Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

gamla högtalare, mer än 25 år

16 svar till detta ämne högtalare
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 februari 2021 - 16:49

kristoffer_1
  • kristoffer_1
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Hejsan

Insåg att mina fronthögtalare till hemmabion snart firar 30 år.
Det är ett par dali 104.
Tycker att det är lite dåligt tryck i dem.

Driver dem med en Onkyo TX-NR656.
https://www.prisjakt...t.php?p=3603910

Elementen ser ok ut, ser inget som e trasigt.

 

Är det dags att byta ut dem ?
Vad är ungefärlig livstid på ett par högtalare utan att tappa allt för mycket ljud?


 



#2

Postad 11 februari 2021 - 18:06

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Skumkanterna bör vara i riktigt dåligt skick, vilket givetvis påverkar negativt.
Brukar kosta någon ett par 100 lappar per element att få det fixat.

Kondingarna i filtret bör nog också bytas.

 

Inga stora pengar i sig, lite skruvande behövs dock.



#3

Postad 11 februari 2021 - 18:30

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Om det inte hänt något drastiskt helt plötsligt så är det förmodligen inte något större fel på dem.
Men som Johan säger skumkanter om det är sådana brukar ge sig och det brukar synas ganska tydligt.

 

Sedan kan man ju vilja byta i alla fall och då är väl bästa tipset att först kolla vad du får för nytt för den budget du kan tänka dig och jämföra med det du har. Att lyssna är verkligen att rekommendera för nytt behöver inte alltid vara bättre.



#4

Postad 11 februari 2021 - 18:40

kristoffer_1
  • kristoffer_1
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

hmm jag ser inget. men vet inte riktigt hur det såg ut en gång i tiden.

Bifogad fil(er)



#5

Postad 11 februari 2021 - 20:42

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Grejen är att om du saknar tryck i dom så kan det vara att dom redan är pajade.

Hela ja men noll elasticitet, niper man lite försiktigt i en frisk så händer inget.

En uttorkad går i sönder ganska enkelt, testa på egen risk!



#6

Postad 12 februari 2021 - 08:57

jacoby
  • jacoby
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

Jag har nyligen bytat kondensatorer i flera av mina 15 år gamla Infinity Beta. Känns nästan som att få en ny högtalare. Kostade inte mycket och var ganske kul :)

Sen har jag desutom ett par mer än 30 år gamla Mission 737R som bakhögtalare och jag tycker inte dom låter "gamla" alls.



#7

Postad 12 februari 2021 - 09:41

Unregistered242b20f0
  • Unregistered242b20f0
  • Forumräv

  • 686 inlägg
  • 0

Nja..mina är 33 år gamla och dom är fortfarande som nya,men det är klart på den tiden ansågs dom som en av dom bästa ..det är Dali 40 och väger 70kg styck .



#8

Postad 12 februari 2021 - 15:43

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Dali 40 har väl gummi istället för skumgummi?

Och dom skulle nog må bra av en filter genomgång, motstånden kan bli så varma att träskivan förkolnar, trots att om dom väger 70kg



#9

Postad 12 februari 2021 - 16:40

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Jag har nyligen bytat kondensatorer i flera av mina 15 år gamla Infinity Beta. Känns nästan som att få en ny högtalare. Kostade inte mycket och var ganske kul :)
Sen har jag desutom ett par mer än 30 år gamla Mission 737R som bakhögtalare och jag tycker inte dom låter "gamla" alls.


Är det något som man måste tänka på när man byter kondensatorer? Visst,värdet på kondensatorn förstår jag måste vara rätt och att volt-talet måste vara samma eller högre men kollar man på kondensatorer så finns det hur många modeller som helst med samma värden.

#10

Postad 13 februari 2021 - 09:52

Unregistered242b20f0
  • Unregistered242b20f0
  • Forumräv

  • 686 inlägg
  • 0

Dali 40 har väl gummi istället för skumgummi?

Och dom skulle nog må bra av en filter genomgång, motstånden kan bli så varma att träskivan förkolnar, trots att om dom väger 70kg

Det vet jag inte ..så länge dom levererar som dom gör ska man inte röra nåt ..kvalitét är kvalitét



#11

Postad 13 februari 2021 - 10:17

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Det är ganska många kvlitetprylar som har regelbundna serviceintervaller för att säkerställa optimal drift och byte av slitagedelar.



#12

Postad 13 februari 2021 - 10:33

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Man får nog avgöra från fall till fall hur ofta man tror/bedömer att man behöver serva sina prylar.

Är ju viss skillnad på mekaniska maskiner och elektriska, sedan finns det det alltid ett intresse att tjäna pengar på oroliga konsumenter särskilt dem som spenderat stora pengar så man bör vara skeptisk och göra en egen bedömning. Höjden av detta är väl när man köper en hushålls maskin för 3000 och blir "erbjuden" att teckna en försäkring som skyddar mot allt, inklusive vulkanutbrott för 999.90:-

 

Att göra oljebyten på bilen med mindre mellanrum än serviceintervallet som ofta är på 3000 mil kan ju faktiskt vara förnuftigt om man inte vill att motorn skall slitas i onödan. Men den som inte kommer fram till den slutsatsen behöver nog inte bry sig om service på HiFi heller.  

 

Mekaniska klockor behöver servas för att fungera felfritt under längre tid och man behöver byta rör i rörförstärkare, men hur många lämnar in sina kvartsur eller hemmabioförstärkare på service?

 

Högtalare som är det som diskuteras här är ju i någon mån en kombination av elektrisk och mekanisk pryttel så där får man väl ta sig en funderar :)
 


Redigerat av Blåtand, 13 februari 2021 - 10:56.


#13

Postad 13 februari 2021 - 10:37

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Poängen var bara att ingenting varar för evigt oavsett vilken kvalitet det är.



#14

Postad 13 februari 2021 - 11:25

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Helt sant, och tyvärr är inte ett högt priset en garanti för god kvalité. Vad man kan vara mer säker på är att ett lågt pris oftast medför en sämre kvalité.
Det kan vara väldigt stor skillnad i livslängd även om ingen av dem håller för evigt.

 

"Vi får hoppas på ett ändrat konsumentbeteende så vi fixar klimatmålen" 



#15

Postad 13 februari 2021 - 12:02

jacoby
  • jacoby
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

Är det något som man måste tänka på när man byter kondensatorer? Visst,värdet på kondensatorn förstår jag måste vara rätt och att volt-talet måste vara samma eller högre men kollar man på kondensatorer så finns det hur många modeller som helst med samma värden.

 

Finns säkert massor att tänka på; jag viste ingenting alls om kondensatorer men läste på lite och köpte "Jantzen Cross-Cap" och det blev skitbra.



#16

Postad 13 februari 2021 - 12:30

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Poängen var bara att ingenting varar för evigt oavsett vilken kvalitet det är.

Precis :)

 

I fallet ovan med Dali 40 så gäller det alla högtalare med gummi/väv ringar, dom håller längre än skum.

Men inte för evigt.

Samma med kondensatorer, i 40:ans fall så sitter det ett gäng med motstånd i i filtret.

Och dessa kan som sagt bli varma nog att där är brandrisk, värme är inte speciellt bra för en konding.



#17

Postad 13 februari 2021 - 16:14

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

Är det något som man måste tänka på när man byter kondensatorer? Visst,värdet på kondensatorn förstår jag måste vara rätt och att volt-talet måste vara samma eller högre men kollar man på kondensatorer så finns det hur många modeller som helst med samma värden.

Elektrolyt-kondingar måste vara bipolära, inget +/- alltså. Annars ska polyester/polypropylen vara bättre, i alla fall livslängd. Sitter det redan plastfilmskondingar i filtret så låt det vara, är det en lyt(lytar) kanske det är värt att byta, de åldras. Lite bättre diskant kanske. 100V räcker bra.






Även taggad med högtalare

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.