Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya Harman Kardon HK 990

213 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Harman Kardon HK 3490 (Stereoförstärkare) 7 9,13 (29) Inga priser
Harman Kardon HK 3390 (Stereoförstärkare) 2 7,75 (3) Inga priser
Harman Kardon HD 980 (CD-spelare) 1 7,67 (2) Inga priser
Harman Kardon HK 980 (Stereoförstärkare) 3 8,92 (35) Inga priser
Harman Kardon HD 990 (CD-spelare) 3 9,42 (25) Inga priser
Harman Kardon HK 990 (Stereoförstärkare) 1 9,39 (37) Inga priser
32 relaterade trådar
Köpråd - Stereoförstärkare upp till 5000 (356 inlägg) 1 mån sedan
Köpråd - Stereoförstärkare 15-30000 (157 inlägg) 2 år sedan
2-kanalsförstärkare med Hembiofunktion (198 inlägg) 4 år sedan
2-kanalsförstärakare till Elac fs407 (34 inlägg) 7 år sedan
2-kanalare, mest kraft för pengarna (ca 5-6k) (23 inlägg) 8 år sedan
Harman/Kardon - klubben (269 inlägg) 9 år sedan
Anti-Mode 8033 till HK 3490. Konstigt med icke eq:at fullregister i frontar (3 inlägg) 9 år sedan
Uppgradera flerkanalsförsteget eller skaffa stereoförstärkare? (15 inlägg) 9 år sedan
Prisvärdaste StereoFörstärkaren med DAC (31 inlägg) 10 år sedan
Klen bas med HK980 (17 inlägg) 10 år sedan
* Officiell Tråd - Harman Kardon * (95 inlägg) 10 år sedan
Dags att köpa en DAC. (340 inlägg) 10 år sedan
Ersätta Harman Kardon HK3390 med AVR460? (0 inlägg) 11 år sedan
Harman/Kardon HK 980 - Någon som ägt? (1 inlägg) 11 år sedan
Stereo kontra surround? (2 inlägg) 11 år sedan
XTZ Class A100 D3 VS HK 980 stereo förstärkare?????? (2 inlägg) 11 år sedan
Hjälp mig hitta kablar som matchar mitt system. (10 inlägg) 12 år sedan
Stereo vs surround - koppla kringutrustning (5 inlägg) 12 år sedan
Förstärkare och CD till Dali Ikon 6 (20 inlägg) 12 år sedan
Harman Kardon 3490 (43 inlägg) 13 år sedan
H/K HD990 vs CAMBRIDGE Azur 840C (269 inlägg) 13 år sedan
HK 3490 med B&W DM686? (3 inlägg) 13 år sedan
vilka högtalare passar HK förstärkare (9 inlägg) 14 år sedan
CD-spelare som fyller mina behov (HK HD990?) (21 inlägg) 14 år sedan
Integrerad förstärkare (43 inlägg) 14 år sedan
H/K 980 vs. H/K AVR 255 (1 inlägg) 14 år sedan
HK HD 990 vs Primare CD31 (0 inlägg) 14 år sedan
vilken uppgradering ger störst skillnad? (6 inlägg) 14 år sedan
Förstärkare till Monitor Audio RS6? (36 inlägg) 14 år sedan
Nytt från Harman/kardon (850 inlägg) 14 år sedan
HK 990 (6 inlägg) 15 år sedan
Uppgradera systemet - funderingar (2 inlägg) 15 år sedan

#51

Postad 30 januari 2009 - 14:25

Sisko
  • Sisko
  • Lärjunge

  • 297 inlägg
  • 0

Dom höjde den till skyarna. Blir nog svårslagen i prisklassen.

Det bör väl tilläggas också att de reserverade sig ungefär 3 gånger på 2 sidor att de inte hade genomfört ett fullständigt test än men att det ska komma.

#52

Postad 02 februari 2009 - 06:12

Unregisteredb8ad097f
  • Unregisteredb8ad097f
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0

Det bör väl tilläggas också att de reserverade sig ungefär 3 gånger på 2 sidor att de inte hade genomfört ett fullständigt test än men att det ska komma.

Ja och att det inte var ett serieproduktions ex.

#53

Postad 16 februari 2009 - 16:53

Rotelköpes
  • Rotelköpes
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0
Jag har googlat som sjutton men inte hittat några tester online. :/ Någon som har lyckats bättre?

#54

Postad 16 februari 2009 - 23:46

J_wiman
  • J_wiman
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Har inte hittat några tester förutom i H&M, men däremot så va jag och lyssnade på den idag på Media Markt i Malmö. Mycket potent och trevlig maskin det där. Och 15k är helt klart överkomligt pris!

#55

Postad 19 februari 2009 - 14:35

s.m.f
  • s.m.f
  • Forumräv

  • 667 inlägg
  • 0
mitt ex är beställt kommer med lite tur innan februari är slut.

#56

Postad 19 februari 2009 - 16:25

mattek
  • mattek
  • Veteran

  • 1 627 inlägg
  • 0
spännande, du får komma med lite åsikter om det när du fått det

#57

Postad 19 februari 2009 - 16:55

Unregisteredb4fce5a7
  • Unregisteredb4fce5a7
  • Lärjunge

  • 322 inlägg
  • 0
Priset på H/K 990 är 14900kr

https://www.prisjakt...kt.php?p=314817

#58

Postad 22 juni 2009 - 20:05

Unregisteredb8ad097f
  • Unregisteredb8ad097f
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Återupplivar denna lite. Har ju kommit ner i rimliga nivåer på pris igen :)
Någon som provat denna i en 5.1 setup vill väldigt gärna veta hur den sk, hemmabiofunktionen funkar i verkligheten. dvs Använda den ihop med cd för ren tvåkanal samt som steg till frontarna i 5.1 och att växla mellan. Bara ett knapptryck el automatiskt. Hittar ingen knapp på fjärren el stärkarn, har inte kunnat få detta demat i butik.

Kanske inte funkar så bra i praktiken ;)

Tack på förhand.

#59

Postad 23 juni 2009 - 07:34

Rotelköpes
  • Rotelköpes
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

Återupplivar denna lite. Har ju kommit ner i rimliga nivåer på pris igen :)
Någon som provat denna i en 5.1 setup vill väldigt gärna veta hur den sk, hemmabiofunktionen funkar i verkligheten. dvs Använda den ihop med cd för ren tvåkanal samt som steg till frontarna i 5.1 och att växla mellan. Bara ett knapptryck el automatiskt. Hittar ingen knapp på fjärren el stärkarn, har inte kunnat få detta demat i butik.

Kanske inte funkar så bra i praktiken :D

Tack på förhand.

Fungerar perfekt! Det är knappen PROC på fjärren som växlar till slutstegsläge. Trycker du på setupknappen i PROCessorläge kan du ställa in gain för att matcha din surre. ;)

Brusfaktorn i slutstegsläge är låg. Jag hör såklart brus omkring diskanten om jag har örat alldeles intill men på en halvmeters avstånd eller så är det inte märkbart. Sub input på 990 fungerar superbra. Med andra ord har du subben inkopplad till 990 och får då i PROC-läge subljudet från surreceivern tillsammans med front left & right.

#60

Postad 23 juni 2009 - 18:40

Unregisteredb8ad097f
  • Unregisteredb8ad097f
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Tackar för det svaret, har lyssnat till denna i tvåkanal och vart sugen länge. Då kan man alltså köra dubbla subbar i sk bio mode" samt samma subbar till tvåkanal om man nu skulle vilja det=) kanon ju bara att börja spara.

#61

Postad 26 augusti 2009 - 07:50

s.m.f
  • s.m.f
  • Forumräv

  • 667 inlägg
  • 0
Var ett tag inne på att byta mina DLs r66 mot xtz 99.26 med dom passiva basunderdelarna, kraften skulle ju räcka lång väg och 990 skulle kunna köra dom som 2.2 uppsättning senare när man kopletterat med slutsteg.


Någon som testat de dubbla subutgångarna och kört mätning och kalibrering på dessa?

Redigerat av s.m.f, 26 augusti 2009 - 07:49.


#62

Postad 26 augusti 2009 - 14:11

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0
Jag var och lyssnade på HK 990 förstärkaren på mediamarkt. Men under hela lyssningen så hörde jag något svagt sus/brus. Men eftersom det är lite stökigt på mediamarkt så tänkte jag att det kan vara luftkonditionering eller nån TV-apparat som står och susar. Men när jag var framme och skulle byta skiva så hörde jag att suset kom från förstärkaren. Jag la handen på den och den var riktigt sjukligt varm! Då slog det mig: är den fläktkyld? Jag frågade säljaren som menade på att det mycket väl kunde vara så att det satt fläktar i den. Och kollar man på bilderna från insidan (tidigare i denna tråden) så ser det faktiskt ut som det sitter en fläkt på varje kylfläns. Mycket synd, och mycket störande.

Bifogad fil(er)


Redigerat av e-lite, 26 augusti 2009 - 14:18.


#63

Postad 26 augusti 2009 - 15:17

Rotelköpes
  • Rotelköpes
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0
Japp, den har 2 st. fläktar. Och ja, den blir väldigt varm.
Jag blev helt förvånad när jag såg dem för några veckor sedan (hade ficklampan framme för någon inkoppling och lyste ner mellan kylflänsarna). Tänkte att värmen kanske beror på att fläktarna inte fungerade. Kollade upp fläktarna med ficklaman lite då ock då under dagen, men eftersom fläktarna aldrig var igång oavsett hur länge och hårt jag spelat fick jag kontrollera det genom att trippelvika en badhanduk och lägga ovanpå stärkaren. En halv låt senare snurrade dom minsann om än väldigt sakta och totalt ljudlöst. Jag har förstärkaren stående fritt kan tilläggas. Hur stod den på mediamarkt?

Enligt testet på den bifogade bilden drar stärkaren 165w på tomgång, så vill man ha en kall/kallare stärkare ska man nog leta efter något mindre kraftfullt alternativt ett sådant klassD-steg.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Rotelköpes, 26 augusti 2009 - 15:18.


#64

Postad 26 augusti 2009 - 21:38

s.m.f
  • s.m.f
  • Forumräv

  • 667 inlägg
  • 0
Har ALDRIG hört fläktarna i min, spelade i en 4 timmar idag, förstärkaren gick redigt varm, ingen fläkt som gick, och kan garantera att jag aldrig har hört den någonsin. Tror det snarare är en safety åtgärd.

#65

Postad 27 augusti 2009 - 23:10

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
Idag blev jag kär för tredje gången i mitt liv. Första kärleken var en tjej, andra är min nuvarande sambo och tredje är en HK 990 :D

Äger idag bara mina CV CLS-15 och var på jakt efter en 2-kanals förstärkare till denna, redan från början hade jag sagt att det var NAD jag ville ha men efter att jag lyssnat på nya NAD C375BEE blev jag lite besviken, inte alls den dynamik som jag hoppats på.

Efter jobbet idag så knallade jag upp till Klintons här hemma i Eskilstuna. Planen först var väl att lyssna på en HK 980 och sen leta efter ett slutsteg till den så småningom. Det slutade med att jag bara lyssnade på 990 och är helt såld, så nu sparar jag pengar för att kunna finansiera det hela då jag överskred min tänkta budget ganska rejält.

Högtalarna jag använde när jag lyssnade var ett par Elac FS 249, det lät ruskigt bra även om just denna typ av högtalare inte riktigt tilltalar mig, inte min typ av ljud. Men vad rent de spelade, kändes som man kunde urskilja varenda instrument de använde, när man blundade skulle man nästan trott att det stod ett band framför och spela. Ska dit nästa vecka och då ta med egen skiva och lyssna på 990in med ett par JBL LS 80, då killen i butiken var ganska säker på att de högtalarna skulle passa mig bättre, ska bli spännande.

Passa på att rekommendera butiken som jag tyckte hade en sensationellt bra service. Kan väl även säga att planen framöver är att införskaffa ett par högtalare till men har inte tillräckligt fet plånbok för att uppgradera det ännu. Med lite tur är jag ägare av en HK 990 vid nästa löning :o

#66

Postad 28 augusti 2009 - 10:19

s.m.f
  • s.m.f
  • Forumräv

  • 667 inlägg
  • 0
Kör min hk 990 på DLS r66 och förstår din kärlek, den har kraft, finess, dynamik så det räcker och blir över. Min Denon 4308 gjorde räckte t.ex inte till kraftmässigt trots biampning, så man inser snabbt kraftens betydelse, sen var denonen inte ens konkurrent ljudmässigt, men det är en annan sak :D

#67

Postad 28 augusti 2009 - 13:44

agent 007
  • agent 007
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0

Idag blev jag kär för tredje gången i mitt liv. Första kärleken var en tjej, andra är min nuvarande sambo och tredje är en HK 990 :D

Äger idag bara mina CV CLS-15 och var på jakt efter en 2-kanals förstärkare till denna, redan från början hade jag sagt att det var NAD jag ville ha men efter att jag lyssnat på nya NAD C375BEE blev jag lite besviken, inte alls den dynamik som jag hoppats på.

Efter jobbet idag så knallade jag upp till Klintons här hemma i Eskilstuna. Planen först var väl att lyssna på en HK 980 och sen leta efter ett slutsteg till den så småningom. Det slutade med att jag bara lyssnade på 990 och är helt såld, så nu sparar jag pengar för att kunna finansiera det hela då jag överskred min tänkta budget ganska rejält.

Högtalarna jag använde när jag lyssnade var ett par Elac FS 249, det lät ruskigt bra även om just denna typ av högtalare inte riktigt tilltalar mig, inte min typ av ljud. Men vad rent de spelade, kändes som man kunde urskilja varenda instrument de använde, när man blundade skulle man nästan trott att det stod ett band framför och spela. Ska dit nästa vecka och då ta med egen skiva och lyssna på 990in med ett par JBL LS 80, då killen i butiken var ganska säker på att de högtalarna skulle passa mig bättre, ska bli spännande.

Passa på att rekommendera butiken som jag tyckte hade en sensationellt bra service. Kan väl även säga att planen framöver är att införskaffa ett par högtalare till men har inte tillräckligt fet plånbok för att uppgradera det ännu. Med lite tur är jag ägare av en HK 990 vid nästa löning :o


Vilka högtalare lyssnade du på med NADen? Jag har själv svängt emot NADen efter att ha läst bildochljud.se testet där båda är med, enligt dem sår ju NADen HKn på fingrarna just vad gäller dynamik. Men vill gärna ha lite synpunkter då jag inte haft möjlighet att lyssna på NADen själv. HKn har jag hört och har inget dåligt alls att säga om den, förutom att den har fläktar då.

#68

Postad 28 augusti 2009 - 14:22

Rotelköpes
  • Rotelköpes
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

...
HKn har jag hört och har inget dåligt alls att säga om den, förutom att den har fläktar då.

Jag skulle tvärtom vilja säga att det är positivt med fläktarna! :) Eftersom dom inte går igång under normal drift. Alternativet vore ju att stärkaren specas ner för att klara t.ex. en trång hylla utan tillräcklig ventilation.

Jag kom just på en bilanalogi: "jag vill ha en stor stark o dösnabb bil men den får inte dra mycket bensin". :) edit; en timme senare: riktigt dålig bilanalogi måste jag säga..

Redigerat av Rotelköpes, 28 augusti 2009 - 15:26.


#69

Postad 28 augusti 2009 - 15:09

agent 007
  • agent 007
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0

Jag skulle tvärtom vilja säga att det är positivt med fläktarna! :) Eftersom dom inte går igång under normal drift. Alternativet vore ju att stärkaren specas ner för att klara t.ex. en trång hylla utan tillräcklig ventilation.

Jag kom just på en bilanalogi: "jag vill ha en stor stark o dösnabb bil men den får inte dra mycket bensin". ;)


Nja, jag vet inte, jag hade nog hellre sett kraftigare kylflänsar då, annars är det ju mest klass A förstärkare som brukar bli riktigt varma. Är inte riktigt förtjust i att allt ska ha fläktar nu mer, min plasma har ett par, PS3an lika så, trots allt bidrar det till ett bakgrunds brus, men det är klart som du säger, stillastående fläktar gör inga ljud :) Men liksom på PS3:or och TV-apparater så kan det säkert finnas ex där fläktarna startar tidigare. Så jag är faktiskt lite tveksam till fläktarna.

#70

Postad 28 augusti 2009 - 15:20

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Jag skulle tvärtom vilja säga att det är positivt med fläktarna! :) Eftersom dom inte går igång under normal drift. Alternativet vore ju att stärkaren specas ner för att klara t.ex. en trång hylla utan tillräcklig ventilation.

Jag kom just på en bilanalogi: "jag vill ha en stor stark o dösnabb bil men den får inte dra mycket bensin". :)


Just att de slängt i fläktar på ett par egentligen för små kylflänsar är ju ett besparingsknep. Det dyraste i en förstärkare är nätdelen och just kylflänsar. Två fläktar kostar några tior. Dessutom, det såg ut att vara helt vanliga billighets-fläktar. Sånna som låter som en gräsklippare efter ett år eller två.

Redigerat av e-lite, 28 augusti 2009 - 15:21.


#71

Postad 28 augusti 2009 - 15:44

Rotelköpes
  • Rotelköpes
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

Just att de slängt i fläktar på ett par egentligen för små kylflänsar är ju ett besparingsknep. Det dyraste i en förstärkare är nätdelen och just kylflänsar. Två fläktar kostar några tior. Dessutom, det såg ut att vara helt vanliga billighets-fläktar. Sånna som låter som en gräsklippare efter ett år eller två.

Jo, dubbelt så stora kylflänsar skulle definitivt varit varit bättre. Hellre det än att minsta uteffekten i alla fall! :) ...Men antagligen skulle det inte hjälpa ett dyft om du placerat förstärkaren på ett sådant sätt som gör att fläktarna drar igång idag. [edit: Jag har svårt att se det som ett besparingsknep att montera fläktar i enheten när dom inte aktiveras under normal drift. Besparingsknep vore att skippa fläktarna och skriva i manualen "bör köras med korsdrag i vardagsrummet" :) ]
Jag tittade just med ficklampan men det är omöjligt att se vad det är för märke på fläktarna. Vanlig 80 mm ser det ut som från utsidan. Hur som helst finns det i alla fall någon form av hastighetskontroll på fläktarna - när jag såg dem röra på sig gick det löjligt långsamt och lät absolut ingenting alls (i ett tyst vardagsrum). En nackdel med fläktar och fläktkontroller är kanske som du säger att dom möjligtvis blir sämre med tiden. Å andra sidan gör det inte så mycket om dom inte används.

e-lite, hur stod förstärkaren placerad på Mediamarkt när du noterade fläktljudet?

Någon som vet om HK 990 har små kylflänsar jämfört med konkurrensen inom samma effektkategori?

Redigerat av Rotelköpes, 28 augusti 2009 - 15:58.


#72

Postad 28 augusti 2009 - 20:55

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0

Vilka högtalare lyssnade du på med NADen? Jag har själv svängt emot NADen efter att ha läst bildochljud.se testet där båda är med, enligt dem sår ju NADen HKn på fingrarna just vad gäller dynamik. Men vill gärna ha lite synpunkter då jag inte haft möjlighet att lyssna på NADen själv. HKn har jag hört och har inget dåligt alls att säga om den, förutom att den har fläktar då.


NAD'en spelades tillsammans med ett par B&W DM683 som för övrigt gillar riktigt mycket, tycker de har ett fint ljud. Men på något sätt tyckte jag att dynamiken försvann lite och det vart ett lite "mörkare/dovare" ljud. Ska ge den en chans till då jag kommer ha möjlighet att lyssna på den fast är ändå mer sugen på en HK 990.

Sitter med ett produktblad om HK 990 och 980 här och 990in lämnade 2*700W i 1&2 ohms impendanser och 168 ampere (dock inte helt symmetriskt), medan 980 presterar rätt bra den också med 2*300W i 1&2 ohms impendaser och 71/76 ampere.

Någon som vet vad NAD C375 har fått i tester?

#73

Postad 29 augusti 2009 - 15:01

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Jo, dubbelt så stora kylflänsar skulle definitivt varit varit bättre. Hellre det än att minsta uteffekten i alla fall! B) ...Men antagligen skulle det inte hjälpa ett dyft om du placerat förstärkaren på ett sådant sätt som gör att fläktarna drar igång idag. [edit: Jag har svårt att se det som ett besparingsknep att montera fläktar i enheten när dom inte aktiveras under normal drift. Besparingsknep vore att skippa fläktarna och skriva i manualen "bör köras med korsdrag i vardagsrummet" ;) ]
Jag tittade just med ficklampan men det är omöjligt att se vad det är för märke på fläktarna. Vanlig 80 mm ser det ut som från utsidan. Hur som helst finns det i alla fall någon form av hastighetskontroll på fläktarna - när jag såg dem röra på sig gick det löjligt långsamt och lät absolut ingenting alls (i ett tyst vardagsrum). En nackdel med fläktar och fläktkontroller är kanske som du säger att dom möjligtvis blir sämre med tiden. Å andra sidan gör det inte så mycket om dom inte används.

e-lite, hur stod förstärkaren placerad på Mediamarkt när du noterade fläktljudet?

Någon som vet om HK 990 har små kylflänsar jämfört med konkurrensen inom samma effektkategori?


Den stod helt öppet, på översta hyllan i ett vanligt stereorack. Ingenting i vägen alls.

#74

Postad 29 augusti 2009 - 22:02

s.m.f
  • s.m.f
  • Forumräv

  • 667 inlägg
  • 0

Sitter med ett produktblad om HK 990 och 980 här och 990in lämnade 2*700W i 1&2 ohms impendanser och 168 ampere (dock inte helt symmetriskt), medan 980 presterar rätt bra den också med 2*300W i 1&2 ohms impendaser och 71/76 ampere.


Nu spelar det kanske inte någon större roll för dig, men hifi news (länk i ett tidigare inlägg) 950watt i 2ohm och 1,5kw i 1 ohm. Ström och effektmätningen är riktigt vass iallafall. Sen är ju inte ljudprestandan direkt sämre heller. Naden har jag inte haft förmånen att höra ännu, men ta chansen att dema tänkta högtalare med tänkt förstärkare, för förstärkare A kan låta bättre med högtalare A än vad förstärkare B gör med högtalare A, fast det kan vara det omvända på högtalare B....

#75

Postad 29 augusti 2009 - 22:45

Rotelköpes
  • Rotelköpes
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

Den stod helt öppet, på översta hyllan i ett vanligt stereorack. Ingenting i vägen alls.

Det låter ju helt galet. :/ Tror inte butiken får många enheter spontanköpta om dom har trasiga enheter på demo heller.

Apropå mätningen i bilden med 50watt i 2ohm och 1,5kw i 1 ohm är det specificerat dynamiskt uttag så man får ha det i åtanke när man jämför. Jag tror hifi&musik hade en kubmätning på den i våras men jag kan inte hitta någon länk. edit: inlägg 46 i den här tråden ska avse mätningen jag pratade om.

Redigerat av Rotelköpes, 29 augusti 2009 - 23:01.


#76

Postad 30 augusti 2009 - 08:32

agent 007
  • agent 007
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0

Det låter ju helt galet. :/ Tror inte butiken får många enheter spontanköpta om dom har trasiga enheter på demo heller.

Apropå mätningen i bilden med 50watt i 2ohm och 1,5kw i 1 ohm är det specificerat dynamiskt uttag så man får ha det i åtanke när man jämför. Jag tror hifi&musik hade en kubmätning på den i våras men jag kan inte hitta någon länk. edit: inlägg 46 i den här tråden ska avse mätningen jag pratade om.



Det är i princip just det jag har emot att det sitter fläktar i den, man vet ju aldrig innan man köpt om man har tur/otur och få en där fläktarna går och låter, känns som att man för en produkt för 15 k inte ska behöva ha tur...
Därför hade iaf jag hellre sett kraftigare flänsar, så det inte börjar likna spelkonsoler där man också med tur får en tyst och med otur får försöka få den utbytt (här vet man ju inte hur de ställer sig med förstärkare). Jag tycker helt enkelt att de har gjort en miss genom att sätta in fläktar, jag är väl lite konservativ kanske B) , men tycker faktiskt inte fläktar hör hemma i hifi produkter.

#77

Postad 30 augusti 2009 - 08:52

s.m.f
  • s.m.f
  • Forumräv

  • 667 inlägg
  • 0
Hifi och musiks kubmätningar är också en dynamisk mätning, men det kan skilja i hur många ms dom låter pulserna vara som kan ge olika mätresultat. Samma med high fidelity, det är pulser dom mäter, men deras pulser har generellt varit lite längre än hifi och musik så deras mätningar har konsekvent varit lägre än de i Hifi och musik.

#78

Postad 30 augusti 2009 - 20:20

Unregistered7b682857
  • Unregistered7b682857
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Lånade hem ett ex av HK990 från Lefflers som visade sig ha fel på digitala ingångarna - verkade inte bekymra Lefflers direkt mycket men de skickade i alla fall in enheten på mjukvaruppdatering...

IRT s.m.f: Förstår inte varför du skriver dig varm om en produkt som du samtidigt har annons ute på både hifimagasinet och här på MH...?

Körde förresten enheten jag hade hemma öppet och hörde inte några fläktar trots cirka ett dygns "tester". ;)

#79

Postad 30 augusti 2009 - 21:24

s.m.f
  • s.m.f
  • Forumräv

  • 667 inlägg
  • 0

IRT s.m.f: Förstår inte varför du skriver dig varm om en produkt som du samtidigt har annons ute på både hifimagasinet och här på MH...?


FÖrsäljningen har ju inte mycket med ett omdömme att göra ;)

Har hållit på så pass länge med hifi och hemmabio så delar gärna med mig om jag träffar på riktigt vassa produkter. Men nu går bekvämlighet och design före välljud, om jag får sålt förstärkare + högtalare, kompromisser man får ta.

#80

Postad 31 augusti 2009 - 22:38

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0

Men ta chansen att dema tänkta högtalare med tänkt förstärkare, för förstärkare A kan låta bättre med högtalare A än vad förstärkare B gör med högtalare A, fast det kan vara det omvända på högtalare B....


Jag tror inte det kommer låta dåligt med denna till mina CLS 15. En Proton D940 kommer flytta hem till mig tills jag har råd med HK 990 och när denna är inhandlad så kommer det börjas spara till ett par nya högtalare som har lite mera välljud. Då kommer det lånas hem högtalare istället och testa med min HK 990.

Imorgon ska jag och lyssna på HK 990 igen är tanken. Blir med lite andra högtalare än senast och med min egen musik.

#81

Postad 09 september 2009 - 08:56

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Fungerar perfekt! Det är knappen PROC på fjärren som växlar till slutstegsläge. Trycker du på setupknappen i PROCessorläge kan du ställa in gain för att matcha din surre. :unsure:

Brusfaktorn i slutstegsläge är låg. Jag hör såklart brus omkring diskanten om jag har örat alldeles intill men på en halvmeters avstånd eller så är det inte märkbart. Sub input på 990 fungerar superbra. Med andra ord har du subben inkopplad till 990 och får då i PROC-läge subljudet från surreceivern tillsammans med front left & right.


Jo men då måste man väl köra 5.0 i bioläge? Om man inte har dubbla kablage till subben som man växlar mellan... Eller?

Hur kollar man vilken FW man har i sin 990? Och vilken är den senaste?

#82

Postad 09 september 2009 - 09:22

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Såg nu att 990 har dubbla subingångar. Så himla SMART! Problemet löst!

#83

Postad 09 september 2009 - 09:36

Rotelköpes
  • Rotelköpes
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

Jo men då måste man väl köra 5.0 i bioläge? Om man inte har dubbla kablage till subben som man växlar mellan... Eller?

Hur kollar man vilken FW man har i sin 990? Och vilken är den senaste?

Såg nu att 990 har dubbla subingångar. Så himla SMART! Problemet löst!

Jag såg inget problem oavsett en eller två subingångar (om man inte har två subbar förstås).
Den enda praktiska skillnaden när man kopplar receiverns sub ut => HK => Sub är ju att man kan utnyttja subbasen både till hembio med HK:n i slutstegsläge samt när man inte använder sig av receivern alls - alltså vanlig 2-kanalslyssning.

Har ingen aning om hur man kollar firmware. Möjligt att det är samma eller liknande sätt som på en Harman receiver (vad det nu kan vara).

#84

Postad 09 september 2009 - 20:25

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Fungerar perfekt! Det är knappen PROC på fjärren som växlar till slutstegsläge. Trycker du på setupknappen i PROCessorläge kan du ställa in gain för att matcha din surre. :)

Brusfaktorn i slutstegsläge är låg. Jag hör såklart brus omkring diskanten om jag har örat alldeles intill men på en halvmeters avstånd eller så är det inte märkbart. Sub input på 990 fungerar superbra. Med andra ord har du subben inkopplad till 990 och får då i PROC-läge subljudet från surreceivern tillsammans med front left & right.


Hjälp! Sitter här med en HK 990 och har alldeles för låg GAIN i förhållande till min Yamaha! Inte ens +10dB på frontarna räcker till.

Och jag får inte till det enligt tipsen ovan heller, jag kommer helt enkelt inte in i gain-menyn... Manualen ger ingen vidare vägledning heller...

Tacksam för hjälp!

#85

Postad 10 september 2009 - 06:22

Rotelköpes
  • Rotelköpes
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

Hjälp! Sitter här med en HK 990 och har alldeles för låg GAIN i förhållande till min Yamaha! Inte ens +10dB på frontarna räcker till.

Och jag får inte till det enligt tipsen ovan heller, jag kommer helt enkelt inte in i gain-menyn... Manualen ger ingen vidare vägledning heller...

Tacksam för hjälp!

För att ställa gain, tryck på knappen input setup när enheten är i proc-läge. Tryck sen pil upp eller ner en gång tills det står gain i displayen. Enter. Tada! ;)



6 Input Setup (knapp för ingångskonfi-
guration): här väljer du ingångskälla (Analog/
Digital mm.) samt gain (förstärkning), Bass/
treble, mm. se avsnittet om konfiguration i den
här bruksanvisningen

Förstärkning
nivåerna för olika ljudkällor kan variera. för att
undvika irriterande nivåändringar när du växlar
mellan olika ingångar kan du välja att tillämpa
en justering av förstärkningen från -6 db till + 6
db för varje ingång. Processoringången har ett
annat omfång för detta (-24 db till +10 db) för att
passa utgångsnivåerna för de flesta processorer.


Redigerat av Rotelköpes, 10 september 2009 - 06:24.


#86

Postad 10 september 2009 - 07:50

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Tack! Men jag har testat det utan att komma in i gain... Sjukt att HK990 med 2 x 330 W enligt H&M låter sjukt mycket lägre än Naim Nait XS med 2 x 60W...

Är det någon annan inställning som spökar för mig? Finns det något sätt att få utökade/minimerade menyer?

#87

Postad 10 september 2009 - 08:37

Rotelköpes
  • Rotelköpes
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

Tack! Men jag har testat det utan att komma in i gain... Sjukt att HK990 med 2 x 330 W enligt H&M låter sjukt mycket lägre än Naim Nait XS med 2 x 60W...

Är det någon annan inställning som spökar för mig? Finns det något sätt att få utökade/minimerade menyer?

Problemet är ju att du inte ställt in gain. Som standard stod den mycket lågt hos mig, ca -20 db eller liknande. Är ju inte konstigt att det låter lågt i så fall! ;) Men med en range på -24 till +10 ska det inte vara något som helst problem. Om du inte kommer år gaininställningarna bör din enhet vara trasig.

Vad händer när du trycker på knappen INPUT SETUP antingen på fjärren eller själva enheten när du är i PROC-läge? När jag är i den menyn pilar jag bara upp eller ner och får då fram GAIN i displayen. Bekräftar med OK/ENTER och höjer eller sänker värdet med upp/ned eller höger/vänster.

#88

Postad 10 september 2009 - 08:44

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Problemet är ju att du inte ställt in gain. Som standard stod den mycket lågt hos mig, ca -20 db eller liknande. Är ju inte konstigt att det låter lågt i så fall! ;) Men med en range på -24 till +10 ska det inte vara något som helst problem. Om du inte kommer år gaininställningarna bör din enhet vara trasig.

Vad händer när du trycker på knappen INPUT SETUP antingen på fjärren eller själva enheten när du är i PROC-läge? När jag är i den menyn pilar jag bara upp eller ner och får då fram GAIN i displayen. Bekräftar med OK/ENTER och höjer eller sänker värdet med upp/ned eller höger/vänster.


Om jag står i PROC-läget och trycker på INPUT SETUP så blinkar bara PROCESSOR MODE eller liknande (sitter på jobbet nu). Är det p.g.a. att jag har någon annan inställning som GAIN är blockerad?


Det känns förresten som att det fattas runt 20 dB. Brukar använda tunern ibland, och med XS som slutsteg spelade jag på -40 dB på Yamahan, med 990:an måste jag höja till hela -20 dB!

#89

Postad 10 september 2009 - 08:54

Rotelköpes
  • Rotelköpes
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

Om jag står i PROC-läget och trycker på INPUT SETUP så blinkar bara PROCESSOR MODE eller liknande
...

Hmmm, undrar om det inte är det som står om man trycker på Level Settings i processorläge - eftersom man inte kan ändra level settings i proc-läge, men väl ingångskänsligheten. ;) Enligt den mer eller mindre utförliga och kanske inte helt korrekta tillvägagångsanvisningen ovan trycker du Input Setup och sen pil upp eller ner på antingen fjärrkontrollen eller själva enheten för att nå den magiska gaininställningen.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Rotelköpes, 10 september 2009 - 09:11.


#90

Postad 11 september 2009 - 06:41

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Hmmm, undrar om det inte är det som står om man trycker på Level Settings i processorläge - eftersom man inte kan ändra level settings i proc-läge, men väl ingångskänsligheten. :) Enligt den mer eller mindre utförliga och kanske inte helt korrekta tillvägagångsanvisningen ovan trycker du Input Setup och sen pil upp eller ner på antingen fjärrkontrollen eller själva enheten för att nå den magiska gaininställningen.


Klockrent! Tack! Nu är allt som det ska. :lol:

#91

Postad 11 september 2009 - 10:50

Unregistered7b682857
  • Unregistered7b682857
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Hmm. jag trodde du diggade Naim i en jämförelse med H/Kn...?

När det gäller firmware verkar det som att Lefflers i LKPG fick ut en skum version på sitt första ex - men den kanske inte räknas som en produktrevision.

Har du en H/K dvd? Kan du kolla om det funkar med digitalöverföring av DVD ljud? Jag fick det inte att fungera med DVD-39, enbart CD funkade...

#92

Postad 11 september 2009 - 12:08

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Naim XS var bättre än HK990 till Audiovector Mi3 Signature SE men jag har bytt högtalare sedan dess. XS lirar med ett MASSIVT basfundament, och det gör Heco Celan 500 också. Det blev kaka på kaka så att säga...

Min HK990 är inköpt på Reference Audio.

Har tyvärr ingen H/K dvd, men felet du beskriver är universellt. Du måste få dvd-spelaren att skicka ut PCM även från film. Finns i Ljudinställningar. Lycka till!

#93

Postad 11 september 2009 - 14:33

Unregistered7b682857
  • Unregistered7b682857
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Okej - det missade jag.

Jo - det var nog mer en fråga om dvd-spelaren egentligen. :P
Jag hade visserligen problem med knäppningar i ljudet vid digital överföring mellan dvd-spelaren och förstärkaren men jag lyckades inte alls få till något ljud med DVD-filmer.

Kul att du är nöjd med 990 - får se om det blir en för mig också snart...

#94

Postad 16 september 2009 - 08:34

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Jag undrar om det finns bas- och diskant-kontroll någonstans i menyerna? Har inte hittat några... Lillebror 980 har ju detta i.a.f.

#95

Postad 16 september 2009 - 08:56

Rotelköpes
  • Rotelköpes
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

Jag undrar om det finns bas- och diskant-kontroll någonstans i menyerna? Har inte hittat några... Lillebror 980 har ju detta i.a.f.

Ska ha det om du kör analogt eller digitalt med 'dsp path' igång. Bör finnas i en submeny under level settings.

edit: Det är tydligen Input Setup som gäller:

Input Setup (knapp för ingångskonfiguration): Här
väljer du ingångskälla (Analog/
Digital mm.) samt Gain (förstärkning), Bass/
Treble, mm. Se avsnittet om konfiguration i den
här bruksanvisningen

se även

Bass and Treble (Bas och diskant)
Det går endast att justera bas och diskant när du inte
använder ett direkt ljudläge (dvs. DSP, EQ1, EQ 2
eller EQ3). När du är i det här läget kan du ställa
in bas och diskant från -10 till +10 db under 100
Hz och över 10 kHz.



edit:
Hmmm, rubriken i den här tråden borde egentligen ändras från
"Nya HK 990 2 kanalare?, Nya 2 kanalare med 2 sub ut, + optisk in"
till
"HK 990 - 2-kanalare med 2 sub in/ut, XLR, hembioläge samt optisk/coax ansl."

Redigerat av Rotelköpes, 16 september 2009 - 09:11.


#96

Postad 16 september 2009 - 12:32

Rotelköpes
  • Rotelköpes
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0
Hehe, outstanding! :rolleyes:

Det blev dock dubbelt "HK 990 2-kanalare" i tråd-och rubrikfältet om man tittar i själva förstärkaretråden.
edit: nu ser det helt fantastiskt bra ut! :)

Tycker själv att manualen är lite ospecifik och snål med bilder. Upplever den engelska som lite bättre om än inte särskilt mycket.

Redigerat av Rotelköpes, 16 september 2009 - 18:10.


#97

Postad 28 oktober 2009 - 22:03

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
Imorgon borde jag kunna hämta ut min 990 om inte posten slarvar bort den när de ska sortera ut de imorgon.

Kommer komma massa bilder och recension av den sen när jag hunnit testa det mesta. Hoppas den kommer driva mina CLS-15 bra =)

#98

Postad 29 oktober 2009 - 12:45

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
HK 990 är helt ###### underbar, fan att man bara har 1 timma lunch. Han lagom hämta den, packa upp och testa lite grann.

17.00 slutar jag jobbet, då kommer det gå fort som fan hem och leka =) mina CLS-15 lever igen...

#99

Postad 29 oktober 2009 - 18:44

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

  • 816 inlägg
  • 0
Måste ju bara tillägga att det var ju helt galet vad snygga dina cls15 var! Lackat själv eller?

#100

Postad 07 november 2009 - 23:43

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0

Måste ju bara tillägga att det var ju helt galet vad snygga dina cls15 var! Lackat själv eller?


Tackar, nej de är lackade på Ghost of Sweden. Var hifiklubben i Västerås som lämnat in de dit och sen spelades dessa på deras 1-års jubileumsfest och det var 1:a pris i en utlottning som de hade.

Har haft denna pjäs nu några dagar och blir bara mer och mer nöjd för varje timma som spelas med denna. Den gör verkligen bra ifrån sig, kraft finns det iaf har jag märkt. Man kan spela på sjukt höga volymer utan att det låter besvärat, men är ändå sugen på lite mera kraft (man kan ju inte få för mycket). Någon som vet om XTZ nya slutsteg skulle kunna passa till HK 990 eller är det en helt annan ljudbild. Har tyvärr ingen möjlighet att provlyssna på på XTZ's produkter.

Ska försöka provlyssna lite olika högtalare (JBL LS 80, Klipsch rf 83, B&W CM9, Focal Chorus 836 V, XTZ 99.38 (Divine om det finns ngn möjlighet) sen vore det kul att lyssna på de som jag tycker är "udda" märken Aurum Cantus, Usher, Vienna Acoustics och Sonus Faber) sen vad man har möjlighet och tid till får man se. Har inget alls planerat när det kan bli köp för nya högtalare men det är något som är planerat inom 6 månader iaf.

Åter till HK 990, fjärrkontrollen är lite av en besvikelse. Jag tycker den ser lite "dyrare" ut med sin annorlunda design men den är inte mycket till att hålla i. Den är plastig och tycker inte man har någon vidare bra åtkomst till knapparna.

Men när det gäller förstärkaren så pratar vi kvalité. Ovanifrån ser den ut som ett litet monster, och när man ska flytta på den så känns det verkligen att det är en riktigt pjäs. Volymratten hade gärna kunna varit lite rejälare men den är väldigt smidig att justera ljudet med och det är väl ändå det viktigaste.

Ang. ljudet då. Den grävde fram en bas som jag tidigare inte märkt av med NAD + PA-slutsteg, basen låter renare, den är snabb och har bra tryck men tycker ändå inte att det låter påfrestande. Blev helt tagen när jag spelade Beatles - Come Together, det var en helt ny bas i bakgrunden som spelades blev så glatt överaskad att jag spelade Beatles hela gårdagen. När jag provlyssnade HK 990 med ett par Elac så tyckte jag att diskanten var lite vass men är förvånad över hur mjuk och fylligt det känns. Sen att diskanten på CLS-15 är under all kritik är en helt annan sak, det positiva är att det inte är jobbigt att lyssna på. Det jag saknar mest från är nog mellanregistret, men även där så ska det bli kul testa med ett par andra högtalare här hemma i min miljö och se vad den kan prestera.

Något som jag tycker fungerat riktigt bra är den medföljande Mic'en för att kalibrera det hela, något jag tycker är svårt att göra manuellt.

Nästa månad blir det köp av lite nytt kablage och ska då även tetsa analogt vs digitalt från min Squeezebox och se om jag kan höra någon skillnad. Sambon kommer hjälp mig att växla så det blir blindtest. Kan jag inte höra någon skillnad så blir det några rejäla kablar då jag är en sdåan som tycker det låter bättre om jag vet att det ser bra ut.

Tror ni att en Cambridge Audio DacMagic skulle göra ett lyft eller är det bortkastade pengar. Som det är idag är squeezeboxen min ända ljudkälla, har planer på en skivspelare också men det får ligga lite på is som det är just nu.

Skulle någon ha några frågor ang. 990'in så är det bara att skriva här i denna tråd eller skicka mig ett PM så jag att kunna lämna ett bra svar =)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.