Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur högt/lågt ska man sätta dämpmatta bakom högtalaren

50 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 oktober 2014 - 14:45

EddieCarlström
  • EddieCarlström
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Hej

Har köpt två dämpmattor (äggförpackning) mest för att prova om det gör någon skillnad. Men undrar nu hur högt/lågt dom ska sitta bakom front högtalaren?
Bas ut blåset är på baksidan.

Luftspalt, duger det då att vinkla mattan eller ska dom sitta plant mot väggen?

Högtalare (Canton chrono 509) är 1050 mm hög och mattan 1000mm x 500mm



#2

Postad 03 oktober 2014 - 15:13

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Tyvärr tror jag det inte gör någon skillnad. Du måste täcka ett stort område för att det ska bli någon verkan. Berätta vad du har för ljudproblem.

#3

Postad 03 oktober 2014 - 15:22

EddieCarlström
  • EddieCarlström
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Jag har tänkt köpa dynavoice plattor och sen göra egna, med motiv. Så mattorna är lite av en början och lite för skoj skull, kostade bara 250kr för två.

Mitt problem är väl eko. Har inte mätt ljudet och kommer nog inte göra heller.

Min sambo har svårt att stänga skåpsluckor och lådor i köket. Så en dag skoja jag till det och öppna allt på vidgavel och sa att vi kan ha det så här. Hörde då vilket härligt ljud det blev i rummet, när man pratade. Så tanken är väl att återskapa något sånt i vardagsrummet.

#4

Postad 05 oktober 2014 - 08:00

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Vill du ha ett bra ljud i vardagsrummet så kan det kosta. Men du kan komma billigare undan med tavlor gjorda av mineralull som har ett tryckt tyg över sig. Placera bara dem lämpligt så kommer ekot att minska.

#5

Postad 06 oktober 2014 - 18:02

EddieCarlström
  • EddieCarlström
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Är nog rätt så villig att lägga några slantar på tavlor med motiv.
Som från den här sidan
http://desenio.se/sv.../ALLA/sida.html

#6

Postad 06 oktober 2014 - 19:01

Unregistered05253787
  • Unregistered05253787
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Hej

Har köpt två dämpmattor (äggförpackning) mest för att prova om det gör någon skillnad. Men undrar nu hur högt/lågt dom ska sitta bakom front högtalaren?
Bas ut blåset är på baksidan.

Luftspalt, duger det då att vinkla mattan eller ska dom sitta plant mot väggen?

Högtalare (Canton chrono 509) är 1050 mm hög och mattan 1000mm x 500mm



Gällande luftspalt, den bidrar alltid till att förbättra absorbtionen mot lägre frekvenser. Så beroende på material och vilka krav man har så får man olika resultat.
Så omkring 5cm luftspalt ger kanske effektivitet en oktav till neråt.

Men har du endast ett par ark så sätt de på första reflexen i väggen mitt emellan bakom högtalarna. Låt mitten på absorbenten sitta i höjd med diskanten, ev lite längre ned.

Var du har Basreflexporten har ingen praktisik betydelse i detta sammanhang.


Jag har tänkt köpa dynavoice plattor och sen göra egna, med motiv. Så mattorna är lite av en början och lite för skoj skull, kostade bara 250kr för två.

Mitt problem är väl eko. Har inte mätt ljudet och kommer nog inte göra heller.

Min sambo har svårt att stänga skåpsluckor och lådor i köket. Så en dag skoja jag till det och öppna allt på vidgavel och sa att vi kan ha det så här. Hörde då vilket härligt ljud det blev i rummet, när man pratade. Så tanken är väl att återskapa något sånt i vardagsrummet.


Det du sannolikt hör är frånvaron av fladdereko. Enklaste receptet, mer absorbtion.

#7

Postad 06 oktober 2014 - 19:10

Unregistered05253787
  • Unregistered05253787
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Är nog rätt så villig att lägga några slantar på tavlor med motiv.
Som från den här sidan
http://desenio.se/sv.../ALLA/sida.html


Välj för guds skull produkter från en seriös aktör i så fall. En aktör som har lite koll på läget.
Alltså de som har lite seriös inhouse kunskap samt har utförliga mätprotokoll av oberoende part.

Typ
RPG
Sounds of Science
GIK

Annars är risken stor att du famlar i blindo. De ger tips och råd, och kan förklara hur saker fungerar. Så att du faktiskt når dit du vill.

#8

Postad 06 oktober 2014 - 19:42

EddieCarlström
  • EddieCarlström
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0

Välj för guds skull produkter från en seriös aktör i så fall. En aktör som har lite koll på läget.
Alltså de som har lite seriös inhouse kunskap samt har utförliga mätprotokoll av oberoende part.

Typ
RPG
Sounds of Science
GIK

Annars är risken stor att du famlar i blindo. De ger tips och råd, och kan förklara hur saker fungerar. Så att du faktiskt når dit du vill.


Tack för all info! Så absorberar från min länk helt värdelösa? för motiven passar mig perfekt i smaken! Inte så dyra heller!

#9

Postad 06 oktober 2014 - 22:17

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Hej

Har köpt två dämpmattor (äggförpackning) mest för att prova om det gör någon skillnad. Men undrar nu hur högt/lågt dom ska sitta bakom front högtalaren?
Bas ut blåset är på baksidan.

Luftspalt, duger det då att vinkla mattan eller ska dom sitta plant mot väggen?

Högtalare (Canton chrono 509) är 1050 mm hög och mattan 1000mm x 500mm


Sorry men vad är dämpmattor äggförpackning? Riktig äggkartong?

#10

Postad 07 oktober 2014 - 05:23

EddieCarlström
  • EddieCarlström
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Nej, skumgummimattor med liknande mönster, eller rättare sagt små koner eller va man ska kalla det .När farsan va ung så klädde han väggarna just med äggförpackningar. Så jag skoja till det lite när jag skrev så

#11

Postad 07 oktober 2014 - 06:20

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Nej, skumgummimattor med liknande mönster, eller rättare sagt små koner eller va man ska kalla det .När farsan va ung så klädde han väggarna just med äggförpackningar. Så jag skoja till det lite när jag skrev så


Ok akustikskum låter det som. Häng de i höjd med diskant och mellanregister. Gör skillnad hemma hos mig till det bättre. Placerat bakom fronthögtalarna. Men bas kommer de inte dämpa.

Redigerat av Bogge, 07 oktober 2014 - 06:21.


#12

Postad 07 oktober 2014 - 16:35

EddieCarlström
  • EddieCarlström
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Tack! Får köpa några tavlor och se ur ljudet blir

#13

Postad 07 oktober 2014 - 22:16

Unregistered05253787
  • Unregistered05253787
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Tack för all info! Så absorberar från min länk helt värdelösa? för motiven passar mig perfekt i smaken! Inte så dyra heller!


Helt värdelösa skulle jag inte säga. Men problemet är att du inte vet vad du får. Samt att personerna bakom inte heller vet.

Så ur aspekten får jag en skillnad, ja. Till det bättre, ja kanske.
Är det värt att investera i en tveksam produkt utan support när du kan få en bra produkt direkt, för i storleksordningen ungefär samma pengar?
Sannolikt inte.

Dvs du får en produkt som du inte vet prestandan på, som du inte vet hur du skall kunna bygga vidare ifrån, eller kunna vara en bra byggsten i ditt vardagsrumsakustik framöver.

Gör kloka genomtänkta val så blir det bättre och billigare i slutändan =)

#14

Postad 08 oktober 2014 - 20:02

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Ok akustikskum låter det som. Häng de i höjd med diskant och mellanregister. Gör skillnad hemma hos mig till det bättre. Placerat bakom fronthögtalarna. Men bas kommer de inte dämpa.

Att dämpa högre frekvenser rakt bakom högtalare är totalt meningslöst. Diskant (och till stor del mellanregister) är riktat ljud och strålar alltså inte bakåt. Ska du dämpa bakom högtalare så ska man dämpa bas och mycket låga frekvenser. Har du väldigt långt mellan högtalarna så kan det göra lite att dämpa mellan högtalare (om de är invinklade mot lyssningsposition).
Satsa på att dämpa föratareflexer och om du märker stora skiftningar i ljudtryck i basområdet så krävs det mer omfattande behandling.

Redigerat av Explorer45, 08 oktober 2014 - 20:03.


#15

Postad 09 oktober 2014 - 05:22

EddieCarlström
  • EddieCarlström
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Har väl ca 4 m mellan högtalarna, och något vinklade. Blir satt satsa på sidoväggarna nästa köp. Eller bör man ta väggen bakom soffan? Tycker det är lite konstigt då alla sidor med akustikplattor skriver att man. Just ska dämpa bakom högtalarna först. Men det kanske är en försäljningsbluff.

Man kanske skulle försöka sig på att mäta ljudet trots allt. Är dock tror jag inte att jag kommer förstå värdet jag kommer få ut. Onödigt med jag får nog köpa saker och se om jag tycker ljudet blir bättre eller ej. Som sagt är det mest eko jag vill ta bort. Få ljudet i rummet lite mer stumt.

#16

Postad 09 oktober 2014 - 05:40

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0

Har väl ca 4 m mellan högtalarna, och något vinklade. Blir satt satsa på sidoväggarna nästa köp. Eller bör man ta väggen bakom soffan? Tycker det är lite konstigt då alla sidor med akustikplattor skriver att man. Just ska dämpa bakom högtalarna först. Men det kanske är en försäljningsbluff.

Man kanske skulle försöka sig på att mäta ljudet trots allt. Är dock tror jag inte att jag kommer förstå värdet jag kommer få ut. Onödigt med jag får nog köpa saker och se om jag tycker ljudet blir bättre eller ej. Som sagt är det mest eko jag vill ta bort. Få ljudet i rummet lite mer stumt.



Du kan inte lägga upp lite bilder? Lättare att se och rekommendera om man ser lite mer av rummet.

#17

Postad 09 oktober 2014 - 08:35

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Har väl ca 4 m mellan högtalarna, och något vinklade. Blir satt satsa på sidoväggarna nästa köp. Eller bör man ta väggen bakom soffan? Tycker det är lite konstigt då alla sidor med akustikplattor skriver att man. Just ska dämpa bakom högtalarna först. Men det kanske är en försäljningsbluff.

Man kanske skulle försöka sig på att mäta ljudet trots allt. Är dock tror jag inte att jag kommer förstå värdet jag kommer få ut. Onödigt med jag får nog köpa saker och se om jag tycker ljudet blir bättre eller ej. Som sagt är det mest eko jag vill ta bort. Få ljudet i rummet lite mer stumt.

Att dämpa bakom högtalarna är en bra idé men du måste dämpa rätt frekvenser. Det är rätt lätt att förstå om du tänker dig följande lilla experiment.
Låt säga att väggen bakom högtalaren är 100% absorberande och inga ljudvågor som träffar den reflekteras. Om du nu vrider högtalaren 180 grader, hur mycket tror du att du hade hört? Om du gör samma sak med en subb, tror du resultatet blir annorlunda?

Edit: Ethan Winer har skrivit en väldigt välskriven artikel om ämnet som jag rekommenderar dig att läsa: http://realtraps.com..._front-wall.htm

Redigerat av Explorer45, 09 oktober 2014 - 08:44.


#18

Postad 09 oktober 2014 - 10:52

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Att dämpa bakom högtalarna är en bra idé men du måste dämpa rätt frekvenser. Det är rätt lätt att förstå om du tänker dig följande lilla experiment.
Låt säga att väggen bakom högtalaren är 100% absorberande och inga ljudvågor som träffar den reflekteras. Om du nu vrider högtalaren 180 grader, hur mycket tror du att du hade hört? Om du gör samma sak med en subb, tror du resultatet blir annorlunda?

Edit: Ethan Winer har skrivit en väldigt välskriven artikel om ämnet som jag rekommenderar dig att läsa: http://realtraps.com..._front-wall.htm


Jag förstår inte. Vill du att man ska dämpa basen vid framväggen!? Hur hade du tänkt dig att det skulle vara möjligt? Om man vill dämpa bas så är det ju antingen helmholtz eller 1/4-våglängdsrör som gäller och dessa placeras i tryckmaxima, alltså inte nödvändigtvis vid framväggen. Om du tänkte använda mineralull för att dämpa bas så behövs det ju ett 5 (i alla fall i den storleksordningen) meter tjockt lager och det tror jag inte heller du, eller någon annan, vill ha vid sin framvägg.

Dessutom grumlar ju inte bas ljudbilden både eftersom att vi har svårt att avgöra från vilket håll basljud kommer och för att reflektionerna av de lågfrekventa ljudvågorna kan anses vara i fas med direktljudet om högtalaren står tillräckligt nära väggen. Om man bara är ute efter att sänka nivån i basen så kan man ju göra det med tonkontrollen.

#19

Postad 09 oktober 2014 - 10:58

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Du ska självklart inte dämpa subben bakom frontarna, du ska (om man absolut vill ha något på väggen) dämpa låga frekvenser från högtalarna.
Som du säger så räcker det inte med 5cm ull vilket betyder att när man oftast ser folk som har dämpat så är det helt i onödan.

#20

Postad 09 oktober 2014 - 11:26

Unregistered05253787
  • Unregistered05253787
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 1

Jag förstår inte. Vill du att man ska dämpa basen vid framväggen!? Hur hade du tänkt dig att det skulle vara möjligt? Om man vill dämpa bas så är det ju antingen helmholtz eller 1/4-våglängdsrör som gäller och dessa placeras i tryckmaxima, alltså inte nödvändigtvis vid framväggen. Om du tänkte använda mineralull för att dämpa bas så behövs det ju ett 5 (i alla fall i den storleksordningen) meter tjockt lager och det tror jag inte heller du, eller någon annan, vill ha vid sin framvägg.

Dessutom grumlar ju inte bas ljudbilden både eftersom att vi har svårt att avgöra från vilket håll basljud kommer och för att reflektionerna av de lågfrekventa ljudvågorna kan anses vara i fas med direktljudet om högtalaren står tillräckligt nära väggen. Om man bara är ute efter att sänka nivån i basen så kan man ju göra det med tonkontrollen.


Att dämpa bas vid framväggen går alldeles utmärkt, och framförallt om man skipppar två nedersta oktaverna. Anledningen till att du vill göra det är att reflektioner här ger starka kamfiltereffekter samt att ligga så pass nära direktljudet i tid och ge starka färgningar och påverkan i ljudbilden. Ingetdera till det bättre.

Sett till artikeln ovan så pekar just Ethan på betydelsen av att absorbera ner mot 80-100Hz på grund av högtalarnas spridning. Samt att man i de flesta rum då är kring Schröder frekvensen vilket medför att "vanliga" absorbenter blir ineffektivare.

Kvartsvågsrör och helmholtz skall användas för diskreta frekvenser och få ner dess amplitud och efterklang. Men bredbandig basabsorbtion behövs också för att sänka efterklangen i övriga basregistret.

Sen behövs inte i närheten av några 5m för att hantera bas vid framväggen. För att hantera det nödvändiga frekvenser ner till ca 100Hz klarar du dig gott och väl med 15-20cm av rätt material. Å andra sidan kan ju det vara tillräckligt för att avskräckas. ;)

Gällande ljudbilden så kan den faktiskt påverkas rätt mycket. Din perception av övriga register påverkas rätt mycket faktiskt. Samma sak med riktning i basregistret, hjärnan kommer sortera ut riktningen på den andra informationen som kommer med ljudvågen.
Riktning kan exempelvis fås genom tidsskillnader mellan öronen eller övertonsdistorsion givet av basen.

Till sist, vill man bara ändra nivån (EQa) så ja, tonkontrollen är alldeles utmärkt =)
Obs, försöker inte vara översittare, bara ge lite input i sammanhaget. Peace out Tarzan!

Redigerat av Unregistered05253787, 09 oktober 2014 - 11:27.


#21

Postad 09 oktober 2014 - 11:38

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Bra skrivet Ribbon, mycket matnyttig info.

#22

Postad 09 oktober 2014 - 19:41

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Dämp-paneler gör nytta för hela ljudet även om de inte går ner i basområdet av den enkla faktor att alla instrumentens ljudkaraktärer (timbre) är uppbyggda av grundtoner och en massa övertoner långt upp i frekvens. Om panelen börjar jobba med reflexionerna från ca 400 Hz och uppåt kommer alla instrument att bli tydligare, även de som har en lägre grundton. Inget instrument har bara en ton, då är det en sinuston.

Vad gäller om dämp-paneler har en reflexdämpande (absorberande) effekt även bakom högtalarna så är svaret ja. Man kan testa det enkelt genom att hänga upp en panel på väggen bakom högtalaren. Sedan sätter man på musik och håller för det örat som går ut mot rummet. Sedan lyssnar man på panelen aldeles nära den med det öra som är inåt väggen medans man håller för det andra. Sedan flyttar man sig så man lyssnar på väggen istället. Skillnaden borde vara riktigt stor i området 400 hz - 4 khz vilket är det område där örat är känsligast. Alla övertoner i detta område påverkas kraftigt av dämpaneler som är någorlunda bra utformade (Sofsi Hertz, t.akustik WAS 7). Vilket ger en mycket tydligare ljudbild i musiken. Inte bara i detta område utan hela musiken hörs tydligare genom att dessa reflexioner minskar.

När man gör detta hörseltestet blir det snabbt uppenbart hur mycket väggarna spelar med. Mellanregistret och diskanten hörs tydligt vilket får till följd att efterklangen blir stor i detta område. Detta påverkar i stort sett alla instrument i negativ inriktning (mindre naturtroget, grötigt)
Här är en bild som visar frekvensintervall för olika instrument (Ljudanläggningen är ju också ett slags instrument fast med alla instrument :rolleyes: ):
http://universe-revi...Musicalns00.jpg

Att rensa upp ljudrelexioner där örat är som känsligast är mycket viktigt för tydligheten samt att om man vill spela jättehögt kan man spela mycket högre innan öronen säger ifrån.

#23

Postad 09 oktober 2014 - 20:22

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0
Tack Ribbon! Alltid blir man lite visare. Då blir det till att smälla upp 70mm mineralull + 30mm profilskum på ytan + några centimeters luftspalt bakom alltihop bakom högtalarna. Det borde väl sträcka sig ner till i alla fall absorptionskoefficient 0,5 @ 150 Hz?

#24

Postad 09 oktober 2014 - 22:28

Unregistered05253787
  • Unregistered05253787
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Tack Ribbon! Alltid blir man lite visare. Då blir det till att smälla upp 70mm mineralull + 30mm profilskum på ytan + några centimeters luftspalt bakom alltihop bakom högtalarna. Det borde väl sträcka sig ner till i alla fall absorptionskoefficient 0,5 @ 150 Hz?


En snabb simulering med 30mm luftspalt säger att du är hyfsat spot on =) Givet att absorbenten inte är för liten. En tumregel i sammanhanget är att panelen absorberar vettigt ner till den våglängd som skulle kunna lindas ett varv kring absorbenten.

Lycka till!

#25

Postad 10 oktober 2014 - 06:54

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Dämp-paneler gör nytta för hela ljudet även om de inte går ner i basområdet av den enkla faktor att alla instrumentens ljudkaraktärer (timbre) är uppbyggda av grundtoner och en massa övertoner långt upp i frekvens. Om panelen börjar jobba med reflexionerna från ca 400 Hz och uppåt kommer alla instrument att bli tydligare, även de som har en lägre grundton. Inget instrument har bara en ton, då är det en sinuston.

Vad gäller om dämp-paneler har en reflexdämpande (absorberande) effekt även bakom högtalarna så är svaret ja. Man kan testa det enkelt genom att hänga upp en panel på väggen bakom högtalaren. Sedan sätter man på musik och håller för det örat som går ut mot rummet. Sedan lyssnar man på panelen aldeles nära den med det öra som är inåt väggen medans man håller för det andra. Sedan flyttar man sig så man lyssnar på väggen istället. Skillnaden borde vara riktigt stor i området 400 hz - 4 khz vilket är det område där örat är känsligast. Alla övertoner i detta område påverkas kraftigt av dämpaneler som är någorlunda bra utformade (Sofsi Hertz, t.akustik WAS 7). Vilket ger en mycket tydligare ljudbild i musiken. Inte bara i detta område utan hela musiken hörs tydligare genom att dessa reflexioner minskar.

När man gör detta hörseltestet blir det snabbt uppenbart hur mycket väggarna spelar med. Mellanregistret och diskanten hörs tydligt vilket får till följd att efterklangen blir stor i detta område. Detta påverkar i stort sett alla instrument i negativ inriktning (mindre naturtroget, grötigt)
Här är en bild som visar frekvensintervall för olika instrument (Ljudanläggningen är ju också ett slags instrument fast med alla instrument :rolleyes: ):
http://universe-revi...Musicalns00.jpg

Att rensa upp ljudrelexioner där örat är som känsligast är mycket viktigt för tydligheten samt att om man vill spela jättehögt kan man spela mycket högre innan öronen säger ifrån.

Reflektioner du vill dämpa är dem som når örat inom 20 millisekunder. Då högre frekvenser inte är rundstrålande så kommer du aldrig få en första reflektion rakt bakom högtalaren. Därför kommer ljudet som till slut reflekterar bakom högtalaren komma långt senare än 20ms. De hade då behövt studsa mot bakväggen, träffa väggen bakom högtalaren och sedan träffa lyssnaren.
Om du kan referera till några mätningar som påvisar annorlunda så får du mer än gärna posta en länk. :)

#26

Postad 10 oktober 2014 - 22:04

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Reflektioner du vill dämpa är dem som når örat inom 20 millisekunder. Då högre frekvenser inte är rundstrålande så kommer du aldrig få en första reflektion rakt bakom högtalaren. Därför kommer ljudet som till slut reflekterar bakom högtalaren komma långt senare än 20ms. De hade då behövt studsa mot bakväggen, träffa väggen bakom högtalaren och sedan träffa lyssnaren.
Om du kan referera till några mätningar som påvisar annorlunda så får du mer än gärna posta en länk. :)

Det beror till stor del på högtalarkonstruktionen, högtalarplacering, invinkling av högtalare, rummet mm hur mycket som blir rundstrålande men det är bara att lyssna så förstår man att det hörs mer än man tror bakom högtalaren.
20 millisekunder ger ca 6 meters gångväg för ljudet så det lönar sig att absorbera för att få ner nivåerna på den kringstudsande signalen. Både bakom och på sidorna (där energin på reflektionen är som starkast). Det gäller att få ett rent direktljud de första 20 millisekunderna,
Betänk att ljudet hinner 340 meter på en sekund och att idealisk efterklang normalt ligger på ca 2 sekunder så förstår man snart att ljudet hinner studsa ca:10 ggr innan det avtar i ett rum.

Här är en sida som beskriver lite om efterklang mm:

http://hyperphysics....tic/revtim.html

En bidragande orsak varför så mycket av de högre frekvenserna hörs bakom högtalaren är diffraktion. Vissa högtalartillverkare har därför ganska runda former runt diskanten vilket leder ljudet (diffraktion) runt högtalaren och bakåt vilken kan ge en bättre punktformighet vid lyssningsplatsen. Förutsatt att man dämpar bort detta bakom högtalaren så dessa frekvenser inte studsar i väggen bakom och kommer fram i alla fall.

Du har ju B&W högtalare med runda former för att leda runt ljudet för mindre diffraktionsljud framåt så du borde ha paneler bakom högtalarna för bästa resultat. Särskilt din diskant är ju rundstrålande.

Redigerat av Ljudligt, 10 oktober 2014 - 22:44.


#27

Postad 11 oktober 2014 - 08:32

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Diffraktion minskar vid ökad frekvens så det är försumbart i denna diskussion.
Anledningen till varför högtalarna är böjda har noll och ingenting med diffraktion att göra, det är för att öka styvheten och för att eliminera stående vågor innuti kabinettet.
Du får gärna hitta mätningar som backar upp din teori dock.

Redigerat av Explorer45, 11 oktober 2014 - 08:33.


#28

Postad 11 oktober 2014 - 09:13

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Diffraktion minskar vid ökad frekvens så det är försumbart i denna diskussion.
Anledningen till varför högtalarna är böjda har noll och ingenting med diffraktion att göra, det är för att öka styvheten och för att eliminera stående vågor innuti kabinettet.
Du får gärna hitta mätningar som backar upp din teori dock.


Ja diffraktionen minskar men den går ganska högt upp i frekvens ca: 8 khz (lägre nivå bakom såklart) men dämp-paneler bakom högtalare gör nytta från övre basnivå till väldigt långt upp i frekvensområdet där den mesta av musiken ligger. För att sänka brusgolvet.

Tal ligger inom detta område och sångares stabila placering i ljudbilden blir mycket bättre med paneler bakom. Det blir mer kontur i sången och tal blir tydligare.

Ja den runda formen gör kabinettet stabilare men den påverkar också diffraktionen men det var bara ett exempel på olika parametrar att ta hänsyn till vid hur mycket som faktiskt kommer till bakväggen.

Höjden på dämppanelerna bakom bör vara i mitten mellan mellanregister och diskant så dessa täcks in från att studsa i vinkel mot lyssningsplatsen. Bakom och innåt så reflexen dämpas från att studsa mot lyssningsplatsen. Panelen ska vara så pass bred att den täcker bakom och en bit innåt. Detta beror ju på högtalarplaceringen förstås. Har man högtalarna långt ut från väggen behöver man en bredare panel för att täcka detta område.

Sidoreflexerna är minst lika viktiga och de bör också dämpas på samma sätt. Gör spegeltestet och se var panelerna ska sitta på sidorna.

Rakt bakom lyssningspositionen är också en viktig punkt men där kan man välja på absortion eller diffusion beroende på hur rummet ser ut.

Basfrekvenser åtgärdar man bäst i hörnen med basabsorbenter eftersom där ar mest basförstärkning. Dessa frekvenser påverkas mycket lite av en panel bakom bakom högtalaren.

#29

Postad 11 oktober 2014 - 09:37

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Kan ju infoga en bild från samma sida som du länkade till:
Postad bild


Där man skall fokusera att dämpa är förstareflexer och hörn. Bakom högtalare finns ingen första reflex (annat än övre basregister) och bör således vara det sista man gör något med. Att dämpa annat än <500Hz rakt bakom högtalre är totalt bortkastade pengar. Det är enkel fysik, inget annat.

Redigerat av Explorer45, 11 oktober 2014 - 09:40.


#30

Postad 11 oktober 2014 - 09:46

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Kan ju infoga en bild från samma sida som du länkade till:
Postad bild


Där man skall fokusera att dämpa är förstareflexer och hörn. Bakom högtalare finns ingen första reflex (annat än övre basregister) och bör således vara det sista man gör något med. Att dämpa annat än <500Hz rakt bakom högtalre är totalt bortkastade pengar. Det är enkel fysik, inget annat.


Har du provat eller har du bara teorier?

Du kommer att höra den där piccolon runt hörnet även om det inte blir lika högt. Även bastrumman kommer att vara dämpad. Bliden är mycket överdriven. En flöjt är ju rundstrålande i verkliga livet.

Redigerat av Ljudligt, 11 oktober 2014 - 09:47.


#31

Postad 11 oktober 2014 - 09:55

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Kolla på denna video från Genelec. Han beskriver en del om diffraktion. Ok ja det är diskanten han pratar om: Och en del om rummets inverkan,

http://www.youtube.c...h?v=DIGJAFSMZn0

Redigerat av Ljudligt, 11 oktober 2014 - 09:56.


#32

Postad 11 oktober 2014 - 09:56

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Har du provat eller har du bara teorier?

Du kommer att höra den där piccolon runt hörnet även om det inte blir lika högt. Även bastrumman kommer att vara dämpad. Bliden är mycket överdriven. En flöjt är ju rundstrålande i verkliga livet.

Piccolon kommer höras ja, men det är inte pga diffraktion, det är pga reflektion. Och det kommer inte hända inom 20ms.
Om du sätter ut absorbenter och lyssnar så kommer du få placeboeffekt. Det bästa är att göra en vetenskaplig mätning och för det hänvisar jag tillbaka till Ethan Winer.

#33

Postad 11 oktober 2014 - 10:04

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Piccolon kommer höras ja, men det är inte pga diffraktion, det är pga reflektion. Och det kommer inte hända inom 20ms.
Om du sätter ut absorbenter och lyssnar så kommer du få placeboeffekt. Det bästa är att göra en vetenskaplig mätning och för det hänvisar jag tillbaka till Ethan Winer.

Du verkar bara hänvisa till vetenskapliga tester hela tiden. Men har du provat själv?
Jag vet att det gör skillnad men det verkar omöjligt att få dig att ens fundera på det av någon anledning så du får skylla dig själv att du inte vill ha bättre ljud hemma. Lite konstigt att alla som tar detta med hifi seriöst har paneler (eller diffusors) bakom högtalarna om det inte skulle fungera.

Redigerat av Ljudligt, 11 oktober 2014 - 10:04.


#34

Postad 11 oktober 2014 - 10:12

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 1
En liten video om akustikbehandling:

http://www.youtube.c...SBmvBbIYI#t=633

Redigerat av Ljudligt, 11 oktober 2014 - 10:15.


#35

Postad 11 oktober 2014 - 10:17

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 1
http://www.youtube.c...mvBbIYI&index=2

#36

Postad 11 oktober 2014 - 10:22

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 1
http://www.youtube.c...h?v=pf_7sC9wV8Q

#37

Postad 11 oktober 2014 - 10:27

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 1
Lite om basabsorbenter:

http://www.youtube.c...h?v=-8OELPNnxWY

#38

Postad 11 oktober 2014 - 10:28

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Vi pratar om helt olika saker. Du pratar om diffraktion pga. kanten på baffeln, jag pratar om den påstådda reflektionen som sker mot väggen. Diffraktion vid kanten på baffeln innebär att du får ytterligare punktkällor där. Det som då händer är att du får en punktkälla vid diskanten och fler vid baffelkanten och resultatet blir en fördröjning i tid (då kanten är en annan längd från örat än elementet). Den nya källan (kanten) kommer alltså påverka frekvenssvaret från elementet. Det har ingenting med reflektionen med bakväggen att göra. För att göra det lättare att förstå får du en bild:
Postad bild

#39

Postad 11 oktober 2014 - 10:50

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Ja det är en sidoeffekt av diffraktion vilket ger spridning runt hörn (i alla riktningar, även rakt fram som du beskriver). Det som är viktigt i detta sammanhang är att det sprids även runt hörnet. Är högtalaren invinklad (som är vanligt idag) så blir det även än mer viktigt med paneler i reflektionsytan.

Det du beskriver är ett bevis på att även diskanten sprider 90 grader rakt ut att sidan. Vissa försöker motverka detta genom att sätt dämpmaterial redan runt diskanten t,ex. wilsons nya stativare.:

http://www.audiofast...u=1375&wersja=1

Hela rummet ljudsätts på nolltid när man börjar spela musik men för att få ner de skadligaste reflektionerna som påverkar ljudbilden bör man sätta paneler på det sätt som studiona gör för att få samma ljud som dom hör vid mixningen. Det är ingen slump att dom rumsbehandlar sina lokaler som dom gör. Helst ska man ju ha samma högtalare och rum också men det blir lite svårare så fort man byter låt eller mixnings-studio.

Redigerat av Ljudligt, 11 oktober 2014 - 11:06.


#40

Postad 11 oktober 2014 - 11:14

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Intressant då att världens mest kända studio har glas bakom sina högtalare.. ;-)

#41

Postad 11 oktober 2014 - 12:01

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Vilken studio menar du?

Abbey Road Studio? Penthouse room

Större rum = Mer akustikbehandling

http://www.abbeyroad...io/5/Studio-One


Här är en hög med olika rum och akustikbehandlingar:

https://www.google.s...ved=0CAYQ_AUoAQ

Redigerat av Ljudligt, 11 oktober 2014 - 12:07.


#42

Postad 11 oktober 2014 - 14:55

Unregistered05253787
  • Unregistered05253787
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Gällande diffraktion, ladda ner gratisprogrammet Edge från tolvan.com där kan ni snabbt och lätt se kantdiffraktionens inverkan på frekvensresponsen. Sen kan man också fundera lite över vad som händer ljudvågen vid baffelkanten, minskar den i nivå? vad händer med tryckvektorn? mm

Gällande dämpning bakom högtalare så är den viktig. Oavsett invinkling. Även om översta oktaven kommer att ha en betydligt lägre amplitud bakom så kommer den ändå vara så pass stark att den behöver dämpas. dvs >-20dB. Annars kommer reflexen vara hörbar och "störande". Läs gärna vad Pohlmann&Everest samt Toole har skrivit i saken.

Det Ethan säger är att då intensiteten är lägre för högre frekvenser så är dämpningen av högra frekvenser "mindre" viktig. Men reflexen som sådan är ju inte mindre skadlig för att innehållet håller sig under 3kHz, eller 500Hz. Båda är så pass starka att tonkorvan påverkas, samt att störningen blir som störst då den reflexen sannolikt kommer inom de mest kritiska 5-7ms. Sen ska man ju inte glömma att dämpningen där ändå kommer att ta ner efterklang i rummet, vilket man också vill. Men då skall man också göra det jämnt över hela frekvensspektrat.

Här är del av det svåra, den tidiga reflexen kommer så pass tidigt (<7ms) vilket gör att hjärnan inte hinner sortera undan den reflexen från direktljudet. Reflexen som dessutom inte kommer se ut som direktljudet (frekvensmässigt) medför att ljudet blir otydligare. Därför är de tidiga reflexerna viktiga att dämpa långt ner i frekvens, gärna så långt ner som 100-150Hz. Därunder vill högtalaren ha stöd av väggen, då den går från att stråla från halvrymd till helrymd.

Gällande en glasyta bakom, mellan, högtalarna så har det en poäng. Iaf om vi ser till stereoåtergivning. Så det är ingen slump att den finns. Sen är det rätt bra för kontrollrumspersonalen att kunna se vad man spelar in också ;)

#43

Postad 12 oktober 2014 - 11:51

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Glas-skivan (Fönstret) är nog inte ditsatt för några ljudmässiga fördelar utan mer praktiska saker som överblick vad som sker inne i inspelningsrummet.
Men då spelar man ju in ljudet i inspelningsrummet. Sedan när man gör själva slutmixningen vill man säkert ha ett rum utan denna reflekterande yta annars bygger man ju in den i slutresultatet.


#44

Postad 18 oktober 2014 - 17:15

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Det är viktigt med dämpning mellanregistret. Lite om varför mellanregistret bör vara bra dämpat från reflexer om man vill ha fina röster börjar från 7:15:

http://www.youtube.c...h?v=jl3ilZ5aBbI

I övrigt en intressant video i en intressant serie om hur ljudtekniker arbetar.

#45

Postad 18 oktober 2014 - 17:27

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0


Hur kommer man åt de lägre frekvenserna bakom högtalaren?

Jag har en 5cm dämpning med 5cm luft nu.


#46

Postad 18 oktober 2014 - 18:43

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Låga frekvenser är svårt att dämpa bakom en högtalare eftersom vid 100 Hz krävs ca: 85 cm dämpning av kvartsvågen (hela vågen är 3.4 meter). Men en viss dämpning av lågbasen blir det förstås, även om det blir lite dämpning med tunnare. 20 Hz är 4,25 meter dämpning. Då får man ha ett stort rum :D .
Nivån på basen som har med rummet att göra (basförstärkning) mest i hörnen samt att det oftast är lättare att ha en basabsorbent som även sitter där basen är som starkast (vilket ger förutsättning för mest dämpning). Så bakom högtalaren brukar man inte dämpa de lägre frekvenserna utan i hörnen.
Du kan själv lyssna runt var du har mest bas i rummet. Där bör basabsorbenten sitta.

#47

Postad 19 oktober 2014 - 15:36

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Låga frekvenser är svårt att dämpa bakom en högtalare eftersom vid 100 Hz krävs ca: 85 cm dämpning av kvartsvågen (hela vågen är 3.4 meter). Men en viss dämpning av lågbasen blir det förstås, även om det blir lite dämpning med tunnare. 20 Hz är 4,25 meter dämpning. Då får man ha ett stort rum :D .
Nivån på basen som har med rummet att göra (basförstärkning) mest i hörnen samt att det oftast är lättare att ha en basabsorbent som även sitter där basen är som starkast (vilket ger förutsättning för mest dämpning). Så bakom högtalaren brukar man inte dämpa de lägre frekvenserna utan i hörnen.
Du kan själv lyssna runt var du har mest bas i rummet. Där bör basabsorbenten sitta.


Jag vet 1-2 ställen där basen är högre, men inga ställen där jag sitter eller är. Påverkar det ljudet i lyssningsposition?

#48

Postad 19 oktober 2014 - 17:16

Unregistered05253787
  • Unregistered05253787
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Glas-skivan (Fönstret) är nog inte ditsatt för några ljudmässiga fördelar utan mer praktiska saker som överblick vad som sker inne i inspelningsrummet.
Men då spelar man ju in ljudet i inspelningsrummet. Sedan när man gör själva slutmixningen vill man säkert ha ett rum utan denna reflekterande yta annars bygger man ju in den i slutresultatet.


Jo, det finns ljudmässiga poänger. För den som sitter och mixar kommer den inte att störa eller lägga till något oönskat . Samtidigt som den fyller en rätt trevlig funktion för alla andra i rummet. (akustiskt sett)

Visst lägger du den på stt och vis i innehållet, men vilken nytta/skada gör denna kontra en helt absorberande yta? En inte helt trivial fråga. Däremot få akustiker som väljder det sistnämnda.

Så fundera till vilka spektrala komponenter reflexen har, i tidsdomän och hur den sprids så lurar du nog ut att det inte är så illa =)

Redigerat av Unregistered05253787, 19 oktober 2014 - 17:17.


#49

Postad 19 oktober 2014 - 17:30

Unregistered05253787
  • Unregistered05253787
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Det är viktigt med dämpning mellanregistret. Lite om varför mellanregistret bör vara bra dämpat från reflexer om man vill ha fina röster börjar från 7:15:

http://www.youtube.com/watch?v=jl3ilZ5aBbI

I övrigt en intressant video i en intressant serie om hur ljudtekniker arbetar.


Nu har jag inte sett hela, men jag tolkar inte det som han har någon akustisk vinkling direkt. Snarare det av en ljudtekniker.
Dvs vi pratar om nivåer, justeringar mm

Intressant klipp, men missar lite målet. (för just topic)

Jag tror du håller med mig om det viktiga i att ha en bra "arbetsmiljö". Särskilt för killar som honom =)

#50

Postad 19 oktober 2014 - 17:35

Unregistered05253787
  • Unregistered05253787
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Hur kommer man åt de lägre frekvenserna bakom högtalaren?

Jag har en 5cm dämpning med 5cm luft nu.


Beror lite på hur du vill angripa dem. Bredbandigt, bygg tjockt/stort med bra "fluff". Diskreta frekvenser, Helmholtz, kvartsvågspipa eller membranabsorbent.

Det du angiver dämpar dugligt ner till ca 3-400, förutsatt att du har lämpligt fluffigt material. För placering bakom högtalaren skulle jag rekommendera något djupare, och tillräckligt stort. (vet inte hur stort det du har nu är) Så att du kommer ner till regionen kring 100-150Hz.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.