Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Grandview, Multibrackets & Kingpin + litet test

58 svar till detta Àmne Grandview Kingpin Multibrackets dukmontering
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 februari 2016 - 21:52

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlĂ€gg
  • 0

24661461682_4575a767bb_o.jpg

 

Hur skulle bilden pÄ en 2.35:1 duk se ut i mitt vardagsrum egentligen. Det finns ett sÀtt att ta reda pÄ det...

 

Duken jag har idag Àr en 1.78:1 duk (den pÄ bilden) pÄ 104"

Det Àr extremt frestande att skaffa en 2.35:1 duk nÀr man kollar pÄ alla medlemmars bilder hÀr!

SÄ jag zoomade in bilden med min projektor sÄ att det skulle motsvara en 2.35:1 duk med storleken 135"

 

Jag Àr nöjd med kvaliteten pÄ min duk, en Kingpin. Det Àr bara det att Kingpin inte tillverkar sÄ stora 2.35:1 dukar...

Multibrackets har en 135" duk i 2.35:1 format som skulle passa min plÄnbok.

 

Är det nĂ„gon som har erfarenhet av Multibrackets dukar? Jag skulle uppskatta lite synpunkter :)


Redigerat av FEA, 21 februari 2016 - 21:27.


#2

Postad 03 februari 2016 - 05:19

RearNakedChoke
  • RearNakedChoke
  • AnvĂ€ndare

  • 202 inlĂ€gg
  • 0
Det gÄr ju in, har tyvÀrr inte den kunskap du efterfrÄgar men jag personligen hade kört pÄ 235 duken. Du har motoriserad zoom pÄ projjen va?

#3

Postad 03 februari 2016 - 08:58

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlĂ€gg
  • 0

Det gÄr ju in, har tyvÀrr inte den kunskap du efterfrÄgar men jag personligen hade kört pÄ 235 duken. Du har motoriserad zoom pÄ projjen va?

 

Jag förstÄr att den gÄr in, jag bor i min lÀgenhet dÀr bilden togs :)

 

Motoriserad zoom har projektorn inte, jag Àr medveten om premisserna, men tack ÀndÄ för uppmÀrksamheten, du Àr ju den första som svarat :)

 

Helst vill jag förstÄs ha en 2.35:1 duk med motoriserad steglös horisontell maskning, linsminne pÄ projektorn och motoriserad fokus med automatisk koppling till den sjÀlvstyrda duken som styr den dimbara belysningen... men jag har en viss budget...

 

Jag vill bara veta om Multibrackets produkter Àr av bra kvalitet :)



#4

Postad 03 februari 2016 - 10:38

Ringblixt
  • Ringblixt
  • MĂ€stare

  • 3 209 inlĂ€gg
  • 0

Oklar exakt hur Multibrackets sköter "sin" tillverkning. Gissningsvis Àr de likt Kingpin och kör OEM och dÀrför Àr det variation i materialens egenskaper, struktur, fÀrg, exakt gain etc.

 

Med andra ord. Det kan vara helt okey. Det kan bli lika bra. Det kan bli sĂ€mre. Du vet inte riktigt vad du fĂ„r. 

 

Det Àr dÀrför man tar klivet upp till tillverkare som har sin egen tillverkning, Euroscreens Flexwhite, Grandviews velvet cinema eller Screen Research Solidpix Àr material dÀr du vet du fÄr. Dock oklar vilka som klarar 135 tum 2.35:1, men det Àr ju bara att kolla upp. :) Dessa tillverkare har ocksÄ bÀttre ramkonstruktioner Àn bÄde Multibrackets och Kingpin.



#5

Postad 03 februari 2016 - 14:24

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlĂ€gg
  • 0

 

Med andra ord. Det kan vara helt okey. Det kan bli lika bra. Det kan bli sĂ€mre. Du vet inte riktigt vad du fĂ„r. 

.

Det lÄter förstÄs inte bra...


Euroscreens Flexwhite, Grandviews velvet cinema eller Screen Research Solidpix Àr material dÀr du vet du fÄr.

Sant. Det var det dÀr med budgeten.

 

DÀr Multibrackets tar SEK 5000:- för sin duk tar de andra SEK 10 000:- eller SEK 15 000:- och Ànnu mer, och dÄ Àr dukarna dessutom mycket mindre, 128". Priset har betydelse för vissa av oss, Àven om vi gillar hemmabio :)


Redigerat av FEA, 03 februari 2016 - 14:50.


#6

Postad 03 februari 2016 - 14:28

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlĂ€gg
  • 0

 Dessa tillverkare har ocksĂ„ bĂ€ttre ramkonstruktioner Ă€n bĂ„de Multibrackets och Kingpin.

Ramkonstruktionen pÄ mitt exemplar Àr av utmÀrkt kvalitet. Den Àr extremt stadig och var enkel för en person att montera.

 

Det Àr dÀrför jag vill köpa en Kingpin igen, bara i en större storlek :)


Redigerat av FEA, 03 februari 2016 - 14:29.


#7

Postad 03 februari 2016 - 22:36

Ringblixt
  • Ringblixt
  • MĂ€stare

  • 3 209 inlĂ€gg
  • 0

DĂ„ Ă€r de andra utmĂ€rktare...  :P

 

Kingpin-konstruktionerna jag har trÀffat pÄ har varit acceptabla. Hyfsad passform om man kan acceptera glapp i skarvar och hantera viss skevhet. Större ram gör inte sÄdana problem mindre om man sÀger sÄ. Multibrackets Àr mindre vardagsrumselegant Àn Kingpins men robustare Àr min erfarenhet.



#8

Postad 04 februari 2016 - 07:04

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlĂ€gg
  • 0

Jag Àr pedant nÀr det gÀller passform och skevhet skulle jag aldrig tolerera. Min Kingpin verkar vara undantaget i deras tillverkning eftersom den faktiskt Àr perfekt. Jag kan inte begÀra mer.

 

Just nu vill jag dock veta mer om Multibrackets.

 

Jag finner det lite mÀrkligt att du först anvÀnder ord som "gissningsvis" om deras kvalitet, och i nÀsta inlÀgg skriver "min erfarenhet". Hur Àr det - gissar du eller har du erfarenhet? :)

 

Jag tar gÀrna emot synpunkter frÄn nÄgon som har eller har haft en Multibrackets-duk hÀngandes pÄ vÀggen hemma. Alla hÀr kan vÀl inte vara rika :P

 

[edit:] Jag begriper att dyra dukar Àr bÀttre sÄklart... men som sagt, vissa av oss har inte hur mycket pengar som helst. Jag tackar ÀndÄ för hjÀlpen, infon kan vara bra att ha dÄ jag vinner pÄ Triss :D


Redigerat av FEA, 04 februari 2016 - 07:26.


#9

Postad 04 februari 2016 - 09:13

snuvve
  • snuvve
  • AnvĂ€ndare

  • 132 inlĂ€gg
  • 0
Eller gör som jag.
Om du har tajt budget....
Bygg en egen 2:35 1 duk.

Dukmaterialet köpte jag frÄn ebay uk och det Àr vitt gain 1.0.
Har haft bÄde kingpin och grandview innan och dukmaterialet frÄn ebay Àr likvÀrdigt eller tom bÀttre.

Check out this item I found on eBay: http://pages.ebay.co...6271399&alt=web


Jag byggde en ca 135 tums 2:35 1 duk och kostnad för dukmaterial landade pÄ ca 2000kr med frakt.

Jag Àr snickare men det Àr ju ingen raketforskning.

bara man Àr noga med vinklarna och mÄtten.



Mvh

Redigerat av snuvve, 04 februari 2016 - 09:35.


#10

Postad 04 februari 2016 - 10:36

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlĂ€gg
  • 0

Jag har tidigare byggt en egen duk, se mitt galleri 'Min Hembio förr', och jag Àr verkligen ingen snickare :)

 

Det Ă€r för övrigt duken i min avatar-bild  <---------------

 

Jag anvÀnde rÄspont (tror jag det heter) pÄ runt 250 cm och det gick bra, men 350 cm, finns det ens? Det mÄste ju vara i ett helt stycke för att bli sÄ stabilt som möjligt. Att konstruera en egen duk med alu-profil kÀnns lite överkurs för min egen del.

 

Det Àr ett bra tips och jag har förstÄs funderat pÄ det... jag har ju alla prylar jag behöver hemma, utom trÀet dÄ...



#11

Postad 04 februari 2016 - 12:15

snuvve
  • snuvve
  • AnvĂ€ndare

  • 132 inlĂ€gg
  • 0
Jag gjorde min 2 35 1 duk kurvad och gjorde den platsbyggd i 25mmm mdf och reglar "ska lÀgga upp bilder pÄ projektet men har ej fÄtt tummen ur ******* Àn.

Om jag hade varit dig sĂ„ bygg ramen i 70×45mm reglar sen monterar du 2 stycken reglar stĂ„endes i ramen sĂ„ fĂ„r du ett cc mĂ„tt pĂ„ cirka 750mm.

Det blir en stabil och bra konstruktion som Àr billig.

Monterar du sen duken pÄ vÀgg med möbelvinklar bÄde uppe och nere sÄ finns det ingen risk att virket rör sig.

Redigerat av snuvve, 04 februari 2016 - 12:18.


#12

Postad 04 februari 2016 - 12:49

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlĂ€gg
  • 0

Jag anvÀnde bÄde skarvjÀrn och vinkeljÀrn till min duk, det finns tyvÀrr inga bilder pÄ baksidan av min ram, men det jag Àr orolig för Àr nÀr jag ska spÀnna duktyget - hÄller dÄ en ram som Àr 'ihoplappad' lika bra som en ram som har hela sidor...

 

Jag hade Àven reglar i ramen, hela tre stycken :)

 

Det kanske blir ett nytt hemmabygge i alla fall ...

 

... en nackdel Àr förstÄs att den blir mycket tyngre (jag tÀnker pÄ hanteringen, uppsÀttningen) Àn en köpt alu-ram.


Redigerat av FEA, 04 februari 2016 - 12:51.


#13

Postad 04 februari 2016 - 12:56

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlĂ€gg
  • 0

Snuvve: vad Àr det för slags material i duken du köpte, Àr den spÀnstig, elastisk sÄ att den enkelt gÄr att spÀnna utan att det blir skrynklor, eller Àr den mer stum i kÀnslan?


Redigerat av FEA, 04 februari 2016 - 13:01.


#14

Postad 04 februari 2016 - 18:00

snuvve
  • snuvve
  • AnvĂ€ndare

  • 132 inlĂ€gg
  • 0
Du gör ramen i hela sidor reglar kan du fÄ hur lÄnga du vill i princip..

Sen skruvar du ihop dom fyra reglarna till sjÀlva ramen med lÄnga trÀskruvar.

Sen fÀller du in 2 st stÄendes reglar i mitten med jÀmna cc mÄtt dom kan du fÀsta med vinklar.

Den blir tyngre givetvis men man sÀtter upp den en gÄng bara Àr ju tanken.

Den kommer aldrig att skeva det kan jag lova.

Dukmaterialet Àr elastiskt och man kan spÀnna det bra utan skrynklor eller veck.

Man fÄr Àven mer Àn vad man behöver jag fick en bra bit dukmaterial över.

Mvh

Redigerat av snuvve, 04 februari 2016 - 18:04.


#15

Postad 04 februari 2016 - 20:15

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlĂ€gg
  • 0

Du gör ramen i hela sidor reglar kan du fÄ hur lÄnga du vill i princip..

Sen skruvar du ihop dom fyra reglarna till sjÀlva ramen med lÄnga trÀskruvar.

Sen fÀller du in 2 st stÄendes reglar i mitten med jÀmna cc mÄtt dom kan du fÀsta med vinklar.

Den blir tyngre givetvis men man sÀtter upp den en gÄng bara Àr ju tanken.

Den kommer aldrig att skeva det kan jag lova.

Dukmaterialet Àr elastiskt och man kan spÀnna det bra utan skrynklor eller veck.

Man fÄr Àven mer Àn vad man behöver jag fick en bra bit dukmaterial över.

Mvh

Tack!



#16

Postad 05 februari 2016 - 13:45

Ringblixt
  • Ringblixt
  • MĂ€stare

  • 3 209 inlĂ€gg
  • 0

Jag finner det lite mÀrkligt att du först anvÀnder ord som "gissningsvis" om deras kvalitet, och i nÀsta inlÀgg skriver "min erfarenhet". Hur Àr det - gissar du eller har du erfarenhet? :)

Jag har monterat, installerat, utvĂ€rderat och kalibrerat mot bĂ„de Kingpin och multibracketsdukar. Men dĂ„ bĂ„da tillverkarna Ă€r nĂ„gon form av OEM-produkter frĂ„n Asien, skiljer sig dukmaterial och konstruktioner frĂ„n tillverkning till tillverkning. Med Kingpin Ă€r det vĂ€ldiga skillnader mellan materialen frĂ„n olika Ă„r. Vissa har varit bra, andra mindre bra, gula, glittriga etc. De Multibrackets-dukar jag stött pĂ„ har inte varit av samma kvalitet (i frĂ„ga om dukmaterial) som Kingpins _bĂ€sta_ ramspĂ€nda dukar, men istĂ€llet haft en stabilare konstruktion pĂ„ ramen. Den ramen Ă€r ganska kantig med skĂ„ror och Ă€r mer byggvaruhus-kĂ€nsla Ă€n Kingpins lite vĂ€lvda plyschram.

 

Jag har dock inte bokfört varenda batch frÄn Kingpin och Multibrackets försÀljning. Jag har trÀffat pÄ enstaka dukar hÀr och dÀr de senaste tio Ären eller sÄ. AlltsÄ kan jag inte sÀga exakt hur just din duk kommer att vara frÄn den hÀr typen av tillverkare. Jag kan bara gissa baserat pÄ det begrÀnsade urval jag trÀffat pÄ. Vill du veta sjÀlv? Köp dukar frÄn bÄda tillverkarna och jÀmför. Enda sÀttet att fÄ svar pÄ vad det Àr för kvalitet som ligger pÄ lager i butikerna i februari 2016.

 

NĂ€r det dĂ„ kommer till originaltillverkare som har egen produktion, Draper, Grandview, Screen Research etc. Ă€r det istĂ€llet mycket lĂ€ttare eftersom det Ă€r konsekvens i produkterna frĂ„n Ă„r till Ă„r. Du vet vad du fĂ„r nĂ€r du packar upp kartongen. Det gör du inte med Kingpin eller Multibrackets. 



#17

Postad 05 februari 2016 - 16:37

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlĂ€gg
  • 0
Det var ditt ordval som var lite förvirrande för mig. Det Àr solklart nu :)
Jag tackar dig för att du tog dig tid för ett utförligt svar, det uppskattas!

Nu törs jag inte köpa en duk ;)

#18

Postad 09 februari 2016 - 15:04

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlĂ€gg
  • 0

Jag bestÀmde mig för att slÄ till pÄ en duk - jag har bestÀmt mig, jag vill ha en duk nu!

 

... dÄ Àr den slut hos leverantören! (och alltsÄ slut i de butiker jag kollat med... Dustin Home lade t.o.m. till den i sitt sortiment efter min frÄga (tack!) men de kan inte leverera den! Misco vet inte nÀr de fÄr hem den... o.s.v.)

 

Hade de haft den i lager sÄ hade de omgÄende haft en kund, men nej.

 

Jag tror jag blir galen. Det Àr billigt att snickra ihop en egen duk, men lite bökigt. Virket kan i vÀrsta fall bÄgna har jag lÀst mig till nu dessutom. En köpt duk i min prisklass kanske inte Àr vÀlkonstruerad. Jag bestÀmde mig ÀndÄ för att köpa en duk. Jag orkar inte vela fram och tillbaka lÀngre. DÄ hÀnder detta :(

 

Du som lÀser detta och har en 135" 2.35:1 Multibrackets-duk i din butik: hÀr har du en kund! :)


Redigerat av FEA, 09 februari 2016 - 15:05.


#19

Postad 09 februari 2016 - 19:32

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlĂ€gg
  • 0

24292705224_0b1d2b988d_o.jpg

 

135" duk ser att fungera bra i mitt vardagsrum Bilden blir bra, tycker jag, Àven som hÀr med lampan i sparlÀge. Det Àr vÀl det jag Àr mest orolig för annars, att projektorn inte skulle ha ljusstyrka nog för en större bild.

 

Det syns ocksÄ att det Àr skillnad pÄ att projicera en bild mot en vit vÀgg kontra mot en duk, Àven en Kingpin. Att sammet fungerar utmÀrkt som ljusslukare framgÄr ocksÄ tydligt. Klicka gÀrna pÄ bilden för att se tydligare.



#20

Postad 10 februari 2016 - 13:25

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlĂ€gg
  • 0

Jag har börjat snegla lite... pÄ andra dukar... B)

 

Grandview, mer Àn dubbelt sÄ dyrt - mer Àn dubbelt sÄ bra? (Jag lade till mÀrket i rubriken)

 

Den storleken som jag letar efter, 135" i 2.35:1 format finns inte, men vÀl 128" och 142"

 

Det finns en duk som heter Grandview Velvet Cinema hos bl.a. hembiobutiken.se

 

Grandview Velvet Cinema

 

(... seriöst hembiobutiken.se ni kallar er hembiobutik men kan inte skilja pÄ 16:9 och 21:9 dukar, i alla fall inte enligt bilden pÄ er hemsida, törs man handla hos en sÄn butik :P )

 

GrandviewVChembiobutiken.jpg

De tar nÀstan SEK 1000:- mer Àn belys.se för samma duk, men de har en prisgaranti, sÄ jag ska kanske handla hos dem och hoppas de inte skickar en 16:9 duk.

 

GrandviewVCbelys.jpg

 

Jag hittar inte Grandview Velvet Cinema pÄ deras egen hemsida, Àr det en modell som har utgÄtt och butikerna vill bli av med hÀr hemma?

 

Jag hittar faktiskt ingen duk i formatet 2.35:1 större Àn 125" pÄ Grandviews hemsida. Kan det stÀmma eller letar jag pÄ fel plats?

 

Kingpin svarade mig pÄ en frÄga om 135" att den storleken pÄ duk har de inte och att sÄ stora dukar Àr pÄ vÀg ut frÄn marknaden, det gÀller Àven kanske för Grandview? Det Àr lite mÀrkligt kan jag tycka eftersom intresset för hemmabio stÀndigt verkar öka.


Redigerat av FEA, 10 februari 2016 - 13:43.


#21

Postad 10 februari 2016 - 15:46

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlĂ€gg
  • 0
Jag var nöjd med Multibrackets 16:9 100". Gav 3000:- för den.
2.35 i 135" för under 5000:- Àr ett mycket bra pris

#22

Postad 10 februari 2016 - 16:06

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlĂ€gg
  • 0

Jag var nöjd med Multibrackets 16:9 100". Gav 3000:- för den.
2.35 i 135" för under 5000:- Àr ett mycket bra pris

Tack för svaret!

 

Jag har sett flera som Àr nöjda... men jag har Àven sett de som inte Àr det. Det Àr dÀrför jag börjat tveka. SEK 13000:- Àr mycket pengar men det kanske det Àr vÀrt. Det verkar vara svÄrt att fÄ tag i en Multibrackets duk i vilket fall. Det lÄter kanske mÀrkligt, men jag vill gÀrna ha en duk nu. Jag har kollat pÄ min vÀgg (tvÀrs över min duk) och gillar vad jag ser, gÀllande det stora formatet. Om jag kan försvara merkostnaden med bÀttre kvalitet och snabb leverans sÄ slÄr jag till :)



#23

Postad 11 februari 2016 - 18:59

zephir
  • zephir
  • ForumrĂ€v

  • 554 inlĂ€gg
  • 0
Hembiobutiken i Sumpan har lÀnge haft en Grandview 128" demo som de ska ha 10000 för. Har för mig att den var nere pÄ under 9000 ocksÄ ett tag runt jul. PrutlÀge?

/r

#24

Postad 11 februari 2016 - 19:30

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlĂ€gg
  • 0

Hembiobutiken i Sumpan har lÀnge haft en Grandview 128" demo som de ska ha 10000 för. Har för mig att den var nere pÄ under 9000 ocksÄ ett tag runt jul. PrutlÀge?

/r

 

Tack för tipset!

 

Jag har dock redan köpt en duk, som jag hoppas jag fÄr snart. Min otur med klantiga fraktbolag/chaufförer mÄste ju ta slut nÄgon gÄng kan man tycka ... ;)



#25

Postad 14 februari 2016 - 13:29

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlĂ€gg
  • 0

 Min otur med klantiga fraktbolag/chaufförer mĂ„ste ju ta slut nĂ„gon gĂ„ng kan man tycka ... ;)

 

... eller inte :(

 

 

[edit] Nu har de stÀllt till det igen, leveransen som skulle kommit idag (lÀs mÄndag) kommer nu (kanske) i morgon,,

 

Det Àr kanske inte meningen att jag ska ha denna duk. Jag har kanske valt fel.


Redigerat av FEA, 15 februari 2016 - 15:26.


#26

Postad 14 februari 2016 - 21:01

Unregistered7cd4e003
  • Unregistered7cd4e003
  • Amatör

  • 63 inlĂ€gg
  • 0

Oklar exakt hur Multibrackets sköter "sin" tillverkning. Gissningsvis Àr de likt Kingpin och kör OEM och dÀrför Àr det variation i materialens egenskaper, struktur, fÀrg, exakt gain etc.

 

Med andra ord. Det kan vara helt okey. Det kan bli lika bra. Det kan bli sĂ€mre. Du vet inte riktigt vad du fĂ„r. 

 

Det Àr dÀrför man tar klivet upp till tillverkare som har sin egen tillverkning, Euroscreens Flexwhite, Grandviews velvet cinema eller Screen Research Solidpix Àr material dÀr du vet du fÄr. Dock oklar vilka som klarar 135 tum 2.35:1, men det Àr ju bara att kolla upp. :) Dessa tillverkare har ocksÄ bÀttre ramkonstruktioner Àn bÄde Multibrackets och Kingpin.

Är det hĂ€r en vettig duk? Blir inte riktigt klok pĂ„ modellbeteckningen.

http://www.nordit.se...?prodid=2235372



#27

Postad 14 februari 2016 - 21:34

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlĂ€gg
  • 0

Jag har upptÀckt under min jakt pÄ dukar, och dÄ har jag bara jagat tvÄ mÀrken, att butiker ofta blandar ihop modellbeteckningar/bilder/artikelnummer. Det Àr riktigt slarvigt pÄ mÄnga hÄll, Àven bland kÀnda butiker. Jag blev riktigt förvÄnad. Jag hoppas verkligen min duk Àr den jag tÀnkt mig...

 

I ditt exempel har de blandat ihop bilden med modellbeteckningen. Bilden visar en Grandview duk ur Edge-serien, de har tunnare ram Àn de andra modellerna. LF-PU77 tillhör inte Edge-serien, utan en Àldre serie.

 

... sen Àr ju frÄgan vilken duk som butiken har hemma - den nya (bilden) eller den gamla (texten)

 

Priset Àr i alla fall extremt bra, ca hÀlften av vad en 'riktig' hemmabiobutik tar. Det innebÀr inte att den Àr dÄlig, de kanske bara sÀljer ut en omgÄng gamla dukar för att ta in en ny serie. De har kanske t.o.m. köpt in ett lager frÄn en annan butik för att sÀlja av denna vÀgen.

 

Det verkar vara följande duk:

 


Redigerat av FEA, 14 februari 2016 - 22:01.


#28

Postad 14 februari 2016 - 22:07

Unregistered7cd4e003
  • Unregistered7cd4e003
  • Amatör

  • 63 inlĂ€gg
  • 0

Jag har upptÀckt under min jakt pÄ dukar, och dÄ har jag bara jagat tvÄ mÀrken, att butiker ofta blandar ihop modellbeteckningar/bilder/artikelnummer. Det Àr riktigt slarvigt pÄ mÄnga hÄll, Àven bland kÀnda butiker. Jag blev riktigt förvÄnad. Jag hoppas verkligen min duk Àr den jag tÀnkt mig...

 

I ditt exempel har de blandat ihop bilden med modellbeteckningen. Bilden visar en Grandview duk ur Edge-serien, de har tunnare ram Àn de andra modellerna. LF-PU77 tillhör inte Edge-serien, utan en Àldre serie.

 

... sen Àr ju frÄgan vilken duk som butiken har hemma - den nya (bilden) eller den gamla (texten)

Ja det Àr lurigt.

Om jag har fattat det rÀtt nu efter lite googlande sÄ har denna (LF-PUxx) 8 cm ram med sammet.

 

Ramen spelar inte sÄ stor roll för min del, mest nyfiken pÄ om duken Àr bra eller ej, verkar prisvÀrd i sÄ fall.



#29

Postad 14 februari 2016 - 22:36

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlĂ€gg
  • 0

Ja, det verkar vara den med 8 cm ram. Den jag lÀnkar till.

 

Grandview sjÀlva hÀvdar förresten att den nya Edge duken Àven ska klara 4K... vad det nu ska innebÀra - allt för att sÀlja :)



#30

Postad 15 februari 2016 - 08:54

Unregistered7cd4e003
  • Unregistered7cd4e003
  • Amatör

  • 63 inlĂ€gg
  • 0

Ja, det verkar vara den med 8 cm ram. Den jag lÀnkar till.

 

Grandview sjÀlva hÀvdar förresten att den nya Edge duken Àven ska klara 4K... vad det nu ska innebÀra - allt för att sÀlja :)

Fattar ju vem som helst att man mĂ„ste ha högre upplösning pĂ„ duken  :blink:

Jag provar att bestÀlla en sÄn dÀr duk nu, tack för hjÀlpen!



#31

Postad 15 februari 2016 - 11:48

Ringblixt
  • Ringblixt
  • MĂ€stare

  • 3 209 inlĂ€gg
  • 0

De flesta dukmaterial diffuserar 4K ganska ordentligt. Majoriteten rulldukar diffuserar Ă€ven full hd. 

 

Lite svĂ„rare att kontrollera detta med 4K dĂ„ mĂ€ngden projektorer Ă€r begrĂ€nsad till ganska dyra doningar. Och de 4K-modeller som ligger hyfsat i pris Ă€r inte exempel pĂ„ superskarp optik. 



#32

Postad 15 februari 2016 - 15:16

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlĂ€gg
  • 0

SÄ det Àr alltsÄ inte bara snack att en duk kan klara 4K... intressant.



#33

Postad 15 februari 2016 - 15:41

Unregistered7cd4e003
  • Unregistered7cd4e003
  • Amatör

  • 63 inlĂ€gg
  • 0

SÄ det Àr alltsÄ inte bara snack att en duk kan klara 4K... intressant.

Det var jag övertygad om, dumstrut pÄ.



#34

Postad 15 februari 2016 - 16:09

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlĂ€gg
  • 0

Jag förstÄr att de sÀmsta dukarna faller bort, men jag trodde inte att nyare dukar kunde vara sÀmre. Min Kingpin duk Àr faktiskt, Àven om jag sÀger det sjÀlv, extremt slÀt och fin pÄ ytan, sÄ jag (som amatör) skulle tro att den fixar 4K-bild.

Jag hoppas verkligen att min nya duk, som puckona* pÄ DHL ska försöka leverera en tredje gÄng nu, har lika fin yta.

 

*UrsÀkta sprÄket, men de Àr riktiga idioter :angry:



#35

Postad 16 februari 2016 - 14:36

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlĂ€gg
  • 0

Tredje gÄngen gillt Àr vad som gÀller för DHL tydligen.

 

Leverans20160216a.jpg

Jag törs inte öppna kartongen... tÀnk om duken inte Àr lika bra som min nuvarande, som 'hÀnger löst' pÄ vÀggen i bakgrunden...



#36

Postad 16 februari 2016 - 15:32

Unregistered7cd4e003
  • Unregistered7cd4e003
  • Amatör

  • 63 inlĂ€gg
  • 0

Tredje gÄngen gillt Àr vad som gÀller för DHL tydligen.

 

Jag törs inte öppna kartongen... tÀnk om duken inte Àr lika bra som min nuvarande, som 'hÀnger löst' pÄ vÀggen i bakgrunden...

SpÀnnande!

Min ligger pÄ DHL och vÀntar pÄ att bli upphÀmtad nu ocksÄ.

Den Àr förmodligen bÀttre Àn den du har, sÄ vad vÀntar du pÄ!?



#37

Postad 16 februari 2016 - 16:07

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlĂ€gg
  • 0

Jag köpte en Grandview Large-flat Series Prestige Permanent Cinema Screen (som Grandview kallar den i bruksanvisningen) i storleken 128" med formatet 2.35:1. Flera butiker kallar duken för Grandview Velvet Cinema, jag antar att det Àr samma duk, eftersom det Àr den jag bestÀllde. Prisjakt har en tredje variant pÄ namnet: Grandview Fixed Frame Prestige Velvet, kÀrt barn har mÄnga namn? Det blir inte enklare för oss kunder precis.

 

Jag har kollat lite snabbt pÄ innehÄllet i kartongen, sÄ preliminÀrt:

 

Dukmaterialet verkar vara identiskt med det i min Kingpin. Samma yta pÄ bÄde fram- och baksidan. Det var den största överraskningen.

Ramen har precis samma sammet/velour-liknande tyg runtom aluminiumramen.

Ramen Àr kantigare pÄ Grandview duken, Kingpins ram Àr mjukt avrundad.

I övrigt verkar ramen vara liknande, med lite annorlunda fÀsten för duken dock.

 

Jag Ă„terkommer med fler detaljer.

 

Det jag kan sÀga nu, Àr att Grandview-duken DEFINITIVT inte Àr vÀrd tre gÄnger mer Àn Kingpin-duken. De Àr ju i stort sett likadana, med undantaget att Kingpin har en vackrare ram.

 

Jag hoppas att jag hittar fördelarna nÀr jag monterar duken.

 

Jag kommer att behÄlla den, eftersom Kingpin inte har den storleken i sitt sortiment.


Redigerat av FEA, 16 februari 2016 - 16:33.


#38

Postad 16 februari 2016 - 23:16

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlĂ€gg
  • 0

Grandview har visst infört ny teknologi i sina dukar.

 

24447140533_ff47ea9b5d_o.jpg

 

Det sa bara poff! nÀr jag öppnade kartongen och duken vecklade upp sig sjÀlv!

 

25074008025_08e47334ae_o.jpg

 

Jag uppskattar tydliga instruktioner, men nÄgon mÄtta fÄr det vÀl vara...

 

PÄ en av pÄsarna som innehöll ramarna stod det "innehÄller ramar" - pÄsen var genomskinlig.

 

25074007695_d134d37c14_o.jpg

 

Kineserna har ju humor! Det Àr alltid lÀttare att jobba nÀr man har roligt :)

 

24444028084_64e3687181_o.jpg

 

Den hĂ€r varianten av loggan har jag inte sett nĂ„gonstans. Den vanliga loggan Ă€r mer fĂ€rggrann. Är den ny eller har jag fĂ„tt en gammal duk? Jag hoppas den Ă€r Ă€kta... den Ă€r importerad genom Wiktors, sĂ„ det borde den vara.


Redigerat av FEA, 17 februari 2016 - 00:50.


#39

Postad 17 februari 2016 - 02:31

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

  • 1 868 inlĂ€gg
  • 0

SÄ nu vÀntar vi ivrigt pÄ att se duken upphÀngd :D



#40

Postad 17 februari 2016 - 04:39

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlĂ€gg
  • 0

SÄ nu vÀntar vi ivrigt pÄ att se duken upphÀngd :D

Jag med :P

 

De hade missat den funktionen, sÄ jag gick och lade mig istÀllet. Det och att grannarna nog inte skulle uppskatta betongborrande mitt i natten.

Det var tur att jag insÄg vad klockan var innan jag satte igÄng.

 

SĂ„ hur dags kan man kalla en dag för dag?  SoluppgĂ„ng lĂ„ter sĂ„ sent sĂ„ hĂ€r Ă„rs... :rolleyes:



#41

Postad 17 februari 2016 - 10:32

Unregistered7cd4e003
  • Unregistered7cd4e003
  • Amatör

  • 63 inlĂ€gg
  • 0

Grandview har visst infört ny teknologi i sina dukar.

 

 

Det sa bara poff! nÀr jag öppnade kartongen och duken vecklade upp sig sjÀlv!

 

Jag uppskattar tydliga instruktioner, men nÄgon mÄtta fÄr det vÀl vara...

 

PÄ en av pÄsarna som innehöll ramarna stod det "innehÄller ramar" - pÄsen var genomskinlig.

 

 

Kineserna har ju humor! Det Àr alltid lÀttare att jobba nÀr man har roligt :)

 

 

Den hĂ€r varianten av loggan har jag inte sett nĂ„gonstans. Den vanliga loggan Ă€r mer fĂ€rggrann. Är den ny eller har jag fĂ„tt en gammal duk? Jag hoppas den Ă€r Ă€kta... den Ă€r importerad genom Wiktors, sĂ„ det borde den vara.

Haha, jag reagerade ocksÄ pÄ dom nÄgot övertydliga mÀrkningarna.

 

Min duk ser precis ut som din med loggan och allt. Lika förvirrande med namngivning av den ocksÄ.

Jag har inget att jÀmföra med sen tidigare, men mitt intryck av duken Àr bra. Jag betalade Ä andra sidan inte mycket mer Àn vad en Kingpin kostar.



#42

Postad 17 februari 2016 - 13:12

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlĂ€gg
  • 0

Haha, jag reagerade ocksÄ pÄ dom nÄgot övertydliga mÀrkningarna.

 

Min duk ser precis ut som din med loggan och allt. Lika förvirrande med namngivning av den ocksÄ.

Jag har inget att jÀmföra med sen tidigare, men mitt intryck av duken Àr bra. Jag betalade Ä andra sidan inte mycket mer Àn vad en Kingpin kostar.

 

Ja du gjorde ett verkligt fynd - kul att du Àr nöjd.

 

Min Grandview-duk Àr inte dÄlig pÄ nÄgot vis, den Àr dÀremot inte prisvÀrd. Riktpriset verkar vara runt SEK 13000:- men jag hittade den för SEK 9990:- vilket Àr dyrt det med, jÀmfört med en duk frÄn t.ex. Kingpin för samma kvalitet (preliminÀrt - jag Äterkommer om det nÀr jag plockar ner den, det var tre Är sen jag satte upp den, sÄ jag kan ha glömt nÄgon detalj pÄ baksidan)

 

Jag hade vÀntat mig en annan kvalitet pÄ Grandview-duken efter att ha fÄtt rÄd och tips.

 

Jag hade faktiskt tĂ€nkt köpa den frĂ„n Hembiobutiken eftersom jag vet att de har ett gott rykte och Ă€r en 'riktig' hembiobutik. De hade dock inte duken pĂ„ lager och jag ville som sagt inte vĂ€nta (det fanns ingen info om nĂ€r de skulle fĂ„ in den heller) sĂ„ jag köpte den frĂ„n Projektorspecialisten/belys.se som visserligen ocksĂ„ har en butik, i Uppsala,  men inte Ă€r lika kĂ€nda (för mig Ă„tminstone)

Det var en positiv erfarenhet, skulle det visa sig, de skickade duken omgÄende och var mycket snabba och trevliga i sin telefon- och mailkontakt med mig (tack!), det uppstod nÀmligen problem med fraktbolaget, men de gjorde sitt bÀsta för att hjÀlpa mig, sÄ ingen skugga över dem.

 

Jag kan inte heller bortse frÄn prisskillnaden. SEK 3000:- Àr mycket pengar, sÀrskilt som jag ursprungligen hade budgeterat för en Multibrackets-duk. Semesterresan fÄr bli av nÀsta Är istÀllet. Resor Àr ju ÀndÄ inget kul...

 

Ja ja, nu kan jag Ätminstone skryta med att ha en riktig mÀrkesduk i min hemmabio B)



#43

Postad 17 februari 2016 - 15:47

Unregistered7cd4e003
  • Unregistered7cd4e003
  • Amatör

  • 63 inlĂ€gg
  • 0

Ja du gjorde ett verkligt fynd - kul att du Àr nöjd.

 

Min Grandview-duk Àr inte dÄlig pÄ nÄgot vis, den Àr dÀremot inte prisvÀrd. Riktpriset verkar vara runt SEK 13000:- men jag hittade den för SEK 9990:- vilket Àr dyrt det med, jÀmfört med en duk frÄn t.ex. Kingpin för samma kvalitet (preliminÀrt - jag Äterkommer om det nÀr jag plockar ner den, det var tre Är sen jag satte upp den, sÄ jag kan ha glömt nÄgon detalj pÄ baksidan)

 

Jag hade vÀntat mig en annan kvalitet pÄ Grandview-duken efter att ha fÄtt rÄd och tips.

 

Jag hade faktiskt tĂ€nkt köpa den frĂ„n Hembiobutiken eftersom jag vet att de har ett gott rykte och Ă€r en 'riktig' hembiobutik. De hade dock inte duken pĂ„ lager och jag ville som sagt inte vĂ€nta (det fanns ingen info om nĂ€r de skulle fĂ„ in den heller) sĂ„ jag köpte den frĂ„n Projektorspecialisten/belys.se som visserligen ocksĂ„ har en butik, i Uppsala,  men inte Ă€r lika kĂ€nda (för mig Ă„tminstone)

Det var en positiv erfarenhet, skulle det visa sig, de skickade duken omgÄende och var mycket snabba och trevliga i sin telefon- och mailkontakt med mig (tack!), det uppstod nÀmligen problem med fraktbolaget, men de gjorde sitt bÀsta för att hjÀlpa mig, sÄ ingen skugga över dem.

 

Jag kan inte heller bortse frÄn prisskillnaden. SEK 3000:- Àr mycket pengar, sÀrskilt som jag ursprungligen hade budgeterat för en Multibrackets-duk. Semesterresan fÄr bli av nÀsta Är istÀllet. Resor Àr ju ÀndÄ inget kul...

 

Ja ja, nu kan jag Ätminstone skryta med att ha en riktig mÀrkesduk i min hemmabio B)

Som jag har förstÄtt det, sÄ Àr det mer lotteri med en Kingpin-duk.

Med dessa dukar Àr man mer sÀker pÄ att duken Àr schysst och jÀmn i sin kvalitet. Det kan ju bli sÄ att du upplever skillnad nÀr du vÀl fÄr upp den och belyser den med projektorn. Med tanke pÄ variationer i gain osv, vore kul om du lyckades jÀmföra dukarna pÄ nÄgot sÀtt.



#44

Postad 17 februari 2016 - 15:58

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlĂ€gg
  • 0

Som jag har förstÄtt det, sÄ Àr det mer lotteri med en Kingpin-duk.

Med dessa dukar Àr man mer sÀker pÄ att duken Àr schysst och jÀmn i sin kvalitet. Det kan ju bli sÄ att du upplever skillnad nÀr du vÀl fÄr upp den och belyser den med projektorn. Med tanke pÄ variationer i gain osv, vore kul om du lyckades jÀmföra dukarna pÄ nÄgot sÀtt.

Jag vet, det Àr det Ringblixt skriver lite lÀngre upp. Jag vann vÀl högsta vinsten dÄ, med mitt exemplar av en Kingpin-duk. Jag ska givetvis jÀmföra dukarna nu nÀr jag har bÄda hemma samtidigt. Av olika anledningar verkar detta inte kunna ske idag, jag fÄr se...



#45

Postad 20 februari 2016 - 07:40

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr ju ingen hÀr som gjort det innan sÄ: Ett exempel pÄ hur man kan montera en ramspÀnd duk :)

 

... fortsÀttning följer...



#46

Postad 21 februari 2016 - 02:24

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlĂ€gg
  • 1

Grandview Large-flat Series Prestige Permanent Cinema Screen & Kingpin Screens Velvet Framed Screen VFS240 Àr likvÀrdiga

 

Det Àr min lekmanna-slutsats efter att ha haft bÄda hemma i nÄgra dagar nu.

 

Grandviews dukvÀv Àr aningens, verkligen aningens, tjockare Àn Kingpins. Jag tror inte jag skulle kunna mÀrka skillnaden om jag inte hade bÄda hemma. Plastmaterialet ser annars verkligen likadant ut. De luktar t.o.m. likadant. BÄda har svarta baksidor.

Grandview duken Àr svÄrare att strÀcka och fÄ fÄ plats.

Kingpins vÀv Àr slÀtare pÄ bildytan, medans Grandview har en nÄgot grövre yta. Det ser jag tydligt med blotta ögat. Det sagt, pÄ hÄll ser man det inte. Skillnad pÄ en 4K bild? Ingen aning.

Kingpin duken drar nÄgot Ät blÄgrÄtt. Det syns med dukarna sida vid sida. Jag talar om nyansskillnader.

Grandview duken Àr aningens gulare. Det syns med dukarna sida vid sida. Jag talar om nyansskillnader.

Kingpin duken Äterger en nÄgot ljusare bild.

 

Grandviews aluminiumram Àr av tjockare metall.

Kingpin har en tunnare aluminiumram.

Grandview skickar med tvÄ aluminiumskenor som duken hÀngs upp pÄ. En skena upptill och en nedtill. Lite knepigt att fÄ upp pÄ vÀggen.

(Dessutom hade Grandview missat att ta med mÄtten för avstÄndet mellan skenorna i bruksanvisningen; endast 4:3 och 16:9 mÄtten fanns med. Det lÄter enkelt, men var en hel del pusslande att fixa till mÄtten...)

Kingpin hÀngs upp pÄ tvÄ aluminiumhÄllare, endast upptill. Som att hÀnga en tavla - enkelt.

Grandview behöver ha en rejÀlare upphÀngningsanordning eftersom ramen Àr tyngre.

(med reservation för hur mindre Grandview-dukar ser ut, min Àr trots allt 316 cm bred)

 

BÄda dukarna har liknande sammet/velour runt ramen. BÄda slukar ljus mycket bra, i det nÀrmaste som svarta hÄl.

Grandview har en kantigare ram, medans Kingpins Àr av en vÀlvd, mjukare form.

 

Grandview har pluppar i plast runt baksidan av ramen i vilka man fÀster dukvÀven.

Kingpin har metallkrokar för samma funktion.

 

Jag har fotograferat mina dukar. Jag har fotat med min systemkamera (Olympus E-5 galleri) och makroobjektiv samt stativ och med kameran instÀlld med uppfÀlld spegel och slutarutlösningsfördröjning. Jag Àr en amatör, sÄ jag har ingen proffsutrustning för vitbalans, lampor med exakt samma fÀrgtemperatur, kalibreringsutrustning och ingen fotostudio. Jag kÀnner till hur svÄrt det Àr att fÄ till en exakt, jag menar e x a k t vitbalans, och jag vet ocksÄ att fÀrgÄtergivning beror pÄ min kamera, min bildskÀrm, mina bildbehandlingsprogram (rÄkonverterare och slutbehandlingsprogram), din bildskÀrm som du ser pÄ nu, dina ögon, ljuset i din omgivning och en hel del andra parametrar. Pust.

 

SÄ ta bilderna för vad de Àr!

 

PÄ de bilder som dukarna stÄr intill varann i samma fotografi sÄ kan man förstÄs avgöra skillnader.

 

I de första tvÄ bilderna tog jag bort fÀrgen eftersom dukarna inte stÄr intill varandra i samma bild, och de stod inte pÄ samma plats i rummet heller, sÄ vitbalansen var omöjlig att fÄ till perfekt. Just de bilderna ska enbart illustrera dukvÀvens struktur.

 

Hyttnycklarna Àr dÀr för att hjÀlpa mig stÀlla in skÀrpan pÄ min systemkamera i Live-view.

 

24861564870_5857a81397_o.jpg

Grandview

 

25157223075_d150b04768_o.jpg

Kingpin

 

24530379943_e270ea6151_o.jpg

FĂ€rgbild. Grandview med gulare ton till vĂ€nster och Kingpin med blĂ„are ton  till höger. Pappret Ă€r till för min vitbalans. Den ser vitare ut eftersom den förmodligen Ă€r behandlad med ett optiskt vitmedel. Dukarna upplevs ocksĂ„ som vita i verkligheten.

 

25157476875_4328d7639e_o.jpg

Kingpin har dukvÀvsfÀsten i metall. VinkeljÀrn och skruvar/muttrar i metall.

 

25060087986_e557bdd7b4_o.jpg

Grandview har dukvÀvsfÀsten i plast. VinkeljÀrn och skruvar i metall.

 

24530380313_5f7c36c038_o.jpg

Grandview till vÀnster med gul ton och aningen mörkare bild, Kingpin till höger med blÄ ton upplevs som ljusare. Som sagt, jag kan inte veta hur det ser ut hos dig just nu.

 

25063965691_44608af4cd_o.jpg

Grandview till vÀnster och Kingpin till höger. De svarta kanterna Àr alltsÄ sammetsramarna, bÄda slukar ljus mycket bra.

 

Bilderna Àr frÄn filmen Legend utgiven pÄ blu-ray brittisk region B-utgÄva.

 

Jag skrev det i inlÀggets rubrik: dukarna Àr i praktiken likvÀrdiga, Àr min Äsikt.

 

Grandview har tjockare metall i ramkonstruktionen, plastpluppar som dukvÀvsfÀsten och lite grövre ytstruktur pÄ vÀven.

Kingpin har tunnare metall i ramkonstruktionen, metallkrokar som dukvÀvsfÀsten och lite finare ytstruktur pÄ vÀven.

 

En sak jag vet med sÀkerhet Àr att jag har haft min Kingpin duk i drygt tre Är och den ser ut som ny. Detta var första gÄngen jag tog ner den sen jag köpte den.

 

Bildkvaliteten Àr mycket bra pÄ bÄda dukarna.

 

Skulle Kingpin ha haft en 128" 2.35:1 duk i sitt sortiment sÄ hade jag utan tvekan ha köpt den. Grandview och andra fÄr se upp om Kingpin fortsÀtter att producera dukar som denna.

 

Det var min jÀmförelse som utlovat :)


Redigerat av FEA, 21 februari 2016 - 02:47.


#47

Postad 21 februari 2016 - 02:49

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

  • 1 868 inlĂ€gg
  • 0

Tack för en intressant genomgÄng



#48

Postad 21 februari 2016 - 08:46

Unregistered7cd4e003
  • Unregistered7cd4e003
  • Amatör

  • 63 inlĂ€gg
  • 0

Snygg jÀmförelse!

 

Jag tycker ÀndÄ att skillnaden Àr pÄtaglig och att Grandview ger betydligt bÀttre bild, av dom tvÄ bilderna att döma.

Det ser varmare och mer naturtroget ut med bÀttre kontrast pÄ Grandviewen, fÀrger och bild ser mer "urtvÀttat" ut pÄ Kingpin-duken och ger inte samma djup.

Ser lite ut som nÀr man jÀmför en LCD med en plasma.

 

-edit-

Men det beror vÀl pÄ vad man har för preferenser, min sambo tyckte att den högra bilden sÄg bÀttre ut.

Det gÄr sÀkert att jÀmna ut skillnaderna pÄ dukarna med en kalibrering av projektorn?


Redigerat av Unregistered7cd4e003, 21 februari 2016 - 08:51.


#49

Postad 21 februari 2016 - 12:13

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlĂ€gg
  • 0

Kul att det uppskattas! Det tog en stund :)

 

Jag glömde bort en sak helt. Jag kör alltid med lampan i lÄglÀge, och med BiolÀge 1, som det heter pÄ SONYiska. Jag testade aldrig med hög lampeffekt. Skillnaden hade kanske ÀndÄ inte synts sÄ bra i ett fotografi, dÄ exponeringen anpassas efter ljuset. Det Àr ÀndÄ upplevelsen i verkligheten som rÀknas. Det Àr ett gott betyg för bÄde dukarna och projektorn att jag inte ens tÀnkte pÄ det.

 

 Det ser hursomhelst fint (och brett!) ut med en 2.35:1 duk i vardagsrummet. Nu ska jag njuta av film istĂ€llet för att undersöka metallkonstruktioner och ytor pĂ„ dukvĂ€v :D

 

Jag har lite detaljer kvar att fixa runtomkring sÄ den riktiga premiÀren för min 'nya' hemmabio blir i morgon och premiÀrfilmen blir SPECTRE. DÄ blir det dunder och brak (grannar, ni Àr förvarnade) och en bild som (nÀstan) strÀcker sig frÄn vÀgg till vÀgg.

 

(Jag tjuvstartade igÄr kvÀll med Melodifestivalen och det sÄg bra ut)


Redigerat av FEA, 21 februari 2016 - 12:15.


#50

Postad 23 februari 2016 - 14:40

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlĂ€gg
  • 0

Trevliga bilder FEA. Hoppas du Àr nöjd med 2.35! Jag ser mest pÄ serier nu för tiden(typiskt nog efter jag köpte 2.35) men varje gÄng man smÀller pÄ med en scope-film sÄ blir man lika imponerad av hur lÀckert det formatet Àr!






Även taggad med Grandview, Kingpin, Multibrackets, dukmontering

0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.