Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Aktiva PA-högtalare alt. takhögtalare

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 april 2020 - 10:36

kalvhund
  • kalvhund
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0

Jag har nyligen köpt hus och tittar på en övergripande lösning på ljudsystem.

 

Det blir lite äpplen och päron jämförelser nedan men jag behöver hjälp att tänka och att få tips.

 

Har sedan tidigare 2 st Sonos one utplacerade kök/matplats samt en var på barnens rum.

Utöver det har jag en hembio i vardagsrummet som trummar på fint.

 

Det jag är ute efter är främst att få ljudtryck vid matplatsen och vid pool/uterum.

 

Sonos one ger långt ifrån det ljudtrycket jag är ute efter, det funkar som bakgrundsmusik och förvisso i 70% av fallen då de används. Utöver det tycker jag google assistant fungerar bedrövligt men det har mer att göra med Google och skånskan än Sonos misstänker jag. Det som får mig att flippa mest är trots allt Sonos connect som ger mig möjlighet att spela samma musik på anläggningen i vardagsrummet. Kopiöst dyrt med tanke på vad den gör.

 

Min första tanke som ersättare var att sätta in någon annan typ av system i taket. Jag faller dock på målsnöret på grund av ekonomin och på hur jag ska få ihop ett system som är användarvänligt. Jag går då också ifrån "smarta" assistenten men det går att lösa med att placera ut mindre google homes på utvalda ställe det är oavsett inte prioriterat i dagsläget. Utöver det är jag väldigt osäker på vad för ljudvolym man kan förvänta sig av ett gäng 8 tummare i taket (?). För att göra ett system av det hela tänker jag mig chromecasts till de olika enheterna så att jag kan göra grupper av de olik anläggningarna. Känns som att detta är en del av segmentet som är halvt förbisett av tillverkarna.

 

När jag var yngre körde jag på ett par AT-80 12" Cerwin vega och det är ju lite det jag är ute efter, mer volym än kvalité med andra ord. Jag har därför börjat snegla mer på aktiva PA högtalare. Spontant känns det som att man får mer volym för pengarna men även här blir det lika mycket gissningsleken på vad som är bra och inte.

Ja sneglar på Cerwin vegas CVX serie men är samtidigt inte sugen på att betala för ungdomskärleken till ett specifikt märke om det finns bättre och framförallt billigare lösningar. CVX serien är ju på inget sätt billig och det är tveksamt till att sambon eller ens jag godkänner ett par svarta 15 tummar i taket.

En halv lösning på mina problem skulle kunna vara att köpa ett par modell större PA högtalare som jag kan flytta runt på. Det gäller dock att vi pratar om minuter och inte timmar för att flytta på dessa.

Helst av allt skulle jag vilja ha ett par vita 12" vid matplatsen och ett par till uteplats/pool som sitter fast under tak.

 

Så frågorna är väl egentligen

1. Finns det några vita Aktiva PA högtalare med 3,5 ingång som är prisvärda som man kan bli döv av? Vi snackar  4000 sek/paret typ.

2. Fungerar dessa att sätta utomhus under tak året runt? 

3. Med uppgraderingen mellan sonos och PA högtalare i åtanke, behövs det verkligen tillhörande bas inledningsvis?

4. Är takhögtalare ett alternativ om det är ljudtryck man är ute efter?

5. Finns det något alternativ till chromecast som fungerar. Jag är ute efter att kunna spela musik i flera zoner och i alla zoner samtidigt för en "billig" peng (hur svårt ska det vara??).

 

Tacksam för minsta lilla input eller tankegångar.



#2

Postad 04 maj 2020 - 09:18

kalvhund
  • kalvhund
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0

Ingen som har något att komma med?



#3

Postad 17 september 2020 - 13:47

kalvhund
  • kalvhund
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0

För att svara på min egen fråga så blev det följande högtalare:

https://www.electron...ml?redirected=1

 

Inte vit tyvärr men otroligt prisvärd.

 

Kopplas tillsammans med övriga systemet med chromecast audio som köptes via ebay för 400 sek.

 

En bas hade varit fint men också orimligt.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.