Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blu-ray-spelarna säljer sämre än väntat

149 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 29 november 2008 - 16:57

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0

En sak tycker jag är lite underligt. Många verkar vara positiva till att lägga multum med pengar på plasma och LCD displayer, förstärkare, högtalare och projektorer etc. Och att betala lite extra för att få tag på nya modeller tidigt verkar inte vara något större problem. Men när det gäller BD, då ska det helst REAs ut på en ICA-butik innan det köps för mer är det inte värt.


Jepp det är just det som är så löjligt :)
Det är ingen som gnäller på att t.ex. förstärkare ska kosta under 1000 lappen.

#102

Postad 29 november 2008 - 17:49

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0
Problemet är att många tycker dvd ger en tillräckligt bra bild på sina nya platt-tven...
Många är alltså nöjda med att äga en dvdspelare och hyra en film då och då.
Själv så tror jag att det tar väldigt lång tid innan Blu-ray slår igenom, det kan gå snabbare om spelare och filmer går ner i pris, var idag på PC-City och de tog 299 kr för en del Blu-ray filmer vilket jag tycker är alldeles för dyrt.
Tror dock att Blu-ray kommer att ta över.
Själv så äger jag 2 st Blu-ray spelare och har ca 50 st Blu-ray filmer...

#103

Postad 30 november 2008 - 14:26

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Min kommentar om 1500 kronor för en spelare syftar på att man får en bra basspelare för det priset. Ställer man högre krav finns andra alternativ.

Men 1500 är för min del fullt rimligt för en BD i framtiden som är "lagom bra", alltså inte extremkompromissad å ena hållet eller påkostad på andra hållet utan lagom.

Avsedd för massmarknaden.

Sådana spelare gör även att pris/prestanda förbättras hos större modeller, d.v.s man får en riktigt bra spelare för t.ex 5000 kronor o.s.v.

#104

Postad 30 november 2008 - 16:42

ganja
  • ganja
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0

Det är inte mitt forum, så lusa gärna ner varenda tråd i forumet med gnäll om hur dyrt B.D. formatet är. På något långsökt sätt så går det säkert att hitta något slags koppling till vilken tråd som helst i forumet...

Du får gärna utveckla hur sambandet mellan högt pris och sviktande försäljning är långsökt. Finanskrisen påverkan är ju att den ytterligare sänker ribban för vad folk är beredda att betala samtidigt som den begränsar hur företagen vågar satsa. Att det sen gäller generellt för precis allt som kostar pengar är ju något som är ganska ovidkommande i en tråd som behandlar Blu-ray.

Huruvida man ser din jämförelse mellan cd, dvd, B.D. som drastiskt eller ej beror nog på att vad man själv har för utgångs punkt.

Min utgångspunkt var som jag skrev andra medium för digital datalagring. Inte bilar (som förvisso har en i mitt tycke nästan pinsamt dålig utveckling de senaste hundra åren). Kanske inte helt rättvist eftersom optiska skivor har en lägre utvecklingspotential, men det är ju lite det som är poängen...

En sak tycker jag är lite underligt. Många verkar vara positiva till att lägga multum med pengar på plasma och LCD displayer, förstärkare, högtalare och projektorer etc. Och att betala lite extra för att få tag på nya modeller tidigt verkar inte vara något större problem. Men när det gäller BD, då ska det helst REAs ut på en ICA-butik innan det köps för mer är det inte värt.

Det tycker inte jag är underligt alls. Dels så är det inte bara priset för själva spelaren som avgör, även filmerna ligger ju mycket högre än DVD. Dessutom så handlar det inte om det. Det finns två typer av personer som "gnäller" på att priset är för högt; dels är det de som inte lägger multum på TV, försärkare, högtalare och projektorer, dels är det de som framför det som en teori om varför inte Blu-ray säljer som förväntat. Att det blir så mycket diskussion om priserna (som egentligen är en självklarhet som argument) är ju alla dessa BD-evangelister som vänder allt som inte rimmar med halleluja till personliga påhopp som måste tryckas tillbaka till varje pris.

För många är faktiskt tiotusen mycket pengar, och har man valt att lägga det på en TV kanske man inte är så pigg på att slänga på ett par tusen till för möjligheten att skratta åt exakt samma skämt fast i högre upplösning. Jag tror nämligen att den största anledningen att platt-TV säljer så bra som det gör är att man får större bild samtidigt som TV:n tar lite mindre plats. Upplösningen är bara lite grädde på moset. Om vi ger tekniken något år till att utvecklas och komma ner i pris så kan säkert Blu-ray bli en stor succé, om det inte finns bättre alternativ då.

Hursomhelst, håller ni inte med mig nu lär ni aldrig göra det så jag lägger ner diskussionen ;)

Redigerat av ganja, 30 november 2008 - 16:43.


#105

Postad 30 november 2008 - 19:01

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Du får gärna utveckla hur sambandet mellan högt pris och sviktande försäljning är långsökt. Finanskrisen påverkan är ju att den ytterligare sänker ribban för vad folk är beredda att betala samtidigt som den begränsar hur företagen vågar satsa. Att det sen gäller generellt för precis allt som kostar pengar är ju något som är ganska ovidkommande i en tråd som behandlar Blu-ray.

Den sviktande försäljningen det refereras till beror i allra högsta grad på finanskrisen effekter och inte på att folk tycker formatet är för dyrt. Om det vore så att folk tycker att formatet är för dyrt och nu p.g.a. finanskrisen tycker det "ännu mer" så skulle inte försäljning av andra saker påverkas i lika hög utsträckning som försäljningen av B.D. -grejer, men så är inte fallet. I det närmaste ALL lyxbetonad konsumtion uppvisar rasande försäljnings-siffror p.g.a. finanskrisen, att då göra sej fullständigt blind för finanskrisens effekter ta tillfället i akt för att hävda att formatet är för dyrt är inte något tecken på vidsynthet utan tvärtom!

OM du kan visa en B.D. försäljning som sviktar mer än vad man kan tillskriva finanskrisen, DÅ hade det funnits fog för att diskutera priserna. Kan du inte det och om ingen annan heller kan det, så föreslår jag att ni lägger ner gnället om B.D. priserna!

Min utgångspunkt var som jag skrev andra medium för digital datalagring. Inte bilar (som förvisso har en i mitt tycke nästan pinsamt dålig utveckling de senaste hundra åren). Kanske inte helt rättvist eftersom optiska skivor har en lägre utvecklingspotential, men det är ju lite det som är poängen...

Optiska skivor lägre utvecklings-potential???
Nä nu...

Jag tror du har hoppat i fullständigt galen tunna. Redan idag finns det lösningar för att lagra ÖVER 400 GB på en optisk skiva. Och det med konventionell avläsning och skriv-teknik. Börjar vi spekulera i vad holografisk lagring i ett optiskt media skulle kunna innebära, eller vi bara sträcker oss till flouroscerande skivor så finns det otrolig utvecklingspotential redan idag.

Då tycker inte jag att det är rätt att kalla det för "lägre utvecklingspotential"...

#106

Postad 30 november 2008 - 23:05

ganja
  • ganja
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0

Jag tror du har hoppat i fullständigt galen tunna. Redan idag finns det lösningar för att lagra ÖVER 400 GB på en optisk skiva. Och det med konventionell avläsning och skriv-teknik. Börjar vi spekulera i vad holografisk lagring i ett optiskt media skulle kunna innebära, eller vi bara sträcker oss till flouroscerande skivor så finns det otrolig utvecklingspotential redan idag.

Då tycker inte jag att det är rätt att kalla det för "lägre utvecklingspotential"...

Jo där var jag ute och cyklade, tänkte ju inte alls på holografiska skivor... :P Finns ju redan att köpa, konstigt att inte alla har det eftersom priset tydligen inte spelar någon roll för vad folk köper. :)

OM du kan visa en B.D. försäljning som sviktar mer än vad man kan tillskriva finanskrisen, DÅ hade det funnits fog för att diskutera priserna.

Har du läst artikeln?

Glasgow suggested that discounted prices for movies could jump-start player sales.

"They (movie studios) need to make money, and the packaged media (discs) is a critical way for them to make money so I understand their problems also," he said. "But I'd love to see those prices come down, as well as the price of Blu-ray players, to drive adoption."


Borde Reuters sagt till Stan Glasgow att han var off-topic?

Redigerat av ganja, 30 november 2008 - 23:05.


#107

Postad 01 december 2008 - 00:12

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Men???

Du bekräftar ju bara vad jag har sagt hela tiden.

T.o.m. i det citat som du själv har klippt ut ur en text, så framgår det att Stan gärna skulle se att priserna på alla skivbaserade format sänktes. Detta är alltså inte specifikt för BluRay även om han gärna ser en sänkning av B.D. spelare också för att "kickstarta" försäljningen av spelare.

Och detta hämtat ur en artikel som redan från början är snedvridet skriven för att på något sätt förringa B.D. försäljningen.

Skribenten av artikeln är ju helt uppenbart ute och "fiskar" och du (m.fl.) svalde tydligen betet med hull och hår...

När man läser mindre objektiva artiklar så måste man lära sej att läsa mellan raderna för att kunna få ut någon objektiv information. Idag så är sensations-journalistiken den mest utbredda och den gamla objektivt rapporterande lyser med sin frånvaro.

Det stör dock inte mej att jag skiljer mej ifrån "flocken" genom att tänka själv (efter att ha läst mellan raderna), men det som är tråkigt är att så många tydligen väljer att bara följa den ström dom för tillfället befinner sej i.

Vad jag inte förstår riktigt är syftet med att baktala en B.D. lansering som slår alla tidigare rekord?
Är det någon som hoppas på att B.D. producenterna ska sänka priserna mer än vad de redan har gjort?

Jag hoppas inte att någon sitter och håller andan i väntan på ytterligare pris-sänkningar. B.D. ÄR ett relativt dyrt format. Striden mot HDDVD kostade miljarder och dessa pengar ska räknas hem också. Pris-sänkningar KAN leda till ökad försäljning, men om det ger ett mer positivt slutresultat beror på om försäljningen ökar i motsvarande grad.
Det är en chansning som inte har varit intressant tidigare, i ett historiskt perspektiv. Nyheter har ALLTID kostat multum och först efter flera år, så har lågbudget-prylarna kommit ut på marknaden.

Jag ser ingen anledning till varför utvecklingen skulle se annorlunda ut nu, jämfört med tidigare. Det skulle möjligtvis vara finanskrisen då, OM den blir långdragen. Men det är för tidigt att uttala sej om det nu.

Som jag ser det så är det samma gamla vanliga gnäll om priserna nu som det alltid brukar vara.

Som jag sa tidigare. Några halvgalningar köper allt som är nytt oavsett vad det kostar. Några avvaktar i väntan på bättre priser och på att barnsjukdomarna sak "gå över" och några står vid sidan om och gör aldrig något annat än väntar. Så fort priserna blir attraktiva för de sistnämnda så dyker nästa generation upp och så väntar dom igen...

Som jag ser det så är det inget att gnälla om. Antingen accepterar man priserna och hoppar på tåget, eller så gör man det inte, av vilka skäl som helst.

Oavsett vad så är det inget att gnälla om...

#108

Postad 01 december 2008 - 17:16

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Kort sagt: vill dom sälja fler filmer än vad de verkligen gör så ska de sänka priserna!

#109

Postad 01 december 2008 - 18:17

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0
Tror inte vi kommer längre än så :P
Eller ska vi gå ett varv till :D

#110

Postad 01 december 2008 - 19:50

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Kort sagt: vill dom sälja fler filmer än vad de verkligen gör så ska de sänka priserna!

Javisst, eller så bara fortsätter dom lanseringen precis som dom gör nu, så lär försäljningen fortsätta öka iallafall...

#111

Postad 01 december 2008 - 19:55

ganja
  • ganja
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0

Tror inte vi kommer längre än så :P
Eller ska vi gå ett varv till :D

Jag är lite sugen på ett varv till, det är ju när konspirationsteorierna kryper fram en diskussion normalt sett blir intressant ;-)

#112

Postad 02 december 2008 - 04:53

Unregistered0917eae3
  • Unregistered0917eae3
  • Forumräv

  • 570 inlägg
  • 0
Att det alltid är ganska höga priser i början för olika varor är väl ändå inte
någon nyhet för någon, väl?
Däremot så har jag en annan teori om varför det är trögt för detta medium.
Kan det vara så enkelt att den stora massan är för tillfället (bortse från ekonomisk situation)
är lite utvecklingströtta vad gäller hårdvaror av alla dess slag?
Det går så svindlande fort med utvecklingen att de helt enkelt känner sig akterseglade
och känner en viss trygghet i detta format som trots allt funnits ett tag (DVD)?
Att det går fort kan man se bland datorer, mobiler, tv ja all teknik överhuvudtaget.
Köp en vara idag, en ny är halvt tvunget att införskaffas nästa vecka då det blivit
uppgraderingar med alla nya förkortningar som hittas på och den "nya" varan är förlagad.
Kan detta vara den stora massans känsla?
Något litet kan ligga i detta, tror jag.

#113

Postad 02 december 2008 - 07:54

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0
En fråga man kan ställa sig är väl iofs vad det betyder för Blu-ray att det blir en finanskris med efterföljande depression och massarbetslöshet precis lagom tills när det börjar röra på sig för formatet? Som det stod i länken ovan så har Panasonic just skrivit ner vinsprognosen med 90% så att hemelekronikmarkanaden kommer att drabbas hårt kan man nog anta. Överhuvudtaget lär lyxkonsumtion drabbas extremt hårt och om effekterna av krisen blir så allvarliga som det mesta tyder på så kommer det att ta många år innan vi närmar oss nåt som liknar en högkonjunktur igen. Tillväxten för ett nytt format kommer ju såklart att drabbas hårt under denna tid. Att DVD skulle drabbas lika hårt har jag svårt att tro eftersom folk redan har spelarna och filmerna är avsevärt billigare. Med tanke på hur mycket pengar som har investerats i Blu-ray så kan det nog bli rejält kännbart för många tillverkare om genombrottet skjuts på framtiden. Det lär också bli kännbart för konsumenterna eftersom priserna lär sjunka långsammare om man inte ökar volymerna snabbt. Oavsett optimistiska rapporter om kraftigt ökad försäljning så är det ju ändå för tidigt att säga att Blu-ray har slagit igenom stort än, så tyvärr så är det väl så att timingen för formatet knappast hade kunnat vara sämre. Jag säger inte att världsdepression är ett hot mot formatet som sådant, men det skulle kunna innebära att Blu-ray aldrig slår igenom stort.

#114

Postad 02 december 2008 - 16:10

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0
Det vi har tagit upp i den så kallade i "gnälltråden" . Intressant tycker jag också, för vad som än händer ökar BD men ej i den takten som de hade förväntat sig. Men visst lär de kommer sakta men säkert, men tro knappast det är endast finanskrisen som ställer till det. Sony var tididgt ute med sin prognos att de ville skriva om den, de undrade också då(mars) varför de ej ökade i den takten de hade beräknat. Nyfiken som jag är undrade jag också. För min del tro jag det är massor med faktorer. "priset" är en del av det. En annan sak är nog media typen, folk kanske känner ej behov av det. Folk är nöjda med DVD formatet i dagens läge, vilket jag ej kan förstå :P
Sedan finns ju alla filmkanalerna med deras utbud. Så jag tro knappast det är finanskrisen som ligger i vägen eller?
För min del har det varit priset på skivorna , ej maskinerna. som stoppat mig. maskin används mycket, så det spelar ej någon roll på priset. Skivor vill jag ej betala de 300 kr för en film som man kanske ser 1 gång. Men priserna är på väg ner som tur är :ph34r:

#115

Postad 02 december 2008 - 18:20

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Däremot så har jag en annan teori om varför det är trögt för detta medium.

Det är just sådana här uttalanden som får mej att reagera. B.D. växer fortare än något annat format tidigare har gjort, hur sjutton kan man då grunda ett resonemang på att lanseringen går trögt?

Tillväxten för ett nytt format kommer ju såklart att drabbas hårt under denna tid. Att DVD skulle drabbas lika hårt har jag svårt att tro eftersom folk redan har spelarna och filmerna är avsevärt billigare.

Det finns risk för att DVD t.o.m. drabbas ännu hårdare än vad B.D. gör och faktiskt av samma anledningar som du själv nämner.

Folk har redan spelarna. Ett konkurrerande format, avsevärt bättre lanseras för osedvanligt låga priser. VARFÖR skulle någon då i finanskrisens spår ens fundera på att köpa en ny dvd-spelare? Tryter det i kassan så är det lättare att inte köpa något alls för att istället passivt se på B.D. formatets utveckling (eftersom detta ändå är "framtiden").

Just för att DVD har en så mycket större marknads-andel och den största delen består av "svenssons" (d.v.s. vanligt folk), så tror jag faktiskt att risken är större för att finanskrisen påverkar dvd-formatets försäljning MER än vad den påverkar B.D. försäljningen. Oavsett om det är finanskris eller ej så har inte ens alla de främsta entusiasterna ännu hunnit köpa en massa B.D. -spelare. Entusiaster är helt enkelt mindre känsliga för priser och finanskriser. Världen kan i det närmaste få lov att gå under, bara man inte missar en möjlighet att skaffa ÄNNU bättre utrustning än vad man redan har.

"Svenssons" marknaden tror jag är BETYDLIGT mer känslig för konjunktur-svängningar än vad entusiast-marknaden är.

PS.
Nu känner jag mej faktiskt hyffsat nöjd, eftersom diskussionen med de senaste inläggen faktiskt har "styrts" över till att handla om artikelns innehåll, nämligen finanskrisens effekter...

#116

Postad 02 december 2008 - 19:29

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Folk har redan spelarna. Ett konkurrerande format, avsevärt bättre lanseras för osedvanligt låga priser. VARFÖR skulle någon då i finanskrisens spår ens fundera på att köpa en ny dvd-spelare? Tryter det i kassan så är det lättare att inte köpa något alls för att istället passivt se på B.D. formatets utveckling (eftersom detta ändå är "framtiden").


Förstår inte hur du menar eftersom det inte är DVD som kämpar för sin överlevnad utan Blu-ray som måste slå igenom de närmsta åren.

Naturligtvis kommer både färre dvdspelare och färre filmer att säljas om världen går in i en depression, men dvd formatet går ju inte under pga det. Det är ju Blu-ray som hyfsat snabbt måste in på marknaden. OM Blu-ray genombrottet fördröjs med flera år pga krisen så kommer det ju att drabba formatet på många sätt. Färre flmer kommer att ges ut. Tillverkarna kommer inte att vidareuteveckla tekniken lika mkt. Priserna kommer inte heller att sjunka så snabbt.

Just för att DVD har en så mycket större marknads-andel och den största delen består av "svenssons" (d.v.s. vanligt folk), så tror jag faktiskt att risken är större för att finanskrisen påverkar dvd-formatets försäljning MER än vad den påverkar B.D. försäljningen. Oavsett om det är finanskris eller ej så har inte ens alla de främsta entusiasterna ännu hunnit köpa en massa B.D. -spelare. Entusiaster är helt enkelt mindre känsliga för priser och finanskriser. Världen kan i det närmaste få lov att gå under, bara man inte missar en möjlighet att skaffa ÄNNU bättre utrustning än vad man redan har.


Menar du att du på fullaste allvar tror att det är entusiaster som avgör om ett format överlever? Blu-ray måste slå igenom stort med tanke på vilka enorma summor som har lagts ut på teknikutvecklingen. Personligen tror jag att man rätt grovt har överskattat behovet av ett nytt format och det i kombination med en kris som gör att hela hemelektronikmarknaden riskerar att totalkrascha bådar inte gott. Entusiaster brukar alltid försvara sina särintressen eller exklusiva nöjen men jag kan lova dig att det är ingen tillverkare därute som vill vara ett entusiastmärke. (Ta alla Pioneerfans som försvarde deras prissättning och som tyckte att det var helrätt med märkets exklusivitet samtidigt som Pioneer förlorade miljarder och till slut tvingades inleda ett samarbete med Panasonic)Om BD inte blir nåt annat än ett format för entusiaster så lär det vara kört.

Redigerat av Mange_L, 02 december 2008 - 19:32.


#117

Postad 02 december 2008 - 22:59

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Förstår inte hur du menar eftersom det inte är DVD som kämpar för sin överlevnad utan Blu-ray som måste slå igenom de närmsta åren.

GM är på gränsen till konkurshotat. Volvos framtid är det ingen som vågar sia om. Dock så är de flesta experter ense om att det inte alls är säkert att volvo ens överlever. 90% vinstvarning hos panasonic.

HALLÅ!?

Alla lyxkonsumtions varor kämpar just nu för sin överlevnad. B.D. är inget undantag, men det är å andra sidan inte några andra lyx-betonade artiklar heller.

På sätt och vis så har du rätt ändå. Dvd som format går inte under i krisen. Så länge det finns maskiner som snurrar ute i hemmen och filmer i hyllorna så lever formatet (jämför gärna med Vinylen). Men det frågan handlar om är inte huruvida ett format kommer att "gå under" eller ej. Det frågan handlar om är hur finanskrisen påverkar försäljningen.

Naturligtvis kommer både färre dvdspelare och färre filmer att säljas om världen går in i en depression, men dvd formatet går ju inte under pga det. Det är ju Blu-ray som hyfsat snabbt måste in på marknaden. OM Blu-ray genombrottet fördröjs med flera år pga krisen så kommer det ju att drabba formatet på många sätt. Färre flmer kommer att ges ut. Tillverkarna kommer inte att vidareuteveckla tekniken lika mkt. Priserna kommer inte heller att sjunka så snabbt.

B.D. formatet lär inte heller gå under p.g.a. finanskrisen. Med alla de pengar som redan är investerade i formatet och med alla de miljarder som rullade under kriget mot HDDVD och framförallt med tanke på hur filmbolagen stöder formatet (ett format som är "säkrare" än dvd någonsin har varit), så lär inte heller B.D. formatet gå under i finanskrisen.

Något som verkar ha passerat många förbi är det faktum att DVD-formatet INTE kommer att leva för evigt. Det är alltså inte någon som tvivlar på att DVD-formatet så småningom kommer att träda tillbaka till en avsevärt blygsammare roll, för att istället ersättas av något annat format.

B.D. är det format som är det mest väletablerade och har därmed också störst försprång som DVD-formatets avlösning. Finanskrisen kan som sagt på sin höjd försena tidpunkten för breakeven, men det råder ingen tvekan om att breakeven kommer att nås.

Du säger också att färre filmer kommer att ges ut...

Jag hoppas verkligen inte att det betyder att någon kommer hem till mej och börjar plocka bort dom jag redan har ifrån mina hyllor.

Utgivnings-takten skulle man kunna tänka sej sjunka i finanskrisens spår, men jag tror inte ens på det. De stora investeringarna för att producera och distribuera B.D. -filmer är redan satsade. Vill man som bolag få ut något av investeringarna så krävs det att man fortsätter utnyttja de investerade medlen genom att fortsätta ge ut B.D.-material. Kostnaden för investeringarna försvinner ju inte bara för att man minskar utgivnings-takten. Snarare så ökar kostnaderna för investeringarna.

Menar du att du på fullaste allvar tror att det är entusiaster som avgör om ett format överlever?

Jag vet inte om jag var otydlig. Jag sa att jag tror att B.D. försäljningen kan påverkas mindre av finanskrisen, eftersom de närmaste potentiella köparna av BD. grejer fortfarande hör till kategorin entusiaster. En kategori människor som INTE alls är lika känsliga för konjunktur-svängningar.

Se på laserdisc-försäljningen t.ex...
Om jag inte minns helt fel så lanserades laserdisc mitt under en riktigt svår lågkonjunktur. Det fanns inga nämnvärda generalagenter i landet och knappt några filmer (såvida man inte bemödade sej med att importera.
Trots detta växte formatet fint ända tills DVD-formatet lanserades. Tillväxten bestod i huvudsak av entusiaster.

Samma sak ser vi nu. Den största skillnaden nu är dock att antalet entusiaster är minst 10-gånger större (om inte 100 gånger, med tanke på antalet medlemmar på denna sajt).

BD. kan fortsätta växa stabilt under finanskrisen just p.g.a. att det fortfarande finns många entusiaster som ännu inte har skaffat sej någon rimlig BD.-spelare.

Drar finanskrisen ut på tiden så lär det märkas ännu tydligare på försäljnings-siffrorna (t.ex. när det flesta entusiasterna har skaffat sej sina BD.-spelare), men vi pratar om några års perspektiv nu. Har de värsta effekterna av finanskrisen lagt sej inom 5 år så ligger fortfarande BD-formatets utveckling "på plan" om man jämför med dvd-formatets utveckling. Så nog finns det ett gott hopp om att BD-formatets "överlevnad".

Det finns ju inga rimliga alternativ!

En annan sak som många verkar ha glömt också.

I fallet med BD-formatet så är det inte bara entusiasterna som vill se mer av det. Även filmindustrin tilltalas av det långtgående möjligheterna att kontrollera det upphovsrätts-skyddade materialet.
Det var just dessa långtgående möjligheterna som förmodligen vippade över vågskålen till förmån för BD-formatet och till nackdel för HDDVD...

Och har "industrin" bestämt sej, så blir det så, oavsett vad vi andra tycker och tänker...
Kommer ni ihåg VHS-kampen?

Det var inte det tekniskt bäst presterande formatet som vann den kampen...

#118

Postad 02 december 2008 - 23:19

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Låt oss se vad forumets medlemmar anser om priserna på filmerna då.

Lägg en röst i tråden jag precis skapade
Var går smärtgränsen?

#119

Postad 03 december 2008 - 05:59

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Låt oss se vad forumets medlemmar anser om priserna på filmerna då.

Lägg en röst i tråden jag precis skapade
Var går smärtgränsen?

Orkar inte rösta just nu, men 5st för en tusenlapp är ett rikt pris, men gärna lägre :D

#120

Postad 03 december 2008 - 06:03

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Förstår inte hur du menar eftersom det inte är DVD som kämpar för sin överlevnad utan Blu-ray som måste slå igenom de närmsta åren.

Jo, men det handlar om filmbolagens intäkter och majoriteten av dessa kommer via dvd försäljningen, inte bd.

#121

Postad 03 december 2008 - 12:23

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
Jag röstar för ett varv till :D

#122

Postad 03 december 2008 - 12:24

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

  • 1 868 inlägg
  • 0
Det finns två saker som gör att jag inte köper en spelare än. Det första är att jag vill att den skall vara regionsfri för både DVD och Blu Ray. Sedan måste den vara kompatibelt med DTS Master via de analoga utgångarna.

#123

Postad 03 december 2008 - 16:10

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Det finns två saker som gör att jag inte köper en spelare än. Det första är att jag vill att den skall vara regionsfri för både DVD och Blu Ray. Sedan måste den vara kompatibelt med DTS Master via de analoga utgångarna.

DTS HD Master via analog 7.1 är inget problem med tex Sony S550.
Alltså är det bara punkt 1 som du saknar :)

#124

Postad 03 december 2008 - 17:58

70sKid
  • 70sKid
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Sänkta priser är lika med ökad försäljning.

Redigerat av 70sKid, 03 december 2008 - 17:58.


#125

Postad 03 december 2008 - 18:33

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Av omröstningen att döma redan nu, så verkar det vara en majoritet som har ungefär samma åsikt som jag själv.

Antingen köps filmen i BluRay-utgåva eller så köps inte filmen alls.
Detta betyder kort och gott att BluRay-filmernas marknads-andelar inte påverkas i någon större utsträckning av finanskrisen. Filmförsäljningen i allmänhet gör det kanske men det är inte något specifikt problem för just B.D. försäljningen.

Precis vad jag har sagt hela tiden...

"Svenssons" är däremot avsevärt mycket mer priskänsliga än vad vi "entusiaster", men svenssons har ännu inte fått smak för B.D. i någon högre utsträckning. Därav min gissning att det t.o.m. kan vara så att B.D. kanske inte drabbas lika hårt av finanskrisen som dvd-försäljningen.

Vi entusiaster har ALDRIG varit kända för vårt "ekonomiska sinnelag" :) ...

#126

Postad 04 december 2008 - 10:04

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Vi entusiaster har ALDRIG varit kända för vårt "ekonomiska sinnelag" :) ...

Precis! Så länge inte plånboken är helt tom finns det ju alltid något nytt att köpa :) Sparkonto, vad är det?

#127

Postad 04 december 2008 - 10:22

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

  • 2 153 inlägg
  • 0
Och plånboken blir tom när alla dom som är varslade fått sluta och får sin första utbetalning ifrån A-kassan.

Redigerat av HkanW, 04 december 2008 - 10:52.


#128

Postad 04 december 2008 - 10:46

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
Sorry för mega OT men jag undrar hur många av alla varslade som rösta in de blåa, reflektion : IRONI

Redigerat av henke007, 04 december 2008 - 10:47.


#129

Postad 04 december 2008 - 10:49

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Och plånboken blir tom när alla dom som är varslade får sin första utbetalning ifrån A-kassan.

Ähmm, man får inte A-kassa när man är varslad. Varsel->Eventuellt Uppsägning->A-kassa. Du har alltså lön i kanske minst 6 månader vid ett varsel (nu är det fackombudet i mig som talar :) ).
Självklart går inte så många och köper dyra grejor om de är varslade, men nu pratar vi om personal anställd i privat industri. Varsel är inget generellt hot mot samtliga arbetande i landet.

Redigerat av agpath, 04 december 2008 - 10:50.


#130

Postad 04 december 2008 - 10:59

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

  • 2 153 inlägg
  • 0
Jag vet mycket väl att man måste få sin uppsägning och sluta innan man får A-kassa! :)

Jag kan ju bara se till mig själv! och skulle jag bli uppsagd, sluta och börja leva på A-kassa så blir det nog inte ens över till att köpa 4 (DVD)filmer för 100:- i ICA-butiken.
Dom månaderna jag skulle ha kvar att arbeta då blir det nog inte heller tal om att köpa film, varken DVD eller BD.

Redigerat av HkanW, 04 december 2008 - 11:06.


#131

Postad 04 december 2008 - 18:35

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0
krasse:

Utgivnings-takten skulle man kunna tänka sej sjunka i finanskrisens spår, men jag tror inte ens på det. De stora investeringarna för att producera och distribuera B.D. -filmer är redan satsade. Vill man som bolag få ut något av investeringarna så krävs det att man fortsätter utnyttja de investerade medlen genom att fortsätta ge ut B.D.-material. Kostnaden för investeringarna försvinner ju inte bara för att man minskar utgivnings-takten. Snarare så ökar kostnaderna för investeringarna.


Fast det är ju främst hårdvarutillverkarna som har investerat pengar. Filmbolagen verkar ju inta en rätt avvaktande hållning med tanke på hur segt det går med BD-släpp trots att de i de flesta fall redan har HD-transfers.

Och det här med att entusiaster helt har slutat köpa dvd är ju nåt jag har väldigt svårt att förstå. Det finns massor av bra filmer som forfarande bara släpps på dvd. Att prioritera ett format före själva filmerna (och filmintresset) är ju inget annat än teknikbögeri och snobbism av värsta sorten. Kollar vi på film för att beundra bild och ljud eller gör vi det för att det som visas är bra, intressant, spännande eller roligt? Givetvis kommer det alltid att finnas video och audiofiler som skaffar sig värstinganläggningar som statuspryl utan att vara särskillt intresserade av vare sig film eller musik, men dessa är tack och lov inte så många. Merparten konsumerar film och musik för att de tycker att det är bra. Och just det är ett av problemen med BD. De allra flesta är nöjda med dvd.

Jag har iofs inget emot BD-formatet och jag har själv BD-spelare, men jag är inte riktigt lika såld som vissa andra av er är. På en 42" plasma så är skillnaden alldeles för liten och filmen blir liksom inte bättre bara för att man ser skådespelarnas pormaskar. Mitt största intresse är dessutom äldre film och där har ju bolagen fuckat upp sina HD-mastrar på löpande band. Jag är inte särskillt imponerad av att gamla fina filmer ser ut som om de är filmade med digitalkamera.

Drar finanskrisen ut på tiden så lär det märkas ännu tydligare på försäljnings-siffrorna (t.ex. när det flesta entusiasterna har skaffat sej sina BD.-spelare), men vi pratar om några års perspektiv nu. Har de värsta effekterna av finanskrisen lagt sej inom 5 år så ligger fortfarande BD-formatets utveckling "på plan" om man jämför med dvd-formatets utveckling. Så nog finns det ett gott hopp om att BD-formatets "överlevnad".

Det finns ju inga rimliga alternativ!


Fast du glömmer bort att om genombrottet för BD drar ut på tiden så kan det mkt väl komma alternativ. BD kommer ju naturligtvis inte att försvinna inom de närmsta åren men det kommer inte heller dvd att göra. Vi får se vad som händer, men jag är inte särskillt imponerad av utgivningstakten på BD eller det faktum att en del helt nya filmer inte ens ges ut på BD. För tillfället finns det så sjukt mkt filmer att köpa för en billig penning på dvd att BD faktiskt inte känns särskillt intressant. Och jag tivlar starkt på att allt som getts ut på dvd ens i framtiden kommer att ges ut på BD.

#132

Postad 04 december 2008 - 18:59

passan1
  • passan1
  • Beroende

  • 1 019 inlägg
  • 0

Sorry för mega OT men jag undrar hur många av alla varslade som rösta in de blåa, reflektion : IRONI

Sorry men vad har det att göra med att dom är varslade.
Röstade du själv? ifall inte, så ska du inte snacka om politik överhuvudtaget. Du tyckte inte då varför tycka nu.
100spänn på att du inte rösta o att du aldrig har gjort det.

#133

Postad 04 december 2008 - 19:04

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Svensson kör vidare med sitt dvd och lär kanske uppgradera först när finanskrisen ebbat över om kanske 2 år... men då skulle en uppgradering bli meningslöst eftersom VOD startat på allvar -så det blir aldrig nån uppgradering.

#134

Postad 04 december 2008 - 19:59

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Fast det är ju främst hårdvarutillverkarna som har investerat pengar. Filmbolagen verkar ju inta en rätt avvaktande hållning med tanke på hur segt det går med BD-släpp trots att de i de flesta fall redan har HD-transfers.

Jaså?
Vet du hur många filmbolag som Sony har ekonomiska intressen i?

Ägandet av filmbolag och hårdvaru-tillverkare har blivit ganska komplicerat och ägar-intressena ser mer ut som ett nät, med kopplingar både till höger och vänster. Det var liksom detta faktum som avgjorde saken till fördel för BluRay...

Och det här med att entusiaster helt har slutat köpa dvd är ju nåt jag har väldigt svårt att förstå. Det finns massor av bra filmer som forfarande bara släpps på dvd. Att prioritera ett format före själva filmerna (och filmintresset) är ju inget annat än teknikbögeri och snobbism av värsta sorten.


WTF!!!
Runt 60% av de röstande har valt att INTE köpa fler dvd-filmer (annat än i extrema undantagsfall) för att istället helt och hållet börja samla på BD-filmer. Det må vara att du har svårt att förstå detta, men att kalla oss för "snobbar av värsta sorten" tycker jag antyder lite om vilken självbild man har.

Det är snarare mer "snobbistiskt" att påstå att man är mer intresserad av filmerna än av tekniken bakom filmtittandet.

Jag ser det egentligen som en urusel ursäkt för varför man inte har lagt några pengar på hårdvaran. OM man nu är så genuint intresserad av filmerna, så varför skulle man förneka sej själv möjligheten att se filmerna i bästa tänkbara kvalite? Resonemanget påminner mycket om det som pågick för en massa år sedan när hembio-fenomenet började. Då satt det också en massa griniga gubbar (och kärringar) och gnällde på att vissa entusiaster satsade tusentals kronor i ljud och bild-anläggningar istället för att (som dom) lägga pengarna på filmerna...

Argument som t.ex. En bra film blir inte sämre av att ses utan en hembio-anläggning "poppade" upp lite då och då, bara för att bemötas med att en bra film faktiskt inte heller blir sämre av att avnjutas i bästa tekniska kvalite. Snarare tvärtom!

Varför har du själv en hembio-anläggning om det inte är för att det finns ett intresse av att få ut så mycket teknisk kvalite som möjligt?

Jag är en av många som avstår från att köpa DVD-filmer nuförtiden och som istället satsar varenda "filmkrona" på BD-filmer. Men detta betyder naturligtvis inte att jag är ointresserad av film utan tvärtom. OM jag nu ska betala för att få äga en film, så vill jag naturligtvis ha så hög teknisk kvalite som möjligt på den film jag köper. I annat fall så kunde jag ju lika gärna hyrt filmen eller sett den på någon undermålig "Filmstad".

Att inte alla filmer finns i BluRay-utgåvor redan, får väl snarare ses som en naturlig konsekvens av att formatet är så ungt.

Förresten. Köper du VHS-filmer som ännu inte kommit ut på dvd också?

Äh, att resonera på det viset är både dumt och onödigt provokativt. Det ena intresset utesluter självfallet inte det andra och även om så vore...

...Vem har rätt att uttala sej nedlåtande om någon annan persons intressen.

Gillar jag att pinka åttor i snön så ska du strunta i det, så länge det inte är dina rabatter jag pinkar i. Gillar jag hårdvaror, teknisk utveckling m.m. så är inte detta intresset mindre värt än någon annans film-intresse.

För övrigt så anser jag att snobbism är att "se ned" på andra människor för att de kanske inte har samma värderingar som man själv har.

Sug på den du!

Fast du glömmer bort att om genombrottet för BD drar ut på tiden så kan det mkt väl komma alternativ.

Du glömmer också en sak...

Det finns redan andra alternativ! Skillnaden mellan de andra alternativen är att BD-formatet har ett rejält försprång. Såväl tekniskt och prismässigt.

Försprånget försvinner inte p.g.a. effekterna av någon finanskris, eftersom praktiskt taget ALL form av lyxkonsumtion drabbas av finanskrisen, så även de möjliga alternativen...

Det är nog dags att försöka få en helhetsbild av vad som pågår va?

#135

Postad 04 december 2008 - 20:03

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
haha pissa 8or i snön, du e för skön krasse, keep up the good work.Jag är mkt filmintresserad
och har alltid letat efter bra DVD utgåvor för bästa bild & ljud det är det slut med sen 2 år tillbaka.

Har rensat ur min samling på DVD och endast sparat smalare film samt alla svenska filmer.

Redigerat av henke007, 04 december 2008 - 20:09.


#136

Postad 04 december 2008 - 20:37

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0

Jaså?
Vet du hur många filmbolag som Sony har ekonomiska intressen i?

Ägandet av filmbolag och hårdvaru-tillverkare har blivit ganska komplicerat och ägar-intressena ser mer ut som ett nät, med kopplingar både till höger och vänster. Det var liksom detta faktum som avgjorde saken till fördel för BluRay...


Det är intressant. Tror sony lärde sig en rejäl läxa när de förlorade VHS striden. Varav de gick in i filmindustrin, på de visset kunde styra upp det på ett annat viss. De har en helt klar fördel med äga rätten till filmer som de lägger på sitt eget koncept.

#137

Postad 06 december 2008 - 10:42

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0
Som någon skrev uppe där, köper jag inte den på BD så köper jag den inte alls. Så enkelt är det. Men jag köper bara vissa filmer på BD. Typ The Dark Knight, alla animerade, piratfilmern etc. Stora filmer och animerade med andra ord. Det är där det gör skillnad tycker jag :blink:

#138

Postad 08 december 2008 - 10:56

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0
Intressant ledare som berör Blu Ray och test av nya spelare i december-nummret av Ljud&Bild. Kan kanske få upp intresset en del?
För övrigt så är Sony S550 bästa köp!

#139

Postad 08 december 2008 - 14:41

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0
krasse:

WTF!!!
Runt 60% av de röstande har valt att INTE köpa fler dvd-filmer (annat än i extrema undantagsfall) för att istället helt och hållet börja samla på BD-filmer. Det må vara att du har svårt att förstå detta, men att kalla oss för "snobbar av värsta sorten" tycker jag antyder lite om vilken självbild man har.


Men då erkänner du ju att du prioriterar formatet före filmen? Det är iofs helt ok, även om jag och 99% av befolkningen prioriterar annorlunda.

Det är snarare mer "snobbistiskt" att påstå att man är mer intresserad av filmerna än av tekniken bakom filmtittandet.


Haha.. Jaja.. Om DU tycker att det är snobbigt att prioritera filmintresset före teknikintresset så får det stå för dig. Jag tycker att det du pratar om blir lite som att köpa Porchar och Ferraris utan att ha körkort eller i varje fall utan att kunna eller vara intresserad av att köra bil.

Jag ser det egentligen som en urusel ursäkt för varför man inte har lagt några pengar på hårdvaran. OM man nu är så genuint intresserad av filmerna, så varför skulle man förneka sej själv möjligheten att se filmerna i bästa tänkbara kvalite? Resonemanget påminner mycket om det som pågick för en massa år sedan när hembio-fenomenet började. Då satt det också en massa griniga gubbar (och kärringar) och gnällde på att vissa entusiaster satsade tusentals kronor i ljud och bild-anläggningar istället för att (som dom) lägga pengarna på filmerna...


Jag förstår inte vad du pratar om. Jag har kanske 1500 dvd-filmer. Av dessa har kanske 300 släppts på BD. Fortfarande finns det tusentals filmer att köpa på dvd som kanske aldrig får släpp på BD och det släpps fortfarande massor av film enbart på dvd. Varför skulle man avstå från att köpa de filmer man vill se???? Jag kan iofs tillägga att jag köpt kanske 20-30 BD-filmer, men jag är inte så otroligt imponerad. Dels därför att skillnaden är för liten och dels därför att jag i ett flertal fall har blivit direkt besviken på bilden. Om en BD-film har en onaturlig bild så föredrar jag tom en gammal VHS. Förhoppningsvis så lär sig bolagen så småningom att man inte måste förstärka skärpan på digital väg till den milda grad att vissa äldre filmer ser data-animerade ut.

Argument som t.ex. En bra film blir inte sämre av att ses utan en hembio-anläggning "poppade" upp lite då och då, bara för att bemötas med att en bra film faktiskt inte heller blir sämre av att avnjutas i bästa tekniska kvalite. Snarare tvärtom!


MEN DET ÄR JU INTE DET JAG PRATAR OM! Skärp dig! Säg att du faktiskt råkar bli intresserad av att se en specifik film som du läst eller hört om. Den finns inte utgiven på BD men finns på en bra dvd-utgåva. Innebär det att du avstår från att se den? Blir inte filmintresset lite begränsat om man måste välja film i ett visst format där bara en bråkdel finns utgivet? Eller är det en fråga som du inte förstår eftersom du inte är intresserad av själva filmerna utan bara betraktar alla detaljer i bilden och njuter av ljudet som kommer från precis alla håll och kanter?

Varför har du själv en hembio-anläggning om det inte är för att det finns ett intresse av att få ut så mycket teknisk kvalite som möjligt?


Men det har jag ju! Varför har du själv en värstinganläggning när du inte uppenbarligen inte är särskillt intresserad av film?

Förresten. Köper du VHS-filmer som ännu inte kommit ut på dvd också?


Det händer, även om man får jaga dem på begagnat marknaden och ibland få betala väldigt mkt för dem. Jag har en hög vhs-filmer som inte finns utgivna på dvd eller BD. En bra film är en bra film och om valet står mellan att aldrig se en film och att se den på vhs så vet jag vad jag väljer i varje fall.

Äh, att resonera på det viset är både dumt och onödigt provokativt. Det ena intresset utesluter självfallet inte det andra och även om så vore...

...Vem har rätt att uttala sej nedlåtande om någon annan persons intressen.

Gillar jag att pinka åttor i snön så ska du strunta i det, så länge det inte är dina rabatter jag pinkar i. Gillar jag hårdvaror, teknisk utveckling m.m. så är inte detta intresset mindre värt än någon annans film-intresse.

För övrigt så anser jag att snobbism är att "se ned" på andra människor för att de kanske inte har samma värderingar som man själv har.

Sug på den du!


Visst, men det är fortfarande en lustig paradox att de värsta video och audiofilerna oftast inte är särskillt film eller musikintresserade. Det är typ Pirates of the Caribbean och E-Type för hela slanten.

Du glömmer också en sak...

Det finns redan andra alternativ! Skillnaden mellan de andra alternativen är att BD-formatet har ett rejält försprång. Såväl tekniskt och prismässigt.

Försprånget försvinner inte p.g.a. effekterna av någon finanskris, eftersom praktiskt taget ALL form av lyxkonsumtion drabbas av finanskrisen, så även de möjliga alternativen...

Det är nog dags att försöka få en helhetsbild av vad som pågår va?


Jo, men vi kan nog glömma att BD-spelaren blir årets julklapp i år eller ens de närmsta åren trots att Handeln utsåg den till det redan förra året. Så länge som folk inte har spelarna så fortsätter DVD att vara avgörande för filmbolagen när det gäller att håva in vinster. Man beräknar att Mamma Mia kommer att sälja i 400 000 ex fram till jul vilket är nytt rekord för en film i Sverige. Undrar hur stor andel BD-står för?

Redigerat av Mange_L, 08 december 2008 - 17:27.


#140

Postad 08 december 2008 - 15:40

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0
För att få lite perspektiv på detta: En bra DVD uppspelad på en skapligt bra DVD-spelare ger i princip samma bildkvalitet som jag får på samma film när Canal + Film HD visar den i 1080i (på en 42")!
Med andra ord: Om man anser att DVD inte alls duger nu när det finns Blu Ray, så kan ju samma personer heller inte tänka sig att titta på film på HDTV? (Videobaserat HDTV är dock oftast av bättre kvalitet än DVD.)
Och HDTV är ett "framtidsformat" som ska passa allmänheten inom några år.
Vad jag vill komma till är det som redan påpekats ett antal gånger: DVD duger för de flesta ett bra tag till, även om de har 42"-TV och Blu Ray kommer att förbli ett entusiastformat lika länge.

Jag själv tänker dock skaffa Blu Ray och det beror till stor del på att jag vill ha ett fett LJUD! Men om Svensson inte bryr sig så mycket om bilden så kan ni ju tänka er hur mycket de bryr sig om ljudet (inte alls)! De flesta kör väl med TVn's högtalare eller någon skit-5.1 för 1000 kr paketet och då lär det ju inte spela någon roll att det är DTS HDMA på skivan! Som exempel så kör farsan 2.0 stereo i Pro logic och TROR att han har 5.1 bara för att det låter där bak :) Vad jag säger spelar ingen roll, för det låter ju bättre än med den gamla TV'n...

#141

Postad 08 december 2008 - 23:36

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Men då erkänner du ju att du prioriterar formatet före filmen? Det är iofs helt ok, även om jag och 99% av befolkningen prioriterar annorlunda.


Nej det gör jag inte.
Jag är en snåljåp! Jag vill ha maximal valuta för varenda krona jag satsar i mitt hembio-intresse oavsett om det handlar om mjukvara eller hårdvara. Jag köper inte filmer om jag inte känner mej hyffsat säker på att jag kommer att gilla dom och när jag spenderar pengar på film, så tycker åtminstone jag att det är dumsnålt att välja ett tekniskt sämre format bara för att det är allt ifrån några tior till någon hundralapp billigare. Några tior hit eller dit känns VERKLIGEN dumsnålt när man har satsat en bra bit över 25.000:- på anläggningen!

Haha.. Jaja.. Om DU tycker att det är snobbigt att prioritera filmintresset före teknikintresset så får det stå för dig.

Jag skrev följande också (om du nu missade det?):

För övrigt så anser jag att snobbism är att "se ned" på andra människor för att de kanske inte har samma värderingar som man själv har.

Sug på den du!

Det ovanstående citatet ifrån dej passar väldigt bra in som en exempel på vad jag för övrigt anser vara snobbism!

Tonen är nedlåtande och innehållet är undflyende.
Typiskt snobbism!

Jag förstår inte vad du pratar om. Jag har kanske 1500 dvd-filmer. Av dessa har kanske 300 släppts på BD.

Jag märker det :) ...
Du undviker en aspekt som är viktig för mej, nämligen TIDEN!
Dvd-filmer har sålts 12-13 år. BD-filmer har sålts i 1½-2 år!

Jag köper sällan filmer direkt efter lansering utan jag väntar oftast ett litet tag, för att priserna ska falla lite.
Till skillnad ifrån dej så känner jag inte något överdrivet behov att se en film så fort som möjligt. Faktum är att jag medvetet ligger något år efter lansering av filmer. Kanske är jag mer intresserad av ekonomin i min hobby än vad du är, men detta har INGET ALLS att göra med hur stort mitt filmintresse är. Det har mer att göra med mina ekonomiska prioriteringar.

Det bekymrar mej alltså inte om en film inte just nu för stunden finns att tillgå i BluRay-format. Det finns andra filmer på B.D. som jag kan köpa så länge, medan jag väntar på de övriga. Jag har ändå inte råd att köpa alla filmer jag vill ha av de som redan är släppta.

MEN DET ÄR JU INTE DET JAG PRATAR OM! Skärp dig! Säg att du faktiskt råkar bli intresserad av att se en specifik film som du läst eller hört om. Den finns inte utgiven på BD men finns på en bra dvd-utgåva. Innebär det att du avstår från att se den?

Jag tycker nog att det är du som behöver skärpa dej. Jag har ingenstans antytt att jag avstår från att se en film, bara att jag avvaktar!

Det brinner helt enkelt inte i röven på mej om det släpps en film på dvd just nu som jag vill se. Mina nerver (och röv) har inga problem med att vänta på att filmen ska släppas på BD!

Ska det vara så svårt att förstå?

Blir inte filmintresset lite begränsat om man måste välja film i ett visst format där bara en bråkdel finns utgivet?

Filmintresset ÄR begränsat för mej. Det begränsas av mina allmänna ekonomiska prioriteringar först och främst.
Såvitt jag vet så har de allra flesta människor faktiskt bara begränsade ekonomiska resurser, vilket borde betyda att man måste prioritera.

Men jag är fortfarande inte dumsnål som satsar avsevärda summor på min ljud- och bild-anläggning för att sen av något slags oförnuftig iver köpa ett källmaterial av sämre kvalite.

DET tycker jag är dumt!

En bra film är en bra film och om valet står mellan att aldrig se en film och att se den på vhs så vet jag vad jag väljer i varje fall.

Har du någon kristallkula som kan tala om för dej vad som kommer att släppas i framtiden, eller du är en sådan "filmentusiast" som gråter blod om någon har sett en film som du inte har sett?

Jag tittar på film först och främst för mitt eget höga nöjes skull. För mej är filmtittandet en avkoppling från alla vardagsbekymmer. Mitt liv går inte under om jag "missar" en film så många andra anser att man "måste" se. Det rör mej inte ryggen, eftersom det inte är syftet med mitt hembio-intresse. Jag beklagar alla de som har ett så krävande behov, det gränsar nästan till "fixering" och sådant brukar inte vara hälsosamt i det långa loppet.

Visst, men det är fortfarande en lustig paradox att de värsta video och audiofilerna oftast inte är särskillt film eller musikintresserade. Det är typ Pirates of the Caribbean och E-Type för hela slanten.

Det är bara en paradox för den som inte förstår.

Vissa människor har en fascination för vad man kan åstadkomma med olika tekniska lösningar andra människor är fascinerade av andra saker. Ditt sätt att tänka förstår jag inte. En tekniskt god anläggning KAN faktiskt göra så att man får ett större utbyte av en film, som egentligen kanske är ganska dålig. Precis som många andra grejer kan "lyfta" filmer.

Jag såg nyligen filmen Mamma Mia. Filmen som sådan tyckte jag var ganska dålig (sett till handlingen), men filmen berörde mej ändå mer än väldigt många andra filmer har lyckats med. p.g.a. musiken!

Jag är ingen snobb. Jag bryr mej inte om VAD det är som lyfter en film till en trevlig upplevelse, så länge upplevelsen blir trevlig. Kan jag genom att satsa en hel del kronor på min anläggning åstadkomma en trevligare upplevelse oavsett filmens kulturella kvaliteer så finns det en påtaglig förtjänst i mitt sätt att tänka.

Råkar en film dessutom vara riktigt bra på många plan, så blir ju inte film-upplevelsen sämre för att min anläggning medger hög teknisk kvalite (eller källmaterialet för den delen)...

NOG om detta nu.

I grund och botten så beror våra åsikts-skiljaktigheter på att vi är fundamentalt olika. Du bryr dej kanske mer om kvantiteten film du slukar och deras "mjuka" kvaliteer. Jag bryr mej om valuta för mina satsade pengar och köper bara filmer jag gillar och då i högsta möjliga tekniska kvalite, för att på så sätt få ut så mycket som möjligt av mina satsade kronor...

Det finns ingen anledning att uttala sej nedlåtande om folk som har andra värderingar än en själv.

DET är snobbism!

#142

Postad 09 december 2008 - 02:01

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Nej det gör jag inte.
Jag är en snåljåp! Jag vill ha maximal valuta för varenda krona jag satsar i mitt hembio-intresse oavsett om det handlar om mjukvara eller hårdvara. Jag köper inte filmer om jag inte känner mej hyffsat säker på att jag kommer att gilla dom och när jag spenderar pengar på film, så tycker åtminstone jag att det är dumsnålt att välja ett tekniskt sämre format bara för att det är allt ifrån några tior till någon hundralapp billigare. Några tior hit eller dit känns VERKLIGEN dumsnålt när man har satsat en bra bit över 25.000:- på anläggningen!


Det är inte dumsnålt om det är själva filmintresset som är den stora grejen. Jag köper själv en del nyare filmer på BD och det är ju också på nyare film man märker den största skillnaden. Mitt intresse för film är iofs inte begränsat till nyare film och om man som jag är svag för gangsterfilm från 30-talet, film noir från 40-talet eller Science Fiction från 50-talet så förstår du kanske att BD ger ett begränsat utbud. Det är inte ens nödvändigt med BD för att avnjuta äldre filmer.


Tonen är nedlåtande och innehållet är undflyende.
Typiskt snobbism!


Ok, jag var lite snobbig och nedlåtande när det visade sig att du inte var så intresserad av film utan prioriterade bild och ljud. Sorry för det, men det är också snobbigt att som du säga att du bojkottar massor av bra film bara för att det är fel format.

Jag märker det ...
Du undviker en aspekt som är viktig för mej, nämligen TIDEN!
Dvd-filmer har sålts 12-13 år. BD-filmer har sålts i 1½-2 år!


DVD slog igenom i Sverige 2001 och det är först de senaste åren som folk har köpt upp sig på dvd-recorders och hemmabiosystem i nån större omfattning. Blu-rays största problem är att det kom alldeles för snabbt efter genombrottet för dvd.

Jag köper sällan filmer direkt efter lansering utan jag väntar oftast ett litet tag, för att priserna ska falla lite.
Till skillnad ifrån dej så känner jag inte något överdrivet behov att se en film så fort som möjligt. Faktum är att jag medvetet ligger något år efter lansering av filmer. Kanske är jag mer intresserad av ekonomin i min hobby än vad du är, men detta har INGET ALLS att göra med hur stort mitt filmintresse är. Det har mer att göra med mina ekonomiska prioriteringar.


Eftersom mitt intresse för de senaste filmerna är rätt begränsat så gör inte jag det heller.

Det bekymrar mej alltså inte om en film inte just nu för stunden finns att tillgå i BluRay-format. Det finns andra filmer på B.D. som jag kan köpa så länge, medan jag väntar på de övriga. Jag har ändå inte råd att köpa alla filmer jag vill ha av de som redan är släppta.


För mig så funkar inte mitt filmintresse på det sättet. Om jag gräver djupare i nån genre och det finns filmer jag vill se så köper jag dem. Kanske på BD om de finns ute annars duger dvd bra. Sanningen är dessutom den att alla titlar som har getts ut på dvd knappast lär hitta ut på BD. Det finns massor av gamla kultfilmer eller smalare filmer där det helt enkelt aldrig skulle löna sig att kosta på en riktig restaurering och HD-transfer och därmed så blir det inte heller lönsamt att ge ut dem igen. Visst kommer de kanske ut på BD, men i så fall blir det ju inte med bättre bildkvalitet. Men om man bara gillar de stora breda Hollywood-filmerna så är kanske den aspekten svår att förstå. Det är därför jag antar att folk som säger att de aldrig mer köper dvd antagligen har en något begränsad filmsmak.

Vissa människor har en fascination för vad man kan åstadkomma med olika tekniska lösningar andra människor är fascinerade av andra saker. Ditt sätt att tänka förstår jag inte. En tekniskt god anläggning KAN faktiskt göra så att man får ett större utbyte av en film, som egentligen kanske är ganska dålig.


Och jag förstår inte ditt tänkande. Skit ser ut som skit och luktar som skit oavsett du tittar på det med förstoringsglas i neonljus.
Filmens kvaliteter är det primära för mig och det du just har skrivit stärker bara min tes om att de flesta som köper dyra anläggningar och yrar om HD egentligen inte är särskillt intresserade av film. Jag skriver bara vad jag tycker om det. Det är inte mer snobbism att göra det än att rata filmer bara för du inte ser skådisarnas pormasker i HD på din 25 000 kronors anläggning.

Men nog om det! Jag vill inte gräla med dig om det. Vi har olika intressen och prioriteringar. Nu handlade väl tråden mer om hur det går för BD framöver och hur krisen påverkar formatet. Jag tror i varje fall att den kommer att slå rätt hårt mot tillväxten av BD.
Inte så att BD försvinner, men DVD lär hänga med i många år till. Ur branchens perspektiv så tror jag utvecklingen för BD är en rejäl besvikelse och det kan stå dem dyrt om de inte får tillbaks de enorma summor som de har satsat. Flera elektronikgiganter är redan på väg in i ekonomiska bekymmer pga lågkonjunkturen.

Redigerat av Mange_L, 09 december 2008 - 02:05.


#143

Postad 09 december 2008 - 13:56

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Men nog om det! Jag vill inte gräla med dig om det. Vi har olika intressen och prioriteringar.

Sant!
Och så tänker vi nog lite annorlunda, när jag vill ha maximal kvalite på det filmer jag köper och du prioriterar att få hem filmer även om de inte för närvarande har släppts i BD-format.

Den fundamentala skillnaden ligger nog i att mitt hembio-intresse för mej går ut på att koppla av från vardagen och så som jag uppfattar det så grundar sej ditt hembio-intresse i att utforska filmens värld.

Två helt skilda världar, som bara råkar ha mycket gemensamt.

Nu handlade väl tråden mer om hur det går för BD framöver och hur krisen påverkar formatet. Jag tror i varje fall att den kommer att slå rätt hårt mot tillväxten av BD.

Och jag tror att finanskrisen kommer att slå hårt i allmänhet mot lyxkonsumtion, men att BD har förutsättningarna för att kunna komma undan finanskrisen lindrigare än resten av branschen. Just för att BD är nytt och inte innehar någon större marknadsandel...

Discshop bekräftar t.o.m. detta till viss del:
– Henrik Oscarsson, affärsområdeschef på e-handelsföretaget Discshop

– Våra bluray-filmer har ökat med 268 procent i försäljning jämfört med samma period förra året, berättar Henrik Oscarsson, affärsområdeschef på e-handelsföretaget Discshop och fortsätter:

– Den senaste Batman-filmen säljer till och med mer på bluray än på vanlig dvd, något som aldrig har hänt förut.


Nu handlar det än så länge bara om EN film hos EN filmförsäljare, men det måste börja någonstans och detta är ett tecken så gott som något på att utvecklingen går framåt med stormsteg för BD-försäljningen TROTS finanskris!!!

#144

Postad 09 december 2008 - 15:32

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Den fundamentala skillnaden ligger nog i att mitt hembio-intresse för mej går ut på att koppla av från vardagen och så som jag uppfattar det så grundar sej ditt hembio-intresse i att utforska filmens värld.

Två helt skilda världar, som bara råkar ha mycket gemensamt.

Intressant synpunkt. Det finns alltså,
1: Filmnördar som ser film som kultur och därför ser på film oavsett medie. Dit hör tex filmresenscenter som ser DVD på laptopen bara för att de ska se den.
och så finns det,
2: Hembio-nördar, som de flesta av oss, som ser film som ren underhållning och för det ska vara maximalt underhållande krävs det också maxiamlt god kvalitet på både medie och anläggning att spela upp den på. Sedan är det av sekundärt intresse hur många getingar eller stjärnor filmen fick! Exempelvis Pirates-filmerna, egentligen töntiga pocornrullar för 10-åringar, men maximalt underhållande. Ska själv köpa Blu Ray-boxen med dessa så fort jag skaffat en spelare efter jul.

#145

Postad 09 december 2008 - 17:09

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0
Börjar bli bra drag i tråden :(

Redigerat av Svante Skoog, 09 december 2008 - 17:10.


#146

Postad 09 december 2008 - 21:04

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0
krasse:

Den fundamentala skillnaden ligger nog i att mitt hembio-intresse för mej går ut på att koppla av från vardagen och så som jag uppfattar det så grundar sej ditt hembio-intresse i att utforska filmens värld.


Exakt! För mig är väl film lite mer än bara ett sätt att fly vardagen, även om det såklart är det också. För mig är BD inget mer än en vidareutveckling av DVD och att en sån skulle komma förr eller senare var väl inte direkt oväntat, men det är inget som jag blir tokupphetsad över. Om några år så köper jag kanske fler filmer på BD än på DVD, men i dagsläget gör jag det inte. Filmupplevelser är beroende på så mkt mer än bara bild och ljud och jag kan faktiskt helt ärligt säga att jag kan få en alldeles utmärkt upplevelse av att kolla en film på min laptop när jag tex åker tåg mellan Stockholm och Göteborg. Även om jag är medveten om att det är så icke-optimalt som det bara kan bli så är det väldigt nice att kunna fly in i en film när man gör nåt som man avskyr. Typ reser kollektivt. :(

– Våra bluray-filmer har ökat med 268 procent i försäljning jämfört med samma period förra året, berättar Henrik Oscarsson, affärsområdeschef på e-handelsföretaget Discshop och fortsätter:

– Den senaste Batman-filmen säljer till och med mer på bluray än på vanlig dvd, något som aldrig har hänt förut.


En ökning med 268% jämfört med samma tid förra året säger väl kanske inte så mkt eftersom det lär ha sålts ruskigt få BD-filmer för ett år sen. Däremot så är det mer imponerande om nya Batman faktiskt säljer mer på BD än DVD hos Discshop (även om just Discshop kanske inte riktigt speglar hur hela marknaden ser ut). Jag är faktiskt lite fövånad, men å andra sidan så är det väl oftast hemmabiofolket som köper filmer direkt när de släpps medan den stora massan brukar vänta lite tills priserna går ner. Batman är väl dessutom ett utmärkt exempel på en film där folk verkligen vill ha så bra bild och ljud som möjligt så har du en BD-spelare och vill ha den direkt vid släppet så är det ju klart att man köper den på BD.

Jag drog just i väg en beställning själv! Det är klart att man vill se Jokerns fula anlete och smackande med munnen i HD! :D

Redigerat av Mange_L, 09 december 2008 - 21:19.


#147

Postad 09 december 2008 - 23:12

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Intressant synpunkt. Det finns alltså,

2: Hembio-nördar, som de flesta av oss, som ser film som ren underhållning och för det ska vara maximalt underhållande krävs det också maxiamlt god kvalitet på både medie och anläggning att spela upp den på.

Jag tror att punkt 2 berör en ganska central punkt. Åtminstone för mej.

Nog för att jag är väldigt intresserad av teknik i allmänhet och hembio-teknik i synnerhet, men min filosofi grundar sej på min personliga målsättning med min hembio-anläggning, nämligen avkoppling ifrån vardagen.

Enligt min uppfattning så är det lättare att koppla av ifrån vardagslivet ju mer inlevelse en filmstund förmedlar. Självklart så har filmens "mjuka" kvaliteer en väldigt stor betydelse för detta, men det har också de tekniska aspekterna av filmen. Vissa filmer ÄR så pass bra så att man kan förlora sej i filmens handling utan att ha någon "värsting" anläggning. Jag tror banne mej att t.o.m. svartvit bild och mono-ljud skulle kunna åstadkomma detta om bara filmen är tillräckligt bra.

Men har man en anläggning som medger avnjutning av film i hyffsat hög kvalite, så ökar inlevelsen även om filmens mjuka kvaliteer inte riktigt hänger med den tekniska kvaliten. Dessutom så blir inte inlevelsen sämre när man faktiskt ser på en RIKTIGT bra film heller, utan snarare tvärtom.

Jag har t.ex. sett "Dansar med vargar" (en av mina favoriter) både på 28" mono-tv, 32" widescreen +medioker DPL-anläggning och i 95" med nuvarande ljudanläggning (tyvärr inte med BD som källa) och jag lovar...

...I 95" med nuvarande anläggning ger VERKLIGEN mer inlevelse än vad den gamla mono-tv'n gav, även om jag tyckte filmen var bra redan på mono-tv'n. Just nu längtar jag efter att få möjlighet att se filmen igen men med BD. som källa, eftersom de storslagna landskaps-scenerna verkligen inte görs någon rättvisa i PAL-format.

Det är detta jag har som grund för när jag påstår att tekniskt hög kvalite på återgivningen av en film, faktiskt till viss del kan rädda en film från att vara ett totalt fiasko till att åtminstone vara sevärd och kanske trots bristerna kan erbjuda ett par timmars avkoppling ifrån vardagen.

Ett annat exempel:
"Starship Troopers"...
...Detta (enligt mej) fullständiga fiasko till film. Hur illa jag än tycker om filmen, så funkar filmen ändå som ett distraktionsmoment ifrån vardagen p.g.a. dess relativt höga tekniska kvalite. Ljudet är omslutande med aggressiv användning av samtliga ljudkanaler i anläggningen och bilden är OK (ifrån DVD) även då den "blåses upp" till 95" -storlek...

Hade den filmen enbart funnits i svartvit utgåva med monoljud, så hade jag aldrig ens sett klart filmen. I färg gör sej filmen lite bättre bland annat för att färgerna i filmen är ganska mustiga och med fullt surround-ljud, så lyfter filmen ytterligare.

För min del så har alltså den tekniska kvalite'n hos återgivningen en påtaglig betydelse, oavsett hur bra filmen är vad gäller handling och åskådarnas prestation.

Självklart utesluter det ena inte det andra.
Jag är givetvis mer intresserad av filmer som faktiskt ÄR ruskigt bra oavsett teknisk kvalite, men med mina ekonomiska begränsningar så prioriterar jag BD före något annat format. Utbudet av intressanta BD-filmer är tillräckligt stort för att min ekonomi inte ska tillåta ett inköp av samtliga intressanta BD-filmer på en gång och därmed så finns det inte heller någon anledning för mej att börja snegla på vilka filmer som enbart erbjuds i dvd-format.

Det må vara att jag kanske en dag hamnar i en annan situation, när jag har "plundrat" BD.-marknaden på de filmer jag tycker är intressanta. DÅ kanske jag börjar snegla på vad det finns för något intressant på DVD, men där är jag inte ännu och jag tvivlar på att jag någonsin kommer att nå dit också, med tanke på att antalet BD.-släpp ökar fortare än vad jag hinner köpa hem dom...

Med detta så känns det lite som att vi uppnått något slags "konsensus" i frågan om varför (åtminstone) jag väljer BD-filmer före DVD-filmer...

...Jag tror iallafall inte att jag kan förklara mitt val bättre än så här...

För att (åtminstone lite) återgå till trådens ämne, så har jag en växande känsla av att det har "hänt" något med hembio-marknaden det senaste året...

Något som faktiskt talar för BD-formatet och som även ser positivt ut för framtiden.

När Dolby Surround introducerades för hemmabruk, så var det en otroligt "nischad" produkt som inte sågs med blida ögon ifrån något håll.

Hifi-entusiasterna fnyste åt hela konceptet med att fler högtalare än två. Argumenten då (som nu) var att det är bättre att lägga pengarna på 2 bra högtalare istället för 5-6 sämre...
Film-entusiasterna fnyste åt konceptet också med motiveringen att det är bättre att lägga pengarna på film, istället för hårdvara.

Sen fick hembio-fenomenet luft under vingarna när svenssons fick nys om konceptet med "bio hemma". Sedan dess så har utvecklingen präglats av en ständig jakt på nya tekniska landvinningar. Centerhögtalare utvecklades av alla välrenommerade högtalar-tillverkare. Subbas-högtalare likaså, Stereovideon fick en oväntat stor spridning eftersom den var grunden för en "bio-upplevelse" i hemmet. Sen kom DVD-spelarna och satte världen i gungning. Inte främst för dess betydligt högre tekniska bild- och ljud-kvalite utan kanske mest p.g.a. fördelarna i handhavandet. Nu var det slut med bandsallad, dåligt trackande videohuvuden, tillbaka-spolning av filmer man sett. REJÄLT mycket snabbare hoppande mellan olika scener. Inledande menyer och olika valmöjligheter var också frestande aspekter. Den högre tekniska kvalite'n var bara "grädde på moset" hos svenssons.

Sen lanserades "Widescreen-tv apparaterna" som i huvudsak erbjöd högre teknisk bildkvalite, dock inte helt smärtfritt, men även om dessa sålde bra, så var det många som behöll sina gamla vanliga 28" 4:3-tv apparater inte minst p.g.a. barnsjukdomarna hos 16:9-apparaterna. Nu senast fick publiken tillgång till dagens moderna "platta tv-apparater". Återigen så har vi sett en rusning efter dessa "platta" tekniska underverk, som dessutom har öppnat för möjligheten att öka bildstorleken ganska rejält.

En röd tråd i hela denna utveckling har varit att bild-kvalite och ljudkvalite har fått stå tillbaka som "grädde på moset". Det är främst funktionalitet som har varit det som sålt grejerna. Platta tv-apparater har sålts i massor p.g.a. att de har varit mer möbleringsvänliga (enligt dagens mode-ideal). DVD-spelarnas främsta fördel har varit handhavandet.

BD. erbjuder inte något revolutionerande om man ser till funktionaliteten, men säljer som smör i solsken ÄNDÅ!

Jag tror att det som har hänt är att utvecklingen av funktionalitet har stagnerat lite för en kort stund, men folk har vant sej vid att utvecklingen går framåt och därför titta folk lite mer på vad som komma skall och det som kommer nu är högre teknisk kvalite hos bild och ljud.

Många sitter med moderna "platta tv-skärmar" och har upplevt att även om bilden blev större så blev den inte nämnvärt bättre och i många avseenden blev den faktiskt sämre. Efter flera års försäljning av platta tv-apparater så har "folk" i allmänhet så smått börjat inse att det krävs lite mer än en digital-box för att tv'n ska kunna visa upp vad den går för.

Intresset som är orsaken till att "folk" i allmänhet har försökt hänga med i utvecklingen av funktionalitet, har till viss del "styrts" över till att titta lite mer på den tekniska kvaliten.

Idag så ska man inte bara titta på film i sin egen hembio-anläggning. Idag är det inte heller tillräckligt med ljud ifrån alla håll och kanter (det fick man ju redan med DPL). Nu har turen kommit till främst bildens tekniska kvalite och fler och fler människor börjar bli frestade att "titta lite närmare" på vad BD kan erbjuda för bildkvaliten.

DET tror jag är en grundläggande orsak till varför BD-försäljningen ökar så stadigt trots finanskriser m.m. och det är också orsaken till att jag tror att vi kommer att få se en ganska trevlig utveckling av den tekniska kvaliten ett tag framöver.

Åtminstone tills nästa stora kvantum-språng när det funktionalitet når oss. Fram tills dess så kommer vi att få se hur tekniken "finslipas" för att maximera den tekniska kvaliten per krona hos både bild och ljud ett tag framöver och det är något jag gillar skarpt!

Redigerat av Unregistered959, 09 december 2008 - 23:36.


#148

Postad 11 december 2008 - 11:42

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0
Eftersom det nu är bevisat att Blu-Ray säljer RIKTIGT bra speciellt nu när The Dark Knight släpptes så känns denna tråd hyffsat oaktuell :)

#149

Postad 11 december 2008 - 11:44

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Precis nu säljs det spelare och filmer som smör. :)

#150

Postad 11 december 2008 - 19:04

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Eftersom det nu är bevisat att Blu-Ray säljer RIKTIGT bra speciellt nu när The Dark Knight släpptes så känns denna tråd hyffsat oaktuell ;)

Denna tråden har varit inaktuell ända sedan HDDVD dödförklarades, eftersom BluRay-formatets tillväxttakt har ökat stadigt ända sedan dess. Det har iochförsej tagit ett bra tag för vissa att inse att att BD faktiskt inte alls säljer dåligt utan tvärtom har uppvisat en försäljningsuppgång som vi nog aldrig tidigare har sett inom vår hemmabio-hobby...

Inte konstigt att så många har reagerat med bestörtning när man har läst rubriken: "BluRay säljer sämre än väntat"!!!

Det stämmer ju helt enkelt inte och dåliga "halvsanningar", såväl som rena lögner brukar ju uppröra initierat folk...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.