Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bildbortfall ibland, blinkar till en svart eller ”defekt digital” bild

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 mars 2020 - 15:07

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Har precis bytt receiver och nu när jag kollar så försvinner bilden jätte snabbt ibland för att lila fort komma åter. Antingen blir den svart eller typ ”defekt digital” (med brist på förklaring). Har alltid varit med om detta tidigare i mitt system. I menyn för hdmi på receivern är ARC (nytt för mig) aktiv. Om jag förstår rätt så är ARC till för kopplingen till tv och inte projektor, kan detta vara problemet? Någon med erfarenhet?

Har bara hunnit testat med ARC ”av” lite som hastigast utan att vara säker på att problemet är löst. Igår kväll när jag upptäckte detta problem så blinka bilden till kanske 3 gånger under ca 2 timmar.

#2

Postad 18 mars 2020 - 15:16

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Har precis bytt receiver och nu när jag kollar så försvinner bilden jätte snabbt ibland för att lila fort komma åter. Antingen blir den svart eller typ ”defekt digital” (med brist på förklaring). Har alltid varit med om detta tidigare i mitt system. I menyn för hdmi på receivern är ARC (nytt för mig) aktiv. Om jag förstår rätt så är ARC till för kopplingen till tv och inte projektor, kan detta vara problemet? Någon med erfarenhet?

Har bara hunnit testat med ARC ”av” lite som hastigast utan att vara säker på att problemet är löst. Igår kväll när jag upptäckte detta problem så blinka bilden till kanske 3 gånger under ca 2 timmar.

 

Vad för signal? 4k/1080  HDR/SDR 24/50/60 hZ? Händer det på vissa eller på alla om du kör olika?

Kör du bara till proj, eller har du en TV inkopplad också?



#3

Postad 18 mars 2020 - 15:30

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Receivern är en NAD T777 med 4K kort men projen är en Sony vw95, endast HD. Källan är en ATV 4K som skickar 1080 i 60/50/24p. När jag testade idag så var det en 24p signal och då märkte jag inga problem under ca 30 min. När jag upptäckte detta igår var det från SVT play, en 50 eller 60p signal. Minns inte. Igår hade jag först en tv inkopplad på hdmi 2 och sen röckjag ut den men problemet kvarstod.

#4

Postad 18 mars 2020 - 15:51

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Receivern är en NAD T777 med 4K kort men projen är en Sony vw95, endast HD. Källan är en ATV 4K som skickar 1080 i 60/50/24p. När jag testade idag så var det en 24p signal och då märkte jag inga problem under ca 30 min. När jag upptäckte detta igår var det från SVT play, en 50 eller 60p signal. Minns inte. Igår hade jag först en tv inkopplad på hdmi 2 och sen röckjag ut den men problemet kvarstod.

 

OK, då är det inte tv:n som stör. Klarar den 24p men inte 50/60 kan det vara kabeln som inte hänger med, glapp i kontakter eller att apparaterna tappar handskakningen av någon anledning.

Man kan bli gråhårig på hdmi-problem :(   Har haft såna störningar, men då var det på 4k/60p från spelaren. Trots high-speed kabel. Bytte och det blev bättre. 


Sen kan TV störa också. Bra att avaktivera den HDMI-utgången när man ser på proj, (eller rycka kabeln)



#5

Postad 18 mars 2020 - 16:08

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Det var 50p material igår, dubbelkollade nu.
Ska stänga av allt vad heter ARC och CEC i både receiver och projektor och kolla vidare på SVT serien ikväll. Hoppas detta löse problemet, håller tummarna

#6

Postad 18 mars 2020 - 22:58

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Stängde av all CEC och ARC i hela kedja ikväll. Kollade tre avsnitt av The Day på SVT play utan några blinkningar. Fick pausa några gånger och lämna rummet då barnen ropa, men det verkar som att problemet är löst. Ska prova slå på CEC i tur och ordning kommande dagars filmtittande så märker jag och var felet uppstår.
CEC är helt nytt för mig. Är det användbart?

Kan förövrigt tipsa om serien The Day.

#7

Postad 20 mars 2020 - 14:56

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Din HDMI-kabel är troligtvis dålig och orkar inte skicka över bilden. Då uppstår dessa problem. Fast ibland är det så enkelt att man inte tryckt in den ordentligt i någon av ändarna.



#8

Postad 20 mars 2020 - 19:03

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Din HDMI-kabel är troligtvis dålig och orkar inte skicka över bilden. Då uppstår dessa problem. Fast ibland är det så enkelt att man inte tryckt in den ordentligt i någon av ändarna.

Har kört samma kabel med två andra receivers utan några problem så tvivlar att kabeln är defekt helt plötsligt. Efter att jag slog av CEC och ARC så har det inte varit mer problem.

#9

Postad 20 mars 2020 - 19:16

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0

Att en kabel funkar med en reciever betyder inte att den funkar med en annan, tyvärr. En för kort kabel är inte heller bra.

särkilt Atv4k verkar vara känslig för det.


Redigerat av macman, 20 mars 2020 - 19:18.


#10

Postad 20 mars 2020 - 19:22

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 942 inlägg
  • 0

Att en kabel funkar med en reciever betyder inte att den funkar med en annan, tyvärr. En för kort kabel är inte heller bra.
särkilt Atv4k verkar vara känslig för det.


Hahaha, den va ny, att en HDMI är för kort för att det ska funka :D :P

Redigerat av Garrett, 20 mars 2020 - 19:42.


#11

Postad 20 mars 2020 - 19:27

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0

Kul att jag kunde glädja dig i dessa tider :)

 

Kabel om minst 2m eller 6ft rekommenderas tex av hdfury, lumagen, vero4k+.



#12

Postad 20 mars 2020 - 19:43

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 942 inlägg
  • 0

Kul att jag kunde glädja dig i dessa tider :)
 
Kabel om minst 2m eller 6ft rekommenderas tex av hdfury, lumagen, vero4k+.


Oh fan :)

#13

Postad 20 mars 2020 - 19:50

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0

Jag kör bara 2m kablar till mina prylar som har 4k, till projen som behöver 12-15m kabel kör jag hdbt. Mycket smidigare med cat-kabel 

:)



#14

Postad 21 mars 2020 - 00:11

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Kabeln är av bra kvalitet, dock 4K godkänd, men jag kör ändå bara i 1080. Den är 10m.

#15

Postad 21 mars 2020 - 00:55

RoMe
  • RoMe
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0

Kabeln är av bra kvalitet, dock 4K godkänd, men jag kör ändå bara i 1080. Den är 10m.


Lyssna på Ringblixt, han har nog det bästa tipset. Jag körde min 10m HDMI kabel a typ 500kr flrpackad med alla läckra buzzwords typ 4K godkänd mm, utan problem i flera år innan mina problem, liknande dina, dök upp. På samma reciever, samma projektor, samma allt. Jag lyssnade (som vanligt) på Ringblixt och köpte en dyr 15m optisk kabel och vips var problemen borta.

Mvh/rome

#16

Postad 21 mars 2020 - 09:11

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Okey, typs på bra kabel?

#17

Postad 21 mars 2020 - 11:30

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Har kört samma kabel med två andra receivers utan några problem så tvivlar att kabeln är defekt helt plötsligt. Efter att jag slog av CEC och ARC så har det inte varit mer problem.

 

Skönt att det löste sig den vägen.

 

En kabel är dock inte odödlig eller evig. Bara det enkla faktum att du bytte receiver och för första gången och på kanske länge (flera år) ryckte en kabel från samma säte där den suttit länge kan ha lett till oxidering och glapp som gör att den nu fungerar sämre. Kan vara så att glappet uppstått på de kontaktpinnar som kör just CEC och ARC.



#18

Postad 21 mars 2020 - 11:48

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
När jag bytte TV så började samma fenomen hos mig (Denon receiver, Hitachi-TV, Epson 9300-projektor, ATV4K). Allt vad heter ARC och CEC är avstängt, ändå händer ibland att bilden via projektor blir svart under någon sekund. Inte vid varje sittning och när det sker är det ALLTID 2ggr med 5 sek mellanrum.

Rycker jag kabeln mellan receiver och TV uppstår inte fenomenet.

Kabeln mellan receiver och proj är 10m, den har jag aldrig bytt. Kabeln mellan både ATV -> Rec och Rec -> TV har jag bytt, utan resultat.

#19

Postad 21 mars 2020 - 11:57

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

När jag bytte TV så började samma fenomen hos mig (Denon receiver, Hitachi-TV, Epson 9300-projektor, ATV4K). Allt vad heter ARC och CEC är avstängt, ändå händer ibland att bilden via projektor blir svart under någon sekund. Inte vid varje sittning och när det sker är det ALLTID 2ggr med 5 sek mellanrum.

Rycker jag kabeln mellan receiver och TV uppstår inte fenomenet.

Kabeln mellan receiver och proj är 10m, den har jag aldrig bytt. Kabeln mellan både ATV -> Rec och Rec -> TV har jag bytt, utan resultat.

 

Typexempel på när en TV  i standby gör nåt i bakgrunden som stör.

Kan du inte välja vilken HDMI ut som ska vara aktiv på förstärkaren?



#20

Postad 21 mars 2020 - 12:00

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Skönt att det löste sig den vägen.

En kabel är dock inte odödlig eller evig. Bara det enkla faktum att du bytte receiver och för första gången och på kanske länge (flera år) ryckte en kabel från samma säte där den suttit länge kan ha lett till oxidering och glapp som gör att den nu fungerar sämre. Kan vara så att glappet uppstått på de kontaktpinnar som kör just CEC och ARC.


Skulle säga snarare tvärt om, har bytt mellan 3 olika receivers senaste året samt att jag switchat mellan projektor och en liten tv då jag kollat film och mät med REW.
Tips på bra kabel?

#21

Postad 21 mars 2020 - 12:04

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
@RoMe gav dig ett bra tips vid längre längder😊

https://www.mychifi..../supra-hdmi-aoc

Redigerat av mcmike, 21 mars 2020 - 12:05.


#22

Postad 21 mars 2020 - 12:07

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Typexempel på när en TV  i standby gör nåt i bakgrunden som stör.
Kan du inte välja vilken HDMI ut som ska vara aktiv på förstärkaren?

Helt klart TV’n, när detta händer så blinkar loggan på TV’n under tiden.

Har som sagt testat det mesta, men det som slog mig nu när du skrev det är att jag har pass-through aktiverat i receivern till TV’n för att slippa ha receivern igång om barnen vill se något från ATV på TV’n.

Frugan börjar bli ordentligt förbannad att jag rycker ur sladden ur TV’n utan att sätta tillbaka :)

#23

Postad 21 mars 2020 - 15:14

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

@RoMe gav dig ett bra tips vid längre längder😊

https://www.mychifi..../supra-hdmi-aoc


Tack, de är inte billiga dessa kablar 🙁

#24

Postad 21 mars 2020 - 19:42

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Tack, de är inte billiga dessa kablar


Ja men på sikt kan det bli billigare, den fungerar iallafall utan krångel

#25

Postad 23 mars 2020 - 16:40

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Med VW95 är det inte mer än 1080p/60 (4,5 Gbps) som körs. Då brukar moderna och passiva HDMI-kablar fungera även i långa längder. Även om man kanske inte måste köpa det allra billigaste från internets mörkaste hörn. Där torde de flesta High Speed-kablar fungera inom en 10 meter eller så.

 

AOC-kablarna är det säkra alternativet när man vill nå 4K/60 och 18 Gbps över valfri längd. Vilket ställer mycket högre krav än 4,5 Gbps. Så kostar de därefter.



#26

Postad 23 mars 2020 - 17:39

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Med VW95 är det inte mer än 1080p/60 (4,5 Gbps) som körs. Då brukar moderna och passiva HDMI-kablar fungera även i långa längder. Även om man kanske inte måste köpa det allra billigaste från internets mörkaste hörn. Där torde de flesta High Speed-kablar fungera inom en 10 meter eller så.

AOC-kablarna är det säkra alternativet när man vill nå 4K/60 och 18 Gbps över valfri längd. Vilket ställer mycket högre krav än 4,5 Gbps. Så kostar de därefter.

👍



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.