Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intelligent Sound, vet ni vad det är ?

2348 svar till detta ämne Högtalare Intelligent sound
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Proson Stratego 212SA (Golvhögtalare) 1 6,5 (1) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro II (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Intelligent Sound IS 815 Pro Mkll (Golvhögtalare) 1 8,33 (2) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 8,75 (3) Inga priser
Intelligent Sound IS8 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

#901

Postad 06 januari 2021 - 23:26

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Finns det något högtalartest där IS produkter varit med?



#902

Postad 06 januari 2021 - 23:54

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Dubbel 6 högtalarna såldes ju för säkert minst 10 år sedan och som jag förstått det så kunde man köpa dom i originallådor med moddar eller i mer exklusiva lådor i massiv trä. Jag har inte själv byggt de där dubbel6 lådorna på bilderna men har byggt liknande och ver hur mycket tid och material det kostar att få ihop två sådana lådor. Nästan ALLA kunder som köper högtalare av Intelligent Sound lånar hem högtalarna eller har med sig egna högtalare och jämför på plats i butiken innan dom tar något beslut om att köpa. Enligt Petter så har dom 100dagar öppet köp på deras högtalare.

Men det var ju du som tog upp vad tillverkningskostnaden låg på för just dessa högtalare.

Även Hitler lyckades trollbinda sina lyssnare. Och vissa dårar låter sig luras in i religiösa samfund. Det finns många andra exempel...

#903

Postad 06 januari 2021 - 23:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

som exempel kostar det minst 10.000kr+moms att bygga ett par dubbel6 lådor med material och arbete med CNC fräsning och ritningar.

 

Men de var ju som du skriver specialbeställda, dvs också dyrare än de med original Proson-lådor.

 

Jag bygger Monitor 15 modellen och deras PA lådor, i övrigt så bygger jag enbart lådor som specialbeställs.

 

Som du skriver tillverkar du enligt spec från IS, och saknar kunskap om resten av konstruktionen. Det är inte dig jag "sågar" här (på tal om snickeri) utan företaget Intelligent Sound.

 

Men samtidigt måste du förstå att du inte kan promota IS utan att bli ifrågasatt. Att bara köra med "ni har inte lyssnat" duger inte. Det är ju för att vi kan mer om högtalare som vi inte tycker att de är värda att ta på allvar.

 

Att Monitor 15 kostar 295 000 kr är verkligen helt sjukt. Billiga element i en kubisk låda (stort no-no).


Redigerat av Ageve, 07 januari 2021 - 01:30.


#904

Postad 07 januari 2021 - 00:28

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Att Monitor 15 kostar 295 000 kr är verkligen helt sjukt. Billiga element i en kubisk låda (stort no-no).

Snacka om att ma är i fel bransch. Skulle iofs inte kunna leva med att ljuga folk rätt upp i ansiktet som samtliga inblandade i IS gör.

Men receptet är iaf:
* Köp in 3st element av bristfällig kvalitet.
* Låt en kund, utan några som helst kunskaper, köpa sig en cnc-fräs och få kunden att i sitt garage tillverka lådan.
* Släng in lite tvivelaktigt internt kablage.
* Smaska på ett par bling-bling-terminaler för 2.000kr.
* Slå ihop lite mumbojumbo-snack om hur delningsfiltret kan lösa samtliga problem med både lådkonstruktion, elementkvalitet och rummens inverkan.
* Skriv inte ut några data, hänvisa istället till öronen och det förträffliga delningsfiltret.
Pris: 295.000kr

#905

Postad 07 januari 2021 - 00:30

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Jag har pratat med Petter över telefon nu i snart en timme och han hälsar att ni är välkommna att ta med er vilka högtalare ovasett prisklass och jämföra med mot högtalare utveckade av Intelligent Sound. Med tanke på rådande covid-sutiation så är det max två som kan besöka samtidigt. 



#906

Postad 07 januari 2021 - 00:36

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Jag har pratat med Petter över telefon nu i snart en timme och han hälsar att ni är välkommna att ta med er vilka högtalare ovasett prisklass och jämföra med mot högtalare utveckade av Intelligent Sound. Med tanke på rådande covid-sutiation så är det max två som kan besöka samtidigt.

Kan man inte bara få köpa hans delningsfilter löst och lyssna hemma?

Än bättre, kunde du inte få lite data att presentera istället?

#907

Postad 07 januari 2021 - 00:38

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Kan man inte bara få köpa hans delningsfilter löst och lyssna hemma?

 

Du kan väl maila Hifiklubben och fråga om och få köpa B&W's 802 delningsfilter också. 


Du kan väl maila Hifiklubben och fråga om och få köpa B&W's 802 delningsfilter också. 

 

Och då ska det vara med spinoramamätningar och grafer och, specifikationer samt kopplingschema.



#908

Postad 07 januari 2021 - 00:44

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Du kan väl maila Hifiklubben och fråga om och få köpa B&W's 802 delningsfilter också. 
 
Och då ska det vara med spinoramamätningar och grafer och, specifikationer samt kopplingschema.

Kan man köpa som reservdel från flera ställen.
Deras scheman finns även på nätet om man känner för att bygga ett själv.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 07 januari 2021 - 00:49.


#909

Postad 07 januari 2021 - 00:47

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0

Du kan väl maila Hifiklubben och fråga om och få köpa B&W's 802 delningsfilter också. 


 

Och då ska det vara med spinoramamätningar och grafer och, specifikationer samt kopplingschema.

 

Vadå, hävdar B&W också något som alla med insikt i ämnet vet är helt felaktigt? Hävdar man något orimligt måste man väl vara beredd att bevisa att det stämmer? Den dagen B&W hävdar något liknande kommer folk ifrågasätta det också.



#910

Postad 07 januari 2021 - 00:50

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Vadå, hävdar B&W också något som alla med insikt i ämnet vet är helt felaktigt? Hävdar man något orimligt måste man väl vara beredd att bevisa att det stämmer? Den dagen B&W hävdar något liknande kommer folk ifrågasätta det också.

 

Det är ingen som hävdat något orimligt och enda sättet att bedömma en högtalare är att lyssna på den med öronen. 



#911

Postad 07 januari 2021 - 00:58

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

https://intelligents.../is-monitor-15/

 

Det finns ju specifikationer på högtalarna ? varför säger ni att det inte finns några specifikationer ? 

 

det står rakt ut, Rak frekvensgång 36 – 20 khz.


https://intelligents.../is-monitor-15/

 

Det finns ju specifikationer på högtalarna ? varför säger ni att det inte finns några specifikationer ? 

 

det står rakt ut, Rak frekvensgång 36 – 20 khz.

 

Då tillägger Petter att det finns ingen större avvikelse än +-1db mellan 36-20khz



#912

Postad 07 januari 2021 - 01:14

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Du kan väl maila Hifiklubben och fråga om och få köpa B&W's 802 delningsfilter också. 

 

Reservdelar:

https://bowerswilkin...m/model/BWL802D

 

Servicemanual med reservdelslista och kopplingsschema:

Bifogad fil  802D-TM.pdf   2,1MB   2 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2021-01-07 kl. 01.27.16.png   975,75K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Ageve, 07 januari 2021 - 01:27.


#913

Postad 07 januari 2021 - 01:26

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

https://intelligents.../is-monitor-15/

 

Det finns ju specifikationer på högtalarna ? varför säger ni att det inte finns några specifikationer ? 

 

Ber om ursäkt, jag hade inte kollat igenom deras sortiment på ett tag. Tidigare (och fortfarande på alla andra högtalare i deras sortiment) saknas alla sorts relevanta specifikationer. Men det är ju toppen att de lagt till det på åtminstone deras högtalare för 300.000:-  :rolleyes:

 

Men nu kan vi i.a.f., till viss del,  läsa oss till hur de faktiskt är rent tekniskt. 36Hz som nedre gräns på en högtalare för en tredjedels miljon är inte speciellt imponerande, men helt förväntat med tanke på vilka element de verkar använda.

 

 

Då tillägger Petter att det finns ingen större avvikelse än +-1db mellan 36-20khz

 

Ren lögn säger jag. Petter kan motbevisa mig med en mätning.

 

 

Det är ingen som hävdat något orimligt och enda sättet att bedömma en högtalare är att lyssna på den med öronen. 

 

På allvar TS, i stort sätt allt som hävdas av IS är orimligt. Du har bara inte förmågan att förstå det. Att du ringer till Petter för att få bekräftat att det vi säger är fel istället för att försöka utbilda dig själv är tråkigt. Men det är väl så församlingsmedlemmar emellan :)

 

Det enda sättet att bedöma en högtalare är INTE att lyssna på den, för att avgöra hur väl högtalare presterar mäter man dem.


Redigerat av Loco.spk, 07 januari 2021 - 01:28.


#914

Postad 07 januari 2021 - 01:27

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Det är ingen som hävdat något orimligt och enda sättet att bedömma en högtalare är att lyssna på den med öronen.

Tvärfelaktigt påstående, läs exempelvis på om spinoramamätnung och vad man kan utläsa med hjälp av graferna.

https://intelligents.../is-monitor-15/

Det finns ju specifikationer på högtalarna ? varför säger ni att det inte finns några specifikationer ?

det står rakt ut, Rak frekvensgång 36 – 20 khz.[/size]

Då tillägger Petter att det finns ingen större avvikelse än +-1db mellan 36-20khz

Det är ju mängder med instrument som spelar lägre än 36Hz.

Om nu Petter tillägger det så kan ni väl presentera en uppmätt graf som påvisar en frekvensgång, utan större avvikelser än +-1dB, mellan 36Hz-20kHz från denna kubformade högtalare ?

Redigerat av Unregistereda299ec85, 07 januari 2021 - 01:29.


#915

Postad 07 januari 2021 - 01:39

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0

Det måste väl finnas någon i denna tråden som bor i närheten och kan offra sig och åka och lyssna på skrotet?

skulle vara riktigt intressant, men jag har över 60mil enkel resa.

för övrigt, förbättra filterna i ett par gamla sura Proson är inte så svårt...., eftersom det är närmast obefintligt. Har pillat i flera stycken, och man förvånas alltid över hur dåligt konstruerade dom är.

Tunn spånskiva, helt utan stagning, kina-element med magneter som en 5-krona och internkablage som sytråd.

Inte ens Harry Potters trollspö kan råda bot på det.



#916

Postad 07 januari 2021 - 01:52

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Har också haft isär Proson-burkar. Byggkvaliteten är ungefär som i Andersson-centern för 199kr som jag tog isär i denna tråden:

 

https://www.minhembi...11&hl=andersson

 

edit: Ett snäpp över kanske. Har inte hittat lösa delar i Proson iaf.

 

Men man får ju tänka på vad de kostade med. 2000kr gick 212 på, och det är stora lådor som har skickats från Kina. Målgruppen var tonåringar som ville ha "feta högtalare".


Redigerat av Ageve, 07 januari 2021 - 02:39.


#917

Postad 07 januari 2021 - 08:30

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Det måste väl finnas någon i denna tråden som bor i närheten och kan offra sig och åka och lyssna på skrotet?

skulle vara riktigt intressant, men jag har över 60mil enkel resa.

 

Ja, det skulle verkligen vara intressant



#918

Postad 07 januari 2021 - 18:26

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0
Om du talat med Petter TS så skulle det nog vara vettigt om han själv kunde delta här i tråden.

#919

Postad 07 januari 2021 - 18:37

New Player
  • New Player
  • Veteran

  • 1 586 inlägg
  • 0

www.thomasaudio.se i Örebro verkar också sälja IS. IS8 ska tydligen gå att lyssna på där.



#920

Postad 07 januari 2021 - 19:53

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Hittade ett intressant klipp från en tråd på studio.se.

 

Det är IS som har laddat upp det, och de demonstrerar skillnaden med IS XLR-kabel, samt jämför IS8 Pro (eller vad den nu heter) med en PA-högtalare.

 

http://www.youtube.c...h?v=qVoiW6gx2Lw

 

Jajamensan. Till och med kabelbytet innebar en stor ljudförbättrning. Lyssna själva på filmen.

Det går till och med att höra via digitalkameran som jag filmade med. I verkligheten var skillnaderna ännu större.

 

https://www.studio.s...ass-sound-test/

 

Det måste vara en riktigt dålig kabel då, för det låter skit.  :lol:


Redigerat av Ageve, 07 januari 2021 - 20:01.


#921

Postad 07 januari 2021 - 20:18

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Tvärfelaktigt påstående, läs exempelvis på om spinoramamätnung och vad man kan utläsa med hjälp av graferna.

Det är ju mängder med instrument som spelar lägre än 36Hz.

Om nu Petter tillägger det så kan ni väl presentera en uppmätt graf som påvisar en frekvensgång, utan större avvikelser än +-1dB, mellan 36Hz-20kHz från denna kubformade högtalare ?

 

Det står rak frekvensgång mellan 36-20khz, det betyder givetvis att den spelar både lägre och högre frekvenser men att frekvenskurvan inte längre är "linjär". Jag gissar jag att den sjunker försiktigt i DB på lägre HZ än 36. 



#922

Postad 07 januari 2021 - 20:20

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
Då blev men genast väldigt köpsugen, eller inte. Vilket skämt till test.

#923

Postad 07 januari 2021 - 20:28

Räven
  • Räven
  • Lärjunge

  • 316 inlägg
  • 0

Vilken aggressiv tråd!

Varför så arga?



#924

Postad 07 januari 2021 - 21:11

mangler
  • mangler
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 1

Håller med. Det svingas vilt. Tror ni IS sysslar med välgörenhet? De vill tjäna pengar som alla företag i branchen. Det är trots allt en lukrativ branch. Är det okey av kabeltillverkare som Cardas, Furutech och Nordost att ta 30K-60K för t.om. vanliga strömkablar? Ja. Om folk köper det. Finns det folk som gillar IS högtalare - och pyntar för det - vad är problemet? Ens egna pengar drabbas ju inte.. ? 



#925

Postad 07 januari 2021 - 21:17

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Det står rak frekvensgång mellan 36-20khz, det betyder givetvis att den spelar både lägre och högre frekvenser men att frekvenskurvan inte längre är "linjär". Jag gissar jag att den sjunker försiktigt i DB på lägre HZ än 36.

Du borde sluta gissa så mycket om saker du helt saknar kunskaper om (har du själv skrivit att du saknar).
Med tanke på hur osannolikt det är att frekvensgången är helt linjär mellan 36-20k så är sannolikheten att den faller försiktigt under 36Hz ungefär +-0

#926

Postad 07 januari 2021 - 21:27

Räven
  • Räven
  • Lärjunge

  • 316 inlägg
  • 0

Du borde sluta gissa så mycket om saker du helt saknar kunskaper om (har du själv skrivit att du saknar).
Med tanke på hur osannolikt det är att frekvensgången är helt linjär mellan 36-20k så är sannolikheten att den faller försiktigt under 36Hz ungefär +-0


Vad jag kan läsa mig till så gissar du rätt friskt själv.

#927

Postad 07 januari 2021 - 21:28

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 967 inlägg
  • 1

Vilken aggressiv tråd!

Varför så arga?

Hahaha :P Äntligen!



#928

Postad 07 januari 2021 - 21:48

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Vad jag kan läsa mig till så gissar du rätt friskt själv.

Jag bygger inga lådor åt IS i mitt garage, vilket TS gör. Han har även skrivit i tråden att han inte har några kunskaper om vare sig element, delningsfilter eller lådkonstruktioner utan producerar helt enkelt enligt de modeller han får skickat till sig.
Ändå försvarar han alla lögner och idiotier från IS med näbbar och klor, utan att vare sig vilja eller kunna presentera någon som helst fakta.

Men du kanske sitter med mer information?

Edit: Har du mätt upp ditt rum med dina IS och kan presentera lite mer fakta? Du kanske kan svara lite bättre om de ”magiska delningsfiltren”?

Redigerat av Unregistereda299ec85, 07 januari 2021 - 21:57.


#929

Postad 07 januari 2021 - 21:57

Räven
  • Räven
  • Lärjunge

  • 316 inlägg
  • 0
Nä jag har ingen teknisk info om högtalaren men undrar lite varför du blir så upprörd?
Lådkillen har ju uppenbart mer erfarenhet av högtalarna än du.

Vi ska ju lära oss av varandra, inte trycka ner och dumförklara folk till höger och vänster.
Just my 2 cents!

Högtalarna på min bild har jag inte kvar och mätte aldrig upp dom i rummet.

Redigerat av Räven, 07 januari 2021 - 22:13.


#930

Postad 07 januari 2021 - 22:03

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 1

Håller med. Det svingas vilt. Tror ni IS sysslar med välgörenhet? De vill tjäna pengar som alla företag i branchen. Det är trots allt en lukrativ branch. Är det okey av kabeltillverkare som Cardas, Furutech och Nordost att ta 30K-60K för t.om. vanliga strömkablar? Ja. Om folk köper det. Finns det folk som gillar IS högtalare - och pyntar för det - vad är problemet? Ens egna pengar drabbas ju inte.. ? 

 

Ja visst, IS får ta precis hur mycket betalt de vill för sina produkter, vem har sagt att de inte får det? Och vi konsumenter har precis lika mycket rätt att påtala de orimliga påståendena och uppenbara lögnerna de använder i sin marknadsföring. Kan du förklara exakt i detta som du har problem med? Borde inte bluffprodukter ifrågasättas?

 

Jag gör det dels för att det rent personligen är intressant/kul att diskutera med TS, det ger en inblick i hur vissa människor resonerar. Personlighetstypen återfinns också i andra sammanhang också.

 

Men mest gör jag det för att det är bra om denna tråden dyker upp i sökningar på Intelligent sound, IS, eller Petter Hölaas, så en potentiell köpare därmed får lite "kött på benen" om vad det är som egentligen erbjuds. Om det därefter ändå blir ett köp så säger jag inget om det, var och en gör vad var och en vill med sina pengar.

 

Jag tycker förstås vissa kabeltillverkare beter sig lika illa och jag har varit inblandad i en hel del kabeldebatter också.

 

Som du säger, det är en lukrativ bransch att kränga vissa HiFi-produkter. Precis som homeopatiska läkemedel, helande kristaller, och annan ormolja.



#931

Postad 07 januari 2021 - 22:08

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Jag bygger inga lådor åt IS i mitt garage, vilket TS gör. Han har även skrivit i tråden att han inte har några kunskaper om vare sig element, delningsfilter eller lådkonstruktioner utan producerar helt enkelt enligt de modeller han får skickat till sig.
Ändå försvarar han alla lögner och idiotier från IS med näbbar och klor, utan att vare sig vilja eller kunna presentera någon som helst fakta.

Men du kanske sitter med mer information?

Edit: Har du mätt upp ditt rum med dina IS och kan presentera lite mer fakta? Du kanske kan svara lite bättre om de ”magiska delningsfiltren”?

 

 

Det finns lika mycket fakta om högtalarna från IS på deras hemsida som andra butiker har på andra märken ju, det är väl ingen på tex hifiklubben som visar massa grafer å skit, det är specat är frekvenser, vikt och mått och eventuellt va elementen är gjorda av.



#932

Postad 07 januari 2021 - 22:19

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0

Det finns lika mycket fakta om högtalarna från IS på deras hemsida som andra butiker har på andra märken ju, det är väl ingen på tex hifiklubben som visar massa grafer å skit, det är specat är frekvenser, vikt och mått och eventuellt va elementen är gjorda av.

Hifiklubben är ju en återförsäljare. Går du istället in på tillverkarnas hemsida erbjuder dom "grafer å skit".

#933

Postad 08 januari 2021 - 00:54

STiFLR
  • STiFLR
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0

Hifiklubben är ju en återförsäljare. Går du istället in på tillverkarnas hemsida erbjuder dom "grafer å skit".

Ja, och om tillverkarna själva inte har grafer o skit så brukar ofta seriösa recencenter och även privatpersoner på olika forum mäta upp "skiten" och dokumentera resultaten... ;)

Har själv inga kommentarer om IS's högtalare då jag ej hört dem, bara att det hade varit kul och intressant att lyssna på.

 

Det som sticker i folks ögon är nog mest hemligetsmakeriet om delningsfilterna Det är ju hur lätt som helst att plocka ur dem ur vilken högtalare som helst om man nu vill det och dissekera dem. Att ett filter skulle vara inbakat i nån kaka som inte ens går att titta på är nog nåt de flesta hänger upp sig på. Bryr mig inte själv om det, låter de bra så låter de bra.



#934

Postad 08 januari 2021 - 03:11

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Ja, och om tillverkarna själva inte har grafer o skit så brukar ofta seriösa recencenter och även privatpersoner på olika forum mäta upp "skiten" och dokumentera resultaten... ;)

Har själv inga kommentarer om IS's högtalare då jag ej hört dem, bara att det hade varit kul och intressant att lyssna på.

 

Det som sticker i folks ögon är nog mest hemligetsmakeriet om delningsfilterna Det är ju hur lätt som helst att plocka ur dem ur vilken högtalare som helst om man nu vill det och dissekera dem. Att ett filter skulle vara inbakat i nån kaka som inte ens går att titta på är nog nåt de flesta hänger upp sig på. Bryr mig inte själv om det, låter de bra så låter de bra.

 

Personligen "sticker" inte själva inbakningen det minsta, det är förväntat och nästan lite komiskt. De är inte ensamma om att hävda något spektakulärt och sedan vägra tala om hur de gjort det. Men du har rätt i att när Petter Hölaas hävdar något helt osannolikt eller t.o.m. omöjligt utan att ge några som helst argument för de påståendena så sticker det kanske lite i mina ögon :)

 

Att baka in (gömma) delningsfiltrena är ju det enda de egentligen kan göra för att inte bli avslöjade direkt. Och de är inte ensamma om detta.

 

Ett exempel är transparent cables som har en låda på sina högtalarkablar där de hävdar att det sker ren magi. För magiskt för att låta någon bevittna förstås, så innehållet är ingjutet i epoxi. Vill minnas att någon öppnade en kabel och det satt förstås bara ett RC-filter i den som med andra ord gjorde kabeln till en av de sämsta i världen eftersom den förvrängde signalen, vilket är det sista en kabel ska göra.

 

Och om vi lämnar HiFi-världen så har vi ju den här godbiten: https://sv.wikipedia...nergy_Catalyzer

 

Andrea Rossi hävdade att han hade en maskin som alstrade energi med kall fusion. Den presenterades om jag minns rätt inför samlad press i en låda klädd i aluminiumfolie. Så klart fick ingen titta i hans låda för det var ju hemligheter i den. Hemligheter som skulle revolutionera energiproduktionen totalt om de faktiskt fungerade. Det gjorde de ju så klart inte. Till skillnad från IS-Petter så försökte i alla fall Andrea att motivera sina påståenden med något slags teoretiskt resonemang, så jag har större respekt för honom faktiskt.

 

Det finns fler exempel, ville bara visa på att detta inte är något nytt.

 

Och det finns något ironiskt i detta. Delningsfiltrena är det centrala argumentet i IS marknadsföring. Deras starkaste supporter, TS, har redan elektronik nog för att fejka månlandningen i sin signalväg. Hade han bara fortsatt på den vägen och delat digitalt istället för analogt så hade det garanterat låtit ännu bättre.

 

Petter å andra sidan verkar göra en grej av att deras filter är analoga, vilket är märkligt eftersom alla andra högtalartillverkares också är det.

 

Bryr mig inte själv om det, låter de bra så låter de bra.

 

Ja, så klart. Det är dock osannolikt att välljudet motsvarar prislappen i detta fallet. 


Redigerat av Loco.spk, 08 januari 2021 - 03:11.


#935

Postad 08 januari 2021 - 15:29

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Personligen "sticker" inte själva inbakningen det minsta, det är förväntat och nästan lite komiskt. De är inte ensamma om att hävda något spektakulärt och sedan vägra tala om hur de gjort det. Men du har rätt i att när Petter Hölaas hävdar något helt osannolikt eller t.o.m. omöjligt utan att ge några som helst argument för de påståendena så sticker det kanske lite i mina ögon :)

 

Att baka in (gömma) delningsfiltrena är ju det enda de egentligen kan göra för att inte bli avslöjade direkt. Och de är inte ensamma om detta.

 

Ett exempel är transparent cables som har en låda på sina högtalarkablar där de hävdar att det sker ren magi. För magiskt för att låta någon bevittna förstås, så innehållet är ingjutet i epoxi. Vill minnas att någon öppnade en kabel och det satt förstås bara ett RC-filter i den som med andra ord gjorde kabeln till en av de sämsta i världen eftersom den förvrängde signalen, vilket är det sista en kabel ska göra.

 

Och om vi lämnar HiFi-världen så har vi ju den här godbiten: https://sv.wikipedia...nergy_Catalyzer

 

Andrea Rossi hävdade att han hade en maskin som alstrade energi med kall fusion. Den presenterades om jag minns rätt inför samlad press i en låda klädd i aluminiumfolie. Så klart fick ingen titta i hans låda för det var ju hemligheter i den. Hemligheter som skulle revolutionera energiproduktionen totalt om de faktiskt fungerade. Det gjorde de ju så klart inte. Till skillnad från IS-Petter så försökte i alla fall Andrea att motivera sina påståenden med något slags teoretiskt resonemang, så jag har större respekt för honom faktiskt.

 

Det finns fler exempel, ville bara visa på att detta inte är något nytt.

 

Och det finns något ironiskt i detta. Delningsfiltrena är det centrala argumentet i IS marknadsföring. Deras starkaste supporter, TS, har redan elektronik nog för att fejka månlandningen i sin signalväg. Hade han bara fortsatt på den vägen och delat digitalt istället för analogt så hade det garanterat låtit ännu bättre.

 

Petter å andra sidan verkar göra en grej av att deras filter är analoga, vilket är märkligt eftersom alla andra högtalartillverkares också är det.

 

 

Ja, så klart. Det är dock osannolikt att välljudet motsvarar prislappen i detta fallet. 

 

Petter behöver inte förklara hur sina filter fungerar, seriösa kunder som är intresserade av bra ljud kommer och lyssnar och köper eller bara njuter av en trevlig lyssningsstund och trevligt sällskap av Petter som är väldigt trevlig. 

 

Jag fick hem mina nya Monitor 15 igår och jag kan bara skratta och gråta åt era dumma kommentarer, spekulationer och gissningar. Om ni hade hört de ljud som kommer ur dessa burkar så hade ni förstått... det är för mig den bästa upplevelsen av musik från högtalare jag någonsin har hört. 



#936

Postad 08 januari 2021 - 15:45

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Det är helt okej att du tycker så TS och kanske låter dom så bra som du påstår men dom skriver saker som inte stämmer på sin hemsida samt helt plötsligt ändrat sig från att man inte behöver mäta någonting till att det helt plötsligt är viktigt gör företaget oseriöst och inget jag skulle jag skulle vara intresserad av att lyssna på eller säga åt folk att lyssna på.

#937

Postad 08 januari 2021 - 15:48

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 2
Och jo Petter behöver förklara sina filter, det viktiga är att företaget är seriöst, inte kunden.

IS är inte ett seriöst företag helt enkelt.

#938

Postad 08 januari 2021 - 17:32

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Seriösa

Petter behöver inte förklara hur sina filter fungerar, seriösa kunder som är intresserade av bra ljud kommer och lyssnar och köper eller bara njuter av en trevlig lyssningsstund och trevligt sällskap av Petter som är väldigt trevlig.

Jag fick hem mina nya Monitor 15 igår och jag kan bara skratta och gråta åt era dumma kommentarer, spekulationer och gissningar. Om ni hade hört de ljud som kommer ur dessa burkar så hade ni förstått... det är för mig den bästa upplevelsen av musik från högtalare jag någonsin har hört.

Och Petter gapskrattar hela vägen till banken.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 08 januari 2021 - 17:32.


#939

Postad 08 januari 2021 - 17:55

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Petter behöver inte förklara hur sina filter fungerar, seriösa kunder som är intresserade av bra ljud kommer och lyssnar och köper eller bara njuter av en trevlig lyssningsstund och trevligt sällskap av Petter som är väldigt trevlig. 

 

Jo, om Petter vill bli tagen seriöst så behöver han det. Annars sorterar vi helt enkelt in honom bland resten av ormoljenasarna.

 

Det han påstår går mot all känd vetenskap och det är inte speciellt sannolikt att han lyckats kringgå fysikens lagar på ett sätt som ingen annan lyckats med hittills. Vi kan väl i.a.f. enas om att det finns högtalartillverkare med lite större resurser än Petters lilla firma? Så varför skulle inte de lyckats med samma sak? Jag kan lova dig att Petter inte besitter några specialkunskaper i ämnet.

 

 

Jag fick hem mina nya Monitor 15 igår och jag kan bara skratta och gråta åt era dumma kommentarer, spekulationer och gissningar. Om ni hade hört de ljud som kommer ur dessa burkar så hade ni förstått... det är för mig den bästa upplevelsen av musik från högtalare jag någonsin har hört. 

 

Ja det är ju kul för dig, och ingen har sagt något om att du inte får njuta bäst du vill av dem. Det vi säger emot är att deras högtalare rent objektivt skulle vara bra (eller i.a.f. bra i den prisklassen).

 

 

Seriösa Och Petter gapskrattar hela vägen till banken.

 

Nja, hans firma hade en omsättning på 2.7tkr 2019 och då antar jag att det gäller hela deras verksamhet. Så värst många högtalare verkar han trots allt inte kränga. Det är väl det religiösa gänget som hänger runt honom som drar runt den delen av verksamheten gissar jag :)



#940

Postad 08 januari 2021 - 18:08

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Vet inte vad som hände med mitt inlägg, men att han skrattar på väg till banken syftade till att ytterligare en person gått på säljsnacket.

#941

Postad 08 januari 2021 - 18:09

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Med allt mumbo-jumbo här så kommer jag att tänka på Audiovector och deras trams att frysa ner koppar så allt blir så mkt bättre.

Finns mer tveksamheter på deras hemsida dessutom. :)



#942

Postad 08 januari 2021 - 18:11

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 3
Hej!

Kanske dags att skriva att jag har varit hemma hos TS och lyssnat på hans ljud för ett tag sedan och vill tacka för inbjudan jag fick och en trevlig stund med TS!👍

Men kanske dags att skriva vad jag tyckte..........

TS visade sitt Rack med en processor som han lagt en del pengar på och sina Hypex Ncore slutsteg som jag har bra koll på som helt enkelt är så bra ett slutsteg kan vara objektivt sett.

Tänkte att ok detta ska väl bli en rolig upplevelse att kliva in i biorummet och se vad detta system kan prestera.....

Vet inte hur jag ska skriva detta på ett snällt sätt men det lät INTE bra alls!! Varje låt och film som TS satte på lät verkligen inte bra!

Jag har själv väldigt stor kunskap inom vetenskapen om ljud och objektiva mätningar och lyssnar och har lyssnat på väldigt mycket högtalare som jag VET är bra genom mätningar och som mäter extremt neutralt och korrekt..(läs JBL,Revel,KEF,Genelec,Neuman osv.) så vet hur det ska låta när en högtalare mäter bra!

Men detta lät verkligen inte bra.........kan med handen på hjärtat säga om man skulle mäta dessa högtalare objektivt så är dom allt annat än neutrala och ha låg dist.

Kan också tillägga att när jag satt hos TS så sa jag inte att det lät så dåligt då han varit väldigt snäll och bjudit hem mig.

Men än en gång om man har erfarenhet utav objektivt bra konstruerade högtalare så kommer man aldrig i sitt liv köpa IS högtalare tyvärr.

//Micke

#943

Postad 08 januari 2021 - 18:37

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Hej!

Kanske dags att skriva att jag har varit hemma hos TS och lyssnat på hans ljud för ett tag sedan och vill tacka för inbjudan jag fick och en trevlig stund!

Men kanske dags att skriva vad jag tyckte..........

TS visade sitt Rack med en processor som han lagt en del pengar på och sina Hypex Ncore slutsteg som jag har bra koll på som helt enkelt är så bra ett slutsteg kan vara objektivt sett.

Tänkte att ok detta ska väl bli en rolig upplevelse att kliva in i biorummet och se vad detta system kan prestera.....

Vet inte hur jag ska skriva detta på ett snällt sätt men det lät INTE bra alls!! Varje låt och film lät verkligen inte bra!

Jag har själv väldigt stor kunskap inom vetenskapen om ljud och objektiva mätningar och lyssnar och har lyssnat på väldigt mycket högtalare som jag VET är bra genom mätningar och som mäter extremt neutralt och korrekt..(läs JBL,Revel,KEF,Genelec,Neuman osv.) så vet hur det ska låta när en högtalare mäter bra!

Men detta lät verkligen inte bra.........kan med handen på hjärtat säga om man skulle mäta dessa högtalare objektivt så är dom allt annat än neutrala och ha låg dist.

Kan också tillägga att när jag satt hos TS så sa jag inte att det lät så dåligt då han varit väldigt snäll och bjudit hem mig.

Men än en gång om man har erfarenhet utav objektivt bra konstruerade högtalare så kommer man aldrig i sitt liv köpa IS högtalare tyvärr.

//Micke



Hej Micke,

Håller med dig till 100% gällande ljudet när du var på besök, inget var klart, mycket var felkopplat, hade mot-fas på flera ställen. Värt att notera är att jag har inga "färdiga" högtalare i bion, allt mitt är "hemmabyggen" så jag har gått ifrån mått på lådor och material med mera. Jag tror jag hade de försteget med inbyggd trinnov mätmikrofon som förstörde ljudbild och skapade dist för den försökte kompensera för massa fel.

Du är välkommen igen på rematch :) jag visar gärna upp bion, finns inget som är sig likt sen du va här sist, allt är fixat och utbytt.

#944

Postad 08 januari 2021 - 18:44

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Vet inte vad som hände med mitt inlägg, men att han skrattar på väg till banken syftade till att ytterligare en person gått på säljsnacket.

 

Du har helt fel, han kör INGET säljsnack för att sälja på kunder några produkter i butiklen. Jag kan med vänliga ord säga att Petter är nog den sämsta "försäljarnen" jag känner :) men han är däremot väldigt trevlig, snäll, generös och omtänksam! 



#945

Postad 08 januari 2021 - 22:12

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Hej Micke,

Håller med dig till 100% gällande ljudet när du var på besök, inget var klart, mycket var felkopplat, hade mot-fas på flera ställen. Värt att notera är att jag har inga "färdiga" högtalare i bion, allt mitt är "hemmabyggen" så jag har gått ifrån mått på lådor och material med mera. Jag tror jag hade de försteget med inbyggd trinnov mätmikrofon som förstörde ljudbild och skapade dist för den försökte kompensera för massa fel.

Du är välkommen igen på rematch :) jag visar gärna upp bion, finns inget som är sig likt sen du va här sist, allt är fixat och utbytt.

Så betyder således att du försöker bedra folk med dina annonser! Grattis.

Och varför bjuder du hem folk att lyssna, för att sedan komma med dessa bortförklaringar? Du har aldrig tidigare nämnt något om dessa problem.

Du har helt fel, han kör INGET säljsnack för att sälja på kunder några produkter i butiklen. Jag kan med vänliga ord säga att Petter är nog den sämsta "försäljarnen" jag känner :) men han är däremot väldigt trevlig, snäll, generös och omtänksam!

Nu får du ju ändå ge dig.

#946

Postad 08 januari 2021 - 22:49

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

 Så betyder således att du försöker bedra folk med dina annonser! Grattis.

Och varför bjuder du hem folk att lyssna, för att sedan komma med dessa bortförklaringar? Du har aldrig tidigare nämnt något om dessa problem.

Nu får du ju ändå ge dig.

 

Va snackar du om egentligen, Micke888 får gärna svara på detta om han känner sig "bedragen" av mig som du menar. Han var intresserad och kom och lyssnade, jag har inte sålt eller försökt sälja något till han. Du kan gärna kolla min byggtråd på mitt biorum så kanske du kan lägga ihop 1+1 om det inte är för mycket begärd av dig. Jag har under 4 år hållt på att bygga mitt biorum till 100% själv och det har varit många vändor fram och tillbaka tills det blev bra. 



#947

Postad 08 januari 2021 - 23:30

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 3

Det är ju bara att konstatera att detta är en scam utan like. En gammal Skoda blir ingen sportig Ferrari för att man slänger in ett par gympaskor i handskfacket....

Case closed....,  som vi säger i Skåne, sicket j*vla mög.

det är helt oförsvarbart att försöka kränga högtalare med en materialkostnad på några tusingar för 2-300000:-

Allt ifrån gamla Proson till Monacor medelklass.



#948

Postad 08 januari 2021 - 23:57

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Jag har lyssnat på IS två gånger. Båda gångerna var det några jättefula högtalare där bottendelen stod på diagonalen.

Ingen aning om vad det är för modellbeteckning.

 

Första gången jag hörde dom lät det katastrofdåligt. Alltså dåligt på riktigt. Riktigt riktigt dåligt.

Den andra gången jag hörde dom gick jag in med ett öppet sinne. Tänkte att jag hört fel, att nåt var trasigt eller felkopplat första gången jag lyssnade.

 

Tror att det t.o.m lät sämre andra gången.



#949

Postad 09 januari 2021 - 03:51

STiFLR
  • STiFLR
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0

Så, om jag fattat det rätt: Killen (TS) bjuder hem en person (mikke) och försöker övertyga han att det ska låta helt fantaskiskt... Och när det inte gör det, och tvärtom, låter kasst, så skylls det på en massa grejer; felkopplingar, fasfel etc etc... omg... och sen har modet att erbjuda en andra lyssning då allt ska vara "fixat"... TS är vid detta laget helt säker att Mikke inte ens kommer överväga att komma på återbesök... hmmm   :lol:  Eller har jag fel? 


Redigerat av STiFLR, 09 januari 2021 - 04:06.


#950

Postad 09 januari 2021 - 04:18

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Hej Micke,

Håller med dig till 100% gällande ljudet när du var på besök, inget var klart, mycket var felkopplat, hade mot-fas på flera ställen. Värt att notera är att jag har inga "färdiga" högtalare i bion, allt mitt är "hemmabyggen" så jag har gått ifrån mått på lådor och material med mera. Jag tror jag hade de försteget med inbyggd trinnov mätmikrofon som förstörde ljudbild och skapade dist för den försökte kompensera för massa fel.

Du är välkommen igen på rematch :) jag visar gärna upp bion, finns inget som är sig likt sen du va här sist, allt är fixat och utbytt.


Så du hade en demonstration för att visa hur fantastiska högtalarna är men märkte inte att det lät dåligt? Eller satt du där och insåg att det lät dåligt men sa inget? Båda alternativen är ju rätt vansinniga.

Kan det vara så att du inte är så duktig på att avgöra om en högtalare faktiskt låter bra? Och nu menar jag bra som i rätt (vad du personligen gillar för ljud är ointressant).

Nu har vi hört två personer som inte varit speciellt imponerade. Jag vet att i.a.f. bakerman har bra koll på högtalare och jag litar betydligt mer på vad han har för uppfattning än dig. Han har bevisat sina kunskaper i ämnet flera gånger medans du gång på gång visat på motsatsen. Inget illa ment, det bara är så.

Du har helt fel, han kör INGET säljsnack för att sälja på kunder några produkter i butiklen. Jag kan med vänliga ord säga att "P" är nog den sämsta "försäljarnen" jag känner :) men han är däremot väldigt trevlig, snäll, generös och omtänksam!


Du framstår som oerhört naiv. "P" vräker ur sig just säljsnack, dvs luddiga påståenden som inte underbyggs av fakta men som är ganska svåra att rakt av motbevisa. I stort sett hela deras hemsida är en övning i detta. Det är (återigen) sannolikt din okunskap som gör att du inte förstår.

Trots allt har han sålt på dig en hel del produkter som borde kosta en bråkdel av vad de kostar. Ja jag vet att du kommer att svara att du inte alls betalat i närheten av fullpris, men det övertygar mig bara mer om vilken bluff detta egentligen är. Det klassiska i dessa sammanhang är ju att sätta ett högt "normalpris" för att sedan ge ett "kompispris", eller ett pris "bara för dig" trots att man nyss möts. Det bästa är ju om offret kunden inte ens i efterhand förstår att den har blivit lurad.

Jag är ledsen men det känns faktiskt som "P" är bättre på just försäljning än att bygga högtalare.




Även taggad med Högtalare, Intelligent sound

2 användare läser detta ämne

2 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar


    janank, Mr_Dan
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.