Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Grilltråden

4196 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#3901

Postad 15 maj 2020 - 08:31

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Har efter 14 år uppgraderat vår gamla Weber klotgrill som vi (jag och frun) köpte med våra första löner. Det blev en gasolgrill med tre brännare. Bara skyddet kostade mer än vår gamla klotgrill.  :wacko:

 

Vi har hunnit använda den tre gånger. Första gången ryggbiff och de andra gångerna har det varit marinerad fläskkarré. Spontant är jag lite besviken. Jag får inte till det. Jag tycker att det blivit godare med kolgrill.

 

Är det bara en fråga om skills?

 

Röklåda är det något att ha?

 

Hur rengör man den, jag bränner ur den innan matlagningen, men det som droppar ner?

 

Att använda gasolgrillen känns så annorlunda. Tidigare lyfte jag på locket för att höja temperaturen, men nu sänks temperaturen. 

 

Positivt är att det är gott om utrymme för att laga maten.



#3902

Postad 15 maj 2020 - 08:55

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Mycket är en fråga om "skills" och rätt verktyg samt en vanesak.

Röklåda är trevligt, men inget som behövs för normal grillning av nån skiva biff imo.

 

Jag brukar alltid tända grillen en stund innan grillning på max värme i typ 15-30 min för att sen skrubba ren med stålborste.

Men det beror ju på vad du har för typ av galler också.

 

Vad gäller droppet så har de bättre grillarna en uppsamlingslåda i form av en aluform som man byter vid behov, dock brukar inte det finnas på billigare gasolgrillar, se bild:

Bifogad fil  weber-genesis-II-2-gasgrill-rollwagen-5-18775.jpg   34,91K   0 Antal nerladdningar

Vad har du för grill?


Redigerat av masse70, 15 maj 2020 - 09:00.


#3903

Postad 15 maj 2020 - 09:03

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Har efter 14 år uppgraderat vår gamla Weber klotgrill som vi (jag och frun) köpte med våra första löner. Det blev en gasolgrill med tre brännare. Bara skyddet kostade mer än vår gamla klotgrill.  :wacko:

 

Vi har hunnit använda den tre gånger. Första gången ryggbiff och de andra gångerna har det varit marinerad fläskkarré. Spontant är jag lite besviken. Jag får inte till det. Jag tycker att det blivit godare med kolgrill.

 

Är det bara en fråga om skills?

 

Röklåda är det något att ha?

 

Hur rengör man den, jag bränner ur den innan matlagningen, men det som droppar ner?

 

Att använda gasolgrillen känns så annorlunda. Tidigare lyfte jag på locket för att höja temperaturen, men nu sänks temperaturen. 

 

Positivt är att det är gott om utrymme för att laga maten.

 

 

Att använda gasolgrill är annorlunda än kolgrill. Jag hade också problem att ställa om när jag köpte min.

 

Den största skillnaden är att med en kolgrill går det att få betydligt högre direktvärme. Rakt över en rejäl glödbädd är det mycket varmare än över brännare i gasgrillen. Vill man få samma möjligheter att skapa grillyta så måste man skaffa en modell med infraröd brännare. Jag har en Napoleon med "sizzle zone" just p.g.a. det.

 

I övrig är det som du säger, viktigt att hålla locket stängt. Det tycker jag i.o.f.s att det är på en vanlig brikettgrill också om man ska grilla något under lock.

 

En annan aspekt med gasolgrill är att kvaliteten spelar stor roll för hur bra grillen fungerar. På en brikettgrill brukar den mest påverka livslängden, och vilken skitgrill som helst ger ok resultat med bra briketter. En gasolgrill är lite mer komplicerad och här spelar kapacitet på brännare, utformning av flavor bars (om de ens finns), lockets isolerande egenskaper, värmefördelning i ugnen mm stor roll. Så om du investerat i någon av de billigaste gasolgrillarna man ser på Jula, biltema och liknande så kan nog funktionen bli lidande.

 

Smakmässigt så kan jag inte säga att jag känner någon större skillnad mellan min gas och kolgrill. Teorin är att köttsaft och annat gutt ska droppa ner på de stålskydd som sitter över brännarna för att förångas på samma sätt som i en brikettgrill. Om din grill inte har sådana kan det förklara att du tycker det smakar sämre.

 

Angående rengöring så gör jag minimalt med sådant. Jag startar grillen ca 15 minuter innan jag ska grilla och låter den stå på full effekt ett tag för att bränna av gallren. Drar precis som masse några drag med borsten. I övrigt tömmer jag dropptråget periodiskt och skrapar av tidigare nämnda flavor bars om de ser för illa ut (väldigt sällan).

 

Oroa dig inte allt för mycket, du kommer säkert att vänja dig vid den nya om några grillningar.



#3904

Postad 15 maj 2020 - 09:18

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Tack :) , den nya grillen är en Weber Genesis II S-310. Det finns ingen sizzle-brännare.



#3905

Postad 15 maj 2020 - 09:39

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Nej, men i övrigt en mycket bra grill så den ska du inte ha några problem att komma överens med.



#3906

Postad 15 maj 2020 - 10:08

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

  • 789 inlägg
  • 0

Tror många gör felet att dom inte värmer upp gasolgrillen ordentligt innan dom börjar grilla. Jag låter alltid min Broil King köra 15-20min så att termometern står på max innan jag grillar. Viktigt att gallerna blir varma, gjutjärn är att föredra. Jag grillar sällan nötkött med stängt lock så det är inget måste att locket skall vara stängt. Problem med grillyta/grillränder har jag aldrig haft, får liknande värme som om jag skulle grillat över klo/briketter. Sett kompisar med "sämre"/billigare grillar och dom har ofta problem med att få en fin och bra grillyta. Ofta får en nötbit ligga på 20min för att få tillstymmelse till grillränder och då är köttbiten torr...

Den grillen du köpt är en bra grill, du borde inte ha några problem att får värme och smak i den.



#3907

Postad 15 maj 2020 - 10:18

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Håller med om det mesta du skriver, men att man får samma värme på en vanlig gasolgrill som rakt över en rejäl glödbädd är helt enkelt fel. Det kan skilja flera hundra grader.

 

Den sizzle zone jag nämnde tidigare kan ge runt 900C i strålningsvärme för att kunna användas på samma sätt, den värmen måste du förstå att man aldrig får över "normala" brännare. Det ger en bättre grillyta i.m.h.o.

 

Men som sagt, det vanligaste felet är nog att man inte värmer upp tillräckligt innan man börjar grilla. Det var i.a.f. det första jag lärde mig :)



#3908

Postad 15 maj 2020 - 10:37

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Tack :) , den nya grillen är en Weber Genesis II S-310. Det finns ingen sizzle-brännare.

Du gör inte samma rookie misstag som jag gjorde med min första kontakt med gasgrill? Jag trodde det var max värme där det tog stopp och fick bara fisljummet och hade lust att kasta skiten då spetten kokade utan någon som helst yta, men sen fattade jag att man likt i en del duschar, kan trycka in och så brassa på ännu mer. Jag klarade att få det kolsvart på ena sidan och blev jätteglad.



#3909

Postad 15 maj 2020 - 10:41

EkMg
  • EkMg
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Jag ska byta ut min gasolgrill som gjort sitt efter 12-15 år. En gammal Weber spirit. Kommer byta den mot en Weber Genesis 335 som har sear station för att uppnå större direktvärme på en lokal del av grillen.
Inget jag testat ännu, men jag är förhoppningsfull att den ska kunna bränna på bra.
Medans så kör jag Weber klotgrill, och som ni säger kan det bli riktigt varmt med öppet lock på en sån.
Nästan svårare om man vill långsam-grilla i klotgrillen. Då är tipset att ställa in en form med vattenbad för att få ner tempen utan att kväva glöden.

#3910

Postad 15 maj 2020 - 10:43

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

  • 789 inlägg
  • 0

Självklart kan det bli bra mycket varmare med kol/briketter än gasol, beror såklart på hur mycket kol/briketter man använder. Jag vill dock inte ha för varmt när jag grillar med kol/briketter (eller gasol). Ett lagom lager kol/briketter så blir det inte mycket skillnad på kolgrill vs min gasolgrill. Jag vill ha det så varmt så man enkelt från grillränder när man steker nötkott rare/medium-rare.

Vet inte hur sizzle zone funkar och vad dess funktion är. Är det att man skall kunna grilla på VÄLDIGT hög värme? 



#3911

Postad 15 maj 2020 - 10:59

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Jag ska byta ut min gasolgrill som gjort sitt efter 12-15 år. En gammal Weber spirit. Kommer byta den mot en Weber Genesis 335 som har sear station för att uppnå större direktvärme på en lokal del av grillen.
Inget jag testat ännu, men jag är förhoppningsfull att den ska kunna bränna på bra.
Medans så kör jag Weber klotgrill, och som ni säger kan det bli riktigt varmt med öppet lock på en sån.
Nästan svårare om man vill långsam-grilla i klotgrillen. Då är tipset att ställa in en form med vattenbad för att få ner tempen utan att kväva glöden.

 

Du ska inte kolla lite på alternativen? Både Napoleon och Broilking har fina grillar och personligen tycker jag att de ligger före weber på det mesta utom trådlös grilltermometer. Båda märkena erbjuder riktiga infrabrännare. Webers "sear station" har jag inte testat men eftersom det fortfarande är helt vanliga brännare med öppen låga så kan jag inte se att det blir lika bra.

 

 

Självklart kan det bli bra mycket varmare med kol/briketter än gasol, beror såklart på hur mycket kol/briketter man använder. Jag vill dock inte ha för varmt när jag grillar med kol/briketter (eller gasol). Ett lagom lager kol/briketter så blir det inte mycket skillnad på kolgrill vs min gasolgrill. Jag vill ha det så varmt så man enkelt från grillränder när man steker nötkott rare/medium-rare.

Vet inte hur sizzle zone funkar och vad dess funktion är. Är det att man skall kunna grilla på VÄLDIGT hög värme? 

 

Återigen håller jag med om det mesta du skriver. I de allra flesta fall så är värmen mer än tillräcklig. Men för de gånger man verkligen vill få den där riktiga grillytan så räcker tyvärr inte den vanliga gasolvärmen till enligt mig (och de som tagit fram infrabrännarna).

 

De är mycket riktigt till för att grilla på extrem värme. Tänk dig när du fått den där riktigt dallrande glöden på en rätt stor hög briketter. Jag skulle aldrig välja en grill utan det nu. Använder den betydligt mer än jag trodde jag skulle göra.



#3912

Postad 15 maj 2020 - 11:21

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

  • 789 inlägg
  • 0

Återigen håller jag med om det mesta du skriver. I de allra flesta fall så är värmen mer än tillräcklig. Men för de gånger man verkligen vill få den där riktiga grillytan så räcker tyvärr inte den vanliga gasolvärmen till enligt mig (och de som tagit fram infrabrännarna).

 

De är mycket riktigt till för att grilla på extrem värme. Tänk dig när du fått den där riktigt dallrande glöden på en rätt stor hög briketter. Jag skulle aldrig välja en grill utan det nu. Använder den betydligt mer än jag trodde jag skulle göra.

 

Ok. För länge sedan när jag köpte min första gasolgrill, vilket var en riktig skit-grill, så hade den en sådan infra-brännare. Förstår idéen men på den jag hade kunde man bara köra en köttbit i taget vilket jag fann värdelöst. Som tur va kunde jag reklamera grillen då den knappt kom upp i värme för att kunna grilla.



#3913

Postad 15 maj 2020 - 11:24

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Du gör inte samma rookie misstag som jag gjorde med min första kontakt med gasgrill? Jag trodde det var max värme där det tog stopp och fick bara fisljummet och hade lust att kasta skiten då spetten kokade utan någon som helst yta, men sen fattade jag att man likt i en del duschar, kan trycka in och så brassa på ännu mer. Jag klarade att få det kolsvart på ena sidan och blev jätteglad.

Jag tror inte det. Jag kör vreden på kl 9. Vreden går från (kl) 12 - Avstängd, 9 - Max, 5 - Medel, 3 - Låg

https://www.elgigant....jpg?$fullsize$

 

 

Håller med om det mesta du skriver, men att man får samma värme på en vanlig gasolgrill som rakt över en rejäl glödbädd är helt enkelt fel. Det kan skilja flera hundra grader.

 

Den sizzle zone jag nämnde tidigare kan ge runt 900C i strålningsvärme för att kunna användas på samma sätt, den värmen måste du förstå att man aldrig får över "normala" brännare. Det ger en bättre grillyta i.m.h.o.

 

Men som sagt, det vanligaste felet är nog att man inte värmer upp tillräckligt innan man börjar grilla. Det var i.a.f. det första jag lärde mig :)

Jag värmer upp grillen med brännarna på max till 260 grader som det står i instruktionsboken. Ska jag brassa på längre? Det går att köra den uppåt 550 grader enligt spec.

 

Hur tänker man kring gasolförbrukning? Hur länge räcker en tio liters flaska om jag först maxar grillen till 550 grader (tar 10-15min) och grillar tre dagar i veckan?


Redigerat av Unregisterede32cf070, 15 maj 2020 - 11:32.


#3914

Postad 15 maj 2020 - 11:51

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

 

 

Hur tänker man kring gasolförbrukning? Hur länge räcker en tio liters flaska om jag först maxar grillen till 550 grader (tar 10-15min) och grillar tre dagar i veckan?

Det brukar sitta info på grillen hur mycket den förbrukar. 



#3915

Postad 15 maj 2020 - 11:58

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Jag tror inte det. Jag kör vreden på kl 9. Vreden går från (kl) 12 - Avstängd, 9 - Max, 5 - Medel, 3 - Låg
https://www.elgigant....jpg?$fullsize$


Jag värmer upp grillen med brännarna på max till 260 grader som det står i instruktionsboken. Ska jag brassa på längre? Det går att köra den uppåt 550 grader enligt spec.

Hur tänker man kring gasolförbrukning? Hur länge räcker en tio liters flaska om jag först maxar grillen till 550 grader (tar 10-15min) och grillar tre dagar i veckan?

Tror att du blandar ihop farenheit och Celsius. Du kan inte få upp din grill i 550C. När jag haft min på fullt i en kvart tjugo minuter maxar den knappt 400. Någonstans där vill du vara om du ska grilla exempelvis en entrecote. 260F är inte mer än 130C så då är det inte lustigt om det blir dåligt.

Redigerat av Loco.spk, 15 maj 2020 - 11:59.


#3916

Postad 15 maj 2020 - 12:04

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Tror att du blandar ihop farenheit och Celsius. Du kan inte få upp din grill i 550C. När jag haft min på fullt i en kvart tjugo minuter maxar den knappt 400. Någonstans där vill du vara om du ska grilla exempelvis en entrecote. 260F är inte mer än 130C så då är det inte lustigt om det blir dåligt.

Hahahaha :D Japp det gjorde jag. Däremot är jag säker på att det är 260 grader Celcius jag får upp grillen i innan jag börjar laga mat. Så då blir max ca 300 grader Celsius.

Jag menar inte att jag inte får till en stekyta. Det blir fin färg på allt, jag minns bara att jag tyckte det blev bättre smak med kolgrillen.

Jag vet att flavourisers ska ge samma effekt som med kol så jag hoppas att det bara är placebo. Min fru märker ingen skillnad alls.


Redigerat av Unregisterede32cf070, 15 maj 2020 - 12:06.


#3917

Postad 15 maj 2020 - 12:28

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Det brukar sitta info på grillen hur mycket den förbrukar. 

Ok, tack. Ska leta.



#3918

Postad 15 maj 2020 - 12:39

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Hahahaha :D Japp det gjorde jag. Däremot är jag säker på att det är 260 grader Celcius jag får upp grillen i innan jag börjar laga mat. Så då blir max ca 300 grader Celsius.

Jag menar inte att jag inte får till en stekyta. Det blir fin färg på allt, jag minns bara att jag tyckte det blev bättre smak med kolgrillen.

Jag vet att flavourisers ska ge samma effekt som med kol så jag hoppas att det bara är placebo. Min fru märker ingen skillnad alls.

 

Lätt hänt. Min far har fortfarande inte förstått skillnaden på skalorna fast jag påpekar det flera gånger per sommar :)

 

Men jag tycker att även 260C låter lite för "normal" grillning. Jag brukar köra så högt det går (även weber går väl långt över 300C på fullt) och istället grilla kortare tid. Sänker gör jag bara om det är längre grillning. Se bara till att köttet är rumstempat.

 

Smaken tror jag mest sitter i huvudet. Bra kol eller briketter ger i sig ingen rök/smak så det är fortfarande matdroppet som är hemligheten och det är en av funktionerna för de "skydd" som sitter över dina brännare.

 

Förbrukningen har jag valt att inte tänka på. Hur man än vänder och vrider på det så är grillning med gasolgrill dyrare än att laga i ugn eller på spis, så ska man göra en ekonomisk sak av det så skulle jag aldrig köpt den ;) Jag har två PK10 så jag inte behöver hålla reda på om det börjar bli tomt i den jag använder. Förra sommaren fyllde jag på två stycken om jag minns rätt.


Redigerat av Loco.spk, 15 maj 2020 - 12:39.


#3919

Postad 15 maj 2020 - 13:08

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Ok, tack. Ska leta.

Så här ser det ut på min grill. Siffrorna borde rimligtvis gälla när vreden står på max.

 

Bifogad fil(er)


Redigerat av Buddypresley, 15 maj 2020 - 13:14.


#3920

Postad 15 maj 2020 - 15:10

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Jag tror inte det. Jag kör vreden på kl 9. Vreden går från (kl) 12 - Avstängd, 9 - Max, 5 - Medel, 3 - Låg
https://www.elgigant....jpg?$fullsize$


Damn den var fancy schmansy! Den jag hade var skalan på själva vredet, därav missförståndet, men på din ser man ju tydligt vad som är max.

#3921

Postad 16 maj 2020 - 23:43

EkMg
  • EkMg
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Du ska inte kolla lite på alternativen? Både Napoleon och Broilking har fina grillar och personligen tycker jag att de ligger före weber på det mesta utom trådlös grilltermometer. Båda märkena erbjuder riktiga infrabrännare. Webers "sear station" har jag inte testat men eftersom det fortfarande är helt vanliga brännare med öppen låga så kan jag inte se att det blir lika bra.

 

 

Jag har ärligt talat varit ganska bestämd på att köra på Weber, men har ägnat en del av kvällen att kolla på Napoleons grillar. De ser riktigt bra ut och du har antagligen helt rätt i att den infraröda sizzle zone är bättre än Webers sear station. Får bli en tur till grannstaden 6 mil bort, där det finns en butik som jag tror säljer båda märkena.

 

Någon som har koll på Napoleons olika grillar? Funderar på Legend 485 vs Rogue 525 SE. Den senare är 4-5000kr dyrare men faktamässigt ser det inte ut att vara så stor skillnad, förutom flasköppnare och belysning i vreden. Rogue verkar iofs ha 4,15 kw/brännare jmf med Legends 3,6kw/brännare. Båda har 4 brännare, Rogue något större grillyta men ändå mindre yttermått vilket är en fördel på våran terrass.

Besvärligare ju mer man läser på...



#3922

Postad 17 maj 2020 - 10:09

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Damn den var fancy schmansy! Den jag hade var skalan på själva vredet, därav missförståndet, men på din ser man ju tydligt vad som är max.

Ja, den är rejäl, men efter Locos info önskar jag att jag slantat upp ännu mer för en searbrännare. :)

Tror inte att den jag har går över 300 grader. Nåja har fortfarande kvar kolgrillen i nödfall.

#3923

Postad 17 maj 2020 - 11:36

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Du kan ju se hur begagnatmarknaden är. Måste ju vara perfekt tid nu? Så kan du byta upp dig til en du verkligen vill ha, det känns ju fel att grilla på gamla grillen när du har en ny?

 

Personligen kör jag enbart kolgrill, tycker det fungerar supert, man kan ju köra 50/50, tjockt lag, tunnt lag, saker i folie...osv. Ofta inkludera baconlindad korv på spetten, köra pirri-pirri på scampin, goda kryddor i paket som väller ut när det öppnas och 2 öl så brukar man må ganska fint.



#3924

Postad 17 maj 2020 - 12:51

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Jag har ärligt talat varit ganska bestämd på att köra på Weber, men har ägnat en del av kvällen att kolla på Napoleons grillar. De ser riktigt bra ut och du har antagligen helt rätt i att den infraröda sizzle zone är bättre än Webers sear station. Får bli en tur till grannstaden 6 mil bort, där det finns en butik som jag tror säljer båda märkena.

 

Någon som har koll på Napoleons olika grillar? Funderar på Legend 485 vs Rogue 525 SE. Den senare är 4-5000kr dyrare men faktamässigt ser det inte ut att vara så stor skillnad, förutom flasköppnare och belysning i vreden. Rogue verkar iofs ha 4,15 kw/brännare jmf med Legends 3,6kw/brännare. Båda har 4 brännare, Rogue något större grillyta men ändå mindre yttermått vilket är en fördel på våran terrass.

Besvärligare ju mer man läser på...

 

Jag kollade en hel del på Napoleons sortiment förra året när jag köpte min. Legend fanns inte då men den verkar vara snudd på identisk med gamla LEX. Nackdelen med dem är att grillboxen är gjord av plåt och inte gjuten i ett stycke aluminium som den är i rouge (och deras dyrare prestige och pro). Om det är ett problem i realiteten låter jag vara osagt, men rouge känns helt enkelt lite robustare. Däremot verkar sizzle zone vara större på legend och det är en klar fördel för även den största kunde varit större i.m.o.

 

Åk och kläm på dem i verkligheten är mitt förslag.



#3925

Postad 17 maj 2020 - 17:29

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Jag har en weber med sear station sen många år tillbaka. Jag är mycket nöjd med effekten den ger. Man får upp temperaturen så det mer liknar en kolgrill och går att få till riktigt fin yta. Sen har jag rostfritt galler i ganska grov dimension så om man vill ha vackra grillränder så är det lätt fixat. Jag har tidigare haft gasolgrill med tre brännare och alltid saknat trycket när man ska få till yta och framförallt ge härlig smak men med sear station så saknar jag inte något. Jag har ingen erfarenhet av Napoleons motsvarighet men misstänker att den är utmärkt. Så mitt tips köp inte en gasolgrill utan sear station eller motsvarande!



#3926

Postad 17 maj 2020 - 18:11

EkMg
  • EkMg
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Jag kollade en hel del på Napoleons sortiment förra året när jag köpte min. Legend fanns inte då men den verkar vara snudd på identisk med gamla LEX. Nackdelen med dem är att grillboxen är gjord av plåt och inte gjuten i ett stycke aluminium som den är i rouge (och deras dyrare prestige och pro). Om det är ett problem i realiteten låter jag vara osagt, men rouge känns helt enkelt lite robustare. Däremot verkar sizzle zone vara större på legend och det är en klar fördel för även den största kunde varit större i.m.o.

Åk och kläm på dem i verkligheten är mitt förslag.


Finns ju några olika varianter på rogue. 525-SE har den stora Sizzle zone likt Legend. Och dessutom de
fördelar jag skrev i föregående inlägg. Verkar var ett steg upp hur som helst. Var lite svårt få kläm på hierarkin bland serierna bara. Dock är ju också rogue 525-SE 5000kr dyrare än legend.
Tufft. Får definitivt bli en sväng söderut i veckan.

Man skulle vilja se ett temperatur-test vid grillgallret mellan Weber sear station och Napoleon sizzle zone.

Broil king då, vilken bör man titta på då för 10-15k för att få hetzon och 3-4 brännare på ca ~70cm bredd?

#3927

Postad 18 maj 2020 - 08:10

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Du kan ju se hur begagnatmarknaden är. Måste ju vara perfekt tid nu? Så kan du byta upp dig til en du verkligen vill ha, det känns ju fel att grilla på gamla grillen när du har en ny?

Personligen kör jag enbart kolgrill, tycker det fungerar supert, man kan ju köra 50/50, tjockt lag, tunnt lag, saker i folie...osv. Ofta inkludera baconlindad korv på spetten, köra pirri-pirri på scampin, goda kryddor i paket som väller ut när det öppnas och 2 öl så brukar man må ganska fint.

Står i valet och kvalet där. Har hunnit använda den mer och resultatet blir bra. Fina grillränder och saftiga köttbitar. Jag börjar misstänka att det sitter i huvudet på mig. Att uppgradera kostar ca 7000 kr och jag vet inte om min eventuella placebo är värd det. :unsure:

Redigerat av Unregisterede32cf070, 24 maj 2020 - 08:01.


#3928

Postad 20 maj 2020 - 12:30

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
K-Rauta har 10% rabatt på Napoleon

#3929

Postad 21 maj 2020 - 15:57

EkMg
  • EkMg
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Bra tips!
Hur har ni som köpt Napoleon lyckats förhandla om priset? Upplever ni priserna som fasta och att man kanske får nåt tillbehör till bra pris istället för att få själva grillen till en bättre kurs?
16900 är mycket för en grill, även om vi många dagar på sommaren grillar två gånger om dagen...

#3930

Postad 21 maj 2020 - 18:16

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Bra tips!
Hur har ni som köpt Napoleon lyckats förhandla om priset? Upplever ni priserna som fasta och att man kanske får nåt tillbehör till bra pris istället för att få själva grillen till en bättre kurs?
16900 är mycket för en grill, även om vi många dagar på sommaren grillar två gånger om dagen...


Nu har jag ingen Napoleon men sen jag köpte min Weber för ca 6år sen för ca 14k så har jag inget haft det minsta ånger, den ser fortfarande ut som ny även fast den stått ute året runt och är så otroligt mycket bättre än tex Landmann och liknande skräp, den blir varmare, håller värmen bättre och pga det går det åt mindre gasol.

#3931

Postad 21 maj 2020 - 18:58

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Köpte ny regulator till vår Weber Q3000. Inte för att det var något fel på den gamla utan för att få mer effekt.

Det blev en
https://gasolfyllarn...ttsventil---G14
och det blev ruskigt bättre drag under galoscherna!!

Glömde ändra vreden som stod på nästan lägsta, men på 10 min var den ändå uppe på 300C.
Märktes även extremt tydligt under grillningen, betydligt högre effekt än innan.

#3932

Postad 21 maj 2020 - 19:00

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Köpte ny regulator till vår Weber Q3000. Inte för att det var något fel på den gamla utan för att få mer effekt.

Det blev en
https://gasolfyllarn...ttsventil---G14
och det blev ruskigt bättre drag under galoscherna!!

Glömde ändra vreden som stod på nästan lägsta, men på 10 min var den ändå uppe på 300C.
Märktes även extremt tydligt under grillningen, betydligt högre effekt än innan.


Hur pass mycket snabbare tömmer du en 5:a eller 10:a med den nya regulatorn?

#3933

Postad 21 maj 2020 - 19:22

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Hur pass mycket snabbare tömmer du en 5:a eller 10:a med den nya regulatorn?

Nyligen bytt så blir intressant att se.
Men det går ju fortare att få upp temperaturen och behöver inte köra lika länge efteråt för att förkolna eventuella rester.

#3934

Postad 21 maj 2020 - 21:50

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Köpte ny regulator till vår Weber Q3000. Inte för att det var något fel på den gamla utan för att få mer effekt.

Det blev en
https://gasolfyllarn...ttsventil---G14
och det blev ruskigt bättre drag under galoscherna!!

Glömde ändra vreden som stod på nästan lägsta, men på 10 min var den ändå uppe på 300C.
Märktes även extremt tydligt under grillningen, betydligt högre effekt än innan.

 

Bytte du även munstyckena? Annars kör du väl på en felaktig gas/luft-blandning nu?



#3935

Postad 21 maj 2020 - 22:06

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Bytte du även munstyckena? Annars kör du väl på en felaktig gas/luft-blandning nu?

Hmm, nej det gjorde jag inte och inget jag haft några tankar på heller.

Jag googlade precis lite för att se så att jag inte lyckats göra grillen till en tickande gasbomb, men det verkar inte vara fallet *pustar ut*.

Ser du några direkta risker? Om det skadar grillen i sig så får jag bara ett bra skäl att köpa en ny :D

#3936

Postad 21 maj 2020 - 22:24

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Nej, jag tror inte att det är farligt att göra som du gjort (men jag är ingen expert). Möjligtvis om det blir så mycket varmare att du riskerar att smälta någon gasslang, men det låter osannolikt.

 

Anledningen till att jag frågade var för att jag lyssnade med ett halvt öra när några grillnördar till vänner diskuterade detta för något år sedan. Minns jag rätt så sotar det mer eftersom du nu har en orenare förbränning och det kan vara så att brännarna tar stryk och måste bytas och/eller rengöras tidigare. Om man ska göra det rätt så ska munstyckena bytas för att ge mer rätt mängd luft.



#3937

Postad 21 maj 2020 - 22:34

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Ah, ok. Du skrämde mig dock rejält med frågan 🤭

Jag bytte slang (gamla hade stelnat rätt rejält) och kopplingar när jag ändå bytte regulatorn. Brukar även göra läcktest varje vår och höst. Helt klart prisvärd upphottning för 400kr med allt.

Som sagt, skulle grillen paja får jag ett bra skäl att skaffa en ny/större 😊

#3938

Postad 21 maj 2020 - 22:42

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Ha, det var inte meningen. Men det är ju bra att ha respekt för gas, det är en hel del energi lagrad i en PK10 :)



#3939

Postad 22 maj 2020 - 06:42

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Hmm, nej det gjorde jag inte och inget jag haft några tankar på heller.

Jag googlade precis lite för att se så att jag inte lyckats göra grillen till en tickande gasbomb, men det verkar inte vara fallet *pustar ut*.

Ser du några direkta risker? Om det skadar grillen i sig så får jag bara ett bra skäl att köpa en ny :D

Beroende på land så levereras grillen med olika regulatorer med olika tryck. Munstyckena är då dimensionerade efter detta för att grillen ska få korrekt gasolflöde. En grill som levereras med regulator på 50 mbar har således mindre munstycken.



#3940

Postad 23 maj 2020 - 09:44

EkMg
  • EkMg
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Igår var jag på upptäcktsresa. Kollade både på Weber och Napoleon. Egentligen kunde jag nog inte upptäcka några större upplevda kvalitets-skillnader. Mer en smak om vilka funktioner man vill ha.
Tittade på Napoleon Rogue 525-SE, 425-SE och Weber 310( men den jag funderar på köpa är 335).
Napoleon har tätare mellan brännarna och får in 4 brännare på ungefär samma bredd som där Weber använder tre.
Likaså är Rogue 525 något större än Webers med tre brännare. Rogue 425 har tre huvudbrännare och grillbredd ca 60cm.
För vår del kanske Weber fungerar storleksmässigt, men Rogue 525 är lite stor för vår terrass.
Så vi åkte nöjda och belåtna hem med en Rogue 425-SE. Den har ändå något större grillyta än den gamla Weber Spirit vi nu får kassera, och det är inte många gånger vi upplevt den för liten.
Att tänka på beträffande grillytan är ju att man ju nästan addera Sizzle zonen till grillbar yta.

Efter ett något tidskrävande montage lade jag på lite hängmörad ryggbiff på Sizzle zonen, och 1min på varje sida gav fina mönster och yta. Men ändå tokröd inuti, så fick som planerat grilla färdigt på vanliga delen.
Nytt och lite ovant, men väldigt intressant och här finns mycket att experimentera med i sommar.

#3941

Postad 25 maj 2020 - 17:05

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0
Jag har en sån där ny fancy genomskinlig AGA gasolflaska. Det sägs att man ska kunna titta på flaskan för att avläsa hur mycket som är kvar. Hur då?

http://my.aga.se/gasol/

#3942

Postad 25 maj 2020 - 17:08

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Jag har en sån där ny fancy genomskinlig AGA gasolflaska. Det sägs att man ska kunna titta på flaskan för att avläsa hur mycket som är kvar. Hur då?

http://my.aga.se/gasol/

Man tittar på/genom glasfibern eller vad det är och skakar på den så ser man vart vätskan rör på sig 🙂

Har en likadan, men med ett "weber" överdrag. Fynderar på att skippa det för har hänt flera ggr gasen tar slut med gäster hemma (P5)

Redigerat av SKIBBE, 25 maj 2020 - 17:09.


#3943

Postad 25 maj 2020 - 18:47

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Jag har en sån där ny fancy genomskinlig AGA gasolflaska. Det sägs att man ska kunna titta på flaskan för att avläsa hur mycket som är kvar. Hur då?
http://my.aga.se/gasol/

Väg den istället, fyllda vikten står på hemsidan.

#3944

Postad 26 maj 2020 - 08:07

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Man tittar på/genom glasfibern eller vad det är och skakar på den så ser man vart vätskan rör på sig

Har en likadan, men med ett "weber" överdrag. Fynderar på att skippa det för har hänt flera ggr gasen tar slut med gäster hemma (P5)

 

Provade att "skaka" flaskan, men ser ingen vätska. Betyder det att jag redan är nära att ha gjort slut på min p10:a ?

 

Väg den istället, fyllda vikten står på hemsidan.

Det där låter jobbigt. Måste jag köpa en sån där iGrill3 nu. Det verkar vara den enda givaren till Genesis II för att avläsa gasolnivå. Behöver iofs en kötttermometer iaf. Av någon anledning så är jag fortfarande kalibrerad efter kolgrill så jag har tagit ur köttet för tidigt ca 50% av tillfällena. Har använt grillen 7 ggr sedan köp.



#3945

Postad 26 maj 2020 - 08:38

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Provade att "skaka" flaskan, men ser ingen vätska. Betyder det att jag redan är nära att ha gjort slut på min p10:a ?

 

Det är inte supertydligt var nivån går. Lättast är det förstås om man står i motljus. Men om man kan skaka den lite brukar det kännas rätt väl hur mycket det är kvar på "skvalpet".

 

Det allra lättaste är att ha två flaskor och byta när det fortfarande är marginal kvar.

 

 

Det där låter jobbigt. Måste jag köpa en sån där iGrill3 nu. Det verkar vara den enda givaren till Genesis II för att avläsa gasolnivå.

 

Really? Jag kan inte hitta en enda notis om att den termometern även skulle vara en gasolnivåmätare.

 

Däremot vet jag att jag sett en sorts "våg" till weber att hänga flaskan i.



#3946

Postad 26 maj 2020 - 08:50

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

iGrill3 har inget att göra med ev gasolnivåer, den mäter enbart temperaturer.

 

Om den skulle kunna mäta gasolnivå måste den ju då ha nån form av digital sensor i tuben.



#3947

Postad 26 maj 2020 - 09:06

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Jag har en sån där ny fancy genomskinlig AGA gasolflaska. Det sägs att man ska kunna titta på flaskan för att avläsa hur mycket som är kvar. Hur då?

http://my.aga.se/gasol/

 

Lys bakifrån med en kraftig ficklampa så se du nivån.



#3948

Postad 26 maj 2020 - 10:31

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Det är inte supertydligt var nivån går. Lättast är det förstås om man står i motljus. Men om man kan skaka den lite brukar det kännas rätt väl hur mycket det är kvar på "skvalpet".

 

Det allra lättaste är att ha två flaskor och byta när det fortfarande är marginal kvar.

 

 

 

Really? Jag kan inte hitta en enda notis om att den termometern även skulle vara en gasolnivåmätare.

 

Däremot vet jag att jag sett en sorts "våg" till weber att hänga flaskan i.

 

 

iGrill3 har inget att göra med ev gasolnivåer, den mäter enbart temperaturer.

 

Om den skulle kunna mäta gasolnivå måste den ju då ha nån form av digital sensor i tuben.

 

Om jag tolkar den här rätt så kan en genesis ii mäta genom regulatorn. Sedan att de varit fula nog att inte ha en analog mätare direkt på regulatorn tänker jag inte kommentera...

https://images-na.ss...81WsuqnINrS.pdf (sidan 7 och 13)



#3949

Postad 26 maj 2020 - 11:02

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
I andra länder har gasolfästet en inbyggd våg och på utvalda modeller en digital givare som igrill ska kunna läsa av vad jag minns.

#3950

Postad 26 maj 2020 - 11:12

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Om jag tolkar den här rätt så kan en genesis ii mäta genom regulatorn. Sedan att de varit fula nog att inte ha en analog mätare direkt på regulatorn tänker jag inte kommentera...

https://images-na.ss...81WsuqnINrS.pdf (sidan 7 och 13)

Vad menar du med analog mätare? Om du menar tryckmätare så är det inte användningsbart. Det mesta av gasolen är i vätskeform så det går inte med hjälp av tryckmätning se hur mycket gasol det är kvar.





1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.