Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Filmtipset lägger ned?

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 januari 2017 - 13:42

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 1

Är det bara jag? Vad tusan skall man nu göra med sitt liv :unsure:? En epok går kanske i graven.....

 

Dags för förändring!

Som alla trogna besökare har märkt, så har det de senaste åren funnits allt mindre energi från grundarna och ägarnas sida, för att ta hand om filmtipset.se på det sätt som sajten förtjänar. Efter 16 år så har vi inte kommit vidare och energin helt enkelt tagit slut. Detta trots fina insatser av våra olika community manager genom åren, Victor, Cecilia och Andreas, och hjälteinsatser från alla som hanterar sajten, miniadmins, verifierare, recensenter, TV-kolumnister och alla andra. Därför har vi med tunga sinnen fattat beslutet att det inte längre är hållbart att fortsätta som vi gjort.

Vi ser därför två möjliga vägar framåt. Antingen finns det någon eldsjäl, eller grupp, därute som är sugen och villig att inte bara lägga ner den tid som krävs, utan också har möjlighet att ta de kostnaderna som finns. Exakt form för övertag och drift är givetvis öppet för diskussion. Vi vill gärna att sajten fortsätter att finnas även efter vår tid som ägare! Har du tankar eller idéer kring detta? Maila oss på [email protected]

Alternativet är tyvärr att vi stänger ner sajten på ett kontrollerat sätt. Detta kommer i sådana fall ske den 31/3. Vi kommer i detta fall i god tid innan göra det möjligt för våra medlemmar att exportera sina betyg till sin egen ägo och på så sätt förhoppningsvis ha möjligheten att ladda upp dem till en annan filmcommunity.

Med hopp om en fortsättning,

filmtipset.se

 

 

 

http://www.filmtipset.se/

https://sv.wikipedia...wiki/Filmtipset

 

Och kanske den viktigtaste frågan av alla, hur skall jag nu få personligt uträknade filmbetyg på ej sedda rullar? Skall jag behöva använda sunk-IMDB i fortsättningen som resten av världens befolkning  :ph34r:?

 

Diskutera vidare :) !

 

/Genstruktur


Redigerat av genstruktur, 09 januari 2017 - 13:47.


#2

Postad 09 januari 2017 - 14:19

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Trist. Men tack för info, då har jag exporterat mina betyg ifall att. :)



#3

Postad 09 januari 2017 - 14:26

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Trist. Men tack för info, då har jag exporterat mina betyg ifall att. :)

 

Vassegod :)! Är en stund kvar till 31/3, men tiden går fort när man ser mycket film.

 

Vart kommer du hänga istället tänker du?


Redigerat av genstruktur, 09 januari 2017 - 14:26.


#4

Postad 09 januari 2017 - 14:31

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Hmm ingen aning, får fundera på det. Jag har främst använt Filmtipset för att hålla koll på vad jag sett o.s.v. samt för rekommendationerna. Forumet och artiklarna läste jag aldrig. Känner bara till IMDB i övrigt. Själv då?



#5

Postad 09 januari 2017 - 14:50

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Hmm ingen aning, får fundera på det. Jag har främst använt Filmtipset för att hålla koll på vad jag sett o.s.v. samt för rekommendationerna. Forumet och artiklarna läste jag aldrig. Känner bara till IMDB i övrigt. Själv då?

Jo samma här. Har inte använt forumet eller läst artiklar.

 

Det är svårt, ett klassisk I-landsproblem. Inte många sajter verkar ha personliga betygsrekommendationer. Sen vill man inte ta något som läggs ned det med, något som är för litet. IMDB känns säkert, men betygen är ju helt åt skogen och resten är väl mest skit det med. Skulle i sådana fall bara använda det för att ha koll på vad jag ser. 

 

Det talas lite om bland annat https://letterboxd.com/  som alternativ till Filmtipset. Men jag vet i fan.

 

Livet känns svårt just nu.


Redigerat av genstruktur, 09 januari 2017 - 14:51.


#6

Postad 09 januari 2017 - 15:33

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Hmm jag har inte upplevt betygen på IMDB som konstigare än på Filmtipset. Eller kan man få upp rekommenderade betyg på IMDB? Jag ser mest betygen som indikationer på att jag kanske kan gilla en film. T.ex. 5/10 kommer jag troligtvis inte gilla men går kanske att ha i bakgrunden. 7/10 kommer jag nog gilla om handlingen verkar intressant. 8-9/10 är troligtvis bra även om den verkar ointressant. Tittar jag på topp100 så ser den inte direkt ut som min personliga topplista men de flesta filmer som ligger där är filmer jag gillar så kan förstå att de går hem bland majoriteten. Sen finns det förstås filmer som sticker ut ordentligt åt båda hållen men det gjorde det på Filmtipset för mig också.

 

Eller hur menar du med betygen på IMDB?


Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 09 januari 2017 - 15:34.


#7

Postad 09 januari 2017 - 16:29

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Problemet med betygen på IMDB är de blir medvetet tankade vid ett flertal tillfällen. Gäller både större och mindre filmer. Letterboxed skulle jag använda istället.



#8

Postad 09 januari 2017 - 16:36

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Filmtipset har ju förmånen att det är väldigt communityvänligt, dvs diskussioner är väldigt lätta att komma åt och hålla koll på. Och hitta likasinnade då betyg, profiler etc. alltid är offentliga. Det känns roligare att läsa vad folk man vet har för filmsmak tycker om en film gentemot ett genomsnittsbetyg som är beräknat med samtliga betyg.

 

Även om jag har betygsatt i princip allt som jag har sett (och som jag har minne nog att komma ihåg) så använder jag FT främst för att lista min filmsamling. Då det inte bara är DVD och Blu-ray som går att lista utan även Laserdisc har det underlättat väldigt mycket genom åren. Hade gärna sett UHD-BD som ett alternativ också men i dagsläget använder jag en personlig lista på den hemsidan för det mediet just nu.

 

Sedan kanske jag är sentimental, men ett par av mina absolut viktigaste vänner genom tiderna (som jag känner personligen) fick jag ursprungligen kontakt med genom filmtipset. Det känns tråkigt om hemsidan behöver läggas ner, även om den på ett eller annat sätt har börjat spela ut sin roll då de som styr hemsidan under en väldigt lång tid har lagt ner alltför lite tid och energi på att något ska hända. Och som följd är det fler som lämnar, de lär inte komma tillbaka.



#9

Postad 09 januari 2017 - 16:54

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Hmm jag har inte upplevt betygen på IMDB som konstigare än på Filmtipset. Eller kan man få upp rekommenderade betyg på IMDB? Jag ser mest betygen som indikationer på att jag kanske kan gilla en film. T.ex. 5/10 kommer jag troligtvis inte gilla men går kanske att ha i bakgrunden. 7/10 kommer jag nog gilla om handlingen verkar intressant. 8-9/10 är troligtvis bra även om den verkar ointressant. Tittar jag på topp100 så ser den inte direkt ut som min personliga topplista men de flesta filmer som ligger där är filmer jag gillar så kan förstå att de går hem bland majoriteten. Sen finns det förstås filmer som sticker ut ordentligt åt båda hållen men det gjorde det på Filmtipset för mig också.

 

Eller hur menar du med betygen på IMDB?

 

Men alltså, jag tycker IMDB har gått helt bananaz? :)

 

En film som har lägre betyg än låt säga 6.0 går knappt att se, ofta en 1/5 eller kanske 2/5 på filmtipset. Varför skall man då ha betygskalan 1-5 på en tiogradig skala som IMDB har? En film som har betyg 8/10 på IMDB behöver heller inte alltid vara bra, men det är ytterst sällan filmtipset gissar så fel på mig. Att den tror en 4 eller 5/5 och jag sätter 1 eller 2/5 när jag väl sett den, men det är inte helt ovanligt att IMDB gissar så fel.

 

 

Något som är synd med IMDB är att det inte går att följa, och lägga till, kompisar och vad de ser? Eller missar jag något på sajten?

Använder ofta den på Filtipset och kollar in vad vänner sett och om man kan få några tips, eller de användare som har liknande smak som en själv :).


Problemet med betygen på IMDB är de blir medvetet tankade vid ett flertal tillfällen. Gäller både större och mindre filmer. Letterboxed skulle jag använda istället.

Tankade?


 Det känns roligare att läsa vad folk man vet har för filmsmak tycker om en film gentemot ett genomsnittsbetyg som är beräknat med samtliga betyg.

 

 

 

Sedan kanske jag är sentimental, men ett par av mina absolut viktigaste vänner genom tiderna (som jag känner personligen) fick jag ursprungligen kontakt med genom filmtipset. Det känns tråkigt om hemsidan behöver läggas ner, även om den på ett eller annat sätt har börjat spela ut sin roll då de som styr hemsidan under en väldigt lång tid har lagt ner alltför lite tid och energi på att något ska hända. Och som följd är det fler som lämnar, de lär inte komma tillbaka.

Absolut är det så, garvar ofta läppen av mig genom att läsa kommentarer på Filtipset :D.

 

 

Riktigt sådan stark koppling har jag inte till FIlmtipset, även om jag tycker det är mycket tråkigt om det skulle lägga ned sidan. Vet du vart de som lämnar söker sig till?


Redigerat av genstruktur, 09 januari 2017 - 16:58.


#10

Postad 09 januari 2017 - 17:03

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Jag tror att de flesta håller sig till Letterboxd eller ICheckMovies, någon kör med IMDb.

 

Vad heter ni på Filmtipset förresten? Jag är Anonym_user_1.



#11

Postad 09 januari 2017 - 17:14

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag tror att de flesta håller sig till Letterboxd eller ICheckMovies, någon kör med IMDb.

 

Vad heter ni på Filmtipset förresten? Jag är Anonym_user_1.

 

Okej, ja det är de sajterna som jag hört om med. Skapade ett konto på Letteboxd precis. Men tja, allt känns meningslöst just nu utan personliga rek-betyg :(.

 

Jag heter samma som här!



#12

Postad 09 januari 2017 - 18:01

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Jag har använt imdb för att hålla koll på filmer jag sett, men det hade ju helt klart varit kul med någon sida där man kan "följa" folk som man lär sig har lite olika sorters filmsmak för att få lite uppslag. Just nu har jag imdb i en flik och rottentomatoes i en annan för att kunna skaffa mig någon som helst bild av filmer jag skulle kunna tänka mig att se. På imdb brukar det ge mest att läsa lite av vad som skrivs i forumet under en film för att få en uppfattning om den, tycker jag.



#13

Postad 09 januari 2017 - 18:22

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag har använt imdb för att hålla koll på filmer jag sett, men det hade ju helt klart varit kul med någon sida där man kan "följa" folk som man lär sig har lite olika sorters filmsmak för att få lite uppslag. Just nu har jag imdb i en flik och rottentomatoes i en annan för att kunna skaffa mig någon som helst bild av filmer jag skulle kunna tänka mig att se. På imdb brukar det ge mest att läsa lite av vad som skrivs i forumet under en film för att få en uppfattning om den, tycker jag.

Filmtipset ;).

 

Eller Letterboxd kanske?



#14

Postad 09 januari 2017 - 19:52

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Provar Letterboxd as we speak. Verkar rätt trevlig. Inga personliga betyg eller app till android dock :(.

edit: Rätt bra anpassad till webbläsare i mobil dock.

 

Edit: Någon som har koll på hur lätt/svårt det är att föra över betyg från Filmtipset till Letterboxed med excel-filen och pro-konto på Letterboxd?


Redigerat av genstruktur, 09 januari 2017 - 20:10.


#15

Postad 09 januari 2017 - 20:16

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Hittade på Flashback:

 

Till allas glädje kan jag meddela att det finns en sådan funktion! Jag skafface Pro, exporterade filmtipset-betygen, gjorde om filen efter Letterboxds önskemål, hade problem med att ladda upp den men gick en omväg via att skapa en CSV-fil via Google Docs istället för Excel.

Jag gjorde en otydlig guide som på något sätt ska visa hur det går till: http://imgur.com/a/FE5Eh

Och plötsligt har jag nästan alla mina betyg på plats: http://letterboxd.com/vombat/

Här importerar man: http://letterboxd.com/import/
Här står det om importering: http://letterboxd.co...importing-data/

 

 


#16

Postad 09 januari 2017 - 21:13

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Har ingen större erfarenhet av Filmtipset mer än att jag varit inne och läst några omdömen lite då och då.

Letterboxd såg ju intressant ut och kanske testar det under en period.

 

Edit: Skapade ett konto för att testa lite men det är nog inget för mig känns det som. Förstår syftet med det i stort men känner samtidigt inte riktigt att jag personligen skulle få ut så mycket av det egentligen och sade därför upp kontot.


Redigerat av Dr. Zaius, 10 januari 2017 - 01:03.


#17

Postad 10 januari 2017 - 07:08

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Men alltså, jag tycker IMDB har gått helt bananaz? :)

 

En film som har lägre betyg än låt säga 6.0 går knappt att se, ofta en 1/5 eller kanske 2/5 på filmtipset. Varför skall man då ha betygskalan 1-5 på en tiogradig skala som IMDB har? En film som har betyg 8/10 på IMDB behöver heller inte alltid vara bra, men det är ytterst sällan filmtipset gissar så fel på mig. Att den tror en 4 eller 5/5 och jag sätter 1 eller 2/5 när jag väl sett den, men det är inte helt ovanligt att IMDB gissar så fel.

 

 

Något som är synd med IMDB är att det inte går att följa, och lägga till, kompisar och vad de ser? Eller missar jag något på sajten?

Använder ofta den på Filtipset och kollar in vad vänner sett och om man kan få några tips, eller de användare som har liknande smak som en själv :).

 

Ok då är jag med, kan hålla med om att det är konstigt att så få filmer får ett medelbetyg kring 1-4. Känns som att de egentligen har en 5-10-skala. Samtidigt får man inte glömma att betyget man ser på IMDB inte är ett rekommenderat betyg för dig utan ett medelbetyg (inte helt hundra på vilken typ av uträkning de använder dock). Så IMDB försöker ju inte göra samma sak som Filmtipset. 

 

Ditt andra stycke har jag inte koll på, använder inte IMDB så värst mycket. Främst för att se trailers från nya filmer. Egentligen bryr jag mig inte så mycket om betyget heller, verkar filmen intressant så kollar jag ändå.

 

Letterboxd ser intressant ut. Tack för tipset! Jag avvaktar dock Filmtipsets framtid innan jag migrerar betyg och grejar.



#18

Postad 11 januari 2017 - 16:54

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Jag tror att jag tar och för över min lista med sedda filmer till letterboxd och fortsätter där. Det verkar helt klart som en trevligare sida än imdb för ändamålet och filmtipset verkar ju inte vara någon idé i dagsläget att börja med, tyvärr.



#19

Postad 11 januari 2017 - 18:10

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag tror att jag tar och för över min lista med sedda filmer till letterboxd och fortsätter där. Det verkar helt klart som en trevligare sida än imdb för ändamålet och filmtipset verkar ju inte vara någon idé i dagsläget att börja med, tyvärr.

 

Jo IMDB är inget kul. Jag hade också satsat på Letterboxd. Även om jag inte gett upp hoppet helt om Filmtipset, men går den i graven byter jag till LB! 



#20

Postad 11 januari 2017 - 18:15

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Ok då är jag med, kan hålla med om att det är konstigt att så få filmer får ett medelbetyg kring 1-4. Känns som att de egentligen har en 5-10-skala. Samtidigt får man inte glömma att betyget man ser på IMDB inte är ett rekommenderat betyg för dig utan ett medelbetyg (inte helt hundra på vilken typ av uträkning de använder dock). Så IMDB försöker ju inte göra samma sak som Filmtipset. 

 

 

 

Letterboxd ser intressant ut. Tack för tipset! Jag avvaktar dock Filmtipsets framtid innan jag migrerar betyg och grejar.

 

Jo jag tycker egentligen också att IMDB kunde skippa 1-4, och bara köra 5-10. Eller jg, byta till skala 1-5 som filmtipset! :D

 

Jag avvaktar också, går Filmtipset i graven byter jag till Letterboxd.


Redigerat av genstruktur, 11 januari 2017 - 18:15.


#21

Postad 12 januari 2017 - 09:07

Unregisteredda254153
  • Unregisteredda254153
  • Veteran

  • 2 268 inlägg
  • 0

Oj, länge sen man var inne på den sidan. För tio år sen var jag skribent på sajten men så som grundarna känner nu tappade man intresse och energi till att fortsätta skriva artiklar. Måste nog logga in för att ta en titt... om jag kommer ihåg lösenordet :P



#22

Postad 12 januari 2017 - 15:09

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Oj, länge sen man var inne på den sidan. För tio år sen var jag skribent på sajten men så som grundarna känner nu tappade man intresse och energi till att fortsätta skriva artiklar. Måste nog logga in för att ta en titt... om jag kommer ihåg lösenordet :P

De har "känt" något länge med andra ord?



#23

Postad 12 januari 2017 - 15:52

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Jag var själv på anställningsintervju hos FT runt 2013 och grundaren (Magnus) sa att år 2008 befann de sig i samma problematik som de gör nu. Då kom Nyheter24 in i bilden och köpte upp hemsidan.



#24

Postad 12 januari 2017 - 16:38

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag var själv på anställningsintervju hos FT runt 2013 och grundaren (Magnus) sa att år 2008 befann de sig i samma problematik som de gör nu. Då kom Nyheter24 in i bilden och köpte upp hemsidan.

Ekonomiska bekymmer? Låter nästan så.


Redigerat av genstruktur, 12 januari 2017 - 16:38.


#25

Postad 24 januari 2017 - 00:03

ordmangel
  • ordmangel
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Urtrist att Filmtipset lägger ned.

Ett alternativ till Letterboxd är svenska Vodeville https://www.vodeville.se . Där kan man importera sina Filmtipset-betyg (konto behövs, men det är gratis). Exportera från Filmtipset och importera på Vodeville. 

 

Tjänsten söker igenom alla (lagliga) streamingtjänster och listar var filmerna går se. Det går enkelt att dölja filmer du redan sett. Massa smarta filterfunktioner. Förutom personliga betyg 1-5, även betyg från Metacritic och IMDB.

 

 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.