Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SVT HDTV

1031 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#401

Postad 08 februari 2012 - 10:06

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Tvärtom. SVT2 HD ska flyttas till nät 6 (UHF) den 21/2. Nät 7 är dessutom bara VHF i gränstrakterna (SKåne).


Jo, jag vet men i lördags ville boxen uppdatera kanalerna och då fick jag plötsligt SVT2 HD (har bara en UHF antenn). Funkade bra någon dag men nu är det stenkört och enligt täckningkartan ligger SVT2 HD på VHF.

Redigerat av Unregisteredc082866f, 08 februari 2012 - 10:07.


#402

Postad 08 februari 2012 - 11:44

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0
ottovonkopp och agpath
VHF-bandet användes tyvärr inte bara i Skåne.
Beroende var du bor kan du kanske få en en sändare som sänder mux 7 på UHF.
Testa att vrida masten mot Högsby Virstad kabal 27 eller Karskrona Vämö kanal 26.
Gå in på Teracoms hemsida titta på Hitta rätt mast, samt titta även på Utbyggnadsplan för hdtv imarknätet.

#403

Postad 08 februari 2012 - 11:51

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0
Om utsändningen av SVT2 HD skall starta den 21:a enligt Teracom så får det ju i nuläget betraktas som en testsändning så du kan antagligen inte förvänta dig 100% tillgänglighet. Får du in SVT1 HD stabilt så har du ju godtagbar mottagning av muxen i fråga.
Den "officiella" utsändningen av SVT2 HD ligger fortfarande på mux7, precis enligt den information Teracom gått ut med så jag inser inte problemet.

#404

Postad 08 februari 2012 - 12:40

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0
Det ligger andra kanaler på mux 7, men det är klart skall ottovonkopp aldrig titta på dessa har du rätt.

Redigerat av Åskviggen, 09 februari 2012 - 09:39.


#405

Postad 08 februari 2012 - 12:54

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Om utsändningen av SVT2 HD skall starta den 21:a enligt Teracom så får det ju i nuläget betraktas som en testsändning så du kan antagligen inte förvänta dig 100% tillgänglighet. Får du in SVT1 HD stabilt så har du ju godtagbar mottagning av muxen i fråga.
Den "officiella" utsändningen av SVT2 HD ligger fortfarande på mux7, precis enligt den information Teracom gått ut med så jag inser inte problemet.


Inget problem, mer en iakttagelse då jag tidigare i tråden skrev att det gick att få in SVT2 HD utan en VHF antenn.

#406

Postad 08 februari 2012 - 14:43

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Inget problem, mer en iakttagelse då jag tidigare i tråden skrev att det gick att få in SVT2 HD utan en VHF antenn.

Visst, men det innebär ju inte att den nu "flyttat tillbaks" till mux 7, den har egentligen aldrig lämnat den muxen, det du såg var av allt att döma att man testade att sända den parallellt i mux 6.

#407

Postad 28 februari 2012 - 11:39

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0
Vad har egentligen hänt med utsändningen av DD 5.1? Att Melodisfestivalen sänds i 2.0 förklarades ju för ett tag sedan, men när program som tradionellt sett länge har sänt med 5.1-ljud nu bara sänds som 2.0 (Så ska det låta) så börjar man undra. Min mottagare indikerar DD 2.0 på in princip alla sändningar på SVT1 HD via marknät.

#408

Postad 28 februari 2012 - 11:43

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Vad har egentligen hänt med utsändningen av DD 5.1? Att Melodisfestivalen sänds i 2.0 förklarades ju för ett tag sedan, men när program som tradionellt sett länge har sänt med 5.1-ljud nu bara sänds som 2.0 (Så ska det låta) så börjar man undra. Min mottagare indikerar DD 2.0 på in princip alla sändningar på SVT1 HD via marknät.


Visst var det 5.1 på Mello i lördags?

Games of thrones hade man ju hoppas på att det skulle sändas med 5.1. Tror inte det var HD heller.

#409

Postad 28 februari 2012 - 11:46

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0

Vad har egentligen hänt med utsändningen av DD 5.1? Att Melodisfestivalen sänds i 2.0 förklarades ju för ett tag sedan, men när program som tradionellt sett länge har sänt med 5.1-ljud nu bara sänds som 2.0 (Så ska det låta) så börjar man undra. Min mottagare indikerar DD 2.0 på in princip alla sändningar på SVT1 HD via marknät.


melodifestivalen sänds i 5.1 även så ska de låta är i 5.1 tycker svt sänder alla sina egna program i 5.1 men så fort de sänder filmer så e är de ur usla på det då blir det 2.0... en annan sak jag märkt är att om man har boxer så är mer program bara i 2.0 medans om man har Comhem eller andra leverantörer så är fler program i 5.1..

#410

Postad 28 februari 2012 - 11:49

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

melodifestivalen sänds i 5.1 även så ska de låta är i 5.1 tycker svt sänder alla sina egna program i 5.1 men så fort de sänder filmer så e är de ur usla på det då blir det 2.0... en annan sak jag märkt är att om man har boxer så är mer program bara i 2.0 medans om man har Comhem eller andra leverantörer så är fler program i 5.1..

Det står 5.1 i tablån, ja, men min markmottagare indikerar 2.0. Boxer har knappast med det att göra då jag bara kör fria kanaler och ej använder någon CA-modul alls.

Redigerat av agpath, 28 februari 2012 - 11:49.


#411

Postad 28 februari 2012 - 11:50

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Vad har egentligen hänt med utsändningen av DD 5.1? Att Melodisfestivalen sänds i 2.0 förklarades ju för ett tag sedan, men när program som tradionellt sett länge har sänt med 5.1-ljud nu bara sänds som 2.0 (Så ska det låta) så börjar man undra. Min mottagare indikerar DD 2.0 på in princip alla sändningar på SVT1 HD via marknät.

Per Björkman gav en möjlig förklaring till problemet här:
https://www.minhembi...dpost&p=3456220

#412

Postad 28 februari 2012 - 11:53

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0

Det står 5.1 i tablån, ja, men min markmottagare indikerar 2.0. Boxer har knappast med det att göra då jag bara kör fria kanaler och ej använder någon CA-modul alls.


jag formulerade mig lite fel där jag menade själklart inte boxer det ska va marksänd

Per Björkman gav en möjlig förklaring till problemet här:
https://www.minhembi...dpost&p=3456220


de va det jag hade i tankarna...

#413

Postad 28 februari 2012 - 11:58

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Jo, vi sänder fortfarande DD 5.1 till HD-kanalerna.

Men jag misstänker att du tittar via marknätet och att din mottagare låser på AAC-ljudet som Teracom lägger upp för Stereosändningen.
Det har visat sig att vissa mottagre (bla Sony) prioriterar AAC före DD, vilket innbär att det blir stereo 2.0 istället för 5.1

Per Björkman
SVT

Skulle kunna vara en förklaring. Min mottagare är en Samsung. Frågan är dock hur man kan tvinga den att välja en annan signal?
Jag är dock ändå tveksam. DTV-info ska väl indikera 5.1 i vilket fall?

#414

Postad 28 februari 2012 - 12:11

LabanV
  • LabanV
  • Användare

  • 187 inlägg
  • 0

melodifestivalen sänds i 5.1 även så ska de låta är i 5.1 tycker svt sänder alla sina egna program i 5.1 men så fort de sänder filmer så e är de ur usla på det då blir det 2.0... en annan sak jag märkt är att om man har boxer så är mer program bara i 2.0 medans om man har Comhem eller andra leverantörer så är fler program i 5.1..


I år har jag DD PL på "Så ska det låta" vilket aldrig har hänt förut. Det finns andra av Svt:s underhållningsprogram som alltid har varit DD 5.1 som jag nu har DD PL på.
Nästan alla filmer och utländska serier har DD PL.
Har CD via satellit.

Redigerat av LabanV, 28 februari 2012 - 22:13.


#415

Postad 28 februari 2012 - 12:17

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0

I år har jag PCM 2.0 på "Så ska det låta" vilket aldrig har hänt förut. Det finns andra av Svt:s underhållningsprogram som alltid har varit DD 5.1 som jag nu har PCM på.
Nästan alla filmer och utländska serier har PCM 2.0.
Har CD via satellit.


jo såg de nu hade en inspelning som frugan spelat in och den va faktiskt 2.0 men melodifestivalen är 5.1 det vet jag

#416

Postad 28 februari 2012 - 12:35

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Skulle kunna vara en förklaring. Min mottagare är en Samsung. Frågan är dock hur man kan tvinga den att välja en annan signal?
Jag är dock ändå tveksam. DTV-info ska väl indikera 5.1 i vilket fall?

Kom förresten att tänka på att det nog står HE-AAC 2.0, så Per kan nog mycket väl ha rätt i att det är ett mottagarproblem som jag har. Ska verifiera det ikväll...

#417

Postad 28 februari 2012 - 18:02

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 0

I år har jag PCM 2.0 på "Så ska det låta" vilket aldrig har hänt förut. Det finns andra av Svt:s underhållningsprogram som alltid har varit DD 5.1 som jag nu har PCM på.
Nästan alla filmer och utländska serier har PCM 2.0.
Har CD via satellit.


Det har nog samma orsak som tidigare nämnt vad gäller Melodifestivalen, det att centerkanalen inte får korrekt nivå vid nedmixning till 2.0 i vissa mottagare, och man därför valt att tillfälligt gå över till 2.0 eller 4.1 vid mixning för en del av de program som annars produceras i 5.1?

Just musikprogram lär drabbas värst av nivåproblem vid nedmixning eftersom det är så mycket aktivitet i olika kanaler samtidigt.

#418

Postad 28 februari 2012 - 18:55

Unregistered98bc0f60
  • Unregistered98bc0f60
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
Har aldrig fått DD5.1 från På spåret eller Så ska det låta den sista säsongen däremot tidigare år utan bara DD2.0 nu eller har man mottagaren felinställd blir det PCM.
Observera att Humax för marknätet har tre ljudalternativ för SVT:s kanaler och bara om man aktivt väljer Dolbysymbolen +D så kan man få DD5.1 annars är det PCM eller DD2.0 hela tiden.
Gokväll och Äkta människor tex har DD5.1 ljud.
Melodifestivalen indikerar oxå DD5.1 på förstärkaren men som tidigare sagts så ligger center (pratet) i v+h så de upplevs ändå komma från mitten.
/M

#419

Postad 05 mars 2012 - 21:09

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 823 inlägg
  • 0
Är det HD sändning på nya Aktuellt?
Det visades ”HD” i bilden när sändningen började…

#420

Postad 06 mars 2012 - 07:11

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0

Är det HD sändning på nya Aktuellt?
Det visades ”HD” i bilden när sändningen började…

Den frågan slog mig också, då jag tittade på 18-sändningen.
Jag såg inte HD-loggan (missade de första minuterna), men jag upplevde bilden och textningen som mycket skarpare mot tidigare.

#421

Postad 06 mars 2012 - 07:48

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Är det HD sändning på nya Aktuellt?
Det visades ”HD” i bilden när sändningen började…

Här står att man bygger om för HDTV:
http://svt.se/conten...%E5tv_11-12.pdf
Studio 5 är den nya studion för Aktuellt och den klarar HD. Men om tekniken används är en annan sak.
Per Björkman får gärna reda ut begreppen. Jag tyckte också bildkvaliteten igår kväll tydde på HD.
Ska man börja göra mer "äkta HD" så är det väl rätt tillfälle nu när formatet Aktuellt har gjorts om och man tagit den "senaste tekniken" i drift. Finns det egentligen någon anledning att inte producera Aktuellt i HD nu?
(Ja, jag vet att många inslag och inköpt material inte håller HD-kvalitet men det är ju inget nytt att sådant måste uppskalas).

Edit: Verkar ha bekräftats av vad sign balu skriver nedan.

Redigerat av Unregistered558ade6e, 06 mars 2012 - 07:51.


#422

Postad 06 mars 2012 - 07:48

balu
  • balu
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Det stämmer från och med igår sänds alla nyhetsprogram på kvällen i HD, studion alltså, alla inslag spelas fortfarande in i SD

Den frågan slog mig också, då jag tittade på 18-sändningen.
Jag såg inte HD-loggan (missade de första minuterna), men jag upplevde bilden och textningen som mycket skarpare mot tidigare.



#423

Postad 07 mars 2012 - 21:07

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Här kommer lite fakta......


Alla nyhetssändningar från Stockholm sänds fr.om. i måndags från vår nya HD studio.
Det innebär att alla studiobilder är i HD. Alla inslag i programmen är dock fortfarande gjorde i SD.

Undantaget är ”Gomorron” som fortsätter att göras i den gamla nyhetsstudion ett tag till.

Om dessa nyhetsprogram skall klassas som ”HD”-program kan man diskutera. Vi har i alla fall valt att kalla Aktuellt kl 21.00 för ett HD-program eftersom det trots allt innehåller (relativt sett) en ganska stor del studioinslag. Övriga nyhetssändningar anser vi fortfarande vara SD-program.


När det gäller 5.1-ljud kan jag bara upprepa att SVT fortfarande sänder ett urval av titlar med extra multikanalsljud. Denna signal levereras också till samtliga operatörer. De titlar som har nämnts tidigare i denna tråd har 5.1 ljud. (Observera dock att vi kör melodifestivalen i 4.1, centerkanalen släckt. Tekniskt sett är det dock fortfarande DD 5.1)

Om ni inte får in Dolby Digital 5.1 så beror det på:
1. Den TV-operatör som Ni har vidaresänder inte signalen.
2. Om ni tar signalen via marknätet (Teracom) så finns det en risk att mottagaren prioriterar AAC-signalen (vanlig Stereo) framför AC3-signalen (DD 5.1)
3. Felaktig inställning i mottagaren.

Per Björkman
Distributionschef SVT

Redigerat av Per Björkman, 07 mars 2012 - 21:10.


#424

Postad 08 mars 2012 - 12:47

Unregisteredfbb15550
  • Unregisteredfbb15550
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Här kommer lite fakta......


Alla nyhetssändningar från Stockholm sänds fr.om. i måndags från vår nya HD studio.
Det innebär att alla studiobilder är i HD. Alla inslag i programmen är dock fortfarande gjorde i SD.

Undantaget är ”Gomorron” som fortsätter att göras i den gamla nyhetsstudion ett tag till.

Om dessa nyhetsprogram skall klassas som ”HD”-program kan man diskutera. Vi har i alla fall valt att kalla Aktuellt kl 21.00 för ett HD-program eftersom det trots allt innehåller (relativt sett) en ganska stor del studioinslag. Övriga nyhetssändningar anser vi fortfarande vara SD-program.


När det gäller 5.1-ljud kan jag bara upprepa att SVT fortfarande sänder ett urval av titlar med extra multikanalsljud. Denna signal levereras också till samtliga operatörer. De titlar som har nämnts tidigare i denna tråd har 5.1 ljud. (Observera dock att vi kör melodifestivalen i 4.1, centerkanalen släckt. Tekniskt sett är det dock fortfarande DD 5.1)

Om ni inte får in Dolby Digital 5.1 så beror det på:
1. Den TV-operatör som Ni har vidaresänder inte signalen.
2. Om ni tar signalen via marknätet (Teracom) så finns det en risk att mottagaren prioriterar AAC-signalen (vanlig Stereo) framför AC3-signalen (DD 5.1)
3. Felaktig inställning i mottagaren.

Per Björkman
Distributionschef SVT


Hej Per! Hur tänker ni när ni lagrar Aktuellt och Rapport? Lagrar ni det som DVC pro 50 eller DnXHD?

Mvh Tobbe

#425

Postad 10 april 2012 - 13:04

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Tjoho SVT

Hur mixar ni egentligen ljudet! Tittade på Smartare än en femteklassare i lördags Jag är av bestämda åsikten att tal ska gå i centrumkanalen. En enkel anledning till det är att min hemmabio har högtalare med rätt frekvenssvar där. Den högtalaren som ligger i centrum under TVn är helt enkelt den som är bäst på tal. Sekundär anledning är att man i ett litet rum inte alltid sitter mitt i ljudbilden och då blir det bara fel när talet inte kommer från rätt ställe.

Nåja, löste det enkelt, ställde om digitalboxen till stereo istället för dolby men det ska ju inte behövas.

#426

Postad 20 maj 2012 - 21:57

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
SVT1 HD och SVT2 HD med regionalt utbud.


Den 24:e maj startar vi med regionala sändningar även i SVT1 HD och SVT2 HD i det digitala marknätet. Det innebär att alla som tar emot signalen från marknätet, eller från en operatör som vidaresänder marknätssignalen, kommer att få rätt regional version för respektive område.

Sändningarna av SVT1 HD och SVT2 HD över satellit (Canal Digital och Viasat) kommer dock fortsatt att vara en national sändning med endast regionalprogrammet ”ABC” från Stockholm.

Per Björkman
Distributionschef SVT

#427

Postad 21 maj 2012 - 07:16

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Hej Per. När kommer ni börja med 4K-sändningar? Skojar bara. Kul att se att du svarar här, då och då. Det vara bara det jag ville säga. :)

#428

Postad 21 maj 2012 - 08:54

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Sändningarna av SVT1 HD och SVT2 HD över satellit (Canal Digital och Viasat) kommer dock fortsatt att vara en national sändning med endast regionalprogrammet ”ABC” från Stockholm.

Tänkte först, HD-spegling av alla regionala kanaler över satellit, nä lägg min TV-licens på annat tack och dumt att fylla satelliten med dessa..
Fast skulle det inte rent tekniskt gå att skapa "fiktiva" regionala kanaler som vid regionala sändningar länkar in den regionala SD-kanalen. Resten av tiden är det helt enkelt den vanliga HD-kanalen.
Ett problem dock, ser jag. Vill minnas att det inte går att länka ihop MPEG2 med MPEG4. Finns säkert fler. Om nu ens tekniken finns implementerad i sändningsstandarden.

#429

Postad 21 maj 2012 - 10:51

Tyckare
  • Tyckare
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Fast skulle det inte rent tekniskt gå att skapa "fiktiva" regionala kanaler som vid regionala sändningar länkar in den regionala SD-kanalen. Resten av tiden är det helt enkelt den vanliga HD-kanalen.
Ett problem dock, ser jag. Vill minnas att det inte går att länka ihop MPEG2 med MPEG4. Finns säkert fler. Om nu ens tekniken finns implementerad i sändningsstandarden.


Tyska public service-bolaget WDR har en lösning där det (för mig iaf) ser ut som om de med hjälp av PID-switching använder samma MPEG2-strömmar för att få in regionala fönster på både SD- och HD-varianterna av TV-kanalen WDR-Fernsehen. Se transponder 101 och 111 här: http://www.lyngsat.c...R-1L-1M-2C.html och här: http://www.ard-digit...b_30.4.2012.pdf

Per vet säkert mer om vad det är tyskarna har hittat på, och om det kan genomföras i Sverige.

#430

Postad 22 maj 2012 - 07:04

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Tyska public service-bolaget WDR har en lösning där det (för mig iaf) ser ut som om de med hjälp av PID-switching använder samma MPEG2-strömmar för att få in regionala fönster på både SD- och HD-varianterna av TV-kanalen WDR-Fernsehen. Se transponder 101 och 111 här: http://www.lyngsat.c...R-1L-1M-2C.html och här: http://www.ard-digit...b_30.4.2012.pdf

Per vet säkert mer om vad det är tyskarna har hittat på, och om det kan genomföras i Sverige.


Jo, vi använder oss också av PID-ompekning både hos CD och Viasat. Men får att detta skall fungera så måste givetvis alla regionala program ligga i samma transponder som huvudkanalen. Som du ser så har tyskarna för att få plats dubblerat huvudprogrammet i två olika transpondrar och sedan lagt hälften av regionalerna i respektive transponder.

Det går rent tekniskt att peka om melllan Mpeg2 och Mpeg4, men det är inte rekomenderbart. Vissa boxar kan få stora problem och det kan ta 10 - 15 sekunder får dem att låsa om på den nya strömmen. Inga snygga övergångar precis !

Eftersom SVT har reg-sändningar i både SVT1 och SVT2 skulle vi behöva knö in SVT1 + SVT2 + SVt2 HD + SVT2 HD + alla reggarna i en och samma transponder. Skulle kanske kunna gå i en S2-transponder, men absolut inte en S-transponder. Och SVT måste tyvärr använda en S-transponder pga box-legacy.

Per Björkman

Redigerat av Per Björkman, 22 maj 2012 - 07:06.


#431

Postad 22 maj 2012 - 12:34

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0
Låter faktiskt enklare att lägga alla regionalsändningar på en egen transponder eller gemensam kanal och med diffade starttider.
Går säkert att vänja sig vid att byta kanal när det vankas nyheter, och 24:an skulle s a s få nytt liv... :)

Per, hur gick det förresten med utvärderingen av danskarnas "testbildsprogram" och planerna på att göra något bättre själv?

Redigerat av Unregistered277056c3, 22 maj 2012 - 12:39.


#432

Postad 23 maj 2012 - 21:39

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Låter faktiskt enklare att lägga alla regionalsändningar på en egen transponder eller gemensam kanal och med diffade starttider.
Går säkert att vänja sig vid att byta kanal när det vankas nyheter, och 24:an skulle s a s få nytt liv... :)

Per, hur gick det förresten med utvärderingen av danskarnas "testbildsprogram" och planerna på att göra något bättre själv?


Jo, vi är faktiskt igång med ett projekt för att ta fram en ny sekvens som "Testbild".
Håll utkik i detta forum så kanske jag "läcker" lite bilder inom kort ;) .

Per Björkman

Redigerat av Per Björkman, 23 maj 2012 - 21:40.


#433

Postad 24 maj 2012 - 12:20

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Jo, vi är faktiskt igång med ett projekt för att ta fram en ny sekvens som "Testbild".
Håll utkik i detta forum så kanske jag "läcker" lite bilder inom kort ;) .

Per Björkman


Låter trevligt!

Tvåan sänder ju bara tablå på natten, så det finns väl egentligen inget som hindrar att slingan provkörs redan nu, och förbättras efter hand. :)

#434

Postad 24 maj 2012 - 20:42

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

SVT1HD versus SVT1 = bild versus ljud. Tittar på melodifestivalen och skillnaden på ljud är ju för stor för att kompromissa, så det blir SVT1 i DD5.1 med sämre bild istället.

Enligt SVT så skall Melodifestivalen sändas på SVT1HD i DD5.1, dock inte i comhems kabelnät...:-(

Comhem, fan vad händer???? Ni ställer till det så ofta så olägligt..:-(((

Det är inte första gången som SVT HD sänds i DD 2.0 istf DD 5.1. Jag kopierar över detta till SVT HD-tråden där Per Björkman från SVT brukar besvara våra frågor.
Jag försökte mig på att ta ljudet via min Motorola-box inställd på SVT1 SD och bilden från Humax HDPVR-boxen inställd på SVT1 HD. Men då blev det för stort glapp i läppsynken så jag gav upp. Orkade inte mixtra med detta.
Verkar som man får välja mellan ljud och bild när man vill ha bästa kvalitet. Men frågan är kanske om det inte är bilden som är bäst egentligen - det musikaliska kanske inte blir så mycket bättre av 5.1-ljud. Men med 2.0-ljud blir det inte heller särskilt njutbart även om dekoren är fin...

#435

Postad 24 maj 2012 - 21:23

Unregistered1b8cd0e0
  • Unregistered1b8cd0e0
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej!

Vi skaffade HD nyss, Comhem med en Samsung SMT-C7160 inspelningsbar box. Nu har vi dock också problemet att vi får bara 2.0 ljud på till exempel Eurovision Semifinalerna på SVT HD, men på vanliga SVT är det 5.1. Vår receiver är en "gammal" Sony STR-K870P och ljudspåret "Svenska (Dolby D)" är självklart valt på boxen.
Jag läste lite förklaringar här i tråden om varför det kan bli så, men förstår inte hur jag kan lösa problemet, om det ens går utan att köpa en ny receiver, vilket jag hoppas.

Tack på förhand för hjälpen! :)

#436

Postad 25 maj 2012 - 17:10

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Hej!

Vi skaffade HD nyss, Comhem med en Samsung SMT-C7160 inspelningsbar box. Nu har vi dock också problemet att vi får bara 2.0 ljud på till exempel Eurovision Semifinalerna på SVT HD, men på vanliga SVT är det 5.1. Vår receiver är en "gammal" Sony STR-K870P och ljudspåret "Svenska (Dolby D)" är självklart valt på boxen.
Jag läste lite förklaringar här i tråden om varför det kan bli så, men förstår inte hur jag kan lösa problemet, om det ens går utan att köpa en ny receiver, vilket jag hoppas.

Tack på förhand för hjälpen! :)


Vi har varit i kontakt med ComHem idag och de har identifierat ett fel i kodaren. Det skall nu vara löst med 5.1 ljud även för HD kanalerna. Man kan verifiera detta t.ex. kl 20.00 ikväll i SVT1 HD då programmet "Claes Eriksson: Max" sänds. Programmet är i HD med 5.1 ljud.

Observera att dtta inte har något att göra med det andra problemet som tidigare har beskrivits i marknätet, där vissa mottagare prioriterar Stereoljudet i AAC-formatet före 5.1 ljudet i Dolby Digital. I ComHems nät sänds stereoljudet i vanlig Mpeg1-L2.

Per Björkman
SVT

#437

Postad 25 maj 2012 - 19:01

Kanelen
  • Kanelen
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Vi har varit i kontakt med ComHem idag och de har identifierat ett fel i kodaren. Det skall nu vara löst med 5.1 ljud även för HD kanalerna. Man kan verifiera detta t.ex. kl 20.00 ikväll i SVT1 HD då programmet "Claes Eriksson: Max" sänds. Programmet är i HD med 5.1 ljud.

Observera att dtta inte har något att göra med det andra problemet som tidigare har beskrivits i marknätet, där vissa mottagare prioriterar Stereoljudet i AAC-formatet före 5.1 ljudet i Dolby Digital. I ComHems nät sänds stereoljudet i vanlig Mpeg1-L2.

Per Björkman
SVT

Kan rapportera att det funkar nu.

Edit: Men ljudet är OOS, lite för långt efter bilden. Hm.

Redigerat av Kanelen, 25 maj 2012 - 19:03.


#438

Postad 25 maj 2012 - 19:10

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Kan rapportera att det funkar nu.

Jepp. DD 5.1 åter till SVT1 HD!
Och läppsynken blev plötsligt ok också vilket den inte var under Rapport som ju gick i 2.0.
Det är kanske så att det inte går att få bägge ljudformaten i synk med HD-bilden.
Kanske skulle allt ljud i SVT HD gå i DD 5.1 så skulle vi slippa kompatibilitetsproblemen. Det går väl att omvandla 2.0 stereoljud till 5.1-format på något sätt?

Kan rapportera att det funkar nu.

Edit: Men ljudet är OOS, lite för långt efter bilden. Hm.

För mig blev det alltså tvärtom.
DD 2.0 osynk och DD 5.1 i synk.
Det beror nog på vilken ljudanläggning man har...

#439

Postad 25 maj 2012 - 19:35

Kanelen
  • Kanelen
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

[...]
För mig blev det alltså tvärtom.
DD 2.0 osynk och DD 5.1 i synk.
Det beror nog på vilken ljudanläggning man har...

Syncen stabiliserades med tiden, så jag var för snabb där. Den är inte spot on, men jag klarar av den.
Absolut har resten av anläggningen påverkan här.

#440

Postad 26 maj 2012 - 19:46

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 228 inlägg
  • 0
ljudsynk fel på SVT1HD och SVT2HD med DD ljud sen igår, kan ha dykt upp tidigare i veckan,
Har comhem, är det effekt av deras senaste kanalomläggning som var denna vecka där jag bor måntro?

#441

Postad 26 maj 2012 - 20:38

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
Ja vad ska man säga jag har klagat i åratal att jag ej fått dolby digital 5.1 på svt genom comhem,och nu funkar det ÄNTLIGEN...snabbt jobbat :rolleyes:

Redigerat av Unregistered40562de1, 26 maj 2012 - 20:39.


#442

Postad 26 maj 2012 - 20:51

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 0

Kanske skulle allt ljud i SVT HD gå i DD 5.1 så skulle vi slippa kompatibilitetsproblemen. Det går väl att omvandla 2.0 stereoljud till 5.1-format på något sätt?


TV4 HD och BBC HD gör det och jag kan inte säga jag är speciellt imponerad. Det kan uppstå rejäla problem.

TV4 verkar lägga summan av vänster och höger i centern med kanske 6dB attenuation, vilket inte gör så mycket nytta. BBC HD kör 2.0-material genom någon form av matrisavkodning, kanske Dolby Pro Logic II. Det ger ofta en väldigt orolig uppmix. Beroende på hur uppmixen görs så kan den bli kvaddad för nedmixning tillbaks till 2.0 på grund av att nedmixningen inte speglar uppmixen samt det kan uppstå fasproblem (med kaffeburkseffekt som följd).

Det finns nyare och smartare uppmixningsteknik med stabilare ljudbild och bättre kanalseparation som exempelvis Penteo/RT, men det skulle behöva hantera både rent 2-kanaligt material och matriskodat 2-kanaligt material, där det senare i princip inte kan både uppmixas korrekt och göras nedmixkompatibelt.

#443

Postad 27 maj 2012 - 01:23

weavex
  • weavex
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0
Hade också fel på ljudsynken under kvällen med comhem, ibland mer och ibland mindre. Lite trist då det var Eurovision, men det klarade sig endå hyffsat som tur var.

Och för min del vill jag gärna ha ljudet i 2.0 om det är det och 5.1 om det är det. Så kan man själv ställa in i förstärkaren om man vill ha det på nått annat vis.

Redigerat av weavex, 27 maj 2012 - 01:27.


#444

Postad 27 maj 2012 - 17:23

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Vi har varit i kontakt med ComHem idag och de har identifierat ett fel i kodaren. Det skall nu vara löst med 5.1 ljud även för HD kanalerna. Man kan verifiera detta t.ex. kl 20.00 ikväll i SVT1 HD då programmet "Claes Eriksson: Max" sänds. Programmet är i HD med 5.1 ljud.
Observera att dtta inte har något att göra med det andra problemet som tidigare har beskrivits i marknätet, där vissa mottagare prioriterar Stereoljudet i AAC-formatet före 5.1 ljudet i Dolby Digital. I ComHems nät sänds stereoljudet i vanlig Mpeg1-L2.
Per Björkman
SVT

När DD 5.1 ljud återuppstod i SVT1 HD och SVT2 HD tappades tyvärr läppsynk (som fortf fungerar ok om man väljer DD 2.0 ljud istället).
Kan vi ComHem-kunder få hjälp med att få tillbaka läppsynk även vid 5.1-ljud? Det är knappast meningen att man ska behöva manuellt justera läppsynk varje gång man byter till en SVT HD-kanal med 5.1-ljud...
(TV4 HD läppsynk fungerar ok med DD 5.1 så det är ett SVT/ComHem-problem).

#445

Postad 27 maj 2012 - 21:57

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 228 inlägg
  • 0

När DD 5.1 ljud återuppstod i SVT1 HD och SVT2 HD tappades tyvärr läppsynk (som fortf fungerar ok om man väljer DD 2.0 ljud istället).

Kan inte säga nåt om DD 5.1 men de SVT1HD/SVT2HD program jag noterade synkfel på var båda i DD 2.0.

Edit2: nu är det i synk på SVT1HD/SVT2HD med DD 2.0!

Redigerat av rickardl, 28 maj 2012 - 18:44.


#446

Postad 29 maj 2012 - 16:20

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 1
ComHem skall nu ha åtgärdat synkproblemet.
Är det någon som fortfarande upplever att det är osynk?

Per Björkman

#447

Postad 29 maj 2012 - 17:10

Kanelen
  • Kanelen
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

ComHem skall nu ha åtgärdat synkproblemet.
Är det någon som fortfarande upplever att det är osynk?

Per Björkman

Ja, nu verkar det äntligen vara bra synk på båda HD-kanalerna oavsett ljudspår. Tack! :)

#448

Postad 29 maj 2012 - 19:28

Unregisteredfbb15550
  • Unregisteredfbb15550
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Hej Per!

Tidigare i denna tråd skrev du att OS i London eventuellt skulle produceras i 1080p50. Hur är statusen på detta i nuläget?

Sedan på tal om ljud. Några nyheter när det gäller införandet av Dolby Digital Plus?

Mvh Tobbe

#449

Postad 29 maj 2012 - 22:06

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

ComHem skall nu ha åtgärdat synkproblemet.
är det någon som fortfarande upplever att det är osynk?

Per Björkman


Jo nu verkar det fungera igen. Ljud och bild är i sync hos mig nu.

#450

Postad 08 juni 2012 - 17:03

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

  • 2 396 inlägg
  • 0
Ser nu på Polen - Grekland på SVT2 "HD". Kommer det inte bli bättre än så här i bildväg? Blir det samma soppa som under VM där typ hälften av matcherna var uppskalade?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.