Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nu vill EU bestämma ljudvolymen

54 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 december 2009 - 19:19

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlägg
  • 0
Läs mer här

#2

Postad 14 december 2009 - 20:00

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Ska inte EU införa en lag att bilarna bara får gå så fort som maxhastigheten i gällande land också då?

Vilket j*vla skitsnack! :(
Det är ju knappast någon som är tvingad att lyssna på "för hög" volym i sim mp3 spelare!

"Storebror" tycker visst om att få bestämma... ;)

#3

Postad 14 december 2009 - 20:17

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Nä, det är väl bara att vrida ner volymen om man känner att man får ont i öronen, man stör ju ingen annan med en Mp3 spelare, det hade ju varit en sak om jag hade spelat för högt på stereon och grannarna hade börjat klaga :(

#4

Postad 14 december 2009 - 20:34

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Det är ju lika dant med allt i sammhället. Ett fåtal som inte fattar att de inte kan lyssna på max volym utan att skada hörseln, ett fåtal som inte fattar att man inte ska slänga smällare o raketer på allt o alla etc. etc. Ett fåtal pappskallar gör att vi alla får dras med nya lagar o regler bara för pappskallarna inte tänkt efter.

#5

Postad 14 december 2009 - 20:39

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Tycker det visar på att en del av Eu är överbetalda nissar som måste hitta på nya saker att utreda för att de inte skall ses som överflödiga. Det märkliga är, att man inom EU inte förstår att de är överflödiga.

#6

Postad 14 december 2009 - 20:52

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Tror normen i arbetsförhållanden är 8 timmar på 85dB i staterna, ju högre upp i decibel därefter desto kortare tid för arbete blir det, fast då övergår man till öronskydd istället, men i det här mp3 fallet kan ungarna faktiskt skada öronen permanent.

#7

Postad 14 december 2009 - 20:59

Unregistered62469361
  • Unregistered62469361
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0

Nä, det är väl bara att vrida ner volymen om man känner att man får ont i öronen, man stör ju ingen annan med en Mp3 spelare, det hade ju varit en sak om jag hade spelat för högt på stereon och grannarna hade börjat klaga :(


Faktum är att det kan vara rätt störande att sitta bredvid någon på bussen med mp3 spelare på hög volym. Det "sipprar" ut ganska mycket ljud från hörlurarna. Men man hör inte vad dom spelar bara att dom spelar. Sen behöver det kanske inte till ett förbud mot det, men i allafall.

#8

Postad 14 december 2009 - 21:03

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 0
Hur ska det fungera när det finns olika typer av hörlurar med olika impedans och effektivitet? Bara en sådan sak kan ju skapa skillnader på 10dB eller mer med samma volyminställning.

Sedan skiljer sig ju ljudintensiteten mellan olika material också. I mitt CD-bibliotek lyssnar jag på de mest aggressivt mastrade skivorna nästan 30dB lägre än de mest försiktigt mastrade. Alltså krävs det system för volymutjämning för att kompensera för det.

#9

Postad 14 december 2009 - 21:59

rson39
  • rson39
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Det är roligt när dem tror att vi inte ens kan ställa in volymen bra på våra mp3-spelare. :(

Jag är väldigt för ett medlemskap i EU men alla dessa restriktioner och förbudslagar är ju ett rent ****.

#10

Postad 14 december 2009 - 22:29

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0
De kan väl sätta en lag hur en skiva ska spelas in och mastras istället :(

#11

Postad 14 december 2009 - 23:15

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Jo, det har du rätt i :(

Mvh Per

Faktum är att det kan vara rätt störande att sitta bredvid någon på bussen med mp3 spelare på hög volym. Det "sipprar" ut ganska mycket ljud från hörlurarna. Men man hör inte vad dom spelar bara att dom spelar. Sen behöver det kanske inte till ett förbud mot det, men i allafall.



#12

Postad 14 december 2009 - 23:25

passan1
  • passan1
  • Beroende

  • 1 019 inlägg
  • 0
Det är ju vissa frekvenser som är skadligare än andra, dom kanske ska strypa vissa frekvenser över 85db,,,jäklar va konstigt det kommer att låta då,,,, :(

#13

Postad 14 december 2009 - 23:41

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

  • 1 029 inlägg
  • 0
Minst tre pers i min umgängeskrets har skadad hörsel. Det verkar vara en riktig jäkla pina och öron och trumhinnor är inget som finns på reservdelslagret direkt. I samtliga fall har det hela börjat med konserter, och kanske förvärrats med ihärdigt lyssnade i lurar.

Finns en poäng med reglering, och det är väl att frågan bordsläggs och ges utrymme i medierna. Lite upplysning på köpet mao.

#14

Postad 14 december 2009 - 23:45

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

  • 2 143 inlägg
  • 0
Mycket bra initiativ av EU.

#15

Postad 15 december 2009 - 00:14

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0
De kunde gjort något vettigt istället, t ex begränsat den maximala tillåtna dynamikkompressionen på CD, TV-utsändningar och radio osv.

Det är inte konstigt att folk får hörelskador om de lyssnar på dynamislaktad Absolute Music osv.

#16

Postad 15 december 2009 - 01:40

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

  • 874 inlägg
  • 0
Jag anser att var och en person i världen ska få bestämma om dom vill lyssna på hög volym eller inte, och därmed så ska dom ge attan i att sänka volymen till oss i våra fina mp3-spelare.

Alla är ansvariga för sig själv, och då får dom skylla sig själv om dom skadar hörseln också.

#17

Postad 15 december 2009 - 08:01

RalphA
  • RalphA
  • Lärjunge

  • 261 inlägg
  • 0

De kunde gjort något vettigt istället, t ex begränsat den maximala tillåtna dynamikkompressionen på CD, TV-utsändningar och radio osv.

Det är inte konstigt att folk får hörelskador om de lyssnar på dynamislaktad Absolute Music osv.



Håller helt med, få dem att förbjuda kompressionsinflationen som dessa korkade producenter håller på med. Fatta att folk vill HA dynamik, i alla fall vi som har anläggningar som klarar det.

#18

Postad 15 december 2009 - 10:31

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Troligtvis leder detta till att kompressionsgraden ökar. De ser nog till att ALLT låter lika starkt. Musiken kommer bra....NOT! :(

#19

Postad 15 december 2009 - 10:36

RalphA
  • RalphA
  • Lärjunge

  • 261 inlägg
  • 0
Om man tycker att detta är ett problem med odynamiska mastringar, så skall man absolut gå med i http://turnmeup.org/

Men det finns ljuspunkter, läs om Guns'n Roses senaste album på sajten... :(

#20

Postad 15 december 2009 - 10:45

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Det är ju lika dant med allt i sammhället. Ett fåtal som inte fattar att de inte kan lyssna på max volym utan att skada hörseln, ett fåtal som inte fattar att man inte ska slänga smällare o raketer på allt o alla etc. etc. Ett fåtal pappskallar gör att vi alla får dras med nya lagar o regler bara för pappskallarna inte tänkt efter.

10 miljoner = "Ett fåtal"?

#21

Postad 15 december 2009 - 11:05

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Svårt att reglera och enkelt att gå runt.
Som sagt - olika hörlurar ger olika effekt given samma inställningar på spelaren. En del läcker, en del sänder in allt, en del har en egen förstärkning.

Gå runt - bara fixa en egen liten förstärkare på hörluren.

Visst, lovansvärt men det handlar om kunskap. Dock vet vi alla att det är svårt att pränta in i en pre-pub eller pubertal ungdom vad som kan vara skadligt för dem.

#22

Postad 15 december 2009 - 14:16

Great_Grumbledock
  • Great_Grumbledock
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Lika bra att de inför en maxstandard, alldeles för många i dagens samhälle med alldeles för lite vett. Skulle folk bara tänka lite mer skulle vi inte behöva systembolaget, hastighetsgränser m.m. Personligen kan jag mig inte minnas när jag kände behovet av mer än 85 (110)db från min mp3, känns som man klara sig under den gränsen när man lyssnar (även på "dålig" musik)...

#23

Postad 15 december 2009 - 17:08

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

Jag anser att var och en person i världen ska få bestämma om dom vill lyssna på hög volym eller inte, och därmed så ska dom ge attan i att sänka volymen till oss i våra fina mp3-spelare.

Alla är ansvariga för sig själv, och då får dom skylla sig själv om dom skadar hörseln också.


Precis, bara för jag borrar mig själv i benet så kan vi ju inte förbjuda borrmaskiner?

Nej storebror ska visa oss vägen hela tiden och ingen ska få klara sig själv..

Men vi har oss själva att skylla på, det var oss medborgare som sa ja till EU-medlemskap??

(och hur min åsikt om EU framkom ganska tydligt :))

Själv spelar jag musik ifrån högtalaren i mobilen..jag slipper hörselskadorna och jag har lättare för mig att vrida på kroppen, då jag oftast tappar ena hörluren eller fastar i sladden när jag cyklar.

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 15 december 2009 - 17:11.


#24

Postad 15 december 2009 - 17:17

2infinity
  • 2infinity
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Fånigt förbud. Att en del spelar för högt och förstör sin hörsel är ett faktum men att man inte själv skall få reglera volymen är dåligt. Dock så kanske spelare ska ha info om ca. hur hög decibel den spelar och att det står i manualen vilken rekommenderad maxdecibel den har för att inte skada öronen. Så de som faktikt bryr sig inte råkar ut för skador av misstag. Vad jag vet så är öronen mer kännsliga än många tror.

#25

Postad 15 december 2009 - 19:32

Unregistered951e827d
  • Unregistered951e827d
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0

10 miljoner = "Ett fåtal"?



Tja, 2% är väl inte så många? :)
2% av 500 miljoner...


Men vi har oss själva att skylla på, det var oss medborgare som sa ja till EU-medlemskap??
...


Ja, förvisso vann Ja-sidan 1995 men lissabonföredraget som införts nu i höst har man enbart fått rösta om på Irland och i Frankrike.. På Irland röstade de som bekant två gånger eftersom det blev "fel" resultat. Blev nej i Frankrike med men det var en tidigare version de röstade om.. befolkningen skulle säkert sagt ja till den nya :unsure:

#26

Postad 15 december 2009 - 22:42

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Man tycker ju att det borde finnas större problem i världen att lösa än folks musikvanor!

#27

Postad 15 december 2009 - 23:06

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Det är ju helt omöjligt att införa en sådan standard. Det är bara att byta lurar... Hur skulle det kunna fungera?

#28

Postad 16 december 2009 - 07:52

AshtrayY
  • AshtrayY
  • Lärjunge

  • 373 inlägg
  • 0
Jag tycker vi ska förbjuda ALLT skadligt.

Inget ljud (tänk på hörseln).
Inget ljus (tänk på synen).
Ingen mat (tänk på fettman).
Inget vatten (tänk om man drunknar).

Vi måste få bort allt farligt, annars kan vi dö.

/Ash

#29

Postad 16 december 2009 - 08:11

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Jag som trodde EU hade nått botten när dom skulle lägga sig i hur böjd en gurka eller banan fick vara.

Nu detta?

#30

Postad 16 december 2009 - 19:52

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Önskar en sån här regel fanns när jag var liten. Man har ju rätt dålig koll som barn och bandspelaren gick varm, det plus alla discon man hängde på när Mr Vain var det hetaste som kunde spelas har resulterat i tinnitus.
Men det låter bara som ett vattenfall plus testpipet från SVT's testbild hela tiden, när jag är sjuk eller trött ökar ljudet och överröstar detta allt inkommande ljud. Somna när det är tyst? Glöm det! Ligga under bar stjärnhimmel och njuta av tystnaden? Glöm det!

En sån här grej är kanon för barn, precis som hjälmtvång. Dock kan vuxna få meka hur de vill med deras härsel men barn skall skyddas.

#31

Postad 16 december 2009 - 20:10

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

En sån här grej är kanon för barn, precis som hjälmtvång. Dock kan vuxna få meka hur de vill med deras härsel men barn skall skyddas.

+1 ;)

#32

Postad 16 december 2009 - 20:41

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Jag instämmer med Kenta777 och Audio Code 3.

#33

Postad 16 december 2009 - 23:02

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

  • 604 inlägg
  • 0
Varför inte förbjuda musik helt? I alla fall ond ungdomsmusik som kan förstöra hörseln.

Sen borde alla ishallar brännas ner, folk kan ju ramla och bryta lårbenshalsen. Även alla spisar borde bara gå att skruva upp till "ettan" så att man inte kan bränna sig så mycket...

Som någon tidigare sa så är det enda det leder till är att vi få ännu fler "söndermastrade" inspelningar helt utan dynamik...

#34

Postad 17 december 2009 - 01:38

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Varför inte förbjuda musik helt? I alla fall ond ungdomsmusik som kan förstöra hörseln.

Sen borde alla ishallar brännas ner, folk kan ju ramla och bryta lårbenshalsen. Även alla spisar borde bara gå att skruva upp till "ettan" så att man inte kan bränna sig så mycket...

Som någon tidigare sa så är det enda det leder till är att vi få ännu fler "söndermastrade" inspelningar helt utan dynamik...


Skillanden är att om du bryter benet så läker det, det gör inte öron. Och någon längre upp i tråden skrev att det är väl bara att skruva ner om det gör ont i öronen, problemet är att det inte behöver göra ont i öronen för att du ska få en permanent hörselskada.
Jag har själv tinnitus som jag fick pga att jag var slarvig med hörselskydd på jobbet för så där 20 år sen, kan idag inte gå på konsärer eller bio eller vara på andra ställen med starka ljud utan att ha öronproppar och det är inte särskilt kul när det periodvis tjuter i öronen heller, jag har dock tur och slipper tjutandet om jag är försiktig och inte utsätter mig för starka ljud dvs ljud över 90-100 db.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 17 december 2009 - 01:39.


#35

Postad 17 december 2009 - 06:25

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Ganska spännande läsning när liknande förslag läggs fram. Man tar alltid upp hur hemskt detta är för en men glömmer att det finns en värld utanför en själv. Tänker man ett steg längre så kanske man inser att det finns en marknad för något liknande.
Om jag hade haft en unge så hade jag köpt en spelare med den här funktionen, snarare än letat efter en som inte hade den.

Ska man trilla på isbanan och bryta lårbenshalsen som någon skrev ovan här så lär man antingen vara rätt gammal eller så gör man saker på isen som man kanske kan anse att det är en risk man får ta, t.ex. spela hockey.

Dock räcker det med att råka vrida upp volymen på max en gång för att hörseln för alltid ska vara kass.

Jag anser att det är en bra funktion, men den ska gå att kunna justera eller stänga av.
Som vanligt när beslutsfattare ska fixa jobb åt sig själva och lägga fram förslag så är de inte genomtänkta - de verkar tro att volymen i ett givet läge och given låt alltid är konstant men de borde plugga lite hörlursteknologi så de ser att olika lurar behöver olika mycket effekt så har man otur när man tjackar nästa mp3-spelare så är ljudet så lågt att man knappt hör något tack vare sina tungdrivna hörlurar.

#36

Postad 17 december 2009 - 09:16

Lazaroth
  • Lazaroth
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0

...


Håller med dig till 100%.

#37

Postad 17 december 2009 - 11:28

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0
Idag finns det redan inställningar i MP3-spelaren där man kan ändra maxvolym. Och precis som Kenta777 skrev ("En sån här grej är kanon för barn, precis som hjälmtvång. Dock kan vuxna få meka hur de vill med deras härsel men barn skall skyddas.") så är det en förälders ansvar samt allas ansvar.

Till att börja med så var mina föräldrar på mig när jag var liten att jag inte fick spela för högt pga risken för just hörselskador. Dom informerade mig, varnade mig och ibland dubbelkollade min spelare. Hade jag missbrukat detta så hade de på en gång tagit spelaren i beslag. Då har de enligt mig gjort vad de kan.

Sen lever vi i en tid där det är enkelt att upplysa i flera sorters medier och varningskampanjer. Hörseln är viktig för gemene man men vad gör elektronikkedjorna för att värna om sina kunders hörsel? Ger dom några varningssignaler om vilka risker för högt ljud innebär? Vi måste upplysa mer, inte införa förbud. Det är fel väg att gå. Jag personligen tycker att en försäljare har ett stort ansvar att upplysa om risken deras produkt, som de säljer, kan medföra. Dom är den sista länken mellan produkt och användare. Förhoppningsvis pratar de samma språk, kan ge ett professionellt intryck och lyfta ett varningens finger som tas på allvar!

Och för att knyta ihop påsen i min text så tycker jag (lärd) att varje person är sitt eget skyddsombud. Har man barn är man även deras skyddsombud. Förhoppningsvis har ett barn två "skyddsombud".


/Christian

#38

Postad 17 december 2009 - 16:42

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

Till att börja med så var mina föräldrar på mig när jag var liten att jag inte fick spela för högt pga risken för just hörselskador. Dom informerade mig, varnade mig och ibland dubbelkollade min spelare. Hade jag missbrukat detta så hade de på en gång tagit spelaren i beslag. Då har de enligt mig gjort vad de kan.


Du var ett bra barn kan jag läsa, jag känner dock till flera barn som bara för att testa gränser osv gör precis tvärt om vad föräldrarna förmanar, riktigt unga barn som idag har tillgång till mp3-spelare kanske är för små för att ens ta till sig av föräldrars förmaningar?
I vilket fall så kräver det endast ett tillfälle då ungen skruvar upp volymen så kan det vara kört.

Till er andra som skriver om stympa ben osv så kan jag lätta era sinnen genom att skriva att det är ni konsumenter som bestämmer. Lägg inte pengarna på de märken som i framtiden kommer köra med den här låsningen så ska ni se att det snart blir förändring igen. Cash is king.

#39

Postad 17 december 2009 - 19:25

hakro807
  • hakro807
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Problemet är att hörselskador smyger sig på. Du kan lyssna någon timme per dag utan att reflektera över att det är för högt för att först flera år senare börja inse att något skitit sig med hörseln. Om vi anser det som självklart att det finns skyddsbestämmelser i arbetslivet (som berör vuxna människor i en ordnad miljö) varför ska då inte enskilda individer - ofta unga människor med bristfällig kunskap - skyddas.

Som sidospår förstår jag heller inte hur musiken kan tillåtas vara så hög på en konsert som den är. Vi blandar adrenalin, alkohol och dynghög volum och plötsligt fungerar inte de normala varningssignalerna. Vilket tyvärr alltför många fått erfara och nu tvingas leva med konsekvenserna hela livet.

Sedan är jag givetvis medveten om de tekniska svårigheterna i förslaget men kunde vi redan för 40 år sedan sätta en gubbe på månen skulle det ju vara själva den om vi inte lyckas lösa detta på något sätt..

#40

Postad 18 december 2009 - 02:10

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Till att börja med så var mina föräldrar på mig när jag var liten att jag inte fick spela för högt pga risken för just hörselskador. Dom informerade mig, varnade mig och ibland dubbelkollade min spelare. Hade jag missbrukat detta så hade de på en gång tagit spelaren i beslag. Då har de enligt mig gjort vad de kan.


Så gjorde mina föräldrar också, dvs förmanade och kollade, men dåtidens mp3spelare dvs walkman användes flitigt och så fort man var utom synhåll för mor och far så åkte volymen upp rejält, den stora skillnaden var att då fanns inte inearpluggar så riktigt lika kraftigt kom inte ljudet iaf. Men den som tror att ungarna inte spelar högt när man förmanat dem är nog rätt långt ute och seglar iaf så fort ungen är stor nog att röra sig fritt.


Idag finns det redan inställningar i MP3-spelaren där man kan ändra maxvolym. Och precis som Kenta777 skrev ("En sån här grej är kanon för barn, precis som hjälmtvång. Dock kan vuxna få meka hur de vill med deras härsel men barn skall skyddas.") så är det en förälders ansvar samt allas ansvar.


Hittar iaf inte nån sån funktion på min samsung.

#41

Postad 20 december 2009 - 20:04

lystriod
  • lystriod
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Jag tycker folk överreagerar och gnäller i onödan som vanligt när det är nått med EU inblandat.

För det första behövs reglereing med tanke på hur många som drabbas av tinitus.

För det andra är den delvis frivillig då förslaget faktiskt innefattar att spärren ska kunna låsas upp av användaren.

De kunde gjort något vettigt istället, t ex begränsat den maximala tillåtna dynamikkompressionen på CD, TV-utsändningar och radio osv.

Det är inte konstigt att folk får hörelskador om de lyssnar på dynamislaktad Absolute Music osv.


Haha, jag håller med om att det eländet också borde förbjudas. Samlingsskivor med för den delen.. :)

Men det borde ju istället leda till mer hörselskador eller? Tänk när folk får uppleva den fulla styrkan i ett valthorn efter lite stilla pianoklink. Samtidigt som kompression användes mer och mer har ju prylarna som sånt spelas på ironiskt utvecklats att klara allt mer.

Jag tycker folk överreagerar och gnäller i onödan som vanligt när det är nått med EU inblandat.

För det första behövs reglereing med tanke på hur många som drabbas av tinitus.

För det andra är den delvis frivillig då förslaget faktiskt innefattar att spärren ska kunna låsas upp av användaren.

De kunde gjort något vettigt istället, t ex begränsat den maximala tillåtna dynamikkompressionen på CD, TV-utsändningar och radio osv.

Det är inte konstigt att folk får hörelskador om de lyssnar på dynamislaktad Absolute Music osv.


Haha, jag håller med om att det eländet också borde förbjudas. Samlingsskivor med för den delen.. :P

Men det borde ju istället leda till mer hörselskador eller? Tänk när folk får uppleva den fulla styrkan i ett valthorn efter lite stilla pianoklink. Samtidigt som kompression användes mer och mer har ju prylarna som sånt spelas på ironiskt utvecklats att klara allt mer.

#42

Postad 21 december 2009 - 21:55

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

  • 3 121 inlägg
  • 0
Hur ska man kunna begränsa volymen med hörlurar med olika känsligheter ? Det är ju HELT omöjligt.
Kan man inte då lika gärna införa förbud mot PA-högtalare i hemmet som exempel ?

#43

Postad 21 december 2009 - 22:05

urume
  • urume
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0

Hur ska man kunna begränsa volymen med hörlurar med olika känsligheter ? Det är ju HELT omöjligt.
Kan man inte då lika gärna införa förbud mot PA-högtalare i hemmet som exempel ?


Ingenting känns omöjligt numera!
Snart 2010 och det känns nästan som allt är uppfunnit och möjligt!
Eller är det bara jag?!

#44

Postad 22 december 2009 - 09:56

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

  • 889 inlägg
  • 0
Förstår inte heller hur ljudvolymen på mp3-spelareskulle kunna begränsas, när det finns olika hörlurar med olika känslighet, o dessutom externa förstärkare att välja till.

Samtidigt är det ett problem att många får skadad hörsel av att lyssna på musik på för hög volym. Har själv lite dålig hörsel som börjar försämras nu, men jag vet inte hur mycket det är på grund av musiklysning på hög volym eller ärftligt. Min far är nästan döv, och i hans fall är det INTE en skada på grund av högt ljud.

Varför inte göra med mp3spelarna som med cigarettpaketen o snusdosorna - sätta på varningstext ?? Kanske t o m ingraverat i själva spelaren och sedan målat: "För hög volym kan skada din hörsel".

#45

Postad 22 december 2009 - 10:35

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Förstår inte heller hur ljudvolymen på mp3-spelareskulle kunna begränsas, när det finns olika hörlurar med olika känslighet, o dessutom externa förstärkare att välja till.

Samtidigt är det ett problem att många får skadad hörsel av att lyssna på musik på för hög volym. Har själv lite dålig hörsel som börjar försämras nu, men jag vet inte hur mycket det är på grund av musiklysning på hög volym eller ärftligt. Min far är nästan döv, och i hans fall är det INTE en skada på grund av högt ljud.

Varför inte göra med mp3spelarna som med cigarettpaketen o snusdosorna - sätta på varningstext ?? Kanske t o m ingraverat i själva spelaren och sedan målat: "För hög volym kan skada din hörsel".


Så jättestor skillnad har iaf inte jag upplevt med olika känslighet i hörlurar, visst gör det lite, men på er låter det som att det skulle göra 10-20db. Köper du en extern förstärkare så är det ju iaf ett medvetet val du själv gör.

En varningstext skulle ju kunna vara en bra början, men ärligt talat så tror jag inte det hjälper i längden, jag läser iaf aldrig varningstexten på ciggpaketet.

#46

Postad 22 december 2009 - 14:27

Sombrero
  • Sombrero
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
Efter att förkasta förslaget helt och hållet på grund av ideologiska skäl, så har jag ändrat mig lite av sympatiska skäl av er som har problem med hörseln idag.
Det verkar som att alla skulle acceptera en "barnspärr", dvs mp3 spelarna ska vara "olåsta" men kunna strypas med en barnspärr som kanske har ett lösenord för att kunna låsas upp.
Jag är dock emot allt som hindrar människor från att ta egna beslut. Det är något som man måste få göra, annars utvecklas man aldrig.

#47

Postad 22 december 2009 - 16:18

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Efter att förkasta förslaget helt och hållet på grund av ideologiska skäl, så har jag ändrat mig lite av sympatiska skäl av er som har problem med hörseln idag.
Det verkar som att alla skulle acceptera en "barnspärr", dvs mp3 spelarna ska vara "olåsta" men kunna strypas med en barnspärr som kanske har ett lösenord för att kunna låsas upp.
Jag är dock emot allt som hindrar människor från att ta egna beslut. Det är något som man måste få göra, annars utvecklas man aldrig.



Ett problem med dagens spelare är att du har ingen aning om hur många db du har in i örat, som sagt det behöver inte låta obehagligt för att skada, har du över 80db (har för mig att det är gränsen) så ska du ha hörselskydd och arbetsgivaren är skyldig att upplysa dig om det, sköter du inte det och får problem så har inte arbetsgivaren något ansvar, förutsatt att denne har upplyst dig.

#48

Postad 22 december 2009 - 17:37

Sombrero
  • Sombrero
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0

Ett problem med dagens spelare är att du har ingen aning om hur många db du har in i örat, som sagt det behöver inte låta obehagligt för att skada, har du över 80db (har för mig att det är gränsen) så ska du ha hörselskydd och arbetsgivaren är skyldig att upplysa dig om det, sköter du inte det och får problem så har inte arbetsgivaren något ansvar, förutsatt att denne har upplyst dig.


hörlurarna brukar väl ha db angivet på specarna. Vet inte hur många Watt som används för att mäta ut det dock.
Men det är väl så att vissa frekvenser skadar mer än andra, och personligen VET jag när jag spelar för högt.
Men hade det inte varit bättre om man hade en möjlighet att strypa istället för att låsa upp?
samma funktion men principiellt viktigt för mig.

#49

Postad 23 december 2009 - 00:29

lystriod
  • lystriod
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Hur ska man kunna begränsa volymen med hörlurar med olika känsligheter ? Det är ju HELT omöjligt.
Kan man inte då lika gärna införa förbud mot PA-högtalare i hemmet som exempel ?


Grejen med högtalare är att de aldrig lyckas sätta igång vibrationer i hörselbenet på samma vis som pluginlurar gör redan vid lägre upplevda volymer, och sen har ju PA flera nästan automatiskt volymsänkande funktion. De låter inte särskillt njutbart i hemmet motsvarande lika billig elektronik som är gjord för mindre volymer. Men det hindar ju inte alla, så lär grannarna göra det.. :D

Ingenting känns omöjligt numera!
Snart 2010 och det känns nästan som allt är uppfunnit och möjligt!
Eller är det bara jag?!


Nej, jag också. Och eftersom trycket en lur kan prestera är hyfsat uniformt på den lurtyp som ger mest problem så kan just känsligheten vara en sensor som en Walkman känner av och anpassar sig efter. Man kan då kanske tom få en bättre anpassning till olika lurars impedans som en ren bonus i framtiden.


Det verkar som att alla skulle acceptera en "barnspärr", dvs mp3 spelarna ska vara "olåsta" men kunna strypas med en barnspärr som kanske har ett lösenord för att kunna låsas upp.

Jag är dock emot allt som hindrar människor från att ta egna beslut. Det är något som man måste få göra, annars utvecklas man aldrig.


Visst, men det finns ju förbud och ordningar som inte hindrar livskvalitet och möjligheten att fatta beslut som faktiskt spelar roll. Och på tal om barn så anses ju de trots allt redan inte ska behöva fatta ens sådana beslut, så detta är i linje med rådande ordning egentligen. Sen kan man få dra på sig skador när man iallafal förväntas kunna ta genomtänkta beslut, även om det är att riskera hörselskador. Indianmetoden som många förespråkar är kanske bra i teorin, men i praktiken funkar den inte längre, om den nu gjorde det ens för indianer egentligen.

Jag anser dock att det ska vara tvärtom, spärren ska avaktiveras om det önskas inte tvärtom. Bra beslutsfattare eller inte, alla vet att 9 av 9 ungar kommer begripa sig bättre på hur en ny mobil funkar än föräldern som köpt den. :)



hörlurarna brukar väl ha db angivet på specarna. Vet inte hur många Watt som används för att mäta ut det dock.

Men det är väl så att vissa frekvenser skadar mer än andra, och personligen VET jag när jag spelar för högt.

Men hade det inte varit bättre om man hade en möjlighet att strypa istället för att låsa upp?
samma funktion men principiellt viktigt för mig.


1 watt är svaret. Känsligheten är bara ett värde på vilket ljudtryck du kan få vid en viss ingående signal.

Jo och nej. Dock är det inte nödvändigtvis de frekvenser man upplever som värst som skadar mest, och ironiskt kan man då tycka så får man lättare skador av musik man inte gillar. (nej jag fattar inte riktigt den bakvända logiken heller, men så är det tydligen) :lol: Men du vet däremot absolut inte när du spelar för högt, ingen gör det och ingen kan säga vad som är för högt för nån annan. Vissa får skador långt under vad andra klarar sig fint med, ringningar i öronen är en indikator men säger egentligen inget alls, det är tinitus för livet för en och över efter en dag för en annan, och tinitus kan börja även utan upprepade ringingssessioner alls.

Hur menar du exakt? Om du menar motsatt så som jag skrev längre upp så är det inte en helt bra lösning i min mening.

Redigerat av lystriod, 23 december 2009 - 00:36.


#50

Postad 24 december 2009 - 10:47

DJ Neelix
  • DJ Neelix
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Tycker det låter som ett utomordentligt bra initiativ!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.