Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur sätta upp 4k system utan 4k förstärkare (koppla förbi förstärkaren?)

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 september 2020 - 16:22

Velon
  • Velon
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Oklart om det är rätt forum men testar! I kort försöker jag sätta upp ett 4k system bestående av

 

System

- 4k projektor (med HDMI 2.1+) - Inte helt bestämt mig för vilken men sannolikt Epson 7400 eller 9400

- Förstärkare Onkyo TX-SR508 som stödjer max 1080p

- Ett gammalt 5.1 Harmon Kardon ljudsystem

 

Skall drivas av

- Chromecast Ultra 4k

- Playstation 5 med HDMI 2.1 (snart)

 

Idag är PS4 / Chromecast kopplade direkt till Förstärkaren som kör passthrough till nuvarande 1080p projektor.

 

Jag skulle gärna gå vidare med uppgraderingen till 4k utan att behöva uppgradera förstärkaren och undrar om det är så lätt att skaffa en HDMI 2.1 splitter (1 in- 2 out) där jag splittar HDMI signalen från PS5 / Chromecast till Projektorn och Förstärkaren?

 

Finns det några nackdelar med det här? Allting står inom 3m från varandra så relativt korta kablar men jag är ändå orolig för att det blir en förlust i effekt efter själva splittern? 

 

Några andra förslag på hur jag kan sätta upp det här billigast möjligast utan att byta försäkraren? 

 

EDIT: Och om någon har tips på en HDMI 2.1 splitter som löser ovan tar jag tacksamt emot det också, tycks inte kunna hitta splitters högre än HDMI 2.0


Redigerat av Velon, 27 september 2020 - 16:30.


#2

Postad 27 september 2020 - 16:40

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Satt i någon likande sist för något år sedan, men jag hade ingen projektor utan en tv. Då gjorde jag så att jag kopplade in 4K (UHD spelare)  in i TVN och skickade ljudet via arc till förstärkaren. På så vis fick jag 4K och ljud. Men nackdelen var att möjligheten att switcha källa via förstärkaren försvann. Dock tror jag inte detta är möjligt för din del då du kör projektor? (dåligt insatt i just dem)



#3

Postad 27 september 2020 - 16:48

Velon
  • Velon
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Är själv ingen expert Mushunt men tror det är som du säger att de flesta projektorer inte har någon audio passthrough / audio out-out, jag kan inte hitta något som säger emot detta på de modeller jag tittar på. 

 

Ny fråga - Jag har genom google börjat bektanta mig med skillnaderna i HDMI 2.0 / 2.1 men rent krasst, behövs den senare? 2.0 marknadsförs som UHD / 4k compatible och jag kan inte hitta någon 2.1 splitter alls. 



#4

Postad 27 september 2020 - 17:20

Unregistered4d7ea69f
  • Unregistered4d7ea69f
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Det är olika HDCP på produkterna så du behöver nog en HD fury variant.

#5

Postad 27 september 2020 - 17:39

Velon
  • Velon
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Det är olika HDCP på produkterna så du behöver nog en HD fury variant.

 

Tack för input men tyvärr var det ren grekiska för mig. Har du möjlighet att förklara lite närmare i detalj vad som skulle vara problemet med HDCP och hur en "Fury" skulle lösa det?

 

Jag googlar lite simultant men tar gärna en sammanfattning från någon som har koll!



#6

Postad 27 september 2020 - 19:35

Velon
  • Velon
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Nedan splitter har hdcp 1.4 /2.2 support, borde det funka?


https://www.webhalle...-HDCP-2-2-svart

#7

Postad 27 september 2020 - 20:37

Unregistered4d7ea69f
  • Unregistered4d7ea69f
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

Tack för input men tyvärr var det ren grekiska för mig. Har du möjlighet att förklara lite närmare i detalj vad som skulle vara problemet med HDCP och hur en "Fury" skulle lösa det?

Jag googlar lite simultant men tar gärna en sammanfattning från någon som har koll!


Kör du en tex HD Fury avrkey fungerar den som en hdmi splitter med en hdmi ingång och två utgångar, en till 4K tv/ projektor med hdcp 2.2 och en till din gamla förstärkare som har ett äldre kopieringsskydd (hdcp). Sen om du ska ha två källor behöver du en hdmi switch. Dock är detta inga billiga produkter och eftersom du inte har en high end receiver hade jag köpt en nyare receiver på typ Blocket istället.

Kanske finns andra möjligheter att testa och men detta är vad jag hade gjort.

#8

Postad 27 september 2020 - 21:36

Velon
  • Velon
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Tack för input Emil! Ska ärligt säga att det här verkar vara ett jävulskt HDCP hål jag inte riktigt vill trilla ner i, läste utöver vad du skrev ett par artiklar / foruminlägg om relaterade problem och det räckte för att jag vet att jag vill sätta ner foten här och inte lära mig ett jota mer om HDCP. Tittade även på Fury produkter och håller med om att det sannolikt är bättre att bara uppgradera receivern då istället.

 

Jag kommer köpa nedan HDMI splitter (om ingen har ett annat rimligt och prisvärt alternativ) och se om det funkar. Kajkar det ur blir det att kolla blocket efter uppgradera receivers framåt. 

 

https://www.webhalle...-HDCP-2-2-svart



#9

Postad 28 september 2020 - 20:23

Unregistered4d7ea69f
  • Unregistered4d7ea69f
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

Tack för input Emil! Ska ärligt säga att det här verkar vara ett jävulskt HDCP hål jag inte riktigt vill trilla ner i, läste utöver vad du skrev ett par artiklar / foruminlägg om relaterade problem och det räckte för att jag vet att jag vill sätta ner foten här och inte lära mig ett jota mer om HDCP. Tittade även på Fury produkter och håller med om att det sannolikt är bättre att bara uppgradera receivern då istället.

Jag kommer köpa nedan HDMI splitter (om ingen har ett annat rimligt och prisvärt alternativ) och se om det funkar. Kajkar det ur blir det att kolla blocket efter uppgradera receivers framåt.

https://www.webhalle...-HDCP-2-2-svart


Inga problem!
Inte omöjligt att den fungerar. Däremot tror jag inte det för om du skickar 4K med hdcp 2.2 från en signal typ ps5 och delar den till två; en till projjen och en till förstärkaren kommer inte den sistnämnda vilja ”skaka hand” pga. olika hdcp. Men det går ju alltid att testa, du kan säkert till och med lämna tillbaka splittern till webhallen eftersom den inte gjorde det du ville.

Baserar detta på min egna erfarenhet, har däremot inte testat allt :)

Redigerat av Unregistered4d7ea69f, 28 september 2020 - 20:25.


#10

Postad 29 september 2020 - 08:14

Velon
  • Velon
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Läste på lite till om HDCP och olika versioner (går redan emot mitt bättre vetande) och förstått att också kan innebära att allting throttlas till 1080p om det inte är full HDCP 2.2 i hela systemet. Om det är så att det throttlas i receivern tror jag inte det blir ett problem givet att det bara är för ljudet men jag håller tummarna.

 

4k projektorn och HDMI splittern bör vara på plats till helgen (dock utan något 4k out, PS5 / 4k Chromecast kommer senare) så då kommer jag kunna testa med nuvarande 1080p uppsättning och se om det funkar som steg 1 och sen hoppas att även 4k passthrough funkar utan problem. I värsta fall blri det en ny receiver början av nästa år. Merparten av gaming körs ändå med hörlurar så då kan jag köra PS5 > Projektor utan att oroa mig för receivern. 

 

Edit - Igen Emil, stort tack för input, det är den här sortens nedkortade inlägg som faktiskt gör att man kommer framåt :)


Redigerat av Velon, 29 september 2020 - 08:15.


#11

Postad 29 september 2020 - 11:39

Unregistered4d7ea69f
  • Unregistered4d7ea69f
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Tack själv! Hoppas du kommer fram till en lösning :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.