Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spikes eller dämpkuddar, vad använder ni och varför?

69 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 november 2019 - 07:59

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Hej, 

som rubriken lyder "Spikes eller dämpkuddar, vad använder ni och varför?".

 

Nämn även vad ni har för golv. 

 

Jag kör spikes nu med en liten stålkutts/platta under men funderar på att testa dämpkuddar då de vid minsta beröring byter position (har barn i hemmet). Har ett trägolv med luftspalt(platonmatta )under så funderar på om det blir för mycket resonans om jag går till gummikudde. Eller klistergummikude som är orginal till mina Oberon 5:or.



#2

Postad 17 november 2019 - 08:18

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Superspikes på parkett på betong. Stadigt värre. Har testat dämpkuddar men hör ingen skillnad mot superspikes. Har höga golvare och upplevde att de blev lite gungiga med kuddar under.

#3

Postad 17 november 2019 - 08:58

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Kör inget just nu. Körde kuddar innan när jag bodde i lägenhet och det hjälpte mot grannens gnäll.

Har har du en tråd du kan plöja om du orkar

https://www.faktiskt...php?f=9&t=67276

#4

Postad 17 november 2019 - 10:30

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Kuddar minskar vibrationerna och får samtidigt en bättre basåtergivning

#5

Postad 17 november 2019 - 13:21

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0
Hej, har testat en del med spikes, SD-fötter, betongplatta på olika högtalare under åren  som gått. Och nedan vad jag tycker låter bäst hos mig, har träparkett. Viktigt med en betongplatta eller granitskiva, den tightar till ljudbilden på golvhögtalarna. Och till en del sladdriga subbar kan det göra underverk.
 
Golvhögtalare (uppifrån och ner)
1. Orginalspikes + orginalbrickor till mina KEF XQ40
2. Granitskiva 30x30x3cm Bauhaus
3. Dubbelhäftande tejp för att fästa Novibra eller Vibrationsdämpare klippt i 4 små 2x2cm fyrkanter, en i varje hörn
4. Skottetass/filt under Novibra mot golvet, så att högtalarna kan flyttas.
 
Subwoofer (Uppifrån och ner)
1. Skruvat bort orginalfötterna (koner av något slag) och har SD-fötter under min SVS SB-12NSD.
2. Granitskiva 30x30x3cm Bauhaus
3. Dubbelhäftande tejp för att fästa Novibra eller Vibrationsdämpare klippt i 4 små 2x2cm fyrkanter, en i varje hörn
4. Skottetass/filt under Novibra mot golvet, så att högtalarna kan flyttas.
 
Novibra direkt mot golvet bör vara bättre. Men jag behöver kunna flytta sub och högtalare rätt ofta så därav skottetass mellan Novibra och golv.
 
Gammal bild men samma princip

Redigerat av Bogge, 17 november 2019 - 13:28.


#6

Postad 17 november 2019 - 14:07

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0
Testar med kuddar nu (haft spikes sen högtalarna köptes ca1år.) Basen ökar men frågan är om jag gillar det eller inte.

Lyssnar på varierad musik men mest ganska basstark RnB.

Redigerat av orrebus, 17 november 2019 - 14:09.


#7

Postad 17 november 2019 - 14:37

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Testar med kuddar nu (haft spikes sen högtalarna köptes ca1år.) Basen ökar men frågan är om jag gillar det eller inte.

Lyssnar på varierad musik men mest ganska basstark RnB.

 

Kört SD-fötter+granitskiva+novibra på mina tidigare högtalare men tycker spikes+granitskiva+novibra var bättre. Och högtalarna står stadigare än på kuddar, risk att de välter på kuddarna.



#8

Postad 17 november 2019 - 14:47

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

Testar med kuddar nu (haft spikes sen högtalarna köptes ca1år.) Basen ökar men frågan är om jag gillar det eller inte.

Lyssnar på varierad musik men mest ganska basstark RnB.


Har du testat utan något? Spikes finns väl egentligen ingen vinning i alls rent ljudmässigt och om det blir för mycket bas med kuddar så varför hålla på...

#9

Postad 17 november 2019 - 14:53

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 1
Vetenskapen är ganska tydlig att man ska ha kuddar om man ska undvika att leda ner vibrationer i golvet.

#10

Postad 17 november 2019 - 15:10

Marcus187
  • Marcus187
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Spikes -> betongplatta -> vibratonsdämpare -> parkett.

 

Funkar bra för mig. Grannarna klagar iallafall inte ;-) 



#11

Postad 17 november 2019 - 15:18

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0
Tror att den extra basen uppstår iom att jag har ventilerade golv. Dvs betongplatta, luftspalt och sedan parkett. Så med gummifötter verkar det bli något utav en baslåda under golvet. Men ska avvakta och se, kan blivit lurad utav det första intrycket. Vissa låter låter mycket bra, andra har väldigt mycket bas.

Redigerat av orrebus, 17 november 2019 - 15:32.


#12

Postad 17 november 2019 - 16:26

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Vetenskapen är ganska tydlig att man ska ha kuddar om man ska undvika att leda ner vibrationer i golvet.

 

Vetenskap och Hifi brukar inte fungera ihop :rolleyes:



#13

Postad 17 november 2019 - 17:38

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Satt och lyssnade i ca 1h en timma och har nu bytt tillbaks till spikfötter, mycket behagligare ljud, fortfarande bra med bas men inte överdånande. Så spikes passar mina högtalare bäst i mitt hus och efter mitt tycke och smak.

 

Kunde även få högtalarna att stå stadigare då jag kunde väga in de med spiksen.


Redigerat av orrebus, 17 november 2019 - 17:43.


#14

Postad 17 november 2019 - 18:58

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Har parkett, kör med dämpkuddar under mina subbar. Detta funkade enligt mitt tycke bättre än de spikes som medföljde. Kan spela betydligt mer bas utan att saker börjar vibrera i rummet, låter renare och tightare.
Frontarna står på en platta med monterade superspikes. 



#15

Postad 17 november 2019 - 19:06

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Vetenskap och Hifi brukar inte fungera ihop :rolleyes:

Fungerar bra för de som konstruerar hifi. Sen kommer marknadsavdelningen in och alla som livnär sig på placebo :)



#16

Postad 17 november 2019 - 19:16

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Fungerar bra för de som konstruerar hifi. Sen kommer marknadsavdelningen in och alla som livnär sig på placebo :)

Placebo eller ej tror alla har olika förutsättningar bara, jämfört med konstruktörernas testrum/lab :) 


Redigerat av orrebus, 17 november 2019 - 19:36.


#17

Postad 17 november 2019 - 21:56

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Bra förklaring:

https://ledgernote.c...speaker-spikes/

 

I stort gör Spikes och Dämpare samma sak men på olika sätt. 



#18

Postad 17 november 2019 - 23:29

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Kul läsning iaf. :)

"The tip of a sphere or cone is so tiny that no vibration with a long waveform and high amplitude can pass through it."

#19

Postad 18 november 2019 - 14:38

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 1

I stort gör Spikes och Dämpare samma sak men på olika sätt.


Nej, det du vill uppnå är att högtalaren isoleras från golvet. Till detta så krävs det mjuka fötter. Spikes hjälper ingenting här egentligen. Pratar vi t ex superspikes så är ända riktiga vinningen gummit som är längst ned på dem men man hade lika gärna kunnat ha möbeltassar typ. Spikarna har ingen praktisk betydelse.

#20

Postad 18 november 2019 - 16:08

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Nej, det du vill uppnå är att högtalaren isoleras från golvet. Till detta så krävs det mjuka fötter. Spikes hjälper ingenting här egentligen. Pratar vi t ex superspikes så är ända riktiga vinningen gummit som är längst ned på dem men man hade lika gärna kunnat ha möbeltassar typ. Spikarna har ingen praktisk betydelse.

Båda absorberar/isolerar men på olika sätt, gummifötter fungerar inte för mig då låga frekvenser går ut i golv och vägg och skapar ett dån/ grötigt buller. Med spikes hör man de olika bastonerna etc.

Spikes släpper inte igenom de låga fekvenserna iom den lilla kontaktytan.

Dämpfötter tar upp vibrationerna i materialet (gummit absorberar och energin blir till värme, enkelt beskrivet). 



#21

Postad 18 november 2019 - 16:48

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Spikes släpper inte igenom de låga fekvenserna iom den lilla kontaktytan.

Nej. Sluta sprida ofysisk "fakta".

 

Edit: Här är lite fakta utan citationstecken: http://www.sonicdesign.se/sdfot.html


Redigerat av Supernaut77, 18 november 2019 - 16:52.


#22

Postad 18 november 2019 - 16:54

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Ska köpa ett par stycken SD-dämpare och testa :)

 

Dock kan jag ana att deras sida är aningen partisk.


Redigerat av orrebus, 18 november 2019 - 21:05.


#23

Postad 19 november 2019 - 01:25

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Men du hade ju testat kuddar väl? Om du är nöjd med spikes så kör med dem vettja. Spelar väl egentligen inte så stor roll vad man har under högtalarna så länge du är nöjd med ljudet och du inte har grannar som klagar, eller?

#24

Postad 19 november 2019 - 06:47

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0
Jo så är det.

Inte Sd-kuddar, billigt test iaf. Men får se om jag gör det eller ej 🙂

Redigerat av orrebus, 19 november 2019 - 06:48.


#25

Postad 19 november 2019 - 11:41

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Ska köpa ett par stycken SD-dämpare och testa :)

Dock kan jag ana att deras sida är aningen partisk.


På mina förra högtalare testade jag både spikes och SD-Kuddar. Tyckte introduktion av betongplatta (numera granit) mellan golv och högtalare gav mer än skillnaden spikes vs gummifot.

#26

Postad 19 november 2019 - 12:06

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Nej, det du vill uppnå är att högtalaren isoleras från golvet. Till detta så krävs det mjuka fötter. Spikes hjälper ingenting här egentligen. Pratar vi t ex superspikes så är ända riktiga vinningen gummit som är längst ned på dem men man hade lika gärna kunnat ha möbeltassar typ. Spikarna har ingen praktisk betydelse.


Det som faktiskt hjälper med superspikes är att högtalarna kommer upp en bit från golvet. Det är detta jag tror man hör. Har testat superspikes mot medföljande tunna gummikuddar och menade basen blev tightare med superspikes men då ha jag kappa90 som har mer än nog bas och tror absolut det har med höjden att göra.

Nu står allt på kuddar då det i teorien är det bästa. Ser ingen skillnad i mätningar på basen men det är en skön känsla i själen att veta att vibrationerna blir til värme.

#27

Postad 19 november 2019 - 12:35

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Finns ju appar till Smartphone för att mäta vibrationer. Tex Bosch iNVH. Lägg mobilen på högtalaren, spela lite hiphop och titta på realtidsgrafen. Superkul.

 

screen-0.jpg?fakeurl=1&type=.jpg


Redigerat av Bogge, 19 november 2019 - 15:58.


#28

Postad 22 november 2019 - 19:56

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Tro de eller ej, jag har bytt till nya dämpfötter och kommer inte gå tillbaks till Spikes för mina nuvarande högtalare.

 

Testade andra dämpfötter och rackarns vilken överraskning. I jämförelse emot spikes så fick jag en fylligare och mer detaljerad/levande ljudbild. Jag upplevde ljudbilden på spikes som tunn/lam i jämförelse.

 

Tack för allas åsikter, det gjorde det värt att utvärdera detta mera. Förvånande gav det ett grymt resultat.



#29

Postad 22 november 2019 - 21:09

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Roligt att du fick ett bättre ljud. En billig uppgradering

#30

Postad 23 november 2019 - 16:43

T73
  • T73
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

SD-fötter funkar även bra till subbar. Spikes lägger till distorsion i diskanten. Linn Majik 140 som har nedanstående kurva bör få ett tillskott av distorsion pga spikes som ökar nivån i området av diskantens dipp.

 

Bifogad fil  611Linfig05.jpg   53,79K   6 Antal nerladdningar 



#31

Postad 23 november 2019 - 17:19

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Högst tveksamt eftersom det inte finns mkt energi i diskanten som fortplantar sig till lådans ens

OP: kul att det blev bra :)

#32

Postad 23 november 2019 - 17:22

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

SD-fötter funkar även bra till subbar. Spikes lägger till distorsion i diskanten. Linn Majik 140 som har nedanstående kurva bör få ett tillskott av distorsion pga spikes som ökar nivån i området av diskantens dipp.

 

attachicon.gif611Linfig05.jpg

 

Det där är bara rent skitsnack, Har en betydligt noggrannare plotter än denna och ingen dist i övre registret trots spikes.

Så kom med bättre bevisning om du ska påstå saker  ;)



#33

Postad 24 november 2019 - 02:05

T73
  • T73
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Högst tveksamt eftersom det inte finns mkt energi i diskanten som fortplantar sig till lådans ens

Det där är bara rent skitsnack, Har en betydligt noggrannare plotter än denna och ingen dist i övre registret trots spikes.

Så kom med bättre bevisning om du ska påstå saker  ;)

Spikes verkar funka så att dem får vibrationer att fortplanta sig upp i högtalarlådan. Förmodligen ända upp till runt 3khz. Iaf så upplevde jag att diskanten, strax under 3khz, påverkades mest när jag testade på mina golvhögtalare. Det var iofs 20 år sedan, så minnet kan ju bedra. 

Bevis, nä. Kan ju varit kassa lådor eller..vadsomhelst. Väldigt stumma lådor borde ju påverkas mindre av både SD-fötter och spikes.



#34

Postad 24 november 2019 - 02:31

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

1: Spikes verkar funka så att dem får vibrationer att fortplanta sig upp i högtalarlådan.

2: Väldigt stumma lådor borde ju påverkas mindre av både SD-fötter och spikes.

1: om nu något fortplantar sig åt något håll så lär det vara åt andra hållet eller hur?

2: Eller tvärt om även här...

 

Ärligt talat. Lite grundläggande gymnasiefysik kunde döda många hifi-myter. Kanske dags för ett hifi-basår i skolsystemet? 10 poäng mytdödande ger inga jobb kanske men spar en slant i långa loppet ;)



#35

Postad 24 november 2019 - 12:00

T73
  • T73
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Spikes ska ju leda bort vibrationer, men jag upplevde att dem ökade. Möjligtvis från det faktum att dem stod på parkett. Annat golvmaterial kanske hade gett annorlunda effekt. Stum låda betyder för mig en låda som dämpar vibrationer. Tänk sandwichkonstruktion med dämpande(fjädrande) material emellan. 

 

En stämgaffel liknar en pinne som mynnar ut i två horn. Sätter man själva pinnen under en högtalare mynnar den ju ut i fyra horn (lådväggar). Vibrationerna i lådväggarna blir ju mycket större, ljudligt, än i pinnen som överför ljudet. SD-fötter fjädrar och agerar inte som stötdämpare(spikes) som tvärtom skickar tillbaka energin till lådan. (Newtons tredje lag)

 

Högtalarna jag testade på, Dali 104, var budgetklass. Inga stag vad jag minns. Jag upplevde att diskanten "stramades upp" och det hände även något mer längre ner i registret, kommer dock inte ihåg exakt vad. Det var 25 år sedan, nu när jag räknar på det. Efter en vecka tröttnade jag på det. Anledningen var att allt lät likadant. Det blev en "sameness" på allt jag spelade. Lyssningströtthet inträdde mycket fortare, även om jag till en början var lite imponerad av effekten. Detta tolkade jag då som en ökning av distorsion, lådvibrationer, därför att system med låg distorsion bara leder till lyssningströtthet efter mycket lång tid.

 

Två-tre år senare testade jag SD-fötter och då upplevde jag att diskantdist minskade, men även att tydligheten i basen ökade.

 

Effekten av spikes och SD-fötter bör ge mest inverkan på dåliga lådkonstruktioner(höga golvhögtalare utan stag?) på exempelvis parkettgolv. När jag satte SD-fötter mellan mina subbar och parkettgolv försvann en massa oljud, trots tjocka lådväggar med stag Jag har inga spikes, men nån med parkettgolv och subbar kanske kan testa och jämföra skillnaden mellan spikes och SD-fötter på hög ljudnivå?


Redigerat av T73, 24 november 2019 - 16:08.


#36

Postad 13 januari 2020 - 22:08

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Hej, en fråga. 

 

Kan man om man vill använda spikes sätta något tunt gummi eller möbeltass under tabletten/pucken som spiksen står på?



#37

Postad 13 januari 2020 - 22:36

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Spikes leder inte bort vibrationer, dom kopplar högtalarna til golvet så vibrationerna snarare leds ut bättre i golvet.

Kuddar gör om vibrationer til värme så där har du förklaringen på varför det funkar bättre än spikes enligt termodynamikens första lag.

Irl är skillnaderna med 8" element och mindre - försvinnande liten. Det är nästan svårt att höra skillnad, så använd det som funkar bäst på den högtalaren. En del konstruktioner står lite svajjigt på kuddar.

#38

Postad 14 januari 2020 - 06:06

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Hej, en fråga. 

 

Kan man om man vill använda spikes sätta något tunt gummi eller möbeltass under tabletten/pucken som spiksen står på?

 

 

Du kan alltid pröva med spikes på en krona, sedan mot lite finare, "tian" Testa sedan att sätta möbeltass under dem. Jag fick bäst resultat när jag använder spikes/platta plus vibrationsdämpande platta/kudde på 20mm hög(används annars under vibrerande motorer för VS-system) från jobbet. Vet egentligen inte om det är den tekniska lösningen som lyfte ljudet eller om det är förhållandet/höjden till golvet som gör att basen blir mindre luddig med tydligare konturer.  :wacko:  :D


Redigerat av PML73, 14 januari 2020 - 06:07.


#39

Postad 14 januari 2020 - 12:12

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0
Tack för era åsikter. Har bytt lite fram och tillbaks. Men slutar alltid med Sd kuddar. Men det blir krispigare ditaljer på spikes vilket jag gillar, dock saknas basen nyanserna som jag får med kuddar. Därför började jag fundera på en kombo kan bli optimal.. 😁

Menar du spikes med underlägg samt kuddar under underlägsen?

Redigerat av orrebus, 14 januari 2020 - 12:13.


#40

Postad 14 januari 2020 - 12:21

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Körde länge med högtalarna direkt på golvet utan kuddar skapade ganska mycket vibrationer. Med kuddar fick man bättre bas och man minskade ner vibrationerna. Vilket är snällare mot grannar

#41

Postad 14 januari 2020 - 16:48

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Har svårt att tänka mig att någon har någon nytta av något annat än en mycket enkel justerbar gummifot. Eventuell "koppling till rummet" kan vara eftersträvansvärt, men då i akustisk mening. De sylvassa spikarna bör således betraktas som ett dåligt  aprilskämt. (för både ditt golv och dina grannar) :)



#42

Postad 14 januari 2020 - 19:02

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Jag kör sällan med en renodlad spikes lösning.
Det blir så gott som alltid bättre med en möbeltass emellan och för det mesta brukar det bli superspikes på möbeltass för frontarna, Mina basar funkar klart bäst på SD-fötter.

 

Men varför får man alltid spikes med när man köper en golvare eller en sub för den delen, skulle inte komma på iden att trycka ner dessa i parken under en 30 kilos klump. Då borde man skicka med brickor för spiksen, kan ju inte kosta mer än några kronor för dem att stansa ut och då slipper folk att hitta på lösningar för detta eller köpa dyrt i butik och framför allt kan man komma igång direkt. Man får nästan en känsla av att det är standard att skicka med spikes men att fabrikanterna inte är övertygade om att det är en bra idé att använda dem :)



#43

Postad 14 januari 2020 - 19:54

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0
Ytterligare en fråga.

Spelade lite högre idag och upplevde pirr i benen/fötterna. Känner inget direkt vid högtalaren (tror ja). Detta med SD fötter.

Kan det vara så att det endast är ljudtrycket?

Har inte upplevt detta med orginalkuddar eller spiksen.

Eller har jag fått mer vi reaktioner?

Redigerat av orrebus, 14 januari 2020 - 21:44.


#44

Postad 14 januari 2020 - 20:42

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Spikes är standard för det är vanligt med heltäckningsmatta i många länder. Då passar spikes bra för att få stabillitet.

#45

Postad 14 januari 2020 - 21:22

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Det köper jag, låter som en trolig förklaring.

 



#46

Postad 14 januari 2020 - 22:07

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Dom flesta av mina har dock kommit med både och så att man kan välja. Till och med Infinity kappa hade gummi på från fabrik.



#47

Postad 15 januari 2020 - 06:47

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Ytterligare en fråga.

Spelade lite högre idag och upplevde pirr i benen/fötterna. Känner inget direkt vid högtalaren (tror ja). Detta med SD fötter.

Kan det vara så att det endast är ljudtrycket?

Har inte upplevt detta med orginalkuddar eller spiksen.

Eller har jag fått mer vi reaktioner?


Någon?

#48

Postad 19 januari 2020 - 16:52

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Ni med SD-kuddar, har ni testat kuddar för viktklassen ovan. Någon skillnad? 

 

Vid hög volym, typ vid städning eller fest spelar golvet med. Det gör det inte med orginal-spikes, men så länge jag håller volymen på lägre/normal nivå upplever jag ljudet som "bättre", dynamik/detaljer etc. 

 

Märker att det vibrerar och att den djupaste basen mister kontrollen och tar över det mesta utav musiken. (Detta sker endast med musik med djupare bas).

 

Ska tillägga att jag testat en massa olika placeringar utan resultat, allt ifrån 15cm till 100cm ifrån väggen.


Redigerat av orrebus, 19 januari 2020 - 16:54.


#49

Postad 20 januari 2020 - 10:42

Cracker
  • Cracker
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Hej! Jag har för mig att jag har hört att meningen med kuddar är att högtalaren skall självsvänga till ljudet så att påverkan blir mindre och att spikes skickar ljudet ut i golvet. 



#50

Postad 20 januari 2020 - 18:34

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

@orrebus: kör med Vibra Absorbent (typ SD-fötter men finns då i svart). Mina är avsedda för vikt på 30kg och jag har för mig att basarna väger mellan 28-29kg, så de är så gott som vikt matchat.

@Cracker: Vet till tusan om det är självsvängning som är det man vill åstadkomma med dämpkuddar.
Skulle snarare tro att det handlar om isolering från underlaget och att viktanpassningen medför att så mycket som möjligt av den energi som skulle kunna orsaka vibrationer i golvet absorberas. Omvandlas förmodligen till värme.   





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.