Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Shadow of the Colossus

38 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Shadow of the Colossus (PS2) (PlayStation 2-spel) 2 9 (5) Inga priser
Shadow of the Colossus (USA) (PS2) (PlayStation 2-spel) 2 (0) Inga priser

#1

Postad 21 februari 2006 - 10:43

derpious
  • derpious
  • Guru

  • 4 346 inlägg
  • 0
Vill se om det är fler än jag som älskar detta spelet, jag har inte riktigt klarat det, kom till sista kolossen igår kväll sen vart det för sent att fortsätta, men ska klara det när jag kommer hem idag :angry:
Jag har hört att slutet ska vara riktigt bra också.

Så, är det fler än jag som spelat igenom det?
Nån som behöver hjälp kanske så kan ni fråga här.

En sak jag undrar, om nån vet, dom där skunkarna eller vad det är som klättrar runt på vissa ställen, man kan hugga dom med svärdet och sen plocka upp dom, men vad hjälper det till?

#2

Postad 23 februari 2006 - 11:38

Grasshopper
  • Grasshopper
  • Lärjunge

  • 327 inlägg
  • 0
Jag köpte det på premiärdagen men ska inte spela det förrens i mitten av mars då jag ska köpa ny TV. Bara för att få ut maximal spelupplevelse.

#3

Postad 23 februari 2006 - 15:59

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

  • 786 inlägg
  • 0
Testade det kort i Amsterdam i helgen och det verkade riktigt sjysst, jobbig styrkontroll dock, men det är väl en vanesak antar jag. Ska ner till spelbutiken nu och kolla in det lite mer!

#4

Postad 24 februari 2006 - 12:13

{OLD}Reaper
  • {OLD}Reaper
  • Veteran

  • 1 740 inlägg
  • 0
Jag spelade föregångaren ICO som är ett helt underbart spel, otrolig känsla i det spelet.

Shadow of the colossus är ett sånt spel som får mig att ångra att jag sålde PS2:an. Skulle verkligen vilja spela det... :unsure:

#5

Postad 24 februari 2006 - 21:50

derpious
  • derpious
  • Guru

  • 4 346 inlägg
  • 0
Jag har börjat spela lite Ico, men fastnade aldrig direkt som jag gjorde med Shadow of the Colossus.

#6

Postad 25 februari 2006 - 01:26

H4z3
  • H4z3
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Jora håller med dig.

Ska till och med ta i så mycket att jag säger att Shadow Of The Colossus är världens bästa spel.

Och har du slutbossen samt slutet kvar så har du typ halva glädjen kvar :P
Båda delarna är nämligen det grymmaste man har skådat i spelvärlden!

#7

Postad 25 februari 2006 - 13:56

derpious
  • derpious
  • Guru

  • 4 346 inlägg
  • 0

Jora håller med dig.

Ska till och med ta i så mycket att jag säger att Shadow Of The Colossus är världens bästa spel.

Och har du slutbossen samt slutet kvar så har du typ halva glädjen kvar :P
Båda delarna är nämligen det grymmaste man har skådat i spelvärlden!

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har klarat det nu, börjat spela lite på Hard också.
Tyckte dock att spelet var lite för enkelt... var ju alltid lika kul att komma på hur man ska döda kolosserna, men när man väl kom på det var det ju alltid lika enkelt efter det.

#8

Postad 26 februari 2006 - 23:52

Unregistereddcda8fb0
  • Unregistereddcda8fb0
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0
detta är enligt mig världens genom tiderna bästa spel, oavset plattform/tid

#9

Postad 28 februari 2006 - 14:17

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Jag testade det i helgen, efter alla lovord var man ju bara tvungen att skaffa det. Dock är jag väldigt besviken på kontrollen och framförallt kameran som hela tiden hamnar ur fokus. Sedan att man har vant sig vid 360 grafiken gör det inte bättre heller, spelet känns som det går i slowmotion. Jag har dessutom satt det på 60hz och 16:9 men det hjälper bara lite. Däremot verkar musiken och stämningen vara det kanske allra bästa jag någonsin upplevt i ett spel, snudd på Shenmue vibbar i spelet faktiskt, Shnemue I rankar jag som det bästa spelet genom tiderna.

#10

Postad 02 mars 2006 - 07:13

derpious
  • derpious
  • Guru

  • 4 346 inlägg
  • 0
Grafiken är ju absolut inte den bästa, men det dom kanske inte kan kräma på alltför mycket heller så man ligger på 5 fps när kolosserna kommer i bild.

#11

Postad 09 mars 2006 - 15:09

X5-452
  • X5-452
  • Forumräv

  • 902 inlägg
  • 0
Spelade själv SotC när det släpptes i staterna,är väl ungefär ett halvår sedan nu.
Estetiskt snyggt som få.
Underbart spel till en underbar konsol,f*ck next-gen säger jag bara,PS2 har så många heta titlar på G i år att man inte ens kommer ha tanken på next-gen.

#12

Postad 22 mars 2006 - 17:14

Repoman
  • Repoman
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Jag håller på med SotC nu. Håller på & letar upp den åttonde kolossen nu...

Jag har spelat på allt som går att spela, men det här slår banne mig det mesta. Stämningsfullt är bara förnamnet! Lite konstig kamera då & då, men det går ju faktiskt att styra den själv med lite finmotorik.

Jag ska inte gå så långt som att säga att det är det bästa spelet någonsin, men det ligger helt klart på min topp 5! Wipeout 2097 leder fortfarande den listan. ;)

#13

Postad 27 mars 2008 - 23:10

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0
Aningen efter... men min recension :P :

Well, några 92-93% är det inte tal om. Egentligen är det ganska mediokert.. allt går ut på att hitta 16 kolosser och sen döda dem. Inte några fiender. Ingen exp. Inget itemletande. Ingen interaktion. Ingen story i stort sett om man bortser från den överdrivet långa slutsekvensen. Tycker de det är SÅ bra? Hoppa på din häst, lyft ditt svärd mot solen och se vart ljusstrålen pekar. Där har du din koloss. Peppra X-knappen för att piska Argo, din något svårstyrda häst, dit så snabbt som möjligt. Ibland krävs viss plattformsutövning för att komma till jätten. Detta görs bra, eftersom huvudkaraktären är smidigare än prinsen av Persien. Han tål att hoppa från enorma höjder och kan ta tag i det mesta i fallet. Fina och smidiga animationer dessutom.

När du väl är framme vid bossen gäller det att utnyttja protagonistens smidighet för att komma upp på kolossen och hugga svärdet i honom, oftast i huvudet. Det är alltid problemlösning som gäller för att hitta hans svaghet/er som tillåter en att komma upp på honom. Detta moment är inte heller speciellt jätteunderhållande. Och fler moment existerar inte. När den är död skickas man tillbaka för att leta reda på nästa. Dock är det en härlig känsla när man väl klarat kolossen.

Det som är positivt är grafiken. Spelet är ursnyggt för ett PS2 spel, nästan helt och hållet tack vare dess artistiska grafik som formligen dryper igenom. Stora scenarion, urläcker undervattensgrafik/vegetation/vattengeysrar/eldflammor/sandstormar/vattenfall (snyggaste i något spel sofar) etc. Inte polygonmässigt snyggt, men pga estetiken blir det filmiskt. Mycket motionblur bidrar till den cinematiska upplevelsen. Hästen Argo är väldigt fint modellerad och rör sig trovärdigt.

En annan sak som är bra är variationen på kollosserna. Flygande ormar, undervattensålar, gigantiska statyer och tjurar är bara några av de 16 urvalen. Nästan genomgående modellerade efter djurriket.

Soundtracket ansågs tydligen oöverträffat av IGN, kan inte direkt hålla med. Visst, ett par bra låtar men... sure om man gillar symfoni/opera/orkester så är det väl 10/10. För mig är det bara bra och stämningsfullt.

Sammantaget – ett grafiskt stilistiskt underverk, men spelmässigt repetitivt äventyr som kan ge en huvudbry pga omfattande problemlösning med inte alltid självklara lösningar. Inte PS2s bästa spel på långa vägar dock, men mycket bättre än ICO som jag aldrig fastnade för.

#14

Postad 28 mars 2008 - 08:14

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Hyfsat. PAllade bara med-34 första colosserna. Ett av de snyggaste spelen ngnsin dock.

#15

Postad 28 mars 2008 - 11:13

Unregistered4eba3a31
  • Unregistered4eba3a31
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0
Var tvungen att köpa ICO efter att ha spelat detta - blev inte lika hänförd dock.

Ursnyggt och en skön känsla genom hela spelet men repetivit så det sjöng om det.

Inte det snyggaste till Ps:2 men ett av de bästa när det gäller stämning, känsla och bra Bossar genom hela spelet.

Zoiler låg recensionen klar men bortglömd eller har det varit för många "måste" spel som legat högre på priolistan ?

:huh:

#16

Postad 28 mars 2008 - 15:27

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Hyfsat. PAllade bara med-34 första colosserna. Ett av de snyggaste spelen ngnsin dock.

Bara 34? När du kommer till 148:e blir det riktigt kul dock :huh:

Zoiler låg recensionen klar men bortglömd eller har det varit för många "måste" spel som legat högre på priolistan ?

Närå, jag spelade klart det nyss och skrev en liten recension. Köpte min PS2:a sent så jag ligger efter med de spelen :lol:

#17

Postad 29 mars 2008 - 00:24

klarinettmeister
  • klarinettmeister
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Jag köpte ICO. men lämnade tillbaka det för jag tyckte inte alls om det. Sedan köpte jag SotC när det tog slut med en kille för att tänka på något annat. Fastnade med en gång för spelets grafik och utformning.

Musiken tycker jag var helt ok, utgjorde en härlig stämning. Och ja, jag lyssnar en hel del på klassisk musik.
Kontrollen håller jag med om är sisådär. Kan vara svårt ibland med exakta rörelser. Bossarna var väldigt svåra tills man kom på hur man skulle göra, men annars hade väl spelet varit för enkelt.

#18

Postad 29 mars 2008 - 14:20

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Bossarna var väldigt svåra tills man kom på hur man skulle göra, men annars hade väl spelet varit för enkelt.

Ja, å andra sidan så kan man ju knappt dö av dem iom att man har healthregeneration om man står stilla och de gör så lite dmg med sina attacker. Så man har alltid tid att hitta lösningen. Förutom ett par-tre bossar som kan döda en rätt snabbt.

#19

Postad 03 augusti 2008 - 09:46

vanka
  • vanka
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
Är det mycket story/instruktioner som man inte skulle fatta om man spelade dom japanska versionerna?

Anledningen till att jag frågar är att jag alltid har velat spela dessa två spel men det enda jag har att spela dom på är en japansk PS3.

#20

Postad 03 augusti 2008 - 10:24

Unregisteredeb90775d
  • Unregisteredeb90775d
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Detta spel skulle jag vilja se komma som en remake eller dylikt till 360 :lol:

#21

Postad 03 augusti 2008 - 11:16

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Bara 34? När du kommer till 148:e blir det riktigt kul dock :lol:


:lol: Wut?

#22

Postad 03 augusti 2008 - 11:16

Topper Harley 77
  • Topper Harley 77
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 0
Aha.. det är det där spelet Adam Sandelers karaktär, Charlie Fineman spelar som besatt i filmen Reign over me...

Undrade faktiskt om det fanns på riktigt när jag så filmen.

#23

Postad 03 augusti 2008 - 12:45

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Är det mycket story/instruktioner som man inte skulle fatta om man spelade dom japanska versionerna?

Hrm, mja.. de ger inte så mycket instruktioner utan man får komma på det mesta själv. Men det kan nog bli rätt svårt på japanska med tanke på att det redan är svårt på engelska.

Wut?

Du får börja fatta min humor snart :lol:

Aha.. det är det där spelet Adam Sandelers karaktär, Charlie Fineman spelar som besatt i filmen Reign over me...

Hehe, jag hade några Reign over me moments när jag spelade själv. Alltså att andra kommer och försöker hjälpa en hur man ska göra. Då tänkte jag osökt tillbaka till filmen.

#24

Postad 03 augusti 2008 - 13:44

vanka
  • vanka
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Hrm, mja.. de ger inte så mycket instruktioner utan man får komma på det mesta själv. Men det kan nog bli rätt svårt på japanska med tanke på att det redan är svårt på engelska.


Du får börja fatta min humor snart :lol:


Hehe, jag hade några Reign over me moments när jag spelade själv. Alltså att andra kommer och försöker hjälpa en hur man ska göra. Då tänkte jag osökt tillbaka till filmen.

Om man får lista ut det mesta själv borde det väl itne vara svårare på japanska? Eller vad menar du?

#25

Postad 03 augusti 2008 - 13:59

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Du får börja fatta min humor snart :lol:


Jag börjar misstänka att du skojsade när du frågade om "legosoldat"...
... jag är jättedålig på att upptäcka sånt i skrift om man inte använder smajlis med tungan ute. :lol:

#26

Postad 03 augusti 2008 - 15:07

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Om man får lista ut det mesta själv borde det väl itne vara svårare på japanska? Eller vad menar du?

Precis det jag menar. Men det var som sagt redan svårt på engelska, så det kan inte gärna bli lättare på japanska. Inför varje Kolloss så får man en ledtråd (som han säger på ett utomjordiskt språk så man fattar det inte om man inte läser texten) i form av text som är lite klurig. Det kommer du inte förstå t ex. Sen när man slåss med kollossen så får man ledtrådar om man försökt länge, i textform på engelska, som underlättar mycket.

Men om du läser gamefaqs så är det inga problem. Tar själva poängen från spelet dock om du frågar mig.

... jag är jättedålig på att upptäcka sånt i skrift om man inte använder smajlis med tungan ute.

Förstör ju hela grejen :lol:

#27

Postad 04 augusti 2008 - 07:20

vanka
  • vanka
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Precis det jag menar. Men det var som sagt redan svårt på engelska, så det kan inte gärna bli lättare på japanska. Inför varje Kolloss så får man en ledtråd (som han säger på ett utomjordiskt språk så man fattar det inte om man inte läser texten) i form av text som är lite klurig. Det kommer du inte förstå t ex. Sen när man slåss med kollossen så får man ledtrådar om man försökt länge, i textform på engelska, som underlättar mycket.

Men om du läser gamefaqs så är det inga problem. Tar själva poängen från spelet dock om du frågar mig.


Förstör ju hela grejen :)

OK. Jag får väl ta en titt på gamefaqs om jag kör fast. Jag lär ju knappast köpa en PS2 för ett spel.

#28

Postad 04 augusti 2008 - 07:28

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Men det är ju inte enda spelet till ps2. Det finns hur många bra spel som helst till ps2an.

#29

Postad 05 augusti 2008 - 19:16

vanka
  • vanka
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Men det är ju inte enda spelet till ps2. Det finns hur många bra spel som helst till ps2an.

Nej men det är det enda jag mår psykiskt dåligt över att aldrig ha spelat.

#30

Postad 23 februari 2010 - 11:41

BrentMasterGeneral
  • BrentMasterGeneral
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Aha.. det är det där spelet Adam Sandelers karaktär, Charlie Fineman spelar som besatt i filmen Reign over me...

Undrade faktiskt om det fanns på riktigt när jag så filmen.


Haha, tänkte exakt samma sak. Såg så udda ut att jag trodde det var skapat för filmen.

#31

Postad 27 februari 2010 - 10:34

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0
En remake till PS3 skulle vara rätt smutt. :)

#32

Postad 27 februari 2010 - 12:29

Unregisteredddb310e6
  • Unregisteredddb310e6
  • Mästare

  • 2 625 inlägg
  • 0
http://playstationli...ico-collection/

Du är inte den ende som hoppas :) Hade inget PS2 så jag har aldrig spelat dessa spel, men oj vad gärna jag skulle vilja ha en ICO Collection.

#33

Postad 27 februari 2010 - 15:37

Kazutoyo
  • Kazutoyo
  • Forumräv

  • 733 inlägg
  • 0
Jupp, jag skulle väldigt gärna vilja se något sådant också :P

#34

Postad 05 mars 2010 - 13:11

turbi
  • turbi
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Man kanske får spela igenom båda spelen, fastnade på en koloss och slutade spela tror jag. Ico fastnade jag inte riktigt för men.

OT: Vad kan dessa spel vara värda idag? Hade varit kul o veta värdet på dom:)

#35

Postad 05 mars 2010 - 14:52

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

OT: Vad kan dessa spel vara värda idag? Hade varit kul o veta värdet på dom:)

De går för ca 400-700 på Tradera beroende på vilken utgåva man har.

#36

Postad 05 mars 2010 - 19:23

turbi
  • turbi
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

De går för ca 400-700 på Tradera beroende på vilken utgåva man har.

o ######r! har dock inga planer på att sälja ändå

#37

Postad 30 oktober 2017 - 19:48

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

En remake till PS3 skulle vara rätt smutt. :)

 

Ja du fick ju en till PS4 istället ^^

 

Hyfsad skillnad på introt.

 

https://www.youtube.com/watch?v=YqUpiGgl7_Q


Redigerat av Zoiler, 30 oktober 2017 - 19:48.


#38

Postad 30 oktober 2017 - 20:02

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Ja du fick ju en till PS4 istället ^^
 
Hyfsad skillnad på introt.
 
https://www.youtube....h?v=YqUpiGgl7_Q

Haha, har glömt det där. Spelade iofs remastern till PS3 så den kommentaren måste varit från innan den släpptes.

#39

Postad 31 oktober 2017 - 09:24

Unregisteredc9faabc2
  • Unregisteredc9faabc2
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Remastern till PS3 var verkligen något utöver det vanliga (för en som inte spelat orginalutgåvan). Ett av få spel jag körde igenom i 3D och det funkade riktigt bra. Jag ser fram emot att spela remaken även om det blir svårt att sätta högst på priolistan.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.