Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Basabsorbent i innervägg?

55 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 23 oktober 2011 - 19:17

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Men ta det på rätt sätt istället, jag är inte heller någon expert men blev väldigt paff när jag såg att du påstod att HH i fronten inte var att rekommendera.
Vill inte du veta om det ligger sanning i detta eller om du har missförsått något i det muntliga, både Adhoc och Mctwins är ett par riktiga hejare på det här med akustiken.

Bara för att ett par rum som I.Ö har konstruerat har HH i bak behöver ju inte betyda att det är fel att sätta dom i fronten om man nu har resonanser/peakar motsvarande i lyssningsplats.

Redigerat av Evil Homer, 23 oktober 2011 - 19:18.


#52

Postad 23 oktober 2011 - 19:37

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Ok, då tar jag det på det andra sättet. Dvs. det verkar som att du vill fortsätta med diskussionen och då svarar jag.

Nu misstolkar du mig dock igen. Jag påstår faktiskt att HH i fronten inte är att rekommendera i FÖRSTA hand. Jag har alltså inte låst mig vid att det bara finns en universallösning som fungerar på alla rum. Och visst vill jag veta hur det ligger till med sanningen om detta. Framför allt vill jag förstå helheten i ämnet.

Du har helt rätt i att det inte behöver vara fel att sätta i HH i fronten för att ett par av IÖs rum har HH bak. Det finns andra anledningar till det. T.ex att inte vilja påverka direktljudet från högtalaren. Att låta transienterna vara orörda. Rumsresonanser uppstår efter att en ljudvåg har studsat minst en gång. Då vill jag gärna ha den ljudvågen intakt när den når mig första gången. När den når mig andra, tredje och fjärde (osv) gången vill jag inte längre ha den lika stark. Men om väggarna är väldigt hårda och parallella så uppstår ju en kraftig förstärkning i ett frekvensområde som avgörs av rumsmåtten och då måste minst en av väggarna "låtsas" vara mjukare. Framväggen har redan uteslutits pga viljan att bevara direktljudet intakt. Återstår gör bakväggen.

Detta gäller, som jag skrivit tidigare, inte i samtliga fall. Undantag finns alltid. Det kanske inte ens gäller i något fall. Jag kan ju ha fel.

#53

Postad 25 oktober 2011 - 19:06

Unregisteredb2a15602
  • Unregisteredb2a15602
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Niklas F: visst har jag provat att "dra på" men kurvorna skiljer sig inte nämnvärt åt utseendemässigt (hög nivå/lägre nivå), topparna är lite mer markerade men... Så jag föredrar att ligga på en lite lugnare nivå. Vilket även grannarna uppskattar, de är nog lite trötta på att höra: bbiioooooåååÅÅÅPPPPP! var och varannan minut :).

Redigerat av Unregisteredb2a15602, 25 oktober 2011 - 19:06.


#54

Postad 30 oktober 2011 - 03:56

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

  • 435 inlägg
  • 0
En fråga. Jag är inne på att sätta upp en skiffervägg bakom frontarna. I samband med det kan man ju regla upp, sätta ny gipsvägg samt kanske lite ljuddämpande material med luftspalt bakom.

Vad tror ni om det ? Vilka dimensioner och hur mycket kan man tänka sig behöva ? Jag har inte mätt rum eller något då det är i min nya lägenhet men jag fundera på att det kanske är en bra idé ?

#55

Postad 30 oktober 2011 - 09:10

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Så alla dessa har alltså gjort helt uppåt väggarna galet menar du?


Postad bild









Ohh..jävligt snyggt alltså. Jag gillar diffuseringarna i taket. Ser sjukt najs ut. Vad kostar det där? 100 k..?

En fråga. Jag är inne på att sätta upp en skiffervägg bakom frontarna. I samband med det kan man ju regla upp, sätta ny gipsvägg samt kanske lite ljuddämpande material med luftspalt bakom.

Vad tror ni om det ? Vilka dimensioner och hur mycket kan man tänka sig behöva ? Jag har inte mätt rum eller något då det är i min nya lägenhet men jag fundera på att det kanske är en bra idé ?


Jag kan inget om dimensioner, men jag tror det kommer se snyggt ut och skiffret kommer nog inte inverka på ljudet så mycket om du tänkt göra en basabsorbent bakom. Dimensionerna får andra svara på.

#56

Postad 30 oktober 2011 - 14:55

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 1

En fråga. Jag är inne på att sätta upp en skiffervägg bakom frontarna. I samband med det kan man ju regla upp, sätta ny gipsvägg samt kanske lite ljuddämpande material med luftspalt bakom.

Vad tror ni om det ? Vilka dimensioner och hur mycket kan man tänka sig behöva ? Jag har inte mätt rum eller något då det är i min nya lägenhet men jag fundera på att det kanske är en bra idé ?



Om du vill ljudisolera mot ett annat rum så hjälper det. Men se då till att de nya reglarna inte har kontakt med gamla väggen. Och se till att köra med minst dubbelgips på ordentliga reglar (>125mm) för att få väggen så stum som möjligt. Framväggen (högtalarväggen) är ett stöd för basen och ska inte absorbera den.

Lite skiffer gör inte så stor nytta på framväggen hur snyggt det än må vara. Oregelbundenheten är för liten för att det ska påverka ljudet ordentligt. Dock så är det bättre än en slät hård vägg. Men bäst är att dämpa framväggen med profilerat skum.

Sen kommer mitt obligatoriska råd: Kontakta en akustiker som kan detta utan och innan istället för att lyssna på tumregler på ett forum.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.