Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Från Dynavoice 5.1 till Sonos Arc?

7 svar till detta ämne Sonos Arc dynavoice trådlöst
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 april 2021 - 12:46

Dolten
  • Dolten
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Jag har sedan ett antal år tillbaka använt en 5.1 uppsättning med Dynavoice F6 frontar, C4 center samt sub och surroundhögtalare. Har varit i uppgraderingstankar ett tag nu framförallt pga att centern är ganska klen. Har sedan 1 år tillbaka flyttat till hus med en oförlåtande planlösning utifrån möjligheter till surroundhögtalare och därför tvingats köra utan dessa.

Har nu börjat fundera på ”trådlösa” alternativ för surroundhögtalarna (dvs ingen högtalarkabel, endast för ström) och har börjat snegla lite på en Sonos Arc med sub och satelliter bak. Kommer uteslutande att användas för film, serier och konsollspelande. Osäker på hur om det blir ett misstag att gå från ett traditionellt hemmabiosystem till en soundbaruppsättning.

Vad tror ni? Har jag några andra vettiga alternativ? Tacksam för lite input.

#2

Postad 23 april 2021 - 12:55

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 466 inlägg
  • 0

Jag kan inte uttala mig så värst mycket om Sonos än att det är ett "life-style märke" och man brukar betala lite extra för just sådana märken.

 

Men när vi pratar om surround ljud med trådlösa högtalare, så kanske Yamaha förstärkare är något att titta på?

Där kan du köpa till trådlösa högtalare att köra på och sedan tuta och köra med det du har.

Men du klagade på att centern är lite klen, så jaa det kanske inte är ett bra alternativ om du inte uppgraderar centern också.

 

https://www.hembiobu...amaha-rx-a2080/

tex

  • MusicCast Surround – trådlöst surroundljud

Men här sticker budgeten iväg, jag vet inte vad du har i budget, men jag kan tänka mig att yamahan spelar sönder sonos systemet (såklart om man har ställt in allt korrekt på AVR:en....:))   



#3

Postad 23 april 2021 - 15:31

Dolten
  • Dolten
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Tack för svar Nimman :) Jag är nog inne på att byta ut hela systemet när jag ändå håller på. Jag har ingen bestämd budget ännu men sonos arc med sub och satelliter skulle hamna på runt 18K. Har en initial tanke om att hålla mig under 20.

Redigerat av Pq5u1u2u3, 23 april 2021 - 15:32.


#4

Postad 30 april 2021 - 23:53

NisseT1
  • NisseT1
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Det finns 15% rabatter att hitta lite var stans. 30% går att köpa. Kolla sonosbubblan på facebook.

#5

Postad 01 maj 2021 - 17:59

Dolten
  • Dolten
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Jag har nu provlyssnat olika soundbarsystem och kommit fram till att jag kommer fortsätta med ett dedikerat 5.1 system med reciever samt ”trådlösa” surroundhögtalare.

Är inne på förslaget med en yamahareciever + musiccast surroundhögtalare. För att hålla budgeten nere så funderar jag på att försöka få tag på schyssta golvare och center på andrahandsmarknaden. Är det något jag bör tänka på för att det ska matcha Yamahas musiccast 20 som surroundhögtalare ( https://www.hembiobu...cast-20-awx021/ ) ?

Har ni några förslag på vettiga golvare och center att leta efter i andra hand? Enda kravet från sambon är att de ska vara vita.

Redigerat av Dolten, 01 maj 2021 - 18:02.


#6

Postad 08 maj 2021 - 20:39

pajdi
  • pajdi
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Jag har nu provlyssnat olika soundbarsystem och kommit fram till att jag kommer fortsätta med ett dedikerat 5.1 system med reciever samt ”trådlösa” surroundhögtalare.

Är inne på förslaget med en yamahareciever + musiccast surroundhögtalare. För att hålla budgeten nere så funderar jag på att försöka få tag på schyssta golvare och center på andrahandsmarknaden. Är det något jag bör tänka på för att det ska matcha Yamahas musiccast 20 som surroundhögtalare ( https://www.hembiobu...cast-20-awx021/ ) ?

Har ni några förslag på vettiga golvare och center att leta efter i andra hand? Enda kravet från sambon är att de ska vara vita.

 

 

 

Berätta gärna varför du kom fram till att fortsätta med 5.1-system med receiver. 


Redigerat av pajdi, 08 maj 2021 - 20:40.


#7

Postad 13 maj 2021 - 21:13

Dolten
  • Dolten
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Köpte hem Samsungs HW-Q950T på öppet köp för att prova. Blev tyvärr inte särskilt imponerad. Soundbaren var helt ok men jag upplevde ljudet som ansträngt. Suben och surroundhögtalarna presterade ojämnt, framförallt var suben klen.

Insåg snabbt hur begränsat ljudet kändes jämfört med en uppgradering med reciever och nytt 5.1 system med en större center. Jag skulle inte bli nöjd. För mig känns det värt att lägga till lite mer pengar för en ny reciever med bättre högtalare som kommer ha så pass mycket bättre ljud än soundbar att det inte är jämförbart.

#8

Postad 18 augusti 2021 - 06:24

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Ett alternativ är ju också att köpa Sonos AMP och koppla tredjeparts frontar + center + sub till den, sen kör du Sonos-högtalare trådlöst som surroundhögtalare bak.






Även taggad med Sonos Arc, dynavoice, trådlöst

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.