Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Koppla dator > Reciever

272 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Creative Sound Blaster Digital I/O Module (DAC & hörlursförstärkare) 1 (0) Inga priser
1 relaterade trådar

#151

Postad 03 november 2006 - 00:09

Gibzon
  • Gibzon
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Jag har ett x-fi extrememusic ljudkort och skulle vilja koppla detta till min receiver för att köra 5.1 surround. Jag köpte en digital coax-kabel och körde från digitala utgången på ljudkortet till coax in på recievern men fick inte fram något ljud.
Är det någon annan kabel man behöver, och ska man köra analogt eller digitalt?
Jag tittar på film genom datorn -> tv och då är det ofta ac3. Men jag vill även kunna spela upp vanliga mp3:or och icke surround-ljud. Har ingen aning om vad för kablar man ska ha.. Någon som kan hjälpa? Tack på förhand

#152

Postad 03 november 2006 - 00:19

ROK
  • ROK
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Jag har ett x-fi extrememusic ljudkort och skulle vilja koppla detta till min receiver för att köra 5.1 surround. Jag köpte en digital coax-kabel och körde från digitala utgången på ljudkortet till coax in på recievern men fick inte fram något ljud.
Är det någon annan kabel man behöver, och ska man köra analogt eller digitalt?
Jag tittar på film genom datorn -> tv och då är det ofta ac3. Men jag vill även kunna spela upp vanliga mp3:or och icke surround-ljud. Har ingen aning om vad för kablar man ska ha.. Någon som kan hjälpa? Tack på förhand

<{POST_SNAPBACK}>


Tja, troligtvis har du kopplat rätt, men du måste nog välja vilken input du har datorn i, i stärkarens meny.

#153

Postad 03 november 2006 - 00:20

ROK
  • ROK
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
när det gäller mp3 och musik så kör jag bara med en vanlig mini-tele till rca och funkar klockrent (också här måste du välja input i stärkaren.)

#154

Postad 03 november 2006 - 11:32

Gibzon
  • Gibzon
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Jag har ett x-fi extrememusic ljudkort och skulle vilja koppla detta till min receiver för att köra 5.1 surround. Jag köpte en digital coax-kabel och körde från digitala utgången på ljudkortet till coax in på recievern men fick inte fram något ljud.
Är det någon annan kabel man behöver, och ska man köra analogt eller digitalt?
Jag tittar på film genom datorn -> tv och då är det ofta ac3. Men jag vill även kunna spela upp vanliga mp3:or och icke surround-ljud. Har ingen aning om vad för kablar man ska ha.. Någon som kan hjälpa? Tack på förhand

<{POST_SNAPBACK}>


Tja, troligtvis har du kopplat rätt, men du måste nog välja vilken input du har datorn i, i stärkarens meny.

<{POST_SNAPBACK}>


Innan jag köpte mitt nya ljudkort så körde jag vanlig rca-kabel från datorn till coax på förstärkaren och valde detta som ingång. Detta funkade klockrent.
Om jag nu väljer samma ingång funkar det inte alls med den nya digitala coax-kabeln =/

#155

Postad 03 november 2006 - 12:19

ROK
  • ROK
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
kan va någon inställning på ditt nya grafikkort kanske?

#156

Postad 03 november 2006 - 12:43

Gibzon
  • Gibzon
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

kan va någon inställning på ditt nya grafikkort kanske?

<{POST_SNAPBACK}>


Möjligt. Jag ska kolla det. Hörde av en kompis att om jag har en dekoder på recievern (vilket jag har) så får jag inte decoda signalen med ljudkortet.. Ska se om jag hittar nåt sånt.

#157

Postad 03 december 2006 - 10:35

reiman
  • reiman
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Jag har en Dell Inspiron 9400 laptop med ett Sigmatel HD audio kort med en 3.5 mm hörlursplugg som utgång. Vill koppla denna till ett logitech z-680 som har dessa ingångar.
Postad bild

Jag använder just nu endast den optiska ingågen till min DVD spelare.

Jag vill ha ljud, gärna spdif men jag vet att det har strulat för många på 9400 laptopen. Nöjer mig för stunden med att få 2ch ljud. Vad för kabel alternvativ har jag? Tacksam för svar...!

#158

Postad 12 december 2006 - 20:24

mattemaz
  • mattemaz
  • Användare

  • 174 inlägg
  • 0
Vill koppla min dator till förstärkaren men när jag har försökt med det två gånger förut så har det pajat nått i förstärkaren. har kört med vanlig rca till 3.5 kabel. men det måste ju gå på nått annat sätt eller?
eller behöver jag köpa nån annan förstärkare?

det är en audio pro rv 70
har några år på nacken

Mvh Matte

#159

Postad 04 januari 2007 - 21:04

Bananafroggyboy
  • Bananafroggyboy
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Hej!
Jag är i behov av att uppdatera min ”audiella infrastruktur” mellan dator och receiver och tänkte få lite råd efter det att jag läst denna och andra liknande trådar här.

Bakgrunden är att jag behöver ett nytt ljudkort eftersom det integrerade på moderkortet är mer eller mindre paj. Jag har en receiver av typ NAD T753 och mina behov är följande: Jag kommer inte att spela någon film eller TV på datorn eftersom jag har Pioneers DVR-645 för det ändamålet. Jag vill bara kunna lyssna på mp3 eller annat likvärdigt i hög kvalitet. Kanske ha möjligheten att spela spel i 5.1 det hade varit gött. Men jag spelar så pass sällan att om detta kommer att höja kostnaderna avstår jag hellre från det.

Så till det viktigaste då, det måste gå att ha två system inkopplat på ljudkortet, alltså möjlighet lyssna antigen via datorhögtalare analogt (Creative Inspire T3100) eller via Naden och mina Dali. Tänkte som så att ansluta ljudkortet till Naden med en digital coax-kabel och en sådan där toslink-lösning för att göra sista biten in i Naden optisk för att undvika strömspikar. Behöver nämligen 15 meter kabel, därför kör jag inte optiskt hela vägen. Funkar detta eller är det bara jag som inte fattat att det funkar fint om en kabel är analog och den andra är digital (givetvis beroende på ljudkortet)?

Så till det ljudkortet jag grunnar på. Har kikat på Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio… funkar det för mitt ändamål? Eller är TerraTec SoundSystem Aureon 7.1 PCI ett bättre val? Eller skall jag ha något helt annat? Jag blir superglad för atta råd som jag kan få! :)

#160

Postad 04 februari 2007 - 20:08

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
Nyss köpt en 10 meter 75ohm coax kabel med RCA hane o båda ändar. I ena änden har jag skarvat så jag har 3.5mm stereoplugg som jag kopplar in i min laptop HP DV9072ea.

Får inte ut något ljud alls, vad kan vara problemet? Hittar inget som jag ska ställa om i datorn, har nya drivrutinter till ljudkortet.

Läst en massa och vad jag kommit fram till så verkar det inte vara farligt att ha 75ohm coax kabel? eller kommer jag troligtvis att bränna coaxingången.

Jag har en NAD T744 och kopplar in på coax 6 och har det inställt på recivern.

Löste problemet genom att maila HP, blir irriterad som fan på de när de skirver digital. Trodde såklart det var coax man skulle använda men icke, det är optisk digital. Försökte hitta massor om det men kunde inte på någon sida eller ställe hitta något där de stog om det var optisk istället.

Aja imorgon ska jag och försöka lämna tillbaka kabeln som jag köpt annars sitter jag på en 10m spdif coax kabel ;)

Redigerat av Unregistered32555851, 05 februari 2007 - 17:03.


#161

Postad 20 februari 2007 - 18:00

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

  • 1 868 inlägg
  • 0

jag hade det i strax över ett år och inget hände. Tror bara att det är risk om det av nån konstig anledning skulle ledas en strömspik från nättagget, genom moderkortet, genom ljudkortet och via kabeln till förstärkaren. Risken finns och många nämner det men jag har aldrig ens hört om nån som har råkat ut för det.

Jag fick min på köpet när jag köpte min reciever, den hade väl kostat en 100-200:- för 10m så ingen direkt monsterutgift. Den skall förresten vara på 75ohm.

<{POST_SNAPBACK}>


Hände mig för några dagar sedan. Nu kör jag toslink istället.

#162

Postad 07 mars 2007 - 22:12

Anthon. A.
  • Anthon. A.
  • Forumräv

  • 771 inlägg
  • 0
Skulle vilja koppla min laptop sen när den kommer med HDMI (HDMI -> HDMI) för bildöverföring
och en vanlig optisk spdif. Antar att det funkar bra.
:)

Men min stora fråga är egentligen den att jag vill ju kunna kolla film från datorn och sedan föra signalerna över till LCD: n.
Får man ljud i alla 6 (5.1) kanaler när man kör med datorns DVD eller måste jag hålla på och bränna allt skit jag drar hem på skivor och spela upp på en "riktig" DVD som stöjder 5.1 Dolby Digital för att liksom få ljudet att funka?

Dum fråga men vill bara försäkra mig i god tid så att jag inte behöver stå där som ett fån sen :(

#163

Postad 11 mars 2007 - 14:19

X-Fi
  • X-Fi
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Har ett Creative X-Fi Fatal1ty-kort med optisk utgång på frontpanelen (X-Fi I/O Drive) som jag försöker få att fungera med en Yamaha RX-V450 receiver. Använder en optisk kabel och främre högtalarna fungerar, likaså subwoofer och centerhögtalaren.

Dock kommer det inget ljud ur surround-högtalarna, utan det ljudet kommer istället från de främre högtalarna. Dvs när man kör Creatives högtalar-test och klickar på "bakre vänster" så kommer ljudet från "främre vänster". Någon som har en aning vad som kan ha missats? Har valt "5.1" i Creatives inställningar.

För den intresserade så ser respektive ut- och ingång ut så här på ljudkortets frontpanel respektive på förstärkaren:

Postad bild

Postad bild

Tacksam för alla idéer. 5.1 fungerar perfekt om man kör Receivern från t.ex. en separat dvd-spelare men alltså inte från ljudkortet. Kanske har jag missat något simpelt och självklart? ^_^

#164

Postad 11 mars 2007 - 17:38

Anthon. A.
  • Anthon. A.
  • Forumräv

  • 771 inlägg
  • 0
Kanske ska testa att köra spdif från ljudkortet ist?
Bara en tanke som slog mig ^_^

#165

Postad 23 mars 2007 - 19:11

Baily
  • Baily
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0
Vart kan man hitta denna spdif - coax (el. toslink?) kabel någonstans ?
edit: 10m kabel behöver jag.

Redigerat av Baily, 23 mars 2007 - 19:11.


#166

Postad 26 mars 2007 - 14:03

stennajameson
  • stennajameson
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Jag ligger inne med en mbp (apple) där det finns möjlighet att få ut "optiskt ljud" (kan inte alla termer). Bestämde mig för att ha en fast position i lägenheten för min dator i form av ett skrivbord.
Problemet är att det är 6 m + till teven.

Köpte en optisk 10 m sladd från claes men ljudet vägrar fungerar. Misstänker att signalen är för svag men det är ju verkligen inget kunnigt avgörande.

Någon som har förslag på vad jag kan göra istället? Den vanliga hörlurssladden jag använder nu låter för jävligt. Har haft problem med flera jag har provat och dessutom får jag inte ut 5.1 ljud.

Lösning på problemet?

#167

Postad 12 april 2007 - 21:22

Unregistered4ac35b52
  • Unregistered4ac35b52
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
Antar att S/PDIF är den som heter Mic In OR Digital_IO ?! Hittar iaf spdif när ja är inne i Creative Sound Blaster X-Fi programmen och rotar så de borde vara den. Dock är frågan, är denna bättre/sämre mot en orange coax utgång? Har en sådan också som de står Digital Audio Out på. Vilken bör ja välja? Med 99% säkerhet vill ja bara skicka ljudet och låta min Pioneer AX4 koda av allt. Men de vore kanske kul och leka lite med ljudet i datorn också, spdif som gäller då?!

#168

Postad 12 april 2007 - 21:56

Anthon. A.
  • Anthon. A.
  • Forumräv

  • 771 inlägg
  • 0
I det fallet är det nog det Ja.

Dem säger ju att coaxial är bättre än optisk men coaxial har ju en nackdel och det är att man kan bränna förstärkarens ingång på den (finns en bra tråd på forumet som beskriver det hela mera exakt) Dock så undviker du det ifl du har en mojäng imellan datorn och receivern..

Men testa vilket som låter bäst enligt dig! :)

#169

Postad 13 april 2007 - 16:03

Unregistered4ac35b52
  • Unregistered4ac35b52
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
Okej, kabel inköpt. Me de lyser inte ur Digial In/Out porten, men e kanske det inte ska göra? Lyser inte heller i toslink delen av kabeln så verkar inte som signalen går ut. HP support hade inte en aning om va ja prata om. Kollat igenom de mest som heter Creative X-Fi men allt tyder på att min SPDIF är påslagen, men inge sken eller ljud. Va kan man ha missat? Klickat i Bitstream Out under Kontrollpanelen->Audio Console och fliken Decoder. Förstärkaren är på rätt optisk ingång.

*EDIT* Nu blev ja dumförklarad av en kille på HP som visste mer?! Är de inte en optisk utgång? Ser ut så här, längst till höger. Postad bild

Står Digital I_O brevid den = Digital In/Out?
Kablen köpte ja hos Kjell, som som postats på förra sidan.

*EDIT igen* Provade även Coax utgången utan resultat. Har ja missat nån grundläggande inställning eller är det min Pioneer AX4 som inte är med i matchen? Vill ju verkligen få ut 5.1 ur burken..

*EDIT igen* Tror ja provat allt nu, utom de som funkar vill säga ;-)
Men är det nån som kan ha en gissning på vad ja har missat.
Ställt in SPDIF i kortet och PowerDVD, får upp DTS Bitstreem Out ovanför systray när film spelas upp. Provat kopplat via den vita Digital I_O uttaget med en toslink-3,5mm optisk samt en vanlig sub-kabel mellan utgången som heter Digital Out (orange = Coax?) till Coax i förstärkaren och ställt in rätt där.
Dock borde väl toslinkändan på den optiska kabeln lysa rött om de fungerar? De gör den inte.. Letat och pillat så mycke så nu har ja inte en aning om vad ja ska göra.

Redigerat av Unregistered4ac35b52, 14 april 2007 - 14:12.


#170

Postad 16 april 2007 - 12:03

Anthon. A.
  • Anthon. A.
  • Forumräv

  • 771 inlägg
  • 0
Tror inte det är en Optisk toslink till höger... En sådan har en slags svart "plutt" man tar bort och så lyser det rött inuti..
Möjligtvis 3.5 jack då.


Hittade inte kameran så fick nöja mig med mobilens :lol:

Bifogad fil  DSC00668.JPG   279,78K   69 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSC00670.JPG   283,97K   60 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSC00671.JPG   304,09K   73 Antal nerladdningar


Vad hette ljudkortet sa du, fick aldrig kläm på det. :)

#171

Postad 23 april 2007 - 19:29

Henkepenk
  • Henkepenk
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Jag ser mest på film genom datorn som är kopplad till TVn. Har en enkel hemmabioreciever som idag är kopplad till datorn med RCA --> 3,5mm propp. Hur kan jag få ut 5.1 ljud ur datorn? Nåt tips på ett enkelt surroundljudkort? Vilken ingång på förstärkaren kan jag använda?

#172

Postad 29 april 2007 - 23:27

Anthon. A.
  • Anthon. A.
  • Forumräv

  • 771 inlägg
  • 0
Creative har en del billiga och bra kort, kika på dem! :(

För att få ut 5.1 Dolby och det här va så måste du koppla en optisk, eller en koaxial S/PDIF från datorns ljudkort till receivern.

Finns att köpa lite varsom. :)

#173

Postad 05 september 2007 - 13:27

Unregistered1d56c791
  • Unregistered1d56c791
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
när man använder Creative´s test ljud så kommer det inte att fungera med surroundhögtalare som är inkopplade till en extern förstärkare, (står tillomed i instruktionsboken) dock så funkar det med uppspelning av film eller musik..

för att underlätta när man har ett Soundblaster kort som saknar "riktiga" digtalutgångar såsom Toslink eller S/Pdif så spring iväg o köp en av dessa i närmaste datorbutik, ansluts sen till Mic/Digital 1/0 uttaget
http://www.soundblas...16&product=1780
kostar ca 2-300:- beroende på var man köper den

//T

Redigerat av Unregistered1d56c791, 05 september 2007 - 13:30.


#174

Postad 05 september 2007 - 14:42

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
*tomt*

Redigerat av mikeett, 05 september 2007 - 14:43.


#175

Postad 10 oktober 2007 - 22:33

MWessman
  • MWessman
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Får inget ljud i min surround-anläggning när jag drar en optisk toslink kabel ifrån datorn till förstärkaren. Då digital i/o utgången på ljudkortet är 3,5mm så använder jag en adapter mellan ljudkortet och toslink kabeln. Uttagen på mitt ljudkort (Creative SB X-fi) ser ut som på bilden Aero08 skickat tidigare.

Borde det fungera att koppla som jag gjort? Är det någon som har tips på mjukvaruinställningar jag bör göra för ljudkortet?

Dessutom har jag ett uttag som heter Digital audio output. Detta uttaget ser ut att passa för coaxial (iallafall för litet för en 3,5mm kontakt och toSlink passar inte där). Bör jag satsa på coaxial istället?

#176

Postad 15 oktober 2007 - 21:33

seigmenn
  • seigmenn
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
då det verkar hopplöst att få svar i andra trådar testar jag här!

har en:

och

och

och


vill nu få ljud i mina högtalare från datorn (musik + film). saken är den att mobot bara har optisk ut och förstärkaren har bara koaxial in. kom nu på att om jag kopplar in min Audigy som ligger och skräpar, och köper till modulen http://www.komplett....aspx?sku=320935 så kanske jag kan koppla coax ut -> coax ut?

vill gärna att nån konfirmerar detta innan jag börjar beställa!

tack på förhand

#177

Postad 26 december 2007 - 22:15

Unregistered29812
  • Unregistered29812
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
:) Hej alla,
Jag har en ARCAM AVR 300 och ska nu köpa ny dator. Tänkte lyssna ff.a. på MP3 filer via datorn till förstärkaren samt en och annan DVD film med 5:1 ljud. Har ca 7-10 m mellan dator och förstärkare. Ska köpa dell XPS 420 och där kan man välja till Sound Blaster X-Fi kort. Är det värt det (500 kr) jmf med det medföljande inbyggda ljudkortet? Vad ska jag ha för kabel emellan? Har försökt tyda denna tråd men finner det besvärligt. Kort och gott - vilken lösning ger det bästa ljudet? Vilken kabel - digital coax kabel mellan ljudkort och ARCAM antar jag, ELLER? Mycket tacksam för input till en i dett ärende helt novis. Kom gärna med länkar till bra, billiga kablar (länkarna i tråden fungerar dåligt)

#178

Postad 27 december 2007 - 16:20

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Vill du Skicka ljudet digitalt till förstärkaren så spelar ljudkortet inte så stor roll,
vill du däremot skicka ljudet analogt så är X-Fi oftast att föredra framför integrerade ljudkort.

#179

Postad 30 december 2007 - 04:37

Unregistered6a1e2d0d
  • Unregistered6a1e2d0d
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Dum fråga...

Men jag har en dator till övers och tänkte skaffa platt-tv och en 5.1 eller 7.1 reciever och tänkte koppla in datorn för att kunna kolla på film och surfa och kanske i nödfall spela och så från datorn på TV,n/Hemmabion..

Men kan jag alltså använda en vanlig Tos-link kabel för att få ut 5.1 eller 7.1 ljud till recievern?

Trodde jag var "fast" med att använda 3.5mm till RCA för att få ut alla kanalerna, men det behövs kanske inte?

Det vore VÄLDIGT smidigt att kunna använda en toslink-kabel istället eftersom jag tänkte ställa datorn i ett skåp (datorn är ful och väsnas rätt mycket) kanske 3 meter från Tv,n/recievern och att behöva dra 4-5 RCA kablar känns både dyrt och dumt, särskillt eftersom det är en dörr mellan skåpet och TV;n och det blir både jobbigt med alla kablar framför tröskeln. Vore därför mycket bättre med bara en kabel, men kan man alltså köra så?

Ljudkortet jag tänkte använda är ett gammalt Creative Audigy 2 ZS Platinum (Med optisk toslink in o ut på 5.25" frontpanelen)


Är lite fundersam också gällande kablarna om man använder 3.5mm till RCA.. Det verkar som man eventuellt behöver speciella 3.5mm/RCA kablar till detta ljudkort för att få 7.1 ljud? Har nämligen ett Creative Inspire 7700 (7.1 dator-högtalarsystem) som datorn haft förut och på det så är det bara 3 stycken 3.5mm pluggar, men 2 av pluggarna har en extra "sektion" och man får ut 5st 3.5mm pluggar i andra änden på kabeln. Var hittar man sånna kablar i så fall? Har inte sett de någonstans utan det är vanliga "2-sekions"-stereokontakter till RCA som jag sett.

(Se bild)

Postad bild

Tyvärr använder jag högtalarna till min nuvarande dator och den förra tänkte jag ställa som mediaspelare, så jag kan inte sno kabeln från PC högtalarna heller..

Därför är jag lite fundersam. Vill t ex inte köpa en 7.1 reciever om jag "bara" kan få ut 5.1 ur ljudkortet med vanliga kablar ändå. ;)

Vad är den bästa lösningen för mig tror ni? Toslink (ljudkortspanelen på datorns framsida), digital 3.5mm (datorns baksida på en av ljudkortets utgångar) eller 3.5mm/RCA? (ljudkortets baksida, 3 av utgångarna)

Tack så hemskt mycket för all hjälp. Är inte så haj på detta med recievers och grejor. Är skapligt haj på datorer och billjud men där stannar kunskaperna... :) :blush:

#180

Postad 30 december 2007 - 11:31

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Jag tycker det borde fungera med optisk kabel, spelar ingen roll om det är 5.1 eller 7.1 bara förstärkaren kan avkoda 7.1. Däremot klarar vissa ljudkort inta av att skicka DD/DTS via S/PDIF, andra ljudkort klarar inte av att göra om analogt ljud till DD/DTS/ S/PDIF, hur det är just med ditt ljudkort vet jag ej.

4-polig 3,5mm - 3xRCA finns lite varstans
Kjell.com
Teknikmagasinet.se
NetOnNet.se

#181

Postad 30 december 2007 - 15:09

Unregistered6a1e2d0d
  • Unregistered6a1e2d0d
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Tusen tack, mikeett! :blush:

Jag har inte lyckats hitta sånna kablar förut, trots att jag letat. Märkligt. Men kanon. Tack.

I alla fall.. Lyckades hitta en spec på mitt kort på nätet. Men jag vet inte riktigt om det uttryckligen står att den fixar DTS via det ena eller det andra, men det står ju i alla fall att den stödjer "DTS-ES for 7.1/6.1 audio" och "Decodes Dolby Digital Surround EX to 7.1 or 6.1 channels, or will pass through a compressed SPDIF bitstream to an external decoder" men ingenting angående portar, så jag antar/hoppas det funkar ändå. En Optisk kabel på 3 meter är ju inte så dyr ändå, så jag tror jag testar på det viset först så får vi se. Vore ju kanon om det funkade. Funkar det inte så, pja.. Antar att jag kan få användning för en sån kabel någon gång i så fall. ;)

Tack så mycket för tipset i alla fall. :)

Vet inte om du kanske kan få ut nått mer av rappakaljan?

General Specifications
This section displays the specifications of your Audigy 2 ZS audio card, Joystick/MIDI bracket and Platinum Drive (included with Audigy 2 ZS Platinum).

PCI Bus Mastering

  • PCI Specification Version 2.1 compliant
  • Bus mastering reduces latency and speeds up system performance
Audigy 2 ZS Processor
  • Advanced hardware accelerated digital effects processing
  • 32-bit digital processing, which maintains a 192 dB dynamic range
  • Patented 8-point interpolation that reduces distortion to inaudible levels
  • 64-voice hardware wavetable synthesizer
  • Professional quality digital mixing and equalization
Versatile Audio Features
  • Playback of 64 audio channels, each at an arbitrary sample rate
  • 32-bit mixing of all digital sources within Audigy 2 ZS's Digital Mixer
  • 24-bit Analog-to-Digital conversion of analog inputs at 96 kHz sample rate
  • 24-bit Digital-to-Analog conversion of digital sources at 96 kHz to analog 7.1 speaker output
  • 24-bit Digital-to-Analog conversion of stereo digital sources at 192 kHz to stereo output
  • 16-bit to 24-bit recording sampling rates: 8, 11.025, 16, 22.05, 24, 32, 44.1, 48 and 96 kHz, including ASIO2 support at 16-bit 48 kHz resolution.
Professional Digital Audio Processing
  • Supports Sony/Philips Digital Interface (SPDIF) format of up to 24-bit/96 kHz quality
  • SPDIF output at selectable sampling rate of 48 or 96 kHz
  • SPDIF output not available during playback of protected digital audio contents authored with DRM (Digital Rights Management) technology
  • Selectable 6-channel SPDIF output to matching digital speaker systems
  • Software switching of SPDIF Input-to-Output (bypass) to minimize cable connection hassle
  • Low latency multitrack recording with ASIO support
Flexible Mixer Control
  • Selectable input source or mixing of various audio sources for recording
  • Adjustable master volume control
  • Separate bass and treble control
  • Front and rear balance control
  • Muting and panning control for mixer sources
THX Certification
  • Audigy 2 ZS has received the prestigious THX Multimedia Certification award, making it the perfect choice for PC audiophiles seeking the very best music and movie experiences.
Dolby Digital and Digital Surround EX Decoding
  • Decodes Dolby Digital Surround EX to 7.1 or 6.1 channels, or will pass through a compressed SPDIF bitstream to an external decoder
  • Bass redirection: enhances bass output to subwoofer for small satellite speaker systems
  • Crossover bass frequency (10-200 Hz): adjustable to standalone subwoofer units for desired bass level
  • Adjustable Center, Rear Center and LFE level control
  • Creative MultiSpeaker Surround (CMSS)
  • Multispeaker technology
  • Upmixes mono or stereo sources to 7.1 channels
  • Professional-quality panning and mixing algorithm
DTS-ES
  • Support DTS decoding for 5.1 audio
  • Support DTS-CD playback and decoding for 5.1 audio
  • Support DTS-ES for 7.1/6.1 audio
  • DTS-ES Matrix 6.1 for decoding 5.1-channel soundtracks with a back surround channel matrix encoded into the left and right surround channel
  • DTS-ES Discrete 6.1 for 6.1 soundtracks mastered with a discrete back surround channel
EAX ADVANCED HD

EAX ADVANCED HD brings a new level of performance, power, and flexibility to PC audio. The all-new EAX ADVANCED HD Game Audio Library takes in-game audio and acoustic simulation to a whole new level.These innovative technologies bring tremendous realism and total audio immersion to PC gaming:

New Multi-EnvironmentTM technology renders multiple environment audio effects in real time.
Environment PanningTM makes it easy for gamers to track, with three-dimensional precision, the location and movement of sounds that usually represent enemies or team mates. This gives Audigy 2 ZS gamers a better advantage as they are more "attuned" to the game scenario.
Environment ReflectionsTM offers localization of early reflections and echoes.
Environment FilteringTM accurately simulates the propagation of sound in both open and closed environments.
Environment MorphingTM allows for seamless transition from one environment to the next.
EAX ADVANCED HD Music Technologies also assure sonic superiority, rich environment effects and music enhancement features such as Audio Clean-Up, Time Scaling and EAX ADVANCED HD audio effects.

Audio Clean-Up enables the removal of unwanted noise in a digital audio file.
Time Scaling speeds up and slows down music with no distortion.
EAX ADVANCED HD audio effects, developed especially for music listening, further enhance playback of songs.
EAX ADVANCED HD offers dramatically increased 3D audio performance and functionality. Delivering superior audio fidelity and sophisticated reverb effects, this unsurpassed digital entertainment experience is available only from the Audigy 2 ZS family of products.
FireWire (IEEE 1394) Compatibility
  • Compliant to IEEE 1394a specification
  • Supports data rates of 100, 200, and 400 Mbps
  • Supports up to 63 FireWire (IEEE 1394) compatible devices in a daisy-chain configuration
  • Supplies up to 3 watts to FireWire (IEEE 1394) compatible devices



#182

Postad 05 januari 2008 - 14:23

niklas86
  • niklas86
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Hej igen!
Har läst igenom hela tråden (tog sin tid) men har ändå inte riktigt fått det på det klara!

Vill koppla min dator till min reciver.

Har ett Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS (WDM)
https://www.prisjakt...ukt.php?p=43963
http://images.creati...igy2ZS_Prod.jpg
Ser ut så på baksidan av datorn.

Som jag vill koppla ihop med
Yamaha RX-V661
https://www.prisjakt...kt.php?p=158846

Har förstått att det ska gå att koppla med en sladd? från datorn, genom digital ut, men vilken ska jag ha in i förstärken för att få 5,1 ljud, och senare om jag vill uppgradera till 7,1?

Skulle uppskatta länkar oerhört mycket!

Niklas

#183

Postad 05 januari 2008 - 15:41

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
enl. spec på komplett.se
1 x ljud - SPDIF-utgång - 2 pin digitalt ljud
Om detta stämmer så kopplar du en 2-pins 3,5mm - 1xRCA kabel mellan ljudkortets 'digital out' till digital RCA/Koax-ingång på förstärkaren.

Men är den optisk (då lyser det rött i uttaget när du aktiverar S/PDIF så behöver du en 3,5mm optisk - TOSLINK-kabel mellan ljudkort och receiver

#184

Postad 11 januari 2008 - 17:27

Unregistered78af1102
  • Unregistered78af1102
  • Mästare

  • 2 753 inlägg
  • 0
Hej
Hoppas jag kan få hjälp här.

Jag ska koppla datorn till förstärkaren billigt och lätt. Jag vill fortfarande ha kvar datorhögtalarna då det inte är lönt att ha igång förstärkaren när man bara kollar på youtube osv osv...

Jag har bara integrerat ljudkort i moderkortet, och där är bara en ljudutgång (3,5mm) om jag inte minns helt fel. (Blå, grön, röd)
Kablar har jag (3,5 ->2x RCA till förstärkaren).
Nu till frågan: Kan jag använda en 3,5mm -> 2x 3,5mm splitter för att dela ljudet eller blir det bara skit då? Det händer inget med förstärkaren eller så?

Funkar det så här eller är jag tvungen att köpa ett ljudkort? Vill isf ha nåt billigt <300kr iaf. Då kan jag ta det optiskt också till förstärkaren.

MVH Oskar

#185

Postad 12 januari 2008 - 14:44

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Själv använder jag en Förgrening
för 3,5 mm stereouttag
kopplat till hörlurar och datorhögtalare (2.0 system).
Denna går att koppla till Front L/R och mellan datorhögtalare samt TV, men då får du ställa ljudinställningarna till stereo.

Med en sådan kan du ha olika volyminställningar till dels förstärkaren och dels datorhögtalarna, nej en sådan split/förgrening förstör ingenting såvida du inte har på datorhögtalarna och förstärkaren samtidigt och matar på med för hög volym.

#186

Postad 12 januari 2008 - 17:00

Unregistered78af1102
  • Unregistered78af1102
  • Mästare

  • 2 753 inlägg
  • 0
Okej jag köpte en sån men jag hade otur att den glappade, så jag får väl byta ut den..

Blir nog ny dator snart och då kanske det är värt att köpa ett ljudkort med optisk ljudutgång.

Tackar för hjälpen!

#187

Postad 23 januari 2008 - 23:16

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0
har skummat igenom tråden här men inte hittat vad jag söker riktigt (kan ha missat ett av alla hundratals inlägg :D )

jag ska koppla min dator till receiver, datorn har 5.1 stöd så vitt jag vet och flera 3.5mm utgångar varav den ena är markerad "digital". peace of cake tänkte jag, då e de bara ta en mini-toslink sladd. men när jag aktiverade digitalt ljud så lyser inget ur den digitala utgången :P brukar man inte se det när det är 3.5mm? för ur vanliga toslink lyser det ju rött. eller finns det även 3.5mm koaxiala utgångar? vad för sladd/adapter behöver jag?

#188

Postad 24 januari 2008 - 09:48

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Vissa ljudkort kör med elektriska digitala 3,5mm utgångar.
Du behöver ta reda på var S/PDIF-utgången är då det finns 1-,2-, och 4-poliga 3,5mmutgångar (och kontakter).
Enklast är att prova en vanlig 3-polig 3,5mm kontakt - 2xRCA . koppla först in ena RCA:n i digitalingången på förstärkaren (vänta 1 min för säkerhets skull, tar ca 10s innan ljudet kommer), sedan andra och se om någon av dom fungerar.

#189

Postad 24 januari 2008 - 13:28

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0
nu vet jag inte om jag hänger med här, finns det olika varianter av 3.5mm uttag? hur ska man då veta vilket man har? vad är det för skillnad på 1-,2-,3- och 4-poliga kontakter?

hursomhelst har jag ett creative soundblaster live! från 2002 om jag inte minns fel, och det ser ut så här:
Bifogad fil  Kopia_av_digital_042.jpg   104,64K   4 Antal nerladdningar
det ser ut som att det är små vita "plastpluppar" inne i hålet, som inte finns i de vanliga utgångarna...

och jag har kollat igen, det lyser inte inne i kontakten vad jag kan se när digitalt ljud är aktiverat. kan jag då vara säker på att det är en elektrisk digital utgång? och var får jag isåfall tag i sådana sladdar/adaptrar?

och till sist: 3.5mm-2xRCA är det verkligen digitala sladdar vi pratar om då? det låter som en vanlig stereosladd?

#190

Postad 24 januari 2008 - 14:41

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Eh, 1-polig blir nog svårt, skulle vara 2-polig, 3-polig samt 4-polig.
2-polig = 3,5mm monoplugg, 3-polig = 3,5mm sereoplugg, 4-polig = 3,5mm stereoplugg +1 (kan vara video, S/PDIF eller annat intressant)
Lite sökning gav en träff på midiman_vs_sblive_review och han använder sig av en 2-polig (3,5mm monoplugg) till RCA för att få digitalljud.
eller en adapter

#191

Postad 24 januari 2008 - 19:55

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0
ok tackar för en intressant länk :)

det verkar ju helt enkelt vara en elektrisk digital utgång som fins på kortet. men en fundering väcktes:

Since the SPDIF on the SB Live is a 1/8 port (to be used with certain sets of speakers), I had to use a 1/8 mono to RCA converter so I could then use Digital Out to my receiver. Brian Sounder confirmed that this method will only transmit for a stereo signal. Creative does offer converters that will convert the signal while keeping the surround sound intact.

betyder detta att jag inte kan få ut flerkanalsljud? hittade en liten sak hos kjell. skulle den fungera för mig? och vad har det för betydelse att den är mono? hur vet man överhuvudtaget om det går att köra digitalt med denna? (adapterlänken du la in fungerar inte...)

jag hoppas ni har överseende med att jag aldrig hållt på med sånt här förut och därför har många frågor ;) ...

Redigerat av Unregisterede3e9db38, 24 januari 2008 - 23:06.


#192

Postad 24 januari 2008 - 23:03

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0
nu kommer jag här igen, förlåt om jag dubbelpostar här, men jag har hittat lite till efter en hel del timmars sökande på nätet.

här finns manualen till creative sound blaster live! vet inte exakt om det är mitt, men det ser ut att vara ungefär samma. på sid 48 kan man sedan läsa:

analog/digital out via 4-pole 3.5mm minijack on rear bracket
- digital out: front, rear, center and subwoofer spdif digital outputs
(gick inte att kopiera text i pdf dokumentet...)

då kan man fråga sig vad man ska göra med denna 4-poliga utgång, och letar man "lite" på nätet kommer man fram till att oändligt många har grubblat över samma sak och inte fått något att fungera för att få flerkanaligt. däremot fungerar 2 kanaler felfritt. det verkar nästan som att creative har satt dit en spdif som inte går att använda, men så hittade jag denna som tydligen inte tillverkas längre utan enbart finns i enstaka exemplar på lager (måste bara kolla om mitt sb live! är det som stöds). vad jag förstått går det inte att få ut flerkanaligt på annat sätt då det kommer ur elektriskt 3.5mm jack eller? 4-poliga 3.5mm till 3 RCA verkar inte fungera enligt andra som testat... vet inte ens vad de är till för egentligen

börjar nu överväga om det verkligen är värt allt detta eller om jag ska nöja mig med att köra analog stereo så slipper jag även risken att bränna ingången på receivern... jag har ju trots allt inte surround ännu, men planerna är att det ska bli så inom en snar framtid

Redigerat av Unregisterede3e9db38, 25 januari 2008 - 00:39.


#193

Postad 25 januari 2008 - 08:16

jordow
  • jordow
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag försökt att läsa det mesta här och det verkar som jag har samma problem.

Jag har ett SB audigy 2 kort med en digital out på. Jag gjorde som det stod i manualen och köpte en 3,5mm mono to RCA converter och sen en vanlig RCA som jag drog in i en coaxial-ingång på min denon. Jag fick på detta sett bara 2 kanaler. Är det så att det inte ska fungera med 5.1? Jag har inte lyckats få klarhet i det. Det verkar ju inte som nån har lyckats utan att köpa till extra apparater. I min manual står det dock beskrivet att jag på detta sätt ska koppla signalen till en 5.1 förstärkare, och det tolkar jag som om det ska kunna gå att få ut 5.1.

Man kanske ska gå på att använda de analoga kopplingarna istället. Då riskerar jag väl inta att bränna några ingångar?

#194

Postad 25 januari 2008 - 10:28

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0
adaptern jag hittade finns bl.a. hos komplett och inwarehouse. men jag är inte säker på om mitt kort stöds av detta, och inte vet jag om ett vanligt SB audigy 2 stöds heller (audigy 2 value stöds...).

däremot så har jag nog kommit fram till att 2 kanaligt duger åt mig då jag bara kommer köra från datorn ibland. men då undrar jag hur stor är risken att man bränner koaxiala ingången på receivern? om man följer säkerhetsanvisningarna och kopplar strömmen ur både datorn och receivern innan man kopplar ihop dom, har risken eliminerats? eller är den fortfarande så stor att man kanske inte vågar detta?

Redigerat av Unregisterede3e9db38, 25 januari 2008 - 10:29.


#195

Postad 25 januari 2008 - 10:56

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Tråkigt, men det är en djungel med ljudkort, och specarna brukar vara under all kritik.
Har man tur får man till något man blir nöjd med, har man otur blir det halvdant eller fungerar inte alls som man tänkt sig...

Bra undersökt iaf Richie!

#196

Postad 25 januari 2008 - 21:04

Magnus N
  • Magnus N
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
läst tråden men inte blivit så mycket klokare så att man skulle fata något :/ , införskaffa ett hemmabiosystem i julas(LG HT762TZ) och vill nu kunna få ljud till detta så man inte behöver köra med datorhögtalarna hehe.

Ljudkort: Creative SB X-FI Xtrememusic
Bifogad fil  ljudkort.JPG   11,96K   1 Antal nerladdningar

Så att jag fick med en RCA 2x3,5mm kabel när man köpte allt, har testat med den och ställt recievern i AUX läge, men får ej något ljud, fick till en sorts adapter som gjorde att den ände som gick in till ljudkortet blev en istället för två(http://www.kjell.com...6810000,6850000)

Som sagt, är kabelvalet helt fel ?

Sedan, om man nu fixar rätt kabel ifall ovanstående var helt fel, är det då bara att plugga i och köra, eller är det mycket mixtrande med diverse program för att få ut ljudet ?

#197

Postad 26 januari 2008 - 18:29

fiskarn85
  • fiskarn85
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
har samma kort som dig magnus, jag har inte heller någon aning om vilken sorts kabel jag ska ha till min onkyo-605:a

#198

Postad 27 januari 2008 - 09:24

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
enl recension på hardwarelogic så behös en 2-polig phonostift/3,5mm plugg/monoplugg till RCA kabel/adapter, sätts in i ljudkortets flexijack (kombinerad hörlur/mic in/digital IO).

Så adaptern Richie.f hittade på kjell.com skall fungera bra, bara att gå in i ljudkortsinställningarna och aktivera S/PDIF, digital out eller vad det kan tänkas heta.

Det fungerar även med en 3,5mm-2xRCA adapter men det är bara en av RCA-utgångarna som fungerar som digitalutgång i så fall :D

Redigerat av mikeett, 27 januari 2008 - 09:30.


#199

Postad 28 januari 2008 - 18:25

Magnus N
  • Magnus N
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Tackar, ska provas :rolleyes:

#200

Postad 02 februari 2008 - 08:17

Unregisteredc88623a1
  • Unregisteredc88623a1
  • Lärjunge

  • 343 inlägg
  • 0
Finns det någon möjlighet att få 5.1 ljud ur denna hemmabioreciver
från detta moderkort
, i så fall vad behöver jag för kabel.

Tacksam för all hjälp.

Ska helst gå att köpa kabeln från onoff eller elgiganten då jag bor i en liten stad (by) Västervik



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.