Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hifi mässan 2020

62 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 15 februari 2020 - 23:20

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Yes, med 25% moms landar det på 42500 kr. Och ytterligare 4500 kr ute i butik, en typ av extra pålägg som tydligen är det vanliga med prylar från USA.

#52

Postad 16 februari 2020 - 00:07

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Även från norge...

#53

Postad 16 februari 2020 - 00:43

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Så om endast plånboken och strävan efter "prisvärdhet" vägleder bör man således hålla sig till tillverkare inom EU? Eller i alla fall hålla sig borta från fabrikat hemmahörande i Norge och USA?

#54

Postad 16 februari 2020 - 07:41

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0
Sedan tillkommer också tullavgift när ni räknar på saker utanför EU. Olika produkter har olika tullavgifter.

#55

Postad 16 februari 2020 - 08:11

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

skratt, vilket gnäll. Om man vill ha grejerna är det ju bara att spara och betala. Alla(nästan alla) västländer använder sig av någon form av statlig kontroll av tullavgift för import av varor. I USA är det lite annorlunda där vissa staterna vill att du själv måste anmäla till myndighet att du flyttat varor emellan stater inom USA, Florida ex. Dessa lagar företräds och definieras/justeras av lokala/regionala producenter tillsammans med kommerskollegiet och ratificering sker av beslutsfattare. Om jag inte minns fel. Det är alltså industrin som sätter mallen. Denna apparat är sjukt stor i lilla Sverige. Här finns det nästintill gränslöst med material att studera för den som är intresserad.  :)

 

Så när man diskuterar dessa handelsverktyg måste man förstå vem som vill ha skydd mot yttre konkurrens, funktion och syfte. Att stater som importer mycket då också får skatteintäkter går givetvis hand i hand.

 

Back on topic,

 

Jag gillar Revel, men jag har faktiskt mer kärlek till den idag gamla Revel F30 än de nyare modellerna. Mitt system hemma är byggt med ljudminnena från just F30. Och jag måste säga att resultatet inte ligger långt efter med RC-L och i sammanhanget extremt låg budget på burkarna. Dynamik, frekvensgång(pink noise) ligger på +/- 0.5dB mellan alla högtalare 5.1.4, kalibrerat. Återstår är att gå frekvens för frekvens med SB16 och justera med appen.

 

Annars ligger Totem Metal, Hedlund Horn med Audio NIrvana 8" Neodynium som önskemål i hemmet. Inte för att byta ut det jag har. Utan för att komplettera upplevelser och olika källor till olika högtalare.  B)  :D



#56

Postad 16 februari 2020 - 10:10

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 0

Så om endast plånboken och strävan efter "prisvärdhet" vägleder bör man således hålla sig till tillverkare inom EU? Eller i alla fall hålla sig borta från fabrikat hemmahörande i Norge och USA?

 

Det resonemanget håller bara om alla tillverkare sätter sina priser baserat på sina kostnader plus en viss vinst. Verkligheten är nog priserna sätts mycket av marknaden och hur man marknadsför sina produkter. Det innebär att en produkt från andra sidan Atlanten mycket väl kan vara mer prisvärd än en tillverkad inom EU.

 

Sen finns det faktiskt produkter som det är tvärtom med. Om det ändrats de senaste åren så är t.ex. projektorer från Sony förhållandevis billiga i Sverige jämfört med USA. 



#57

Postad 16 februari 2020 - 11:04

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Det resonemanget håller bara om alla tillverkare sätter sina priser baserat på sina kostnader plus en viss vinst. Verkligheten är nog priserna sätts mycket av marknaden och hur man marknadsför sina produkter. Det innebär att en produkt från andra sidan Atlanten mycket väl kan vara mer prisvärd än en tillverkad inom EU.

Sen finns det faktiskt produkter som det är tvärtom med. Om det ändrats de senaste åren så är t.ex. projektorer från Sony förhållandevis billiga i Sverige jämfört med USA.

Du har rätt i att en del produkter är (för konsumenten) bättre prissatta i Sverige än i t.ex. USA, även om det handlar om import från ett land utanför EU.

Jag hör till dem som uppskattar att betala skatt. Vi får en hel del för dessa pengar som folk i USA får betala ur egen ficka, som t.ex. sjukförsäkring och skolgång, om de vill ha detta av hygglig kvalitet.

Fast nog om detta. Som påpekats är denna diskussion inget med tråden att göra. Utom i ett avseende. När nordamerikanska recensenter hävdar att Revel ger mycket för pengarna pratar de om andra, lägre belopp än vad konsumenterna i Sverige får ge för t.ex. F206 eller F208.

Med det sagt, jag äger ett par Revel F206 som jag är ganska nöjd med. Eftersom jag betalade lite mer än 30tkr för dem tycker jag att de ger väldigt mycket för pengarna. I mina öron har de en relativt stor ljudbild (även om mina Buchardt S400 faktiskt har en ännu större bredd i ljudet). F206 har dessutom ett härligt mellanregistret och röster har en tydlig närvaro och nerv. Det enda jag egentligen saknar är det där riktiga djupet i basen.

Allt förstås enligt mina personliga preferenser och upplevelser.

Redigerat av Mange36, 16 februari 2020 - 11:05.


#58

Postad 19 februari 2020 - 19:06

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Du har rätt i att en del produkter är (för konsumenten) bättre prissatta i Sverige än i t.ex. USA, även om det handlar om import från ett land utanför EU.

Jag hör till dem som uppskattar att betala skatt. Vi får en hel del för dessa pengar som folk i USA får betala ur egen ficka, som t.ex. sjukförsäkring och skolgång, om de vill ha detta av hygglig kvalitet.

Fast nog om detta. Som påpekats är denna diskussion inget med tråden att göra. Utom i ett avseende. När nordamerikanska recensenter hävdar att Revel ger mycket för pengarna pratar de om andra, lägre belopp än vad konsumenterna i Sverige får ge för t.ex. F206 eller F208.

Med det sagt, jag äger ett par Revel F206 som jag är ganska nöjd med. Eftersom jag betalade lite mer än 30tkr för dem tycker jag att de ger väldigt mycket för pengarna. I mina öron har de en relativt stor ljudbild (även om mina Buchardt S400 faktiskt har en ännu större bredd i ljudet). F206 har dessutom ett härligt mellanregistret och röster har en tydlig närvaro och nerv. Det enda jag egentligen saknar är det där riktiga djupet i basen.

Allt förstås enligt mina personliga preferenser och upplevelser.

Om det är allt du saknar så tycker jag du skall låna hem och prova en eller två av REL:s bättre basar.
Koppla in via högnivå. Blir det inte bra så lämna igen dem, men du bör definitivt prova.
Skall du få motsvarande tillägg i basen på en golvare så blir det stort och svindyrt.



#59

Postad 19 februari 2020 - 20:45

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Ja, det är väl Rel som gäller. Kanske SVS också?

Jag har en liten Elac-sub, men den marchar inte riktigt högtalarna, för "klen" på något sätt.

#60

Postad 19 februari 2020 - 23:53

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Revel verkar vara prisvärda, lyssnade på f208 och blev ganska impad faktiskt! Hyffsad djupbas och lät riktigt trevligt för att vara i butik! Enda mer prisvärda jag tycker är xtz divine alpha som jag dock inte lyssnat på, men jäklar vad snygga och dubbla tior! Hade jag inte hittat mina ref2k så hade de blivit xtz i första val och revel på stadig silverplats! Fast nu är de nypriset jag syftar på....

#61

Postad 20 februari 2020 - 03:42

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Revel verkar vara prisvärda, lyssnade på f208 och blev ganska impad faktiskt! Hyffsad djupbas och lät riktigt trevligt för att vara i butik! Enda mer prisvärda jag tycker är xtz divine alpha som jag dock inte lyssnat på, men jäklar vad snygga och dubbla tior! Hade jag inte hittat mina ref2k så hade de blivit xtz i första val och revel på stadig silverplats! Fast nu är de nypriset jag syftar på....

 

Har lyssnat på XTZ Divine, snygga som attans och gissa om jag blev förvånad när ljudet som spelades upp var helt platt. Min gissningsriktning går mot att förstärkeriet var alldeles för klent. Mjuk och len diskant, mellanregister som försvann och en tämligen försynt förhållning till utspel av basen. Alltså mjuk och uddlöst med vad jag gissar måste ha varit en alldeles för klen förstärkare. Detaljnivån som var omtalad fanns inte alls. Samma upplevelse på plats med stativarna i samma serie. Samtidigt lyssnades det till golvarna HECO Statement(om jag inte minns fel). De var nog heller inte inspelade och lät också platt fastän med ett öppnare övre register. Det vinklades och flyttades en del på burkarna. Denna lyssnings stora överraskningsupplevelse gick till Klipsch(minns inte modellen) för runt 10-12K. Lite ovant med dess hornladdning och ljudklang men attans vilken fart och driv på musiken det blev. Vilket för egen del avslöjar hur olika fokus hos konstruktörer och deras mätningar visar på resultatet i lyssningspositionen. 1+1 är inte alltid 2.  :blink:  :)



#62

Postad 20 februari 2020 - 05:21

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Oinspelade med för klen förstärkare kanske är boven som du säger!

#63

Postad 13 mars 2020 - 18:08

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
Så, nu har jag äntligen slagit till på högtalare. Det blev KEF R5 i valnöt. Riktigt bra ljud och snygga som fan enligt mig. Man får tacka denna mässa för att den fick mig att vilja uppgradera. För det blev det verkligen!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.