela större. RX8 har jag dessvärre aldrig provlyssnat men den verkar få idel lovord av nöjda användare. Hade själv starka funderingar på den innan jag gjorde bedömningen att den vore overkill för mitt lilla vardagsrum.

#72

Postad 30 november 2010 - 20:53

zvalle
  • zvalle
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Har läst igenom tråden lite. Är på jakt efter ett par stereohögtalare för runt 10k.
Ska ta en runda för provlyssning och vill ha ett par förslag att börja med. Gärna på hi-fi klubben, annars väldigt välkänd så andra butiker kan ha den hemma för provlyssning.
Rummet är på ca 25 m2 och de ska drivas av en gammal Marantz pm-80.
http://audio-databas...mp/pm-80-e.html
Lyssnar på allt från Bruce till Metal, men jag vill att basen även ska slå fullt ut om man spelar på halvhög volym. (Har en polare som har ett par Dali concept 10 och där har han tyvärr det problemat vid lite lägre volym)

Tacksam för svar och övriga synpunkter

#73

Postad 01 december 2010 - 18:30

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
En högtalare med underbar bas är Klipsch reference 82, köpte på öppet köp hos Elgiganten med kampanjpris 6990 kr men lämmnade tillbaka dessa. Dom är ytterst lättdrivna som dom lär vara vid lyssning vid låg vol. Jag köpte andra högtalare som är på inspelning men börjar ångra mig nästan, vi får se.

#74

Postad 15 januari 2011 - 06:50

Unregistered6ae6c602
  • Unregistered6ae6c602
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Gott folk!

Jag har precis varit inne i stativsvängen (ägde ett par B&W 602 S3:or) men sålde bort dessa till förmån för att köpa ett hemmabiopaket. Så efter att ha granskat hemmabiopaket från Canton och HK så har jag helt beslutat mig för att även den branschen inte är ngt för mig. Nu blir det ett par redigare golvhögtalare istället! :-)

Jag har en Denon AVR-1908 förstärkare som jag är lite orolig för, är den för "klen"? De högtalare som jag mest är ute efter att provlyssna nu är:

Canton Vento 890 DC
Canton Chrono SL 590 DC
Monitor Audio Silver RX8
B&W CM8

Faller valet på Canton så blir det till att importera från tyskland, och då kommer man billigt undan om inte jag har msisat något i det finstilta. Några kommentarer kring främst min nuvarande förstärkare men även mina val av högtalare?

Redigerat av Unregistered6ae6c602, 15 januari 2011 - 07:02.


#75

Postad 22 januari 2011 - 14:11

JonHolstein
  • JonHolstein
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Ett av mina tips är Duevel PlaneTs
En rundstrålande högtalare som ger ett väldigt stort ljud.
Helt klart värt en lyssning för dom dom har möjlighet. Audio Concept i stockholm har den, trots att dom inte står med på prisjakt.


Prisjaktsida

Redigerat av JonHolstein, 22 januari 2011 - 14:14.


#76

Postad 23 januari 2011 - 22:50

Unregistered6ae6c602
  • Unregistered6ae6c602
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Gott folk!

Jag har precis varit inne i stativsvängen (ägde ett par B&W 602 S3:or) men sålde bort dessa till förmån för att köpa ett hemmabiopaket. Så efter att ha granskat hemmabiopaket från Canton och HK så har jag helt beslutat mig för att även den branschen inte är ngt för mig. Nu blir det ett par redigare golvhögtalare istället! :-)

Jag har en Denon AVR-1908 förstärkare som jag är lite orolig för, är den för "klen"? De högtalare som jag mest är ute efter att provlyssna nu är:

Canton Vento 890 DC
Canton Chrono SL 590 DC
Monitor Audio Silver RX8
B&W CM8

Faller valet på Canton så blir det till att importera från tyskland, och då kommer man billigt undan om inte jag har msisat något i det finstilta. Några kommentarer kring främst min nuvarande förstärkare men även mina val av högtalare?


Har nu varit och provlyssnat på B&W CM8 men blev tyvärr lite besviken, jag har haft B&W 602:or tidigare så jag hade räknat med mer av samma! Hursomhelst så fick jag dock upp ögonen (eller öronen kanske) för Dali Ikon 6 Mk2 som jag gillade skarpt. Jag har efter besöket på HK även varit och provlyssnat på Monitor Audio RX8, och här börjar det kännas svårt, olika miljöer, olika musik vid de två olika provtillfällena, gjorde att jag inte kan vara riktigt säker på vad jag ska tro. Men jag gillade RX8:an också (samt RX6). Nu återstår egentligen bara en trip ner till Stockholm och lyssna på Canton Chrono 509.2 (tror jag nöjer mig isf med den istället för SL 590).

#77

Postad 30 januari 2011 - 15:31

lapbeg
  • lapbeg
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Köpråd önskas!

Rummet där högtalarna ska stå är en öppen historia med en vardagsrumsdel på ca 35 kvm + matdel ca 9 kvm + kök bakom 2 meter hög vägg ca 7 kvm. Rummet är bestyckat med ryggåstak (dvs utdraget upp-och-nedvänt V) som är ca 3,5 m som högst. Högtalarna kommer stå med "ryggarna" mot "halvväggen" till köket.
I dagsläget har jag en halvtaskig set-up med dåliga surroundhögtalare från Audio Pro kopplade till en Denon 2106. Förstärkaren kommer bytas ut mot något som på ett bra sätt kan hantera streaming, men just nu är jag alltså ute efter ett par golvhögtalare (tror inte stativare som klarar fylla luftvolymen ryms inom min budget) i svart, högblank svart eller högblank vitt.

Jag har lyssnat på följande väl inspelade högtalare:
Audiovector M3i Super - saknar djup i basen och de lät klent överlag
Audiovector K3 Signature - som ovan i princip
System Audio Mantra 30 - snygg design, men tunt ljud
Yamaha NS-F700 - snygg design, men något "grumligt" ljud
B&W 684 - bra och trevligt ljud, men klarar inte riktigt ljusare toner
Dali Lektor 6 - lite för vass i diskanten
Canton RC-A - en högtalare jag skulle kunna leva med. Rent ljud och mäktig bas. Tyvärr är jag inte intresserad av att importera och de jag hittat begagnade är antingen bok- eller körsbärsfärgade. Denna kördes också från ett McIntosch-slutsteg (som är way outof my range).

Högtalare som inte var inspelad:
Canton Chrono 509.2 - lät rent och hyfsat neutral. Saknade lite bas, men den kanske släpper när den blir inspelad(?). Fördelen med den modellen är att basreflexporten är riktad nedåt.

Någon som har några förslag (med mina intryck ovan i minne) på högtalare att lyssna på?
Jag lyssnar på allt från Dimmu Borgir via Prodigy till jazz, akustiskt till klassisk musik.

Redigerat av lapbeg, 30 januari 2011 - 16:32.


#78

Postad 01 februari 2011 - 17:05

palletheking
  • palletheking
  • Lärjunge

  • 289 inlägg
  • 0

Köpråd önskas!

Rummet där högtalarna ska stå är en öppen historia med en vardagsrumsdel på ca 35 kvm + matdel ca 9 kvm + kök bakom 2 meter hög vägg ca 7 kvm. Rummet är bestyckat med ryggåstak (dvs utdraget upp-och-nedvänt V) som är ca 3,5 m som högst. Högtalarna kommer stå med "ryggarna" mot "halvväggen" till köket.
I dagsläget har jag en halvtaskig set-up med dåliga surroundhögtalare från Audio Pro kopplade till en Denon 2106. Förstärkaren kommer bytas ut mot något som på ett bra sätt kan hantera streaming, men just nu är jag alltså ute efter ett par golvhögtalare (tror inte stativare som klarar fylla luftvolymen ryms inom min budget) i svart, högblank svart eller högblank vitt.

Jag har lyssnat på följande väl inspelade högtalare:
Audiovector M3i Super - saknar djup i basen och de lät klent överlag
Audiovector K3 Signature - som ovan i princip
System Audio Mantra 30 - snygg design, men tunt ljud
Yamaha NS-F700 - snygg design, men något "grumligt" ljud
B&W 684 - bra och trevligt ljud, men klarar inte riktigt ljusare toner
Dali Lektor 6 - lite för vass i diskanten
Canton RC-A - en högtalare jag skulle kunna leva med. Rent ljud och mäktig bas. Tyvärr är jag inte intresserad av att importera och de jag hittat begagnade är antingen bok- eller körsbärsfärgade. Denna kördes också från ett McIntosch-slutsteg (som är way outof my range).

Högtalare som inte var inspelad:
Canton Chrono 509.2 - lät rent och hyfsat neutral. Saknade lite bas, men den kanske släpper när den blir inspelad(?). Fördelen med den modellen är att basreflexporten är riktad nedåt.

Någon som har några förslag (med mina intryck ovan i minne) på högtalare att lyssna på?
Jag lyssnar på allt från Dimmu Borgir via Prodigy till jazz, akustiskt till klassisk musik.

Du har inte funderat på Dynaudio Focus 140. Mina X16 tycker jag har en trevlig och rejäl botten, men skall enligt uppgift inte vara i närheten av Focus-serien. Dynaudio är väl också kända för att hantera diskantregistret riktigt bra.

#79

Postad 01 februari 2011 - 19:29

lapbeg
  • lapbeg
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Du har inte funderat på Dynaudio Focus 140. Mina X16 tycker jag har en trevlig och rejäl botten, men skall enligt uppgift inte vara i närheten av Focus-serien. Dynaudio är väl också kända för att hantera diskantregistret riktigt bra.


Jag är lite osäker på att ett par stativare orkar fylla upp hela luftvolymen i rummet. Det är också viktigt att det låter bra från andra vinklar än bara den optimala lyssningsvinkeln... Jag kan iofs ha fel om att ett par stativare inte klarar av det. Får kolla om det finns butik i Malmö m omnejd som säljer Dynaudio

#80

Postad 01 februari 2011 - 19:36

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0

Jag är lite osäker på att ett par stativare orkar fylla upp hela luftvolymen i rummet. Det är också viktigt att det låter bra från andra vinklar än bara den optimala lyssningsvinkeln... Jag kan iofs ha fel om att ett par stativare inte klarar av det. Får kolla om det finns butik i Malmö m omnejd som säljer Dynaudio


You are in for a surprise my friend :unsure:
Dynaudio Focus 140 spelar STORT!
Första gången jag hörde dem demas letade jag efter sub. Var helt övertygad om att det fanns en gömd men icke.
Grym högtalare. Kräver strömstyrka dock.

#81

Postad 03 februari 2011 - 23:17

Unregisteredfae3b753
  • Unregisteredfae3b753
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Hej,

Jag letar med ljus och lykta efter bra högtalare som är konstruerade för att placeras i en bokhylla, dvs direkt mot vägg i bakkant och med böcker och annat absorberande material runt om. Högtalarna ska användas för musiklyssning, alltså inte t ex hemmabio. Helst under 10 000 kr. Tyvärr finns inget annat alternativ till placering, t ex på stativ eller brevid bokhyllan etc.

Självklart vet jag att många stativhögtalare, kanske särskilt de som är frontportade, kan fungera ok även i denna knepiga placering. T ex är min best bet just nu B&W 685:or. Men 685:orna låter ju de facto sämre (grötigare och kraftigare bas) direkt mot vägg och det känns som om det kanske borde finnas hifi-högtalare som just är gjorda för bokhylleplacering, så att man kanske kan få bättre ljud än från 'felplacerade' förvisso annars utmärkta 685:or.

Mycket tacksam för råd, har kört fast lite här...

Mvh, Jonas

#82

Postad 04 februari 2011 - 09:33

JonHolstein
  • JonHolstein
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Hej,

Jag letar med ljus och lykta efter bra högtalare som är konstruerade för att placeras i en bokhylla, dvs direkt mot vägg i bakkant och med böcker och annat absorberande material runt om. Högtalarna ska användas för musiklyssning, alltså inte t ex hemmabio. Helst under 10 000 kr. Tyvärr finns inget annat alternativ till placering, t ex på stativ eller brevid bokhyllan etc.

Självklart vet jag att många stativhögtalare, kanske särskilt de som är frontportade, kan fungera ok även i denna knepiga placering. T ex är min best bet just nu B&W 685:or. Men 685:orna låter ju de facto sämre (grötigare och kraftigare bas) direkt mot vägg och det känns som om det kanske borde finnas hifi-högtalare som just är gjorda för bokhylleplacering, så att man kanske kan få bättre ljud än från 'felplacerade' förvisso annars utmärkta 685:or.

Mycket tacksam för råd, har kört fast lite här...

Mvh, Jonas


Mirage OS3-SAT
Fast det är klart dom är inte det kraftfullaste man kan hitta.
Men dom är gjorda så att dom fungerar i knepiga miljöer.
Dessvärre så säljs storebrodern OMD-5 enbart av en återförsäljare i USA, som så vitt jag vet inte exporterar.

Sen finns det ju förstås andra satelliter som fungera i bokhyllor.
Satelliter är väl generellt lite mer förlåtande för hur dom placeras, eftersom dom inte speciellt ofta har basreflex-portar.

#83

Postad 04 februari 2011 - 21:08

lapbeg
  • lapbeg
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

You are in for a surprise my friend :D
Dynaudio Focus 140 spelar STORT!
Första gången jag hörde dem demas letade jag efter sub. Var helt övertygad om att det fanns en gömd men icke.
Grym högtalare. Kräver strömstyrka dock.



Snubblade idag över ett par svarta Canton Ergo 91 DC till (i mina ögon) fyndpris: 1500:-
Visst de är inte purfärska, inte riktig high-end och inte direkt mina drömhögtalare, men de får duga tills vidare.
Kan ju nu ge mig själv tid att hitta andra "framtidssäkra" högtalare och ett system som också det kan hålla under några år framöver... Första steget blir att skaffa ett (relativt) strömstarkt och neutralt slutsteg (PM:a gärna förslag på sådana).
Jag kommer så småningom även ge stativare en chans som ljudleverantörer i mitt hem.
Tack för förslaget!!

#84

Postad 07 februari 2011 - 02:18

tiger99
  • tiger99
  • Forumräv

  • 519 inlägg
  • 0
Audio Physic Yara Evolution kan jag slå ett slag för. Faktiskt inte hört de som nyligen tetsats i Hifi&Musik men jag äger de äldre utgåvorna och de är rent ut sagt gudomliga! Satt som trollbunden i Ljudmakarns källare i 2h innan jag köpte dem. Inte pga. beslutsångest, nej jag ville bara inte sluta spela musik!

Grymt nice att matcha med Naim :unsure:

//David

#85

Postad 16 mars 2011 - 10:58

willelind
  • willelind
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej! Jag är en tvättäkta rookie när det kommer till högtalarsystem, hifi och dylikt. Därför behöver jag er hjälp för att hitta det optimala högtalarsystemet till min lägenhet. Lägenheten som helhet är på 64m2. Själva vardagsrummet är på ca 20m2. Systemet kommer användas till både film och musik, där jag lägger mer tyngd på att det är ett bra musikljud. Jag är beredd att lägga ut upp till 15 000 kronor, men där drar jag gränsen.

För det första vill jag ha ett riktigt bra festljud. Basen ska få en taggad på fest, dock vill jag inte att den på något sätt ska ta över resterande ljud, men det ska vara ett bra "dunk" helt enkelt. I övrigt ska det vara ett klockrent ljud, ett ljud som får en att sväva på moln. Det kan man väl kräva av 15 000?

Ber om ursäkt för min nybörjarmässiga beskrivning, som ni märker behöver jag all hjälp jag kan få. Vad skulle ni köpt utifrån denna info^^?

#86

Postad 16 mars 2011 - 17:38

octain
  • octain
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Ja.. Cerwin Vega XLS-15 vann ju ljud och bilds party högtalar test..
Kan ju vara värt att prov lyssna..

#87

Postad 25 april 2011 - 11:35

Laka76
  • Laka76
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
Flyttar strax till hus och får då ett krypin där jag tänkt sätta upp en 2-kanalig anläggning.

Det finns inte utrymme för ett par golvare så det får bli stativare. Så min fråga är, har ni några tips på bra stativare, avsedda för enbart musik, som kan spela skapligt djupt i basen (helst under 40Hz). Spelar ingen roll om de är nya eller begagnade, har tänkt lägga nånstans 7-12 000kr. Ser helst tips på högtalare som går att provlyssna i fysiska butiker.

Det jag främst lyssnar på är Norah Jones och liknande välljudande musik...

#88

Postad 25 april 2011 - 11:49

eRensson
  • eRensson
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0
Slår ett slag för B&W CM5 isåfall.

#89

Postad 25 april 2011 - 12:10

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0
Audiovector kan jag rekommendera, såväl golvarna som stativarna. Spelar väldigt öppet och är snabba i ljudet vilket får en på bra humör. Snärt i basen!!
Kanske fel forum, men ska sälja mina Avantgarde om nån e sugen?
PM isf

Redigerat av Graziano, 26 april 2011 - 07:24.


#90

Postad 04 maj 2011 - 12:06

Minky
  • Minky
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Hejsan, sitter nu i valet och kvalet om nya högtalare. Nu har jag lite frågor, främst vad tror ni om dessa:





Jag har lyssnat på både Canton och B&W och jag gillar båda, min oro är dock att B&W är väldigt svårplacerad eftersom den kräver en relativt stor distans till bakomliggande vägg och min lägenhet är inte så stor.Så vad tror ni, borde jag vara orolig?
En annan undran jag har är om Canton 509.2 är värd tusenlappen mer än 508.2an, 509.2an verkar ha lite mer effekt vilket kanske gör att basen är bättre?

Note: Tänkte driva högtalarna med Onkyon TX-NR609.

Mvh

#91

Postad 19 maj 2011 - 17:52

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Jag har lyssnat på både Canton och B&W och jag gillar båda, min oro är dock att B&W är väldigt svårplacerad eftersom den kräver en relativt stor distans till bakomliggande vägg och min lägenhet är inte så stor.Så vad tror ni, borde jag vara orolig?


Har inte märkt av att mina 683:or är särskilt svårplacerade. Portningen är ju även enbart framåt med.
Har du varit och lyssnat på bägge så tycker jag du ska slå till på dom du tyckte lät bäst.

Jag köpte ju förvisso både center och surroundhögtalare också då jag slog till, men lånade hem ett par frontar först för att jämföra med de jag hade hur det lät hemma, förstod väl att det bara kunde sluta på ett sätt =)

#92

Postad 03 juli 2011 - 22:42

swegoose
  • swegoose
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Jaha då får detta bli mitt första inlägg här.

Letar efter golvare runt 10k, lyssnar på all typ av rock och hård rock, allt från Bruce till Borgir, så vill ha mkt mid bas men även ordäntligt botten tryck och trevlig diskant, ungefär som alla andra :)

De jag funderar mest på just nu är:

Elac FS 207A som jag verkligen gilla, älska ljudet i dem å live känslan i dem, den ända invändningen jag har mot dem just nu är att de saknar lite botten, men det kan alltid hjälpas upp med en lite rapp sub.

Har inte lyssnat så mkt på Klipsch RF 82 som annars verkar vara bra till det jag ska ha dem till, även läst lite om PSB Image T6 Tower, vad sägs om de två, då speciellt mot Elac´sen?

Har även lyssnat på MA RS/RX och diverse Canton men ej fastnat för dem.

Har i daxlägget ett par dynavoice DF-6.

Dem ska drivas av en Nad c372, ljud källorna är en Nad c542 och Nad 555i.

Kom gärna med tips, eller borde jag slå till på Elac´sen?

Redigerat av swegoose, 04 juli 2011 - 20:09.


#93

Postad 07 juli 2011 - 14:39

a_Warlock
  • a_Warlock
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0
Hallå, är det någon där ute som har provlysnat på Aurelia Magenta?

Samt vad ni skulle föreslå för stativhögtalare till HK 990?

#94

Postad 26 juli 2011 - 20:33

ted1001
  • ted1001
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0
Lyssnade lite idag på följande, med en Denon PMA-1510AE:
B&W CM1: Lät minst bra av dessa tre. Lät liten.
Dali MK II: Min favorit, dock inte lika vasst ljud som CM5. Låter oxå lite dovare -men gillar det.
B&W CM5: Klarast ljud, med lite för ljust/vasst för min smak.

Mja... Jakten går vidare.

#95

Postad 04 augusti 2011 - 15:58

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
kan tipsa om en riktigt bra deal.

audiovector mi1 avantgarde för 10.900kr flång nya i kartong hos ågrens i göteborg.

http://www.blocket.s...r...m?ca=15&w=3

#96

Postad 12 augusti 2011 - 06:21

gtek890
  • gtek890
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0
Vet inte riktigt om det har tagits upp i tråden ( har bara skummat igenom den på senaste tiden ) men nu så har priset sjunkit på Dynaudio focus 140. Man blir riktigt sugen ang priset men vad säger folket om den högtalaren jämfört med andra stativare i samma prisklass som den?

#97

Postad 14 augusti 2011 - 11:54

Unregistered44e46df5
  • Unregistered44e46df5
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0
Har idag en hemmabio med Tangent EVO högtalare runt om och en Velodyne sub. Jag funderar att köpa två golvfrontar för mer drag i musik. Viktigt med spelglädje då jag tycker om hiphop, r&b men viktigt inte för mkt detaljer försvinner då jag ex lyssnar på musik som Tracy Chapman med. Har en Yamaha RX-V767 som driver allt detta och tittar på högtalare upp till 10 000. Vad tror ni om nedanstående?

Heco Aleva-400
Heco Metas-XT 701
JBL Studio-190
Yamaha NS-F700
KEF Q500
Triangle PG09 TEC41

#98

Postad 14 augusti 2011 - 22:01

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0
>>>DJKool

Men en JBL Studio får du en riktigt kul högtalare att spela den typen av musiken med, och jag tror inte du blir missnöjd med detaljerna heller även fast den tappar lite i just upplösningen

#99

Postad 14 augusti 2011 - 22:05

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0

Vet inte riktigt om det har tagits upp i tråden ( har bara skummat igenom den på senaste tiden ) men nu så har priset sjunkit på Dynaudio focus 140. Man blir riktigt sugen ang priset men vad säger folket om den högtalaren jämfört med andra stativare i samma prisklass som den?



Jag hade ett par Focus 140 men jag tyckte de kunde bli lite slöa i basen. Bas har dem sannerligen, men den tappar lite i kontur och fasthet. Men om man står ut med det är det en fin högtalare med ett väldigt bra mellanregister och en diskant som har riktigt god upplösningen!

#100

Postad 15 augusti 2011 - 08:49

gtek890
  • gtek890
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0
Graziano: Det med basen gör mig lite orolig.. Jag har visserligen tänkt att längre fram kompletera med en sub, då borde det väll inte vara några prob? ( Kanske inte riktigt är stereo med 2.1 :) ? ) Hur är högtalarna annars rent generellt ( Bättre inom några musikstilar, osv ? ). Jag lyssnar väldigt mycket på blandat samt kollar en del på film. Så jag får hoppas att dom passar mig, bode ifl bli skillnad från mina gammla qln artech 8 :lol:.

// Gtek



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.