Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya 600-serien från B&W, Uppföljaren 683s2

216 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 08 mars 2014 - 17:35

DrunkenMaster
  • DrunkenMaster
  • Lärjunge

  • 276 inlägg
  • 0
Bakhögtalarna är 685:or men har ingen sub. Det lilla jag har hunnit prova i mitt v-rum (ca25kvm) så klarar jag mig utan sub, än så länge ska tilläggas ;). Visst har man sneglat på en rel eller velodyne sub.
Men nästa uppgradering blir ev ett rotel steg.

Marantzen klarade filmpremiären igår men den blev rätt varm, kanske pga av Bi-ampen av frontarna.
Jag ska försöka plita ner lite av mina upplevelser så småningom men jag har bara lyssnat ca 5-6 timmar och detta inkluderar bara x-men 2 ( min son ville se den igår), Mike Oldfields "the songs of distant earth" samt
några låtar från Depeche Mode, In Flames och Machinae Supremacy.

Bas finns där som exempelvis i Lake of Tears spåret "Lifes but a dream". I hela skivan "Songs of distant earth" hör jag detaljerna som jag vill men tycker ändå att när jag lyssar på vissa Depeche eller Machinae Supremacy spår att det känns som en hinna som ligger framför diskanten. Jag gillar när man kan höra detaljer i diskanten så jag hoppas att detta är något som släpper när högtalarna är inspelade. Annars beror det kanske på matchningen Marantz och B&W :/ ..
Ska återkomma om ca 150-timmar.



#52

Postad 09 mars 2014 - 07:45

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Bakhögtalarna är 685:or men har ingen sub. Det lilla jag har hunnit prova i mitt v-rum (ca25kvm) så klarar jag mig utan sub, än så länge ska tilläggas ;). Visst har man sneglat på en rel eller velodyne sub. Men nästa uppgradering blir ev ett rotel steg.


Precis samma för mig när jag skaffade mina 683. Var samma sub-märken man kikade på också. Skaffade ett beg Rotel 1552-slutsteg. ..och någon sub har jag inte skaffat ännu och tycker inte jag saknar någon heller. Ge dom tillräckligt med kraft bara så lever dom ut riktigt bra =)

Sen när man lirar 2-kanal när man spelar musik så går det inte ut någon LFE-signal för mig heller då jag kör min Yamaha i Pure Direct-läget. Skulle man vilja ha en sub i det läget så är väl REL med högnivåingång man måste ha.

Marantzen klarade filmpremiären igår men den blev rätt varm, kanske pga av Bi-ampen av frontarna.


Biamp gör väl varken till eller från på en flerkanals-reciever men tycker du att du upplever förbättring så är det väl bara att köra så.


Jag ska försöka plita ner lite av mina upplevelser så småningom men jag har bara lyssnat ca 5-6 timmar och detta inkluderar bara x-men 2 ( min son ville se den igår), Mike Oldfields "the songs of distant earth" samt några låtar från Depeche Mode, In Flames och Machinae Supremacy. Bas finns där som exempelvis i Lake of Tears spåret "Lifes but a dream". I hela skivan "Songs of distant earth" hör jag detaljerna som jag vill men tycker ändå att när jag lyssar på vissa Depeche eller Machinae Supremacy spår att det känns som en hinna som ligger framför diskanten.

Jag gillar när man kan höra detaljer i diskanten så jag hoppas att detta är något som släpper när högtalarna är inspelade. Annars beror det kanske på matchningen Marantz och B&W :/ .. Ska återkomma om ca 150-timmar.


Finns det inte något "läge" på Marantz likt Yamahas "Pure Direct"? Tycker det blir en himla skillnad när man kör 2-kanal (musik) med det i, ett väldigt lyft faktiskt. Som att man tar bort hinnan, som du uttryckte det.

Redigerat av HenkeEdge, 09 mars 2014 - 07:47.


#53

Postad 09 mars 2014 - 20:23

DrunkenMaster
  • DrunkenMaster
  • Lärjunge

  • 276 inlägg
  • 0
Du satte huvudet på spiken ;) , pure-läget på och det blev en markant förbättring. Hade glömt denna finess..

Efter en del lyssning nu så funderar jag faktiskt på att dämpa basen lite, så basresurser finns där att ta av.

#54

Postad 18 mars 2014 - 15:01

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0
Har idag beställt ett par B&W 683S2. Leverans förväntas på måndag!

#55

Postad 22 mars 2014 - 03:53

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Har idag beställt ett par B&W 683S2. Leverans förväntas på måndag!


Blir en lång helg då? ;)

Provlyssnade du dom mot några andra innan du bestämde dig?

#56

Postad 22 mars 2014 - 06:54

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Blir en lång helg då? ;)

Provlyssnade du dom mot några andra innan du bestämde dig?

Absolut, jag har lyssnat dem sida vid sida med ett par CM9 och ett par av de gamla DM683. Jag faktiskt redan skrivit ett omdöme på prisjakt. 683S2 är rätt rejält mycket stramare i basen. När vi provspelade dessa tre par mot varann tyckte jag 683S2 lät mer som CM9 än vad de lät som 683.

#57

Postad 22 mars 2014 - 11:00

Unregistered0c0b3eec
  • Unregistered0c0b3eec
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0

Absolut, jag har lyssnat dem sida vid sida med ett par CM9 och ett par av de gamla DM683. Jag faktiskt redan skrivit ett omdöme på prisjakt. 683S2 är rätt rejält mycket stramare i basen. När vi provspelade dessa tre par mot varann tyckte jag 683S2 lät mer som CM9 än vad de lät som 683.


Kommer själv antagligen köpa ett par 683 s2 tillsammans med 686 s2 och HTM61 s2 :) Alltid trevligt att läsa lite positiva intryck :D
Tänkte bara fråga, upplever du 683 s2 som mer lättdriven än gamla 683?
Mailade hifiklubben angående detta och enligt dom så är hela nya 600-serien mer lättdriven är förgående serien, inte helt övertygad om det verkligen stämmer dock.

#58

Postad 22 mars 2014 - 11:56

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Kommer själv antagligen köpa ett par 683 s2 tillsammans med 686 s2 och HTM61 s2 :) Alltid trevligt att läsa lite positiva intryck :D
Tänkte bara fråga, upplever du 683 s2 som mer lättdriven än gamla 683?
Mailade hifiklubben angående detta och enligt dom så är hela nya 600-serien mer lättdriven är förgående serien, inte helt övertygad om det verkligen stämmer dock.

Nej, de är tyvärr pricis lika trögdrivna som de gamla. Jag rekommenderar slutsteg eller rejäl 2-kanalare.

#59

Postad 22 mars 2014 - 19:38

Unregistered0c0b3eec
  • Unregistered0c0b3eec
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0

Nej, de är tyvärr pricis lika trögdrivna som de gamla. Jag rekommenderar slutsteg eller rejäl 2-kanalare.


Jag hade tänkt köra dom med en Denon X4000, men den kanske inte räcker till?
Alternativt så tänkte jag kanske istället köra ett par 684 s2 eller 685 s2 som frontar och en HTM62 s2 som center, det kanske skulle funka bättre? Rummet dom ska vara i är ändå bara ca. 17-18kvm.

#60

Postad 23 mars 2014 - 04:38

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Jag hade tänkt köra dom med en Denon X4000, men den kanske inte räcker till?
Alternativt så tänkte jag kanske istället köra ett par 684 s2 eller 685 s2 som frontar och en HTM62 s2 som center, det kanske skulle funka bättre? Rummet dom ska vara i är ändå bara ca. 17-18kvm.


Har ingen koll på Denon Recievers men så rädd behöver du nog inte vara för "tungdrivna" Jag var rätt nöjd med vad min Yamma RX V-2065 presterade med gamla 683 helt själv. Men var just när man höjde volyen till på gränsen där man lirade som det blev markant bättre med ett separat slutsteg.

Menar att du inte ens skall reflektera över om du skulle gå ner högtalarmässigt!

#61

Postad 23 mars 2014 - 09:00

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Jag hade tänkt köra dom med en Denon X4000, men den kanske inte räcker till?
Alternativt så tänkte jag kanske istället köra ett par 684 s2 eller 685 s2 som frontar och en HTM62 s2 som center, det kanske skulle funka bättre? Rummet dom ska vara i är ändå bara ca. 17-18kvm.

När jag hade de gamla DM683 så körde jag dem ett tag med en Marantz 8002 som är väldigt snarlik din Denon 4000 (DOm tillverkas väl till och med av samma fabrik?) Visst kom det ljud, men det blev aldrig riktigt bra förrän jag skaffade ett stor slutsteg, DÅ kom ljudet igång på riktigt!



#62

Postad 23 mars 2014 - 21:41

Unregistered0c0b3eec
  • Unregistered0c0b3eec
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0

Har ingen koll på Denon Recievers men så rädd behöver du nog inte vara för "tungdrivna" Jag var rätt nöjd med vad min Yamma RX V-2065 presterade med gamla 683 helt själv. Men var just när man höjde volyen till på gränsen där man lirade som det blev markant bättre med ett separat slutsteg.

Menar att du inte ens skall reflektera över om du skulle gå ner högtalarmässigt!

När jag hade de gamla DM683 så körde jag dem ett tag med en Marantz 8002 som är väldigt snarlik din Denon 4000 (DOm tillverkas väl till och med av samma fabrik?) Visst kom det ljud, men det blev aldrig riktigt bra förrän jag skaffade ett stor slutsteg, DÅ kom ljudet igång på riktigt!



Skulle ni kunna säga lite mer specifikt vad som blir bättre? :)

Det går ju förresten tydligen att köra bi-amping på X4000, det kanske kan hjälpa lite?

#63

Postad 24 mars 2014 - 10:49

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Skulle ni kunna säga lite mer specifikt vad som blir bättre? :)

Det går ju förresten tydligen att köra bi-amping på X4000, det kanske kan hjälpa lite?

Bi-amping gör i stort sett ingen skillnad, du har fortfarande samma effekt. Det jag tyckte var gigantiskt skillnad på var framför allt basen. Fick aldrig någon riktig bas med liten förstärkare. När jag bytte till att driva 683 med en rejäl förstärkare behövde jag knapp baslåda längre, och rutorna skakade.

#64

Postad 24 mars 2014 - 16:36

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Skulle ni kunna säga lite mer specifikt vad som blir bättre? :)

Det går ju förresten tydligen att köra bi-amping på X4000, det kanske kan hjälpa lite?


För mig var det att Yamahan när den inte hade hjälp av Rotelsteget, lade av/gick i safemode när man spelade riktigt högt. Det problemet försvann med RB-1552 steget. På lägre volymer tycker jag inte det blev någon direkt skillnad.

#65

Postad 28 mars 2014 - 04:30

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Jag håller inte med i resonemanget kring slutsteg. Jag upplever det som precis tvärtom. Dvs, när jag kopplar på mitt slutsteg blir ljudbilden vid lpg volym avsevärt mkt bättre. Med bättre menar jag, tydligare ljudbild, enklare att separera höga/låga toner, klarare ljudbild, mer 3d liknande ljudbild, fylligare ljudbild. Inget blir negativt. Tom frugan hör skillnad på med eller utan slutsteg.

Denon och Marantz ägs numer av samma bolag. Har för mig att ihopsammanslagningen skedde för ca 2-3 år sedan. Däremot är det stor skillnad på hur moderbolaget presenterar märkena. Marantz prioriterar 2 kanalsljudet. Denon prioriterar de senaste funktionerna. Själv upplever jag att Marantz har en ljudbild vilken passar mig bättre än Denon som för mig är helt intersägande. Däremot kan jag bli lite avundsjuk på vissa funktioner man finner i receivers fr Denon, men det är annan historia.

Lycka till med 683 S2

För egen del står jag över och siktar på CM serien nästa gång det blir uppgradering. 802d ligger än så länge utom räckhåll ;)

G

#66

Postad 28 mars 2014 - 07:23

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Jag håller inte med i resonemanget kring slutsteg. Jag upplever det som precis tvärtom. Dvs, när jag kopplar på mitt slutsteg blir ljudbilden vid lpg volym avsevärt mkt bättre. Med bättre menar jag, tydligare ljudbild, enklare att separera höga/låga toner, klarare ljudbild, mer 3d liknande ljudbild, fylligare ljudbild. Inget blir negativt. Tom frugan hör skillnad på med eller utan slutsteg.

Denon och Marantz ägs numer av samma bolag. Har för mig att ihopsammanslagningen skedde för ca 2-3 år sedan. Däremot är det stor skillnad på hur moderbolaget presenterar märkena. Marantz prioriterar 2 kanalsljudet. Denon prioriterar de senaste funktionerna. Själv upplever jag att Marantz har en ljudbild vilken passar mig bättre än Denon som för mig är helt intersägande. Däremot kan jag bli lite avundsjuk på vissa funktioner man finner i receivers fr Denon, men det är annan historia.

Lycka till med 683 S2

För egen del står jag över och siktar på CM serien nästa gång det blir uppgradering. 802d ligger än så länge utom räckhåll ;)

G

Jag hade CM och "uppgraderade" till 683s2. Jag föredrar till och med 683s2 över CM9 och tycker de spelar MYCKET renare och med mer kontroll. Jag tror B&W gjort sig själv en liten otjänst mot CM-serien. Den ENDA fördelen jag kan se med CM-serien just nu är att lådorna har snyggare fininsh, men i övrigt ingen som helst fördel i ljudet.

Redigerat av e-lite, 28 mars 2014 - 07:24.


#67

Postad 28 mars 2014 - 19:20

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Dom ser mycket snyggare ut irl än produktbilderna eller i varje fall enligt dom kort jag sett tagna irl. Har ej sett dom själv irl då :)

#68

Postad 28 mars 2014 - 19:31

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0
Kul med dina nya bilder e-lite :)

Ser riktigt snygga ut, ser fram emot att lyssna på dem nere på Hifiklubben framöver.
Om de har de gamla kvar fortfarande i butiken ska jag försöka få lite tid att jämföra dem.

#69

Postad 28 mars 2014 - 22:04

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Kul med dina nya bilder e-lite :)

Ser riktigt snygga ut, ser fram emot att lyssna på dem nere på Hifiklubben framöver.
Om de har de gamla kvar fortfarande i butiken ska jag försöka få lite tid att jämföra dem.

Tack tack! Spelar dem HÅRT just nu :D

#70

Postad 02 april 2014 - 22:19

Unregisteredbe72e9af
  • Unregisteredbe72e9af
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Hej någon på detta forum som äger ett par 804S, eller möjligen har lyssnat på ett par nyligen. som kan tala om skillnaden ljudmässigt imellan dem och 683 S2 och CM8 och CM9.

#71

Postad 03 april 2014 - 07:31

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 1

Hej någon på detta forum som äger ett par 804S, eller möjligen har lyssnat på ett par nyligen. som kan tala om skillnaden ljudmässigt imellan dem och 683 S2 och CM8 och CM9.

804S spelar i en helt annan klass än vad 683S2 gör. Karaktären känner man igen, finns en viss grundklang som är snarlik i de båda, men 804S gör allt mycket bättre. Har du budget till 804S så är det inte ens lönt att jämföra. Missförstå mig dock inte, 683S2 är kusligt bra, och som jag skrev innan, jag tror B&W gjort sig själv en otjänst mot CM-serien då jag personligen föredrar 683S2 över CM9. Smaksak dock, men jag tycker 683S2 låter väldigt snarlikt CM9.

#72

Postad 03 april 2014 - 17:48

Unregisteredbe72e9af
  • Unregisteredbe72e9af
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Tack För ditt svar
e-lite!
Ville bara höra mig för eftersom jag inte har lyssnat på dessa på många år.

#73

Postad 05 april 2014 - 14:28

Unregisteredbe72e9af
  • Unregisteredbe72e9af
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Hej e-lit!

u ser jag att det var 804N och inte s serien, har du någon känning om dem oxå?

#74

Postad 05 april 2014 - 17:20

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0
804N har jag aldrig hört tyvärr, sorry :/

#75

Postad 17 april 2014 - 17:29

Unregistered92394e6c
  • Unregistered92394e6c
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Precis varit på Klubben och lyssnat på dessa....och Herregud vilket lyft från den gamla 683 S1:an......
I mina öron spelar de i klass med CM9:orna - och då pratar vi en högtalare som kostar ca 8.000:- mer.

Basen - otroligt pampig, och dessutom med elementen riktade utåt istället för Cm9:ornas som är riktade bakåt = stort plus om man bor i lägenhet och vill placera högtalarna nära väggen! Dynamiken i ljudet var tom. bättre än vad jag på förhand förväntade mig.

Det var så pass bra att jag var tvungen att beställa ett par på studs. Får dom om ca 2 veckor.

Nu till frågan, vilket Effektsteg rekommendera ni? Jag kommer alltså köra med en Hembioförstärkare och ett slutsteg. Budget Max 12.000. för nytt effektsteg & ny Hembioreceiver med Pre-Out.

XTZ Class AP-100 verkar jäkligt nice!!!!???

Ser fram emot era förslag! :D

Redigerat av Unregistered92394e6c, 17 april 2014 - 17:45.


#76

Postad 18 april 2014 - 07:09

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Precis varit på Klubben och lyssnat på dessa....och Herregud vilket lyft från den gamla 683 S1:an......
I mina öron spelar de i klass med CM9:orna - och då pratar vi en högtalare som kostar ca 8.000:- mer.

Basen - otroligt pampig, och dessutom med elementen riktade utåt istället för Cm9:ornas som är riktade bakåt = stort plus om man bor i lägenhet och vill placera högtalarna nära väggen! Dynamiken i ljudet var tom. bättre än vad jag på förhand förväntade mig.

Det var så pass bra att jag var tvungen att beställa ett par på studs. Får dom om ca 2 veckor.

Nu till frågan, vilket Effektsteg rekommendera ni? Jag kommer alltså köra med en Hembioförstärkare och ett slutsteg. Budget Max 12.000. för nytt effektsteg & ny Hembioreceiver med Pre-Out.

XTZ Class AP-100 verkar jäkligt nice!!!!???

Ser fram emot era förslag! :D

Du menar basreflexporten? :) Jag håller med, som jag skrivit tidigare, jag tycker B&W har gjort sin CM-serie en stor otjänst med 683S2, det finns nästan inga fördelar att lägga 8000.- mer på CM9. Vad det gäller slutsteg så kan jag bara rekommendera ROTEL eller NAD till B&W, det är så lyckad kombo så det är svårt att gå fel.

#77

Postad 18 april 2014 - 09:16

Unregistered92394e6c
  • Unregistered92394e6c
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Du menar basreflexporten? :) Jag håller med, som jag skrivit tidigare, jag tycker B&W har gjort sin CM-serie en stor otjänst med 683S2, det finns nästan inga fördelar att lägga 8000.- mer på CM9. Vad det gäller slutsteg så kan jag bara rekommendera ROTEL eller NAD till B&W, det är så lyckad kombo så det är svårt att gå fel.

Haha - precis det jag menar :D När jag skrev inlägget var jag i en annan värld efter att ha lyssnat på dem :-)
Det måste helt enkelt upplevas, tom. säljaren på Klubben tyckte att det var svårt att höra någon skillnad på CM9:an och de nya 683S2 - men det kan ju vi kunder bara tacka för. Vilket Rotel eller NAD bör man gå på när det gäller effektsteg, och vilken hembioförstärkare bör jag välja till? Fortfarande nyfiken på om ngn kan lämna ett ord om XTZ Class AP-100? Har ju fått så otroligt fina omdömen.

#78

Postad 21 april 2014 - 20:14

Unregistered92394e6c
  • Unregistered92394e6c
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Så då blev det beställning av ett Rotel 1552 efter en massa läsande i påskhelgen. Känns som om det blir perfekt till de nya B&W 683S2. Nu återstår bara att finna en bra receiver som försteg med Pre-out. Funderar på Denon X3000.
Vad tror ni om detta?

#79

Postad 21 april 2014 - 23:57

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Snyggt!

I vitt ser dom riktigt bra ut. De svarta, är enligt mig bedrövligt fula nu när basen fått ny färg.

Någon mer än mig som upplever att det är svårt att skriva på forumet? Har det att göra med att automatspar funktionen inte hänger med när man skriver fort?

G

#80

Postad 22 april 2014 - 00:08

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Nu provar jag med Chrome istället och sidan fungera bra att skriva på.

Mao, sidan är inte fullt kompatibel med Explorer 11. Något hembioforum kanske ska se över...

Mvh

G

#81

Postad 22 april 2014 - 14:08

Unregistered92394e6c
  • Unregistered92394e6c
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Snyggt!

I vitt ser dom riktigt bra ut. De svarta, är enligt mig bedrövligt fula nu när basen fått ny färg.

Någon mer än mig som upplever att det är svårt att skriva på forumet? Har det att göra med att automatspar funktionen inte hänger med när man skriver fort?

G


Kan meddela att det är de vita jag beställt :rolleyes:

#82

Postad 24 april 2014 - 07:52

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
Är det någon här som lyssnat på 684 S2? Alltså, dem mindre golvarna.

Jag känner att jag måste göra mig av med mina älskade Kef LS50 då jag ska få barn i vinter. Vill inte ha ett par tunga stativare på mediabänken som ungen börjar rycka i och få högtalaren över sig. Dessutom saknar mina KEFar skydd för tweatern och den är i guld och ser rolig ut så där lär ju små barnfingrar vara å förstöra ;)

Så då kom jag in på att kanske dem nya B&W skulle bli bra hemma hos mig. Dem är små och vita vilket är positivt när frugan har något att säga till om.

Jag var och lyssnade på dem igår och blev mycket imponerad. Inte alls samma okontrollerade boomiga bas och inte lika nasala som andra B&W högtalare jag lyssnat på tidigare. Det var ett tajt, torrt och detaljerat ljud men inte "överdrivet" detaljerat vilket nog passar min skräniga musiksmak. Det enda jag saknade vid provlyssningen var botten men jag har ju bara ett par stativare hemma och där saknar jag inte botten (dvs vid musiklyssning, till film behövs det en sub).

Måste låna hem dessa 684 S2or och lyssna helt enkelt. Hoppas göra det nu i helgen.

#83

Postad 28 april 2014 - 09:12

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
Sådär ja. Nu har jag lyssnat på dessa små rackare till golvhögtalare. B&W 684 S2!

Måste säga att jag är imponerad av ljudet. Hade inte så höga förväntningar på B&Ws nya 600-serie då det lilla jag hört från den gamla serien inte är så positivt.

Det positiva med dessa högtalare är den lilla storleken och att dem är enkla att placera. Tar inte skada av att stå nära väggen etc. Man måste vinkla in dem så att dem är riktade mot sweetspot. Då får man en riktigt fin stereobild. Det är en ganska stor ljudbild dessa högtalare målar upp och det är väldigt detaljerat och bra separation. Man hör alla olika instrument väl. Dessa högtalare gör sig riktigt bra till välproducerad rock.

Nu till det negativa. trots att dem målar upp en ganska stor ljudbild kan jag inte hjälpa att tycka att det saknas något. Förutom basen som inte går så lågt så tycker jag att det låter lite ihåligt. Det är kanske detta som många beskriver som ett luftigt ljud och gillar med B&W men att komma från KEF LS50 som är superfokuserade och har ett bättre mellanregister än dessa högtalare så tycker jag att denna luftighet är ett minus. Jag saknar den där fokusen som mina KEFar erbjuder. Det blir inte samma tryck och käftsmäll med B&W 684 S2 som det blir med KEF LS50. 684 S2 låter även väldigt platta vid låg volym jämfört mot KEFarna.

Hade dessa högtalare kostat 7000kr så hade det känts som ett par riktigt prisvärda högtalare men som prislappen är nu känns det lite som att man betalar mycket för att det är B&W. Finishen ger nämligen ett billigt intryck även om detta inte spelar någon roll då det är ljudet som är det viktiga men även där tycker jag inte riktigt ljudet når upp till prislappen.

Hur som helst är det ett par roliga och spelglada högtalare som passar ganska bra till min skräniga musiksmak. Om jag bestämmer mig för att köpa dessa kommer jag vara nöjd trots "bristerna".

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  bw.JPG   76,95K   7 Antal nerladdningar


#84

Postad 28 april 2014 - 15:36

Unregisteredcf843ac5
  • Unregisteredcf843ac5
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Lyssnade på 683 s2 på hifi klubben för en månad sen eller något sådant och tycker väldigt mycket om ljudet. Lyssnade aldrig på den mindre modellen då det inte fanns tid att göra det. Hur som helst, finns det några billigare högtalare som har samma typ av ljud. Jag är inte så kunnig och kan inte enkelt förklara vad jag menar men hifiklubben beskrev ljudet som "rappt". 14000kr är lite för mycket för min smak och även 10000 tar i så undrade mer om det fanns någon högtalare för kanske 7000 eller mindre som hade samma karaktär på ljudet som 683 s2. Vet att t.ex. märken som XTZ och Dynavoice brukar kunna sälja högtalare billigt som skulle kunna vara värda mer.

Edit: Kom på att han på hifiklubben förklarade ljudet som neutralt också.

Så när jag kom på det så kom jag också att tänka på Dynavoice definition som ska räknas som "neutralt". Äger idag DM-6 och tycker inte ljudet alls är lika som b&w, inte ens om man jämför med deras stativare.

Redigerat av Unregisteredcf843ac5, 28 april 2014 - 15:44.


#85

Postad 28 april 2014 - 17:52

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Lyssnade på 683 s2 på hifi klubben för en månad sen eller något sådant och tycker väldigt mycket om ljudet. Lyssnade aldrig på den mindre modellen då det inte fanns tid att göra det. Hur som helst, finns det några billigare högtalare som har samma typ av ljud. Jag är inte så kunnig och kan inte enkelt förklara vad jag menar men hifiklubben beskrev ljudet som "rappt". 14000kr är lite för mycket för min smak och även 10000 tar i så undrade mer om det fanns någon högtalare för kanske 7000 eller mindre som hade samma karaktär på ljudet som 683 s2. Vet att t.ex. märken som XTZ och Dynavoice brukar kunna sälja högtalare billigt som skulle kunna vara värda mer.

Edit: Kom på att han på hifiklubben förklarade ljudet som neutralt också.

Så när jag kom på det så kom jag också att tänka på Dynavoice definition som ska räknas som "neutralt". Äger idag DM-6 och tycker inte ljudet alls är lika som b&w, inte ens om man jämför med deras stativare.

684s2 kanske? Som inlägget ovanför dig!

#86

Postad 28 april 2014 - 19:15

Unregisteredcf843ac5
  • Unregisteredcf843ac5
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0

684s2 kanske? Som inlägget ovanför dig!


Jo den är ju lite billigare men även 10000 eller vad de va som den kostade är lite dyrt. Undrade mest om det fanns någon billighetshögtalare som hade samma karaktär på ljudet. Eller om det finns något annat märke som gör liknande högtalare som man kan lyssna på.

#87

Postad 28 april 2014 - 19:38

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Jo den är ju lite billigare men även 10000 eller vad de va som den kostade är lite dyrt. Undrade mest om det fanns någon billighetshögtalare som hade samma karaktär på ljudet. Eller om det finns något annat märke som gör liknande högtalare som man kan lyssna på.


9400kr kostar dem. det är bara 2400kr mer än vad du kan tänka dig... men snart kan du tänka dig det ;)

har ingen aning om hur ljudkaraktären är men System Audio Saxo 30 eller 50 kanske? eller varför inte KEF Q500... alla dem tror jag finns på Reference Audio.

#88

Postad 28 april 2014 - 22:05

Unregisteredcf843ac5
  • Unregisteredcf843ac5
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0

9400kr kostar dem. det är bara 2400kr mer än vad du kan tänka dig... men snart kan du tänka dig det ;)

har ingen aning om hur ljudkaraktären är men System Audio Saxo 30 eller 50 kanske? eller varför inte KEF Q500... alla dem tror jag finns på Reference Audio.


Jag ska faktiskt till Stockholm någon månad framöver så då ska jag passa på att gå in där och lyssna. Har tyvärr inte haft någon chans att lyssna på KEF eller System Audio tidigare då vi endast har hifi-klubben och elgiganten/siba/mediamarkt här i gävle och de där elkedjorna är väldigt begränsade när det gäller ljud. Var inte förräns nyligen som dem tog in högtalare här i Gävle på elgiganten och när jag sist var på Mediamarkt och ville lyssna på högtalare så fick jag inte för deras kundmottagande är värdelöst.

Tack för att du nämnde just reference audio för att det är första butiken jag hittar som faktiskt är på ett ställe som jag faktiskt åker till lite då och då. Oftast ligger alla ljudbutiker långt åt helsike bort så jag är alltid begränsad till hifi-klubben och där får man endast lyssna på Dali och B&W som kan vara av intresse. Cerwin Vega är jag inte superimponerad av och Argon's egna högtalare är ok för summan men då verkar det som Dynavoice är ett bättre alternativ. Det enda jag hittat på klubben som jag tyckte mycket om var just de här B&W högtalarna så då tänkte jag om det fanns något liknande i billigare prisklass. Nog för som du sa så är det bara 2400kr mer än vad jag kan tänka mig så förr eller senare kommer jag vill inse att det är inte så mycket mer sparande för det, och det är väl dumt att snåla om man ska ha högtalarna i flera år.

#89

Postad 28 april 2014 - 22:48

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Monitor Audios BX-serie påminner en del om B&W:s förra DM-serie, alltså den som precis försvann ur sortimentet innan S2 dök upp :) BX-serien spelar lite snyggare i basen ( rappare ) och lite mer neutralt i diskanten fast ändå med lite värme men ändå inte sådär jättestor skillnad rent ljudmässigt tyckte iaf jag :) Förstärkaren var en Harman Kardon HK-990 och tillhörande cd spelare, vad den nu hette? Den modellen jag lyssnade på kostade runt 6.500:- och var den minsta golvmodellen i BX-serien. Den blev årets högtalare i tidningen ljudochbild julen 2013 om jag inte minns fel. Om du frågar mig så är det ruggigt mycket välljud för pengarna. Skulle inte tacka nej till dessa om jag saknade högtalare någon gång, verkligen ett kanon ljud för hyffsade pengar :)

Jag ska faktiskt till Stockholm någon månad framöver så då ska jag passa på att gå in där och lyssna. Har tyvärr inte haft någon chans att lyssna på KEF eller System Audio tidigare då vi endast har hifi-klubben och elgiganten/siba/mediamarkt här i gävle och de där elkedjorna är väldigt begränsade när det gäller ljud. Var inte förräns nyligen som dem tog in högtalare här i Gävle på elgiganten och när jag sist var på Mediamarkt och ville lyssna på högtalare så fick jag inte för deras kundmottagande är värdelöst.

Tack för att du nämnde just reference audio för att det är första butiken jag hittar som faktiskt är på ett ställe som jag faktiskt åker till lite då och då. Oftast ligger alla ljudbutiker långt åt helsike bort så jag är alltid begränsad till hifi-klubben och där får man endast lyssna på Dali och B&W som kan vara av intresse. Cerwin Vega är jag inte superimponerad av och Argon's egna högtalare är ok för summan men då verkar det som Dynavoice är ett bättre alternativ. Det enda jag hittat på klubben som jag tyckte mycket om var just de här B&W högtalarna så då tänkte jag om det fanns något liknande i billigare prisklass. Nog för som du sa så är det bara 2400kr mer än vad jag kan tänka mig så förr eller senare kommer jag vill inse att det är inte så mycket mer sparande för det, och det är väl dumt att snåla om man ska ha högtalarna i flera år.



#90

Postad 29 april 2014 - 11:40

Unregisteredcf843ac5
  • Unregisteredcf843ac5
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0

Monitor Audios BX-serie påminner en del om B&W:s förra DM-serie, alltså den som precis försvann ur sortimentet innan S2 dök upp :) BX-serien spelar lite snyggare i basen ( rappare ) och lite mer neutralt i diskanten fast ändå med lite värme men ändå inte sådär jättestor skillnad rent ljudmässigt tyckte iaf jag :) Förstärkaren var en Harman Kardon HK-990 och tillhörande cd spelare, vad den nu hette? Den modellen jag lyssnade på kostade runt 6.500:- och var den minsta golvmodellen i BX-serien. Den blev årets högtalare i tidningen ljudochbild julen 2013 om jag inte minns fel. Om du frågar mig så är det ruggigt mycket välljud för pengarna. Skulle inte tacka nej till dessa om jag saknade högtalare någon gång, verkligen ett kanon ljud för hyffsade pengar :)


Det är Bronze BX-5 du pratar om då va? Jag har sett recensioner för just dem i ljud och bild tidigare där de fick toppen betyg.

http://www.ljudochbi...udio-bronze-bx5

Just de högtalarna har jag länge velat lyssnat på då de inte är så dyra och har bra pris och jag vill gärna ha något med rapp bas. Ska passa på o lyssna på de där när jag åker in till Reference Audio. Ska även lyssna på System Audio Saxo 30 och se vad jag tycker om mest. Jag tror att det där är ett rätt bra pris att gå på också för jag känner att Dynavoice inte riktigt är för mig och det känns onödigt att punda ut 3-4000 kr för Dynavoice för att sedan vilja uppgradera till något bättre en kort tid efter. Låter bättre att köpa högtalare för 6-7000kr och sedan vänta några år med att uppgradera. Förhoppningsvis kommer jag tycka om ljudet i någon av de högtalarna då hifiklubbens alternativ i den prisklassen är Dali Zensor 5 och då jag tycker de låter bra så är det inte riktigt min smak.

Vet du hur center högtalaren presterar i BX serien? Sen så hur tror du att det skulle fungera att ha mina Dynavoice DM-6 som bakre högtalare i ett 5.1 system där resterande högtalare inte är Dynavoice utan t.ex. System Audio Saxo eller Monitor Audio BX?

Det gär är lite off topic men finns det någon som vet om en subbas som är rapp?

#91

Postad 27 maj 2014 - 14:05

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Svenskt test med B&W 683 S2 :)

http://www.ljudochbi...-wilkins-683-s2

#92

Postad 28 maj 2014 - 06:54

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

683 S3 ligger ljudmässigt i toppskiktet i prisklassen. Utmärkt!


jädrans, har det redan kommit en version 3 ;-)

#93

Postad 03 juni 2014 - 21:57

Efterklang
  • Efterklang
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0

Jag får lådresonansvibbar bara av att titta på bilderna av den industriella designen, fast det kanske inte är så illa?


Det var en av orsakerna till att jag gjorde mig av med mina 685:or. Tyckte de lät som burkar med bra element i.

#94

Postad 04 juni 2014 - 07:56

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Det var en av orsakerna till att jag gjorde mig av med mina 685:or. Tyckte de lät som burkar med bra element i.


det var även min upplevelse av den gamla 600-serien men hörde inte alls lika mycket lådresonans nu. ifs lyssnade jag inte efter det men samtidigt var det inget jag tänkte på heller :)

#95

Postad 11 september 2014 - 01:18

Gäst_Danra_*
  • Gäst_Danra_*
  • 0
Köpte 683 S2 och har nu spelat dessa i lite drygt 10 timmar,bra ljud med mycket trevligt mellanregister och diskant, men ingen djupbas :/ Känns som att det saknas dynamik i rocklåtar. Satt och växlade mellan hörlurar (HD650) och högtalarna och det låter bara platt i högtalarna, hoppas verkligen att detta förändras när jag har spelat lite mer med högtalarna.

Redigerat av Danra, 11 september 2014 - 01:19.


#96

Postad 11 september 2014 - 02:59

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Man brukar märka senare att det händer saker med basen som med dom flesta högtalare när dom har fått gå sina timmar vad det nu kan vara 300 till uppåt 1000 timmar beroende på märke / modell. Det man märker är att det blir mer bas och sen att den blir stramare. Det är iaf vad som brukar hända runt 300 timmar :)

Köpte 683 S2 och har nu spelat dessa i lite drygt 10 timmar,bra ljud med mycket trevligt mellanregister och diskant, men ingen djupbas :/ Känns som att det saknas dynamik i rocklåtar. Satt och växlade mellan hörlurar (HD650) och högtalarna och det låter bara platt i högtalarna, hoppas verkligen att detta förändras när jag har spelat lite mer med högtalarna.


Redigerat av Unregistered2294, 11 september 2014 - 03:00.


#97

Postad 13 september 2014 - 07:25

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Köpte 683 S2 och har nu spelat dessa i lite drygt 10 timmar,bra ljud med mycket trevligt mellanregister och diskant, men ingen djupbas :/ Känns som att det saknas dynamik i rocklåtar. Satt och växlade mellan hörlurar (HD650) och högtalarna och det låter bara platt i högtalarna, hoppas verkligen att detta förändras när jag har spelat lite mer med högtalarna.


Jag har själv massor med djupbas, rutorna i min 82kvm stora lägenhet skakar om man krämar på. Jag tror du måste laborera med placeringen av högtalarna. Vad driver du med för förstärkare? De kräver en ganska stabil förstärkare.

#98

Postad 13 september 2014 - 08:33

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0
Nu har jag iofs 683 "S1" men innan jag köpte till ett slutsteg och enbart använde en hemmabio receiver så var det inte mycket bas.
Sen jag skaffade Rotel RB-1572 så använder jag aldrig subben till musik längre.

#99

Postad 13 september 2014 - 22:42

Gäst_Danra_*
  • Gäst_Danra_*
  • 0

Jag har själv massor med djupbas, rutorna i min 82kvm stora lägenhet skakar om man krämar på. Jag tror du måste laborera med placeringen av högtalarna. Vad driver du med för förstärkare? De kräver en ganska stabil förstärkare.


Nad C372, och vill minnas att jag hade bättre djupbas med mina 683 "S1" Dock inte bara basen jag är missnöjd med, kan dock inte riktigt sätta fingret på vad, men tycker inte det låter bra.

Ska låna hem en Nad C375 och jämföra.

Men visst akustiken är långt ifrån optimal i min lägenhet, kan dock inte göra så mycket åt det tyvärr.

Använder knappt högtalarna nu, utan tar hellre på mig hörlurarna när jag ska lyssna på musik.

Postad bild

Redigerat av Danra, 13 september 2014 - 22:45.


#100

Postad 14 september 2014 - 08:53

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Nad C372, och vill minnas att jag hade bättre djupbas med mina 683 "S1" Dock inte bara basen jag är missnöjd med, kan dock inte riktigt sätta fingret på vad, men tycker inte det låter bra.


De gamla 683 går djupare. 26Hz mätt i rum (-3dB) är ovanligt bra för en så liten golvare.

Att de nya inte går lika djupt beror nog på att folk i allmänhet uppfattar högtalare som går djupt som "slöa". Det är därför alla andra tillverkare gör samma sak i den prisklassen. Du kan med andra ord tacka alla med dålig koll på ljud för det...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.