Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skall du köpa "LED-TV"? LÄS FÖRST

365 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 22 april 2010 - 11:00

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Clouding kan likväl finnas på en CCFL-belyst LCD med och alla LED-belysta LCD:er lider inte av clouding.

Du får nog titta på tv:n innan köp om du ska vara säker... :)

#52

Postad 22 april 2010 - 14:18

Millground
  • Millground
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Jag har en fråga kring det här.

Jag har idag en äldre lcd-tv. Tror den heter Fujitsu Myrica40 eller nåt sånt. Hur som helst så går jag och funderar på att skaffa en ny TV och när man tittar på alla dessa olika varianter som finns blir man ju helt snurrig. LG kommer ju alldeles snart med nya LED-LCD (Bäst man aktar sig för hur man benämner dessa här ;) ) som ser fantastiskt fina ut. Men när jag läser den här tråden blir jag osäker på om det verkligen är rätt att satsa på en LED-LCD jämfört med en traditionell LCD?

Är Clouding verkligen ett stort problem på dessa tunna maskiner? Det bör nämnas att jag absolut inte är en audiofil, eller det kanske heter tv-fil ;) I stort sett vilken teve som helst som jag kan köpa idag visar nog en betydligt bättre bild än den jag har på min gamla skorv. Men jag vill ju inte hamna i situationen att ha köpt en teve för 20.000:- som sen visar en massa moln istället för en kristallklar bild. Jag menar moln har vi ju tillräckligt på himlen...

Jag antar att frågan egentligen är om cloudingen märks av en lekman som mest kollar på film, spelar lite ps3 i ett vardagsrum som antagligen ändå inte är optimalt enligt konstens alla regler?

Jag kan ge dig lite upplevelser angående clouding på Samsung UE46B7070, som jag har själv. Detta problem bör nog sättas i lite perspektiv. Jag tycker denna TVs akilleshäl snarare är betraktningsvinkeln, rörelseskärpa, och lite andra rörelse-fenomen. Nu menar jag inte att dessa grejer är sämre på denna LCD-TV än på andra LCD-TV, för det vet jag inte, utan bara att jag tycker dessa grejer stör mig när jag uppgraderade från tjock-TV till LCD.

Men åter till cloudingen: Under vissa förutsättningar syns clouding tydligt, men under andra omständigheter syns det inte alls. I ett upplyst rum med t ex dagsljus eller starkt belyst från lampor så är det inget du kommer märka av (förmodligen inte ens om du letar efter det). Då visar TVn sin starka sida med enorm upplevd svärta och samtidigt en väldigt ljusstark och kontrastrik bild. Jag tror det är väldigt svårt att se att färgnyanserna bleks ut i vissa områden pga clouding under dessa förutsättningar.

Om du däremot sitter i ett rum med mer dämpad belysning och tittar på film med mycket mörka scener, så kommer du direkt att upptäcka vissa områden på skärmen som är blekare/ljusare. Absolut inga vita moln, men att vissa delar av bilden som borde varit svart istället blir mörkgrå. Eller att färgerna på vissa ställen är lite ljusare, men detta är svårare att upptäcka, än skiftningar i svärtan.

När man tittar på "ljusare" tv-program som fyller ut hela skärmen (om det inte finns några svarta fält i bildens över- och underkant) så är det svårare att se cloudingen, då tänker man inte på det. Detta gäller även under dämpad belysning, men så fort det visas en mörkare scen då syns cloudingen.

Cloudingen är dock ett mindre problem än den dåliga betraktningsvinkeln, om du frågar mig.

Kanske ska tillägga att jag inte sitter rakt framför TVn utan lite off-axis, ca 30º vinkel. Dessutom upplevs cloudingen som värre från höger sida än från vänster sida av nån anledning.

Redigerat av Millground, 23 april 2010 - 08:28.


#53

Postad 22 april 2010 - 14:32

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

  • 319 inlägg
  • 0
Den här tråden är ju riktigt matnyttig.

Mycket intressant läsning och dessutom ingående beskrivet om tekniken och dess problem/fördelar.

Mer sådana här trådar, tack:)

#54

Postad 22 april 2010 - 22:43

Unregisterede961f687
  • Unregisterede961f687
  • Användare

  • 193 inlägg
  • 0

Jag antar att frågan egentligen är om cloudingen märks av en lekman som mest kollar på film, spelar lite ps3 i ett vardagsrum som antagligen ändå inte är optimalt enligt konstens alla regler?


Jag bytte från CRT vid årsskiftet. Hade en Samsung 7070 46" LCD/LED 3 dagar innan jag lämnade igen den. Störde mig direkt på clouding/backlight bleeding. 6 fält som visade sig tämligen omgående i bilden, och var omöjliga bortse från när man väl noterat dem. Visst, i bildsekvenser med mkt ljus gick de inte notera, men så snart det blev mörka scener eller film i letterbox/2,35:1 (med svart rand uppe/nere) så var effekten som om man lyste med en svag ficklampa på skärmen... Brister i betraktningsvinkel hann jag inte fundera så mkt på, men däremot upplevde jag bilden som väldigt artificiell och med ontaturliga färger. Helt enkelt inte en skärmteknik som passade min smak. Bytte till plasma = nöjd. Använder till tv/film/spel.
Det är dock du som ska titta på tv'n, så försök kolla i butik eller ännu hellre hemma hos någon som har en sådan tv du funderar på, så får du en bättre idé om hur den uppför sig.

#55

Postad 24 april 2010 - 13:54

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

  • 904 inlägg
  • 0

Är Clouding verkligen ett stort problem på dessa tunna maskiner?

Jag antar att frågan egentligen är om cloudingen märks av en lekman som mest kollar på film, spelar lite ps3 i ett vardagsrum som antagligen ändå inte är optimalt enligt konstens alla regler?

Cloudingen är mer förekommenande på större modeller i samma serier. Detta pga mindre värme alstras i mindre diton.

Ja, gemene man ser också detta påfund, och störs av det. Har fått kommentarer i butik och frågor "varför det skiftar i bilden" osv, pga av just denna couding.

#56

Postad 24 april 2010 - 15:59

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Cloudingen är mer förekommenande på större modeller i samma serier. Detta pga mindre värme alstras i mindre diton.

Ja, gemene man ser också detta påfund, och störs av det. Har fått kommentarer i butik och frågor "varför det skiftar i bilden" osv, pga av just denna couding.

Hur kommer det sig att ni i butikerna inte returnerar burkar med uppenbara felaktigheter (som kraftig clouding) till grossisten?
Verkar en aning oseriöst att kränga produkter som är defekta.

Redigerat av Unregistered277056c3, 24 april 2010 - 16:00.


#57

Postad 24 april 2010 - 16:29

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

  • 904 inlägg
  • 0

Hur kommer det sig att ni i butikerna inte returnerar burkar med uppenbara felaktigheter (som kraftig clouding) till grossisten?
Verkar en aning oseriöst att kränga produkter som är defekta.

Den TV som detta handlar om är en Sony EX700 och i regel brukar vi göra det, men har nog aldrig gjort det med clouding. Har helt ärligt inte tänkt på det om jag ska vara ärlig. Det har helt gått förbi mig/oss men skall faktiskt redan på måndag kolla upp hur de ställer sig till det hela.

Clouding känns tyvärr som nåt man bara får acceptera när det kommer till de riktigt tunna LCD-apparaterna.

#58

Postad 24 april 2010 - 16:40

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Har helt ärligt inte tänkt på det om jag ska vara ärlig. Det har helt gått förbi mig/oss men skall faktiskt redan på måndag kolla upp hur de ställer sig till det hela.

Låter som att ni har en chans att rädda "mannen på gatan" från att köpa den värsta skiten.
Ett nobelt uppdrag i mänsklighetens tjänst! :)

#59

Postad 24 april 2010 - 23:01

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0
Skönt att vara tillbaka i plasma-träsket efter utflykten med en Samsung UE55B7070, det är en riktig skit-tv!

Det inte många verkar förstå är att cloudingen inte bara ställer till det i mörka scener utan även ljusa, pga den ojämna belysningen så ser bilden "skitig" ut vid panoreringar, svårt att förklara men se det som ett ojämnt lager svag grå nyans med mättnadsskillnader som ligger på hela bilden. En vit bok som är vit mitt i bilden kan efter att ha flyttats 30cm i sidled se lite gråare ut pga att bakgrundsbelysningen är svagare där. Detta märks otroligt tydligt vid snabba panoreringar där stora delar av bilden skall ha homogen färg.

Dock den allra största fördelen med att vara tillbaka som plasmaägare är att man faktiskt kan lägga sig i soffan utan att svärta och färger ändras!

Redigerat av junkan, 24 april 2010 - 23:02.


#60

Postad 25 april 2010 - 08:46

Cyberz
  • Cyberz
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Hoppas årets modeller är bättre på det. Det såg riktigt bra ut när jag kika på en 40" på HiFi huset.

Redigerat av Cyberz, 25 april 2010 - 11:41.


#61

Postad 25 april 2010 - 09:21

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

  • 904 inlägg
  • 0

Hoppas årets modeller är bättre på det. Det såg riktigt bra ut när jag kika på en 46" på HiFi huset.

Av det jag sett redan nu av årets modeller ser det ut precis som förra året, om inte ännu värre tyvärr. Tragiskt men sant :)

#62

Postad 25 april 2010 - 09:52

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0
Borde vara ännu värre eftersom de nu endast gar två rader med lysdioder...

Äntligen har de dock stoppat in sattelitmottagare i apparaterna det uppskattas.

#63

Postad 26 april 2010 - 09:34

Unregistered88091554
  • Unregistered88091554
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Måste säga att det låter som om detta är ett jättestort problem när man läser den här tråden, och ändå verkar just LED-LCD vara det som butikerna pushar mest för och det som folk i allmänhet helst verkar vilja köpa?
Jag var inne på Mediamarkt i Heroin City häromsistens för att kolla lite (detta var innan jag skrev i den här tråden) och det jag själv tyckte efter att ha gått runt bland deras tv-apparater var att jag föredrog bilden på LCD och LED-LCD framför de plasmor de hade. (Jo jag vet att de kanske inte är kalibrerade osv)

Det jag tyckte var att på plasmorna såg jag pixlarna tydligare, lite som när man förr tittade nära på en crt och såg masken med de olika färgerna.. Jag kan inte säga att jag såg någon clouding på LED, men å andra sidan tittade jag ju inte efter sånt eftersom jag inte ens visste att det existerade :(

Jag får helt enkelt ta en runda igen och jämföra olika tekniker för att vad jag gillar bäst. Har inget särskilt behov av att ha världens tunnaste teve, eftersom jag ändå inte tänker sitta och kolla längs väggen särskilt ofta ;)

#64

Postad 26 april 2010 - 12:33

Cyberz
  • Cyberz
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Men samtidigt läser man folks kommentarer på förra årets modeller och de flesta skriver att det är jätte nöjda...

#65

Postad 26 april 2010 - 17:53

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

  • 3 866 inlägg
  • 0
Personligt val, vad har Nisse för krav, tycke och smak...

Det gäller ju att hitta just SIN tv. Finns väl dem som gillar LCD med vad det nu må vara för lampor bakom. Spelar ju ingen roll vad hembiotomtar tycker :)

Men man kan ju tycka att alla konsumenter är värda att få göra ordentlig research innan, under rätt förhållanden.

Dvs att man kommer fram till att skärm X är bäst för mig, grundat på att jag verkligen hårdtestat och jämfört.

#66

Postad 27 april 2010 - 11:51

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0
Sen borde man kunna kräva av seriösa butiker att de skickar tillbaka apparater med uppenbara felaktigheter till grossisten, istället för att blunda och låta någon stackare släpa hem skiten.

Vad skall man annars ha butikspersonal till?

#67

Postad 27 april 2010 - 12:46

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

  • 904 inlägg
  • 0

Sen borde man kunna kräva av seriösa butiker att de skickar tillbaka apparater med uppenbara felaktigheter till grossisten, istället för att blunda och låta någon stackare släpa hem skiten.

Vad skall man annars ha butikspersonal till?

:)

#68

Postad 01 juni 2010 - 21:21

pettran
  • pettran
  • Lärjunge

  • 346 inlägg
  • 0
Inte för att spä på kriget mellan Plasmatomtar och LCD-nerdar men visst är det mest Plasma folket som postar gnälltrådar om sina inbränningar, linjer, konstigt brus och inställningsproblem i detta forumet?

Kan vi komma överens om att smaken är som baken? vill man använda sin TV till en TV tjackar man en LCD och vill man använda sin TV som nåt slags biosubstitut och vara extremkänslig för att "filmkänslan" ska vara rätt när man ska kolla Robocop 3 på Blu-Ray så tjackar man en Plasma.

Tar inte upp killarna/tjejerna med projektor och "bio" hemma men jag kan komma över med en kasse pilsner, popcorn och kolla film ;)

Jag är mycket nöjd med min LCD med LED belysning och jag tycker att min brorsas gamla Panasonic Plasma var helt okej också.

#69

Postad 02 juni 2010 - 07:34

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

  • 3 866 inlägg
  • 0
Visst är smaken subjektiv. Bara DU vet vilken skärm DU tycker mest om. ;) Har aldrig hört att någon förordat LCD till tv-tittande, däremot finns det säkert många som tycker att den duger till det.

Tror att många av dessa "tomtar" du pratar om inte är låsta vid en viss paneltyp utan bara vill ha en bra bild helt enkelt. Vad som är innanför chassit ser man ju ändå inte.

Båda platt-tv-teknikerna är unga och behöver utvecklas (och kan utvecklas lite till) och kommer komma olika långt samt så småningom ersättas av annat.

#70

Postad 02 juni 2010 - 17:40

Gelmax
  • Gelmax
  • Forumräv

  • 766 inlägg
  • 0

Kommentarer och jämförelser med plasma undanbedes då den jämförelsen inte är syftet med tråden

...please...;)

#71

Postad 03 juni 2010 - 14:13

Yonzter
  • Yonzter
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Varde Ljud!

Som entusiast och cineast är det ofta en självklarhet att investera i ett externt ljud system.
Skulle man inte göra det är ju en klassisk "tjock-LCD" att föredra som ljudkälla. Dessutom kan man ju generellt säga att LCD fortfarande dominerar likvärdiga LED varianter bildmässigt. Hittade ett förstklassiskt exempel (Samsung LE40C750)på en prisvärd "tjock-lcd" som skulle kosta närmare det dubbla om den utrustats med trendig LED-bakljus. Den komer dessvärre inte marknadsföras i Sverige men kan köpas på import från tyskland via t.ex Sekvencia. Dom vill ha 10997kr för den. Den är hela 8cm tjock och har sådeles plats för i sammanhanget "bra" högtalare. Wifi,internet@tv, 3D ready, 200mhz.

Bör kanske tilläggas att den finns under namnet Samsung LE40C755. Dock ca:3000 kronor dyrare men i svenska butiker.

Redigerat av Yonzter, 03 juni 2010 - 14:17.


#72

Postad 03 juni 2010 - 14:15

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
och vad hade ditt inlägg i denna tråden att göra :D

#73

Postad 03 juni 2010 - 18:41

Unregistereda138be49
  • Unregistereda138be49
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

och vad hade ditt inlägg i denna tråden att göra :D

...eller ditt? :D

Trådrubriken lyder"Skall du köpa LED-TV? LÄS FÖRST". Även dessa tv-apparater producerar bild OCH ljud, så under rubriken torde finnas utrymme att dryfta båda dessa aspekter.

#74

Postad 08 juni 2010 - 17:57

Unregistereda115b75e
  • Unregistereda115b75e
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Sålde precis min UE46C6005 .. 5dagar gammal .. Modellen hette Clouding UE46C6005 :)

Nu ska jag lära av mitt misstag, och göra om gör rätt!

#75

Postad 08 juni 2010 - 18:03

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
ah hade du mycket clouding? Berättade du för köparen varför du sålde den :) Måste ju finnas något man kan göra för att få bort cloudingen.

#76

Postad 08 juni 2010 - 19:58

Unregistereda115b75e
  • Unregistereda115b75e
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Berättade faktiskt inte :) ... jag vet, jag är ond, men jag ville bara bli av med problemet jag köpt på mig. -12 på karmakontot.

#77

Postad 13 juni 2010 - 14:35

Easy_Mike
  • Easy_Mike
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Sålde precis min UE46C6005 .. 5dagar gammal .. Modellen hette Clouding UE46C6005 :)

Nu ska jag lära av mitt misstag, och göra om gör rätt!



Meeh. UE46C6005 är just den jag fastnat för.. Och jag har en Plasma som e typ 5-6 år gammal. som endast duger till att fylla upp ngn återvinings station med. =) (inget ont om Plasma generellt)

På dom ex jag kollat på ser jag inget av det ni beskriver ang Clouding osv. :)

Jag gick in till On-Off och bad om en demonstration.
Dom tog fram ovan samsung modell och ställde 50pk950n bredvid.
på fotbolls vm som sändes märktes en stor skillnad, krispigare bild på Samsungen och en mjukare bild på LG.
i Bluray såg jag ingen direkt skillnad varken på svärta elr färger.

ursäkta om jag går ifrån ämnet.

men jag tror att det finns för mycket fanatiker som har extrema krav på bilden. Och jag som enkel människa som inte uppfattar alla motgångar med LCD/LED skärmar endast ser på det estetiska och funktionella.

jag har fortfarande inte spatserat in i butiken och gjort en beställning (hatar nätbutiker) men jag är beredd att ta en samsung på Prov iallafall. då har jag inget att förlora.
Jag har lagt en budget på 15k och vill få så mycket för pengarna jag kan. där även 5-6 års elförbrukning är inkluderat.
Förövrigt tycker jag tråden är klockren,som okunnig fyller den all info som jag behöver. jag blev inte klokare i mitt val kanske men jag vet vad jag ger mig in på. :D

#78

Postad 13 juni 2010 - 15:26

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0
Kolla in LG 47LE850N också innan du gör ngt dumt och köper en clouding-tv

#79

Postad 13 juni 2010 - 15:42

Easy_Mike
  • Easy_Mike
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Kolla in LG 47LE850N också innan du gör ngt dumt och köper en clouding-tv


haha.."clouding -TV"

den va fett utanför budget för min del dock.

Jag kan tillägga att det här projektet med att köpa ny TV är oändligt.
fan ta internet, ibland vill man kunna göra ett beslut grundat på okunskap och hålla tummarna. :)

Vet ni vad det värsta är?
Alla tycker olika.. ingen som säger enhälligt "köp denna, den är bäst" iallafall inte i 10-15k klasserna.
Tar gärna imot tips i PM då köpet står för dörren kommande vecka.

#80

Postad 14 juni 2010 - 14:42

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

  • 3 866 inlägg
  • 0

På dom ex jag kollat på ser jag inget av det ni beskriver ang Clouding osv. ;)
...
jag tror att det finns för mycket fanatiker som har extrema krav på bilden. Och jag som enkel människa som inte uppfattar alla motgångar med LCD/LED skärmar endast ser på det estetiska och funktionella.

Skit i alla andra. Det är inte nödvändigt att alla andra ska bli nöjda med ditt köp.
JAG fattar inte hur folk kan köpa en tv för 15 000 som har bildkvalitet som en för 10 000. Men huvudsaken är ju att DU vet det. Om du hittar en skärm som du gillar och har råd med och inte ser clouding på så är det ju bara att handla ;)
Sen promotas ju dessa "leddar" något GRYMT, jag har alltid misstänkt att butikerna vässar inställningarna på de skärmar de har bäst provision på.
Och du ser inte i butiken hur det kommer se ut hemma så öppet köp är ju bra som du är inne på.

#81

Postad 15 juni 2010 - 09:02

Easy_Mike
  • Easy_Mike
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Nä det är de som är problemet. i storbutikerna ser allt grymt bra ut.
har väl ngt att göra med att dom sätter alla andra burkar på kass inställning och dom som ska säljas på bra..marknadsföringstrick.. Det tror även jag bestämt.

skitsamma. iallafall blev jag otroligt bra bemött på Euronics och fick tillfälle att titta noga på skillnaderna.
nu gällde det Samsung och årets modeller.
kanske inte rätt jämnföring men UE46C6005 ställdes bredvid PS50C535 och jag kan säga att för mig som är totalt dum i huvet när det gäller sånt här så skillnaden direkt.
läste att det kallas "motion flow" och jag saknade det helt på Led tvn. den gick fetbort.
vi matade från samma källa,samma bild. både blueray material och marksänt. Plasman vann.

Jag är ingen bild freak och har en begränsad budget så jag hoppade över testvinnarna och satsade på en mindre modell+blueray istället.

Däremot så var det krispigare bild på Led,men det va nog allt. samt tjockleken va ju hälften.

Från att va helt inne på Edge-led så får jag nog säga att jag känner mig nöjdare med Plasmans flyt, kanske är extremkänslig när det inte flyter,men för min del sabbar det hela glädjen med en Actionrulle.

Hittade ngt jag blev nöjd med iallafall, oavsett om det är "det senaste o bästa"
Tack för forum som detta..

Redigerat av Easy_Mike, 15 juni 2010 - 09:04.


#82

Postad 15 juni 2010 - 14:56

Unregistered72210f23
  • Unregistered72210f23
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Efter mycket om och men och efter ett antal inlägg i trådar där jag bett om råd har jag nu slutligen skaffat mig en Samsung 6805.

Jag har haft den sedan i torsdags och jag måste säga att jag är mycket nöjd. Bilden upplever jag som mycket bra såpass bra att jag definittivt känner mig nöjd.

Men det är allt det andra som får mig ännu mer nöjd med mitt val.

Viktigast är att den har satellitmottagare inbyggd. Inte bara canaldigital utan även att man kan ta kanaler manuellt och att den även stöder motorstyrning vilket innebär att min parabol kan röra sig bland de olika satelliterna och att jag kan se tyska kanaler samt deras hd-kanaler.

Den kan visa avi-filer samt mkv filer vilket inte är så dumt. Vidare kommer jag åt nätet (eller youtube och lite andra apps som samsung har).

För mig med Iphone (fungerar även på itouch) så laddade jag ner deras apps och nu kan jag använda min telefon som fjärrkontroll.

Den skall kunna spela in via usb-stick men hur det funkar har jag inte fattat än, men felsökning pågår..

Och som sagt var bilden är väldigt bra, jag är klart nöjd.

#83

Postad 16 juni 2010 - 20:22

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
storakorno: Härligt att du är nöjd med ditt val. Hoppas du inte råkar ut för clouding bara.

#84

Postad 18 juni 2010 - 16:47

Unregistereda115b75e
  • Unregistereda115b75e
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Meeh. UE46C6005 är just den jag fastnat för.. Och jag har en Plasma som e typ 5-6 år gammal. som endast duger till att fylla upp ngn återvinings station med. =) (inget ont om Plasma generellt)

På dom ex jag kollat på ser jag inget av det ni beskriver ang Clouding osv. :D

Jag gick in till On-Off och bad om en demonstration.
Dom tog fram ovan samsung modell och ställde 50pk950n bredvid.
på fotbolls vm som sändes märktes en stor skillnad, krispigare bild på Samsungen och en mjukare bild på LG.
i Bluray såg jag ingen direkt skillnad varken på svärta elr färger.

ursäkta om jag går ifrån ämnet.

men jag tror att det finns för mycket fanatiker som har extrema krav på bilden. Och jag som enkel människa som inte uppfattar alla motgångar med LCD/LED skärmar endast ser på det estetiska och funktionella.

jag har fortfarande inte spatserat in i butiken och gjort en beställning (hatar nätbutiker) men jag är beredd att ta en samsung på Prov iallafall. då har jag inget att förlora.
Jag har lagt en budget på 15k och vill få så mycket för pengarna jag kan. där även 5-6 års elförbrukning är inkluderat.
Förövrigt tycker jag tråden är klockren,som okunnig fyller den all info som jag behöver. jag blev inte klokare i mitt val kanske men jag vet vad jag ger mig in på. :D


Jag är verkligen inte bild-freak heller! Sitter med en Benq projje från 2002 med 800*600 ;) Det jag tycker att du ska se upp med är att butiksljus är extremt starkt, och här hemma såg jag inte heller någon clouding dagtid med lampan tänd .. men så fort man dämpade belysningen så kom fläckarna :( Om du ändå väljer en LED så ska du absolut få den demad i ett mörkt rum .. jag är övertygad om att du kommer springa skrikande ut därifrån!

Jag har bestämt mig för att köpa en G20 50" efter sommaren, men det tar liiiite emot eftersom jag faktiskt uppskattar LED´ens dokumentär känsla och lite photoshopade färger ;) Om frun tillåter kanske man kan ha en LED i sovrummet!

#85

Postad 18 juni 2010 - 21:34

pettran
  • pettran
  • Lärjunge

  • 346 inlägg
  • 0
Trist att en del försöker få andra att tro att ALLA LED-LCD har Clouding problem, mycket intressant, speciellt för mig som inte har någon tillstymmelse till clouding.

Man kan ju ha otur, man kan också ha otur och köpa en plasma med rosa ormar och ett buzz som en dålig dammsugare.

#86

Postad 18 juni 2010 - 22:42

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0

Trist att en del försöker få andra att tro att ALLA LED-LCD har Clouding problem, mycket intressant, speciellt för mig som inte har någon tillstymmelse till clouding.


Nä det är bara Samsung som inte klarar av tekniken, både LG och Sharp fixar det, troligen ännu fler än så.

#87

Postad 02 juli 2010 - 22:37

Unregistered1272
  • Unregistered1272
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0
Bra tråd. Nu när projektorn gått sönder stod jag mellan en Plamsa från LG och en LCD-LED från Samsung och då jag inte direkt såg några stora skillnader så kör jag på plasman eftersom den även är större och sitta säkert. Är det så att butikerna "väljer" ut den mest clouding-fria tv;n eller har dom bara tur när dom ställer ut sina för jag har aldrig sett detta fenomen.

Jag är verkligen inte bild-freak heller! Sitter med en Benq projje från 2002 med 800*600 :P Det jag tycker att du ska se upp med är att butiksljus är extremt starkt, och här hemma såg jag inte heller någon clouding dagtid med lampan tänd .. men så fort man dämpade belysningen så kom fläckarna ;) Om du ändå väljer en LED så ska du absolut få den demad i ett mörkt rum .. jag är övertygad om att du kommer springa skrikande ut därifrån!

Jag har bestämt mig för att köpa en G20 50" efter sommaren, men det tar liiiite emot eftersom jag faktiskt uppskattar LED´ens dokumentär känsla och lite photoshopade färger :) Om frun tillåter kanske man kan ha en LED i sovrummet!


Jaha, det är i mörka miljöer som fenomenet yttrar sig. Då är jag med. Jag diggar ditt inlägg då din beskrivning av LED;n med photoshopade färger/ avslutet av inlägget är precis mina tankar.

Redigerat av Unregistered1272, 02 juli 2010 - 22:44.


#88

Postad 02 juli 2010 - 22:42

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0

Bra tråd. Nu när projektorn gått sönder stod jag mellan en Plamsa från LG och en LCD-LED från Samsung och då jag inte direkt såg några stora skillnader så kör jag på plasman eftersom den även är större. Är det så att butikerna "väljer" ut den mest clouding-fria tv;n eller har dom bar tur när dom ställer ut sina för jag har aldrig sett detta fenomen.



Jaha, det är i mörka miljöer som fenomenet yttrar sig. Då är jag med.


Syns inte i butik eller i dagsljus vanligen.
I hemmamiljö i skymning/kväll däremot!

#89

Postad 02 juli 2010 - 22:46

Unregistered1272
  • Unregistered1272
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0

Syns inte i butik eller i dagsljus vanligen.
I hemmamiljö i skymning/kväll däremot!


Sicken fuling egentligen. Jag började fundera på vad all the fuss was about men nu är jag med. Det var ju ingen höjdare. Tur att jag väntar på min studentrabatt ifrån Dustin Home så jag inte köpte en LCD-LED nu.

Redigerat av Unregistered1272, 02 juli 2010 - 22:47.


#90

Postad 05 juli 2010 - 20:44

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

  • 1 240 inlägg
  • 0

Jag gick in till On-Off och bad om en demonstration.
Dom tog fram ovan samsung modell och ställde 50pk950n bredvid.
på fotbolls vm som sändes märktes en stor skillnad, krispigare bild på Samsungen och en mjukare bild på LG.
i Bluray såg jag ingen direkt skillnad varken på svärta elr färger.


Och du tror att säljaren var en kunnig sådan som hade kalibrerat båda skärmarna och ställt gamman, skruvat av skärpan för att få en så korrekt bild som möjligt? Varenda on off butik jag varit på så står de med dynamiskt/normal läge. Det är ungefär som att gå till en hifi butik där dom har ställt basen och diskanten på max på alla förstärkare.

#91

Postad 12 juli 2010 - 14:01

Stordragon
  • Stordragon
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
bra info! svarade på en hel del av mina funderingar som jag aldrig orkat söka upp tidigare :)

#92

Postad 12 juli 2010 - 21:06

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
En annan tankeställare: HDTVTest är en duktig review-sajt som testat en radda modeller. Däribland Samsungs näst dyraste LCD med LED-belysning (C8000) samt den hälften så dyra C700 med CCFL belysning. Resultat? C700 är rakt av bättre!

If you can simply give up the ultra-slim chassis that the C8000 and C9000 models offer, you’ll net yourself these advantages:

■better “actual” black levels
■better viewing angle
■better screen uniformity
■no annoying auto-dimming
■half the price

http://www.hdtvtest....20100709761.htm

Ja ska man ha en Samsung så är LED-lampor jäkligt poänglösa iaf...

#93

Postad 03 augusti 2010 - 00:31

Unregistered553ef671
  • Unregistered553ef671
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Inlägget borttaget eftersom felet på tv:n inte hade med tråden att göra.

// Andreas

Redigerat av Unregistered553ef671, 03 augusti 2010 - 22:20.


#94

Postad 11 augusti 2010 - 17:30

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0
https://www.prisjakt...kt.php?p=554337

Vad är det för typ av LED i den där?

#95

Postad 11 augusti 2010 - 20:58

Noah06
  • Noah06
  • Veteran

  • 1 592 inlägg
  • 0

https://www.prisjakt...kt.php?p=554337

Vad är det för typ av LED i den där?


Edge LED

#96

Postad 14 augusti 2010 - 15:47

bob-omb
  • bob-omb
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Läste denna tråden för några dagar sedan.
Äntligen orkar någon ta tag i och förklara detta, synd bara att man inte kunde få ut budskapet till fler än dom som läser forumet här :).
Jag vet inte hur många gånger jag har behövt berätta för folk jag känner att det faktiskt bara är belysningen som är den stora skillnaden.

En sak som tål att nämnas (men som jag är lite osäker på ifall det nämnts tidigare i tråden):
Clouding är inget som är unikt för LCD-LED. Det är inte helt ovanligt på CCFL belysta LCDer heller. Min Samsung 40" R81 hade det i mindre utsträckning och min Sony 52" V5500 har det också.

Så oavsett vilken typ av tv du köper så be att få se på den i mörker. Kan dom inte ordna det på elektronik ladan? Gå då till en mindre och mer serviceinriktad handlare :rolleyes:

EDIT: Stavning

Redigerat av bob-omb, 14 augusti 2010 - 15:50.


#97

Postad 15 augusti 2010 - 10:59

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

  • 3 866 inlägg
  • 0
En annan poäng med att bedöma skärmen i ljusdämpad miljö är att man kan bedöma bildkvaliteten då... Går liksom inte i dagsljus eller lysrörsgrill ;)

Redigerat av Unregistered7c808eec, 15 augusti 2010 - 11:00.


#98

Postad 18 augusti 2010 - 14:09

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Av nån märklig anledning så har min clouding försvunnit, Eller så är de bara jag som är blind. Kan cloudingen bara försvinna?

#99

Postad 19 augusti 2010 - 17:03

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Av nån märklig anledning så har min clouding försvunnit, Eller så är de bara jag som är blind. Kan cloudingen bara försvinna?


Det ser du lättast om du sätter på en scen med mycket mörker i samtidigt som du släcker ner i rummet.

#100

Postad 23 augusti 2010 - 06:37

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

En sak som tål att nämnas (men som jag är lite osäker på ifall det nämnts tidigare i tråden):
Clouding är inget som är unikt för LCD-LED. Det är inte helt ovanligt på CCFL belysta LCDer heller. Min Samsung 40" R81 hade det i mindre utsträckning och min Sony 52" V5500 har det också.


Kan det finnas clouding på lcd med?
Enligt vad jag har hört så ska det inte finnas clouding på lcd för då är det nått fel på tv?
Samt att du kan inte få såkallade inbränningar.

Är nybörjare på detta men stämmer det?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.