Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Uppgradering från Dali Concept

49 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
DALI Concept 8 (Golvhögtalare) 1 8,89 (34) Inga priser
Dynaudio Focus 140 (Surroundhögtalare) 1 9,28 (24) Inga priser
DALI Mentor 6 (Golvhögtalare) 0 9,03 (30) Inga priser
Dynaudio Contour S3.4 (Golvhögtalare) 1 9,48 (24) Inga priser
KEF XQ40 (Golvhögtalare) 3 9,33 (8) Inga priser
Cambridge Audio Azur 840A v.2 (Stereoförstärkare) 5 8,83 (17) Inga priser
Dynaudio Excite X36 (Golvhögtalare) 1 7 (1) Inga priser
B&W CM9 (Golvhögtalare) 3 8,54 (23) Inga priser
Dynaudio Focus 220 II (Golvhögtalare) 1 8,43 (6) Inga priser
71 relaterade trådar
Köpråd - Högtalare för stereo 15-30000 (140 inlägg) 4 mån sedan
Dynaudio-klubben (591 inlägg) 1 år sedan
B&W-klubben (535 inlägg) 3 år sedan
Ny serie från Dynaudio, Excite (1002 inlägg) 4 år sedan
Hjälp med inställning av högtalare (1 inlägg) 4 år sedan
2-kanalsförstärkare med Hembiofunktion (198 inlägg) 5 år sedan
* Officiell tråd - Cambridge 840A * (213 inlägg) 5 år sedan
Dynaudio Contour S1.4 (78 inlägg) 5 år sedan
KEF-klubben (163 inlägg) 6 år sedan
*Officiell tråd - Dali Mentor * (219 inlägg) 6 år sedan
Dynaudio Contour 3.4 vs. ConfidenceC2 eller C4??? (79 inlägg) 8 år sedan
Beslutsångest (3 inlägg) 8 år sedan
Köpråd uppgradering stereo (3 inlägg) 8 år sedan
Placering Dynaudio Focus (8 inlägg) 8 år sedan
Dynaudio Focus 140 - Hur mycket kraft behövs? (101 inlägg) 9 år sedan
Golvhögtalare ~12 tkr (41 inlägg) 9 år sedan
vill se film med hög volym utan dist o missljud (53 inlägg) 9 år sedan
Förstärkare till B&W cm10 / cm9 (16 inlägg) 9 år sedan
Skorrande diskant b&w cm9 (5 inlägg) 10 år sedan
Dynaudio Focus 220 MkII (27 inlägg) 10 år sedan
Förstärkare till CM9 (13 inlägg) 10 år sedan
B&W CM9 eller vänta på CM10? (94 inlägg) 10 år sedan
Högtalare för kring 20 000:- (52 inlägg) 10 år sedan
B&W CM9 eller Focal Chorus 826W ?? (26 inlägg) 11 år sedan
Dynaudio Focus 140 - lyfter de min anläggning? (9 inlägg) 11 år sedan
Dali Mentor eller Dynaudio Focus 140? (26 inlägg) 11 år sedan
Högtalare mellen 20000-30000? (14 inlägg) 11 år sedan
Tar upp jakten igen på nya högtalare. LÄS! (62 inlägg) 11 år sedan
Stereo kontra surround? (2 inlägg) 11 år sedan
B&W CM9 vs DALI Mentor 6 (88 inlägg) 11 år sedan
Stärkare till B&W CM9 (5 inlägg) 12 år sedan
Hjälp mig hitta kablar som matchar mitt system. (10 inlägg) 12 år sedan
Hjälp mig välja center till Kef XQ40. (11 inlägg) 12 år sedan
När kommer ersättaren till Dynaudio Contour? (15 inlägg) 12 år sedan
B&W CM9, vilken förstärkare? (26 inlägg) 12 år sedan
Hur illa är detta? (17 inlägg) 12 år sedan
Förstärkare och CD till Dali Ikon 6 (20 inlägg) 12 år sedan
Elac vs. Dali Mentor? (7 inlägg) 12 år sedan
B&W CM9 (169 inlägg) 12 år sedan
dynaudio focus 140 vs focus 220? (12 inlägg) 13 år sedan
Elac eller B&W? (16 inlägg) 13 år sedan
B&W utökar CM-serien (152 inlägg) 13 år sedan
Behålla Dali Concept 8 eller köpa XTZ 99.36 (44 inlägg) 13 år sedan
Cambridge Audio-klubben (146 inlägg) 13 år sedan
Val av tvåkanalsstärkare! (12 inlägg) 13 år sedan
Rotel + Dali mentor? (13 inlägg) 14 år sedan
Provlyssningsrunda stereo i Sthlm 23/5 (34 inlägg) 14 år sedan
KEF XQ40 eller JBL LS 80 eller rent av Focal Electra 1027s? (8 inlägg) 14 år sedan
Music Hall A50.2 (5 inlägg) 14 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 14 år sedan
XTZ A100 i blindtest mot Marantz EISA winner (159 inlägg) 14 år sedan
Canton GLE 490 (37 inlägg) 14 år sedan
Canton Vento 890 DC vs Audiovector S3 Super (41 inlägg) 15 år sedan
Erfaringer med Dynaudio Focus 110, 140? (16 inlägg) 15 år sedan
Nya golvare max ~12000:- (47 inlägg) 15 år sedan
Minitest av fyra golvare (7 inlägg) 15 år sedan
DALI Concept 8 vs Canton GLE 409 eller något bättre (9 inlägg) 15 år sedan
Om ni fick välja................... (3 inlägg) 15 år sedan
KEF:s nya XQ-serie på G (12 inlägg) 15 år sedan
Cambridge 840 (8 inlägg) 15 år sedan
Min resa efter nya högtalare (44 inlägg) 15 år sedan
Dali Mentor 6 vs Audiovector S3 (3 inlägg) 15 år sedan
Dali Concept 8 (27 inlägg) 15 år sedan
På vilka förstärkare el. recievers (25 inlägg) 16 år sedan
Provlyssnat: 15 högtalare i prisklassen 10 000kr - 40 000 kr (33 inlägg) 16 år sedan
KEF XQ40 (0 inlägg) 16 år sedan
Val av Högtalare (18 inlägg) 16 år sedan
Dali Concept 8 (17 inlägg) 16 år sedan
B&W 804S eller Dynaudio 3.4 Contour? (8 inlägg) 17 år sedan
Dynaudio Contour S3.4 (21 inlägg) 17 år sedan
Hjälp mig fort! (63 inlägg) 17 år sedan

#1

Postad 09 januari 2011 - 09:12

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0
Hej, nu har jag haft mina Dali Concept 8 i två år och även om det är två år som jag varit mycket nöjd med ur ljudsynpunkt så har jag nu fått upp ögonen för andra dimensioner i hifivärlden.

Det jag är nöjd med med de nuvarande högtalarna är väl främst att de har ett ganska fylligt ljud, men kanske lämnar lite att önska i de övre regionerna, dock är jag inte jätteförtjust i högupplösta, skrikiga varianter. Är även ute efter lite mer botten, både ljup och tryck, än vad mina nuvarande lämnar

Jag har haft ögonen på Dali mentor 6 ett tag men av de recensioner jag läst kan de vara en aningen skrikiga?
Jag använder idag en Cambridge azurr 840A som förstärkare och 640C som CD-spelare, samt DAC Magic och en iMac.

Hur är B&W's CM-Serie i jämförelse med Dali? Andra alternativ?
Prisklassen är väl mellan 20-30000

Mvh

Redigerat av Corpze, 03 februari 2011 - 10:30.


#2

Postad 09 januari 2011 - 10:18

Forshaga
  • Forshaga
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0
Dynaudio Excite eller Ino Pi60. Men ska du ha Ino så får du nog skruva ihop dom själv för att hamna under 30000:-

#3

Postad 09 januari 2011 - 10:55

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Då bör du verkligen ta en titt på:


De är enligt mig en väldigt lyckad "kombination" av karaktären hos DALI och B&W.

#4

Postad 09 januari 2011 - 12:42

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0
Inte Dali med Cambridge. Så får att slippa byta allt, ge dig ut på begagnatmarknaden. Kanske ett par Mirage OM-5/7 eller Dynaudio?

#5

Postad 09 januari 2011 - 17:50

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0

Inte Dali med Cambridge. Så får att slippa byta allt, ge dig ut på begagnatmarknaden. Kanske ett par Mirage OM-5/7 eller Dynaudio?


Blir karaktären alldeles för ljus och skrikig med dessa två komponenter ihop?
Hur blir det med tex. CM-serien från B6W?

#6

Postad 09 januari 2011 - 19:47

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Blir karaktären alldeles för ljus och skrikig med dessa två komponenter ihop?
Hur blir det med tex. CM-serien från B6W?

Cambridge och DALI är ingen bra matchning, men Cambridge och Dynaudio fungerar utmärkt. Cambridge och B&W också.

Rättare sagt, Cambridge fungerar med alla neutrala högtalare. DALI är spelglada och lite hissade i diskanten. :)

#7

Postad 09 januari 2011 - 19:51

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
Hej

när man läser vad de är du önskar av en ny högtalare så låter de som om Dynaudio skulle passa dig, vilket flera redan tipsat om.
Vad de gäller B&W CM och Mentor så är de ju en enkel match att gå till närmaste klubb och lyssna om du inte bor långt bort.

Men mitt tips är Dynaudio eller möjligen sonus faber, beg eller ny i lämplig prisklass.

#8

Postad 09 januari 2011 - 22:20

En i kvadrat
  • En i kvadrat
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
Jag spelar med Dynaudio x32 och Cambridge 840 A och tycker att det funkar bra ihop. Spelar med en mac som källa som du.

Har tyvärr inte hört dina nuvarande högtalare så jag kan inte jämföra.

#9

Postad 09 januari 2011 - 23:13

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Jag spelar med Dynaudio x32 och Cambridge 840 A och tycker att det funkar bra ihop. Spelar med en mac som källa som du.

Har tyvärr inte hört dina nuvarande högtalare så jag kan inte jämföra.

Dynaudio rullar över DALI alla dagar i veckan. :(

#10

Postad 10 januari 2011 - 18:51

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0

Dynaudio rullar över DALI alla dagar i veckan. :)


Inte om man jämför de i samma prisklass. Dynaudio Excite X36 rullar ju t.ex. inte över Mentor 6 alla dagar i veckan, snarare tvärtom. Och ni nästa prissegment tycker jag fortfarande Dali leder (Mentor/Helicon vs Focus/Contour), men det är väldigt jämnt. Men ju högre upp i pris man kommer desto mer levererar Dynaudio, medans Dali inte direkt drar på några större växlar. Vid Sapphire är Dali för första gången helt avhängda. Men dom priserna är ju inte något de flesta av oss kan köpa prylar för.

Redigerat av Unregisteredfb5958ec, 10 januari 2011 - 18:53.


#11

Postad 11 januari 2011 - 08:32

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Nja, jag tycker att DALI först börjar låta okej vid Helicon. Allting under låter skrikigt och saknar totalt mellanregister. Från Helicon och uppåt byter DALI helt karaktär och blir balanserad och jämn som B&W (högre serier), Dynaudio och Ino.

Mentor 6 är riktigt magisk att lyssna till vid riktigt bra inspelningar med rätt genre, helst akustisk musik, men den är så obalanserad att man undrar om de hade tagit aningen för många av "den lille" vid konstruktionsbordet. :)

Mäter man upp den i ett rum så ser ju kurvan ut typ så här.

#12

Postad 11 januari 2011 - 12:35

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0
Blir nog till att ta ett varv till karlstad och lyssna på mentorerna tilsammans med cambridge.

Är det någon som har hört både mentor och Klipsch och kan jämföra? För klipsch är ju lite av den skrikigare typen, som jag inte gillade lika skarpt som Concept. tror det var RF-82 jag lyssnade till då och jämförde med.

#13

Postad 11 januari 2011 - 20:04

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0

Nja, jag tycker att DALI först börjar låta okej vid Helicon. Allting under låter skrikigt och saknar totalt mellanregister. Från Helicon och uppåt byter DALI helt karaktär och blir balanserad och jämn som B&W (högre serier), Dynaudio och Ino.

Mentor 6 är riktigt magisk att lyssna till vid riktigt bra inspelningar med rätt genre, helst akustisk musik, men den är så obalanserad att man undrar om de hade tagit aningen för många av "den lille" vid konstruktionsbordet. ;)

Mäter man upp den i ett rum så ser ju kurvan ut typ så här.


Tycker du är helt fel ute, Var inne på att köpa Helicon 400, men eftersom i alla fall Mentor 8 lät så likt (och på många sätt bättre), så blev det ett par sånna istället.

#14

Postad 11 januari 2011 - 23:19

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Ja, tycker man att Helicon och Mentor låter likadant ska man ju självklart inte köpa den som kostar mer pengar. Trevligt att du är nöjd.

Jag var också nöjd DALI-ägare i ett par år, men sedan kom jag till insikt om att högtalaren styrde mitt val av musik. Inte vad jag egentligen var sugen att lyssna på. En högtalare ska sjunga vackert till både Meshuggah och Mark Knopfler.

#15

Postad 12 januari 2011 - 21:50

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0

Ja, tycker man att Helicon och Mentor låter likadant ska man ju självklart inte köpa den som kostar mer pengar. Trevligt att du är nöjd.

Jag var också nöjd DALI-ägare i ett par år, men sedan kom jag till insikt om att högtalaren styrde mitt val av musik. Inte vad jag egentligen var sugen att lyssna på. En högtalare ska sjunga vackert till både Meshuggah och Mark Knopfler.


Vilka Dali hade du då?

#16

Postad 13 januari 2011 - 13:47

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Ikon 6 och Mentor 6.

#17

Postad 14 januari 2011 - 10:07

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0
Är det någon som vet hur Ikon 7 låter jämfört med de redan nämnda? Bas/diskant? Blir troligtvis att beställa en rejäl lyssningsstund på Hifiklubben frampå känner jag :blink:

#18

Postad 14 januari 2011 - 11:34

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Är det någon som vet hur Ikon 7 låter jämfört med de redan nämnda? Bas/diskant? Blir troligtvis att beställa en rejäl lyssningsstund på Hifiklubben frampå känner jag :blink:

Vass diskant och dämpat mellanregister. Underbar till akustisk musik, sämre till det mesta annat.

#19

Postad 14 januari 2011 - 11:39

Unregistered53cc092c
  • Unregistered53cc092c
  • Lärjunge

  • 394 inlägg
  • 0
Gick för snart 2 veckor sedan från concept 6 till B&W 683.

Det är en ruggig skillnad, mer botten, värme djup osv.
Det är en helt annan ljudkaraktär än concept-serien och även IKON.

Nu är jag absolut ingen expert, men lyssande på det mesta hos "klubben" och det var bara att konstatera att för att hitta det jag saknade (mer djup, värme) så fick jag gå ifrån DALI IKON (liknar Concept) och Lektor helt.
Av ekonomiska skäl lyssnar jag numer aldrig på frontar för mer än 20000kr =)

Jag antar att det är mellanregistret som du saknar och det hittar du inte hos Ikon eller Lektor. Mitt öra gör det inte, men det kanske ditt gör?
Jag hade absolut tagit in 683 och CM-serien på lyssningsrundan och givetvis MA RX 8 som ofta nämns ihop med 683.
Och såklart de andra förslag som kommit upp i tråden av mer erfarna och kunniga än mig.

Skriv gärna vad det blev och dina intryck av lyssningrundan, det är alltid trevligt att läsa, och kunna lägga på minnet om man skall iväg själv ngn gång.

#20

Postad 14 januari 2011 - 13:13

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0

Gick för snart 2 veckor sedan från concept 6 till B&W 683.

Det är en ruggig skillnad, mer botten, värme djup osv.
Det är en helt annan ljudkaraktär än concept-serien och även IKON.

Nu är jag absolut ingen expert, men lyssande på det mesta hos "klubben" och det var bara att konstatera att för att hitta det jag saknade (mer djup, värme) så fick jag gå ifrån DALI IKON (liknar Concept) och Lektor helt.
Av ekonomiska skäl lyssnar jag numer aldrig på frontar för mer än 20000kr =)

Jag antar att det är mellanregistret som du saknar och det hittar du inte hos Ikon eller Lektor. Mitt öra gör det inte, men det kanske ditt gör?
Jag hade absolut tagit in 683 och CM-serien på lyssningsrundan och givetvis MA RX 8 som ofta nämns ihop med 683.
Och såklart de andra förslag som kommit upp i tråden av mer erfarna och kunniga än mig.

Skriv gärna vad det blev och dina intryck av lyssningrundan, det är alltid trevligt att läsa, och kunna lägga på minnet om man skall iväg själv ngn gång.


Tack för tipset, jag skall räkna in de också, är ju trots allt väldigt enkelt att byta frontar när man vet vilken elektronik man har hemma, och kan lyssna med!

Det jag saknar mest hos mina Concept 8 är lite mer must i botten samt nåågot tydligare mellanregister och diskant, Jag lyssnar på precis all musik - bara den är bra :) nej men skämt åsido så är det mestadels elektroniskt & hårdrock men gärna lite vanlig "pop" och gamla godingar. Klassiskt är sällan men det händer att jag spelar det också.

#21

Postad 14 januari 2011 - 15:00

Unregistered53cc092c
  • Unregistered53cc092c
  • Lärjunge

  • 394 inlägg
  • 0
Precis det samma, och då passar inte Concept speciellt bra=) Dyra läropengar....

Just rock (Metal mm) passar Concept illa, skulle tom vilja säga direkt väldigt dåligt!
Som sagt läropengar!

Just
683 (även RX 8) passa rock väldigt bra, Lektor 8 sägs passa grymt bra, men den ljudkaraktären passar absolut inte mig.

Nu fick jag även med mig centern HTM61, och den är jag fortfarande tveksam till i ljudkaraktären, och framförallt när man ser priset, men det är möjligt att det går att fixa till med akustiken hemma.

Nu är jag givetvis färgad, eftersom jag precis köpt B&W och gillar dem skarpt.


Tack för tipset, jag skall räkna in de också, är ju trots allt väldigt enkelt att byta frontar när man vet vilken elektronik man har hemma, och kan lyssna med!

Det jag saknar mest hos mina Concept 8 är lite mer must i botten samt nåågot tydligare mellanregister och diskant, Jag lyssnar på precis all musik - bara den är bra :) nej men skämt åsido så är det mestadels elektroniskt & hårdrock men gärna lite vanlig "pop" och gamla godingar. Klassiskt är sällan men det händer att jag spelar det också.



#22

Postad 15 januari 2011 - 14:16

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0

Jag var också nöjd DALI-ägare i ett par år, men sedan kom jag till insikt om att högtalaren styrde mitt val av musik. Inte vad jag egentligen var sugen att lyssna på. En högtalare ska sjunga vackert till både Meshuggah och Mark Knopfler.


Ikon 6 och Mentor 6.


OK, men det är lite orättvist att jämföra det du hade då, Ikon 6 och Mentor 6, som ändå är relativt billiga högtalare, med de Dynaudio du har nu. Givetvis får du mer när högtalaren kostar över det dubbla mot Mentor 6.

Sen håller jag med om att Dalis högtalare generellt inte är någon höjdare till Meshuggah. Men allt ljud är en kompromiss. Det är inte heller så att dina Contour 3.4 är den perfekta högtalaren till all musik, däremot håller jag med (av de få tillfällen jag spisat Dynaudio) att deras högtalare är mer all-round än Dali. Mina Mentor 8 är en jämnare match prismässigt mot dina Contour 3.4 i så fall.

Mentor 8 högtalaren har ett mycket bredare spann i hur det låter. Det som låter som bäst, har någon högtalare oavsett prisklass svårt att slå. Det som låter allra sämst, börjar man fundera på om högtalaren är felbyggd. Så för mig kokade det ner till, vad lyssnar jag på för musik? Svaret blev något i stil med detta för mig, om jag nu skulle benchmarka mot t.ex. Contour 3.4:

20% av musiken: Total utklassning av Mentor 8
30% av musiken: Låter bättre på Mentor 8
30 % av musiken: Rätt lika
10 % av musiken: Sämre
10 % av musken: Wtf? Katastrof på Mentor 8

Men svaret för mig blev att "snittet" låg högre med Mentor 8 med just den musiken jag gillar. De enda två "normala" golvhögtalarna som faktiskt går att köpa, jag någonsin hört (och jag har hört många), som gett ett högre snitt är Dynaudio Sapphire och Wilson Benesch Curve. Båda kostar dock en multipel på 2-3X pengarna av Mentor 8.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att jag lyssnar hellre mer på den musiken som låter fantastisk på hifi-anläggningen (och lyssnar på typ Meshuggah i mp3-spelaren eller så), än att allt låter "okej", men aldrig fantastiskt. Eftersom jag inte prioriterar mina pengar på en anläggning som kan ge mig det med all musik (vilket är lite av en utopi, eftersom mycket är så dåligt inspelat att ingen anläggning kan få det att låta riktigt bra), så får jag nöjja mig med att få lyssna på skönsjungade toner i åtminstone 50% av musiken jag gillar. Med Dynaudio i samma prisklass skulle jag kanske få samma gåshudskänsla av underbart ljud med kanske 20-30% av musiken jag lyssnar på..

Redigerat av Unregisteredfb5958ec, 15 januari 2011 - 14:20.


#23

Postad 15 januari 2011 - 14:47

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
För mig går inte ditt resonemang ihop, men huvudsaken är att det gör det för dig.

Jag tycker att både Ino pi60, Dynaudio Contour S3.4 och B&W 804S har betydligt bättre återgivning än någon DALI modell. Givet att rummet är okej skulle jag säga att dessa högtalare också hör till världens bästa högtalare för all sorts musik. För mig ska inte en högtalare ha egenljud för sig och därför går den bort.

Alla tre ovantående högtalare är nästan omöjliga att urskilja från varandra om rummet anpassas så att kurvan blir någorlunda fin. Återgivning handlar för mig inte om att en högtalare ska låta bra, den ska förmedla musiken på ett bra sätt. Jag lyssnar väldigt sällan på just högtalare och dess egenljud. När det kommer till DALI så har de väldigt mycket egenljud för sig. Inte min melodi.

Priset på högtalarna har ju ingenting med återgivningen att göra (på det sätter att den dyr automatiskt inte är bättre än en billig). Ino pi60 är mycket bättre än DALI Helicon exempelvis.

#24

Postad 15 januari 2011 - 15:14

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0

För mig går inte ditt resonemang ihop, men huvudsaken är att det gör det för dig.

Jag tycker att både Ino pi60, Dynaudio Contour S3.4 och B&W 804S har betydligt bättre återgivning än någon DALI modell. Givet att rummet är okej skulle jag säga att dessa högtalare också hör till världens bästa högtalare för all sorts musik. För mig ska inte en högtalare ha egenljud för sig och därför går den bort.

Alla tre ovantående högtalare är nästan omöjliga att urskilja från varandra om rummet anpassas så att kurvan blir någorlunda fin. Återgivning handlar för mig inte om att en högtalare ska låta bra, den ska förmedla musiken på ett bra sätt. Jag lyssnar väldigt sällan på just högtalare och dess egenljud. När det kommer till DALI så har de väldigt mycket egenljud för sig. Inte min melodi.

Priset på högtalarna har ju ingenting med återgivningen att göra (på det sätter att den dyr automatiskt inte är bättre än en billig). Ino pi60 är mycket bättre än DALI Helicon exempelvis.


Du kanske missuppfattar mig, vad vet jag? Aldrig hört pi60 tyvärr. Vad menar du med egenljud? Att frekvenskurvan inte är rak? Jag skiter faktiskt högaktligen totalt i frekvenskurvor (trots att jag är ingenjör ifrån Y-linjen). När jag insåg att frekvenskurvor absolut inte är något för mig, var när jag lyssnade på Dynaudio Consequence nyutgåva hos Audioconcept på Kungsholmen, i deras ljudrum, som är gjort efter konstens alla regler. Där skulle jag gissa att frekvenskurvan är helt rak. Musiken är som död för mig i ett sådant rum, nästan olyssningsbart i min mening. Högtalare som B&W är inne på samma spår som deras lyssningsrum, döda platta tråkiga högtalare i min mening. Det finns inget liv/nerv/medryckande i musiken. Det låter inte alls bra i mina öron och jag har kompisar som tycker likadant. Nu överdriver jag så klart för att få fram min poäng. B&W:s högtalare är inte olyssningsbara, men de rör sig åt det hållet. Lyssningsrummet på Audioconcept däremot förstör totalt ljudet för mig.

Priset tycker jag är en högst väsentlig faktor till hur mycket pengar skaparna haft för att minimera kompromisserna. Ino högtalare är speciella eftersom de är hemmabyggen. Tillverkat som en Dynaudio och såld av återförsäljare, hade nog pi60 kostat 150 000kr, så det exemplet faller ju helt platt enligt mig.

Redigerat av Unregisteredfb5958ec, 15 januari 2011 - 15:16.


#25

Postad 15 januari 2011 - 15:31

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Du kanske missuppfattar mig, vad vet jag? Aldrig hört pi60 tyvärr. Vad menar du med egenljud? Att frekvenskurvan inte är rak? Jag skiter faktiskt högaktligen totalt i frekvenskurvor (trots att jag är ingenjör ifrån Y-linjen). När jag insåg att frekvenskurvor absolut inte är något för mig, var när jag lyssnade på Dynaudio Consequence nyutgåva hos Audioconcept på Kungsholmen, i deras ljudrum, som är gjort efter konstens alla regler. Där skulle jag gissa att frekvenskurvan är helt rak. Musiken är som död för mig i ett sådant rum, nästan olyssningsbart i min mening. Högtalare som B&W är inne på samma spår som deras lyssningsrum, döda platta tråkiga högtalare i min mening. Det finns inget liv/nerv/medryckande i musiken. Det låter inte alls bra i mina öron och jag har kompisar som tycker likadant. Nu överdriver jag så klart för att få fram min poäng. B&W:s högtalare är inte olyssningsbara, men de rör sig åt det hållet. Lyssningsrummet på Audioconcept däremot förstör totalt ljudet för mig.

Priset tycker jag är en högst väsentlig faktor till hur mycket pengar skaparna haft för att minimera kompromisserna. Ino högtalare är speciella eftersom de är hemmabyggen. Tillverkat som en Dynaudio och såld av återförsäljare, hade nog pi60 kostat 150 000kr, så det exemplet faller ju helt platt enligt mig.

Nej, jag tror inte att jag missförstår dig, men jag håller inte med. ;)

Jag vill inte spekulera i vad pi60 hade kostat om Dynaudio hade tillverkat den, däremot förstår jag inte varför "mina argument faller platt" (kuriosa kan väl vara att just S3.4 kostade 30 000 kronor när den kom år 2003 och Mentor 6 kostade 27 500 kronor för ett år sedan).

Jag håller inte med dig om det du skriver och jag förstår inte argumentet om varför högtalare inte ska kunna spela all sorts musik. Det är inte högtalarens ljud jag vill ska vara magiska, utan musiken jag lyssnar på. Därför föredrar jag neutrala högtalare med korrekt återgivning och någorlunda dämpade och diffuserade rum.

Folk får lyssna på vad de vill i vilka rum de vill, men att säga att återgivningen är bättre än neutrala högtalare är ju ganska ogenomtänkt. Återgivning handlar om att återge någonting, inte skapa en magisk upplevelse som inte fanns där. DALI kan vara jätteroliga att lyssna på. Helst i ett vanlig vardagsrum utan dämpning till någon musik från Stockfisch, typ Chris Jones eller Sarah K., men det är ju inte korrekt återgivning.

#26

Postad 15 januari 2011 - 15:47

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0
"Jag håller inte med dig om det du skriver och jag förstår inte argumentet om varför högtalare inte ska kunna spela all sorts musik."

Självklart vill jag att högtalaren ska kunna spela all sorts musik, det vore ju underbart! Men då läste du inte vad jag skrev. För att överdriva min poäng: Jag sa att jag hellre tar något som låter precis som jag vill ha det på 99% av all musik och förskräckligt på 1%, än lyssningsbart, men inte direkt "roligt" på 100%, sen får du byta ut %-siffrorna till något mer realistiskt.

"Det är inte högtalarens ljud jag vill ska vara magiska, utan musiken jag lyssnar på. Därför föredrar jag neutrala högtalare med korrekt återgivning och någorlunda dämpade och diffuserade rum.."

Jag lyssnar såklart aldrig på högtalaren, jag lyssnar på musiken! Du är inne här på att det ska vara "korrekt" återgivning. Min åsikt är att det inte finns någon korrekt återgivning - särskilt inte idag när Robyn mixar sin platta så att den ska låta bra i bilen! Om den musiken som flödar ur högtalarna tilltalar mig och låter så att jag gillar musiken mer än med en annan högtalare, då har jag en keeper! Om det sen beror på att högtalaren lägger till något eller drar ifrån något - det skiter jag i! Bara det funkar på all musik jag lyssnar på.

"Folk får lyssna på vad de vill i vilka rum de vill, men att säga att återgivningen är bättre än neutrala högtalare är ju ganska ogenomtänkt. Återgivning handlar om att återge någonting"

Du pratar om återgivning, och att det finns ett rätt och ett fel sätt att återge, antar återigen att du menar i princip rak frekvenskurva? Jag pratar inte om återgivning, utan om att lyssna på musik och vilket som i mina öron gör att jag går igång på musiken jag hör, och vill skruva upp volymen och bara njuta!

"Helst i ett vanlig vardagsrum utan dämpning till någon musik från Stockfisch, typ Chris Jones eller Sarah K., men det är ju inte korrekt återgivning."
Det kan va coolt i 45 minuter, men det är ingen musik jag går igång på. Michael Jackson t.ex. tycker däremot jag är bra på riktigt, typ ta låten Man in the Mirror, den låter grymt på mina Mentor 8, inte lika grymt på B&W eller dina Dynaudio.

Redigerat av Unregisteredfb5958ec, 15 januari 2011 - 15:50.


#27

Postad 15 januari 2011 - 15:58

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0
För att ytterligare utveckla. Hela konceptet om att, om man bara skapar en högtalare med korrekt återgivning (som du använder som ord hela tiden) så är man hemma. Det är att försök att ta något oerhört komplext och koka ner det till ett sammanfattande ord. Det blir som ett mantra för många, jag har minsann en högtalare med korrekt återgivning - alltså låter det skitbra, det kan nog inte bli bättre?!?

Åk ner till Audioconcept på Kungsholmen och lyssna på deras uppsättning MBL Reference 101 (inte i ljudrummet, utan utanför) så kan ni återkomma om ni tycker ni är i närheten med er anläggning där hemma med korrekt återgivning! Ljud innehåller så mycket mer parametrar än korrekt återgivning (vad det nu än betyder), för att man ska gilla musiken.

#28

Postad 15 januari 2011 - 16:04

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

"Jag håller inte med dig om det du skriver och jag förstår inte argumentet om varför högtalare inte ska kunna spela all sorts musik."

Självklart vill jag att högtalaren ska kunna spela all sorts musik, det vore ju underbart! Men då läste du inte vad jag skrev. För att överdriva min poäng: Jag sa att jag hellre tar något som låter precis som jag vill ha det på 99% av all musik och förskräckligt på 1%, än lyssningsbart, men inte direkt "roligt" på 100%, sen får du byta ut %-siffrorna till något mer realistiskt.

"Det är inte högtalarens ljud jag vill ska vara magiska, utan musiken jag lyssnar på. Därför föredrar jag neutrala högtalare med korrekt återgivning och någorlunda dämpade och diffuserade rum.."

Jag lyssnar såklart aldrig på högtalaren, jag lyssnar på musiken! Du är inne här på att det ska vara "korrekt" återgivning. Min åsikt är att det inte finns någon korrekt återgivning - särskilt inte idag när Robyn mixar sin platta så att den ska låta bra i bilen! Om den musiken som flödar ur högtalarna tilltalar mig och låter så att jag gillar musiken mer än med en annan högtalare, då har jag en keeper! Om det sen beror på att högtalaren lägger till något eller drar ifrån något - det skiter jag i! Bara det funkar på all musik jag lyssnar på.

"Folk får lyssna på vad de vill i vilka rum de vill, men att säga att återgivningen är bättre än neutrala högtalare är ju ganska ogenomtänkt. Återgivning handlar om att återge någonting"

Du pratar om återgivning, och att det finns ett rätt och ett fel sätt att återge, antar återigen att du menar i princip rak frekvenskurva? Jag pratar inte om återgivning, utan om att lyssna på musik och vilket som i mina öron gör att jag går igång på musiken jag hör, och vill skruva upp volymen och bara njuta!

"Helst i ett vanlig vardagsrum utan dämpning till någon musik från Stockfisch, typ Chris Jones eller Sarah K., men det är ju inte korrekt återgivning."
Det kan va coolt i 45 minuter, men det är ingen musik jag går igång på. Michael Jackson t.ex. tycker däremot jag är bra på riktigt, typ ta låten Man in the Mirror, den låter grymt på mina Mentor 8, inte lika grymt på B&W eller dina Dynaudio.

Hur vet du att det inte låter lika grymt på ett par B&W eller ett par Dynaudio? Det är denna märkes- och högtalarfixering jag ställer mig emot. Om högtalaren bara får återge musik i en korrekt miljö för konstruktionen är jag inte alls så säker på att det är så enkelt.

Ja, jag pratar om att det finns korrekt återgivning (inte samma sak som en rak kurva) och att det finns icke-korrekt återgivning. Vad man föredrar att lyssna på är självklart en smaksak. En del gillar hissad bas, andra gillar hissad diskant, osv.

Akustiken påverkar för mycket för att jag ska kunna välja en favorit bland bra högtalare. Jag kan däremot välja bort högtalare som är dåliga, och där faller märken som (inte alla modeller så klart) KEF, DALI, Linn, Audiovector.

Bland de bättre återfinns B&W, System Audio, Monitor Audio, Ino, Dynaudio. Fortfarande vissa modeller självklart, men om jag nu ska försöka mig på en generalisering (vilket man inte bör ;)).

För att ytterligare utveckla. Hela konceptet om att, om man bara skapar en högtalare med korrekt återgivning (som du använder som ord hela tiden) så är man hemma. Det är att försök att ta något oerhört komplext och koka ner det till ett sammanfattande ord. Det blir som ett mantra för många, jag har minsann en högtalare med korrekt återgivning - alltså låter det skitbra, det kan nog inte bli bättre?!?

Åk ner till Audioconcept på Kungsholmen och lyssna på deras uppsättning MBL Reference 101 (inte i ljudrummet, utan utanför) så kan ni återkomma om ni tycker ni är i närheten med er anläggning där hemma med korrekt återgivning! Ljud innehåller så mycket mer parametrar än korrekt återgivning (vad det nu än betyder), för att man ska gilla musiken.

Korrekt återgivning är inte det som du sammanfattar.

Nej, jag tänker inte resa 80 mil för att lyssna på något i en hifibutik. Det finns dessutom gott om akustikreglerade rum hemma hos folk här i närheten som förmodligen presterar bättre eftersom de är ritade för speciella högtalare.

#29

Postad 15 januari 2011 - 16:09

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0

Hur vet du att det inte låter lika grymt på ett par B&W eller ett par Dynaudio? Det är denna märkes- och högtalarfixering jag ställer mig emot. Om högtalaren bara får återge musik i en korrekt miljö för konstruktionen är jag inte alls så säker på att det är så enkelt.


Självklart kan de vara så att jag aldrig hört B&W i "rätt" rum och fick jag bara göra det skulle jag vara frälst. Men man får ju utgå ifrån det man haft tillgång till att lyssna på. Dynaudio har jag mest hört i Reference Audios lilla lyssningsrum. B&W överallt i massor av olika rum (hifiklubbar, mässa osv). Utvärda högtalare är jättesvårt, särskilt med det dåliga lyssningsminne vi människor har.

Jag upplever ändå att olika märken har olika klang, som på något sätt bottnar i den filisofi tillverkarna av märket har och så klart vad dom med deras öron tycker låter bra! Alltid kompromisser och olika öron ger olika svar (även i olika rum som du säger).

Jag förstår dock inte hur du buntar ihop Dynaudio och B&W. Dyrare B&W skulle jag aldrig köpa, mardröm att lägga ut 100kkr + på ett par 802D eller så, medans Dynaudios dyrare pjäser är helt magiska, allt ifrån härlig punsch och kraft i basen till klar men ändå inte särskilt vass diskant.

Redigerat av Unregisteredfb5958ec, 15 januari 2011 - 16:10.


#30

Postad 15 januari 2011 - 16:13

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0

Korrekt återgivning är inte det som du sammanfattar.


Jag sammanfattar inte korrekt återgivning, jag säger att det inte existerar något som korrekt återgivning. Det är ett påhitt av killar som gillar att stirra på raka frekvenskurvor eller vill börja blanda in att det ska låta precis som i studion där musiken spelades in. Det existerar bara återgivning, ingen är korrekt - men vi gillar olika återgivning, mit mål är att hitta den återgivningen som ger just mig mest!

"Nej, jag tänker inte resa 80 mil för att lyssna på något i en hifibutik."
Någon gång kanske du besöker huvudstaden? ;)

Redigerat av Unregisteredfb5958ec, 15 januari 2011 - 16:14.


#31

Postad 15 januari 2011 - 16:22

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Heh, ja fästmön är ju därifrån så är väl illa tvungen. ;)

Redigerat av Unregistered1254, 15 januari 2011 - 16:22.


#32

Postad 15 januari 2011 - 16:27

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0

Heh, ja fästmön är ju därifrån så är väl illa tvungen. ;)


Jäkla norrlänningar :)

#33

Postad 15 januari 2011 - 16:32

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Jäkla norrlänningar :)

Ja, vi är inte helt kloka. ;)

#34

Postad 02 februari 2011 - 21:12

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0
Nu har jsg varit iväg till hifiklubben i Karlstad och lyssnat på Dali Mentor 6 samt CM9.

Vi riggade upp samma cd och stärkare som jag har hemma, nämligen Cambridge 840A och 640C. B&W högtalarna lät öppna och klara med en lätt avrundad topp, basen var tiggt och helt ok i djupet. De hanterade både infected, krall, Nils lofgren mfl bra.

Efter en halvtomma bytte vi till mentorerna och ljudbilden blev plötsligt ännu bredare, lite ljusare (som sig bör enligt det jag läst om dem).
Basen var lite djupare och fylligare än CM-modellen men kanske inte fullt så tiggt och med samma distinktion.
Deadmau5 var en fröjd på Dali!

Eldprovet blev således några Nils Lofgren - låtar från acoustics live med tanke på att de kanske är för ljusa och analytiska. icke! Jag upplevde inte att de var vassa på något vis.

Jämfört med Concept-serien så... Ja allt var bättre tror ja! Vore konstigt annars, men speciellt ljudbilden och basen

Jag ska lyssna vidare pö om pö när jag är ute och far, näst på tur blir det troligtvis Hifi - punkten och se vad de kan erbjuda. Och som alltid när man är på Hifi-klubben, vilken service! Eloge till grabbarna!

#35

Postad 02 februari 2011 - 21:37

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0
Nils Lofgren är en paradgren för Dali, prova något mindre välproducerat så kommer du nog tycka att det blir lite jobbigt på hög volym med Cambridge.

#36

Postad 02 februari 2011 - 21:59

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Nils Lofgren är en paradgren för Dali, prova något mindre välproducerat så kommer du nog tycka att det blir lite jobbigt på hög volym med Cambridge.

+1.

#37

Postad 02 februari 2011 - 22:28

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
jag har aldrig hört talas om denne nils, men jäklar vilket bra tips det var för att testa ens högtalare. tusen tack för det =)

#38

Postad 03 februari 2011 - 09:12

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Vet faktiskt inte om det är bra musik för att testa högtalare. Det låter ju bra på alla burkar.

#39

Postad 03 februari 2011 - 09:18

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0

Nils Lofgren är en paradgren för Dali, prova något mindre välproducerat så kommer du nog tycka att det blir lite jobbigt på hög volym med Cambridge.


Något stalltips på kasst producerat material? :-)
Vill som sagt prova ordentligt och har egentligen inget kasst producerat i mina hyllor att ta med.
Men som sagt, satt i en halvtimma och blev inte alls trött i öronen trots halvhög volym :-)

#40

Postad 03 februari 2011 - 09:19

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Något stalltips på kasst producerat material? :-)
Vill som sagt prova ordentligt och har egentligen inget kasst producerat i mina hyllor att ta med.
Men som sagt, satt i en halvtimma och blev inte alls trött i öronen trots halvhög volym :-)

In Flames - Take This Life.

#41

Postad 03 februari 2011 - 10:00

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0

In Flames - Take This Life.


Lyssnade på lite in flames, dock inte take this life :-/ det var dock inget jag la märke till under den låten att den skulle vara lite väl vass, får om sagt ta en tur till för att vidga vyerna lite :-)

#42

Postad 20 februari 2011 - 16:02

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0

Vet faktiskt inte om det är bra musik för att testa högtalare. Det låter ju bra på alla burkar.


Håller med.

Har slutat besöka mässor eftersom musiken de använder nästan alltid är lugn akustisk musik som inte ställer några större krav på dynamisk förmåga osv.

Lägg därtill att de trots det oftast får bra grejer att låt kass så blir det inte speciellt intressant.

Det någon nämnde längre upp, om att bra högtalare låter tråkigt, det stämmer inte. De låter däremot annorlunda eftersom de inte förstärker fel hos inspelningarna.

Har lyssnat en hel del på Mentor 8, och förstår att det finns de som föredrar de. På "rätt" material kan de låta trevligt.

Nu ska jag vara tråkig och dra in mätningar igen. Se t ex på lådresonanser.

Dali Helicon 400mk2:
Bifogad fil  308Dalfig2.jpg   26,34K   0 Antal nerladdningar

B&W 802D:
Bifogad fil  1205802fig2.jpg   16,44K   0 Antal nerladdningar


Inom det viktigaste frekvensområdet i mellanregistret, är B&W i stort sett befriade från lådresonanser, medans Helicon-lådan ekar på en hel del. Spikarna man ser är stående vågor som uppstår i lådan.

Bristen på lådfärgning gör att de inte låter likadant, men avsaknaden av ett problem betyder såklart inte att det låter sämre.

En kanske lite nördig metod för att höra hur bra högtalare är:
Lyssna nära elementen. Då hör du mer av högtalarnas direktljud, och mindre av rummet.

En bättre/enklare metod är att testa de i så många olika rum som möjligt. Det är ju faktiskt inte förrens man har hört ett par högtalare i ett riktigt bra rum som man kan dra någon vettig slutsats om hur de låter. Sen får man inte heller glömma bort att man vänjer sig vid en viss ljudkaraktär och värderar sedan andra högtalare baserat på det.

Så funkar vi dessvärre i skallen ;)

Obs: CM9 som har nämnts i tråden är trevliga, men har klart mer lådresonanser än 800-serien.

Redigerat av Ageve, 20 februari 2011 - 16:05.


#43

Postad 20 februari 2011 - 16:23

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Håller med.

Har slutat besöka mässor eftersom musiken de använder nästan alltid är lugn akustisk musik som inte ställer några större krav på dynamisk förmåga osv.

Lägg därtill att de trots det oftast får bra grejer att låt kass så blir det inte speciellt intressant.

[...]

Obs: CM9 som har nämnts i tråden är trevliga, men har klart mer lådresonanser än 800-serien.

Håller med. Länkar in denna: https://www.minhembi...s...t&p=3209226

#44

Postad 03 mars 2011 - 18:33

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0
Nu har jag tagit ytterligare en dag i Kalrstad, först ett stopp på HIFI-klubben och In Flames med som en av skivorna jag tog med. Lyssnade denna gången även på Ikon mk2 men de hade inget att komma med jämfört med mentorerna. In flames var intressant att lyssna på, även om jag inte lyssnar på dem så ofta så hörde jag en aningen tendens till att bli för vasst, samtidigt som jag kände att ljudbilden från de olika elementen inte var så homogena. Man kunde liksom höra skarven mellan bas/mellanregister och diskanterna.
Allt annat tycker jag de dock återger mkt bra!

Nästa stopp blev hifipunkten där jag siktat in mig på Dynaudio.
Till att börja med så hade de en micromega cd och en hegel h200 så utrustningen var ju tipptopp.
Vi började med en stativare som han insisterade på att jag skulle lyssna till, nämligen Focus 140.
Vi laddade in Deadmau5 och deras senaste skiva och herrej*vlar vilket ljud, ur en sådan liten högtalare. Allt fanns på plats, riktigt saftig bas, kontroll, upplösning och ljudbilden bred som en röv. Men den fixade inte att kräma på gärnet och leverera partymode. Kan ju även säga att In flames inte var några problem.

Vi bytte sedan till Excite X36 och den hade kanske inte den fyllighet och det homogena/sömlösa ljudet som 140'n hade. Men jag tyckte den hade lite mer punch och kunde spela högre. Dali måste nog se sig omkörda efter denna dagen.

Nu ska jag bara lyssna till Monitor Audios kommande serie Gx sedan kanske man kan bestämma sig :-)

#45

Postad 05 juni 2011 - 21:16

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0
Sådär ja, mina jakter fortsätter. Stockholm visade sin fina sida, i detta fallet blev det Reference Audio där jag fick sitta ner och lyssna på Dynaudio Focus 220, KEF XQ40 samt Dynaudio Contour S3.4.

Vi började med focus inkopplade, spelade tre låtar av Robyn, Infected samt Avantasia som speglar min musikstil rätt bra. Jag kan börja med att säga att Focus 220 hade mer av allt som 140 hade, vilket jag hade väntat mig. Jag gillade klangen skarpt och tyckte att den var lite köttigare än 140'n. vi kopplade in KEF-arna i mitten av en infectedlåt och tyckte mig ana att diskanten/mellanregistret blev lite mer öppet och kanske en aningen plattare på något vis.

Jag hade tanken att lyssna på Audiovector också när jag ändå var där men han sa att de var ännu mer öppnare än KEFarna vilket enligt mig är ett avsteg från min smak.

Till sist kopplade vi in Contour och den hade ju mer av precis allt som focus har!

Vi hade i detta fallet Naim som källa och steg, vet ej hur dessa är i klangen? någon som kan fylla i?

Jag känner nog nu att min jakt är på slutklämmen, Focus 220/260? som är i pipelinen är mitt nyköp och contour ligger bra till i begagnatskaran.

#46

Postad 06 juni 2011 - 13:47

mrmaza
  • mrmaza
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0

Sådär ja, mina jakter fortsätter. Stockholm visade sin fina sida, i detta fallet blev det Reference Audio där jag fick sitta ner och lyssna på Dynaudio Focus 220, KEF XQ40 samt Dynaudio Contour S3.4.

Vi började med focus inkopplade, spelade tre låtar av Robyn, Infected samt Avantasia som speglar min musikstil rätt bra. Jag kan börja med att säga att Focus 220 hade mer av allt som 140 hade, vilket jag hade väntat mig. Jag gillade klangen skarpt och tyckte att den var lite köttigare än 140'n. vi kopplade in KEF-arna i mitten av en infectedlåt och tyckte mig ana att diskanten/mellanregistret blev lite mer öppet och kanske en aningen plattare på något vis.

Jag hade tanken att lyssna på Audiovector också när jag ändå var där men han sa att de var ännu mer öppnare än KEFarna vilket enligt mig är ett avsteg från min smak.

Till sist kopplade vi in Contour och den hade ju mer av precis allt som focus har!

Vi hade i detta fallet Naim som källa och steg, vet ej hur dessa är i klangen? någon som kan fylla i?

Jag känner nog nu att min jakt är på slutklämmen, Focus 220/260? som är i pipelinen är mitt nyköp och contour ligger bra till i begagnatskaran.


Focus 220 mkII kan du ju fynda hos diverse butiker nu när det är dags för ny modellserie.

#47

Postad 06 juni 2011 - 14:26

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
jag tycker absolut att ett par beg contour är att föredra, har en känsla att du kommer att hammna där till slut oavsett, men köper du ett par contour direkt så förlorar du inget på focusarna när du väl byter in dom mot 3.4:orna :)

contour är en mkt trevlig talare.

#48

Postad 06 juni 2011 - 17:23

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0
Ja känner jag mig själv rätt så kanske det blir köp av focus 220/260 nu och contour om några år.... så varför vänta? :)

#49

Postad 06 juni 2011 - 18:45

Forshaga
  • Forshaga
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0
Glöm inte att kolla upp Monitor audios GX serie innan du slår till

#50

Postad 07 juni 2011 - 07:45

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0

Glöm inte att kolla upp Monitor audios GX serie innan du slår till


Lyssnade på RX-serien och den lät helt ok, dock så kändes det som att det saknades lite av allt och klangen var inte lika "go" som dynaudio, kanske att GX-serien skiljer sig i klang också men varje märke brukar låta ungefär lika mellan modellerna också vad jag erfar.

Är det någon som vet hur Naim är i klangen jämfört med Cambridge?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.