Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HBO Nordic

3030 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 augusti 2012 - 06:07

SwedBear
  • SwedBear
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 5
Inte nog med att Netflix äntligen kommer hit (oavsett utbud), enligt Engadget så kommer även HBO Nordic.



HBO® Announces New Nordic Service, HBO Nordic

USA, New York – Home Box Office, Inc. (HBO®), the U.S.–based premium television programming subsidiary of Time Warner Inc., and Peter Ekelund/Parsifal International today announced a new joint multi–platform video distribution venture, HBO Nordic, which will serve Sweden, Norway, Finland and Denmark. Further details about the new service will be announced in Sweden at the end of the month.

"HBO is delighted to be entering into a new marketplace and a promising partnership with Parsifal International," said Simon Sutton, President, HBO International and Content Distribution. "We look forward to working with this innovative company and making our new venture a great success."

"I am very proud and excited to be a partner with HBO", said Peter Ekelund, owner of Parsifal International. "The Nordic pay TV market has a tremendous growth potential for new innovative services which respond to the existing shifts in consumer viewing habits on multiple screens. Parsifal will bring its expertise in the distribution of Pay TV services on multiple platforms."

Renowned worldwide for its award–winning and critically acclaimed original programming, HBO has been successfully bringing its branded networks and digital platforms to the global market for more than 20 years.


http://www.engadget....eal-hbo-nordic/

Plötsligt känns det som det kanske rör sig lite även för oss i Sverige/Norden. Skulle jag få önska lite så vore det att Apple börjar erbjuda TV-serier via iTunes, Google, gärna i samband med Nexus 7-lanseringen här, släpper Play Movies och Play Music för oss och att Amazon släpper sina media-tjänster även här. Man kan ju få önska :).

#2

Postad 16 augusti 2012 - 07:49

Unregistered27424def
  • Unregistered27424def
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
Frågan är ju hur det här i förlängningen kommer påverka utbudet av HBO-serier på Canal+/C More. Hade tänkt skaffa abonnemang nu när de äntligen lanserar en HD-kanal för serier, men nu avvaktar jag nog...

#3

Postad 16 augusti 2012 - 07:51

Unregistered5bb908bc
  • Unregistered5bb908bc
  • Forumräv

  • 718 inlägg
  • 0
Spännande!

#4

Postad 16 augusti 2012 - 09:51

salvion
  • salvion
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
Som sagt mycket intressant!

#5

Postad 16 augusti 2012 - 10:14

Bror Kantarell
  • Bror Kantarell
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Nån som vet vad denna tjänst innebär?

Är det en fristående streamingtjänst, eller bara ett kanalpaket med film&serier som Viasat, ComHem etc kan köpa in i sitt utbud för att sedan inkludera in nått paket, "och ta för mycket betalt för" ?

#6

Postad 16 augusti 2012 - 10:28

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Skulle tro att deras produktioner först sänds på deras HBO kanal och sen dyker upp på andra kanaler som t.ex Canal+.
Det är ju en betalkanal i USA så det lär vara en fristående kanal/paket precis som Canal+, Viasat Film osv.
Sen kan man ju alltid hoppas att även streamingstjänsten kommer också.

Redigerat av Leatherface, 16 augusti 2012 - 10:31.


#7

Postad 17 augusti 2012 - 12:18

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0
Det ser med andra ord lite urblekt ut för C+/Cmore för den kommande säsongen på film och seriesidan då. I och med att man tappade NBC Universal till Viasat häromåret och tappar man Warner (som äger HBO) och Fox (som har distributionsamarbetet med Warner och kör via HBO) så blir det inte mycket first run kvar för CMore. Torde vara Paramount av de stora plus några mindre (dit numera MGM räknas) och därefter får man ladda på med second run och gamla rullar (vilket man redan gör).

Viasat har first run på NBC Universal, Sony Columbia, Disney/Touchstone samt mindre bolag. Vidare har man second run på just Warnerpaketet. Tar HBO hem first run finns inte second kvar för Cmore heller.

Med tanke på att utbudet just nu är riktigt riktigt sunkigt på C+ filmsida så tänkte jag att de "bullade" upp för höstens Cmore-omläggning och sparade lite filmer tills dess. Det kanske är så att nytt material från HBO-scopet man haft redan har fallit ifrån utbudet?

#8

Postad 17 augusti 2012 - 12:31

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Jag förstår det som att betalkanalen kommer vara i samma form i vårt land som i USA (och andra länder)
Om så är fallet tror jag svenska betalkanalerna får det väldigt svettigt.

#9

Postad 17 augusti 2012 - 13:00

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Nån som vet vad denna tjänst innebär?

Är det en fristående streamingtjänst, eller bara ett kanalpaket med film&serier som Viasat, ComHem etc kan köpa in i sitt utbud för att sedan inkludera in nått paket, "och ta för mycket betalt för" ?

http://www.timewarne..._08-15-2012.php
"Home Box Office, Inc. (HBO®), the U.S.–based premium television programming subsidiary of Time Warner Inc., and Peter Ekelund/Parsifal International today announced a new joint multi–platform video distribution venture, HBO Nordic, which will serve Sweden, Norway, Finland and Denmark. Further details about the new service will be announced in Sweden at the end of the month."

Eftersom de kallar det "multi-platform video distribution venture" får man väl förstå att det blir mer än en streamingtjänst typ Film2home, Cdon, SF Anytime, Headweb, Voddler, Viaplay. Alltså även en premiumkanal som kan distribueras av de etablerade kabel-tv och ip-tv operatörerna.
Det kommer tydligen mer info i slutet av augusti.

#10

Postad 17 augusti 2012 - 23:39

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Det ser med andra ord lite urblekt ut för C+/Cmore för den kommande säsongen på film och seriesidan då. I och med att man tappade NBC Universal till Viasat häromåret och tappar man Warner (som äger HBO) och Fox (som har distributionsamarbetet med Warner och kör via HBO) så blir det inte mycket first run kvar för CMore. Torde vara Paramount av de stora plus några mindre (dit numera MGM räknas) och därefter får man ladda på med second run och gamla rullar (vilket man redan gör).

Viasat har first run på NBC Universal, Sony Columbia, Disney/Touchstone samt mindre bolag. Vidare har man second run på just Warnerpaketet. Tar HBO hem first run finns inte second kvar för Cmore heller.

Med tanke på att utbudet just nu är riktigt riktigt sunkigt på C+ filmsida så tänkte jag att de "bullade" upp för höstens Cmore-omläggning och sparade lite filmer tills dess. Det kanske är så att nytt material från HBO-scopet man haft redan har fallit ifrån utbudet?


Hade noterat en rejäl försämring av film- och serieutbudet i Comhem's Canal+Film, samtidigt som t ex Game of Thrones visades i undermålig "SD" kvalité etc, dock trodde ej att det var så kört för Canal+.

Desto lättare blir det att säga upp det, frigöra och använda månadsbeloppet för t ex en fastpris "amerikansk" VPN-tjänst + Netflix/HBO, via bredband med Mac/AppleTV.

I motsats till alla löften om utveckling av Viasat Film, har jag inte märkt någon utveckling alls, tvärtom en försämring... Är det fortfarande på gång, eller är det Comhem däremellan som stryper och snålar ("förhandlar")...? För jag tänkte säga upp Viasat Film i samma veva...

#11

Postad 17 augusti 2012 - 23:45

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

http://www.timewarne..._08-15-2012.php
"Home Box Office, Inc. (HBO®), the U.S.–based premium television programming subsidiary of Time Warner Inc., and Peter Ekelund/Parsifal International today announced a new joint multi–platform video distribution venture, HBO Nordic, which will serve Sweden, Norway, Finland and Denmark. Further details about the new service will be announced in Sweden at the end of the month."

Eftersom de kallar det "multi-platform video distribution venture" får man väl förstå att det blir mer än en streamingtjänst typ Film2home, Cdon, SF Anytime, Headweb, Voddler, Viaplay. Alltså även en premiumkanal som kan distribueras av de etablerade kabel-tv och ip-tv operatörerna.
Det kommer tydligen mer info i slutet av augusti.


Hoppas att HBO Nordic gör en Netflix liknande upplägg, dvs med ett fast månadspris på rimligt nivå likt Netflix. Om de kör en SF Anytime/Film2home / videondemand/onlinevideobutik variant so kommer det att floppa, tror jag, åtminstone enligt mina egna val premisser.

#12

Postad 17 augusti 2012 - 23:52

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Jag förstår det som att betalkanalen kommer vara i samma form i vårt land som i USA (och andra länder)
Om så är fallet tror jag svenska betalkanalerna får det väldigt svettigt.


---Kan du utveckla hur det formen ser ut?

Min intuition säger att reklamfinansierade såpskräpkanaler har ingen vidare framtid. Det är knappt jag tittat på några de senaste åren - TV3/4, Kanal 5/6, etc

Skulle tro att deras produktioner först sänds på deras HBO kanal och sen dyker upp på andra kanaler som t.ex Canal+.
Det är ju en betalkanal i USA så det lär vara en fristående kanal/paket precis som Canal+, Viasat Film osv.
Sen kan man ju alltid hoppas att även streamingstjänsten kommer också.


Ser fram emot att det kommer en "HBO HD" kanal, undrar dock hur lång "förhandlingstid" kommer det att krävas innan det når fram även till Comhem's kanalutbud...?

#13

Postad 17 augusti 2012 - 23:55

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Frågan är ju hur det här i förlängningen kommer påverka utbudet av HBO-serier på Canal+/C More. Hade tänkt skaffa abonnemang nu när de äntligen lanserar en HD-kanal för serier, men nu avvaktar jag nog...


Om nu Canal+/C More har förlorat HBO, undrar jag vilka serier som kommer visas i deras Series HD kanal? - Gamla serier i repris...? De serierna jag följt änsålänge var alla från HBO, om jag minns rätt...

#14

Postad 18 augusti 2012 - 07:45

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

---Kan du utveckla hur det formen ser ut?


De har väl liknande upplägg som SVT. De visar sitt material på vanlig tvkanal samtidigt som de erbjuder on demand på tv och play på nätet (HBO GO)

Precis så hade jag själv velat haft det om jag skaffat HBO i vårt land.

#15

Postad 18 augusti 2012 - 08:35

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

De har väl liknande upplägg som SVT. De visar sitt material på vanlig tvkanal samtidigt som de erbjuder on demand på tv och play på nätet (HBO GO)

Precis så hade jag själv velat haft det om jag skaffat HBO i vårt land.


Låter bra. Hoppas på det bästa...

#16

Postad 18 augusti 2012 - 12:46

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Om nu Canal+/C More har förlorat HBO, undrar jag vilka serier som kommer visas i deras Series HD kanal? - Gamla serier i repris...? De serierna jag följt änsålänge var alla från HBO, om jag minns rätt...

Canal+ / CMore har väl fortfarande rättigheter för att visa HBO Serier för den närmaste tiden iaf men på sikt så blir det väl så att dom inte kan visa serierna lika snabbt längre osv.
Sen efter lite googlande så verkar det bara bli streamingtjänst dom kommer starta och inte TV kanal.

Redigerat av Leatherface, 18 augusti 2012 - 20:18.


#17

Postad 30 augusti 2012 - 14:58

boborg
  • boborg
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 1
Det blir båda streamingtjänst och TV kanal http://digitalt.tv/h...r-10-euromaned/ (dansk). Vet inte hur det ska bli med Canal+/C More.

#18

Postad 30 augusti 2012 - 16:29

Unregistered27424def
  • Unregistered27424def
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 2
De utlovar ju en del på hemsidan iaf, återstår att se om de verkligen kommer leva upp till detta...

http://hbonordic.com/se

#19

Postad 30 augusti 2012 - 19:59

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 1

De utlovar ju en del på hemsidan iaf, återstår att se om de verkligen kommer leva upp till detta...

http://hbonordic.com/se



Från Facebook:

Nu är det känt: Vi kommer att erbjuda det bästa av HBO och mycket mer, på din tv, dator, läsplatta eller telefon, direkt efter premiären i USA - och allt för mindre än 10 euro/månad! Klicka "dela" om du gillar HBO!


#20

Postad 30 augusti 2012 - 20:08

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

  • 2 219 inlägg
  • 1
Frågan är bara om det blir en hdtv-kanal hos com hem.

#21

Postad 30 augusti 2012 - 20:34

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 1

Från Facebook:

Nu är det känt: Vi kommer att erbjuda det bästa av HBO och mycket mer, på din tv, dator, läsplatta eller telefon, direkt efter premiären i USA - och allt för mindre än 10 euro/månad! Klicka "dela" om du gillar HBO!


Tror det kommer bli hur omtyckt som helst.

#22

Postad 30 augusti 2012 - 23:04

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Från Facebook:

Nu är det känt: Vi kommer att erbjuda det bästa av HBO och mycket mer, på din tv, dator, läsplatta eller telefon, direkt efter premiären i USA - och allt för mindre än 10 euro/månad! Klicka "dela" om du gillar HBO!


Bra forum att ta reda på information och påverka genom inlägg: https://www.facebook.com/HBOnordic

#23

Postad 30 augusti 2012 - 23:13

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0
Som jag förstår kommer att Apple TV låda att ha/klara av HBO kanalen och -streamingen när det är dags...? Är främst intresserad av att se i HD format på en projj duk...

#24

Postad 31 augusti 2012 - 12:13

Unregistered27424def
  • Unregistered27424def
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0

Från Facebook:

Nu är det känt: Vi kommer att erbjuda det bästa av HBO och mycket mer, på din tv, dator, läsplatta eller telefon, direkt efter premiären i USA - och allt för mindre än 10 euro/månad! Klicka "dela" om du gillar HBO!

Från Dagens industri:

"HBO kommer att ta 100 kronor i månaden för den nätbaserade tv-tjänst som kommer att lanseras i Norden i mitten av oktober."
http://www.di.se/#!/...hbos-nattjanst/

Hmm...

Redigerat av Unregistered27424def, 31 augusti 2012 - 12:15.


#25

Postad 31 augusti 2012 - 13:03

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 817 inlägg
  • 1
HBO har klart med Telia som distributör

HBO paketet kommer att kosta 79kr/mån hos Telia

http://blogg.telia.se/smartarevardag/2012/08/31/varldens-basta-tv-serier-flyttar-in-hos-telia/

#26

Postad 31 augusti 2012 - 13:05

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0
Anade att det inte skulle bli en vanlig TV-kanal utan en streaming-tjänst. Undras om de då tar fram appar till tex Smart TV så att man slipper att koppla in datorn?

Edit: Såg precis att Samsung och HBO presenterar ett samarbete på IFA ida. :)
Edit 2: Såg det där med Telia nu. Då borde det bli fler distributörer av den vanliga kanalen också.

Likväl så är en fristående "ondemand"-tjänst mest intressant när det gäller denna typ av TV-kanal.

Redigerat av agpath, 31 augusti 2012 - 13:14.


#27

Postad 31 augusti 2012 - 13:20

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

  • 701 inlägg
  • 1
Apple TV app?

#28

Postad 31 augusti 2012 - 13:31

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0
Från Facebook alldeles nyss:
"At IFA in Berlin today, we announced that Samsung will have HBO Nordic's TV service pre-installed on Smart TVs, Blu-ray players, tablets and smartphones when we launch in mid-October."
Antar att appen då kommer att gå att ladda ned till befintliga Smart TV och Smart HUB.

Redigerat av agpath, 31 augusti 2012 - 13:32.


#29

Postad 31 augusti 2012 - 14:48

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

HBO har klart med Telia som distributör

HBO paketet kommer att kosta 79kr/mån hos Telia

http://blogg.telia.se/smartarevardag/2012/08/31/varldens-basta-tv-serier-flyttar-in-hos-telia/



Det framkommer ej om HBO digital TV kanalen hos Telia kommer att visas i HD kvalité (som HBO kräver vid visning av serier)...?

#30

Postad 31 augusti 2012 - 15:01

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
För dyrt

#31

Postad 31 augusti 2012 - 22:18

Arcane
  • Arcane
  • Användare

  • 216 inlägg
  • 0
Jag undrar hur de tänker hålla det aktuellt? Det är ju fint med nya avsnitt av serier och ett bibliotek med gamla men HBO står ju snarare för kvalitet än kvantitet. Således torde ju innehållet bli genomspelat relativt fort. I USA verkar det som om det finns en hel del filmer att se på HBO Go utöver serierna, detta kunde ju utan tvivel skapa mervärde.

#32

Postad 31 augusti 2012 - 23:06

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Förutom den amerikanska tv-kanalens egna serier finns även serier från bland annat Freemantle och Universal samt ett bibliotek av filmer (som släpps samtidigt som dvd av filmen) och mängder av extramaterial.

http://www.idg.se/2.1085/1.463173/hbo-slapper-spotify-liknande-tjanst

#33

Postad 31 augusti 2012 - 23:50

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
här kommer lite mer info.

http://mashable.com/...streaming-vide/

Redigerat av fristil, 31 augusti 2012 - 23:53.


#34

Postad 01 september 2012 - 06:18

Arcane
  • Arcane
  • Användare

  • 216 inlägg
  • 1
Låter helt klart lovande. Jag ber till gud att Apple gjort apps till ATV möjligt när det släpps, eller att de lanserar en app till iPhone/iPad som fungerar med Airplay.

#35

Postad 01 september 2012 - 09:46

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 2

För dyrt


Jag kan förstå att det känns dyrt att lägga nästan tusen kronor om året för en tv-kanals utbud. Ser vi på den stora bilden "big picture" så kommer detta att skapa ett otroligt tryck på de andra aktörerna - vilket givetvis kommer gynna oss konsumenter på längre sikt.
Att de skulle göra 1080i-versionerna som de sänder över satelit tillgängliga tvivlar jag på, men HBO har ju iaf den goda smaken att inte besudla bilden med logga och andra hemskheter.

För personer som absolut inte vill vara olagliga kommer denna lösning vara otroligt bra då de senaste avsnitten dyker upp inom 24h från att de visats i USA ( vilket inte ens amerikanarna har tillgång till via HBO Go ). Har man inte bekantat sig med äldre serier från HBO så har man mycket fantastiskt att se fram emot.

Det här är början på framtidens tv - I Like

#36

Postad 01 september 2012 - 10:05

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Låter helt klart lovande. Jag ber till gud att Apple gjort apps till ATV möjligt när det släpps, eller att de lanserar en app till iPhone/iPad som fungerar med Airplay.


Kikade i Apples forum gällande HBO stöd i Apple TV, och än så länge stöds det inte, p g av kopieringskyddet... Det rapporteras om ett tätt samarbete mellan HBO och Samsungs hårdvara (och Smart TV)...

#37

Postad 01 september 2012 - 10:14

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Jag kan förstå att det känns dyrt att lägga nästan tusen kronor om året för en tv-kanals utbud. Ser vi på den stora bilden "big picture" så kommer detta att skapa ett otroligt tryck på de andra aktörerna - vilket givetvis kommer gynna oss konsumenter på längre sikt.
Att de skulle göra 1080i-versionerna som de sänder över satelit tillgängliga tvivlar jag på, men HBO har ju iaf den goda smaken att inte besudla bilden med logga och andra hemskheter.

För personer som absolut inte vill vara olagliga kommer denna lösning vara otroligt bra då de senaste avsnitten dyker upp inom 24h från att de visats i USA ( vilket inte ens amerikanarna har tillgång till via HBO Go ). Har man inte bekantat sig med äldre serier från HBO så har man mycket fantastiskt att se fram emot.

Det här är början på framtidens tv - I Like



Jag nöjer mig inte mindre än med HD kvalité... Läste att C More kommer fortfarande att ha rättigheter för att sända HBO programm, dock med fördröjning. Så, om de tar in HBO kanalen i HD blir det kalas... Jag är mer skeptiskt till Telias förmåga att fixa HBO kanalen i HD, eftersom de ligger hela tiden efter i HD satsningen (av nån anledning?) med med för litet utbud som följd. Vi får se om Comhem tar sig i kragen och fixar (vidare sänder) de eftertraktade film kanalerna i HD från Viasat Film, C More Film och HBO så klart... Hoppas kan man ju i alla fall... Om nu Comhem envisas med att köra förhandlings ursäkter utan att leverera, då hoppas jag verkligen på någon VPN / Smart TV / media box lösning som klarar HD...

Redigerat av xxxx, 01 september 2012 - 10:19.


#38

Postad 01 september 2012 - 13:18

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0
Utan att veta, så tror jag att vanligast blir 720p. Att dom skulle erbjuda 1080i, vilket dom sänder via satelit i USA tror jag blir mindre vanligt. Dock ska HBOnordics via twitter sagt att bildkvaliteten kommer att vara upp till 1080 - men att hoppas på att dom skulle hinna koda om interlacedsignalen till progressive tvivlar jag dock på. Det blir helt enkelt för mycket data, typ 10 gig per 1-timmes avsnitt.

#39

Postad 01 september 2012 - 14:40

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Alla nya serier produceras i minst 1080p redan så man behöver inte koda om interlace signal utan kan lägga ut det direkt i 1080p om dom vill. Däremot så lär det ju inte bli nån bluray kvalite på 50mbit/s och liknande utan snarare 5-10mbit/s kanske.

Redigerat av Leatherface, 01 september 2012 - 14:41.


#40

Postad 01 september 2012 - 19:30

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

  • 2 219 inlägg
  • 1
Jag har inga positiva erfarenheter av streaming. Skillnaden mellan svt hd och svt play i "HD" är tex. milsvid. Har även kollat på en hel del streamad tennis och det funkar OK, men eurosport hd är så enormt mycket bättre. Och Blu ray är förstås ännu bättre än HDTV.

#41

Postad 01 september 2012 - 21:26

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Jag har inga positiva erfarenheter av streaming. Skillnaden mellan svt hd och svt play i "HD" är tex. milsvid. Har även kollat på en hel del streamad tennis och det funkar OK, men eurosport hd är så enormt mycket bättre. Och Blu ray är förstås ännu bättre än HDTV.


Låter inte bra alls... Har du kört via en bra VPN-tjänst ? Har du tillräcklig bredband ?

Har samma överväganden, kan inte kompromissa med HD kvalité. Alternativen är som du säger: 1) Blue-ray 2) Digital TV (via parabol/kabel/fiber) 3) Streaming via VPN från USA... Jag har inte testat VPN streaming än, avvaktar på HBO nordiska lansering som utlovats inom kort... Berätta gärna mer om erfarenheter av streaming, helst sett utifrån HD ambitionen...

#42

Postad 04 september 2012 - 14:18

Unregistered4ca4111b
  • Unregistered4ca4111b
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Jag undrar exakt hur fristående ondemand-tjänsten kommer att bli.

Från Telia:

När HBO nu etablerar sig i Norden har man valt att samarbeta med ett fåtal utvalda distributörer på den nordiska marknaden. TeliaSonera är en av dem, som med sina över 900 000 tv-kunder är Nordens största och snabbast växande iptv-bolag.


Verkar som det blir 100kr/månad men att man måste skaffa kanalen också. Kan man ens skaffa tjänsten om man inte har bredband/kabeltv från en av de utvalda distributörerna?

#43

Postad 04 september 2012 - 14:31

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Jag undrar exakt hur fristående ondemand-tjänsten kommer att bli.

Från Telia:
Verkar som det blir 100kr/månad men att man måste skaffa kanalen också. Kan man ens skaffa tjänsten om man inte har bredband/kabeltv från en av de utvalda distributörerna?

Det kommer att finnas en fristående "Spotify-liknande" tjänst som man kan abonnera på oberoende av operatör. HBO:s abonnemang fungerar på surfplattor (IOS och Android), tv-apparater (bland annat från Samsung), mobiler (IOS och Android), Playstation 3 och vanliga datorer.
http://macworld.idg....ande-abonnemang

Att det inte kan komma att krävas specifikt abonnemang hos t ex Telia ip-tv eller någon annan "utvald distributör" tycker jag det faktum tyder på att "För dig som planerar att köpa den nyligen presenterade Samsung Galaxy Note II eller Galaxy Tab 2 10.1 kan glädja sig åt att du då också kommer att få en sex månader lång prenumeration av tjänsten på köpet."
http://capishe.se/ny...eringsdetaljer/

Redigerat av Unregistered558ade6e, 04 september 2012 - 14:47.


#44

Postad 04 september 2012 - 14:52

Unregistered4ca4111b
  • Unregistered4ca4111b
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0

Det kommer att finnas en fristående "Spotify-liknande" tjänst som man kan abonnera på oberoende av operatör. HBO:s abonnemang fungerar på surfplattor (IOS och Android), tv-apparater (bland annat från Samsung), mobiler (IOS och Android), Playstation 3 och vanliga datorer.
http://macworld.idg....ande-abonnemang


Jag tror inte den blir fristående. De har skrivit på sin egna twitter att för 100kr får man både tvkanalen och streamingtjänsten i ett paket.

Paketet kommer att innehålla båda. Vidare tekniska detaljer kommer. Vi uppskattar ditt stöd!


HBO GO är ju också en "fristående" tjänst som man kan använda på SmartTV:s, Mobiler, paddor och Xbox360, PC men du kan inte få den om du inte har "rätt" leverantör och då får du också tvkanalerna.

Jag tror vi drog för stora växlar på att HBO Nordic utannonserades nästan samtidigt som Netflix och många antog att det skulle bli en fristående tjänst.

Ju mer som framkommer desto mer pekar det åt att det blir en tjänst liknande Canal + med Canal + Play. Skaffa HBO via din IPTV-leverantör och få samtidigt en Ondemand-tjänst (som du dessutom kan använda på ipad, pc, PS3 osv)

#45

Postad 04 september 2012 - 16:09

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0
Fast Samsung verkar ha en egen deal med HBO Nordic:
http://www.mynewsdes...faar-hbo-789448
Det är tydligen så att HBO "delar ut" sin tjänst till ett antal utvalda distributörer - både tv-operatörer och, som i Samsungs fall, leverantörer av olika plattformar som tv, mobiler och surfplattor.

#46

Postad 04 september 2012 - 17:56

Unregistered4ca4111b
  • Unregistered4ca4111b
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0

Fast Samsung verkar ha en egen deal med HBO Nordic:
http://www.mynewsdes...faar-hbo-789448
Det är tydligen så att HBO "delar ut" sin tjänst till ett antal utvalda distributörer - både tv-operatörer och, som i Samsungs fall, leverantörer av olika plattformar som tv, mobiler och surfplattor.


Säger ju inte så mycket. Både Hulu och Netflix har ju funnits förinstallerade som appar på Samsung innan de kom till Sverige. Det enda de säger är att själva appen för att titta på HBO Nordic finns förinstallerad eller att ladda ner.

Från artikeln du länkade:

Via lokala distributörspartners kan HBO erbjuda högkvalitativt innehåll direkt till konsumenterna både som ett abonnemang och en som hyrfilmstjänst, Video-on-Demand.


Längre ner står det däremot:

Redan i september börjar den första kampanjen där den som köper en Galaxy Note 10.1 eller Galaxy Tab 2 10.1 ingår en sex månaders prenumeration av tjänsten.


Det går ju emot vad HBO själva sagt om tjänsten (att det är ett paket med kanal + ondemand-tjänst).

De har sagt att materialet ska strömmas i 1080p och med 5.1ljud. Nått säger mig att man inte kan få det på vilket internetabbonemang som helst utan blir en tjänst nätbolagen kommer erbjuda.

#47

Postad 04 september 2012 - 18:12

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Var har ni sett att det kommer bli en vanlig TV kanal? Överallt vad jag kan läsa pratas det om en streamingtjänst bara typ.
Sen att man kan se på TV genom t.ex Telia IPTV betyder inte att det är en TV kanal för det.

#48

Postad 05 september 2012 - 10:05

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Var har ni sett att det kommer bli en vanlig TV kanal? Överallt vad jag kan läsa pratas det om en streamingtjänst bara typ.
Sen att man kan se på TV genom t.ex Telia IPTV betyder inte att det är en TV kanal för det.

Det finns ingen info alls på HBO Nordics Facebook att det skulle komma som en vanlig TV-kanal.
Lite mer klargörande finns även här:
http://serienytt.no/...ordic-detaljer/
Vilket pekar på att det blir en ren streamingtjänst.

#49

Postad 05 september 2012 - 10:46

Arcane
  • Arcane
  • Användare

  • 216 inlägg
  • 0
HBO Danmark skriver följande på sin Twitter:

"Hej Flemming. HBO Nordic bliver tilgængeligt som en online streaming service og en lineær TV-kanal."

Således ser det ut som om vi får både och här söderut men jag kan inte tänka mig att det blir annorlunda i Svergie. Jag hoppas verkligen inte att man måste abonnera på Tv-kanalen för att få tillgång till streaming, eller att abonnenter får tillgång till eklusivt material och sådan skit...

#50

Postad 05 september 2012 - 12:04

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

HBO Danmark skriver följande på sin Twitter:

"Hej Flemming. HBO Nordic bliver tilgængeligt som en online streaming service og en lineær TV-kanal."

Således ser det ut som om vi får både och här söderut men jag kan inte tänka mig att det blir annorlunda i Svergie. Jag hoppas verkligen inte att man måste abonnera på Tv-kanalen för att få tillgång till streaming, eller att abonnenter får tillgång till eklusivt material och sådan skit...

Att det ska vara så svårt att få klara besked ang HBO Nordic och vad det är som kommer att lanseras och hur dessa partnership med vissa utvalda distributörer ter sig. Det enda som publicerats hittills är väl samarbetet med Telia:
http://mb.cision.com...99479/40980.pdf
- men jag begriper ändå inte om det är en ny ip-tv-kanal hos Telia eller enbart en "kod" till en streamingtjänst via Telias bredband - samt samarbetet med Samsung:
"Tjänsten kommer att finnas förinstallerad i de flesta av Samsungs Smart TV, blurayspelare, smartphones och surfplattor."
http://www.mynewsdes...faar-hbo-789448

Att det ska vara så svårt att tala om för folk vad det är som HBO Nordic lanserar. Sverige är en av de marknader där HBO har störst andel tittare (och fildelare) så man måste förstå att det finns stort intrersse för klara och raka besked.
Jag är själv kund hos ComHem så jag räknar inte med något besked från ComHem i första taget - de är väldigt sena att kliva på alla tåg som går.

Redigerat av Unregistered558ade6e, 05 september 2012 - 12:29.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.