Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Akustiksnack

149 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 december 2008 - 00:18

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Allt nedanför är utflyttat från den här tråden: Biwire til B&W 803D med Nordost kablar

Redigerat av Martin, 15 augusti 2009 - 07:31.


#2

Postad 30 juli 2009 - 22:42

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Dom är terminerade. Min tanke var då att man kunde køra bara 2 av de 4 i høgtalaren och sen använda terminalkablar.
Läst så mkt skumt om biwiring.
Finns inga bläck på 803D =)

Köp EKK blir billigare och ingen större skillnad om det nu ens blir någon skillnad .

#3

Postad 30 juli 2009 - 23:08

Unregistered3b7f3b8e
  • Unregistered3b7f3b8e
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Köp EKK blir billigare och ingen större skillnad om det nu ens blir någon skillnad .


+1

#4

Postad 30 juli 2009 - 23:43

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0
Nu har han ju redan köpt kablar skriver han.... Hur ser kablarna ut? Är det 1+ och 1- i ena änden och 2 av varje i den andra?

#5

Postad 31 juli 2009 - 14:23

Superduke
  • Superduke
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Grattis till väldigt fina Högtalare !

men man ska inte förvänta sig något ljudmässig vinst mot andra kablar, kör Supra rondo !


Jag förstår inte hur man prompt kan propagera sånt på någon annan ...Han kanske tycker de är bättre ..får han tycka det kan man undra ....

Det finns för många sk jag vet bäst va du hör eller ej på detta forumet har jag noterat :blink:

#6

Postad 31 juli 2009 - 15:57

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Grattis till väldigt fina Högtalare !



Jag förstår inte hur man prompt kan propagera sånt på någon annan ...Han kanske tycker de är bättre ..får han tycka det kan man undra ....

Det finns för många sk jag vet bäst va du hör eller ej på detta forumet har jag noterat :blink:


Så om du tycker att din bil går snabbare på Statoils bensin jämfört med OK:s soppa, då får ingen säga emot, för du tycker ju det och då måste det vara så? ;)

#7

Postad 31 juli 2009 - 16:04

Unregistered2fabb675
  • Unregistered2fabb675
  • Lärjunge

  • 259 inlägg
  • 0

Så om du tycker att din bil går snabbare på Statoils bensin jämfört med OK:s soppa, då får ingen säga emot, för du tycker ju det och då måste det vara så? :blink:



Det vore ju dumt inte sant?!

Men om ngn påstår att den ena bensinen är bättre på ngt sätt, kanske mer raffinerat eller annat och folk tycker sig att det går snabbare med OK soppa då ska de väl få göra det utan att en massa besserwiesrar ska lägga sig i?!. Detta var ju inte en fråga om vilka kablar han skulle köpa. Frågan vad han skulle göra med redan befintliga kablar.

Dumt att sälja dem bara för att du tycker det?!

#8

Postad 31 juli 2009 - 16:31

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Självklart skall han köra med sina fina nya kablar. De funkar säkert kanon.
Men det kan ju inte vara fel i ett forum att tipsa folk att det går att få lika bra produkter för ett billigare pris. Ungefär som att Ibumetin är lite billigare än Ipren och har samma funktion. Men har man Ipren hemma så skall man så klart använda det. :blink:

#9

Postad 31 juli 2009 - 16:32

Unregistered2fabb675
  • Unregistered2fabb675
  • Lärjunge

  • 259 inlägg
  • 0

Självklart skall han köra med sina fina nya kablar. De funkar säkert kanon.
Men det kan ju inte vara fel i ett forum att tipsa folk att det går att få lika bra produkter för ett billigare pris. Ungefär som att Ibumetin är lite billigare än Ipren och har samma funktion. Men har man Ipren hemma så skall man så klart använda det. ;)



...sant sant det också :blink: ...Din analogi alltså.

Redigerat av Unregistered2fabb675, 31 juli 2009 - 16:34.


#10

Postad 31 juli 2009 - 16:53

martinherrstrom
  • martinherrstrom
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Blir biwiring till høgtalarna. Jag hade aldrig køpt så svindyra kablar om jag inte fått dom med i ett paketpris=)
DÅ bidde dom faktiskt gratis. Alla vet vi ju att försäljarna tjänar sinnessjuka summor på just kablar. Av en anledning. Låg produktionskostnad. Tittade på NordOstkablar ODIN. 2x5 meter. 330 000 tror jag det var... verkligen sunt.

#11

Postad 04 augusti 2009 - 11:59

bwr
  • bwr
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0

Köp EKK blir billigare och ingen större skillnad om det nu ens blir någon skillnad .


Ursäkta off topic, men....
Vilket skit påstående helt utan belägg! Skulle vilja att du föklarar för mej nu på direkten varför inte resistans, kapasistas eller induktans har något med saken att göra. Men det kanske du inte kan och inte har någon aning om vad det är?

Helt klart har olika kablar olika för och nackdelar och helt olika värden. Hur mycket det gör på en kabel låter jag vara osagt. Men bevisligen finns det mätningar där det skiljer 1-3 db över en frekvens mellan 2 kablar. Så skulle du höra det? Ja det är nog olika från person till person hur utvecklad hörsel dom har. Men kom inte och säg att det inte är någon skillnad när det är det...

För att ta ett dåligt exempel så såg jag en dokumentär om vin, där dom hade 100 personer på en vingård å alla fick smaka på exakt samma vin. Vissa spottade ut det direkt och förstod inte att man kunde dricka det, vissa tyckte att det va det bästa dom druckit. summa sumarum va att dom alla hade olika utvecklade smaklökar.

Så du kanske förstår vart jag vill komma med att alla har förmodligen inte samma utvecklade hörsel.

Mvh Robert

Redigerat av bwr, 04 augusti 2009 - 14:19.


#12

Postad 04 augusti 2009 - 12:03

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

Ursäkta off topic, men....
Vilket skit påstående helt utan belägg! Skulle vilja att du föklarar för mej nu på direkten varför inte resistans, kapasistas eller induktans har något med saken att göra. Men det kanske du inte kan och inte har någon aning om vad det är?

Helt klart har olika kablar olika för och nackdelar och helt olika värden. Hur mycket det gör på en kabel låter jag vara osagt. Men bevisligen finns det mätningar där det skiljer 1-3 db över en frekvens mellan 2 kablarl. Så skulle du höra det? Ja det är nog olika från person till person hur utvecklad hörsel dom har. Men kom inte och säg att det inte är någon skillnad när det är det...

För att ta ett dåligt exempel så såg jag en dokumentär om vin, där dom hade 100 personer på en vingård å alla fick smaka på exakt samma vin. Vissa spottade ut det direkt och förstod inte att man kunde dricka det, vissa tyckte att det va det bästa dom druckit. summa sumarum va att dom alla hade olika utvecklade smakkörtlar.

Så du kanske förstår vart jag vill komma med att alla har förmodligen inte samma utvecklade hörsel.

Mvh Robert


Vilka icke-defekta kablar uppvisar en inbördes skillnad på 3db?

#13

Postad 04 augusti 2009 - 12:26

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Alla som jag talat med som har djupare kunskaper i ämnet förespråkar billiga kablar av god kvalitet. De avfärdar dyrkabelbranchen som en bluffmakarbranch.
Bland dessa finns civilingenjörer, högtalarutvecklare, elektriker och folk som har testat och mätt på sådana här saker till förbannelse.

De som förespråkar dyrkablar är i princip bara Hi-Fi-handlare, flummiga Hi-Fi-magasin och folk som köpt dyrkablar eftersom de övertygats av Hi-Fi-handlare och flummiga Hi-Fi-magasin.

Jag har själv inga djupare kunskaper i ämnet men jag vet vilka jag tror mest på. :P

#14

Postad 04 augusti 2009 - 12:50

Unregistered2fabb675
  • Unregistered2fabb675
  • Lärjunge

  • 259 inlägg
  • 0

Alla som jag talat med som har djupare kunskaper i ämnet förespråkar billiga kablar av god kvalitet. De avfärdar dyrkabelbranchen som en bluffmakarbranch.
Bland dessa finns civilingenjörer, högtalarutvecklare, elektriker och folk som har testat och mätt på sådana här saker till förbannelse.

De som förespråkar dyrkablar är i princip bara Hi-Fi-handlare, flummiga Hi-Fi-magasin och folk som köpt dyrkablar eftersom de övertygats av Hi-Fi-handlare och flummiga Hi-Fi-magasin.

Jag har själv inga djupare kunskaper i ämnet men jag vet vilka jag tror mest på. :P


Bowers & Wilkins förespråkar själva att ca 10% av hifi budget skall läggas på kablar. Orkar inte länkar till deras hemsida men bara att kolla under faq. Samt de som har B%W högtalare lkan bara äsa Owners manual.

Redigerat av Unregistered2fabb675, 04 augusti 2009 - 12:55.


#15

Postad 04 augusti 2009 - 12:54

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Hetaste ämnet på forumet på andra plats kommer CD-spelare. :P

#16

Postad 04 augusti 2009 - 13:03

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Bowers & Wilkins förespråkar själva att ca 10% av hifi budget skall läggas på kablar. Orkar inte länkar till deras hemsida men bara att kolla under faq. Samt de som har B%W högtalare lkan bara äsa Owners manual.

Skitsnack. Det står inget om detta i manualerna (i varje fall inte i mina). T ex så står det i manualen till mina N802 att man skall välja kablar som har så låg impendans som möjligt och i varje fall lägre än 0.2 ohm.

Står det annorlunda i dina manualer?

#17

Postad 04 augusti 2009 - 14:15

bwr
  • bwr
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0

Vilka icke-defekta kablar uppvisar en inbördes skillnad på 3db?


Rätt säker på att det i whathifi artikeln va. Ska leta fram tidningen när jag flyttat. Men i övrigt en kabel jag inte sett en mätning på som alla säger höger volymen ska vara Xindak FS-1. Dock om det stämmer vet jag inte, men min kompis upplevde en stor skillnad på den mot sina harmony tech som kostar 14k. Alltså billigare kabel som va bättre.


Alla som jag talat med som har djupare kunskaper i ämnet förespråkar billiga kablar av god kvalitet. De avfärdar dyrkabelbranchen som en bluffmakarbranch.
Bland dessa finns civilingenjörer, högtalarutvecklare, elektriker och folk som har testat och mätt på sådana här saker till förbannelse.

De som förespråkar dyrkablar är i princip bara Hi-Fi-handlare, flummiga Hi-Fi-magasin och folk som köpt dyrkablar eftersom de övertygats av Hi-Fi-handlare och flummiga Hi-Fi-magasin.

Jag har själv inga djupare kunskaper i ämnet men jag vet vilka jag tror mest på. :P


Sa jag någonstans att en dyrare kabel va bättre? Jag skrev bara att det skiljer på kabel å kabel. Sen om folk vill lägga 1000 eller 1000 000 är upp till var och en. Men det finns kablar för normal peng som låter bra och även bättre än dom som kostar flera gånger mer. Finns inget som automatisk säger att dyrare är bättre, speciellt när det gäller ljud...

Mvh Robert

Redigerat av bwr, 04 augusti 2009 - 14:17.


#18

Postad 04 augusti 2009 - 14:22

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Jag förstår inte hur man prompt kan propagera sånt på någon annan ...Han kanske tycker de är bättre ..får han tycka det kan man undra ....

Det finns för många sk jag vet bäst va du hör eller ej på detta forumet har jag noterat :P



Det va inte menat så... jag trodde inte att han hade kablarna redan, utan att han fundera på att köpa och då ville jag säga mitt om den saken, ser inget fel i det....

jag vill ju inte att han ska "slänga pengarna i sjön" utan att han vet hur det ligger till, och han får gärna köpa vilka kablar han vill, men han ska inte förvänta sig att det behöver blir bättre för det...

och Supra rondo är en bra kabel !!!! (varför ska det vara så svårt... :) )
Den e ju jätte trevlig att arbeta med och den + strumpa och snygga kontakter = en kabel som ser ut att kosta 10k och som "låter" så bra som en kabel någonsin kan göra...

"Det finns för många sk jag vet bäst va du hör eller ej på detta forumet har jag noterat :D "

Jepp, och sedan finns det dom som jag, som vet vad man parar om och förslöker vara till hjälp, genom att undvika att folk blir lurade i onödan och dessutom inte slänger pengarna i sjön.
Men det är då, dom som du nämde, kommer och ska hålla på och skriva saker som: "Det finns för många sk jag vet bäst va du hör eller ej på detta forumet har jag noterat :D "

#19

Postad 04 augusti 2009 - 14:35

Unregistered2fabb675
  • Unregistered2fabb675
  • Lärjunge

  • 259 inlägg
  • 0

Skitsnack. Det står inget om detta i manualerna (i varje fall inte i mina). T ex så står det i manualen till mina N802 att man skall välja kablar som har så låg impendans som möjligt och i varje fall lägre än 0.2 ohm.

Står det annorlunda i dina manualer?



Hoppsan här flödar känslorna. Innan du börjar använda så starka ord så ta en kall dush min vän. Elller bara sansa dig lite bara och kom ihåg att detta inte gäller liv ller död. Eller vem vet. Det kanske gör för dig?

Länken till B&W rekommendationer: Länk

#20

Postad 04 augusti 2009 - 14:38

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Ursäkta off topic, men....
Vilket skit påstående helt utan belägg! Skulle vilja att du föklarar för mej nu på direkten varför inte resistans, kapasistas eller induktans har något med saken att göra. Men det kanske du inte kan och inte har någon aning om vad det är?

Helt klart har olika kablar olika för och nackdelar och helt olika värden. Hur mycket det gör på en kabel låter jag vara osagt. Men bevisligen finns det mätningar där det skiljer 1-3 db över en frekvens mellan 2 kablar. Så skulle du höra det? Ja det är nog olika från person till person hur utvecklad hörsel dom har. Men kom inte och säg att det inte är någon skillnad när det är det...

För att ta ett dåligt exempel så såg jag en dokumentär om vin, där dom hade 100 personer på en vingård å alla fick smaka på exakt samma vin. Vissa spottade ut det direkt och förstod inte att man kunde dricka det, vissa tyckte att det va det bästa dom druckit. summa sumarum va att dom alla hade olika utvecklade smaklökar.

Så du kanske förstår vart jag vill komma med att alla har förmodligen inte samma utvecklade hörsel.

Mvh Robert


jag skulle vilja veta vad du har på fötterna gällande detta ?! :P (inget illa ment!)

Om man har koll på hur stärkare fungerar och vilken typ av last som högtalaren ses som av en stärkare så vet du att en högtalarkabels kapacitans är av otroligt låg vikt...
Impedansen är av "lite större vilk" men sålänge denna är "låg" nog så spelar det ingen som helst roll (den är låg nog i båda EKK, som förövrigt är just föredömlig ur alla dessa perspektiven...) och det är knappt mätbart skillnaden mellan olika vettigt konstruerade kablar, Och det med dem bästa instrumenten och på en 10meter lång kabel.... (kan det inte mätas så kan det inte höras...)
Och resistansen är otroligt "oviktig" då en kabel på över 2,5mm^2 inte kommer att påverka nämnvärt för en du kommer upp mot 20-30 meter... (inte så att det går att mäta värden stora nog för att man ska behöva bry sig) och detta om du råkar ha extremt låg impedans på högtalarna, annars skulle jag säga runt 50meter...

Detta med Kapacitiv och Induktiv last... tänk på hur en högtalare är uppbyggd, hur är det filtret är konstruerat och hur fungerar en högtalare.
Är en högtalare helt faslinjär... ?! :D

är den impedanslinjär dessutom ?!

Hur fungerar stärkaren vid en Induktiv eller kapacitiv last och en resistiv last ?!

Och hur, i storleksordningen, påverkar det om man har en nominell impedans på 8 eller 8,08ohm ?!

några frågor som kan vara värda att tänka på, och kolla upp noga för då inser man ett och annat... :)

Redigerat av DVD-ai, 04 augusti 2009 - 14:39.


#21

Postad 04 augusti 2009 - 14:44

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Blir biwiring till høgtalarna. Jag hade aldrig køpt så svindyra kablar om jag inte fått dom med i ett paketpris=)
DÅ bidde dom faktiskt gratis. Alla vet vi ju att försäljarna tjänar sinnessjuka summor på just kablar. Av en anledning. Låg produktionskostnad. Tittade på NordOstkablar ODIN. 2x5 meter. 330 000 tror jag det var... verkligen sunt.



Jo, jag vet detta, men det va andra som inte förstod att jag först inte vist att du ans hade köpt kabeln, och inte att du inte ens "ville ha den" om den inte hade följt med :P

som sagt, grattis till en ritkigt snygg kabel och jag tycker du kan köra med den, men om du vill ha lös några kronor så kan du alltid sälja den och lägga dom på något annat...
Ett helt fritt val och inget som jag blandar mig i.... har själv haft Nordost Heimdall en gång i tiden... båda till högtalare och lågnivå + ett par taralabs och Qed för närmare 50k, men har gjort mig av med dessa...

men jag saknar dock mina Nordost kablar lite... Dom va så snygga... :)
skulle jag ha gott om pengar så skulle jag köpa nya igen !!! :D bara för att dom e så snygga.

#22

Postad 04 augusti 2009 - 15:08

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Ursäkta off topic, men....
Vilket skit påstående helt utan belägg! Skulle vilja att du föklarar för mej nu på direkten varför inte resistans, kapasistas eller induktans har något med saken att göra. Men det kanske du inte kan och inte har någon aning om vad det är?

Helt klart har olika kablar olika för och nackdelar och helt olika värden. Hur mycket det gör på en kabel låter jag vara osagt. Men bevisligen finns det mätningar där det skiljer 1-3 db över en frekvens mellan 2 kablar. Så skulle du höra det? Ja det är nog olika från person till person hur utvecklad hörsel dom har. Men kom inte och säg att det inte är någon skillnad när det är det...

För att ta ett dåligt exempel så såg jag en dokumentär om vin, där dom hade 100 personer på en vingård å alla fick smaka på exakt samma vin. Vissa spottade ut det direkt och förstod inte att man kunde dricka det, vissa tyckte att det va det bästa dom druckit. summa sumarum va att dom alla hade olika utvecklade smaklökar.

Så du kanske förstår vart jag vill komma med att alla har förmodligen inte samma utvecklade hörsel.

Mvh Robert

Det finns många som blindtestat kablar och som inte hör någe skillnad alls eller väldigt små skillnader .
Och min hörsel är det då inge fel på ..
Och eftersom du verkar ha GULD öron det finns ju pengar att tjäna på detta att du inte söker dig till det och får en nätt och fin summa .
Borde ju vara lätt för dig att håva in dessa pengar .

Redigerat av Unregistered9d8a0d93, 04 augusti 2009 - 15:21.


#23

Postad 04 augusti 2009 - 15:17

JONTRE
  • JONTRE
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Ursäkta off topic, men....
Vilket skit påstående helt utan belägg! Skulle vilja att du föklarar för mej nu på direkten varför inte resistans, kapasistas eller induktans har något med saken att göra. Men det kanske du inte kan och inte har någon aning om vad det är?

Helt klart har olika kablar olika för och nackdelar och helt olika värden. Hur mycket det gör på en kabel låter jag vara osagt. Men bevisligen finns det mätningar där det skiljer 1-3 db över en frekvens mellan 2 kablar. Så skulle du höra det? Ja det är nog olika från person till person hur utvecklad hörsel dom har. Men kom inte och säg att det inte är någon skillnad när det är det...

För att ta ett dåligt exempel så såg jag en dokumentär om vin, där dom hade 100 personer på en vingård å alla fick smaka på exakt samma vin. Vissa spottade ut det direkt och förstod inte att man kunde dricka det, vissa tyckte att det va det bästa dom druckit. summa sumarum va att dom alla hade olika utvecklade smaklökar.

Så du kanske förstår vart jag vill komma med att alla har förmodligen inte samma utvecklade hörsel.

Mvh Robert


Håller med Robert till 100%

#24

Postad 04 augusti 2009 - 15:18

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Hetaste ämnet på forumet på andra plats kommer CD-spelare. :P

Jo rätt kul egentligen då det retar en del någe förjävligt .
Och hur kan man lägga såna summor på kablar det fattar jag då inte och det är ju egentligen bara för att dom ser bra ut ..
Tror många lurar sig själva med att tro att dom gör underverk för sina anläggningar .
Men den enda som skrattar hela vägen till banken är försäljaren och tillverkarna .
Förövrigt TROR det gör man i kyrkan om man är lagd åt det hållet

#25

Postad 04 augusti 2009 - 15:22

Unregistered2fabb675
  • Unregistered2fabb675
  • Lärjunge

  • 259 inlägg
  • 0

Jo rätt kul egentligen då det retar en del någe förjävligt .
Och hur kan man lägga såna summor på kablar det fattar jag då inte och det är ju egentligen bara för att dom ser bra ut ..
Tror många lurar sig själva med att tro att dom gör underverk för sina anläggningar .
Men den enda som skrattar hela vägen till banken är försäljaren och tillverkarna .
Förövrigt TROR det gör man i kyrkan om man är lagd åt det hållet



Om man inte trodde här i världen så skulle ingen ha flyttat på berg... Dvs inget IKEA, inga innovationer m.m.

#26

Postad 04 augusti 2009 - 15:46

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

Rätt säker på att det i whathifi artikeln va. Ska leta fram tidningen när jag flyttat. Men i övrigt en kabel jag inte sett en mätning på som alla säger höger volymen ska vara Xindak FS-1. Dock om det stämmer vet jag inte, men min kompis upplevde en stor skillnad på den mot sina harmony tech som kostar 14k. Alltså billigare kabel som va bättre.

Sa jag någonstans att en dyrare kabel va bättre? Jag skrev bara att det skiljer på kabel å kabel. Sen om folk vill lägga 1000 eller 1000 000 är upp till var och en. Men det finns kablar för normal peng som låter bra och även bättre än dom som kostar flera gånger mer. Finns inget som automatisk säger att dyrare är bättre, speciellt när det gäller ljud...

Mvh Robert


Så den enda mätningen som någonsin gjorts som visar att icke defekta kablar uppvisar en skillnad på 3db finns "rätt säkert" i en whathifi artikel?

Om Xindak FS-1 höjer volymen jämfört med andra kablar så har vi ju löst energiproblemet (jmf energiprincipen)! Det är ju lysande! Men, varför hämtar inte Xindak ut nobelpriset direkt istället för att sälja högtalarkabel?

Skilj dessutom på upplevelser och fakta. Jag kan uppleva att min bil går bättre på Statoil bensin. Jag har rätt till min upplevelse för jag upplever verkligen att det ÄR så. Men, det gör inte att världen ser ut sådan. Inte ens om jag verkligen tror massor på min upplevelse...

#27

Postad 04 augusti 2009 - 18:59

bwr
  • bwr
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0

jag skulle vilja veta vad du har på fötterna gällande detta ?! :P (inget illa ment!)

Om man har koll på hur stärkare fungerar och vilken typ av last som högtalaren ses som av en stärkare så vet du att en högtalarkabels kapacitans är av otroligt låg vikt...
Impedansen är av "lite större vilk" men sålänge denna är "låg" nog så spelar det ingen som helst roll (den är låg nog i båda EKK, som förövrigt är just föredömlig ur alla dessa perspektiven...) och det är knappt mätbart skillnaden mellan olika vettigt konstruerade kablar, Och det med dem bästa instrumenten och på en 10meter lång kabel.... (kan det inte mätas så kan det inte höras...)
Och resistansen är otroligt "oviktig" då en kabel på över 2,5mm^2 inte kommer att påverka nämnvärt för en du kommer upp mot 20-30 meter... (inte så att det går att mäta värden stora nog för att man ska behöva bry sig) och detta om du råkar ha extremt låg impedans på högtalarna, annars skulle jag säga runt 50meter...

Detta med Kapacitiv och Induktiv last... tänk på hur en högtalare är uppbyggd, hur är det filtret är konstruerat och hur fungerar en högtalare.
Är en högtalare helt faslinjär... ?! :D

är den impedanslinjär dessutom ?!

Hur fungerar stärkaren vid en Induktiv eller kapacitiv last och en resistiv last ?!

Och hur, i storleksordningen, påverkar det om man har en nominell impedans på 8 eller 8,08ohm ?!

några frågor som kan vara värda att tänka på, och kolla upp noga för då inser man ett och annat... :D


Hej, jag har inte mer kunskap i ämnet än det jag lärde mej på gymnasiet (3 år installationselektriker) Så vad dom skillnaderna ger i audio samnhang låter jag vara osagt. Men att det är skillnad på kabel och kabel är det inget snack om. Och det va det jag sa i min förra post och det står jag fast vid. Ville mest bara veta va han den andra killen grundade sina uttalanden på, vilket verkar vara inga alls... Jag vet att du har mer kött på dina ben än vad jag har på mina å intresset från min sida är helt lika med noll när det gäller allt det där. Har aldrig någonsin mätt en kabel i ljudsammanhang å inte heller gjort någon mätning på en förstärkare, däremot började det byggas på en rörförstärkare på gymnasiet som aldrig blev klar :)

Sen supra Rondo som du så väl förespråkar, fick hem den idag och gjorde jumprar och terminerade själv. Jag skulle häldre använda ekk än den, nu fick jag dock min gratis... Riktig dyngkabel rakt igenom, och snygg är den absolut inte ;) testade och jämförde mot en kabel som kanske kostar 5kr metern å tyckte det va ganska stor skillnad med fördel till den billigare faktiskt. Men alla andra har juh självklart rätt till sina åsikter.


Det finns många som blindtestat kablar och som inte hör någe skillnad alls eller väldigt små skillnader .
Och min hörsel är det då inge fel på ..
Och eftersom du verkar ha GULD öron det finns ju pengar att tjäna på detta att du inte söker dig till det och får en nätt och fin summa .
Borde ju vara lätt för dig att håva in dessa pengar .


Vart någonstans skrev jag att jag har GULD öron? Var någonstans förespråkade jag en dyrare kabel framför en billig? Ta och håll dej till det som skrivs istället för fiktion.

Så den enda mätningen som någonsin gjorts som visar att icke defekta kablar uppvisar en skillnad på 3db finns "rätt säkert" i en whathifi artikel?

Om Xindak FS-1 höjer volymen jämfört med andra kablar så har vi ju löst energiproblemet (jmf energiprincipen)! Det är ju lysande! Men, varför hämtar inte Xindak ut nobelpriset direkt istället för att sälja högtalarkabel?

Skilj dessutom på upplevelser och fakta. Jag kan uppleva att min bil går bättre på Statoil bensin. Jag har rätt till min upplevelse för jag upplever verkligen att det ÄR så. Men, det gör inte att världen ser ut sådan. Inte ens om jag verkligen tror massor på min upplevelse...


Varför skulle det vara så revolutionernade? Jäklar Ring till Proson på engång! Vi kan juh lite snabbt bara titta på fyndas hemsida på mätningen dom gjort där, det är en skillnad på 1 db. så varför skulle 3 db va så omöjligt? Finns säkert flertalet artiklar och mätningar. Jag sitter inte å googlar mätningar på högtalarkablar dagarna i ända. Tycker det är helt ointressant och ovidkommande. Jag är inte den som tittar på en specifiktion och den köper produkten efter den. Jag köper det jag tycker låter bra, sen självklart handlar man med ögonen ibland med, men det är en annan sak.

Jag har som sagt ingen upplevelse alls av Xindak kabeln, bara det jag läst om vad folk skriver runt om världen. Så om det är fiktion eller sanning det är juh hyffsat oklart. Men tog upp det eftersom det är så fruktansvärt många som skriver det.




Bara för att man skriver att det är skillnad på kabel å kabel så tror helt plötsligt folk att man sitter å förespråkar att folk ska köpa kablar för flera 1000kr... Jag skulle aldrig köpa en kabel som inte jag själv tyckte gjorde någon skillnad... Den bedömmningen är juh helt och hållet upp till var och en. Placebo finns det något som heter som gör det helt omöjligt att bevisa det hela svart på vitt. På min nya anläggning har jag bara provat 3 kablar och visst kanske man kan urskilja lite ändringar, sen om det är placebo eller inte är svårt att säga. Men när jag provade min kablar hos min kompis så hörde jag skillnad mot hans. Han själv har bytt ner sej om man ser till priset som verkar vara det ända folk här bryr sej om, och han vart mycke mer nöjd med den billigare kabeln mot den flera gånger dyrare.

Men jag har ändå den uppfattningen att alla helt klart har olika väl utvecklad hörsel. Att det är skillnad på kabel och kabel tycker inte jag att det är något snack om.

Stackars kille som får så pass mycke offtopic i sin tråd.

Mvh Robert

#28

Postad 04 augusti 2009 - 19:06

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
bwr: Ser du inte att det är uppenbart att för att få ett starkare ljud så måste kablen på någon sätt göra signalen starkare? Den måste isåfall göra det utan någon extern energitillförsel och därför måste isåfall Xindak-kablen ta denna energin från ingenstans. Det faller på sin egen orimlighet.

#29

Postad 04 augusti 2009 - 19:12

bwr
  • bwr
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0

bwr: Ser du inte att det är uppenbart att för att få ett starkare ljud så måste kablen på någon sätt göra signalen starkare? Den måste isåfall göra det utan någon extern energitillförsel och därför måste isåfall Xindak-kablen ta denna energin från ingenstans. Det faller på sin egen orimlighet.


Beror juh på om signalen försvagas i första hand förstår du väl...

tog mej 5 sekunder att googla fram riktiga mätningar och voila...

http://www.audioholi...aceoff-2-page-6

#30

Postad 04 augusti 2009 - 19:18

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Hej, jag har inte mer kunskap i ämnet än det jag lärde mej på gymnasiet (3 år installationselektriker) Så vad dom skillnaderna ger i audio samnhang låter jag vara osagt. Men att det är skillnad på kabel och kabel är det inget snack om. Och det va det jag sa i min förra post och det står jag fast vid. Ville mest bara veta va han den andra killen grundade sina uttalanden på, vilket verkar vara inga alls... Jag vet att du har mer kött på dina ben än vad jag har på mina å intresset från min sida är helt lika med noll när det gäller allt det där. Har aldrig någonsin mätt en kabel i ljudsammanhang å inte heller gjort någon mätning på en förstärkare, däremot började det byggas på en rörförstärkare på gymnasiet som aldrig blev klar :P

Sen supra Rondo som du så väl förespråkar, fick hem den idag och gjorde jumprar och terminerade själv. Jag skulle häldre använda ekk än den, nu fick jag dock min gratis... Riktig dyngkabel rakt igenom, och snygg är den absolut inte :D testade och jämförde mot en kabel som kanske kostar 5kr metern å tyckte det va ganska stor skillnad med fördel till den billigare faktiskt. Men alla andra har juh självklart rätt till sina åsikter.


Haha ! :P

jo där ser man, jag själv tycker att den är jätte bra :D
om man sätter strumpa på och bananer menar jag förstos... som den är så är den ju inte så mycket att hänga i granen... det har du helt rätt i !
Men rent elektriskt så är den kabeln jätte bra, det e det jag menar och jag tycker att den är väldigt smidig att jobba med och lätt att få den att göra som man vill också (när man ska koppla in m.m.)


Jo, men jag ville bara förtydliga detta, att allt är ett samband med hur högtalaren upplevs som last av stärkaren, det lilla som en vettig kabel vs en annan vettig kabel bidrar med i det fallet är så otroligt lite i jämförelse...

så visst spelar det roll vad kabeln har för data, men sålänge man inte använder ståltråd eller ett järnrör som ledare så är det inga större problem oavsett vad.. ;)

men ska man ha en i det närmaste "perfekt" ledare så är det EKK som gäller, nästan lik bra är Supra Rondo (jag hatar EKK, det är alldeles för åt helsike o-smidigt... :) )

#31

Postad 04 augusti 2009 - 19:42

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

Beror juh på om signalen försvagas i första hand förstår du väl...

tog mej 5 sekunder att googla fram riktiga mätningar och voila...

http://www.audioholi...aceoff-2-page-6


Hah ok.
Hur många db/meter menar du då att skillnaden mellan den högresistiva kablen (4,1mohm/fot) och den lågresistiva kablen (2,2ohm/fot) skulle vara i en normal lång högtalarkabel?

#32

Postad 04 augusti 2009 - 19:58

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Hej, jag har inte mer kunskap i ämnet än det jag lärde mej på gymnasiet (3 år installationselektriker) Så vad dom skillnaderna ger i audio samnhang låter jag vara osagt. Men att det är skillnad på kabel och kabel är det inget snack om. Och det va det jag sa i min förra post och det står jag fast vid. Ville mest bara veta va han den andra killen grundade sina uttalanden på, vilket verkar vara inga alls... Jag vet att du har mer kött på dina ben än vad jag har på mina å intresset från min sida är helt lika med noll när det gäller allt det där. Har aldrig någonsin mätt en kabel i ljudsammanhang å inte heller gjort någon mätning på en förstärkare, däremot började det byggas på en rörförstärkare på gymnasiet som aldrig blev klar :P

Sen supra Rondo som du så väl förespråkar, fick hem den idag och gjorde jumprar och terminerade själv. Jag skulle häldre använda ekk än den, nu fick jag dock min gratis... Riktig dyngkabel rakt igenom, och snygg är den absolut inte :) testade och jämförde mot en kabel som kanske kostar 5kr metern å tyckte det va ganska stor skillnad med fördel till den billigare faktiskt. Men alla andra har juh självklart rätt till sina åsikter.




Vart någonstans skrev jag att jag har GULD öron? Var någonstans förespråkade jag en dyrare kabel framför en billig? Ta och håll dej till det som skrivs istället för fiktion.



Varför skulle det vara så revolutionernade? Jäklar Ring till Proson på engång! Vi kan juh lite snabbt bara titta på fyndas hemsida på mätningen dom gjort där, det är en skillnad på 1 db. så varför skulle 3 db va så omöjligt? Finns säkert flertalet artiklar och mätningar. Jag sitter inte å googlar mätningar på högtalarkablar dagarna i ända. Tycker det är helt ointressant och ovidkommande. Jag är inte den som tittar på en specifiktion och den köper produkten efter den. Jag köper det jag tycker låter bra, sen självklart handlar man med ögonen ibland med, men det är en annan sak.

Jag har som sagt ingen upplevelse alls av Xindak kabeln, bara det jag läst om vad folk skriver runt om världen. Så om det är fiktion eller sanning det är juh hyffsat oklart. Men tog upp det eftersom det är så fruktansvärt många som skriver det.




Bara för att man skriver att det är skillnad på kabel å kabel så tror helt plötsligt folk att man sitter å förespråkar att folk ska köpa kablar för flera 1000kr... Jag skulle aldrig köpa en kabel som inte jag själv tyckte gjorde någon skillnad... Den bedömmningen är juh helt och hållet upp till var och en. Placebo finns det något som heter som gör det helt omöjligt att bevisa det hela svart på vitt. På min nya anläggning har jag bara provat 3 kablar och visst kanske man kan urskilja lite ändringar, sen om det är placebo eller inte är svårt att säga. Men när jag provade min kablar hos min kompis så hörde jag skillnad mot hans. Han själv har bytt ner sej om man ser till priset som verkar vara det ända folk här bryr sej om, och han vart mycke mer nöjd med den billigare kabeln mot den flera gånger dyrare.

Men jag har ändå den uppfattningen att alla helt klart har olika väl utvecklad hörsel. Att det är skillnad på kabel och kabel tycker inte jag att det är något snack om.

Stackars kille som får så pass mycke offtopic i sin tråd.

Mvh Robert



Helt klart har olika kablar olika för och nackdelar och helt olika värden. Hur mycket det gör på en kabel låter jag vara osagt. Men bevisligen finns det mätningar där det skiljer 1-3 db över en frekvens mellan 2 kablar. Så skulle du höra det? Ja det är nog olika från person till person hur utvecklad hörsel dom har. Men kom inte och säg att det inte är någon skillnad när det är det...


Detta skrev du i en tidigare tråd och jag tog det som att du har välutvecklad hörsel .
Av det fick jag det till Guldöron .
Och sen gnällde du på mina kunskaper i ljud och kan hålla med att elektronik har jag inge större koll på .
Men jag har i alla fal hörseln och bor 100 meter från västerås bästa hifi-butik och har testat olika kablar och annat ett antal gånger .
Och det lilla jag testat hemma och hör själv inge skillnad ..
Och på dig verkar det som att för att höra skillnad så skall man ha elektronik kunskaper ..
Och vad gör en så kallad bättre kabel mellan förstärkare och högtalaren när det ändå inte sitter samma sak i högtalaren ???
Nä du förklarart den mattematiken på ett bra sätt så kan jag diskutera detta vidare med dig .

#33

Postad 04 augusti 2009 - 20:12

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0
Om en kabel skulle dämpa signalen med 3dB så är det nog läge att placera den här:

Postad bild

Inte ens den simplaste lampsladden på ICA Maxi är i närheten av så dålig. Men visst, det finns så kallade highend kablar med magiska lådor osv :P

Redigerat av Ageve, 04 augusti 2009 - 20:13.


#34

Postad 04 augusti 2009 - 20:39

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Ledarna i kabeln är identiska och dessutom av mycket bra kvalitet.
Du kommer bara göra vinst på att köra Bi-wire i detta fallet. Terminalkabeln kan du lägga i lådan så länge.

Lyssna inte på n00bs som Rexa han har inget att jämföra med.
Det ljudet du har hemma har han endast hört på bild.

#35

Postad 04 augusti 2009 - 20:57

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Ledarna i kabeln är identiska och dessutom av mycket bra kvalitet.
Du kommer bara göra vinst på att köra Bi-wire i detta fallet. Terminalkabeln kan du lägga i lådan så länge.

Lyssna inte på n00bs som Rexa han har inget att jämföra med.
Det ljudet du har hemma har han endast hört på bild.

Vad fan är det där för ###### på hopp ?? Du har inte en aning om vad jag lyssnat på ..

#36

Postad 04 augusti 2009 - 21:00

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0

Vad fan är det där för ###### på hopp ?? Du har inte en aning om vad jag lyssnat på ..



Jag har snabbläst din historia och allt som inte lyssnats på i hemmiljö under längre tid sållas naturligtvis bort då det inte ger något alls.

#37

Postad 04 augusti 2009 - 21:07

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Jag har snabbläst din historia och allt som inte lyssnats på i hemmiljö under längre tid sållas naturligtvis bort då det inte ger något alls.

Du är duktig på att se i kristallkulan .
Jag har min åsikt du har din jag säger att kablar är ett nödvändigt ont gör varken från eller till om man nu köper dyra fina kablar , eller billigare prisvärda kablar .
Varför skulle det bara vara skillnad på dyra kablar ??
Nä som jag sagt tidigare försäljaren garvar hela vägen till banken .

#38

Postad 04 augusti 2009 - 21:11

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Jo din åsikt är din åsikt och inget annat än en åsikt.
Du hade inte ens behövt nämna DIN ÅSIKT i tråden för den gav inte trådskaparen ett smack.

Men återkom när du har vidare belägg, gärna något utöver "Jag bor si och så från Västerås finaste.... och där har jag minsan lyssnat på ...."

#39

Postad 04 augusti 2009 - 21:19

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Jo din åsikt är din åsikt och inget annat än en åsikt.
Du hade inte ens behövt nämna DIN ÅSIKT i tråden för den gav inte trådskaparen ett smack.

Men återkom när du har vidare belägg, gärna något utöver "Jag bor si och så från Västerås finaste.... och där har jag minsan lyssnat på ...."

Och vad har du kommit med i denna tråd om jag får fråga ??
Inte ett dugg du heller .
Vad har du för erfarenheter ??
Snacka om du dra förutfattade meningar om folk här ..

#40

Postad 04 augusti 2009 - 21:32

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0

Och vad har du kommit med i denna tråd om jag får fråga ??
Inte ett dugg du heller .
Vad har du för erfarenheter ??
Snacka om du dra förutfattade meningar om folk här ..


Vad jag kom med va detta
"Ledarna i kabeln är identiska och dessutom av mycket bra kvalitet.
Du kommer bara göra vinst på att köra Bi-wire i detta fallet. Terminalkabeln kan du lägga i lådan så länge."

Erfareheterna inkluderar EKK, Supra Rondo, Transparent Plus och Reference, MIT Terminator, QED silverspiral och genesis, Analog Research, Von Masoch mfl.

#41

Postad 04 augusti 2009 - 21:43

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Vad jag kom med va detta
"Ledarna i kabeln är identiska och dessutom av mycket bra kvalitet.
Du kommer bara göra vinst på att köra Bi-wire i detta fallet. Terminalkabeln kan du lägga i lådan så länge."

Erfareheterna inkluderar EKK, Supra Rondo, Transparent Plus och Reference, MIT Terminator, QED silverspiral och genesis, Analog Research, Von Masoch mfl.

Bra kvalitet enligt vem ????
Dig eller andra som har gått på niten om dyra kablar ..
Det är jävligt bra kvalitet på kjell & co högtalar kabel med .
Sen att du kommer ihåg alla fina namnen blir man ju impad över .,Jag kommer då inte i håg vad det var för kablar sist jag var och lyssna .
Fast ser att du haft några av det märket i högtalar väg .
Du verkar ha svårt att bli nöjd du kanske skulle fixa med akustiken istället för kablarna tror det skulle göra mer nytta hos dig .
Nog svar av mig till dig du kan försöka idiotförklara någon annan här ..

#42

Postad 04 augusti 2009 - 21:47

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0

Bra kvalitet enligt vem ????
Dig eller andra som har gått på niten om dyra kablar ..
Det är jävligt bra kvalitet på kjell & co högtalar kabel med .
Sen att du kommer ihåg alla fina namnen blir man ju impad över .,Jag kommer då inte i håg vad det var för kablar sist jag var och lyssna .
Fast ser att du haft några av det märket i högtalar väg .
Du verkar ha svårt att bli nöjd du kanske skulle fixa med akustiken istället för kablarna tror det skulle göra mer nytta hos dig .
Nog svar av mig till dig du kan försöka idiotförklara någon annan här ..


Du försöker nog dessvärre lura dej själv.
Jag vet.... inte gissar!

Jag är oftast nöjd men det finns långt för mycket godis på marknaden för att jag ska stanna upp.
Målet är inte att sitta nöjd för min del, utan det är att prova allt.

#43

Postad 04 augusti 2009 - 21:50

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Du försöker nog dessvärre lura dej själv.
Jag vet.... inte gissar!

Jag är oftast nöjd men det finns långt för mycket godis på marknaden för att jag ska stanna upp.
Målet är inte att sitta nöjd för min del, utan det är att prova allt.

Jag lurar inte mig själv du lever av placebo effekten .
Har du pengarna så varför inte jag är nöjd med det jag har förutom små förändringar ..
Och tror förövrigt att det skulle vara bättre med lite akustik fix än kablar hos dig ..
Hur har du kommit fram till att det är bra kvalitet på materialet i hans kablar då du hoppa över att svara på det ..
Få se nu visa mig fakta på det *L* Och inte dina gissningar få se på vad för metallblandning dom kör med eller om det är ren koppar eller silverblandningar ..

Redigerat av Unregistered9d8a0d93, 04 augusti 2009 - 21:54.


#44

Postad 04 augusti 2009 - 21:56

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0

Jag lurar inte mig själv du lever av placebo effekten .
Har du pengarna så varför inte jag är nöjd med det jag har förutom små förändringar ..
Och tror förövrigt att det skulle vara bättre med lite akustik fix än kablar hos dig ..



Akustiken är helt grym i mitt rum.
Det har nära dimensioner som det perfekta Hifirummet . Du vet 5x4m och 2,5m i takhöjd.
Jag har 5x4m och 2,3m i takhöjd difuserat till vänster med hyllor och träpersienner till höger.

Stor soffa och fotölj och vidare en säng på 180 cm.

Aningens dämpad bakvägg.

Både väldämpat och difuserat.

EDIT: den stora takfläkten bryter upp reflexen där.

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 04 augusti 2009 - 21:57.


#45

Postad 04 augusti 2009 - 22:04

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Akustiken är helt grym i mitt rum.
Det har nära dimensioner som det perfekta Hifirummet . Du vet 5x4m och 2,5m i takhöjd.
Jag har 5x4m och 2,3m i takhöjd difuserat till vänster med hyllor och träpersienner till höger.

Stor soffa och fotölj och vidare en säng på 180 cm.

Aningens dämpad bakvägg.

Både väldämpat och difuserat.

EDIT: den stora takfläkten bryter upp reflexen där.

Ok samma som jag fast jag har 2,90 i takhöjd
Fast för de så är det inte bra ..

#46

Postad 04 augusti 2009 - 22:08

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Ok samma som jag fast jag har 2,90 i takhöjd
Fast för de så är det inte bra ..


Nej, helt värdelöst.... Postad bild

Redigerat av DVD-ai, 11 augusti 2009 - 09:43.


#47

Postad 04 augusti 2009 - 22:12

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Nej, helt värdelöst.... Postad bild

Jo i alla fall om jag har mina möbler fast tyvärr är det enda möjliga för mig ..

#48

Postad 05 augusti 2009 - 09:13

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

  • 259 inlägg
  • 0
Även fast jag tror tråd skaparen slutat läsa denna tråd så tycker jag han ska köra på bi wire och ta bort blecken från högtalarn estetiskt mycket snyggare och passar bra till de kablar han har.

Kan någon admin plocka bort vissa inlägg som gjorts kanske eller låsa denna tråd. Jag tror trådskaparn är nöjd med de svar som han fått och inte dessa icke svar som skrivs.

#49

Postad 06 augusti 2009 - 13:47

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Hoppsan här flödar känslorna. Innan du börjar använda så starka ord så ta en kall dush min vän. Elller bara sansa dig lite bara och kom ihåg att detta inte gäller liv ller död. Eller vem vet. Det kanske gör för dig?

Länken till B&W rekommendationer: Länk

Känslorna flödade inte speciellt mycket. Dock står det inget om att B&W rekommenderar att man lägger 10% på kablar i den länken du hänvisar till. Det som står är att vissa tidningar rekommenderar att man lägger 10%.
"Most specialist magazines advocate spending a total of 10% of your available system budget on cabling to optimise its performance".

#50

Postad 06 augusti 2009 - 15:26

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
De enda som rekommenderar att 10% av budgeten (som inte ens är en teknisk parameter och därför fullständigt värdelös som bas för tekniska bedömningar) är de som direkt eller indirekt tjänar på kabelförsäljningen.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.