Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Akustiska problem samt recension av Sound of Science produkter Hertz och Su

131 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 juni 2012 - 19:09

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

  • 435 inlägg
  • 0
Som många andra började det med att jag köpte en riktigt bra hemmabio, men då jag bor i lägenhet och inte kunde bygga om rummet så upptäckte jag rätt snart att jag hade en hel del akustiska problem.

Rummet som verkar även som hemmabio är ett vardagsrum på 25m2 med öppen planlösning ut mot matsal 20m2 och en mindre hall 15m2 samt bestående enbart av betongväggar och fönster i bakre delen av rummet. Det är modernt inrett och är sparsmakat med möbler och tavlor, inga bokhyllor eller så utan en soffgrupp i skinn, soffbord och stereobänk i princip.

Steg ett
Det första och enklaste man kunde göra var att köpa en stor matta, gärna tjock och luddig hade jag läst. Jag lyckades hitta en 4x4 meter stor grön matta som var prisvärd och uppfyllde de kriterierna, så jag lade ut den på golvet och provlyssnade. Det blev tyvärr inte märkbart bättre.

Steg två
Vad är då nästa sak att gå på tänkte jag ? Jo, gardiner! Dubbla gärna, där den bakre var av tjockare tyg hade jag läst att man skulle ha. Sagt och gjort gav vi oss av och kikade på lite olika gardiner men det var knepigt. De som var tjocka var fula och sy upp något där man fäster ett tjockare tyg bakom ett finare gick ju, vi tog in pris på det av en känd firma i Stockholm. Offerten var på 34,000 kr för tyg, sy ihop det och gardinstänger samt hänga upp det.
Vi släppte rätt snabbt den idén och köpte två stycken standard gardiner och hängde i ena skenan och två stycken lite finare att hänga i skenan framför. När de väl var uppe satte jag mig och lyssnade igen. Det blev tyvärr inte märkbart bättre. Något mindre klappeko inbillade jag mig höra men det var nog placebo.

Steg tre
Jag provade att flytta högtalarna inåt och utåt, vinklade de en, två och tre grader inåt och flyttade sweetspot. Följde alla placeringsregler. Inga större skillnader i akustik utan lite annan ljudbild men samma eko och bummel i basen blev det.
Då jag har ett par Velodyne som man kan ställa in med mic och justera frekvenskurvan på i realtid så lyckades jag få bort lite bummel men fortfarande var det ett horribelt bummel och jättemycket rumsförstärkning under 40 Hz främst. Hela rummet kom på något sätt i en stående ton kändes det som.

Steg fyra
Jag provade då att flytta subbar, göra kompensationskurvor i eq:n som lutade snett nedåt dvs hade -6 till -10 dB från 15 Hz upp till c:a 40 Hz och sedan rak frekvensgång. Det blev inte bra, ljudet försämrades och ändå hade jag problemet kvar med bummel och stående toner som jag väljer att kalla det.

Steg fem
Jag konsulterade lite kompisar kring om man skulle mäta upp rummet eller kontakta en akustiker för att få det bra. Frugan gillade inte tanken på att släppa in en ljudtekniker som skulle mäta och sedan föreslå en massa skumma saker som skulle upp i tak, på väggar, i hörnen etc.
Jag visade henne lite snygga lösningar i mitt mått att se det men det gick inte igenom.

Steg sex
Efter vidare fundering provade jag om min Audyssey Multi EQ XT kunde lösa det i Marantzen. Efter tre försök gav jag upp, ingen direkt större hörbar förbättring och kanske placebo i så fall.

Steg sju
Efter lite surf i akustiktrådarna på nätet så kontaktade jag ett par butiker i stan som jag vet hade dämpartavlor och diffusionstavlor där man kunde välja motiv eller trycka egna. Minst 4 m2 behöver du för att bli av med klappekot fick jag till svar. Det blir c:a 12 tavlor som är på 60x60 eller 7 som är på 60x100.
Okay tänkte jag, det kanske är något man kan prova. Jag tog in en offert på lite olika motiv som fanns i deras sortiment. Priset jag fick var c:a 50,000 kr för de 12 tavlorna alternativt 42,000 kr för de 7 tavlorna. Läskigt dyrt för att prova tänkte jag och våndades.

Därefter satte jag mig och surfade runt på en massa internationella sidor och vips kom jag in på sound of science hemsida. Där hittade jag en hel del prisvärda tavlor och man kunde få egna tryck !
Coolt tänkte jag, kanske en semesterbild eller något på ungarna kunde gå igenom hos frugan tänkte jag.
Jag tog kontakt med säljaren hos de som visade sig vara en svensk som var jättetrevlig och hjälpsam. Det kändes lite tryggare då firman låg i Baltikum. Sedan läste jag på lite om deras produkter och fastnade för Hertz som man kunde sätta på den långa väggen och bli av med klappekot.

Efter att ha talat med säljaren igen kom vi fram till att jag behövde 5 tavlor minst på 60x120 för att bli av med klappekot. Dock skulle man behöva en väldigt stor bild för att trycka över hela och det blev vektorgrafik eller något annat som jag måste välja i deras sortiment då.

Jag ville absolut inte ha två olika motiv och jag gillade inte motiven som fanns och letade i mina egna arkiv istället. Till slut hittade jag en snygg bild som hade rätt upplösning (40 Megapixel) som jag tyckte kunde passa. Jag frågade om man inte kunde trycka den över 6 st 60x120 cm tavlor så det blev 3,6 meter långt. Då hade jag 0,7 meter per sida kvar till varje vägg och det skulle ge ett imponerande blickfång.
En dag senare fick jag offerten och det visade sig att det var knappt en fjärdedel enbart mot de svenska priserna. Lite rädd för att de inte skulle hålla sina mätvärden så rådgjorde jag lite mer med säljaren och läste på lite på nätet och det test som var gjort i ett svenskt ljudlaboratorium eller liknande.
Det visade sig att inga större oberoende recensioner var gjorda för Sofsci så jag fick köpa grisen i säcken denna gång helt enkelt och lita på de och de positiva kommentarer jag sett på nätet för andra som köpt deras produkter.

Sagt och gjort beställde jag de sex tavlorna. Motivet fick jag en bild på hur det skulle se ut när den var beskuren och innan de skickades fick jag t o m en bild på hur de såg ut när de var färdiga och monterade innan de skeppades! Nu var man bra nyfiken på att se de hemma kan jag lova när man sett hur snygga de såg ut på bild!

En och en halv vecka senare dök de uppe hemma hos mig levererade till dörren. Jag gick noga igenom det och inga transportskador fanns. En kartong hade ett hål som var c:a 10 x 10 cm men på insidan visade det sig att tavlorna var väl packade i frigolit och cellplast som skyddade de och allt var helt. Alla skruvar fanns med, alla fästen och alla hängare. Kort sagt komplett.

Upphängningsanordningen visade sig vara träbrädor som hakade i varandra. En som fästs på väggen med "tagg" uppåt och en som fästs på tavlan med "tagg" nedåt så de hakar i varandra. Någon monteringsanvisning fanns inte med men det var väldigt lätt att förstå, till och med grabben på sina 9 år förstod det när han såg det. Vi borrade upp brädorna och fäste hängarna på tavlorna samt distanserna i nedkant. Det hela tog 45 minuter. Att tavlorna var numrerade såg jag först i efterhand så mitt passande med tavlorna för att få ihop motivet kanske jag hade sparat ett par minuter på om jag kollat noga.

Sedan satte jag mig och lyssnade igen. Jag klappade händerna och insåg att klappekot var helt borta. Det hade blivit lite tryckande tyst i rummet och frugan märkte även hon att det blivit bra dämpat ljudet. Jag satte på musiken och vips, alla jobbiga ekon och diskantproblem var helt borta! Underbar ljuv musik kom från mina diskanter och jag kände verkligen att jag hade gjort ett klipp ljudmässigt.
De kablar jag har för 200 kr metern var inte i närheten så god investering insåg jag, som dessa tavlor mätt i ljudkvalitét (nej, jag hörde ärligt ingen skillnad mellan de och lampsladden i mitt egna blindtest).

Det kändes verkligen som min stereo tagit ett rejält kliv framåt och jag ångrade mina kablar även om de ser feta och snygga ut. Jag skulle gått på akustiken direkt istället. Motivet uppskattades av såväl fru som vänner och alla tyckte det var "häftigt".

Steg åtta
Jag var dock inte nöjd med basen. Hertz panelen hade säljaren sagt att den bara dämpade högre frekvenser och frekvenser i mellanregistret. För de låga bastonerna måste basfällor upp. Jag kikade och rådgjorde med honom och kom fram till att två stycken skulle vi börja med, men fyra rekommenderades.

Efter lite mer fundering så slog jag till på fyra. Varför snika tänkte jag, de var ju inte så dyra per styck egentligen. Jag ville ha något annat som bröt av så jag valde två stycken filmmotiv som de just fått in i sortimentet. Då jag skulle ha två på högkant på varandra i varje hörn så kunde jag inte ha filmmotiv på de undre också, det hade inte blivit snyggt. Då kom jag på idén att tona de nedre lite från en ljus ton till en mörk ton som skulle matcha respektive motiv ovanför och skapa en effekt på så sätt. Både jag och säljaren tyckte det blev riktigt snyggt och jag fick lite förslag som vi rådgjorde kring innan jag bestämde mig.

Då jag har rör som går på ena väggen från tak till golv, så insåg jag att deras standardfästen inte passade när jag mätte lite. (speciellt då rören visade sig vara 5 cm från hörn i nederkant och 6 cm från hörn i överkant!) Då gav jag de måtten på hur min vägg och rören såg ut och så konstruerade de ett speciellt fäste som bara satt på ena sidan men var mycket kraftigare att hänga på. Jag fick en ritning och ett pris någon dag senare, det visade sig vara småpengar så jag tog de direkt.
Jag klickade på beställningsknappen igen och väntade på leverans. Även denna gång fick jag se en bild hur de såg ut innan skeppning och lite drygt en vecka senare ringde budet och sade att de var framme.

Väl inne i hallen packade jag upp de och insåg att de var rätt stora med sina 100 cm på höjd. Hur kommer dessa se ut på väggen flämtade jag till.
Järnen som de skulle hänga i såg inte så snygga ut, svart/järn som var lite smutsigt och mina specialfästen såg inte så speciellt bra gjorda ut enligt svenska mått, men det fyllde sin funktion visade det sig senare. Men å andra sidan skulle de bara hänga på baksidan så det var inget jag reflekterade mer över egentligen. De kostade ju bara småpengar dessutom. Visst hade det varit finare i aluminium eller något lackat men det är ju lite overkill kan man tycka när de bara sitter i bakkant.

Denna gång fick jag ett mail av säljaren vari han beskrev hur jag skulle sätta upp specialfästena och standardfästena så det var inga problem alls. Egentligen är det väldigt enkelt som det är, med en krok upp och ned som man fäster på dämparen och ett vinkeljärn som man sätter i hörnet med en tvärslå mellan som kroken hänger i lite förenklat beskrivet. Det hela blev monterat på c:a 60 minuter då jag var väldigt noga med måtten då de skulle hänga på samma höjd i bägge hörnen. Dessutom var ju fästena olika på varje vägg så man kunde inte göra "copy/paste" bara på måtten för bägge sidor.

Det visade sig att jag satte den övre av specialfästena c:a 3 mm för högt så jag har en liten glipa mellan övre och undre absorbenten i det bakre hörnet men det är något jag kommer fixa senare. Det är bara att höja kroken samma mått men det är inget jag orkade fixa för nu vill jag sätta mig och lyssna. Jag kikade inte så mycket på motiven just då för jag var ivrig att få höra resultaten men nu i efterhand tycker jag det blev sjukt snyggt.

Frugan var nöjd men tyckte det var lite i överkant med så många absorbenter i vardagsrummet, dock klagar hon inte längre om jag drar på lite när hon står i köket då bummlet är borta nu som ni kommer se i mitt utlåtande nedan.

Steg nio
Jag hade passat på att beställa lite dämpfötter också från dem, som jag satte under subbarna för att minska kopplingen ned i trägolvet/parketten. Det var lätta att klippa till och bara att skjuta på plats. Tyvärr gjorde sig min rygg påmind om att subbarna verkligen var tunga, speciellt när jag lyfte de med ena handen lite och sköt in tassarna under respektive fot.
De dämptassar som följde med subbarna var förvisso magnesium och gummi blandat men de var lite för hårda tyckte jag. Med dessa så blev det lika bra resultat som med mina SD-kuddar jag hade till min förra sub. Dock var de för klena till mina DD-15 då de bara tog upp till 25 kg.

Ljudresultatet
Jag satt och gapade. Allt bummel och de stående tonerna var som bortblåsta. Basen var rapp och tajt hela vägen ned till subsonic frekvenserna. Diskanten var underbar, allt från klassiskt till hiphop till pop gjorde sig så grymt bra nu.
Filmmusik var mäktigt att lyssna på och jag gick igenom alla mina favoritlåtar och blev förvånad. Kan de låta så bra verkligen ?!?! Jag kunde inte förstå hur fyra hörnabsorbenter kunde göra en sådan enorm skillnad i basen. Det var som om man fått hem två nya subbar som spelade helt underbart. Jag drog på klart mer än jag brukar (t o m en del i detta subwoofer forumet hade tyckt det var lämplig dB nivå) och kände hur soffa och allt pulserade av basen men något bummel fanns det inte kvar, bara rak, fin frekvensgång precis som min kurva för subbarna såg ut på TV:n.

Jag kan tillägga att jag först provade med två paneler uppe, sedan fyra och det blev markant bättre när jag dämpade två hörn istället för bara ena. Skillnaden med ett hörn blev bra, men med två hörn dämpade blev det enormt bra absorbering, perfekt är ordet!

Jag skulle ha mätt upp rummet före och efter tänkte jag i efterhand, men jag har inte listat ut eller rättare sagt orkat lista ut hur min radioshack skall kopplas för att fungera i REW. Det är något jag kommer komplettera med någon gång i en avlägsen framtid men just nu kommer jag fokusera på musiken för det har blivit ett läskigt stort kliv framåt i ljudet och jag vill bara sitta och njuta.

Visuella resultatet
Mäktigt, imposant. Motivet över sex tavlor är sjukt snyggt. Likaså basabsorbenterna blev riktigt bra. Rent utseendemässigt har det gett vardagsrummet ett klart lyft och mina vänner tycker de är väldigt snygga.

Kanske det blev lite mycket med filmtrycken bredvid det stora motivet kan jag tycka, så de förtar lite av varandra, men det kanske är en smaksak eller vanesak. Jag satte även blå led lister i ovankant på SCC:na för ytterligare visuellt förhöja de lite. Snyggt även det, återstår att se om man kan koppla in belysningen via IPAD och styra tillsammans med hemmabion. Det blir ett framtida projekt i så fall...

Sammanfattning
Positivt
- Extremt prisvärda produkter
- Snabb leverans, en vecka hem till dörren från beställning
- Extremt hög servicenivå
- Egna motiv kan tryckas och en stor mängd finns att välja bland om man vill det
- Modifiering kan ske om man har speciella behov såsom fästena och mitt större motiv, flexibelt
- Snygga tryck, proffsigt gjort
- Enkla lösningar, lätt att förstå
- Komplett leverans
- Mycket väl emballerat
- Extremt bra absorbtionsegenskaper på både Hertz och SCC för sina respektive områden

Negativt
- Trycken blir klart ljusare mot bilden man skickat, jag blev lite överraskad först
- De är väldigt mjuka så man får vara försiktig när man hanterar de så det inte blir veck, gropar eller liknande i panelerna
(Hertz är känsliga på sidorna och mitt på, inte lika styva. SCC är känsliga i hörn och på sidorna men väldigt stabila och styva i övrigt)
- Instruktionsblad saknas i leveransen kring hur man skall hänga upp de, det finns i och för sig på webben nu men ändå
- Ena Hertzpanelen var lite böjd från frakten och var lite kortare från väggen vid mitten så att säga, men enligt uppgift skall jag ställa/lägga den åt andra hållet ett tag så rätar den ut sig
- Ingenstans i Sverige man kan åka att kika på produkterna
- Inga officiella recensioner i media eller tidningar
- Duken var inte 100% spänd på alla tavlor så jag hade små veck i två hörn, det åtgärdade jag genom häftstift och satte lite mer spänn på det hela bakom där det inte sysn, så det blev bra. (Häftpistol fungerar ännu bättre)
- Lite fula / smutsiga väggfästen men fyller sin funktion så egentligen inget att orda om

Vågar jag rekommendera dessa produkter ?
Lätt, alla dagar i veckan!!!!

Inköpslistan Sounds of Science:
6x Hertz inkl fästen storlek 60cmx120cm (BxH) (ett motiv över sex paneler)
4x Super Chunk Corner inkl fästen (två filmmotiv, två färgtryck gradienter)
Ett par dämpkuddar"mattor" (kan klippas till kanske 30 st tassar beroende på storlek)

Bilder kommer inom kort.

Redigerat av Daniel_75, 29 juni 2012 - 07:44.


#2

Postad 28 juni 2012 - 22:07

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Guld, tack för redogörelsen. Jag håller själv på att välja ut lite motiv för att trycka på akustiktavlor. Alla bilder du kan få upp uppskattas!

#3

Postad 28 juni 2012 - 22:19

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0
Grymt rolig & intressant läsning!
Kul att se att du blev så nöjd också.
Längtar med spänning efter bilderna :)

#4

Postad 29 juni 2012 - 05:55

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Klockrent, stort tack för denna utförliga redogörelse. Nu måste jag se till att övertala frugan också...

#5

Postad 29 juni 2012 - 06:47

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Länk till deras hemsida kanske? : http://www.sofsci.com/

#6

Postad 29 juni 2012 - 07:49

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

  • 435 inlägg
  • 0
Absolut, jag glömde det.... tack Jeppeman!

Jag lägger upp bilderna ikväll (i mitt galleri) och det vore kul att höra vad ni tycker om slutresultatet sedan.

Edit: Uppladdat i galleriet.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Daniel_75, 29 juni 2012 - 16:17.


#7

Postad 30 juni 2012 - 09:47

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
När man kollar på sofsci.com så är SCC 100cm hög, jag antar att du staplat flera på höjden? Jag undersöker lite hur jag ska ta tag i mina rumsmoder, men samtidigt inte göra mig ovän med min bättre hälft, så jag klurar på om det kanske räcker med en SCC i varje hörn istället för att stapla hela vägen upp. Som kompromiss. Gör det skillnad tro?

Angående dina hertz-tavlor, är de inte lite för högt upp för att helt och hållet ta hand om förstareflexen? Annars ser det riktigt bra ut, inspirerande =)

#8

Postad 01 juli 2012 - 08:31

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

  • 435 inlägg
  • 0
De ska sitta i nivå med diskanten om det ska vara optimalt men då slår man huvudet i dem och de blir inte snygga som konstverk på 80 cm över golvet endast, så det är en kompromiss. Jag hade kunnat sänka de 5 cm till sedan tar de i soffans ovankant och det hade varit för högt ändå.
Därför sitter de där de sitter. Soffan bryter reflexen lite ändå tror jag ?

Jag upplever ljudet väldigt bra i diskanten trots icke optimal placering.

För SSC så är det bättre med två på höjd. Jag ställde en i varje hörn innan montering och lyssnade men var inte nöjd. Som det ser ut nu är det grymt bra absorbering!

#9

Postad 07 juli 2012 - 19:50

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Väldigt trevlig läsning. Gratulerar till det lyckade resultatet! "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet", som det heter. Blir riktigt sugen på ett gäng Superchunkar.

#10

Postad 08 juli 2012 - 15:35

Unregistered5e347b4c
  • Unregistered5e347b4c
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
Väldig bra redovisat.
Har själv börjat kolla runt lite i nättet och tyckt att det har blivit för dyrt ibland, ska kolla deras hemsida nu och förhoppningsvis hitta något jag också.

Tack för att du tog dig tid och skrev allt i detalj, det hjälper oss andra mycke mer.

#11

Postad 14 juli 2012 - 07:24

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

  • 435 inlägg
  • 0
Det som fattas är en mätning bara. Kanske i sommar om tid finns :)

#12

Postad 14 juli 2012 - 12:10

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Vad gick ditt absorberings matrial på ungefär?

#13

Postad 14 juli 2012 - 20:31

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

  • 435 inlägg
  • 0
Strax över 11k vill jag minnas.

#14

Postad 16 juli 2012 - 09:25

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0
Jag har också köpt ifrån SoSc: tre Hertz-paneler och sex SCC-paneler (fick ett bra pris på dessa). Jag har ett ca 20 kvm betonglägenhetsrum. Håller med om det mesta du skrivit. Enligt mätningar får jag dock i princip ingen dämpning under 60 Hz (där funkar bara kalibrering för mig), men subjektivt uppfattar jag en stor förbättring av hela ljudbilden, mycket mer fokuserat och mindre hårt. Speciellt röster tycker jag blev mycket bättre.

Några andra dåliga egenskaper hos panelerna: SCC-panelerna har inget tryck på ovan och undersidan vilket inte ser bra ut, ytan på Hertz-panelerna under duken är lite skrovlig. Annars är jag nöjd med köpet.

P.S. Tankade upp några bilder i mitt galleri.

Redigerat av megagurka, 16 juli 2012 - 09:39.


#15

Postad 16 juli 2012 - 11:07

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0

Jag har också köpt ifrån SoSc: tre Hertz-paneler och sex SCC-paneler (fick ett bra pris på dessa). Jag har ett ca 20 kvm betonglägenhetsrum. Håller med om det mesta du skrivit. Enligt mätningar får jag dock i princip ingen dämpning under 60 Hz (där funkar bara kalibrering för mig), men subjektivt uppfattar jag en stor förbättring av hela ljudbilden, mycket mer fokuserat och mindre hårt. Speciellt röster tycker jag blev mycket bättre.

Några andra dåliga egenskaper hos panelerna: SCC-panelerna har inget tryck på ovan och undersidan vilket inte ser bra ut, ytan på Hertz-panelerna under duken är lite skrovlig. Annars är jag nöjd med köpet.

P.S. Tankade upp några bilder i mitt galleri.

Vill du åt 60hz toner & under så är det nog en helmholtzresonator som gäller...

#16

Postad 16 juli 2012 - 11:59

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Vill du åt 60hz toner & under så är det nog en helmholtzresonator som gäller...

Japp, eller några kubik isoleringsmaterial. Var inne lite på att bygga en Helmholtzare, men jag är rätt nöjd med akustiken och kalibreringen nu så det blir ingen dylik för min del :)

#17

Postad 16 juli 2012 - 14:43

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Hur ser det ut med efterklangsmätningar under 60hz? Förbättrades det något?

#18

Postad 16 juli 2012 - 18:33

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Hur ser det ut med efterklangsmätningar under 60hz? Förbättrades det något?

Som sagt, i mitt fall, ingen skillnad.

#19

Postad 16 juli 2012 - 18:53

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Som sagt, i mitt fall, ingen skillnad.


Du har 6st corner chunks ? som du har 2 st i vars 3 hörn eller hur har du gjort? :)

#20

Postad 16 juli 2012 - 19:13

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Du har 6st corner chunks ? som du har 2 st i vars 3 hörn eller hur har du gjort? :)

Har testat lite olika placeringar. Just nu har jag två st på varann i ett hörn, två andra i varsitt hörn samt två bakom frontarna (hade ingen annan dämpning där förut). Ingen av dom har väggmontering just nu, utan dom står på golvet.

#21

Postad 17 juli 2012 - 08:10

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Men skryter de inte med att chunksen ska kunna absorbera låga frekvenser? Tänker på de här: http://www.sofsci.co...perchunk-corner

Jag ser nu att de heter superchunk. Åtta stycken sådana (två i varje hörn -golv till tak) borde rimligtvis käka upp låga frekvenser om man kollar specifikationerna på hemsidan.

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 17 juli 2012 - 08:12.


#22

Postad 17 juli 2012 - 09:03

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

Men skryter de inte med att chunksen ska kunna absorbera låga frekvenser? Tänker på de här: http://www.sofsci.co...perchunk-corner


För det första så är 60 Hz ganska lågt och vidare blir nog effektiviteten neråt i frekvenserna olika beroende på i vilken miljö man har dem, placering och så vidare. Både GIK och SOFSCI har testat sina hörnabsorbenter i lab och fått goda resultat ner till 50 Hz, men en labmiljö skiljer sig ju på väldigt många punkter från en vardagsrumsmiljö och slutresultaten torde kunna skilja sig åt rätt rejält beroende var och hur dessa produkter installeras.

Det viktiga här är kanske inte alltid uppmätta slutresultatsmätvärden utan snarare den kvalitetsmässiga skillnad som akustiska produkter erbjuder lyssnaren, precis som i exemplen här ovan. Ty att de gör stor skillnad för lyssnaren, alldeles oavsett om de påverkar 50 Hz eller 60 Hz, är ju helt klart.


.


.

#23

Postad 17 juli 2012 - 09:22

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Men skryter de inte med att chunksen ska kunna absorbera låga frekvenser? Tänker på de här: http://www.sofsci.co...perchunk-corner

Jag ser nu att de heter superchunk. Åtta stycken sådana (två i varje hörn -golv till tak) borde rimligtvis käka upp låga frekvenser om man kollar specifikationerna på hemsidan.

Jag tror mätresultaten dom presenterar är korrekta, men som BioHifi säger kan det nog variera mycket mellan olika miljöer. Pontus på Sounds of Science blev förvånad över det dåliga resultatet under 60 Hz. Jag har mätt både med min Behringer ECM8000 och SoSc's egen mätmic som jag fick låna, så jag är rätt övertygad om att mitt resultat är korrekt.

P.S. Måste tillägga att Pontus på Sounds of Science är väldigt hjälpsam, responsiv och tillmötesgående, så tveka inte att kontakta honom om ni har funderingar.

Redigerat av megagurka, 17 juli 2012 - 09:22.


#24

Postad 17 juli 2012 - 11:59

xarl
  • xarl
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0
beställde precis 2 st 60*120 för att ha bakom frontarna och 2st 75*100 för att ha på bakväggen, ska bli roligt att se om det blir någon skillnad, motiven är snygga iallafall! jävla betongväggar

#25

Postad 17 juli 2012 - 13:13

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

beställde precis 2 st 60*120 för att ha bakom frontarna och 2st 75*100 för att ha på bakväggen, ska bli roligt att se om det blir någon skillnad, motiven är snygga iallafall! jävla betongväggar


Beställde du hertz för att ha bakom högtalarna, eller blev det superchunks?

#26

Postad 17 juli 2012 - 14:40

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

beställde precis 2 st 60*120 för att ha bakom frontarna och 2st 75*100 för att ha på bakväggen, ska bli roligt att se om det blir någon skillnad, motiven är snygga iallafall! jävla betongväggar

:) Om du inte har någon dämning idag tror jag du kommer uppleva en klar förbättring.

#27

Postad 17 juli 2012 - 18:53

Fnk
  • Fnk
  • Beroende

  • 1 098 inlägg
  • 0
Snart är jag också med i sofsci-klubben...
Blev en 3st 60x120 med det här motivet: http://eu.fotolia.com/id/33598246

#28

Postad 18 juli 2012 - 10:39

xarl
  • xarl
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0

Beställde du hertz för att ha bakom högtalarna, eller blev det superchunks?


ne det blev bara superchunks

:) Om du inte har någon dämning idag tror jag du kommer uppleva en klar förbättring.


låter lovande !

#29

Postad 18 juli 2012 - 13:47

xarl
  • xarl
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0
sanslöst bra service har dom!

#30

Postad 18 juli 2012 - 14:36

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

sanslöst bra service har dom!

Yes, väldigt trevliga. Hoppas dom lyckas, det vimlar ju inte av företag som erbjuder liknande produkter för dom priserna.

#31

Postad 19 juli 2012 - 06:48

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

ne det blev bara superchunks



låter lovande !


Spännande då just superchunks ska enligt dem suga åt sig lite under 60 Hertz. Jag tror megagurka inte har några såna paneler i sitt rum. Han verkar bara ha de som heter Hertz eller vad det var. Men som alltid, för att få resultat när det gäller låga frekvenser måste man ta i som fan med antalet paneler. Helst ska alla hörn i rummet täckas från golv till tak. Annars kommer man inte se så mycket resultat.

#32

Postad 19 juli 2012 - 09:09

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Spännande då just superchunks ska enligt dem suga åt sig lite under 60 Hertz. Jag tror megagurka inte har några såna paneler i sitt rum. Han verkar bara ha de som heter Hertz eller vad det var. Men som alltid, för att få resultat när det gäller låga frekvenser måste man ta i som fan med antalet paneler. Helst ska alla hörn i rummet täckas från golv till tak. Annars kommer man inte se så mycket resultat.

Jag har 6 st SuperChunk Corner paneler som ska ha bäst effekt på lågfrekventa ljud.

#33

Postad 19 juli 2012 - 11:03

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Då har jag missuppfattat vad du hade för paneler. 6 stycken borde ge lite resultat åtminstone. Sound Of Science får förklara sig vad som kan vara fel. Har du panelerna i hörnen där de gör störst verkan?

#34

Postad 19 juli 2012 - 15:01

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Då har jag missuppfattat vad du hade för paneler. 6 stycken borde ge lite resultat åtminstone. Sound Of Science får förklara sig vad som kan vara fel. Har du panelerna i hörnen där de gör störst verkan?

Jag hade tre i hörn och tre ovanpå dessa när jag gjorde mätningar.

#35

Postad 19 juli 2012 - 17:11

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Betyder det att du fyllde från golv till tak i alla hörn?

#36

Postad 19 juli 2012 - 18:04

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Betyder det att du fyllde från golv till tak i alla hörn?

Nej, panelerna är 1m höga, takhöjden är 2,5m.

#37

Postad 20 juli 2012 - 20:56

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Jag beställde också 1 Hertz panel 60x120 med ett fotografi jag tog på min promenad på bergen vid havet idag. Ska bli kul å se hur resultatet blir.

#38

Postad 21 juli 2012 - 09:59

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Nej, panelerna är 1m höga, takhöjden är 2,5m.


När du har råd med fler, fyll upp alla hörn med den panelen som går djupast i absorbtionen. När basen är kontrollerad är det sanslöst roligt att spela musik.. :)

#39

Postad 21 juli 2012 - 11:33

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

När du har råd med fler, fyll upp alla hörn med den panelen som går djupast i absorbtionen. När basen är kontrollerad är det sanslöst roligt att spela musik.. :)

Som sagt, kalibreringen fixar mina toppar under 60 Hz bra, så basen låter väldigt distinkt och kontrollerad. Just nu har jag inga planer på att skaffa mer basdämpning.

#40

Postad 25 juli 2012 - 21:10

Fnk
  • Fnk
  • Beroende

  • 1 098 inlägg
  • 0
Kom nyhetsbrev precis från sofsci. Nu säljer de tygklädda absorbenter i 4-pack för 94 Euro styck (60x120cm).
http://www.sofsci.co...-med-Camira-tyg

Redigerat av Fnk, 25 juli 2012 - 21:10.


#41

Postad 25 juli 2012 - 21:50

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0
Ser bra ut. Även SCC finns också med tyg utan tryck, där kanske man bryr sig mindre om det.

Redigerat av megagurka, 25 juli 2012 - 21:51.


#42

Postad 31 juli 2012 - 19:34

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 1
finns ju även andra allternativ att titta på, speciellt om man inte vill ha tryck. Men jag är lite sugen på ett par
super chunk med filmaffisch tryck ;-) men det blir fän lite dyrt

http://www.thomann.d...ka-element.html

//Mike

#43

Postad 01 augusti 2012 - 07:15

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

Som sagt, kalibreringen fixar mina toppar under 60 Hz bra, så basen låter väldigt distinkt och kontrollerad. Just nu har jag inga planer på att skaffa mer basdämpning.


Kalibrering kan bara fixa så att du får en rak frekvensåtergivning, inte att du får kortare decaytider, tar bort 1:a reflexer osv osv. Du skulle ha mätt uåå decaytiderna i basområdet. Även om du nu tycker att det låter fantastiskt så kan det kanske bli _betydligt_ bättre ändå.

#44

Postad 01 augusti 2012 - 21:31

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Kalibrering kan bara fixa så att du får en rak frekvensåtergivning, inte att du får kortare decaytider, tar bort 1:a reflexer osv osv. Du skulle ha mätt uåå decaytiderna i basområdet. Även om du nu tycker att det låter fantastiskt så kan det kanske bli _betydligt_ bättre ändå.

Beror på vad du menar med decaytider. Efterklangen för en viss frekvens kommer snabbare gå under hörbar tröskel om man sänker amplituden för denna frekvens i ljudkällan.

#45

Postad 01 augusti 2012 - 23:41

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Bara EQ på saker under 60Hz som inte är dämpade kommer att ge lång efterklang, särskilt när du kommer längre ned i registret. Mät gärna upp och se vad du har för efterklang. Jag personligen har närmare 1.5sek i 25Hz, därför jag bygger om hela rummet nu, för att EQ löser inte allt. Har XT32 kalibrering som ger mig en grymt fin frekvenskurva (och fantastiskt mycket bättre ljud än utan ska tilläggas), men efterklang & 1:a reflexerna finns alltid där.

#46

Postad 02 augusti 2012 - 07:33

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Bara EQ på saker under 60Hz som inte är dämpade kommer att ge lång efterklang, särskilt när du kommer längre ned i registret. Mät gärna upp och se vad du har för efterklang. Jag personligen har närmare 1.5sek i 25Hz, därför jag bygger om hela rummet nu, för att EQ löser inte allt. Har XT32 kalibrering som ger mig en grymt fin frekvenskurva (och fantastiskt mycket bättre ljud än utan ska tilläggas), men efterklang & 1:a reflexerna finns alltid där.


Spännande!
Jag tyckte att du hade lite baseko/efterklang när vi var i din annars grymma bio och kollade (men jag vågade inte säga något) så det är ju perfekt att du tagit tag i den detaljen. :)

Redigerat av hassesolo, 02 augusti 2012 - 07:33.


#47

Postad 02 augusti 2012 - 07:52

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

Spännande!
Jag tyckte att du hade lite baseko/efterklang när vi var i din annars grymma bio och kollade (men jag vågade inte säga något) så det är ju perfekt att du tagit tag i den detaljen. :)


Hehe, jo efterklang fanns det. Det är väldigt lång decaytid runt 25Hz och 46Hz pga mina rumsmått. Bytte förstärkare till en Onkyo 818 nyss och då fick anläggningen ett helt nytt liv, största uppgraderingen jag gjort i ljudväg någonsin (Audessy XT32).

Men det byggs för fullt, vi får väl kanske träffas mot hösten då allt är färdigt :)

Sen hade det inte gjort något om du sagt det, då hade jag kanske tagit tag i det snabbare ;)

#48

Postad 02 augusti 2012 - 09:11

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Bara EQ på saker under 60Hz som inte är dämpade kommer att ge lång efterklang, särskilt när du kommer längre ned i registret. Mät gärna upp och se vad du har för efterklang. Jag personligen har närmare 1.5sek i 25Hz, därför jag bygger om hela rummet nu, för att EQ löser inte allt. Har XT32 kalibrering som ger mig en grymt fin frekvenskurva (och fantastiskt mycket bättre ljud än utan ska tilläggas), men efterklang & 1:a reflexerna finns alltid där.

Låter fint. Om nu SCC skulle ge någon förbättring i efterklang och första reflektion under 60 Hz så skulle det setts i frekvenskurvan, med den var exakt lika. Jag bor i hyresrätt så jag kommer inte göra några större ingrepp i rummet, men flyttar man till villa så finns det ju andra möjligheter. Kalibrering och några välplacerade SCC får duga så länge.

#49

Postad 02 augusti 2012 - 11:17

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

Låter fint. Om nu SCC skulle ge någon förbättring i efterklang och första reflektion under 60 Hz så skulle det setts i frekvenskurvan, med den var exakt lika. Jag bor i hyresrätt så jag kommer inte göra några större ingrepp i rummet, men flyttar man till villa så finns det ju andra möjligheter. Kalibrering och några välplacerade SCC får duga så länge.


Näe, jag såg samma sak. Ingen förändring under ca 60Hz, men ovan är de effektiva och gör ett riktigt bra jobb. Förstår att man inte kan göra ingrepp i en lägenhet, jag har varit i samma sits. Men en absorbent byggd för en specifik frekvens är ju ett alternativ. De behöver inte vara större än en SCC men man påverkar istället bara ett mindre område. Men då måste man mäta ut och hitta rumsnoderna och få hjälp med hur absorbenten ska byggas av en akustiker.

#50

Postad 02 augusti 2012 - 11:17

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Elektronisk EQ har ju svåt att fixa bra akustik över hela rummet också, medan absorbenter, välplacerade, slår ett elektroniskt EQ lätt.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.