Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Matrial bakom högtalare

88 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 30 januari 2009 - 17:29

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0
Det viktigaste är att man dämpar bakom högtalarna alls och att dämpningen är tjockare än åtminstone 5 cm. Men man kan använda t.ex akustikplattor i skum eller glasull.

#52

Postad 30 januari 2009 - 17:36

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Slängde upp en snabbritning av rummet, är inte skalenlig. Kan du länka till lämpligt matrial bakom?

// Sat

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  Rummet.bmp   1,25MB   22 Antal nerladdningar


#53

Postad 30 januari 2009 - 18:56

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0

Tack Erik_a80. Det jag bör göra är alltså att dämpa nära väggarna, tycker "väggarna" som du byggt i ditt album såg väldigt lockande ut. Något liknande hade jag tänkte mig själv efter lite övertalning till frugan. Vad bör jag använda för dämpning?

Här är en mätning, snabb uppställt högtalarna och stor beredelse på att flytta runt dem. 26-200hz (saknar sub). Dock är kanske en Quake II på g...

// Sat


Har även jag ett rejäl utsläckning i ungefär samma frekvenser som du,mellan 70-90 samt en ett par tior efter! Trodde faktiskt inte att det var så illa föränn jag fick kurvan på datorn, för det låter ju ändå bra lixom.

Blir spännande att se vad du kommer fram till för lösningar

#54

Postad 30 januari 2009 - 19:28

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0
Om du ska behålla WAF:en hyggligt med den planritningen skulle jag INTE slänga upp ett par absorbenter som blockerar fönstret bakom högtalarna. Däremot skulle jag fixa tjocka gardiner av nåt sånt här material:

Scenmolton
Postad bild

från t.ex http://www.ljudbalans.se eller http://www.jam.se

Eventuellt dubbla gardiner (på dubbla gardinstänger). Kanske med ett tyg mer högre WAF än moltonen längst in mot rummet så kan det bli riktigt snyggt. Se till att tygen är veckade (+75% längd mot ytan du vill täcka).

Sen ser det ut som att du kan vara lite flexibel med soffplaceringen, testa att flytta den lite och mäta mera. Kolla hur dippar flyttar sig. Har du tur kan du få till en bättre frekvensgång i basen så enkelt.

Redigerat av Erik_a80, 30 januari 2009 - 19:31.


#55

Postad 30 januari 2009 - 20:36

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
TACK! Erik_a80. Här sökt och tänkt från början att ha tjocka gardiner/tyg som en bra dämpning av rummet. Du tror alltså på dessa skall räcka som dämpning baktill? Hade faktiskt funderingar på att göra desamma mot hallen där trappen tar vid men frugan sa stopp innan vi flyttade in.

Yes soffan kan vi flytta en bit, skall prova detta oxå. Prövade som sagt tidigare att flytta högtalarna och/eller sweet spot utan några större förbättringar.

// Sat

#56

Postad 30 januari 2009 - 23:38

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0
Det kommer åtminstone bli mycket bättre än ingen dämpning bakom högtalarna (kommer troligen inte påverka din frekvensgång, däremot kommer ljudet bli betydligt klarare och lugnare).

De avgörande punkterna för att det ska räcka är:

rejält tyg, gärna 2 lager. Det ska dock ha lite genomsläpplighet för luft om man blåser genom det.
mycket veckning
minst 15 cm ut från fönstret så att du dämpar en bit ner i frekvens.

Eventuella draperier bakom och på sidan om lyssningsplats kan du ha lite tunnare, de är bara till för att ta ner efterklangen i resten av utrymmet.

#57

Postad 03 februari 2009 - 10:55

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Efter mätning 1. Inga åtgärder gjorda. Visar på rejäl efterklang mätning 20-20.000.

Känns som man inte vet vars man skall börja...

// Sat

Bifogad fil(er)


Redigerat av Satsvear, 03 februari 2009 - 10:58.


#58

Postad 03 februari 2009 - 11:34

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Prövade senare att sätta mätmicken på en puff istället för fotölj för att slippa efterklangen från ryggstöde och dämpade mellan sweetspot och högtalarna med ett pluffsigt täcke.

Visar ändå på mycket efterklang i rummet. Dämpade även en vägg där över vitrinskåpen och fick lite skillnad. På 20-20.000 mätning gjorde det mindre. Ska beställa tjocka molten tyget bakom och se om detta gör något mera. Fortsatta tips mottages gärna.

// Sat

#59

Postad 03 februari 2009 - 13:27

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0
Du får tänka på att dämpningen bakom högtalarna i första hand inte är till för att få ner efterklangen utan för att ta bort reflexer därifrån. (Sen blir förstås en bieffekt att efterklangen i rummet går ner lite).

#60

Postad 03 februari 2009 - 14:54

Wrath
  • Wrath
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Jag ska beställa lite extra tyg hade jag tänkt och hänga upp en bit på vardera sida, ungefär där första reflex borde träffa. Ordnar nog krokar eller dylikt i taket så går de att tar ner när man inte skall lyssna längre, vad tror ni om den lösningen? Kallar det alternativ 1

Har oxå spanat lite på mattor för att slippa lite reflexer från golvet.
Alternativ 2 blir att satsa på riktiga absorbenter/diffusorer på en gång?
Blir svårare att placera, då "tyget" hänger från tak till golv, dock borde alternativ ge ett bättre slutreslutat efter en massa om och men. Eller?

// Sat

#61

Postad 03 februari 2009 - 18:34

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Hmm såg att jag var felinloggad. Skall jag koncentera mig på basen i form av efterklang i rummet eller skall jag söka efterklang i hela frekvensen?

// Sat

#62

Postad 03 februari 2009 - 22:39

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0
Om du har sparat mätningarna så ladda in dom i REW igen, i annat fall får du mäta om.

Det som du bör göra är att ändra skalan på fönstren för som den är nu så säger dom inte så mycket.

Första bilden, impulssvaret (energy/time som du använt). Där har du satt maxvärde på x-axeln till 500ms, maxvärdet på y-axeln är knappa 12%. Impulsen kommer att nå 100% från början och det du ser nu är då det bara är 12% kvar av den peaken vilket verkar vara nånstans vid 40ms eller så men det har vi inte nån nytta av.

Ändra skalan så att vi kan se 100% på y-axeln. På x-axeln ska du ha 0-30ms cirka eller lite mindre, inte 0-500ms som nu. Då kommer den här kurvan att se helt annorlunda ut och du kommer att kunna utläsa vilka rumsreflexer du har.
När du mäter så ska du köra ett fullt svep 0-20000hz.

Den andra kurvan med hela frekvensresponsen tror jag inte du kommer att ha så stor nytta av men om du vill posta den så ändra skalan till 45-105db på y-axeln. Ska du ha ett helt svep så kan du använda lite smoothing på kurvan så blir det lättare att se uppe i frekvens. Smoothing ska ALDRIG användas när du postar en basmätning (0-200hz).

Posta förresten en basmätning också (0-200hz och INGEN smoothing på den för då sabbar det kurvan). Samma skala på y-axeln som jag skrev ovan.

Gör om gör rätt så ska vi nog komma vidare med det här :)

#63

Postad 04 februari 2009 - 07:27

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0
Jag hade koncentrerat mig på dom övre frekvenserna först då det är ett större ingrepp i rummet än 2-3 basabsorbenter.
Men det räcker inte att köpa lite tyg o stenull o tro att man är hemma.
Ju lägre ner i frekvens ju tjockare matrial behövs !

Bredbandsabsorbenter, BAD paneler, BAD med dämpning bakom, hålad masonit, Dacron i dom olika varianter som finns, stenull, diffusering - Det är vad som behövs. Diffusering sätter jag själv för dämpning men det är jag det.

För att undersöka vad som sker så köp ett par skumgummimadress o sen lyssnar/mäter du skillnaden men olika placeringar o det kommer att skilja sig MYCKET.
Men ta det stegvis så du inte överdämpar o återigen glöm onte diffusering !
Det är dyrare o större grejer ska in men det ger en behagligare klang.

#64

Postad 04 februari 2009 - 12:34

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Ok lägger upp lite nya bilder då. Svepet jag kört är 20-20.000 vill inte köra lägre då jag saknar sub för att inte påfrästa högtalarna. Tycker ändå de går hyfsat djupt för att vara specade till -3db vid 38hz.

Har tyvärr besök av en 7månaders som är och kryper framför stereon så är inte så sugen på att köra lite bassvep. Får ta och göra det imorgon. :)

// Sat

Bifogad fil(er)


Redigerat av Satsvear, 04 februari 2009 - 12:34.


#65

Postad 04 februari 2009 - 12:38

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0
Kan du ändra skalan så att du har bara 0-100 % på y-axeln och 0-20ms på x-axeln så blir det ännu tydligare?

EDIT: Kan göra en liten analys ändå av det du postat.

Om vi börjar så vill du helst inte få in några som helst reflektioner inom de första 30ms:erna. Illusterar med en graf jag snott från nån internetsida nån gång i tiden:

Bifogad fil  haaswindowempty.gif   2,82K   0 Antal nerladdningar

Om vi räknar med att du sitter på 3meters avstånd från högtalarna så vill du stoppa alla reflexer som har en kortare väg till dig än ca 13m (3meter till lyssningsplats + Ljudets hastighet 340m/s * 0,03sekunder då vi inte vill ha några reflexer).

Om du tittar på din graf så ser du att du får en reflektion vid ca 2ms, en till vid 3ms samt ytterligare en vid 4ms. Dessa är störst och det är lämpligt att koncentera sig på dessa eftersom de andra är mycket lägre i amplitud samt att de förmodligen är produkter av de tre första.

Den första efter 2ms har då färdats 70cm längre än direktljudet (0,002s * 340m/s) -> totalt 3,7m från högtalare till lyssningsposition.
Den andra efter 3ms 1,0m -> 4m till lyssningsposition
Den tredje efter 4ms 1,36m -> 4,36m till lyssningsposition.

Den första som bara färdats 70cm längre än direktljudet är eventuellt golvreflexen och de två andra sidoväggsreflexer antar jag (eller via taket?)

Det du bör göra är att hitta de tre reflexpunkterna till att börja med. Du vet ju avstånden nu från grafen. Prova att dämpa med madrasser eller liknande för att mäta och dubbelkolla.

Är kanske inte så jättepedagogisk i mina förklaringar så är det nåt är det bara å fråga!

Redigerat av cbjorkman, 04 februari 2009 - 13:14.


#66

Postad 04 februari 2009 - 20:42

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Tack ct. Skall pröva imorgon att hitta dem och se vad som händer. Förstog vad du mena med räkningen oxå.

Utsläckningarna som jag har i basområdet är det pga efterklangen, dvs en eftersignal som kommer fasfel och släcker ut den "riktiga" eller beror det på något annat? Kan en välplacerad sub hjälpa till att jämna ut detta eller?

// Sat

#67

Postad 04 februari 2009 - 21:09

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0

Tack ct. Skall pröva imorgon att hitta dem och se vad som händer. Förstog vad du mena med räkningen oxå.

Utsläckningarna som jag har i basområdet är det pga efterklangen, dvs en eftersignal som kommer fasfel och släcker ut den "riktiga" eller beror det på något annat? Kan en välplacerad sub hjälpa till att jämna ut detta eller?

// Sat


Utsläckningarna och peakarna beror på stående vågor som du får pga av ditt rums mått. Läs den här artikeln där det förklaras mer ingående: http://www.component.se/docs.php?id=4

Redigerat av cbjorkman, 04 februari 2009 - 21:10.


#68

Postad 05 februari 2009 - 11:33

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Läste igenom det hela och tyckte det stog mycket klokt. Prövade lite att hitta reflexer i rummet, bäst hade två madrasser som jag provicorisk flyttade runt. Bäst resultat gav lätt dämpningen av golvet mellan högtalare och sweetspot.

Prövade att dämpa bakom högtalarna, sidoväggarna och även längre bak i rummet mot trappen utan större resultat. Frekvensmässigt blev det aldrig bättre. Provade även att flytta sweetspot ca 1dm bakåt och blev inget bättre för det. Ska ända dämpa bakom högtalarna med rekomenderade tyget, annars har jag slut idéer. Bifogar reflexerna med dämpat golv.

// Sat

Bifogad fil(er)


Redigerat av Satsvear, 05 februari 2009 - 11:38.


#69

Postad 05 februari 2009 - 12:10

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0
Nej på frekvenskurvan kommer du nog inte att se nån skillnad sålänge du inte börjar ägna dig åt dämpning/absorption i basområdet.

Jag tycker inte det ser så hemskt ut på impulssvaret längre. Du har inga jättereflektioner kvar (inte om jag jämför med hur det såg ut i mitt halvkatastrofala rum iaf). Hur lät det med dämpningen på plats?
Det borde blivit lite mindre påträngande och mer lyssningsvänligt.

Eventuellt kanske du saknar lite attack i basen eftersom du har några dippar i området 55-80hz (kikade på basmätningen som du postat tidigare i tråden).

#70

Postad 06 februari 2009 - 00:38

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
För skoj skulle prövade jag att omplacera mina högtalare, och körde dem efter kortväggen istället. Tvärs över rummet alltså. Orkade bara med ett svep då det börjar blir lite sent och skall upp tidigt imorgon.

Såg inte direkt bättre ut så imorgon blir det att släpa tebax dem. Tänkte att jag i vanliga fall har väldigt långt till bakväggen kunde spöka, men verkar inte som det.

// Sat

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  sovrum.jpg   140,52K   0 Antal nerladdningar


#71

Postad 13 februari 2009 - 23:34

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Kan nån vara bussig och slänga upp en länk eller två, vad jag skall använda för matrial att dämpa bakom högtalarna med förrutom Molten?

Såg dessa på hifikit. http://www.hifikit.s...rod.asp?id=1385
Annars de som cv-bjorkman använde sig av så oxå intressanta ut. Skall jag välja någon av dessa eller något helt annat?

// Sat

#72

Postad 14 februari 2009 - 12:19

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0
De där där lite tjockare skumplattorna från hifi kit är bra för de är smidiga och enkla att gömma bakom draperier (och de dämpar bra).

#73

Postad 16 februari 2009 - 09:10

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
vilken trevlig tråd :)

Satsvear: Var använder du för program när du mäter ?

Är själv väldigt sugen på att "modda" mitt rum !

#74

Postad 16 februari 2009 - 09:34

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
DVD-ai jag använder RoomEQWizard. Sedan fick jag låna mick av cbjorkman.

Självklart skall du oxå börja med ditt rum. Har äntligen fått på papper varför jag inte varit nöjd sedan flytten.

// Sat

#75

Postad 16 februari 2009 - 15:06

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0
Köpte en packe av hi-fi kits dämpskivor idag för att ha bakom mina draperier. De är riktigt bra; tjocka, effektiva och lätta att hantera.

#76

Postad 17 februari 2009 - 14:56

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

DVD-ai jag använder RoomEQWizard. Sedan fick jag låna mick av cbjorkman.

Självklart skall du oxå börja med ditt rum. Har äntligen fått på papper varför jag inte varit nöjd sedan flytten.

// Sat


Jo, jag ska börja :D
nu i veckat till och med !

det blir till att mäta stenhårt och försöka åtgärda så mycket som det bara går dessutom, och ska testa att möblera om m.m. för att få till det så bra som det bara är möjligt :rolleyes:

Sedan när jag vet exakt vad jag ska göra så blir det till att fixa ramat, dämp + snyggt tyg och sluföra "moddningen" av rummet som har varit planerad ett tag :D

Men du, jag e faktiskt inte så himmla inne på detta med mätningar än (peppar peppar..:P) och hur placerar du micken ?!
Hu va det man räknade utt avståndet till första (störande) reflexerna?!
Det är ju riktigt bra att veta helt klart :)

sjukt bra tråd detta, jag e inte så inne på detta med att mäta acustik än, men vill bli !

mvh

#77

Postad 17 februari 2009 - 15:47

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0
Kan ju inflika att det är viktigare hur det låter än hur det mäter. Det är mest i de lägre regionerna (under Schröderfrekvensen, runt 200 Hz) där frekvensgångsmätningarna har stark korrelation med hur det låter. Sen kan en del andra mätningar vara av visst intresse, typ impulssvar och efterklangsmätningar.

Annars är det mest sunt förnuft som gäller. T.ex så som att man inte vill ha annat än direktljud kommande från området runt högtalarna (för att inte smutsa ner ljudbilden) och att man inte vill dämpa (men gärna kan diffusera) reflxer som når lyssnaren från sidor och bakifrån i rummet "halvtidigt" i tidsintervallet ~6-20 ms (2-6 m extra avstånd jämfört med direktljudet, för att definiera rummet man sitter i för hjärnan). Problemet med tidigare reflexer än så är att man för många riktningar inte kan skilja dem från direktljudet som då smutsas ner och problemet med senare är att efterklangen blir för lång. Man vill inte heller ha så lång efterklang, gärna T20 under 80 ms.

De grejer jag uppfattat har haft absolut störst förbättrande effekt på ljudet hemma hos mig:
Mycket mattor på golvet.
Dämpning av i stort sett hela högtalarväggen.

#78

Postad 17 februari 2009 - 16:20

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
DVD-ai micken har jag placerat på, tror det är ett kamera stativ (se bilder i cbjorkmans galleri). Sedan placeras micken på sweetspot eftersom det är där mätningen är intressant.

I programet kan man kolla efterklangen i rummet, den använde jag för att få en graf på det hela. Sedan kollar du hur lång tid det tar innan första reflexen kommer, räknar formeln 340 * X där X är millisekunder.

I mitt fall var den ca 2millesekunder efter. Det betyder att ljudet är 340m/s*0.002s=0,68m. Med andra ord för så hade ljudet tagit en omväg på 0,7m, då är det bara att försöka räkna. I mitt fall var det golvet som reflekterade mycket.

Finns säkert någon annan som kan förklara lite bättre annars är det bara att fråga igen.

// Sat

#79

Postad 17 februari 2009 - 17:54

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
ok, men hur ska man räkna på var reflektionen inträffar ?!
om denna är 70cm extra från högtalaren som detta reflekterade ljudet färdas, hur ska man då på bästa sätt räkna ut var det studsar någonstans ?

man kan ju tänka att det e golvet med tanka på att 70cm inte e så mycket, ytan kan alltså inte vara så långt bort :)

#80

Postad 17 februari 2009 - 18:54

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Kanske väggen bakom högtalaren?
En del utav ljudet (0-500hz?) från högtalaren sprids med ett omnipolärt (360 grader) rörelsemönster ifrån membranet&högtalarens frontbaffel,har jag för mig.

#81

Postad 17 februari 2009 - 19:26

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0
Ett enkelt sätt är att ha ett par dämpskivor man kan flytta runt och mäta med dem i olika positioner.

#82

Postad 18 februari 2009 - 09:57

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Jo, jag skulle göra detta i går, men såklart så knölade det.. :D

först så hittade inte datorn micken.. och sedan när det va löst och jag stog på stärkaren för att testa så hadde helt plötsligt denna's nätdel brunnit... :blink:
(ve en gammal skit stärkare) så jag tog fram min Trends i stället.
Då kom nästa problem ! farsan va klar med maten, och efter det så skulel han se på nyheter m.m. och efter det så kom en polare till honom över och då va det dels försent att och jag pallade inte mäta och dessutom så satt dem och pratade helatiden så det gick inet att mäta.. ;)

Får ta tag i det nästa gång jag ska till honom... Då ska jag flytta runt ett par madrasser i rummet och försöka hitta jobbiga pungter :)

En liten fråga bara: Hur fan fungerar det där programmet ! :blink:
haha, jag höll på att bli galen för denna ville liksom inte... jag fick inte till någon vettig mätning även när jag försökta lite snabbt och satt o klurade men höll på ganska länge.. :P
någon som har lust att komma med några första steg i hur man gör för att komma igång med denna.
kan ju börja med: hur gör man för att i huvudtaget få till en mätning... ?!

micken hittas och denna ger utslag, men programmet säger att utsignalen (eller om det va insignal.. mins ej) är för dålig (45dB) även om jag har stärkaren på kl 7 eller 12 spelar ingen roll och även om jag har micken ställt på 0 eller 12 på min mick stärkare.
Spelar liksom ingen roll, den visar 45dB hela tiden och mätningen ger inga grafer som e vettiga.

jag ska dock inte dit i kväll så jag kan inte ta itu med detta för en i morgon ;)

all hjälp uppskattas verkligen för mig som är lite av en "novis" på detta! :blush:

#83

Postad 18 februari 2009 - 12:24

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0

all hjälp uppskattas verkligen för mig som är lite av en "novis" på detta! :)


Vad använder du för mick?

Det funkar INTE att använda nån mick av typen som brukar följa med surroundförstärkare.

Jag tycker att vi borde ha nån klistrad tråd där vi går igenom tex mätutrustning och REW och hur man kommer igång samt tolkar resultaten...tycker frågorna kommer upp väldigt ofta.

Det finns rätt mycket hjälp att hitta om REW på nätet och hur du ska koppla upp allt. Tyvärr väldigt lite info om hur man ska tolka mätningarna (förutom rena basmätningar där det finns en del).

#84

Postad 18 februari 2009 - 15:20

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Har en ritkig kallibrerad mätmick + mät stärkare avsedd till denna så det e bra grejer med fin fin tollerans (om äns någon.. :D )

Koppla in grejerna kan jag och har gjort en del mätnignar tidigare, men inte på rum och inte räknat på detta och gått in lite mer i hur det verkligen förhåller sig med många saker rörande detta. Har en hel del "tomrum" i just detta område som jag skulle behöva/vilja fylla igen.

Jo, en sådan tråd vore ritkigt bra, för just detta med att mäta ritkigt bra och att fixa med Acustiken e sådant som jag verkligen skulle behöva och vilja bli bättre på !
Kanske något du skulle vilja dra igång ? :)

Redigerat av DVD-ai, 18 februari 2009 - 15:25.


#85

Postad 20 februari 2009 - 16:16

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Väntar hem 2 plattor från Akustikmiljö,ska bli schyst o sätta upp dom bakom högtalarna. :(

#86

Postad 27 februari 2009 - 09:08

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Fick hem mina plattor från Hifikit i början på veckan och nu har jag faktiskt hunnit avnända dem lite oxå.

Fick ett bättre "lugn" i ljudbilden. Spelade några av mina sämre skivor som ett "ultimat test" och ja det blev verkligen bättre. Kändes skönt att köpa något riktigt istället för att köpa dyra kabalar och hålla på. Akustik är ju något som går att mäta!

Så tack för tipsen, nu är det matta och ev lite mer dämping bakom/sidan. Ska låta dessa stå framme ett tag så frugan "godkänner" dem och sedan beställa mera. :)

// Sat

#87

Postad 02 mars 2009 - 10:41

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0
Varför köpa dyra dämpskivor när man kan göra egna? :blush:

Sen är som sagt kvartsvågsabsorbenter bland det ultimata vad avser kostnad/effektivitet när det gäller basdämpning.
http://www.hififorum...?TOPIC_ID=45952

#88

Postad 02 mars 2009 - 11:13

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Jag köper färdiga för jag inte har lust eller ork att göra egna. :blush:

Redigerat av jonasprivate, 02 mars 2009 - 11:14.


#89

Postad 02 mars 2009 - 11:51

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0

Jag köper färdiga för jag inte har lust eller ork att göra egna. :)


Hehe ja tid är ju också pengar :blush:



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.